Mosty z šedesátých až osmdesátých let projdou mimořádnými kontrolami

Stovky dálničních a železničních mostů z šedesátých až osmdesátých let minulého století projdou v následujících měsících mimořádnými kontrolami. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravy cesty (SŽDC) také identifikují mosty z uvedeného období nad dálnicemi, silnicemi I. třídy a železnicí, které jsou ve správě krajů. Ty by měly svoje mosty také zkontrolovat. Předsedkyně Rady Asociace krajů již prohlásila, že kraje jsou připraveny k mimořádné kontrole mostů na silnicích II. a III. třídy, tedy silnic, které jsou v jejich správě.

„Doubský most v Karlových Varech je v horším stavu, než se čekalo. Problém byl odhalen při rekonstrukci mostu. Místo opravy tak musí být zbourán a postaven zcela nový. V tomto případě zafungoval kontrolní mechanismus ŘSD. Podobné mosty z šedesátých až osmdesátých let nechá ŘSD a SŽDC v následujících měsících mimořádně zkontrolovat,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.
Podle systému hospodaření s mosty, tzv. BMS (bridge management system) není v havarijním stavu v současnosti žádný dálniční most. Šest jich je na silnicích I. třídy, které budou buď zbourány, nebo rekonstruovány. Na železnici není žádný problematický most. Běžná kontrola mostů se dělá jednou za rok, hlavní jednou za šest let, mimořádná pak na konci záruční lhůty nebo v případě požáru nebo přírodních katastrof.
„K podobné kontrole vyzveme i kraje, které mají ve správě silnice II. a III. tříd, zejména ty, jež vedou nad dálnicemi i železnicemi. Je potřeba, aby naši občané věděli, že česká dopravní infrastruktura včetně mostů je bezpečná, že děláme všechno pro to, aby mosty byly v pořádku,“ doplnil ministr dopravy s tím, že v případě doubského mostu zafungoval dobře nastavený kontrolní systém a ŘSD.

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová už jménem krajůna výzvu ministra dopravy odpověděla: „Kraje pravidelně kontrolují stav mostů na silnicích II. a III. tříd, které mají ve své správě, o jejich stavu máme přehled. Výzvu ministerstva dopravy ke kontrole mostů postavených v 60. až 80. letech minulého století samozřejmě vyslyšíme a přikročíme k mimořádné kontrole, aby byla zajištěna bezpečnost řidičů i chodců. Bude to určitě jedno z témat jednání Rady Asociace krajů ČR dne 7. září, kde k tomu dáme s kolegy hejtmany společný výstup. 

Jana Mračková Vildumetzová zároveň zopakovala, že z celkového počtu všech 17 485 mostů na dálnicích a silnicích v ČR je ve vlastnictví krajů 12 594 mostů, což je více než 72 %! Z toho je na stupni 5 (špatný), 6 (velmi špatný) a 7 (havarijní) celkem 2931 krajských mostů z hlediska stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby, což je z celkového počtu mostů v gesci krajů téměř 25 %.

„A to je pádný důvod k tomu, aby kraje dostaly daleko více finančních prostředků na opravy silnic II. a III. tříd VČETNĚ mostů než dosud. Určitě by stálo za zvážení, aby Státní fond dopravní infrastruktury vypsal samostatný dotační program pouze na opravu mostů. A jako ideální řešení vidím, kdyby finanční prostředky dostaly kraje přímo do svých rozpočtů s přesným určením, kolik peněz půjde na opravy krajských silnic a kolik peněz konkrétně na opravy mostů,“ uzavřela předsedkyně Rady Asociace krajů ČR.*

/zr/

Ilustrační foto: archiv Ministerstva dopravy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *