Česká metropole připravuje spuštění inovativního projektu spočívajícího v dynamickém svozu odpadu, který městu umožní efektivněji plánovat svoz odpadu. Díky pravidelné kontrole automatizovaných svozových tras bude možné operativně reagovat na změny v produkci odpadu a infrastruktuře města.

Dynamický svoz odpadu je součástí ambiciózního projektu společnosti Sensoneo, zaměřeného na demonstraci environmentálních a ekonomických benefitů plynoucích z plošného nasazení jejích řešení. S ohledem na rozsah a použité nástroje jde o revoluční projekt celoevropského významu významu. Projekt je podpořen evropským operačním programem Výzkum a inovace.

Díky moderním a inovativním nástrojům bude Praha schopná cíleně snižovat environmentální zátěž, efektivně využívat kapacitu aktuálně dostupných svozových vozidel, a operativně tak reagovat na nastalé změny. Aktuálním příkladem může být třeba probíhající epidemie covid-19, která významným způsobem proměňuje tradiční vzorce týkající se vytváření odpadu a standardní svozové trasy a frekvence na ně nejsou schopny flexibilně reagovat.

Města po celém světě čelí výzvám spojeným se vzrůstající urbanizací, neustále se zvyšující produkcí odpadu a nedostatečnou flexibilitou, kterou aktuálně probíhající coronavirová krize ještě posiluje. Inovativní technologie, které budeme v rámci pilotního projektu testovat, navazují na strategii české metropole orientovanou na oběhové hospodářství a udržitelnost. Jsem přesvědčen, že i díky tomuto projektu se Praha stane aktivním hybatelem zelených technologií,“ uvedl k pilotnímu projektu Petr Hlubuček, náměstek pražského primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti

Projekt je realizován díky grantu Evropské rady pro inovace, který získala společnost Sensoneo v konkurenci nejinovativnějších technologických společností z 38 evropských zemí. Grant, který byl zaměřený na projekty podporující cíle evropské Zelené dohody, umožní prokázat benefity celoplošného nasazení unikátního odpadového řešení v oblasti kvality svozových služeb, ekonomiky a v neposlední řadě životního prostředí. Svým rozsahem a používanými inovativními nástroji jde o přelomový modelový příklad celoevropského významu.

Proaktivní přístup a využívání inovativních technologií je součástí městské DNA a naše společnost se snažní moderní technologie v Praze testovat a v maximální možné míře využívat data z těchto projektů. Chytrý svoz odpadu spadá do naší koncepce Smart Prague 2030, která si stanovila jako jednu z priorit bezodpadové město. To by mělo být založeno především na odpovědném a inteligentním odpadovém hospodářství,“ konstatoval generální ředitel pražské městské společnosti Operátor ICT, a.s. Michal Fišer.

 

Realizace projektu bude zahrnovat:

* analýzu efektivity současného svozu odpadu pro všechny druhý odpadových komodit;

* vytvoření nových cyklických svozových tras a frekvencí s cílem zvýšit průběžnou efektivitu a kvalitu služeb: kombinace nejkratších možných tras, včasného svozu s ohledem na naplněnost a maximální možné využití kapacity vozidel s dlouhodobým cílem snížit počet vozidel využívaných pro svoz odpadu;

* svoz odpadu podle automatizovaných svozových tras, které bude možné denně doplňovat o specifické požadavky jednotlivých operátorů (nové stanoviště svozu odpadu, neočekávaná přeplnění odpadových nádob…);

* všechna svozová vozidla budou vybavena navigací pro specifické potřeby, která umožní zaměstnávat jako řidiče i osoby, které nemají s danými svozovými trasami a jednotlivými městskými částmi zkušenost;

* monitoring kontejnerů ASEKOLpro elektroodpad na celém území Prahy za účelem svozu podle aktuálních potřeb – s cílem vyhnout se zbytečným trasám a svozům a zajistit tak pro obyvatele dostatečnou kapacitu v kontejnerech pro elektroodpad;

* vyhodnocení úspěšnosti změn a srovnání s výchozím stavem.

Prahu jsme si zvolili jako jednoho z klíčových partnerů projektu na základě zkušeností s projektem monitorování podzemních kontejnerů. Hlavní město České republiky vnímáme jako jednoho z evropských leaderů v implementaci smart technologií a průkopníka v rámci podpory přechodu na oběhové hospodářství. Jsme přesvědčeni, že městu přinášíme díky našim nástrojům, velikou přidanou hodnotu, kterou dokáže využít v každodenní správě odpadu, a pevně věříme, že vyhodnocení projektu ukáže, že města jsou schopná zajišťovat svoz odpadu kvalitně a flexibilně, a to při využití minimálního počtu aut. Tento přístup bude mít pozitivní dopad jak na snížení uhlíkové stopy, tak na efektivitu využívání zdrojů,“ vysvětlil Martin Basila, zakladatel a ředitel společnosti Sensoneo.

Hlavní město Praha získá díky tomuto projektu jedinečnou příležitost jak v terénu otestovat nejinovativnější odpadovou technologii, která má ambici významným způsobem pomoct najíst odpovědi na současné výzvy: efektivnost, transparentnost, optimální využívání svozových vozidel, snížení spotřeby, pružné reagování na změny (nové ulice, nové čtvrtě, nové kontejnery a další).

Digitalizace je obrovskou výzvou i v oblasti odpadového hospodářství. Pražské služby se dlouhodobě věnují hledání a implementování nástrojů, které mohou posouvat řešení svozu odpadu a neustále zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb. Tento projekt logicky navazuje na již zavedené systémy digitalizace v oblasti denního plánování, sledování výkonu v reálném čase a vyhodnocení svozů. Plánování svozových tras pro více než 130 tisíc nádob v Praze je velmi komplexní a náročná úloha a tento projekt nám ji v případě úspěchu může významně zjednodušit,“ dodal generální ředitel Pražských služeb, a. s. Patrik Roman.

Díky projektu získáme možnost vybavit čidly většinu kontejnerů na celém území Prahy a tím ještě více zefektivnit sběr vysloužilého elektrozařízení. Očekáváme, že schopnost zajistit v kontejnerech neustále dostatečnou volnou kapacitu podpoří pozitivní přístup občanů města k třídění elektropadu. V plánu máme i částečné zautomatizování organizace svozů," uzavřela Šárka Koháková, manažerka logistiky ve společnosti ASEKOL.

Příprava projektu začala již koncem letošního roku a spuštění samotného testovacího provozu dynamického svozu odpadu je plánováno na březen 2021. Celý projekt včetně vyhodnocení poběží do září 2022.*

/zr/

Obrázek nahoře:  Svoz odpadu podle automatizovaných svozových tras, které bude možné denně doplňovat  o specifické požadavky jednotlivých operátorů (nové stanoviště svozu odpadu, neočekávaná přeplnění odpadových nádob…).

 

Bohumíňáci, kterým doma dosloužila elektronika značky SAMSUNG, s ní bez obav mohou i v srpnu vyrazit do některého z městských sběrných dvorů. Technické služby (BM servis) budou od veřejnosti stará zařízení této značky i nadále zdarma odebírat a zajišťovat jejich ekologickou likvidaci.

Rozhodně nechceme, aby se nám najednou začaly televize nebo monitory od počítačů značky SAMSUNG válet někde v přírodě anebo u kontejnerů na sídlištích a my je pak za nemalé peníze museli likvidovat jako černé skládky. Bohumíňáci do našich sběrných dvorů mohou vozit všechny vysloužilé elektropřístroje nehledě na jejich značku,“ uvedl bohumínský starosta Petr Vícha.

Zareagoval tak na informaci, že společnost ASEKOLl, kterou pro odvoz elektroodpadu využívá i Bohumín, přestává odebírat a odvážet elektroodpad značky SAMSUNG. A to proto, že s korejskou firmou nemá od konce minulého roku uzavřenu smlouvu o výkupu. Tu totiž od letoška získala konkurence, a to firma REMA. A ta nemá problém uzavřít smlouvu s městy okamžitě.

Konkurenční boj mezi společnostmi, které zajišťují svoz elektroodpadu a jeho následnou likvidaci, nás na radnici absolutně nezajímá. Bohumíňáci se rozhodně nestanou jejich rukojmími. Uděláme vše pro to, abychom zachovali plynulý odběr starých spotřebičů všech značek v našich sběrných dvorech. Radní jsou připraveni v případě potřeby na srpnovém jednání schválit další smlouvu na odvoz a ekologické odstranění elektroodpadu,“ dodal Petr Vícha.

V Bohumíně fungují dva sběrné dvory – stabilní a mobilní. Bohumíňáci do nich loni přivezli téměř 1400 starých televizí a přes 73 tisíc kilogramů dalšího elektroodpadu. Stabilní se nachází v areálu technických služeb BM servisu v Koperníkově ulici. Otevřen je šest dní v týdnu, ve všední dny od 8 do 17 hodin, o sobotách od 8 do 14 hodin. Loni město na jeho provoz vynaložilo 4 miliony korun.

Mobilní sběrný dvůr pendluje od jara do podzimu mezi všemi městskými částmi a lidé ho najdou na devíti stanovištích hned dvakrát do roka. Vždy se zde zdrží na 14 dní a pak putuje do další lokality. Jeho provoz stojí radnici 700 tisíc korun. Ve všední dny funguje od 10 do 17 hodin, v soboty od 8:30 do 15 hodin.*

/zr/

 

Ke snímku:

Ze sběrného dvora v Bohumíně

Foto: Pavel Čempěl

Společnost REMA Systém, a. s., deklaruje, že je připravena napojit se na stávající a funkční systém obcí tak, aby občan v souvislosti s tím, že společnost ASEKOL přestává od 1. 8. 2020 ze sběrných dvorů svážet elektrozařízení značky SAMSUNG, nezaznamenal jakoukoliv změnu.

REMA je připravena zajistit svoz všeho, co ASEKOL odmítne převzít. "Respektujme, že občan je zvyklý využívat obecního systému, a nenuťme ho dělat něco jinak jen proto, že se ASEKOL jednostranně rozhodl ze dne na den změnit své chování. Tímto svým krokem uvrhl ASEKOL občany/obce do problému, který musí starostové řešit. REMA nevyvolala žádný problém, ta má svůj systém plně funkční a své limity sběru si plní. REMA je připravena a nebrání se problémy, které ASEKOL obcím způsobil, vyřešit," praví se v dnes vydaném prohlášení společnosti REMA.

Podle ní z pohledu ochrany životního prostředí je absolutně nepřijatelné, aby občan byl nucen zkoumat, kterou značku do sběrného dvora nosit může a kterou ne. Celé roky je občan vzděláván a instruován, aby primárně využíval obecního sběrného systému, který pro něj obec vybudovala. "Prosíme, nenuťte občana, aby měnil své ekologické návyky," vyzývá REMA a upozorňuje na to, že pokud bychom přijali tuto nekompromisní a bezprecedentní změnu nastavení doposud funkčního systému sběru, vystavíme se riziku, že občan bude zmatený, nebude vědět, kam má jakou značku odnést a začne odkládat spotřebiče u kontejnerů nebo jinde, kde ho napadne.

REMA také připomíná, že obce z poplatků svých občanů vybudovaly – a to již před vznikem kolektivních systémů, jako je ASEKOL nebo REMA, své obecní systémy nakládání s odpady – nebezpečnými, stavebními, velkoobjemovými, elektroodpady apod. Jedním z těchto prvků je obecní sběrný dvůr, kam je občan již desítky let zvyklý nosit, co nepotřebuje a nevejde se mu do popelnice. "Tento obecní systém nepatří žádnému kolektivnímu systému, to je systém obcí," zdůrazňuje REMA.

Zároveň upozorňuje na to, že po vzniku kolektivních systémů v roce 2005 se vybrané systémy, které byly ministerstvem životního prostředí určeny jako výhradní správci tzv. historického elektrozařízení (mezi nimi ASEKOL – vybrán pro televizory a monitory a ELEKTROWIN – vybrán pro lednice a další velká zařízení) logicky napojily na sběrné systémy obcí. REMA o toto napojení od roku 2005 také usilovala, ale byla mnohými obcemi opakovaně odmítána s tím, že mají svůj obecní systém vyřešen se společnostmi ASEKOL a ELEKTROWIN a dalšího partnera nepotřebují a nechtějí. REMA tak byla nucena vybudovat svou sběrnou síť mimo již stávající obecní systém. Sběrná síť REMA čítá více než 20 tisíc míst a jde daleko za zákonné požadavky zákona o odpadech. "REMA není schopna přinutit obce ke spolupráci s jejich obecním sběrným systémem, může pouze spolupráci obcím nabízet. Je tak pouze na obcích, zda nabídku REMA využijí," tvrdí REMA.

Ta podle svých slov již loni v prosinci loňského roku prostřednictvím Svazu měst a obcí ČR obce informovala, že podobná situace může nastat, a že je připravena zapojit se do jejich obecních systémů. V dubnu letošního roku dokonce obeslala i všechna města a obce s nabídkou spolupráce.

K 1. červenci 2020 potom byla na čísle 800 976 679 ještě spuštěna služba bezplatné informační telefonní linky Chytrá recyklace, kde každý občan i zástupce města či obce dostane informaci, jak s vysloužilým elektrozařízením naložit.

"REMA je připravena zajistit obcím zpětný odběr tak, aby zařízení byla ze sběrných dvorů kontinuálně svážena a aby byl jejich sběr obvyklým způsobem financován," uzavírá REMA své dnešní prohlášení.*

/zr/

Ilustrační foto: REMA

Od 1. srpna 2020 zastavuje společnost ASEKOL zpětný odběr veškerých televizorů a počítačových monitorů značky Samsung ze všech sběrných míst. Aby umožnila svoz již zpětně odebraných spotřebičů, bude možné po tomto termínu realizovat ještě poslední objednávku bez rozdílu značek. Následně již nebudou jmenované výrobky z míst zpětného odběru přebírány k přepravě ke zpracovateli.

Společnost ASEKOL tento svůj krok ve svém dopise obcím a městům, s nimiž už patnáct let spolupracuje při vytváření a rozvoji zpětného odběru vysloužilých elektrozařízení, vysvětlila tím, že aktivní spoluprací s územními samosprávami v  této oblasti již po řadu let extrémně překračuje zákonné kvóty sběru televizorů a monitorů a fyzicky tento limit zajišťuje ve výši 200 %, takže sběr přeplňuje více než trojnásobně.

To podle společnosti ASEKOL znamená, že zajišťuje a financuje zpětný odběr elektrozařízení i za výrobce, kteří jsou klienty jiných kolektivních systémů. Televizory a monitory, jak dále uvedla společnost ASEKOL, jsou nebezpečným odpadem a jejich recyklace je jednou z nejnákladnějších ze všech elektrospotřebičů, a ostatní kolektivní systémy se proto jejich sběru snaží vyhnout.

Zejména kvůli zachování dlouhodobé finanční stability celého systému zpětného odběru společnost ASEKOL od 1. srpna 2020 zastavuje zpětný odběr veškerých televizorů a počítačových monitorů značky SAMSUNG ze všech svých sběrných míst. Společnost SAMSUNG totiž přestala být společníkem společnosti ASEKOL a již se finančně nepodílí na financování sběrné sítě společnosti ASEKOL. Jak uvedla ČTK, exkluzivní smlouvu se společností SAMSUNG má od letošního roku konkurenční společnost REMA Systém, jednou z firem fungujících pod hlavičkou REMA.

Velké množství sběrných míst, kde na základě smlouvy společnost ASEKOL provozovala systém zpětného odběru elektrospotřebičů, tak od 1. srpna přestane odebírat spotřebiče značky SAMSUNG. Obsluhy těchto sběrných míst, tedy i mnoha sběrných dvorů obcí a měst, jsou instruovány, aby občany, kteří tam budou chtít odevzdat elektrospotřebiče uvedené značky, odkazovaly na společnost SAMSUNG, která jim sdělí nejbližší sběrné místo, kde budou moci odevzdat svůj vysloužilý spotřebič SAMSUNG.

 VYJÁDŘENÍ SPOLEČNOSTI REMA

Společnost REMA ve své reakci na krok společnosti ASEKOL mj. konstatovala, že snaha rozlišovat elektroodpad podle značek nebo data prodeje není technicky možná a žádný z kolektivních systémů v Evropské unii to tímto způsobem nedělá. Opatření společnosti ASEKOL označila za akt konkurenčního boje, v němž si ASEKOL vzal občany a obce jako rukojmí.

Společnost REMA vyjádřila připravenost všude tam, kde se lidé dostanou do komplikací v oblasti zpětného odběru vysloužilých elektrozařízení, plně připraveni zajistit zpětný odběr, a to v každé ze šesti definovaných skupin elektrozařízení, a bez zbytečného odkladu.*

/zr/

Ilustrační foto: archiv

 

 

Krátce před koncem školního roku dnes společnost Recyklohraní ocenila nejaktivnější a nejzapálenější pedagogy vyučující ekologickou výchovu v mateřských, základních a středních školách a zájmových kroužcích. Celkem 16 pedagogů z celé České republiky za svou celoroční činnost obdrželo certifikát Ekoučitel roku 2019/2020.

Z přihlášených kandidátů odborná porota vybrala ty, kteří nejlépe splnili kritéria při práci s žáky a studenty, při realizaci environmentálních projektů a plnění osvětových úkolů. Velkým plusem bylo, když pedagogové sdíleli zkušenosti a příklady ze své praxe s ostatními kolegy učiteli, a to zejména v oblasti třídění a recyklace elektrospotřebičů a baterií a dále při předcházení vzniku odpadů.

Certifikát Ekoučitel je oceněním práce pedagogů, kteří dokážou pro ochranu přírody nadchnout své žáky a studenty. Dělají nesmírně důležitou práci, protože pomáhají vychovávat generaci, která věřím, že bude ohleduplnější k životnímu prostředí než jejich rodiče,“ uvedla Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodala: „Děkuji všem pedagogům, kteří o certifikát zabojovali, i když to v letošním roce, kdy museli od března přesunout výuku do online prostředí, neměli vůbec lehké.

Školní vzdělávací program Recyklohraní aneb Ukliďme si svět má za sebou již 12 let existence, je do něj zapojeno více než 3800 škol. Letošní projekt Ekoučitel roku byl již jeho čtvrtým ročníkem.*

OCENĚNÍ EKOUČITELÉ ROKU 2019/2020

 

Mgr. Jana LibovickáZákladní škola, Bílina
Mgr. Dana HozováZákladní škola Hulín
Mgr. Květa DěrdováZákladní škola Břidličná
Ing. Jiří VlčekStřední škola technická, gastronomická a automobilní, Chomutov
Mgr. Ing. Andrea TláskalováZákladní škola J. V. Sládka, Zbiroh
Mgr. Jana DvořákováZákladní škola Ostrava, Gajdošova
Mgr. Alena VolnáZákladní škola, Ostrava-Výškovice
Mgr. Eva VeseláZákladní škola a mateřská škola Červená Voda
 Mgr. Zdenka VančurováZŠ Kolín III., Lipanská
Miroslava JehličkováZákladní škola Pardubice – Polabiny
Mgr. Iva TrnkováZákladní škola Ronov nad Doubravou
Ing. Milan ŠanderaZákladní škola, Česká Lípa, Partyzánská
Mgr. Jana MikováZŠ a MŠ Nezdenice
PaedDr. Lenka HrnčířováZŠ Týnec nad Labem
Mgr. Bohunka VrchotickáZŠ U Roháčových kasáren
Mgr. Jitka KovaříkováMalostranské gymnázium

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět, vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tématikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál tzv. ekoabecedy. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do května 2020 se do programu zdarma registrovalo 3 800 škol.

Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie lze najít na stránkách www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani. Hlavními partnery o. p. s. Recyklohraní jsou společnosti ASEKOL, a. s., ECOBAT, s. r. o., a ELEKTROWIN, a. s.

/zr/

K foto:

Recyklohraní aneb Jak lze ve školách hravě a zajímavě vyučovat ekologickou výchovu

Ilustrační foto: Recyklohraní o. p. s.

Tváří aktuálního čísla Moderní obce, odborného časopisu pro veřejnou správu, je Jana Plamínková, starostka městské části Praha-Slivenec a zastupitelka hlavního města Prahy (viz obrázek).

Jako vždy i tentokrát vybíráme z březnového vydání Moderní obce citáty některých osobností, které na jeho stránkách vystupují.

* Ministryně financí Alena Schillerová: Je třeba si uvědomit, že obce, města a kraje vykonávají z pohledu veřejných financí funkci alokační a že obce a města se snaží hospodařit s vyrovnanými rozpočty a nezadlužují se nad únosnou mez. Na druhou stranu se domnívám, že přebytky na účtech automaticky nevypovídají o stavu obecních financí. Je zde redistribuční i nadále plně leží na bedrech státního rozpočtu, ze kterého plynou prostředky na nemalé množství mandatorních výdajů (důchody, sociální systém atd.). Zároveň je nesporné, že díky změnám v rozpočtovém určení daní jde územním samosprávám stále více peněz. A co se týká přebytků hospodaření, je dobřecelá řada dalších faktorů, které je potřeba zohlednit. Například množství cizích zdrojů v obecním rozpočtu, investice, zhodnocování obecního majetku atd.

* Eva Zamrazilová, předsedkyně Národní rozpočtové rady: Jsem také přesvědčena o tom, že by stát měl řešit nejkřiklavější případy předlužených obcí. A nejde jenom o obec Prameny, na niž se v celostátní sbírce solidárně skládají některé obce. Zadlužení obcí není pouze ekonomický problém, ale má i velký lidský rozměr. Třicet let samo o sobě je sice už poměrně delší doba, ale někde možná přece jenom příliš krátká na to, aby se po éře „státních“ národních výborů lidé naučili sami si svoji obec řádně spravovat, efektivně nakládat s obecním majetkem v podmínkách tržní ekonomiky, smysluplně a efektivně využívat dotace, čelit nabídkám různých šíbrů a pochybných firem a tak dále Předlužení některých obcí tedy lze přirovnat k exekucím, do nichž mnoho lidí spadlo, aniž by pořádně vědělo jak a proč.

Samozřejmě si uvědomuji, že by pro oddlužení obcí musela existovat široká politická shoda – a určitě bych byla pro to, aby toto oddlužení bylo jednorázové a už se nikdy příště neopakovalo a v žádné obci nemohli spoléhat na to, že „když jsme byli oddluženi tentokrát, budeme oddluženi i za třeba dalších deset let“.

* Vladislav Vilímec, senátor, předseda Finanční komise Svazu měst a obcí ČR: Před obcemi teď stojí několik výzev. V příštím programovém období EU sice obce pravděpodobně nepřijdou zkrátka, ale spoléhat se pouze na evropské zdroje by se jim sotva vyplatilo.  Při vysokých mandatorních výdajích ve státním rozpočtu zázraky nepřijdou ani odtud. Něco mohou alternovat kraje, ale i ony mají svých povinností dost. V příštích letech se obce proto budou muset opět více spoléhat na sebe, na svou schopnost plánované výdaje profinancovat.

Na úrovni profesních sdružení obcí musí pokračovat tlak na navýšení rozpočtového určení daní, zvláště v situaci přesunu stále více položek DPH do druhé snížené sazby i v souvislosti s avizovaným rušením superhrubé mzdy, což velmi pravděpodobně bude znamenat výpadek daňových výnosů i na straně obcí. Stále se ještě územní samosprávy nepodílejí ani na jedné třetině výnosů ze sdílených daní. S rokem 2017 obce mimo jiné přišly i o 30 procent výnosu daně z příjmů placených poplatníky.

* Jana Plamínková, starostka městské části Praha-Slivenec, zastupitelka hlavního města Prahy: Řekla bych, že se neustále utahují ony pomyslné šrouby byrokracie. Stoupá množství výkazů, hlášení, papírů. Celkově došlo ke změně v mnoha oblastech. Například když jsem jako začínající starostka chtěla využívat služeb právníka, všichni na mě s údivem koukali, proč by Slivenec, jako malá městská část, měl mít smlouvu s právníkem. Dnes je právník nejdůležitější osobou, vůbec si nedovedu představit, že bychom něco dělali bez něj. Také klesá míra vzájemné důvěry občana a instituce. Když si dříve občané od své městské části něco kupovali, poslali peníze rovnou na náš účet. Věděli, že je neokrademe ani nepodvedeme. Dnes se vše automaticky řeší přes notářskou úschovu, čímž se záležitost prodražuje. Smlouvy jsou také mnohem složitější. Za tři a půl roku chci skončit. Obávám se, že páté volební období bych už nevydržela, mimo jiné i kvůli nárůstu byrokracie. A to nemám problémy ani v zastupitelstvu, ani s občany.

* Pavel Novotný, starosta městské části Praha-Řeporyje: U nás v obci je udavačství velmi oblíbené. Jelikož chci být oblíbený starosta, pečlivě všechny podněty vyhodnocuji. Často se stává, že více oznamovatelů najednou podezírá konkrétní adresní místo. Jindy se stává, že se lidé jen skrze pracovitého starostu mstí a řeší si staré sousedské bolístky a války, ve kterých jim úřad doposud nepomohl. Většina udání je ale oprávněných.

* Roman Kotilínek, starosta Kraslic: Kontrole kotlů a topenišť nemusí nutně předcházet podnět, může být provedena i jen při opakovaném důvodném podezření na porušování povinností provozovatele zdroje. Obecní úřad obce s rozšířenou působností na tuto skutečnost provozovatele písemně upozorní dopisem, ve kterém jej poučí o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených a o následcích opakovaného důvodného podezření. Tím je právě přímá kontrola zdroje, jeho příslušenství a používaných paliv, neboť porušení povinností podle § 17 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší nelze prokázat jinak než provedením kontroly. Tedy, kontrola může být zahájena z vlastní úřední činnosti, nemusí jí nutně předcházet podnět (oznámení /udání souseda).

* Patrik Hujdus, starosta ostravského městského obvodu: Mariánské Hory a Hulváky: Dosavadní zkušenosti nám potvrdily, že projekt Domovník - preventista Ministerstva vnitra ČR má smysl. V lokalitách, kde domovníci působí, se zlepšuje komunikace mezi úřadem a nájemníky, zvyšuje se pocit bezpečí obyvatel a celkově dochází ke zlepšení atmosféry v domě. Domovníci za první období své práce řešili mnoho témat od neochoty podílet se na úklidu společných prostor v domě ze strany některých nájemníků, přes sousedské spory, nepovolané osoby v domě, až po podezření na domácí násilí a výskyt injekčních stříkaček na dětském hřišti a v okolí domu.

* Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra ČR, republikový gestor projektu Domovník-preventista: Vytvořením nové pracovní pozice domovník-preventista se pomáhá řešit stávající neutěšenou situaci v oblasti správy bytového fondu obce, zejména v sociálně vyloučených lokalitách, a současně se výrazně napomáhá ke zvýšení bezpečnosti a veřejného pořádku v dané lokalitě tzv. řízenou samosprávou domu. Občanům žijícím v sociálně vyloučených či rizikových lokalitách projekt ukazuje, že i tam se může bydlet čistě, na vyšší sociální úrovni a bezpečně, ovšem za dodržování jasně definovaných pravidel chování. Projekt zároveň pomáhá řešit alespoň částečnou zaměstnanost osob dlouhodobě nezaměstnaných.

Konkrétní doporučená pracovní náplň je vždy konkretizována podle aktuálních potřeb jednotlivých obcí. Domovníci-preventisté však v žádném případě nesuplují povinnosti správce domu v oblasti úklidu. Naopak sami kontrolují, zda a jak je úklid prováděn.

* Jakub Hornek, doktorand a výzkumný asistent katedry politologie ISP FSV UK: Naštěstí k dlouhodobému působení institutu správce obce (ISO) v obcích nedochází. Setkáme se však s tím, že se tento do některých obcí v průběhu času vrací. Jde však pouze o několik jednotek obcí, kde bychom ISO našli opakovaně. Ačkoli k těmto situacím nedochází, nad Českou republikou se vznáší pomyslný Damoklův meč. Na malé obce lze potenciálně nahlížet jako na „malé časované bomby“, kde v některých z nich může být z nejrůznějších důvodů vyvolána exploze dlouhodobého nezájmu o kandidaturu v místních volbách.

I proto bychom se měli snažit místní samosprávy podporovat v jejich rozvoji, snažit se jim zajistit dostatečné financování, zefektivnit jejich možnosti meziobecní spolupráce či na malé obce nepřenášet neúměrné povinnosti, které jsou jen stěží schopny provádět. Pokud bychom toho nebyli schopni, začala by vyvstávat i otázka, zda je současná podoba municipální struktury pro Českou republiku vhodná.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Vyslovení, že určitý právní úkon je neplatný pro rozpor se zákonem, se musí opírat o rozumný výklad dotčeného zákonného ustanovení, protože ne každý rozpor se zákonem má za následek absolutní neplatnost právního úkonu. **

* David Sláma, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR: Nový systém územně správního členění státu podle příslušného návrhu zákona schváleného začátkem ledna vládou bude následující:

* Současných třináct jednotlivých samosprávných krajů bude členěno na správní obvody obcí s rozšířenou působností (samosprávné kraje byly jednorázově vymezeny územím okresů k 1. 1. 2000).

* Vymezení okresů bude provedeno odvozením také od obvodů obcí třetího typu (doposud jsou okresy vymezeny výčtem obcí).

* Správní obvody obcí s rozšířenou působností budou vymezeny tak jako doposud, tedy výčtem území obcí, které je tvoří. Tento výčet nebude v zákoně, ale v doprovodné vyhlášce.

* Pro hlavní město Prahu se zachovává stávající speciální členění na 10 obvodů (na úrovni okresů).

* Marcela Fadrná, Kancelář veřejného ochránce práv: Začátkem února 2019 byl v Eklepu (Elektronická knihovna legislativního procesu) veřejnosti zpřístupněn věcný záměr stavebního zákona, jehož předkladatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj. Podle tohoto legislativního materiálu by změny, které obsahuje, měly vést ke zkrácení povolovacích procesů a odstranění překážek, jež brání vydání povolení stavebním úřadem nebo jeho vydání neúměrně prodlužují.

Předkladatel materiálu zamýšlí vytvořit soustavu státních stavebních úřadů, které již nebudou „…součástí spojeného modelu územní veřejné správy… “, měly by eliminovat tzv. systémovou podjatost a současně by měly být protikorupční. Vybrané agendy dotčených orgánů by měly být integrovány do rozhodování státních stavebních úřadů. Je otázkou, zda tento návrh je dostatečnou pojistkou proti korupci.

* Petr Číhal, obchodní ředitel EKOLAMP: Jednou z novinek v oblasti elektroodpadu v letošním roce je zařazení svítidel do zpětného odběru. Svítidla dosud ve zpětném odběru vůbec nebyla. Pouze průmyslová svítidla spadala do tzv. odděleného sběru, který probíhal mimo sběry na sběrných dvorech obcí. Nově jsou tak i svítidla (lampičky, lustry atd.) zařazena do zpětného odběru a sbírají se v kategoriích č. 4 (velká zařízení) a č. 5 (malá zařízení) na sběrných dvorech obcí.

* Miloš Polák, ze společností REMOBIL a ASEKOL: Tématem recyklace elektroodpadu, do níž recyklace mobilních telefonů patří, se zabývám již téměř 15 let a neznám jedinou firmu v ČR či v Evropě, která by vydělávala čistě na sběru a recyklaci pouze mobilních telefonů. Ono to totiž není možné, protože náklady na logistiku (sběr a svoz) a zaměstnance budou vždy vyšší než výnosy z prodaných druhotných surovin. Z pohledu celého procesu zpětného odběru je mobilní telefon jednoznačně odpadem s negativní hodnotou. Z pohledu pouze recyklace (zpracování bez započtení nákladů sběru) pak odpadem s pozitivní hodnotou.

* Jan Mraček, Hospodářská komora ČR: Kolektivní systémy nejsou tržní subjekty, byly založeny ke sběru elektroodpadu. Nemají a nesmí fungovat za účelem zisku - vytvářet zisk), mohou soutěžit maximálně mezi sebou. Jejich akcionáři jsou výrobci, kteří nám dodávají službu (výrobek – ledničku, TV). Od roku 2005 se zde vytvořila úvaha, poměrně nebezpečná, že by kolektivní systémy neměly zůstat jen u sběru elektroodpadu, ale měly by zajistit i jeho další zpracování a vytvořit tak jakýsi uzavřený kruh. Kolektivní systémy významně přispěly k tomu, že ČR plní kvóty pro třídění, je však třeba zamezit, aby došlo ke směšování fungování kolektivních systémů a zpracování odpadu jako takového.

* Lucie Müllerová, EKO-KOM: Přestože tuzemský systém ušel za dobu své existence již velký kus cesty, je třeba dál jej dále rozvíjet. Třeba tím, že reagujeme na trendy v oblasti používaných obalových materiálů. V posledních letech se tak kromě kontejnerů na papír, sklo a plasty stále více objevují na ulicích i šedé nádoby na třídění kovových obalů. Ke konci třetího čtvrtletí roku 2018 bylo v ČR již 6170 těchto nádob, meziročně se tak jejich počet navýšil o 20 %. Právě kovové obaly jsou totiž jednou z progresivně se rozvíjejících oblastí.

Kromě rozšiřování a zkvalitňování sběrné sítě jsou aktuální velkou výzvou požadavky nové evropské směrnice o obalech a odpadech, které bude muset ČR spolu s dalšími členskými státy unie v budoucnu plnit a na to je třeba se připravovat již nyní.

* Petr Kratochvíl, jednatel ECOBAT: V dnešní době dochází k stále většímu rozšiřování elektrických aplikací, které vyžadují vysokoenergetické přenosné zdroje elektrické energie. Příkladem je nastupující rozvoj e-mobility. Velice významně se na trhu uplatňují nové typy baterií a akumulátorů a v této oblasti začínají dominovat lithium-iontové, lithium-polymerové a primární baterie s obsahem kovového lithia.

Při uvádění tohoto typu baterií na trh bohužel není pamatováno na bezpečnostní aspekty při nakládání s použitými bateriemi na konci jejich životního cyklu. Použité baterie a akumulátory ve fázi sběru, shromažďování, skladování a zpracování často nejsou dostatečně ochráněny proti vzájemnému zkratování nebo mechanickému poškození.

V důsledku toho dochází při nakládání s použitými lithiovými bateriemi k incidentům (požáry, exploze), a to i na území České republiky.

* Barbora Tomčalová, Svaz měst a obcí ČR: Proč se stále vyskytují pneumatiky na sběrných dvorech nebo na černých skládkách? Tato otázka trápí nejedno město či obec, které uvedený problém stojí v rozpočtu nemalé peníze z rozpočtu, jež by radnice určitě uměly využít efektivněji. Města a obce, stejně jako kolektivní systém Eltma, jistě velmi uvítají aktivitu Ministerstva životního prostředí ve směru zvýšení minimální úrovně zpětného odběru, což je plně v souladu s Plánem odpadového hospodářství ČR, kdy pro rok 2020 je minimální hranice pro sběr pneumatik stanovena na 80 % pneumatik uvedených na trh. Zvýšení povinné hranice pro zpětný odběr výrazně pomůže ke snížení výskytu pneumatik jako odpadu bez využití.

Naopak ti, kteří se buď své povinnosti vyhýbali nebo sbírali pouze do zákonného minima, se budou muset postarat o větší množství pneumatik, a tím pádem vzroste zájem i o pneumatiky, které dosud končily na sběrných dvorech či skládkách.

* Bohumil Kotlík, Státní zdravotní ústav v Praze: Existují modely, které odhadují, jaký podíl škodlivin, které jsou ve vzduchu, nadechnete a jaký vydechnete. Ovšem pozor, měří se buď celková hmotnost částic (například frakce PM10 – tj. všechny částice menší než 10 µm), nebo jejich počet v jednotlivých velikostních frakcích. Srovnání počtu částic a jejich hmotnosti je poměrně složité. Například jedna desetimikrogramová částice může mít váhu i jednoho milionu ultrajemných částic. Otázkou stále zůstává, jestli (a hlavně o kolik) je při stejné hmotnosti pro naše zdraví horší vyšší počet jemných až ultrajemných částic než menší počet ostatních. Důležitá není jenom velikost částic, ale i jejich chemické složení, které v žádném případě není u jemných a větších částic stejné.

* Jaroslav Buda, Jutagrass:  Prvním krokem při výběru umělého trávníku je stanovení potřeby, tedy toho, co od trávníku očekáváme a jaký sport se na něm bude hrát jako hlavní. Jiný trávník bude použit pro městské multifunkční instalace a veřejná hřiště, jiný trávník pro fotbalové kluby a zcela jiné požadavky jsou kladeny na hřiště na kterém budou fotbal trénovat profesionální hráči. U fotbalu se jedná hlavně o celkové zatížení plochy a využití hřiště v průběhu dne i ročních období. Čím větší bude jeho využití, tím robustnější trávník musí být. S tím souvisí i možnosti a schopnost trávníky udržovat. Současné kvalitní trávníky jsou vyrobeny z polyetylénu.*

/rš/

 

 

Podpisem smlouvy o prodeji stoprocentního podílu ve společnosti RETELA, s. r. o., mezi Elektrotechnickou asociací České republiky (ElA) a společností ASEKOL a. s. byl letos 27. dubna úspěšně završen proces výběru nejvhodnějšího kandidáta ze zájemců o převzetí všech činností a povinností souvisejících s provozováním kolektivního systému RETELA. EIA byla vlastníkem společnosti RETELA od jejího založení v roce 2005.

Ředitel a jednatel kolektivního systému RETELA Jaroslav Vladík v návaznosti na zprávy doplnil důvody prodeje: „Lze říci, že startovacím impulsem byl postoj Ministerstva životního prostředí ČR, které v připravovaných návrzích nového zákona o výrobcích s ukončenou životností neumožňuje asociacím typu ElA vlastnit kolektivní systém. Proto došlo k přehodnocení původních cílů asociace ElA v této oblasti a rozhodnutí kolektivní systém RETELA prodat. Zájemců o koupi společnosti bylo v rámci výběrového řízení několik a ElA vybrala zodpovědně kupce, který zajistí především podmínku zachování transparentní činnosti a finanční stability kolektivního systému.“

Novým majitelem se stala společnost ASEKOL a. s., která je přímo vlastněna nejvýznamnějšími výrobci elektrozařízení. Jde o společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak, s. r. o., LG Electronics Polska, Sp z o. o, Panasonic Marketing Europe GmbH, ASBIS CZ, spol. s r. o., BaSys CS, s. r. o., FAST ČR, a. s., MASCOM, s. r. o. ASEKOL je největším a nejzkušenějším kolektivním systémem v ČR. Pro klienty RETELY se tedy prodejem nic zásadního nemění a mají i nadále jistotu, že dostojí závazku plnění všech zákonných povinností v rámci zpětného odběru, recyklace a materiálového využití elektrozařízení a solárních panelů.

Kolektivní systém ASEKOL se úspěšně zabývá zpětným odběrem již 13 let. „V současnosti provozujeme nejhustší sběrnou síť s více než šestnácti tisíci sběrnými místy, kde mohou spotřebitelé bezplatně odevzdat vysloužilá elektrozařízení. Díky ní dlouhodobě plníme sběrové limity a jsme připraveni na budoucí zpřísnění legislativních podmínek,“ připomněl Jan Vrba, předseda představenstva společnosti ASEKOL a. s. „Akvizici kolektivního systému RETELA považujeme za logický krok, neboť můžeme využít mnoha synergických efektů obou kolektivních systému. Věříme, že užitek této transakce pocítí ve svých důsledcích nejen klienti, ale také spotřebitelé,“ dodal Jan Vrba.

K novému vlastníkovi se vyjádřil i prezident společnosti ElA Jiří Holoubek: „Jsme rádi, že novým vlastníkem kolektivního systému RETELA se stala transparentně hospodařící a fungující společnost, která má letité zkušenosti se zpětným odběrem elektrozařízení a solárních panelů. Jsme přesvědčeni, že klienti pocítí tuto změnu pouze v oblasti zkvalitňování nabízených služeb.

Některá základní fakta o obou společnostech

ASEKOL a. s. je neziskově hospodařící společnost, která od roku 2005 provozuje kolektivní systém zpětného odběru elektrozařízení. Na základě zápisu vedeného u Ministerstva životního prostředí ČR zajišťuje zpětný odběr elektrozařízení ve všech oblastech, např. výpočetní, telekomunikační a kancelářské techniky, spotřební elektroniky, elektrických nástrojů, nářadí, hraček a vybavení pro volný čas a sport, přístrojů pro monitorování a kontrolu a výdejních automatů (skupiny 1–10). ASEKOL má uzavřeny smlouvy o zřízení míst zpětného odběru s více než 4 300 městy a obcemi a 3 000  opravnami a prodejnami elektro. Další tisíce sběrných míst vznikly díky vývoji a instalaci různých druhů kontejnerů na drobná elektrozařízení. Provozovaných více než 16 tisíc sběrných míst zajišťuje společnosti ASEKOL nejhustší sběrnou síť vysloužilých elektrozařízení ze všech kolektivních systémů v ČR i v Evropě. ASEKOL za svoji společenskou odpovědnost získal prestižní národní ocenění TOP odpovědná firma. Zároveň byl za své aktivity oceněn prestižní cenou Ruban d’Honneur neboli „Stuhou cti“ v soutěži European Business Awards (EBA) v kategorii Environmentální a udržitelný rozvoj.

RETELA, s. r. o., zajišťuje společné plnění povinností výrobců a dovozců elektrozařízení, přenosných baterií a solárních panelů. Kolektivní systém RETELA provozuje společnost RETELA, s. r. o., která byla založena 11.5.2005 jako 100% dceřiná společnost Elektrotechnické asociace České republiky (ta je členem Svazu průmyslu a dopravy ČR). RETELA se počtem svých klientů řadí nejen na první místo v ČR, ale i na jedno z čelních míst v EU. Celkem zajišťuje služby pro 5 171 klientů (1 188 výrobců a dovozců elektrozařízení a 3 983 provozovatelů fotovoltaických elektráren). Svou hustou sítí sběrných míst orientovaných na malá elektrozařízení a zejména světelné zdroje bude vhodně doplňovat sběrnou síť Asekolu. RETELA je dlouholetým členem nadnárodních asociací kolektivních systémů WEEE Forum a WEEELABEX.*

 /zr/

 

Ilustrační foto:

Společnost ASEKOL se ve speciálních celoplošných i lokálních sběrových projektech věnuje také podpoře hendikepovaných spoluobčanů. Při zajištění zpracování elektrospotřebičů s ukončenou životností jsou pro ASEKOL dlouhodobým nepostradatelným partnerem chráněné dílny

Foto: archiv ASEKOL

 

Třináct konferencí, třináct krajských měst a nespočet témat, o která se aktuálně nejvíc zajímají české samosprávy. 13. února 2018 v Liberci startují tradiční Krajská setkání Svazu měst a obcí ČR. Na programu bude například novela zákona o střetu zájmů, financování samospráv včetně rozpočtového určení daní, školství, doprava nebo sociální služby. Speciální hodinový blok se bude věnovat změněným evropským pravidlům pro ochranu osobních údajů, tzv. GDPR.

Na akcích, které se budou postupně konat ve všech krajích, a to až do 29. března 2018, vystoupí odborníci z ministerstev, státních institucí i firem. Svaz tam mimo jiné představí závěry velké analýzy potřeb měst a obcí, která má sloužit jako podklad pro nastavení budoucích národních i evropských dotací. Součástí programu bude také vyhlášení výsledků krajských kol soutěže Město pro byznys.

„Tradiční bod o aktuální legislativě zahájíme novelou zákona o střetu zájmů. Intenzivně totiž vnímáme obavy starostek a starostů měst a obcí z toho, co nastane, jestliže se kvůli novému zákonu musí svléknout téměř donaha, tedy zveřejnit svoje majetkové poměry na internetu,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Očekávám na toto téma velice živou debatu, ze které, doufejme, vzejde i to, na co všechno se máme připravit a jak bychom měli reagovat v případě zneužití dat zastupitelů.“

V kontrastu s přiznáváním veškerého majetku, stavu na účtech i dluhů zastupitelů měst a obcí jsou přísnější pravidla ochrany osobních údajů GDPR. „Odhadujeme, že v prvním roce budou města a obce potřebovat na implementaci těchto evropských pravidel až miliardu korun. Musí zároveň najít minimálně tisíc odborných pracovníků na agendu zpracování osobních údajů. To pro ně představuje velikou zátěž jak z finančního, tak z personálního hlediska,“ vysvětluje výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR a starosta Velkého Oseku Pavel Drahovzal s tím, že svaz je připraven zdarma podat samosprávám pomocnou ruku nově i prostřednictvím Center společných služeb, o kterých bude na krajských setkáních také řeč.

„V roce 2017 se akcí v regionech zúčastnilo přes tisíc lidí, kromě představitelů radnic byli mezi nimi i vrcholní činitelé veřejného a státního sektoru – hejtmani, poslanci, senátoři, ředitelé a další zástupci státních úřadů i soukromých společností,“ upřesňuje jednatel pobočného spolku Svazu měst a obcí ČR Dan Jiránek. Podle jeho slov se loni řešila  mimo jiné novela zákona o obcích, financování školství, veřejné opatrovnictví, informační systémy a ochrana osobních údajů, změna malých rozpočtových pravidel, změny rozpočtového určení daní, kontroly ve veřejné správě, rozpočtová odpovědnost, sociální bydlení, zákon o hazardních hrách, zákon o odpadech nebo stavební zákon.

Generálními partnery Krajských setkání 2018 je Česká spořitelna a ČEZ. Partnery pak ASEKOL, Colmex, EKO-KOM, Empemont a I-TEC Czech. Odborným partnerem je společnost SC&C.*

Přehled míst a termínů konání krajských setkání v roce 2018, včetně možnosti se bezplatně zaregistrovat na jednotlivé akce, najdete na zde.

/zr/

K foto:

Z loňského krajského setkání Svazu měst a obcí ČR v Plzni

Foto: archiv SMO ČR

Již do desátého roku svého trvání vstoupil školní vzdělávací program Recyklohraní aneb Ukliďme si svět. Jeho cílem je vést žáky a studenty mateřských, základních a středních škol k ochraně životního prostřední a třídění odpadů. Za necelou dekádu se ve školách zapojených do programu podařilo k recyklaci odevzdat 923 tun použitých baterií. Z toho v první polovině letošního roku to bylo 90 tun baterií. Do programu Recyklohraní je aktuálně zapojeno 3 515 škol a jsou velmi důležitými partnery pro sběr použitých baterií.

Podle statistik společnosti ECOBAT, která zajišťuje svoz a následně ekologickou likvidaci baterií, právě školy každoročně odevzdají téměř desetinu všech v České republice vybraných baterií, které následně putují k recyklaci.

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku bylo letos v prvním pololetí odevzdáno ve školách o 6 % použitých baterií více. Velkou pochvalu zaslouží žáci a studenti v Karlovarském kraji, kde došlo k nárůstu o 55 %, dále v Jihočeském kraji (o 40 %) nebo v Pardubickém kraji (o 38 %). „Rádi bychom desátý ročník programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět oslavili překonáním magické hranice jednoho tisíce tun baterií získaných pro recyklaci,“ uvedla Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní o. p. s.

Děti mají dobré povědomí o třídění a recyklaci baterií, pozitivně ovlivňují i své rodiče

„Program Recyklohraní aneb Ukliďme si svět není zdaleka jen o tom, kolik se ve školách odevzdá baterií a elektrospotřebičů, ale především o environmentální výchově. Rozvíjí vztah dětí k životnímu prostředí formou tematických her a menších projektů,“ dodala Hana Ansorgová.

Že to má smysl, dokládají výsledky z průzkumu Recyklohraní, který zajišťoval INESAN (Institut evaluací a sociálních analýz). Podle něj 91 % žáků druhých stupňů základních škol zapojených do programu považuje třídění a recyklaci baterií a drobných elektrozařízení za přínosné pro životní prostředí. 62 % má velmi jasné povědomí o tom, jak recyklace probíhá.

Potěšující je také to, že ekologicky vzdělané děti pak v tomto směru pozitivně působí i na své rodiče. 67 % rodin dětí, jejichž školy jsou zapojeny do programu Recyklohraní, pravidelně třídí použité baterie. „To je podstatně lepší výsledek, než pokud bychom posuzovali celou populaci, v které je pravidelných třídičů baterií méně,“ připomněl Petr Kratochvíl, ředitel společnosti ECOBAT, která je dlouholetým partnerem programu Recyklohraní.

Těšme se na novinky

Pro letošní jubilejní ročník si Recyklohraní připravilo několik novinek. Vedle plnění tradičních kreativních úkolů vyhlašuje velkou podzimní sběrovou soutěž baterií a drobných elektrospotřebičů.

Díky podpoře Státního fondu životního prostředí ČR školám Recyklohraní poskytne nový díl výukového materiálu EKOABECEDA – Umíme žít bez odpadů? Týká se stále aktuálnějšího tématu předcházení vzniku odpadů (PVO).

V říjnu a listopadu proběhne rovněž série krajských seminářů pro pedagogy k zapojení projektu Výchova k občabnství (PVO)  do vzdělávání na různých stupních škol. Aktivní pedagogové budou moci zúročit svou práci ziskem certifikátu Ekoučitel roku 2017/2018 a soutěžit o finanční příspěvek na školní výlet pro své žáky. Nejaktivnější školy v každém kraji navštíví lektoři s tzv. badatelským programem Recyklace očima mladého vědce. A pro mateřské školy je pro druhé pololetí školního roku připraven program Hrátky s Asíkem a Batem.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tématikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál tzv. Ekoabecedy. Zájemci o praktickou výuku třídění a recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do června 2017 se do programu zdarma registrovalo 3500 škol. Program je podporován kolektivními systémy ASEKOL, ECOBAT a ELEKTROWIN.

O všech připravovaných novinkách bude průběžně informovat web www.recyklohrani.cz , kde se mateřské, základní i střední školy mohou rovněž do programu přihlásit.

/zr/

 

Grant ve výši až 400 tisíc korun mohou získat projekty zaměřené na recyklaci a sběr elektra. Kolektivní systém ASEKOL vyhlásil již devátý ročník grantového řízení Fondu ASEKOL. O podporu ve formě grantu se mohou ucházet obce, nevládní neziskové organizace, výzkumné či akademické týmy a provozovatelé sběrných dvorů do 31. března 2016.

Fond ASEKOL takto celkem rozdělí granty v celkové výši dvou milionů korun. V osmi předchozích ročnících podpořil již 345 projektů, mezi které rozdělil téměř 19 mil. Kč.

Možnost získat grant budou mít letos uchazeči v nejvíce potřebných oblastech podpory ještě více usnadněnou. Nově totiž mohou využít možnosti získání grantu na zpevnění plochy pro umístění červeného kontejneru na vysloužilé elektrozařízení prostřednictvím zjednodušeného formuláře. „Naším cílem je lidem recyklaci co nejvíce zjednodušit. Proto se snažíme umístit co nejvíce červených kontejnerů, aby lidé nemuseli s elektro odpadem daleko. Staré elektro totiž nepatří do směsného odpadu, je to nebezpečné pro životní prostředí a obcím to navíc výrazně prodražuje náklady na zpracování odpadu,“ uvedla Martina Daďová, manažerka komunikace  neziskové společnosti ASEKOL.

Další novinkou v letošním roce je nové téma programu Výzkum – Zpracování odpadních plastů z elektrických zařízení. Hlavním cílem programu je motivovat studenty k hlubšímu zájmu o problematiku zpracování elektroodpadu. Je to cesta, jak do budoucnosti výrazně zlepšit efektivitu zpracování vysloužilého elektrozařízení.

Návrhům na zlepšení kvality recyklace elektra se nekladou žádné hranice, jde hlavně o přispění k dlouhodobému cíli Fondu ASEKOL, kterým je ochrana životního prostředí,“ uzavřela Martina Ďaďová.*

/zr/

Na granty z Fondu ASEKOL mohou dosáhnout i provozovatelé sběrných dvorů

Ilustrační foto: Archiv společnosti Lesotech

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down