Grygov: Střízlivý standard

Původní projekt počítal s prostou obnovou a byl poplatný dřívějším názorům na uspořádání komunikací - široká vozovka (okolo 9 m) na úkor bočních prostorů, chodníků a zeleně. Díky osobnímu nasazení pana starosty, který se mj. inspiroval i zdařilou rekonstrukcí funkčně podobné komunikace v blízkých...

Původní projekt počítal s prostou obnovou a byl poplatný dřívějším názorům na uspořádání komunikací – široká vozovka (okolo 9 m) na úkor bočních prostorů, chodníků a zeleně. Díky osobnímu nasazení pana starosty, který se mj. inspiroval i zdařilou rekonstrukcí funkčně podobné komunikace v blízkých Těšeticích (vítězná obec loňského ročníku soutěže – pozn. redakce), se však podařilo prosadit přepracování projektu do modernější podoby. Byla tedy zredukována šířka vozovky na 6,5 m a hodnotněji se rozdělily ostatní plochy na chodníky (částečně z ozdobné barevné dlažby), zeleň a parkovací zálivy s vloženými zelenými ostrůvky. Samozřejmostí jsou bezbariérové přechody pro chodce s vodicími prvky pro nevidomé. Původní betonové nebo ocelové zábrany byly nahrazeny ozdobnými kamennými bloky, které pocházejí z místních vápencových lomů. Projekt přinesl výrazné zlepšení životního prostředí v blízkosti silnice a zvýšení estetické úrovně veřejného prostranství. Přes zdařilost rekonstrukce však nejde o soudobou špičku ve zklidňování dopravy, ale spíše o „střízlivý standard“. Menší šířka vozovky a atraktivní zpracování bočních prostorů jsou sice dobrým počinem, ale zklidňování by bývalo bylo vhodné podpořit i dalšími prvky. Zejména pokud by šlo o dělicí ostrůvky, které by komunikaci v podélném směru opticky členily do sektorů, narušovaly urychlující přímé linie a zvyšovaly pozornost řidičů na přechodech. Nicméně v současných podmínkách ČR je to projekt atraktivní a v kategorii malých obcí stále vzácný.

Centrum dopravního výzkumu, Brno

Zklidňováním dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zlepšení životního prostředí a bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlostní automobilové dopravy. Zahrnuje i spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství.

(z propozic soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích vyhlašované nadací Partnerství a Nadací VIA/program Doprava pro 21. století spolu s partnery – Ministerstvem dopravy, Svazem měst a obcí a měsíčníkem Moderní obec)

Dnes představujeme vítězné projekty letošního ročníku soutěže: nejlepší projekt v kategorii obcí z Grygova na Olomoucku a projekty Pardubic a Českých Budějovic, které se podělily o prvenství v kategorii měst, městských obvodů a částí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *