V listopadu loňského roku bylo na pražské Florenci otevřeno první městské cyklodepo určené pro rozvoz zásilek po centru města na nákladních elektrokolech. Za necelého půl roku fungování doručili kurýři již více než 30 tisíc zásilek a najezdili přes 13 tisíc kilometrů. Praha tak po úspěšném pilotním projektu připravuje další cyklodepo na Smíchově.

V cyklodepu na Florenci v současnosti působí osm logistických společností, které významnou měrou přispívají ke kvalitě života v Praze. Napřímo se podílí na snižování uhlíkové stopy, zvyšování bezpečnosti i úbytku aut v centru města. Díky pilotnímu provozu si tak logistické firmy mohly otestovat udržitelný způsob doručování na cargo kolech, a dokonce i pěšími kurýry.

Největší počet zásilek, tedy celkem 7229, převezli kurýři během loňského prosince v souvislosti s vánočními nákupy. Kvůli prodlouženému nouzovému stavu počty zásilek opět začaly narůstat letos v březnu, kdy bylo rozvezeno 6714 zásilek. Průměrně tak kurýři doručili zhruba 300 balíčků za den.

Trend v počtu doručených zásilek během pilotního fungování cyklodepa potvrdil náš předpoklad – je to důležitý projekt, má smysl pokračovat a nadále ho rozvíjet. Momentálně probíhá příprava nového mikrodepa, které umístíme k Andělu. Pokud vše půjde, jak má, otevřeme jej do konce letních prázdnin. Naše dosavadní zkušenost v Praze ukazuje, že mikrodepa v centru měst přispívají k zefektivnění logistiky, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Jinými slovy – čím více dep budeme mít, tím lépe bude celý systém fungovat. Na obou depech spolupracujeme s největšími logistickými hráči na trhu, kteří v tomto projektu stejně jako hlavní město vidí obrovský potenciál a uvědomují si, že efektivní logistika je základem zdravého města. Zapadá to do celkové vize dopravy v historickém centru, kdy se mu snažíme ulevovat od emisí, hluku a tranzitní dopravy,“ konstatoval Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Citylogistika je pro město a jeho rozvoj naprosto klíčová. Dosavadní fungování cyklodepa dalo logistickým firmám možnost si potvrdit, že jim překládka zboží a využití pěších kurýrů a cargokol dává smysl. Firmy si mohly otestovat a najít dlouhodobě udržitelný proces, díky kterému jsou ochotny fungovat ekologičtěji,“ dodal Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územní rozvoje, s tím, že potenciál změnit způsob, jakým se v Praze doručují zásilky, je veliký. Vytvoření sítě městských dep umožní zefektivnit jejich přepravu a zkrátit počet najetých kilometrů.

I proto se Praha rozhodla ještě letos zprovoznit nové cyklodepo na Smíchově. Centrální lokalita Anděla je dobře dostupná pro dodávky, které zde budou překládat zboží, jelikož se nové depo nachází přímo pod městským okruhem. Kurýři tak mohou jednoduše obsloužit i druhý břeh řeky.

Kompletní správu a provoz cyklodepa na Florenci převezme od 1. května 2021 Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., která také vybuduje nové depo na Smíchově. Provoz bude zajištěn ve stejném režimu, ve kterém fungoval pilotní projekt.

Pro Prahu je využívání nákladních elektrokol obrovským krokem k udržitelnému městu. Další oblastí s potenciálem pro udržitelnou dopravu a životní prostředí je také nákladní železniční doprava, a proto se plány města zaměřují i tímto směrem,“ uzavřel Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.*

/zr/

Ilustrační foto: TSK Praha

Vozový park Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) už brzy rozšíří čtrnáct elektrobusů a patnáct bateriových trolejbusů, pořízených s podporou z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Souhlas s jejich pořízením dnes vyslovili pražští radní, kteří tak v pražské veřejné dopravě odstartovali nahrazování tradičních dieselových autobusů ekologičtějšími vozidly na elektrický pohon.

Vyhlášení příslušné výzvy v pražském operačním programu schválila Rada hlavního města Prahy v dubnu 2019. Dva dnes odsouhlasené projekty na nákup elektrobusů a bateriových trolejbusů za více než půl miliardy korun představují první krok k plánovanému zásadnímu snížení emisí a hluku, které v Praze produkují městské autobusy s dieselovými motory. Na celkové částce se z 15 % podílí hlavní město, zbytek peněz jde z fondů Evropské unie.

„Dopravní podnik provozuje v systému Pražské integrované dopravy 141 linek s celkovou délkou téměř 1 800 kilometrů. V provozu je tu zhruba 1 160 autobusů, které za jediný rok spotřebují přes 30 milionů litrů nafty. Je tudíž evidentní, že změna je nezbytná a že budoucnost patří alternativním pohonům, v současnosti především elektrickým motorům,“ konstatoval pražský primátor Zdeněk Hřib.

Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových dopravních prostředků na elektrický pohon, jak jsou elektrobusy a trolejbusy. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a investicemi do elektrobusů a trolejbusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

První elektrobusy pořízené spolu s nabíjecí infrastrukturou v rámci podpořeného projektu za celkem 210 milionů korun, budou nasazeny převážně na lince číslo 154, která obsluhuje jihovýchodní části Prahy. Její trasa vede od stanice metra Strašnická přes Zahradní Město, Záběhlice, Hostivař, Horní Měcholupy, Petrovice, Háje a Chodov ke studentským kolejím na Jižním Městě, měří 21 kilometrů, je na ní 37 zastávek a jízdní doba činí 57 minut.  Protože bývá vytížená a vede členitým terénem, dosahuje spotřeba nafty u autobusu jedoucího na této trase zhruba 41,5 litru na 100 kilometrů. Kromě hluku tak linka do svého okolí produkuje i značné emise.

Už v prosinci by se však cestující na této trase mohli svézt v novém elektrobuse Škoda E´City. Vítěz loni vypsané veřejné zakázky na nákup čtrnácti elektrobusů, společnost Škoda Electric, má totiž první z objednaných vozidel dodat ještě před koncem roku. Elektrobusy jsou nízkopodlažní, mají standardní délku dvanáct metrů, dojezd 100 kilometrů, přepravní kapacitu 69 cestujících a na elektrický pohon funguje i jejich topení a klimatizace, takže neprodukují vůbec žádné emise.

Obyvatelé severní části Prahy, konkrétně ti, kteří používají autobusovou linku číslo 140, se díky podpoře druhého projektu v celkové ceně 306 milionů korun mohou těšit na patnáct bateriových kloubových trolejbusů. Nová vozidla, jejichž dodavatel rovněž vzejde z veřejné zakázky, nahradí kloubové autobusy s naftovým pohonem na trase vedoucí z Palmovky přes Prosek, Letňany a Čakovice do Miškovic. Trasa měří 11,5 kilometru, je na ní 23 zastávek a jízdní doba činí 31 minut. „I tato linka je velmi vytížená, část její trasy v Prosecké ulici navíc tvoří prudké stoupání, takže spotřeba nafty v tomto případě dosahuje zhruba 52 litrů na 100 kilometrů. Pro své okolí tak linka představuje vysokou zátěž emisemi i hlukem,“ podotkl Zdeněk Hřib.

Bateriové trolejbusy spojují přednosti trolejbusů a elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají přímé napájení z troleje i dynamické nabíjení trakčních baterií. Trolejové vedení je zásadní především v kopcovitých, energeticky náročných úsecích, zatímco nezávislý bateriový provoz lze využívat v místech, kde by vybudování trolejového vedení bylo problematické, například na křižovatkách.

/zr/

Na snímku: První elektrobusy pořízené spolu s nabíjecí infrastrukturou v rámci podpořeného projektu za celkem 210 milionů korun, budou nasazeny převážně na lince číslo 154, která obsluhuje jihovýchodní části Prahy. Její trasa vede od stanice metra Strašnická přes Zahradní Město, Záběhlice, Hostivař, Horní Měcholupy, Petrovice, Háje a Chodov ke studentským kolejím na Jižním Městě. Už v prosinci by se však cestující na této trase mohli svézt v novém elektrobuse Škoda E´City (viz foto).

Foto: Wikipedie, Radim Holiš*

 

Na pražské Florenci se dnes, ve středu 18. listopadu 2020, otevřelo první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž, a přispět tak ke zkvalitnění života obyvatel města.

V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy rozhodla v červnu letošního roku Rada hl. m. Prahy o realizaci tohoto projektu. Díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých tří měsíců.

S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu,“ konstatoval Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora.

Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku toto místo fungovalo jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály.

Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.

Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. logistický hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl m. Prahy, a. s.

Nákladní elektrokola jsou tou další 'velkou věcí' v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole” shrnul Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz.*

*

/zr/

 

 

Od dnešního dne je na tramvajové zastávce Palackého náměstí v české metropoli nainstalován prototyp nového zastávkového označníku pro Prahu, který vytvořili designéři ze studia Olgoj Chorchoj. Nový označník je dalším prvkem městského mobiliáře, který má ambici vtisknout pražským zastávkám MHD důstojnější podobu a zároveň cestujícím poskytnout více informací včetně aktuálních odjezdů nejbližších spojů. Označník sousedící s prototypem pražského zastávkového přístřešku bude na Palackého náměstí testován minimálně půl roku a do budoucna by se měl stát jedním z pilířů Jednotného informačního systému hl. m. Prahy.

Myšlenka inovace zastávkového označníku (na snímku), který je hlavním nosičem informací na zastávkách tramvají a autobusů Pražské integrované dopravy (PID), vznikla již před několika lety v návaznosti na snahu o zvýšení kvality veřejných prostranství v Praze. Proto také vzhledově navazuje na již vysoutěžené prvky městského mobiliáře, jako je zastávkový přístřešek, lavička, zábradlí či odpadkový koš. V zájmu co největšího estetického sladění jednotlivých prvků v ulicích metropole bylo pro dotvoření finální podoby označníku osloveno studio Olgoj Chorchoj, které je autorem ostatních prvků nového městského mobiliáře.

„Do pražského mobiliáře kromě laviček a plánovaných nových zastávek přibude další prvek, tentokrát v podobě nového označníku. Věřím, že na něm Pražané ocení hlavně elektronický displej s aktuálními odjezdy a příjezdy. V rámci připravovaného projektu Jednotný informační systém hlavního města Prahy mají navíc na označník přibýt i zcela nové informace, jako jsou mapy okolí nebo směrovky na nejbližší cíle dostupné pěšky,“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib.

Nově vytvořený systém pro označník umožňuje prakticky libovolné řešení šité na míru konkrétní zastávce a dokáže kombinovat dostatek prostoru pro papírové informace i elektronický displej zobrazující aktuální odjezdy nejbližších spojů. Ve velké rodině navrhovaných označníků je jak plnohodnotná varianta s elektronickým displejem, tak i úspornější jednotyčová verze či samostatně stojící velkoplošný displej.

„K MHD neodmyslitelně patří dopravní označníky, ale také prostor zastávek, kde lidé čekají na spoj. Městský mobiliář byl dlouho přehlížený, přitom to jsou výrazné prvky veřejného prostoru a je důležité, aby vedle praktických nároků také vypadaly k světu, využívaly digitální technologie, které například ukáží aktuální časy příjezdů i mapy v okolí, zapadaly do města a ladily s už vybraným designem zastávkového přístřešku a zábradlí. Ať už se jedná o dopravní stavbu, nebo označník, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně, byl nápomocný Pražanům a zapadal do svého okolí,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Pro zastávky s úzkým nástupištěm bude k dispozici také pootočená varianta. Díky respektování stávajících rozměrů pražských označníků bude možná snadná obměna původních sloupků za nové. Důležitým požadavkem pak bylo nenavyšovat finanční nároky oproti stávajícím konstrukcím. Naopak díky hliníkové konstrukci lze předpokládat vyšší trvanlivost oproti stávajícím železným sloupkům.

„Jsem rád, že pokračujeme ve sjednocování městského mobiliáře a že k lavičce, koši a zastávce přibyl i nový označník. Nová podoba vybavení zastávek přispěje k lepší orientaci cestujících a esteticky zapadne do pražských ulic a náměstí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

V rámci připravovaného projektu Jednotný informační systém hl. m. Prahy je s označníkem počítáno pro umístění zcela nových typů informací pro cestující, jako jsou mapy blízkého i vzdáleného okolí či směrovky na nejbližší pěší cíle. Počítá se také s výrazným písmenným označením konkrétního nástupiště, podle kterého se může cestující snadno orientovat zejména ve složitých přestupních uzlech.

Elektronický displej s aktuálními odjezdy v rámci označníku je jen jednou z mnoha variant. Modulární řešení umožní umístění elektronického panelu buď na označníku, nebo v přístřešku, a v případě opravdu důležitých zastávek i ve formě velkého displeje v rámci samostatného odjezdového panelu podobně jako v jiných světových metropolích. V rámci projektu Jednotného informačního systému a jeho pilotních projektů si budou moci cestující sami zvolit nejvhodnější způsob zobrazení informací pro konkrétní typy zastávek.

„Kromě testování prototypu bude ve spolupráci s designéry naším dalším úkolem vytvořit celou rodinu zastávkových označníků od plně vybaveného s elektronickým displejem pro nejvytíženější zastávky v centru až po nejjednodušší sloupek pro málo využívané zastávky na periferii,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Nový zastávkový označník je vedle přístřešku důležitým nosičem informací na zastávce a zároveň je významným orientačním prvkem jak pro řidiče, tak pro cestující. Označník ze zákona vyznačuje místo pro zastavení čela vozidla v zastávce a je zároveň nosičem standardizované dopravní značky. V zájmu minimalizace prvků ve veřejném prostoru je i nadále navrhováno využít označník také pro dopravní informace včetně jízdních řádů, které by v případě absence přístřešku na zastávce stejně bylo nutné někam umístit.

„K vytvoření nového označníku jsme poskytli maximální součinnost. Jsem rád, že vkusně doplňuje návrh na nový městský mobiliář a využívá moderní informační technologie 21. století. V této chvíli to považujeme za směr, kterým se bude MHD v Praze ubírat do budoucna. Nový označník je ale potřebné nechat nejdříve otestovat ve zkušebním provozu během všech čtyř ročních období, ověřit výdrž a funkčnost jeho technologií, náročnost údržby a zejména jeho užitnou a informační hodnotu pro cestující. Budu rád, pokud bude do budoucna umět zobrazovat elektronicky také například jízdní řády, tuto technologii ostatně v současnosti testujeme na zastávce Nádraží Vysočany. V neposlední řadě jsou pro nás důležité pořizovací náklady, nákladová stránka údržby tohoto zařízení a z provozního hlediska rychlost i možnost výměny informací,“ upřesňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Označník navrhlo a vyrobilo studio Olgoj Chorchoj na základě zadání organizace Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) a v úzké spolupráci s majoritním vlastníkem zastávkových sloupků v Praze – Dopravním podnikem hl. m. Prahy.

V rámci testování jednotlivých komponent jak z hlediska trvanlivosti při různých teplotách, odolnosti vůči vandalismu, tak běžné údržby či výměny informací, se uskuteční také průzkum mezi cestujícími, kteří budou moci hodnotit různé formy zveřejňovaných informací. To pak poslouží k definování nového zastávkového standardu nejen pro pražskou MHD, ale výhledově i pro celý systém Pražské integrované dopravy. Nové označníky by se pak měly instalovat na zastávky postupně podle priorit jednotlivých míst, i v rámci přirozené obnovy dožívajících zařízení.*

/zr/

 

Hlavní město Praha společně s Regionální organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID) a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) představily prototyp autobusu v nové barevné kombinaci podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

Vítězem soutěže na novou jednotnou vizuální identitu Pražské integrované dopravy (PID) se stalo studio superlative.works se svým návrhem kombinace červené a světle šedé barvy poskládané na vozidlech do vertikálních pruhů. Součástí soutěže bylo kromě jednotného vzhledu také nové logo systému PID. Nyní vzniká podrobný grafický manuál, po jeho schválení Radou hl. m. Prahy budou podle manuálu postupně dodávána nově pořizovaná vozidla PID v novém designu.

„Cílem projektu nové vizuální identity PID je sjednotit podobu dopravních prostředků v celém společném dopravním systému Prahy a Středočeského kraje, posílit viditelnost značky PID a prezentovat integrovanou dopravu jako moderní systém veřejné dopravy, kde lze na jednu jízdenku využít jakýkoli dopravní prostředek i jakéhokoli dopravce,“ prohlásil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Na designu prototypu úzce spolupracovali designéři superlative.works s techniky z DPP. Nyní bude tento autobus z řepské garáže nasazen do běžného provozu na lince číslo 176 jezdící z Karlova náměstí přes Jiráskův most a náměstí Kinských ke strahovskému stadionu, a to počínaje čtvrtkem 17. září 2020. Dále jej bude moci veřejnost spatřit i na lince 143.

„Na prototypu autobusu SOR jsme si chtěli vyzkoušet nejen, jak vypadají v praxi vybrané odstíny barev, ale také jak budou viditelné detaily až do úrovně jednotlivých piktogramů. Samozřejmě nás také velmi zajímá, jak bude na nový vzhled vozidel reagovat široká veřejnost,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Zajistili jsme první prototyp připravované nové vizuální identity PID na jeden z našich standardních autobusů, aby bylo možné ke grafickému návrhu odladit všechny připomínky, včetně těch například ze strany slabozrakých. Až bude Radou hlavního města Prahy schválen finální grafický manuál nové jednotné vizuální identity PID, začneme podle něj soutěžit a objednávat nová vozidla pro DPP. Předpokládáme, že první z nich v novém designu by v DPP měla jezdit v průběhu příštího roku. Nová vizuální identita PID se bude objevovat na vozidlech DPP postupně, v závislosti na přirozené obnově vozového parku, tempem zhruba sto autobusů za rok. Vzhledem k velikosti autobusové flotily DPP obměna potrvá zhruba deset let,“ dodal generální ředitel DPP Petr Witowski.

Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (např. tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).

/zr/*

 

S možným rozšířením parkovacích zón navrženým některými městskými částmi dnes souhlasila Rada hlavního města Prahy. Ke zvětšení parkovacích zón nyní může dojít například v Praze 5, 6, 9, 18 a 21, dále mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Městská část Praha 10 se dlouhodobě potýká s problémem parkování obyvatel jiných městských částí na svém území, a to již od doby zavedení zón placeného stání v městských částech Praha 2 a Praha 3. Proto se vedení městské části v minulém volebním období rozhodlo pro zpracování analýzy dopravy v klidu, která špatnou situaci potvrdila. Současné vedení městské části tak požádalo hl. m. Prahu o realizaci zón placeného stání i na jejím území.

Praze 5 se zvažuje rozšíření zón na oblast sídliště Podbělohorská a Cibulky, v Praze 6 na zbytek území Hanspaulky. V Praze 9 by mohl být do oblasti parkovacích zón zahrnut i Střížkov, Prosek, Krocínka a Libeň, v Praze 18 pak centrální část sídliště Letňany. V Praze 21 a v Praze – Klánovicích může vzniknout parkovací zóna v okolí železniční zastávky Praha – Klánovice, která se dlouhodobě potýká s negativními dopady živelného P+R v její blízkosti.

Zóny placeného stání mají za úkol chránit rezidenty, aby mohli zaparkovat v blízkosti svého domova. Je to vždy na rozhodnutí místní radnice, zda si o zóny zažádají,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr.

Městské části ve spolupráci s Technickou správou komunikací nyní zajistí vhodné rozmístění rezidentských a smíšených parkovacích úseků, vhodné navržení dopravního značení a dodání parkovacích automatů zejména pro městskou část Praha 10, a to skrze optimalizaci současné sítě parkovacích automatů. Málo používané automaty budou postupně přemisťovány na místa s větším vytížením.

/tz/

Ilustrační foto: archiv*

Poslaneckou sněmovnu očekává v květnu třetí čtení novelu zákona o silničním provozu, která obsahuje pozměňovací návrh pražského poslance Jana Čižinského posilující vedle role obcí i odpovědnost společností. K návrhu minulý týden ve čtvrtek vydali negativní stanovisko členové Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. Praha a Brno vyzvaly poslance, aby zohlednili specifickou situaci velkých měst, kterým dnes zastaralý zákon svazuje ruce. Problémy jsou v obou městech se sdílenými koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně vzrostl počet kolizí s chodci.

Sdílená ekonomika přišla už před několika lety a velká města stále dojíždí na zastaralé zákony. Proto je jejich změna nutná. Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. V případě společností Rekola, Freebike nebo NextBike se to daří, bohužel provozovatel koloběžek Lime dohody s městem porušuje a z toho důvodu Praha také loni s touto společností vypověděla memorandum. Elektrokoloběžky se stále povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Za město požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat. To se musí změnit,“ popsal  současnou situaci náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Zastaralá legislativa v době svého vzniku nemohla počítat s rozvojem bikesharingu, poskytovatel služby tak dnes není nijak odpovědný za své uživatele. Těm tak hrozí postih pouze v případě, kdy jsou chyceni přímo při přestupku. Novela by posílila odpovědnost společností a také roli obcí, které by získaly možnost bikesharing na svém území účinně regulovat. „Takovou úpravu podporuje také primátorka Brna nebo pražské městské části, které jsem oslovil. Chceme sdílenou elektromobilitu podporovat, ale zároveň chránit chodce a veřejný prostor,“ doplnil Adam Scheinherr. Upozornil, že podle statistik Městské policie Praha narostl počet přestupků jízdních kol a koloběžek mezi roky 2018 a 2019 ze 700 na více než 6 tisíc případů.

Elektrokoloběžky Lime dnes využívají především turisté, Praha by je naopak ráda podpořila jako službu pro běžné Pražany. Po provozovateli Lime požaduje vypnutí motoru a zákaz odkládání koloběžek v pěších zónách, zrušení alarmu špatně zaparkovaných koloběžek a systém odvozu těchto koloběžek, pojištění odpovědnosti za škodu pro všechny uživatele a potvrzení o splnění technických podmínek daných zákonem.

V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární, zvláště v centru města je hojně využívají studenti i lidé, kteří zde pracují a potřebují se rychle přesouvat. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů, průběžně také informujeme veřejnost a pokoušíme se vysvětlovat, jaké odkládání těchto dopravních prostředků je bezpečné pro chodce, zvláště pro ty s nějakým handicapem. Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu právního rámce pro provoz těchto moderních sdílených služeb bychom uvítali,“ prohlásila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Pozměňovací návrh novely zákona o silničním provozu zavádí pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel, jejichž provoz je už dostatečně regulován. K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek na svém území. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout. Návrh obsahuje i kontrolní mechanismy a sankce.

/zr/

Ilustrační foto: Lime Praha

Vláda ČR včera rozhodla o zrušení zón placeného stání od dnešní půlnoci. Podle vedení Prahy je rozhodnutí překvapivé a příliš rychlé. Krizový štáb hlavního města minulý týden žádal vládu o zrušení tohoto mimořádného opatření k 11. květnu. Praha trvá na tomto termínu a primátor Zdeněk Hřib podepsal nařízení, kterým se v hlavním městě obnoví zóny placeného stání od 11. května.

Vláda v tom zas dělá jen chaos. Oznámit obnovení modrých zón tři hodiny před jejich znovuobnovením nedává smysl. Dnes jsem proto vydal nařízení o obnově platnosti modrých zón až od 11. května. Tento termín jsme chtěli po vládě a je domluvený i s jednotlivými městskými částmi,“ prohlásil primátor Zdeněk Hřib.

Minulý týden jsem obeslal všechny městské části, kde jsou zóny, a datum 11. května přišlo většině nejvíce přijatelné. Některé městské části už mají otevřené výdejny pro nová parkovací oprávnění, ale některé je otevřou až v pondělí 4. května,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr a dodal: „Nikdo samozřejmě nepřijde zkrátka. Všem lidem prodloužíme oprávnění o dobu, kdy byly zóny zrušeny. A to i těm, kterým během nouzového stavu platnost vypršela. Pro nové oprávnění si budou muset dojít pouze ti, kteří si oprávnění ukončili, nebo tací, kteří se přestěhovali nebo koupili nový automobil. Zóny placeného stání zvýhodňují rezidenty v místě jejich trvalého pobytu, což je často jejich jediná a logická možnost, kde zaparkovat. Je na čase, aby se tento režim zase brzo vrátil do své podoby.

Zrušení zón placeného stání bylo jedním z mimořádných opatření zavedených v rámci nouzového stavu a v Praze v prvních týdnech splnilo účel. V poslední době ale, zejména v centru, znamená dopravní problémy, proto již minulý týden Krizový štáb hl. m. Prahy požádal vládu o ukončení tohoto opatření právě k 11. květnu.*

Podrobnosti k zónám placeného stání v Praze jsou k dispozici na webových stránkách jednotlivých městských části nebo na webu: http://www.parkujvklidu.cz/cs/domovska-stranka/

/zr/

Do jara příštího roku bude v české metropoli na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.

Dnes zahájené testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 tisíc korun. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.

V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá, a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá i kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.

Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ uvedl Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Vítězný návrh, jehož autory jsou designéři ze společnosti Artěl, porota ocenila zejména za jeho designovou čistotu, variabilitu, komfort užívání a jednoduchost sériové výroby a celkové údržby. Nové přístřešky tak mají nejen estetický přínos, ale i výrazně sníží náklady na provoz a údržbu.

Uvnitř přístřešku je umístěn orientační panel, který informuje o aktuálních odjezdech tramvajových linek. V přístřešku bude k dispozici Wi-Fi, USB port a reproduktor pro osoby se sluchovým postižením. Testovací prototyp je jedním ze série sedmi různých variant přístřešků, které autoři navrhli.

Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětlil Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.
„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ konstatoval 1. náměstek pražského priámátora Petr Hlaváček, zodpovídající za oblast územního rozvoje.

Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem šest měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavřel Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.*

/zr/

Foto: archiv IPR Praha

Na důsledné kontroly pseudohistorických vozidel přepravujících turisty v centru města se během uplynulých dvou měsíců zaměřili úředníci Magistrátu hl. m. Prahy ve spolupráci policisty České republiky, strážníky městské policie a pracovníky Ministerstva dopravy. Zároveň se v jejich hledáčku ocitly také tzv. Hop On Hop Off autobusy a Tschu-Tschu vláčky. U celkem 58 kontrolovaných vozidel byly zjištěny závady u 55 a pouhá tři prošla bez závad.

Mezi 25. červnem a 23. srpnem se v hlavním městě uskutečnilo 11 kontrolních dnů. Zaměřily se především na dodržování podmínek provozování silniční dopravy a provozu na pozemních komunikacích, kontroly technického stavu vozidel a dodržování veškerých právních předpisů souvisejících s podnikáním silniční motorové dopravy v centru Prahy. Doplňkově bylo u kontrolovaných vozidel prováděno mobilní měření emisí a mobilní vážení.

Kontrolami jsme chtěli zajistit bezpečnost a dodržování veškerých předpisů souvisejících s povahou podnikání, kterou autobusy a pseudohistorická vozidla provozují. Pro všechny platí stejná pravidla, která musí všichni bez výjimek dodržovat, to samé platí i pro dodržování emisních norem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr a pokračoval: „Chtěl bych poděkovat jednotce měření emisí Ministerstva dopravy, Policii ČR a pracovníkům odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy za příkladnou a zodpovědnou práci.

Bylo kontrolováno celkem 58 vozidel, přičemž u 55 byly zjištěny závady a pouhá tři prošla bez závad. Deseti vozidlům byla přímo na místě zakázána další jízda a byly odtaženy odtahovou službou pro nebezpečné a ohrožující závady, jedno vozidlo bylo zajištěno službou kriminální policie a odtaženo odtahovou službou pro nejasnou identifikaci, absence značení identifikačního čísla vozidla VIN a 22 vozidlům byla po provedení kontroly technického stavu zkrácena a omezena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů, během nichž musí závady odstranit a absolvovat novou STK. Pokud toto neučiní, platnost kontroly zaniká zcela.

V městské části Praze 1 nepodporujeme turistický balast, je to jeden z největších problémů, který v městské části máme. Doprava spojená s turismem zatěžuje pražskou památkovou rezervaci a oceňuji snahu o dodržování platných pravidel a omezení těchto nežádoucích fenoménů,“ připomněl radní pro dopravu MČ Prahy 1 David Skála.

Kontroly budou pokračovat do konce letní sezóny a podrobné výsledky veřejnost obdrží v průběhu října včetně dosavadního vyhodnocení podnětů na Ministerstvo dopravy a zahájených správních řízení.*

/zr/

Ilustrační foto: Magistrát hl. m. Prahy

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down