Počet malých prodejen opět klesl, šanci na přežití nabízejí maloobchodní sítě a aliance

Dalších 513 nezávislých českých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zaniklo v minulém roce. Aktuální čísla společnosti Nielsen potvrzují odhady Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), která dlouhodobě varuje před zanikáním malých prodejen, výraznou měrou zajišťujících obchodní obslužnost venkova.

Podrobnější pohled na výsledky roku 2018 prozrazuje, že z celkového počtu 513 uzavřených prodejen patří 465 provozoven mezi prodejny samostatně vedené a žádným způsobem organizované, tedy nezávislé živnosti. Zbývajících 48 prodejen pak spadá do kategorie organizovaného obchodu s příslušností k některé z domácích maloobchodních sítí či aliancí.

Jednoznačně se potvrzuje to, co se snažíme vysvětlovat zákonodárcům i úředníkům již dlouho a to především v souvislosti se zákonem o významné tržní síle. V našem prostředí není sdružování českých prodejen do obchodní aliance původcem významné tržní síly, ale především způsobem, jak významné tržní síle čelit, obstát v konkurenci zahraničních řetězců a u silných dodavatelů vyjednat pro malé prodejny solidní podmínky,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, předseda AČTO.

Porovnání počtu prodejen mezi lednem 2018 a lednem 2019 jasně vypovídá o tom, že postiženou kategorií je – ostatně jako každý rok – segment prodejen o výměře do 400 m². „Pod vlivem okolností, ať už migrace lidí z venkova za prací a vzděláním, nekalé konkurence, tlaku zahraničních řetězců či skokového navyšování minimální mzdy, musíme zavírat dlouhodobě ekonomicky nerentabilní prodejny. Přesto se nám ve stovkách venkovských lokalit daří malé prodejny udržet i přes jejich ztrátovost, často to totiž bývá poslední fungující prvek občanské vybavenosti,“ říká Pavel Březina, předseda představenstva skupiny COOP. Naopak počet supermarketů, tedy prodejen nad 400 m² se opět mírně zvýšil.

AČTO dlouhodobě usiluje o podporu a zachování tradičních českých prodejen a již v roce 2017 představila vedením jednotlivých krajů komplexní materiál s návodem jak venkovský obchod podpořit. „Výsledkem našeho dlouhodobého úsilí, vysvětlování a apelování je narůstající počet dotačních titulů v jednotlivých krajích, které jsou určeny pro venkovské prodejny. Děláme vše pro to a věříme, že se přidají další kraje a život v obcích podpoří. Spíše zbožným přáním zůstává zavedení čitelných pravidel pro neřízenou expanzi zahraničních řetězců,“ dodává Zdeněk Juračka.*

/zr/

Ilustrační foto: web AČTO

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *