Při včerejším večerním slavnostním vyhlášení výsledků 13. ročníku soutěže Architekt roku, které se uskutečnilo na veletrhu FOR ARCH, PVA EXPO PRAHA v Letňanech, bylo rovněž předáno Ocenění Architekt obci. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Svaz měst a obcí ČR a časopis Moderní obec ve spolupráci s Českou komorou architektů a Asociací pro urbanismus a územní plánování ČR si udělením tohoto ocenění předsevzaly každoročně vyzdvihovat úspěšně fungující tandemy ARCHITEKT – OBEC.

Odborná porota soutěže Architekt obci 2021 (Radka Vladyková – Svaz měst a obcí ČR, Petr Velička – Česká komora architektů, Josef Morkus – Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Petr Durdík – Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR, Jaromír Kročák – držitel ocenění Architekt obci 2020, Ivan Ryšavý – časopis Moderní obec) diskutovala o přínosu spolupráce pro rozvoj konkrétního sídla u těchto finalistů soutěže Architekt obci 2021: Havlíčkův Brod a Ing. arch. Aleš Burian; • České Budějovice a Ing. arch. Miroslav Vodák; • Kolín a Ing. arch. MgA. David Mateásko;Orlová a Ing. arch. Ivan Wahla a Ing. arch. Tomáš Rusín.

Cílem soutěže Architekt obci je ocenění tandemu architekt – obec a vyzdvihnutí jejich rolí při procesu výstavby. „Jen pokud funguje dobře spolupráce mezi architekty, inženýry, investory a obcemi, může vznikat kvalitní výstavba,“ řekla Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí. Marcela Pavlová, náměstkyně ministryně pro místní rozvoj, připomněla, že „ministerstvo je garantem dokumentu Politika architektury a stavební kultury ČR, v níž je obsažen závazek zkvalitňovat naše vystavěné prostředí. S tím souvisí také podpora a oceňování procesů, které k lepšímu prostředí pro náš život vedou.“

DRŽITEL CENY ARCHITEKT OBCI SPOLUPRACUJE S RADNICÍ UŽ ŠESTNÁCT LET

Cenu Architekt obci 2021 získal architekt Aleš Burian za dlouhodobou profesionální práci pro rozvoj města Havlíčkova Brodu, především pak kultivaci veřejných prostranství. Cenu za oceněného architekta přezvala zástupkyně předního brněnského ateliéru Burian-Křivinka Architects Natalia Polonyankina a za město Havlíčkův Brod jeho místostarosta  Libor Honzárek. Podle jeho názoru je „podstatou dobré spolupráce mezi obcí, architektem, ale třeba i památkáři a občany konstruktivní diskuse. Jen díky poctivé práci a erudici architekta Buriana a zároveň jeho roli schopného rétora a mediátora se podařilo prosadit zásadní změny ve tváři města“.

Porota odůvodnila ocenění Ing. arch. Aleše Buriana (*1956) těmito slovy: „Jeho působení započalo v Havlíčkově Brodě již v roce 2004. Veřejný prostor se od té doby dočkal realizace nových kvalitních přírodních povrchů, nového mobiliáře a vodních prvků, úpravy parku v bezprostřední návaznosti na historické centrum i nového dopravního uspořádání průjezdu centrem a optimalizace parkování. Za zmínku stojí i odvážné rozhodnutí k odstranění panelového domu z historické zástavby města, které je u nás v současné době ojedinělé. Dlouhodobá spolupráce a kultivace veřejných prostranství vytváří podmínky pro posílení vztahu obyvatel a návštěvníků Havlíčkova Brodu k městu samotnému, ale též výrazně podporuje další funkce centra. Synergicky jsou do společenského života zapojovány akce kulturně společenského charakteru, což prokazatelně přispělo k oživení náměstí, které se stalo pro občany hojně navštěvovaným centrálním prostorem. Oblibu našla také mobilní dřevěná sezónní scéna. Všemi těmito úpravami se zároveň následně zlepšila i atraktivita centra pro rozvoj obchodu a podnikání. Činnost architekta obsáhla v průběhu let i realizaci dalších záměrů města, jako např. rekonstrukci budovy Staré radnice, která slouží jako významný objekt s kulturním potenciálem pro pořádání výstav, koncertů a dalších kulturních akcí v jedinečném historickém prostředí.“

KDO SE STAL ARCHITEKTEM ROKU?

Cenu Architekt roku vypsala již potřinácté společnost ABF, a. s., s cílem poukázat na význam a důležitost architektury a jejích tvůrců pro náš život a kulturní rozvoj společnosti a podpořit kvalitu a odbornou i občanskou angažovanost na poli architektury. Hlavní cena Architekt roku je udělována osobě či osobám, které se v uplynulém období pěti let svým přístupem významně zasloužily o architekturu v České republice. Poukazuje tak na konkrétní tvůrčí či organizační počiny vedoucí ke vzniku kvalitní výstavby, ať už jde o navrhování staveb, teoretickou, vzdělávací, propagační, publikační a popularizační činnost.

Odborná porota vybrala čtyři finalisty soutěže Architekt roku 2021: •Petr Janda, ● David Kraus, • Kuba & Pilař architekti / Ladislav Kuba, Tomáš Pilař,Petr Stolín. Na ceremoniálu bylo možno zhlédnout krátká videa s medailony jednotlivých finalistů a poslechnout si hodnocení poroty.

Porota se při svém výběru snažila o komplexní hodnocení jednotlivých osobností, a nakonec se rozhodla doporučit k ocenění architekta a pedagoga Petra Stolína. Cenu v podobě skleněné plastiky předal předseda představenstva ABF, a. s., Pavel Sehnal, který mimo jiné připomněl nedostatečný zájem o řemesla a technické obory ze strany žáků škol a vyjádřil naději, že „odborné ceny by mohly motivovat ke studiu technických oborů“. Loňský laureát, architekt Zdeněk Fránek obdaroval vítěze vlastním výtvarným dílem – černým a bílým objektem symbolizujícím dva domy ZEN-houses a zástupce hlavního mediálního partnera Jan Hejhálek z časopisu INTRO prezentoval video představující Stolínovu tvorbu. Architekt Petr Hájek (laureát Architekta roku 2018) ve videu vyjádřil mimo jiné obdiv nad schopností tandemu Stolín-Mičeková „používat jednoduché materiály a rafinovaně je implementovat ať už v konstelacích nebo detailu staveb. To, co ale nejde naplánovat, ani se naučit, je vložit do architektury duši. A to oni umí velmi dobře“. Na dotaz moderátorky, jak by laureát charakterizoval své stavby, Petr Stolín odpověděl: „Za nejdůležitější vlastnost považuji hlavně to, že se v mých domech dá žít.“*

/zr/

V říjnovém vydání Moderní obce, které se ke čtenářům bude z tiskárny expedovat už 6. 10., se ke spolupráci architekta Aleše Buriana s městem Havlíčkův Brod vrátíme podrobněji.

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

Na snímku: Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Marcela Pavlová (vpravo) a výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková (druhá zprava) ocenění pro tandem ARCHITEKT - OBEC, vyhodnocený v soutěži Architekt obci jako nejúspěšnější v letošním roce, ještě drží ve svých rukou. Ale za chvíli je předají Nataliji Polonyankině (která na včerejším slavnostním ceremoniálu zastupovala architekta Aleše Buriana) a místostarostovi Havlíčkova Brodu Liboru Honzárkovi.

Foto: archiv soutěže

 

Začíná se líhnout další generace sokolů stěhovavých na výškových stavbách. Jak informovalo Teplárenské sdružení ČR, právě v těchto dnech se v hnízdních budkách umístěných na komínech tepláren, elektráren a na výškových stavbách v průmyslových areálech po celé republice líhne další generace kriticky ohrožených sokolů stěhovavých. Líhnutí mláďat a jejich první měsíce života můžete sledovat také v přímém přenosu hned ve čtyřech hnízdech.

V Českých Budějovicích už se bílé ochmýřené kuličky sokolích mláďat dožadují druhý týden rodičovské péče. V Ústí nad Labem - Neštěmicích se mláďata právě klubají ven, v Kralupech i v Záluží u Litvínova se ještě sedí na vejcích, ale už to taky moc dlouho trvat nebude. Líhnutí se tam očekává každým dnem.

Stejně jako v dalších desítkách hnízdních budek. Projekt Monitoringu a podpory sokola stěhovavého v urbanizovaném a industrializovaném prostředí České republiky, který probíhá od roku 2010, má už i svoje webové stránky https://sokolinakominech.cz/. Najdete tam informace o každé hnízdní budce a jejich případných obyvatelích, včetně aktivní mapy hnízdění a odkazů na všechny kamery, které u nás snímají sokolí realitu při hnízdění.

Ve střední Evropě ve volné přírodě kladou sokoli na přelomu března a dubna 3 až 4 vejce, na nichž sedí asi 30 dní. Na stavbách začíná, vzhledem ke klimaticky příznivějším podmínkám, hnízdění sokolů dříve. Většina párů na stavbách snáší vejce již v polovině března, výjimečné páry dokonce na konci února. Mláďata pak zůstávají v hnízdě dalších asi 35 až 40 dní, než začnou s prvními leteckými pokusy. V srpnu se mladí ptáci osamostatňují a rozletují se. Kam se můžete letos podívat na hnízdění:

* Průmyslová zóna Tonaso Neštěmice (Ústí nad Labem) -– samice sedí na snůšce, jedno mládě už je venku. Kamera zde https://rtsp.me/embed/HNYsSKfR/

Budka pro hnízdění sokolů byla na komín v průmyslové zóně TONASO Holding v Neštěmicích - Ústí nad Labem nainstalována loni. Pár sokolů ji obsadil letos v únoru a 17. března snesla neznačená sokolí samice své první vejce. Samice pečlivě zahřívala čtyři vajíčka, ze dvou už se včera a dnes vyklubala dvě mláďata. Při zahřívání vajíček se zdánlivě nic neděje, opravdové přírodní divadlo nastává v době péče o mláďata.

* Výtopna Vráto Teplárna České Budějovice - mláďata se vylíhla 12. dubna a mají se k světu. Kamera zde http://hnizdo.zevovrato.cz/

Na komíně ve výtopně Vráto Teplárny České Budějovice se ve výšce 120 metrů vylíhla už třetí generace mláďat ohroženého sokola stěhovavého. Samice začala vejce snášet 8. března a i vzhledem k chladnému počasí panovaly obavy, zda mladé vůbec vyvede. Naštěstí vše dopadlo dobře a ze čtyř snesených vajec jsou nakonec tři přírůstky. Mláďata se vylíhla pravděpodobně 12. dubna, ale poprvé se je podařilo zahlédnout až o týden později v pondělí 19. dubna.

* Chempark Záluží Litvínov – samice sedí na vejcích. Kamera zde https://www.orlenunipetrol.cz/cs/zodpovedna_firma/zivotni-prostredi/starame-se-o-sokoly/Stranky/zajimavosti-z-budky-v-chemparku-zaluzi.aspx

V únoru dostalo hnízdo nový nátěr, kobereček z umělé trávy a nový keramzit. Nato se sokolí pár začal připravovat na hnízdění. Na konci března snesla samička dvě vajíčka. V dubnu čekalo všechny milé překvapení, na kameře se objevila vejce hned tři. Pokud vše dobře dopadne, mohli bychom se potomků dočkat na přelomu dubna a května.

* Unipetrol Kralupy nad Vltavou – i tam zatím samice sedí na vejcích. Kamera zde https://www.orlenunipetrol.cz/cs/zodpovedna_firma/zivotni-prostredi/starame-se-o-sokoly/Stranky/zajimavosti-z-budky-v-kralupech-nad-vltavou.aspx

Samička a sameček sokola stěhovavého v březnu úspěšně zahnízdili. Kolik vajíček samička snesla, se zatím neví. Na přelomu dubna a května se však můžeme těšit na nový přírůstek.

* Spolana Neratovice - místo sokolů se tam vyhřívají holubi. Kamera je zde https://www.orlenunipetrol.cz/cs/zodpovedna_firma/zivotni-prostredi/starame-se-o-sokoly/Stranky/zajimavosti-z-budky-ve-spolane-neratovice.aspx

Na konci března sokoli zahnízdili v druhé části areálu Spolany. Samice vzorně zahřívá vajíčka. Kolik mláďat se vylíhne, zatím nikdo netuší. Samec se snaží lovit po okolí a kontrolovat samici v budce. Budka s kamerou je tak sice prázdná, ale občas se v ní vyhřívají holubi.

* ŠKO-Energo Mladá Boleslav – budka byla přemístěna z rekonstruovaného komína na lakovnu, kamera na komíně bude opět v provozu příští rok.

Na letošní sezonu hnízdění sokolů byla budka sundána kvůli rekonstrukci komína a ruchu. Ten by mohl při hnízdění a pak také po vylíhnutí sokoli rušit a ohrozit je. Budka byla přemístěna na budovu lakovny v areálu ŠKODA AUTO, ale je bohužel bez kamery.*

/zr/

Ilustrační foto: https://sokolinakominech.cz

 

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo další sérii on-line seminářů určených pro příjemce dotací z fondů EU. Tentokrát bude jejich tématem práce s Národním elektronickým nástrojem (NEN). Účastníci seminářů se dozvědí novinky v oblasti elektronizace veřejných zakázek a seznámí se s novou verzí NENu a základními principy jeho používání. Semináře pořádají krajská Eurocentra a uskuteční se v průběhu března. 

 „Národní orgán pro koordinaci na Ministerstvu pro místní rozvoj pořádá semináře pro příjemce dotací z evropských fondů pravidelně. Chceme jim pomoci, aby administrace projektů probíhala bez zbytečných chyb a efektivněji. Národní elektronický nástroj, jehož prostřednictvím příjemci dotací i další zadavatelé, vypisují veřejné zakázky, je prvkem, kde se chybuje často; proto se nová série seminářů zaměřila právě na něj“ vysvětlila Daniela Grabmüllerová, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů a mezinárodních vztahů Ministerstva pro místní rozvoj.

Semináře proběhnou on-line formou a pomocí názorných ukázek poradí, jak postupovat při administraci veřejných zakázek v systému NEN, a ukážou, na co je dobré dát si pozor a jaké změny a ulehčení vnáší do praxe nová verze systému. Uskuteční se ve čtyřech krajských městech: České Budějovice, Praha, Liberec a Ostrava. V případě zájmu účastníků poté také v ostatních krajích.

Účast na seminářích pořádaných regionálními Eurocentry je zdarma. Počet účastníků je omezen; proto je třeba se včas registrovat. Předpokládaná doba trvání semináře je od 10:00 do 14:00 hod. Další informace, včetně možnosti registrace na jednotlivé semináře, jsou dostupné níže nebo v Kalendáři akcí na webu dotaceEU.cz.

Termíny a místa konání jednotlivých seminářů:

Město:Termín:Kontaktní osoba:Podrobnosti k semináři:
České Budějovice2. 3. 2021Ing. Lenka Krejčová

lenka.krejcova@mmr.cz

tel. 731 681 631

ZDE
Praha9. 3. 2021Mgr. Annemarie Volinová

annemarie.volinova@mmr.cz

tel. 730 163 079

ZDE
Liberec16. 3. 2021Mgr. Bc. Alena Beršíková

alena.bersikova@mmr.cz

tel. 731 628 252

ZDE
Ostrava30. 3. 2021Ing. Mgr. Magdaléna Žáková

magdalena.zakova@mmr.cz

tel. 739 385 180

ZDE

(vf- zr)

 

 

Otevřeno každý pracovní den, možnost on-line objednání, důraz na transparentnost nebo na společenskou odpovědnost. Takové služby nabízí Magistrát města Prostějova, který byl letos Ministerstvem vnitra vyhodnocen jako nejlepší městský úřad Česka v soutěži Přívětivý úřad.

Magistrát města Prostějova má jednu z nejdelších otevíracích dob mezi srovnatelnými úřady. Na agendy, jako jsou vyřízení občanského průkazu, cestovního pasu nebo řidičského průkazu, nabízí možnost on-line objednání na konkrétní termín, čímž zkracují dobu vyřízení a odbourávají čekání. Všechny zásadní informace o svých požadavcích se klienti dozvědí přímo z webových stránek, na kterých lze najít také celou řadu návodů, rad nebo materiálů z jednání zastupitelstva. Ministerstvo vnitra ocenilo Prostějov právě kvůli komplexitě nabízených služeb.

Na dalších příčkách se umístila města Kolín a Litoměřice. Město Kolín dlouhodobě zavádí technologie vedoucí k SMART City. Vedle mobilní aplikace úřadu nebo systému chytrého parkování také pracují na elektronizaci a automatizaci interních procesů úřadu nebo na odpovědném energetickém managementu veřejných budov.

Loňský vítěz, město Litoměřice, se v soutěži umístil na třetí příčce. Vedle svého kvalitního standardu služeb letos upoutal také pobočkou matriky přímo v nemocnici nebo nově zpracovaným jednotným vizuálním stylem města.

Soutěž Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností pořádalo Ministerstvo vnitra již popáté. Letošní ročník byl přerušen pandemií nového typu koronaviru. Ačkoliv se tedy průzkum mezi obcemi konal již v únoru letošního roku, k vyhlášení vítězů mělo dojít v rámci konference Moderní veřejná správa, ta byla ovšem kvůli epidemickým opatřením zrušena.

Vítězové v jednotlivých krajích obdrží distanční formou tradiční samolepku stvrzující přívětivost, kterou si úřady vylepují na vchodové dveře, a také diplomy. Pro první tři úřady jsou připraveny trofeje.

Přívětivý úřad je soutěží, kterou Ministerstvo vnitra propaguje moderní a kvalitní služby městských úřadů. Letos se jí účastnilo 142 úřadů obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vyplnily on-line dotazník. Tím ministerstvo sleduje stav služeb v elektronizaci, komunikaci, transparentnosti, participaci, klientském servisu nebo společenské odpovědnosti.

K soutěži je vydávána také sbírka dobré praxe nadstandardních služeb úřadů, viz: Sbírka dobré praxe 2020.

CELOREPUBLIKOVÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

Prostějov,

Kolín,

Litoměřice.

KRAJSKÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

* Jihočeský kraj:

České Budějovice,

Český Krumlov,

Tábor.

* Jihomoravský kraj:

Brno,

Kyjov,

Hustopeče.

* Karlovarský kraj:

Cheb,

Karlovy Vary,

Ostrov.

* Kraj Vysočina:

Žďár nad Sázavou,

Moravské Budějovice,

Třebíč.

* Královéhradecký kraj:

Jičín,

Trutnov,

Nový Bydžov.

* Liberecký kraj:

Liberec,

Jablonec nad Nisou,

Turnov.

* Moravskoslezský kraj:

Ostrava,

Opava,

Karviná.

* Olomoucký kraj:

Prostějov,

Šumperk,

Přerov.

* Pardubický kraj:

Lanškroun,

Chrudim,

Moravská Třebová.

* Plzeňský kraj:

Plzeň,

Přeštice,

Rokycany.

* Středočeský kraj:

Kolín,

Slaný,

Kladno.

* Ústecký kraj:

Litoměřice,

Most,

Děčín.

* Zlínský kraj:

Valašské Klobouky,

Otrokovice,

Vsetín.

* Praha:

MČ Praha 13,

MČ Praha 2,

MČ Praha 7.

Další informace na: Přívětivý úřad obcí III. typu 2020.

/zr/

Ilustrační foto:

Prostějovský magistrát

Foto: archiv statutárního města Prostějova

 

Už od minulého týdne mají předplatitelé a další čtenáři Moderní obce k dispozici její březnové vydání. Na první straně obálky najdete snímek Martiny Lisové, starostky městyse Větrný Jeníkov v Kraji Vysočina, jímž je anoncován hlavní rozhovor aktuálního čísla časopisu.

Z každého nového vydání Moderní obce vybíráme zajímavé citáty některých osobností, které na stránkách časopisu vystupují. Činíme tak i tentokrát.

* Martina Lisová, starostka městyse Větrný Jeníkov: Pár let jsem učila na druhém stupni základní školy, je to krásná a obohacující práce. Odchod ze školství jsem obrečela, vůbec jsem nepočítala s tím, že bych byla zvolena starostkou. Mockrát jsem litovala, především v minulém volebním období, kdy se některé věci nedařily tak, jak bych si představovala. V tomto volebním období panuje ale naopak v zastupitelstvu tvůrčí atmosféra a má práce mě těší. Ale dnes již mohu odpovědně říci, že vyjít s občany je daleko náročnější a mnohem méně zábavné, než se domluvit s puberťáky. Ráda se budu do školství vracet a předpokládám, že dokončím toto volební období a skončím. Chtěla bych mít čas na normální život, na který - když vše chcete dělat poctivě - nezbývá energie. Svou práci beru jako poslání i službu, jako závazek vůči lidem, kteří se se mnou na řadě aktivit podílejí.

* Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR: Obecně platí, že stavební úřady představují jen zlomek připomínek, které byly k celému stavebnímu zákony vzneseny a bylo by velice nekorektní, kdyby se celá diskuse ke stavebnímu zákonu smrskla jen na to, kde budou nebo nebudou stavební úřady. Každopádně na zachování stavebních úřadů budeme trvat. Stále ještě nemáme vypořádání našich připomínek od Ministerstva pro místní rozvoj. Dosud proto nevíme, jakým způsobem bude v zákoně systém stavebních úřadů zakotven – a hlavně jaké budou kompetence jednotlivých úřadů. Toto budeme dále velmi pečlivě hlídat.

K návrhu zákona bylo podáno na šest tisíc připomínek, které se v březnu musí vypořádat, a SMO je rád, že díky jeho intervenci se otevřely dveře k tomu, aby se návrh stavebního zákona začal konečně seriózně projednávat.

Rozhodně budeme pokračovat v jednáních, aby se například návrh stavebního zákona velmi zevrubně zhodnotil i po finanční stránce a zbytečně se na jeho přijetí a fungování nepromarnily veřejné prostředky. Už teď přece víme, že vznik Nejvyššího stavebního úřadu by byl nesmírně drahý, nehledě na to, že dosud není známo, kde by měl mít sídlo, nejsou pro něj zatím ani úředníci apod.

* Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: Pokud my budeme mít možnost určit rozvoj a skutečně si nastavit územní plán, a to včetně regulačních plánů a územních studií, které do větších podrobností určují územní plán, budeme moci nastavovat směr. Pak eliminujeme konflikty i v jiných řízeních.

Řada obcí si neuvědomuje sílu a význam územního plánu. Pokud by si toho byly vědomy, nepotřebovaly by nějaké věci nastavovat jinak. Ale chápu, že malé obce nemají kapacity a finance na pořizování územních plánů, i proto, že finance, které stát posílá na výkon přenesené státní správy, zdaleka nestačí.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka, držitelka titulu Právník roku 2019 v kategorii Správní právo: Všechno, čím jsem prošla, mně pomohlo – snad to tak mohu říci – v právu územních samospráv vyniknout. Kdo sám radnicí a zastupitelstvem neprošel, nikdy totiž nemůže úplně pochopit její podstatu, její smysl, její hodnoty. Já to mám pod kůží vryté už jako součást sebe sama. Nad čím někdo jiný možná musí přemýšlet hodiny, vím hned, nebo mně to napoví intuice.

Navíc, pokud jde o mou profesi, byl osud vždy na mé straně a v pravou chvíli přinesl to, co mou kariéru v advokacii posunulo. Třeba tím, že jsem se starostkou bez ohledu na výsledek voleb nikdy nestala na celé období – v profesi by mě to neskutečně zbrzdilo. Ten rok v čele města byl tak akorát. Nebo když přišla v pravou dobu nová, zajímavá kauza. Či když jsem se potkala se správnými lidmi. Nebo když jsem zavčas byla „odejita“ z politické strany, které jsem kdysi dávno byla členkou. Tedy i to, co se mně v danou chvíli jevilo jako negativní, z dlouhodobějšího pohledu to bylo to nejlepší, co se mi mohlo přihodit. Tedy mám z veřejné sféry zkušeností asi jako málokdo – a je to dar.

* Luděk Tesař, ekonom: Rozhodněte se, zda danou věc obec chce či nechce – pokud ANO, tak potom už jen pořádně! Není nic strašnějšího v tomto státě, ani v obcích, ani v domovech lidí než provizorní řešení a načaté, do konce nedotažené věci. Polovičatá provizorní řešení jsou plýtváním zdroji. Obec by měla dělat věci pouze pořádně, nebo raději vůbec ne. Rozhlédněme se, co nalezneme u nás provizorních řešení, a srovnávejme to třeba se situací v Rakousku nebo Německu. Přimontujeme-li si poličku do koupelny jako provizorní řešení, budeme možná i dvacet let žít v provizoriu.

Kvalitní střednědobý výhled rozpočtu je podstatný k ambicióznímu plnění cílů obce. Finanční situace obcí se tak zásadně a rychle zlepšila a mnoho z obcí to ještě ani pořádně nezaregistrovalo. Mnohé obce hodnotí jen nepodstatné finanční údaje, jako jsou zůstatky na účtech. Budoucnost však spočívá ve výplatě, ve struktuře zdrojů, v provozních výdajích, provozním saldu, majetku, likviditě, závazcích, odpisech, opravách, investicích, změnách výdajů i příjmů. Pakliže obec drží kontakt s finanční realitou a má zpracovanou kvalitní analýzu financí, pravidelně ji aktualizuje i s výhledem, může lépe plánovat rozvoj.

* Stanislav Loskot, poradce pro komunikaci a bezpečnost ve veřejné správě: Vedení organizací vytváří příznivé podmínky, aby se realizovaly individuální vzdělávací cíle zaměstnanců. Do personálního rozvoje patří i kariéra zaměstnanců (jsou informo­váni o možnostech svého profesního postupu, vedoucí zaměstnanci poskytují informace a perspektivu osobní rozvoje). Nejasná perspektiva, nejasná kariéra může vést zejména ty nejschopnější zaměstnance k tomu, že odchází. V této souvislosti vedení věnuje zvýšenou pozornost zejména plánům vzdělávání zaměstnanců, v oblasti kariérního postupu jsme v současné době značně omezeni platnou legislativou. Vzděláváním a vytvářením možností pro kariérní růst je u zaměstnanců pozitivně ovlivňována jejich motivace, spokojenost, vazba na zaměstnavatele, což vede především ke snižo­vání fluktuace i k efektivnějšímu získávání zaměstnanců.

* Viktor Lavička, náměstek primátora Českých Budějovic: Pro České Budějovice, město, které se rozkládá na poloviční výměře, než mají jiná krajská města, je zásadní odvést transitní dopravu mimo město, což by měly zajistit plánované dopravní stavby, a to D3, severní spojka a Jižní tangenta, které by vytvořily přirozený obchvat tranzitní dopravy. A pro tyto účely je také uvedený systém velice vhodný, protože dokážeme vhodně usměrňovat dopravní toky. Dalším z velmi důležitých kroků bude pak modernizace technologie SSZ, což zahrnuje modernizace řadičů, doplnění jednotek aktivní preference, výměna detektorů, návěstidel aj.

* Jan Seidl, tajemník Městského úřadu Trutnov: V roce 2019 elektrobusy trutnovské MHD najely 272 843 km a plynové autobusy 207 415 km. Ekonomicky nelze tuto výhodnost jednoznačně definovat, neboť pořízení nové flotily vozidel MHD vzešlo z nové smlouvy s provozovatelem MHD, jejíž trvání je ohraničeno 10 lety a ekonomické parametry této smlouvy jsou zcela jiné, než u smlouvy předešlé. Obecně sice dochází k úspoře na palivu, nicméně pořizovací náklady, zejména na elektrobusy, jsou násobně vyšší, než u vozidel na dieselový pohon. Tyto pořizovací náklady, po zohlednění dotace získané na pořízení vozidel, jsou součástí ceny za provozování MHD. Další náklady, které ovlivňují cenu za provozování MHD, je i výbava zvyšující komfort pro cestující. Ani elektrická energie pro pohon vozidel není zdarma, a to i přesto, že elektrobusy při zpomalování rekuperují energii. Do budoucna bude jistě zajímavá otázka výdrže baterií elektrobusů s ohledem na jejich denní výkony, a případné náklady na jejich obnovu.

* Roman Kyral, partner a vedoucí právního týmu Advokátní kanceláře CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ, zastupitel obce Bohuslavice (okres Náchod): Jedním z úskalí v menších obcích bývá přijímání vnitřní směrnice pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu a její následné dodržování. Tato vnitřní pravidla mají zadavateli usnadnit jeho postup, protože u zakázek malého rozsahu, tedy na dodávky či služby do dvou milionů korun (bez DPH) či na stavební práce do šesti milionů korun (bez DPH), zadavatel nemusí, s výjimkou zásad transparentnosti a nediskriminace, postupovat podle pravidel daných zákonem o zadávání veřejných zakázek. Setkávám se s tím, že se představitelé obce sami dobrovolně svážou určitými vlastními vnitřními pravidly, ale při zadání zakázky je nakonec nedodržují. Obvykle však nikoliv kvůli tomu, že by chtěli obcházet zákon či jinak podvádět, ale pouze proto, že realita života bývá jiná a interní směrnice na ni vždy neumí adekvátně reagovat.

Podle mého názoru by starostové a zastupitelé měli vědět, že jakmile orgány činné v trestním řízení případně začnou přezkoumávat zadání veřejné zakázky, tak se příliš nezajímají o to, jak jsou tato vnitřní pravidla v obci nastavena, nýbrž o to, zda jsou dodržována. Takovým nepraktickým nastavením vnitřní směrnice pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu může být třeba to, když zastupitelstvo ve směrnici určí příliš vysoký limit pro to, kolik musí být v zadávacím řízení osloveno subjektů. Tak se může stát, že i v případě zcela bagatelní objednávky za třicet tisíc korun obec s řekněme čtyřicetimilionovým rozpočtem musí velmi složitě oslovit zbytečně mnoho subjektů.

* Radim Perlín, vedoucí výzkumného centra RURAL při Přírodovědecké fakultě UK v Praze: Změna klimatu představuje nové téma, které do široké diskuse přinesla teprve poslední horká léta. Nebudu hodnotit příčiny změn klimatu – na nich se koneckonců zcela neshodnou ani renomovaní klimatologové. Je důležité více mluvit o dopadech změny klimatu na venkovské obce a připravovat se na to, že léta budou horká a suchá a že deště budou mít velmi často přívalový charakter.

To se velmi rychle dotkne každého na venkově, počínaje sedláky a konče chalupáři, jimž nastanou problémy se zaléváním ředkviček. Ostatně dopady do lesních celků v podobě masívní kůrovcové kalamity podpořené suchem a nedostatkem vláhy pro stromy, které se nemohou ubránit přemnoženému škůdci, vidíme nyní prakticky v celém Česku. Proč však tolik zdůrazňujeme venkov, když změna klimatu se promítne do života každého? Protože právě obyvatelé venkova, zemědělci, lesáci nebo i chataři a chalupáři jsou ti první, kdo mohou omezovat, ale i prohlubovat dopady klimatické změny.

* Jaroslav Winter, předseda BMI sdružení, šéfredaktor portálu Helpnet.cz: V ČR přibývá institucí, s nimiž se mohou telefonicky spojit také lidé se sluchovým handicapem. Službu hovor s online simultánním přepisem řeči volaného implementovalo na web úřadu již několik městských částí Prahy, Krajský úřad Středočeského kraje, Městský úřad Tábor, na svých klientských linkách ji nabízejí rovněž některé komerční subjekty. Volající klient, který má postižení či poruchu sluchu, vede klasický rozhovor, doslovný přepis řeči svého komunikačního partnera sleduje v reálném čase online. Dříve mohli tito lidé jen posílat textové zprávy, nebo využívat služby založené na předávání vzkazů prostřednictvím asistenta.

Z technického hlediska představuje telefonování s podporou přepisu online konferenci tří stran – volající uživatel služby, volaná osoba a přepisovatel. Probíhá to tak, že uživatel uvedené služby klikne na ikonku infolinky pro neslyšící umístěné na webu úřadu. Otevře se stránka se stručným popisem služby, která je dostupná v pracovní dny od 9 do 18 hodin, a uživatel jen vepíše do editačního pole své telefonní číslo a potvrdí tlačítko „zavolejte mi".

V tu chvíli se na webu otevře okno pro přepis a systém automaticky ihned volá klientovi. Ten vyčká na písemný pokyn přepisovatele, že může začít mluvit. Instrukce se objeví v okně pro přepis, kde také klient následně po celou dobu hovoru sleduje simultánně přepisovanou řeč pracovníka úřadu. Od okamžiku, kdy klient začne mluvit, již probíhá klasický telefonický hovor. Operátor infolinky může klienta dále přepojit na linku konkrétního pracovníka za stálého pokračování komunikace s podporou přepisu jeho řeči.

Simultánní přepis řeči tak odstraňuje komunikační bariéru mezi volajícím klientem se sluchovým handicapem a pracovníkem úřadu. Službu nejefektivněji využijí lidé nedoslýchaví, ohluchlí po rozvoji řeči v důsledku nemoci či úrazu, nositelé kochleárního implantátu a senioři s věkem získanými poruchami sluchu.

* Lukáš Kříž, IT expert: Proces autentizace ověřuje identitu uživatele před zpřístupněním systému, aplikace či služby. Dlouhodobě spoléhal na konvenční kombinaci uživatelského jména a hesla. Ta už ale z mnoha důvodů, k nimž patří také problematika tzv. nedostatečné hygieny hesel, neobstojí. Organizace začaly implementovat pokročilé metody autentizace, které nabízejí podstatně vyšší úroveň zabezpečení.

V některých odvětvích změnu přístupu k ověřování identity vyžadují oborové normy a relevantní legislativa. Týká se to především finančních služeb, zdravotnictví nebo bezpečnostních složek. Ne vždy jde o povinnou aplikaci vícefaktorové autentizace. Ale její nasazení obvykle představuje nejefektivnější cestu k dosažení souladu. S požadavkem vícefaktorové autentizace pracuje také tuzemská vyhláška o kybernetické bezpečnosti. I ta ale definuje alternativní možnosti.

Multifaktorovou nebo vícefaktorovou autentizaci lze definovat jako metodu, která pro ověření identity žadatele o přístup k určitému systému či službě využívá dvou nebo více autentizačních faktorů. Identitou se v tomto kontextu rozumí totožnost. Autentizace samotná tudíž představuje akt jejího ověření před přidělením přístupu. Žadatelem rozhodně nemusí být pouze fyzická osoba. Autentizačním procesem běžně procházejí také zařízení, aplikace nebo služby.

* Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS je jedním z nejstarších na území České republiky. Byl vytvořen již v roce 1997, tedy ještě před vznikem krajů, z iniciativy města Ostravy. Tato iniciativa si kladla za cíl zefektivnit nabídku veřejné osobní dopravy z několika okolních měst a obcí do Ostravy, a to spoji jak ostravského dopravního podniku, tak spoji tehdejšího provozovatele příměstské autobusové dopravy – ČSAD BUS Ostrava zavedením jednotných tarifních a přepravních podmínek. Systém se postupně rozšířil na území celého kraje včetně řady přesahů do krajů sousedních. Garantem jeho rozvoje se stal později Moravskoslezský kraj.

Specifikem Moravskoslezského kraje je poměrně velký počet systémů MHD, což způsobuje v některých případech poměrně obtížné dojednávání společných tarifních a přepravních podmínek. ODIS umožňuje cestujícím používat jakoukoliv veřejnou osobní dopravu v kraji objednávanou subjekty samosprávy v rámci jednoho tarifu. Tímto se stává veřejná doprava celkově atraktivnější především z hlediska cenového.

Dalšími přínosy jsou jednotné poskytování informací, jednotný prodejní servis a řada dalších výhod vyplývajících z jednotného systému. Je to jedna z cest, jak motivovat cestující veřejnost k používání veřejné dopravy nejen v současnosti, ale také v budoucnosti.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF: Růst počtu obyvatel obce pozitivně ovlivní její rozpočtové příjmy, zejména v oblasti sdílených daní. Ovšem pokud jsou všichni noví obyvatelé v obci trvalé hlášeni... Vyvolá však – bez ohledu na trvalé bydliště obyvatel – i vyšší nároky, například na zajištění dopravního spojení, lékařskou službu, zásobování pitnou vodou a čištěné odpadních vod, zajištění bezpečnosti apod.

Vývoj indexu stáří i indexu ekonomické závislosti vypovídá o stárnutí populace. Rozpočtovým dopadům, které s tímto jevem souvisejí, se rozpočtová politika obcí nevyhne. Dříve nebo později na ně bude muset reagovat.

Je zjevné, že růst počtu seniorů, který je odrazem zvyšující se délky dožití v důsledku zejména lepší zdravotní péče, se promítne do rostoucích nároků na celou řadu služeb pro seniory. A tyto činnosti zajišťují ve velké míře obce.

Růst počtu obyvatel je velmi často spojen se zvyšujícím se podílem dětské složky. Platí to zejména o obcích v blízkosti velkých aglomerací. Tento jen vyvolává rostoucí nároky na předškolní a školní kapacity.

* Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy a předseda Výboru pro IT a Smart City: V závěru loňského roku si zástupci městské společnosti Operátora ICT, která pro Prahu dodává na klíč většinu „chytrých“ projektů, za tuto realizaci odnesli ocenění ze soutěže Chytrá města pro budoucnost 2019. Do pražského pilotního projektu se vedle projektové kanceláře Smart Prague Operátora ICT zapojilo Oddělení odpadů pražského magistrátu, radnice deseti pražských městských částí (centrálních i okrajových) a také dvě společnosti zajišťující svoz tříděného odpadu na území metropole. Na vybraný vzorek kontejnerů na tříděný odpad s tzv. spodním výsypem instaloval externí dodavatel IoT moduly s ultrazvukovými senzory. Z celkových 424 kusů vybraných sběrných nádob šlo ve většině případů o nadzemní kontejnery (380 kusů), v části případů také o velkokapacitní podzemní nádoby (44 kusů), které se nacházejí zejména v centrálních lokalitách města. Část těchto podzemních kontejnerů byla navíc doplněna indikací ucpání vhozového otvoru, aby se předešlo hromadění odpadu v okolí. S ohledem na proměnlivou konfiguraci stanovišť na tříděný odpad (některé městské části nabídly i kontejnery na plech a nápojové kartony, jinde se setkáme jen s nádobami na starý papír, plast a barevné nebo čiré sklo) se tak jednalo zhruba o stovku lokalit v rámci deseti zapojených městských částí.

* Jakub Černý, analytik platformy Rekonstrukce státu: Kontrolní orgány v České republice mají povinnost své kontroly v zájmu dobré správy vzájemně koordinovat. Dodnes k tomu však nemají žádný systémový nástroj, a koordinace se tak nedaří. Snahy o reformu systému kontrol vyznívají do ztracena, neboť o probíhajících kontrolách a jejich efektivitě neexistuje přehled. Poslanci ODS, KDU-ČSL a STAN spolu se zástupci platformy Rekonstrukce státu proto letos v lednu představili řešení, které obcím od kontrolní zátěže pomůže a je nezbytným předpokladem pro systémovou reformu. Řešení je součástí novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu. Návrh stojí na čtyřech principech:

1) Snadná koordinace. Díky zřízení evidence kontrol získají kontroloři nástroj pro snadnou koordinaci kontrol s ostatními orgány. To, společně s dalšími prvky řešení, povede k přirozenému snížení počtů kontrol zejména v oblastech, kde byla kontrolní zátěž způsobována nezáměrně, prostou nevědomostí. Kontrolní zátěž je dnes totiž mimo jiné způsobena faktickou nemožností se nezáměrné významné kontrolní zátěži jednoduše vyhnout. Kontroly o sobě vzájemně nemají přehled. Evidence také usnadní sdílení výsledků kontrol, a tím i možnost na výsledky předchozích kontrol snadno navazovat. Kontroly tak v obci stráví méně času, pokud už vůbec přijdou.

2) Definice významné kontrolní zátěže. V kontrolním řádu bude nově definováno, že dvě současně probíhající a nekoordinované kontroly jsou významnou kontrolní zátěží, stejně jako druhá kontrola téže věci v jednom kalendářním roce. Na obce bez přenesené působnosti (ty malé, jichž je většina) se pak vztahuje i třetí indikátor významné kontrolní zátěže, kterým je více než třetí kontrola probíhající v témže roce.

3) Předcházení významné kontrolní zátěži. Kontrolní orgány budou mít povinnost všechny své kontroly zaznamenávat do nově vzniklé evidence. Do ní bude kontrolní orgán nahlížet vždy, než se vydá provést kontrolu. Pokud by jeho plánovaná kontrola měla způsobit „významnou kontrolní zátěž“, bude kontrolní orgán systémem automaticky upozorněn. V takovém případě kontrolní orgán bude povinen odůvodnit, proč kontrolu přesto musí provést, nebo jít kontrolovat jinam. Kontrolní orgán bude povinen toto odůvodnění předložit starostovi předložit před zahájením kontroly. Žádné kontroly tedy nejsou přímo zakazovány, což je za současného nezmapovaného stavu kontrolního systému neproveditelné. Kontroloři jsou však motivováni významnou kontrolní zátěž nezpůsobovat a dostávají k tomu nástroj.

4) Systém kontrol je vyhodnocován. V analýzách systémového fungování státu disponuje nezpochybnitelnou odborností Nejvyšší kontrolní úřad, který podle návrhu dostane za úkol doporučovat systémové změny kontrolního systému. V přiměřené míře by NKÚ v budoucnu mohl umožnit nahlížet do evidence kontrol i veřejnosti. Starostové by tak měli mít možnost jednoduše zjistit, kdy a kolik kontrol se na ně chystá.

* Ondřej Kozák, společnost Euronet: Česká republika je z hlediska pokrytí bankomaty daleko za průměrem EU. Zatímco průměrný počet bankomatů v rámci celé Evropské unie je podle údajů Centrální evropské banky 846 bankomatů na milion obyvatel, ČR má se svými 471 bankomaty na milion obyvatel nejhorší dostupnost bankomatů i ve srovnání se zeměmi jako Bulharsko (806), Maďarsko (522) či Slovinsko (796). Bezhotovostní platby jsou sice populární, bankovky ale ještě v dohledné době nenahradí. Zároveň je nutné dodat, že v obcích do dvou tisíc obyvatel představuje hotovost jedinou možnost, jak zaplatit za základní věci denní potřeby. V malých samoobsluhách a restauracích karty povětšinou nepřijímají.*

/red/

Březnové vydání Moderní obce je k dispozici i v elektronické podobě za zvýhodněnou cenu na: https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec , kde si můžete předplatit nejen jednotlivá čísla Moderní obce, ale také zakoupit roční či pololetní předplatné v elektronické podobě.

V tuzemských rodinných firmách dochází ke generační obměně. Nikdo v České republice však neví, kolik jich v současné době přesně je. Jsou to přitom právě rodinné firmy, kterým lidé velmi důvěřují, spojují totiž tradici, zájem a úsilí mít kvalitní produkty a služby. Často fungují v zemědělství a na venkově. Proto se o nich mluvilo i na 46. ročníku mezinárodního agrosalónu Země živitelka, který se koná v Českých Budějovicích. Probrala se obslužnost venkova jako taková včetně nedostatku malých obchodů. A také nové formy podpory, kterou chystá ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Obslužností venkova se stát musí zabývat. Mladí lidé totiž z obcí často odcházejí do měst, protože na vsi nemají k dispozici potřebné služby. Což samozřejmě, a možná ještě víc, vadí také starším generacím, které se z venkova zřídkakdy vůbec dostanou. Pomoci mimo jiné může podpora rodinných firem, které tradičně velmi dobře fungují v zemědělství.

Víme, že například v Německu tvoří zhruba 80 % malých a středních společností právě rodinné firmy. Vnímáme je jako základ zdravé a odolné ekonomiky a víme, že je potřeba tyto firmy udržet a motivovat k jejich zakládání. Proto vláda nedávno tzv. usnesením ukotvila na základě iniciace Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a aktivit MPO jejich oficiální definici,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává, že ČR se zařadila mezi osm zemí EU, které vytváří specifickou podporu klíčovému podnikatelskému segmentu, jehož význam není jen ekonomický. Rodinné firmy jsou totiž nositeli tradic, původních výrobků a hlavním zaměstnavatelem na venkově.

„V tuzemských rodinných firmách nyní dochází ke generační obměně. Často ale neví, jak si s ní poradit. V tom chceme podnikatelům a živnostníkům pomoci mimo jiné vzděláváním formou specializovaných oborů a programů na vysokých školách či speciálními kurzy, které může stát podpořit. I proto jsme potřebovali jejich definici, abychom je dokázali identifikovat,“ říká členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Karel Havlíček souhlasí a dodává, že dalším krokem bude dobrovolná certifikace rodinných firem, tedy nezávislé ověření, že se podnikatel skutečně spadá do tohoto segmentu. Samotné rodinné firmy si rozhodnou, zda si o ni požádají či nikoliv.  Využití může být jak ve specifické podpoře, tak v i v oblasti marketingu, neboť je podle průzkumů AMSP ČR potvrzené, že zákazníci vnímají rodinné firmy jako stabilní dodavatele a obchodníky s vyšším očekáváním kvality.

MALÉ OBCHODY NA VENKOVĚ S LEPŠÍ BUDOUCNOSTÍ?

Se zemědělstvím, tedy i s aktuálně se konajícím agrosalónem Země živitelka, souvisí také malé obchody na venkově. Přesto, že často nabízejí kvalitní regionální potraviny, prodej kvůli vylidňování venkova není vždy úspěšný. Podle čerstvého průzkumu Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) bylo v letech 2014 až 2019 celkem 16,5 % nezávislých malých prodejen ztrátových a 5,4 % se dokonce zavřelo. Proto MPO uvažuje, že bude obchody v obcích s horší infrastrukturou podporovat.

„ Zapojíme Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, která připraví finanční nástroje a zvažujeme i vytvoření fondu, ze zdrojů vlády, krajů a obcí, který by malé koloniály mohl napřímo podpořit. “ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Roční podporu zhruba v řádech desítek tisíc korun by mohli získat obchodníci asi ve 2 000 malých obcích s tzv. nižším stupněm rozvinutí. Vyšší podporu by pak mohly získat ty koloniály, které budou současně nabízet poštovní služby, tedy zavedou tzv. poštu partner. O tom už jednáme s generálním ředitelem České pošty.“

Ministr připomněl, že poštu partner v současné době z poloviny provozují soukromé subjekty, z poloviny obce. Právě samosprávy logicky musí mít a mají zájem na tom, aby z nich lidé neodcházeli a obslužnost venkova zůstala zachována. Inspirace kombinace pošty a koloniálu v obci je zejména v Rakousku. Paralelně připravuje vláda opatření pro plošné snížení administrativy, což bude rovněž důležitá forma podpory pro malé obchody na venkově. V odborné diskusi jsou i změny zákona o významné trží síle.

Opatřeními se zabývá sedmičlenná pracovní skupina při MPO.  Na čem přesně se domluvila, by mělo zaznít do konce letošního roku. „Už teď je zřejmé, že v materiálu, který budeme chtít zřejmě letos v listopadu předložit, by měly být tři základní věci: snížení administrativy, zmírnění dopadů legislativy a adresné dotace,“ upřesňuje předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka a dodává: “Na začátek by stačilo cca 300 milionů korun, které by se investovaly do udržitelnosti malých obchodů na venkově. Částku by nemusel celou hradit stát, mohly by se na ní podílet i samosprávy, tedy kraje a města.“

„Cesta, jak udržet služby na venkově, je zejména formou motivace. Souhlasím s návrhy předsedy AČTO. Musíme si ale uvědomit, že hlavní problém je v tom, že lidé nakupují v obchodních řetězcích ve městech, často ve slevových akcích, čemuž malý obchodník na vesnici těžko konkuruje.  Podobný problém řeší ve všech zemích. Chceme postupovat vyváženě, podpořit malé obchody, ale současně neomezit spotřebitele ve výběru, doplňuje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Současně připomíná, že v některých krajích, jako je třeba Kraj Vysočina či Pardubický kraj, už fungují granty, z nichž kraje finančně pomáhají udržet obchod v malých obcích.

(O fungování malých venkovských prodejen a o možnostech, které jim poskytuje vstup do franšízy, psala Moderní obec ve svém letošním červnovém vydání – pozn. redakce).

/zr/

Ilustrační foto:

Malá venkovská prodejna v Machové na Zlínsku o čtyřiceti metrech čtverečních prodejní plochy úspěšně využívá svého vstupu do franšízy Družstva CBA CZ

Foto: Radka Řezníčková

 

 

Elektrická energie, ale také teplo díky horkovodu z Temelína do Českých Budějovic se probraly na pracovní cestě vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka do Jihočeského kraje. Stavba horkovodu, která začala letos v březnu, úspěšně pokračuje. Třiceti tisícům lidí má přinést ekologické vytápění bez emisí. Nejen v této souvislosti je klíčová bezpečnost jaderné elektrárny.

V Jaderné elektrárně Temelín je od 21. června plánovaně odstavený druhý blok, energetici mění 42 ze 163 palivových souborů. Odstávka má trvat dva měsíce, vše běží podle plánu. „Jaderná elektrárna Temelín splňuje nejpřísnější bezpečnostní kritéria. Systému absolutně věřím. Jsem rád, že můžu říct, že Temelín je výsledkem excelentní české energetické školy, která patří mezi nejlepší na světě,“ konstatoval vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Jaderná elektrárna Temelín, která funguje od prosince 2000, je největším výrobcem elektřiny v Česku, kryje zhruba pětinu domácí spotřeby. Loni vyrobila 15,66 terawatthodiny (TWh) elektřiny, letos od začátku roku už 8,4 TWh elektřiny. Příští rok musí společnost ČEZ, která Temelín provozuje, získat povolení k dalšímu provozu obou bloků jaderné elektrárny Temelín.

„Přípravami dokumentů k prodloužení provozování bloků se intenzivně zabýváme, měli bychom je získat v polovině příštího roku," uvedl předseda představenstva generální ředitele společnosti ČEZ Daniel Beneš a dodal: „Temelínská elektrárna by měla fungovat do roku 2060, respektive 2061. Elektrárna na to má, je v dobré kondici."

Podrobně se mluvilo také o stavbě horkovodu z Temelína do Českých Budějovic, která průběžně pokračuje. Společný projekt čistého vytápění, uskutečňovaný společnostmi ČEZ a Teplárny České Budějovice, čekal na realizaci déle než třicet let. Do finální fáze ho přivedlo současné vedení krajského města a energetiků za významné podpory MPO.  Stavba třetího nejdelšího (26 kilometrů) horkovodního napáječe v ČR začala letos v březnu, odebírat temelínské teplo bude zhruba 30 tisíc obyvatel Budějovic. V současné době pokračují práce na první a druhé etapě, tři kilometry potrubí už jsou zcela položeny a sedm kilometrů trasy je již vykopáno.

HORKOVOD V ČÍSLECH:

20 let               minimální doba, po kterou bude Temelín dodávat teplo do Českých Budějovic

2020/2021       topná sezóna, na kterou je plánováno zahájení zkušebního provozu

30 let               minimální životnost předizolovaného potrubí

30 %               výroby tepla pro České Budějovice by mělo pokrýt temelínské teplo

             počet etap výstavby celého napaječe

80 tisíc tun      přibližně tolik CO2 se ročně díky horkovodu nevypustí do ovzduší - kombinace výroby elektřiny a tepla v jaderných elektrárnách je velmi efektivní a navíc šetrná k životnímu prostředí

1,3 metru minimálně tak hluboko bude horkovod pod zemí

3 čerpací stanice a 3 potrubní mosty     budou součástí trasy horkovodu

750 TJ            předpokládaný roční objem dodávek tepla

140 °C             maximální teplota vody, která bude v zimním období proudit z Temelína do Českých Budějovic

3 %          odhadované ztráty na trase

Ministr Karel Havlíček navštívil také firmu ZVVZ GROUP v Milevsku, která vyrábí a dodává širokou paletu produktů a služeb převážně pro energetiku, a rovněž rodinnou inovativní společnost VM MOTOR v Písku, jež se zaměřuje na výrobu motorů vlastní konstrukce a kovoobrábění. V průmyslovém parku Písek si prohlédl firmu HEYCO WERK, která vyrábí plastové díly pro automobilový průmysl. Setkání s podnikateli Jihočeského kraje Karel Havlíček zakončil ve firmě SCHNEIDER ELEKTRIC, kde se jako na předchozích zastávkách setkal s vedením společnosti a také s představiteli firem z průmyslového parku a podnikateli z Písecka. Samotná společnost se zaměřuje na výrobu elektronických zařízení pro všechny druhy průmyslu. Pomyslnou tečkou výjezdu bylo setkání a debata s občany v písecké restauraci Kozlovna u Plechandy.*

/tz/

Ilustrační foto: archiv MPO

Děčín se stal vítězem 1. ročníku soutěže Hejbni s elektrem pro lepší život, kterou pro statutární města v České republice v loňském roce vyhlásil kolektivní systém pro sběr a recyklaci vysloužilých spotřebičů ELEKTROWIN. Zvítězil v kategorii A určené městům od 40 000 do 89 999 obyvatel. V kategorii B pro města nad 90 000 obyvatel vyhrály České Budějovice, skokanem roku se stala Karviná. Kritériem hodnocení byla hmotnost zpětně odevzdaného elektrozařízení přepočtená na jednoho obyvatele města.

Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže se uskutečnilo včera v sále Staré radnice v Havlíčkově Brodě. Předseda představenstva ELEKTROWIN a. s. Roman Tvrzník při této příležitosti připomněl, že za bezmála 14 let fungování tohoto kolektivního systému se díky recyklaci spotřebičů podařilo ušetřit 4,5 milionu tun emisí CO2 a také 2,5 milionu MWh elektrické energie. „Díky surovinám, které bylo možné z odevzdaných spotřebičů získat a znovu použít, se nemusely těžit a zpracovávat nerostné zásoby,“ vysvětlil Roman Tvrzník.

Podle zástupce Svazu měst a obcí ČR Pavla Drahovzala se díky tomu podařilo ušetřit z obecních a městských rozpočtů tři čtvrtě miliardy korun. „Tyto peníze mohly být použity na výstavbu vodovodů, kanalizace, chodníků a další občanské vybavenosti,“ připomněl Pavel Drahovzal účastníkům slavnostního vyhlášení.

ODMĚNY PRO VÍTĚZE

Soutěž byla zahájena 1. dubna 2018, započítávaly se do ní výsledky dosažené k 31. březnu 2019. Kritériem hodnocení byla hmotnost zpětně odevzdaného elektrozařízení přepočtená na jednoho obyvatele města. Zapojená města, kterých bylo celkem 25, soutěžila o největší celkové množství elektrospotřebičů odevzdaných prostřednictvím sběrných dvorů na jejich území. Aktivně tím přispěla k ochraně životního prostředí, navíc mohla získat jednu z finančních výher.

Děčíně se od dubna 2018 do března 2019 podařilo vysbírat 4,28 kg na obyvatele, v Českých Budějovicích připadlo na každého 3,57 kilogramu. Karviná jako skokan roku zaznamenala meziroční nárůst o 64,2 %.

V kategorii A do 89 999, stejně jako v kategorii B nad 90 000 obyvatel, získali první tři soutěžící odměny ve výši 60, 40 a 25 tisíc korun. Vítěz kategorie Skokan roku si odnesl padesátitisícovou prémii.

CELKOVÉ VÝSLEDKY

Kategorie A

  1. Děčín – 4,28 kg/obyv.
  2. Jihlava – 3,9 kg/obyv.
  3. Prostějov – 3,6 kg/obyv.

Kategorie B

  1. České Budějovice – 3,57 kg/obyv.
  2. Plzeň – 3,05 kg/obyv.
  3. Olomouc – 2,54 kg/obyv.

Skokan roku: Karviná – meziroční nárůst 64,2 %*

/zr/

 

 

 

Vraťte se s námi o 100 zpátky a vychutnejte důstojnou atmosféru doby, která napsala dějiny. Nejpřitažlivější formou je vlastní zážitek. Proto chceme nabídnout obyvatelům Českých Budějovic a okolí, “zažít si znovu” vznik republiky. České Budějovice se tak na jeden den promění a prostor před výstavištěm se vrátí o 100 let nazpátek... Připomeneme a atraktivním způsobem oslavíme výročí vzniku republiky.

Akce v Českých Budějovicích se uskuteční před výstavištěm. Tento prostor se v neděli 23. 9. „převlékne“ do doby před 100 lety (do roku 1918) a návštěvníci prožijí příběh vzniku republiky. Dominantou bude dobová slavnost včetně kulturních vystoupení Lucie Černíkové, Staropražských Pardálů a prvorepublikové melodie zazpívá Václav Marek & his Blue Star.  Návštěvníky čeká virtuální prohlídka míst, kde vznikala republika. Lidé budou moci s dětmi navštívit tehdejší obecnou školu i dětský koutek a ochutnají prvorepublikovou gastronomii.

Dále je připraven zajímavý program pro návštěvníky od přehlídky historických platidel, měšců až po fotografování v kostýmech u historického auta a virtuální projížďku historickou Prahou. Atmosféru doplní oblíbené speciality prvního československého prezidenta v dobové kavárně nebo ukázka vyučovací hodiny v tehdejší obecné škole s dobovými učebnicemi. Součástí akce je výstava historických automobilů a dalších dobových předmětů. Start je ve 14 hodin.*

/zr/

Energetická společnost E.ON Česká republika uvedla v Mydlovarech na Českobudějovicku do zkušebního provozu velkokapacitní systém pro ukládání energie. S kapacitou až 1,75 MWh jde o největší zařízení svého druhu u nás. Celková investice dosáhla výše 24 milionů Kč, s přispěním dotace z programu OPPIK. Zařízení formou řešení na klíč dodala společnost Siemens.

„Dlouhodobě se zajímáme o nejnovější technologie a přinášíme stále nová inovační řešení, není tedy překvapením, že z velkých hráčů na českém trhu přicházíme s velkokapacitním bateriovým úložištěm jako první právě my. Myslíme dopředu a akumulace energie může být výtečnou odpovědí na zásadní změny, kterými energetika prochází, a to nejen pro energetické společnosti, ale například i pro průmyslové podniky,“ vysvětluje Martin Záklasník, generální ředitel společnosti E.ON.

V rámci pilotního programu bude E.ON baterii primárně využívat ke kompenzaci odchylek obchodníka s elektrickou energií, ale cílem je vyzkoušet si v praxi další technické možnosti zařízení – rychlost reakce, kapacitu a vliv na síť. „Protože věříme, že baterie sehrají v budoucnosti energetiky významnou roli, snažíme se na to zodpovědně připravit a chceme dopředu získat zkušenosti z provozu tohoto zařízení v reálných podmínkách, tedy zkušenosti z výstavby, provozu i připojení. Naše poznatky by navíc mohly významně přispět v diskuzi o legislativních změnách týkajících se baterií. Současná legislativa totiž s podobnými zařízeními nepočítá,“ upřesňuje Martin Záklasník.

Kapacita bateriového úložiště umístěného v areálu teplárny je až 1,75 MWh (megawatthodina), což z baterie v Mydlovarech dělá největší zařízení svého druhu v České republice. Kapacita by dokázala pokrýt denní spotřebu elektrické energie přibližně stovky běžných rodinných domů.

Dodavatelem bateriového úložiště, systému SIESTORAGE, je společnost Siemens, která má s bateriovými úložišti bohaté zkušenosti, jen v Evropě má v současné době na 20 realizací. V Mydlovarech je celé řešení nainstalováno do nenápadného kontejneru, čímž se minimalizovaly náklady na stavební část a montážní práce v místě realizace. SIESTORAGE je možné integrovat do stávajících systémů díky výkonnému řídicímu systému a vyspělým technologiím.

„Systém SIESTORAGE využívá prověřenou technologii lithioiontových baterií, která je pro tyto účely nejvhodnějším řešením,“ říká Eduard Palíšek, generální ředitel Siemens. „SIESTORAGE se využívá v nejrůznějších aplikacích – například pro průmyslové podniky nebo záchranné složky představuje řešení krátkodobých výpadků napájení, dokáže zvýšit spolehlivost dodávek energie do odlehlých regionů nebo pomáhat vykrývat výkonové špičky. Role takovýchto zařízení bude s postupující decentralizací energetiky stále důležitější, dodává Eduard Palíšek.

Bude-li zkušební provoz úspěšný, může se kapacita baterie na jihu Čech postupně navýšit až na 10 MWh. „Baterie má díky svým technologickým vlastnostem široké možnosti využití. Její největší výhodou je rychlá regulace výkonu a reakční doba do jedné sekundy. To umožňuje nejen možnost efektivně kompenzovat odchylky při obchodování s elektrickou energií, ale i velmi rychle reagovat při krátkodobých výpadcích napájení. Bateriová jednotka v těchto případech umožní napájet klíčové body pro obnovu sítě. I tyto situace bychom si rádi v rámci zkušebního provozu rádi otestovali v praxi. Samozřejmě bez jakýchkoli dopadů na konečné uživatele,“ říká Michal Jurík, manažer strategických projektů E.ON. Vlastnosti bateriového úložiště může mnoha způsoby využít i provozovatel distribuční sítě. Jedním z nich je kompenzace přetoků jalového výkonu do přenosové soustavy, ke kterému dochází převážně v nočních hodinách. Plné využití všech výhod bateriových systémů v energetice je však podmíněno změnou legislativy.

„Technologii bateriových úložišť by v budoucnu mohli využívat i koncoví uživatelé, a to díky tzv. solárnímu cloudu. To znamená, že nespotřebovanou elektřinu vyrobenou například fotovoltaikou si „uloží“ do podobné baterie, jako je teď v Mydlovarech, a v případě potřeby si ji zase vezmou zpět,“ vysvětluje Martin Záklasník. Jak dodává, společnost se inspiruje chováním jednoho známého sportovce, který tvrdí, že jeho úspěch spočívá v tom, že není vždy tam, kde je hokejový puk, ale tam, kde za chvíli bude. Předvídavost a připravenost jsou metody vedoucí k úspěchu. Společnost E.ON se tak může stát průkopníkem i v oblasti chytrých technologií, které potenciálně mohou využívat chytrá města a obce.

Úložiště v jihočeských Mydlovarech navazuje na aktivity mateřského koncernu E.ON v jiných zemích Evropy, kde energetická společnost působí. Od loňského roku E.ON provozuje bateriové úložiště o kapacitě pět MWh v anglickém Sheffieldu. Jedním z nejstarších projektů tohoto typu jsou dvě velkokapacitní bateriové jednotky pro akumulaci energie na severoněmeckém ostrově Pellworm, které koncern provozuje již od roku 2014. Na ostrově v Severním moři stabilizují distribuční síť a umožňují co nejefektivnější využití energie z místních obnovitelných zdrojů.*

Martina Slavíková, ev-

 

 

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down