Potravinový e-shop nemůže kamenné prodejně na venkově konkurovat, tvrdí šéf Družstva CBA CZ

Podle posledních dat společnosti Nielsen v loňském roce výrazně zpomalil úbytek menších prodejen potravin. Provoz ukončilo 195 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních, což bylo meziročně o dvě třetiny méně. Řada menších obchodů přitom jeví zájem o modernizaci, která jim dává výrazně vyšší konkurenceschopnost.

Tomuto zájmu o modernizaci vychází vstříc i Družstvo CBA CZ, sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá více než tisíc prodejen a produkuje obrat převyšující 4 miliardy Kč. Družstvo prodejnám ve své síti nabízí  možnost tzv. remodelingu. Jeho součástí je mimo jiné modernizace provozního vybavení za účelem snížení nákladů, zatraktivnění vizuálu prodejny či přeskládání sortimentu podle posledních trendů.

Podle předsedy družstva Romana Mazáka jeví největší zájem o remodeling větší prodejny s ročním obratem nad milion korun. Vůbec největší snahu o přestavbu pak Družstvo CBA CZ eviduje u nejúspěšnějších prodejen, jejichž roční obrat se pohybuje nad 3 miliony korun. „Úspěšné prodejny mají zájem o rekonstrukce, investice, ušetření nákladů, ale také o napojení na náš software, který jim z hlediska logistiky a administrativy výrazně ušetří práci,“ doplnil Roman Mazák.

Aktuální plán Družstva CBA CZ je mít do deseti let tři sta remodelovaných prodejen, aktuálně jich má téměř 100. Roman Mazák v tom kromě atraktivnějšího vzhledu a většího zájmu spotřebitelů vidí i další pozitiva. „Samozřejmě se stává, že malé prodejny různě přecházejí mezi jednotlivými obchodními sítěmi. K nám takto díky možnosti remodelingu celá řada z nich přišla a nyní nemá důvod odcházet jinam. Díky tomu posilujeme a zkvalitňujeme naši síť, která se stává více a více konkurenceschopnější na tuzemském trhu,“ uvedl. V desetiletém horizontu by tak  všechny remodelované prodejny měly stát za 80 procenty obratu celé sítě.

Při modernizaci prodejny je nutné sledovat i nejnovější trendy spojené se samotným zbožím – v posledních letech totiž stoupá tlak na jeho kvalitu, roste také poptávka po zdravé výživě, BIO výrobcích či regionálních produktech. Tento sortiment tak při remodelingu nově získává na prodejně více místa. S tím pak souvisí i rozmístění dalšího sortimentu, který je na toto zboží navázaný.

MINIMÁLNÍ VLIV KORONAVIRU

Na plánech remodelingu prodejen v síti Družstva CBA CZ nic nezměnila ani jarní koronavirová krize, projekty se pouze o dva měsíce posunuly. Důvodem bylo zejména dočasné přerušení dodávek zařízení ze zahraničí. Během opatření zároveň majitelé provozoven v první řadě zabezpečovali chod svých prodejen. „Co období nouzového stavu naopak ukázalo v plné nahotě, byly limity e-shopů s potravinami. Statisticky to možná nevypadá, jejich růst se však týkal pouze velkých a krajských měst, nikoliv venkova. Pro e-shopy zde není klientela a v dohledné době ani nebude,“ dodal Roman Mazák.

Jak dále uvedl, klasický velký potravinový e-shop nemůže kamenné prodejně na venkově konkurovat, zejména s ohledem na kombinaci logistiky, obslužnosti a počtu položek. „Počty položek jednotlivých e-shopů tvoří zhruba 7 procent objemu naší sítě, pohybují se okolo 20 tisíc. Udělat z toho našich 300 tisíc není jen tak, je to otázka několika let. V tuto chvíli nevidíme v Česku sílu, která by to zvládla v kombinaci s udržitelností provozu a kvalitní logistikou,“ uzavřel předseda Družstva CBA CZ.

/zr/

Na snímku:

Před dvěma roky Družstvo CBA CZ do své sítě zařadilo i první prodejnu s průmyslovým zbožím. Stalo se tak v květnu 2018 v Šumperku

Foto: archiv Asociace českého tradičního obchodu

 

 

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down