Na silnicích loni zemřely stovky lidí, viníkem je i špatný technický stav vozovek

Blíží se doba letních dovolených, které letos zřejmě bude trávit větší část obyvatel doma v České republice. To bude klást další nároky na české silnice a dálnice, jejichž kvalita je již nyní podle studie Světového ekonomického fóra pátá nejhorší v rámci zemí EU. Neuspokojivý dopravně-technický stav komunikací je sice až osmou nejčastější příčinou dopravních nehod, ale i tak má negativní dopad na bezpečnost českých řidičů. Ne nadarmo představitelé veřejné správy volají po vyšších částkách na opravu dopravních komunikací.

Jednou z cest, jak systematicky technický stav komunikací zlepšovat, je také zavádění inovativních technologií preventivní údržby. Mezi ně patří i nová mikrovlnná technologie, s jejíž pomocí se dosahuje parametrů nové vozovky, nevznikají spáry a opravený povrch má stejné protismykové vlastnosti jako jeho okolí. Touto metodou opravené trhliny či výtluky nevyžadují opakované zásahy silničářů.

Podle oddělení Ministerstva dopravy ČR, zabývajícího se bezpečností silničního provozu (BESIP), se právě dovolenkové měsíce červenec a srpen řadí mezi nejnebezpečnější, co se nehodovosti týče. Svou roli zde hraje i stres řidičů, kteří kvůli probíhajícím opravám silnic musí trávit dlouhý čas v kolonách. Jistý podíl na nehodách má i špatný technický stav českých vozovek a rozsáhlé uzavírky. Ten je jednou z deseti nejčastějších příčin dopravních nehod, které sice nemusí skončit zraněním nebo smrtí, ale přesto jsou jejich následky pro řidiče nepříjemné.

 Již nyní zaujímáme v kvalitě pozemních komunikací ostudné 76. místo na světě. A navíc se každoročně propadáme ještě hlouběji. České řidiče netrápí jen nedostatečná provázanost a kvalita dálniční sítě, ale také špatný stav některých silnic nižších tříd. Je všeobecně známo, že jsou-li opravy provedeny neodborně nebo nevhodnými technologiemi, musí se často opakovat. To neplatí pro stroje řady FT, které fungují na principu mikrovlnného hloubkového ohřevu vrstvy vozovky bez degradace asfaltové směsi. Díky homogennímu spojení vozovky a doplněné směsi zde nevznikají žádné spáry, které by vedly působením vody při změnách teplot k opětovnému vytvoření poruchy,“ vysvětluje Jiří Rušikvas ze společnosti FUTTEC. „Touto technologií jsme úspěšně opravovali tak odlišné asfaltové plochy, jako jsou dálnice D2 u slovenských hranic a D1 u Mirošovic nebo ulice v Praze, Brně, Kopřivnici či Kutné Hoře,“ dodává Jiří Rušikvas.*

/zr/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *