Předškolní vzdělávání potřebuje vyšší mzdy, ale i prostory

V horní parlamentní komoře se včera v reakci na otevřený dopis pedagogů mateřských škol konal kulatý stůl, který řešil nejpalčivější otázky předškolního vzdělávání u nás.

Senátní Výbor pro vzdělávání, kulturu, lidská práva a petice následně přijal usnesení, v němž argumenty, které u kulatého stolu zazněly, shrnul v doporučení určená Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Ministerstvu financí (MF).

Výbor navrhl například řešit platové zařazení ředitelů a ředitelek MŠ či hledat způsob, jak řešit snižování počtu dětí ve třídách bez dopadu na školní jídelny. Oběma ministerstvům pak doporučil připravit legislativní návrh na financování dalšího pracovníka ve třídě MŠ z národních zdrojů.

S doporučeními senátního výboru se ztotožnilo i Sdružení místních samospráv ČR, avšak zvedlo, že ví i o dalších zásadních problémech, které předškolní vzdělávání trápí, a v návaznosti na kulatý stůl na tyto problémy upozornilo jeho organizátorku, senátorku Jaromíru Vítkovou, upozornilo. Předseda pracovní skupiny pro školství, sport a kulturu SMS ČR Oldřich Vávra v dopise senátorce Vítkové připomněl, že kromě mezd ředitelů, které obcím často znemožňují nalézt na pozici ředitele /ředitelky vhodné kandidáty, je neméně důležité téma i zajištění dostatečných prostorových kapacit. Dopis odeslaný v předvečer konání kulatého stolu v Senátu  obsahuje i konkrétní návrhy, jak toho dosáhnout.

Z DOPISU OLDŘICHA VÁVRY

Souhlasíme s tím, že téma mezd a důstojné úhrady za práci je důležité. Ze své praxe a právní poradny, kterou pro školy a školky děláme, víme, že nalézt na pozici ředitele /ředitelky MŠ zájemce zdatné nejenom v oblasti pedagogické, ale i organizační, není snadné.
Za neméně důležité téma ale považujeme i zajištění dostatečných prostorových kapacit.
Řešení problému má několik rovin. Ať už je to omezení pobytu dětí, které nedosáhly tří let, nebo výstavba nové infrastruktury, případně revize stávajících předpisů a nařízení. Zde si dovolujeme upozornit na velmi složitou situaci mnoha zřizovatelů, kdy mají zájem o zajištění kapacitní a kvalitní infrastruktury, ale  nemají ji z čeho financovat (reálně nejde ve většině případů slibovat nárůst a naplněnost celých školních tříd, protože rozhodnutí o tom, kam bude dítě chodit, je zejména na rodičích).

Dalším mnohem větším problémem je prostorové omezení, kdy řada zřizovatelů nemá fyzicky kde prostory vybudovat. Zde si dovolujeme apelovat na vaši podporu možností řešení, ať už je to parametrická změna rozpočtového určení daní  (váha kritéria žák), předvídatelná dotační podpora pro širší okruh žadatelů, tak zejména změna stavebního zákona, kdy zástavba nových lokalit musí být svázána i s existencí (budováním) infrastruktury, v tomto případě školské. Nepovažujeme za oprávněné, aby tyto náklady nesly kompletně obce a zisky pouze několik vlastníků.*

/zr, red/

Ilustrační foto: archiv SMS ČR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *