Přehradu Hracholusky umožní překonat nová lávka

Ve středu 26. 6. byla slavnostně otevřena lávka na nově zrekonstruovaném železničním mostu na 1,429 km na trati Pňovany – Bezdružice a cyklostezka Pňovany, které umožní bezpečné překonání přehrady Hracholusky v Plzeňském kraji a zajistí napojení na dálkové cyklotrasy.

Lávka i cyklostezka byly realizovány Plzeňským krajem v rámci rekonstrukce železničního mostu na trati Pňovany-Bezdružice, jejíž realizátorem byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Most dokončený v roce 1901 tvoří dva pilíře, tři ocelová pole a krajní části mostu na kamenných obloucích. Na železničním mostu byla vyměněna všechna tři pole vrchní železné konstrukce. K výměně svrchní konstrukce byla užita unikátní technologie, kdy nová železná konstrukce byla vyměněna pomocí speciálního pojezdu (otáčedla). Výška mostu nad hladinou přehrady Hracholusky je asi 37 metrů. Navzdory zákazu se most stal prostředkem pro překonávání přehrady místními obyvateli, chataři či turisty, a to pěšky, na kolech i jinak. „Plzeňský kraj s cílem legalizovat tento stav a zajistit řádnou možnost překonat údolí řeky Mže dohodl spolupráci se SŽDC a v rámci rekonstrukce mostu a výměny jeho ocelových konstrukcí byla na nové konstrukci po jejich západní straně namontována lávka,“ uvedl náměstek hejtman pro dopravu Pavel Čížek.

Díky lávce se podařilo propojit dálkovou cyklotrasu č. 37 Panevropa – Radweg a dálkovou cyklotrasu č. 306, která vede do Karlovarského kraje v turisticky zajímavé lokalitě. „Lávka je opatřena rošty, které při přechodu umožňují pohled pod sebe na vodní hladinu Hracholuské přehrady. Svoji konstrukcí je tak zajímavou turistickou atrakcí,“ dodává hejtman Josef Bernard. Lávka má pět polí, její středová část je tvořena příčníky, které jsou spojeny s mostem a je umístěna na spodní části mostních konstrukcí, takže její podélný profil tvoří tři klesání a stoupání se sklonem až 15 %. Je široká dva metry. Podlahu lávky tvoří lisované rošty, zábradlí je ocelové. Nejnižší místa lávky jsou zhruba sedm metrů pod úrovní železniční tratě a asi 32 metrů nad hladinou přehrady Hracholusky. Opěrné stěny na cyklostezce jsou vyrobeny z drátokošů a přírodního lomového kameniva. Stezka vede na pozemcích Lesů ČR, SŽDC a soukromého vlastníka. Realizace probíhala od ledna do května 2019 za úzké spolupráce se stavbou mostu a lávky.*

 

/zr/

Komentáře ke článku 2

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *