Úvodní rozhovor aktuálního květnového vydání Moderní obce jsme vedli se starostou Uničova na Olomoucku Radkem Vincourem (na snímku nahoře). Ano, jde o starostu toho města, které letos v březnu bylo za vrcholící koronavirové krize uvrženo do přísné karantény. Právem se proto Radek Vincour stal i „tváří“ aktuálního čísla Moderní obce.

Květnové vydání Moderní obce, které mělo redakční uzávěrku už 6. dubna, přináší dlouhou  řadu zajímavých textů. Připomeňme u nich například obsáhlý rozhovor s kjinistryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou nebo zásadní text, v němž ředitel odboru 12 - Financování územních rozpočtů a programové financování Ministerstva financí ČR Miroslav Matej a ekonom Luděk Tesař, kmenový spolupracovník Moderní obce, shrnují svá doporučení územním samosprávám, jak rozumně reagovat na ekonomické dopady související s koronavirem.

Určitě si nenechte ujít ani další díl seriálu Stovky otázek bez odpovědí aneb Jak řešit situace, které zákon o obcích výslovně neupravuje. Připravuje jej dlouholetá stálá spolupracovnice naší redakce advokátka Jana Zwyrtek Hamplová, přičemž se tentokrát soustřeďuje na celý komplex otázek typu Na co vše můžeme čerpat z rozpočtu obce v souvislosti s mimořádnými opatřeními?

A upozorňujeme také na téma měsíce nazvané Chytrá města s mnoha příklady vtipných a přenositelných řešení z obcí a a měst postavených na moderních technologických prvcích.

V níže uvedeném přehledu dáváme prostor představitelům municipální sféry, kteří se v květnovém vydání Moderní obce vyjadřují k dopadům pandemie covid-19 na územní samosprávu, jak je ve svých obcích a městech zvládají, ale i k tomu, co z této situace pro města a obce vyplývá do budoucna.

* Radek Vincour, starosta Uničova: V období, kdy jsme byli uzavřeni, jsem prožíval zvláštní pocit. Bylo nutno zajištovat spoustu věcí, ale - najednou bylo všude ticho a klid, křižovatky, které se ještě před pár dny velmi těžko projížděly, se najednou daly projet bez zastavení, parkovací místa na náměstí, jichž je obvykle kritický nedostatek, náhle volala po řidičích. A proti tomu každý večer se ozýval potlesk občanů, kteří ve stanovenou dobu vyšli ven či na balkony, jako poděkování všem lidem, kteří během čtrnácti dní zajišťovali vše, co bylo nutné, a současně jako symbol vzájemné podpory nás všech.

* Kateřina Halaštová, starostka obce Krhová na Vsetínsku: Za zásadní nedostatek v současné době považuji komunikaci s malými obcemi ze strany kraje i hygienické služby. Informace se dozvídám pouze přes média. Jako starostce obce mně přijde tristní, když občanům mohu sdělovat jen všeobecné informace. Stávající způsob komunikace s hygienickou stanicí bych nejraději obrátila. Hygienici by totiž mohli zprostředkovat pro občany v karanténě nabídku s našimi službami v obci. Konkrétní informace by těmto lidem mohla pomoct v jejich těžké životní situaci.

* Jan Sedláček, starosta obce Křižánky na Žďársku, místopředseda Sdružení místních samospráv ČR: Je jasné, že pandemickou krizovou situaci takového rozsahu nikdo z nás nečekal. A samozřejmě jsme jako společnost daleko více nastaveni na krizové situace související s povodněmi nebo s dopady orkánu. Je však smutnou skutečností, že systém krizové řízení od nejvyššího stupně až po ten náš nejnižší alespoň v prvních týdnech vůbec nezafungoval. Daleko více se uplatňují vztahy na jedné úrovni. Tedy pomoc samotných obcí mezi sebou. Přesto si myslím, že starostové malých obcí alespoň zatím obstáli – a i přes pomyslné hození do vody si vedou více než dobře. Právě teď se ještě jasněji a zřetelněji než kdykoliv dříve ukazuje, že velký počet malých obcí je zcela jednoznačně obrovskou výhodou. Právě díky existenci a fungování malých samospráv mohla pomoc doputovat až k tomu „poslednímu“ občanovi.

* Stanislav Mrvka, starosta Jindřichova Hradce: Možná vás překvapím, ale náš současný problém není v tom, že je málo legislativních nástrojů, ale v tom, že si leckdo zvykl nic nerespektovat a prosazovat jen své osobní zájmy. Tento průšvih snad mnoha lidem otevře oči. A ty, co se nepoučí a budou svou sobeckostí poškozovat ostatní, je třeba tvrdě postihovat. Je nutné, aby se příslušné instituce nebály v plném rozsahu využívat pravomoci, které jsou jim svěřeny.

* Jana Filipovičová, starostka obce Hrušky na Břeclavsku: Letošní vývoj ekonomiky se bezesporu dotkne nejen celého národního hospodářství, ale ovlivní také obecní a komunální rozpočty. Naše obec má v současnosti připravenu celou řadu projektů. Některé zcela jistě zrealizujeme do konce letošního roku, neboť zde proběhla výběrová řízení. Co bude následovat, si nyní nedokážu představit. V rámci rozpočtového výhledu jsou plánovány investice na následující dva roky, u kterých jsme chtěli využít na dofinancování existující dotační tituly. Zda budou tyto zachovány, popřípadě v nejbližší době pozastaveny, dnes není důležité. Prioritou je vrátit se do normálního života, maximálně podpořit podnikatelskou sféru a udržet pracovní pozice pro naše spoluobčany. Investiční aktivity obce se za dané situace dají posunout.

* Irena Burešová, starostka města Přelpouč na Pardubicku: Samospráva i státní správa je brzděná přebujelou, složitou a těžkopádnou administrativou. V současné mimořádné době, kdy je potřeba konat z hodiny na hodinu, se potýkáme s tím, že některé úkony musí být schváleny radou města (například ve vztahu ke zřizovaným organizacím), nebo dokonce zastupitelstvem města (zejména finanční a majetkové záležitosti). Svolávání těchto orgánů řešení konkrétních problémů samozřejmě zpomaluje a oddaluje, a to je špatně. Jako dobré bych viděla ve zmíněných příkladech posílení pravomoci starosty v době nouzovém stavu na základě schválení a doporučení bezpečnostní rady či krizového štábu. Větší pravomoci by měli mít i strážníci městské policie v případech nedodržování nařízených opatření.

* Radek Brázda, starosta obce Troubky na Přerovsku: V naší obci jsme postupně řešili především zajištění informovanosti obyvatel, dále formu zajištění a rozvozu obědů pro naše seniory. (Rozvoz zajišťujeme již dlouhá léta bezplatně ze dvou kuchyní – školní a ze zemědělské společnosti, a to do jídlonosičů, avšak z důvodu zvýšené hygieny jsme přistoupili k rozvozu obědů v jednorázových obalech a pouze s hlavním chodem, přičemž drtivá většina seniorů na to přistoupila. Přípravu obědů zajišťuje školní kuchyně). Dále se díky dobrovolné aktivitě našich obyvatel – žen, podařilo zajistit asi pět set roušek, které byly rozneseny občanům ve věkové kategorii 65+ a dále pak lidem sociálně slabším. Samozřejmě prostřednictvím těchto dobrovolných aktivit jsou zajištěni i naši zaměstnanci, a to včetně naší pečovatelské služby, z nichž část se do šití roušek rovněž zapojila.

* Michael Canov, senátor, starosta města Chrastava na Liberecku:  Očekávám tvrdý velmi tvrdý zásah do rozpočtu města . V Chrastavě máme tři budovy základní školy. Dvě jsme rekonstruovali a třetí měla přijít na řadu příští rok. Je prakticky jisté, že tato rekonstrukce bude muset být odložena na neurčito. Také budeme muset obdobně odložit plánovanou poměrně rozsáhlou dostavbu kanalizace – a možná i řadu dalších menších akcí.

* Jana Černochová, poslankyně, starostka městské části Praha 2: Moc mě potěšila lidská soudržnost, vzájemná sousedská pomoc. A humor, který Čechy neopouští humor ani v takto těžkých situacích. Hlásí se nám desítky dobrovolníků, ochotných pomáhat druhým s nákupem, šitím roušek, distribucí informačních letáků a podobně. Pomáhají nezištně a nevidím u nich strach z toho, že by se mohli nakazit. Takových lidí se hlásí mnohem víc než například při povodních v roce 2002, zkrátka nedá se to s ničím srovnat. Myslím, že jsme si všichni najednou uvědomili, jak by vypadal svět bez lidí – studený a prázdný.

* Jiří Červenka, starosta obce Blížejov na Domažlicku: Co se týká celkové investiční strategie obce v dané situaci a do budoucna, tak vše bude záviset na délce vyhlášených omezení a jeho dopadu na celkovou ekonomiku státu. Jako každá obec, i naše má stanovené pořadí svých priorit. Případná opatření budou spočívat v tom, že tyto priority budou zastupitelstvem obce přehodnoceny, případně budou zrušeny (vyškrtnuty) nebo přesunuty na další období. Musí však být zabezpečen nutný chod obce, tj. doprava, energie, svoz komunálního odpadu atd.

* Michaela Matoušková, starostka obce Řečany nad Labem na Pardubicku: Jeden z problémů, který jsem vnímala, byla nemožnost konání zastupitelstev obcí. Ta jsme mohli svolat jen v případě projednání skutečností vyplývajících z řešení krizové situace. Je to však zásah do samosprávné působnosti obcí. V době nouzového stavu by měla být uvolněna pravidla v samostatné působnosti obce tak, aby obec sama mohla vyhodnotit stav a k němu přijmout opatření. Přece zde existují dostatečné pojistky proti zneužití nouzového stavu i na místní úrovni, tak proč obce tak omezovat?

Stát by se v legislativě nyní měl zaměřit na opatření k podpoře ekonomiky. Podle prognóz odborníků nastanou dvě důležité fáze: První bude bezprostředně po ukončení nouzového stavu a druhá po více než roce. Obě fáze budou potřebovat odlišná řešení a odlišné podpůrné prostředky. Mnoho lidí se ocitne na hranici chudoby, spousta živnostníků nebude schopna svoje obchody a služby znovu otevřít a navázat na činnost před dobou koronavirovou. To způsobí další zatížení státu a oslabení kupní síly obyvatelstva. A zde vidím nutnost pomoci státu. Pouhou podporou podnikatelského sektoru se rovnováhy v ekonomice nedosáhne. Poklesne kupní síla obyvatelstva a nabídka zboží a služeb převýší poptávku. Právě do kupní síly obyvatelstva by měla směřovat další opatření. V tom je podle mého názoru prostor pro změnu daňových opatření a snižování zatížení práce.

* Jana Murová, starostka města Město Albrechtice na Bruntálsku: Prvořadý úkol pro naše město byl přijmout a zajistit dodržování všech opatření tak, aby nedošlo k nákaze, příp. šíření koronaviru. Celá situace se řeší společně s místními firmami, zejména prodejnami potravin a drogériemi. Pomáháme jim se zajištěním roušek, rukavic a informováním veřejnosti o jejich provozních dobách. Připravuje se pro podnikatele, kteří jsou v nájmu, odpuštění nájmu po dobu uzavření provozovny. Velmi nás potěšila práce dobrovolnic, které neúnavně den co den šijí roušky. Na druhou stranu, někteří občané přijdou na místo, kde si mohou vyzvednout roušky a bezostyšně vezmou všechny, které jsou k dispozici.

* Karel Musílek, starosta obce Maleč na Havlíčkobrodsku: V obci musíme šetřit, šetřit a šetřit. Úpravy rozpočtu budou nezbytné.

* Petr Halada, starosta obce Kamýk nad Vltavou na Příbramsku: Stát by měl lépe a kvalitněji informovat samosprávy o stavu a šíření nákazy. A hlavně dostalo se nám všem velkého poučení, že bychom se totiž na podobné krizové situace měli daleko lépe připravit. Strašně dlouho jsme žili v idylce, že se nám nic nemůže stát. Každá obec by měla mít operativní sklad prostředků pro případ řešení krizové situace. Potěšilo mě, že se hodně lidí zapojilo do šití roušek, stejně jako to, že jsme vytvořili tým, který je ochoten kdykoliv pomoci potřebným.

* Petr Helekal, starosta městyse Dolní Čermná na Ústeckoorlicku: Já osobně jsem z celkového směrování „úkolování“ samosprávy hodně smutný. Příkladem může být naše snaha zajistit pro občany ochranné pomůcky – bavlněné roušky, které nebyly na začátku nouzového stavu vůbec k dispozici. Každý z nás opravdu dělal, co mohl. Sehnali jsme materiál, dobrovolnice zdarma šily roušky a my je obratem distribuovali. Po odeznění hlavní vlny jsme následně dostali několikastránkový výklad ministerstev vnitra a financí, jak s těmito „společenskými úsluhami“ nakládat a jak o nich následně účtovat. Z pohledu starosty obce, který se snažil v dané chvíli především ochránit zdraví svých občanů, však konstatuji, že mne takováto „pomoc“ od ministerstva mírně řečeno spíše nadzvedla ze židle, než aby mi skutečně prakticky pomohla.

Z dosavadního průběhu koronavirové krize v zemi podle mého názoru obecně vyplývá fakt, že legislativa na tyto situace není dostatečně připravená, a to jak na celostátní, tak na samosprávné úrovni. Věřím proto, že po jejím překonání si z celého vývoje vezmeme všichni ponaučení a nastoupí diskuse o navrhovaných legislativních změnách i s námi – malými obcemi, kterých se to evidentně bezprostředně rovněž dotýká.

/red/

I jednotlivá vydání Moderní obce si můžete zakoupit a digitálně přečíst na: https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

Předplatit tíštěnou Moderní obec  lze na: https://www.profipress.cz/predplatne/.*

U příležitosti konference Samosprávy 2019, která se včera konala v Brně, vyhlásilo Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) vítěze ocenění Počin roku 2018 a také nositele titulu Přešlap roku 2018.

Na Počin roku byly nominovány osobnosti, které významným způsobem přispěly k rozvoji a lepšímu fungování samospráv, případně se zasadily o ochranu oprávněných zájmů představitelů samospráv. Nominace na Přešlap roku, tedy aktivity, jež samosprávám naopak život komplikují, se vesměs vztahovaly k některým ministerstvům.

POČIN ROKU

Na ocenění Počin roku byli nominováni poslankyně Věra Kovářová, starosta obce Poříčí u Litomyšle František Bartoš a senátor a starosta města Chrastava na Liberecku Michael Canov.

Právě Michael Canov také nakonec ocenění Počin roku získal. Byl oceněn za to, že jménem Senátu Parlamentu ČR podal k Ústavnímu soudu stížnost na novelu zákona o střetu zájmů, která zpřísňuje povinnost přiznávat majetek i pro neuvolněné komunální politiky a umožňuje do majetkových poměrů politiků nahlížet komukoliv anonymně. „Podle nás nemá neuvolněný zastupitele obce spadat do kategorie veřejný funkcionář, protože svou práci vykonává za několik set korun a není tedy ústavně ekvivalentní, aby byl povinen podávat zprávu o veškerém svém majetku. Této změny jsme chtěli dosáhnout pozměňovacím návrhem k novele zákona, tu nám však Poslanecká sněmovna zamítla. Proto jsme se obrátili na Ústavní soud a nyní s napětím čekáme, jak tato stížnost u Ústavního soudu dopadne,“ vysvětlil oceněný senátor.

Věra Kovářová si vysloužila nominaci za podání pozměňovacího návrhu k zákonu týkajícímu se ochrany osobních údajů, jimž se do českého právního řádu promítly požadavky evropského nařízení známého pod zkratkou GDPR. SMS ČR vyjednalo s Ministerstvem vnitra, aby obce nebyly pokutovány za neúmyslné porušení tohoto nařízení. Při projednávání na vládě však tato výjimka ze zákona vypadla. Poslanci v čele s Věrou Kovářovou proto podali pozměňovací návrh, díky němuž snížili likvidační pokuty pro obce 1. a 2. typu ve výši až pěti milionů korun na maximálně 15 tisíc korun. „Byl to nejlepší dosažitelný kompromis, byť mým původním cílem bylo zajistit takovou výjimku i pro obce 3. typu,“ uvedla k tomu poslankyně Věra Kovářová.

Starosta František Bartoš byl nominován za to, že společně s obyvateli své obce dosáhl mimořádného úspěchu, když Poříčí u Litomyšle zvítězilo v loňském ročníku celoevropské soutěže Entente Florale (Kvetoucí sídla), jež je jakousi evropskou obdobu naší soutěže Vesnice roku (viz například: https://moderniobec.cz/porici-u-litomysle-ma-zlatou-medaili-v-evropske-soutezi-entente-florale-europe-2018/). „Zvítězit v konkurenci dalších evropských měst a obcí pro nás byla obrovská pocta i ocenění práce, kterou obyvatelé naší obce jejímu rozvoji věnovali a věnují. Právě podobné soutěže jsou skvělou příležitostí k tomu podívat se na vlastní obec a vlastní práci pohledem zvenčí a ocenit to, co sami třeba nevidíme nebo nevnímáme,“ poznamenal ke své nominaci František Bartoš.

PŘEŠLAPY ROKU

Ocenění Přešlap roku si vysloužilo Ministerstvo spravedlnosti a zákon o střetu zájmů za povinnost pro opakovaně zvolené starosty (a místostarosty) po komunálních volbách podat nejdříve výstupní prohlášení a vzápětí podat vstupní prohlášení, i když ho vyplňovali už v minulém funkčním období.

Na druhém místě skončilo Ministerstvo vnitra za záměr rušení matrik v malých obcích na základě nepřesného modelu i za způsob prezentace tohoto návrhu. Třetí pak bylo Ministerstvo pro místní rozvoj za úpravy stavebního práva, které stále nevedou ke zjednodušení a zrychlení územních řízení a stavebních procesů.

Nominováno bylo i Ministerstvo průmyslu a obchodu (za nastavení podmínek čerpání finančních prostředků na vysokorychlostní internet, za neochotu změny, a záměru přesunu těchto finančních prostředků) a Ministerstvo vnitra (za nečinnost a pomalou přípravu zákona o zpracování osobních údajů).

/zr/

K foto:

Ze včerejšího  vyhlašování výsledků ocenění Počin roku. Zleva: nominovaná poslankyně Věra Kovářová, nominovaný senátor a starosta města Chrastava na Liberecku Michael Canov, předseda SMS ČR Stanislav Polčák, místopředseda SMS ČR Radim Sršeň a nominovaný starosta obce Poříčí u Litomyšle František Bartoš.

Foto: archiv SMS ČR

Nová pravidla zákona o střetu zájmů napadla skupina senátorů u Ústavního soudu. Za neústavní pokládají zejména ustanovení, podle nichž budou nadále citlivé soukromé údaje anonymně veřejně dostupné na portálu ministerstva spravedlnosti a dále napadají povinnost neuvolněných komunálních politiků podávat veškerá oznámení stejně jako tzv. uvolnění funkcionáři obcí a měst.

Senát byl u střetu zájmů přehlasován poslanci a logicky jej proto napadáme pro neústavnost před Ústavním soudem. Zákon byl šit horkou jehlou, je nekoncepční a odrazuje občany od účasti v komunální politice. Zatímco Andrej Babiš si svůj majetek schoval do svěřenského fondu a má takříkajíc vyřešeno, desítky tisíc slušných občanů jsou podrobováni byrokratickým pravidlům, zákon je nutí majetkově se obnažit před svými sousedy a mnozí kvůli tomu už nechtějí znovu do obecních zastupitelstev vůbec kandidovat,“ uvedl dnes na tiskovém brífinku v sídle Senátu Parlamentu ČR  místopředseda horní parlamentní komoryJiří Šesták (STAN).
Problémem schváleného zákona je, že komunální politici musí i po schválení poslanecké verze nadále strpět zveřejňování svých oznámení o příjmech nebo držení cenných papírů. I komunální politici mají právo na ochranu svého soukromí a mají právo vědět, kdo má přístup k jejich citlivým osobním údajům. Požadavek, aby neuvolnění členové obecních rad poskytovali stejné množství údajů jako uvolnění, je zcela neproporční, zvláště když zvážíme, že za svou funkci neuvolnění pobírají zanedbatelnou odměnu,“ shrnul konkrétní výhrady skupiny senátorů senátor a starosta Chrastavy Michael Canov (Starostové pro Liberecký kraj).
Senátory u Ústavního soudu zastupuje jako advokát Stanislav Polčák (STAN), předseda Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR), které schválenou novelu výrazně kritizovalo už v době jejího přijímání. „Každý má právo na ochranu svého soukromí – i komunální politik. Pokud se objeví pochybnosti, že majetek konkrétního politika nesedí, mají mít státní orgány dostupné údaje k dispozici. Anonymní prohlížení podaných oznámení a umožnění shromažďování těchto údajů komukoli ze státního registru však porušuje podle nás hned několik ústavních norem,“ připomněl Stanislav Polčák.
Sdružení místních samospráv ČR dnes zároveň vyzvalo všechny současné komunální politiky či občany, kteří by jinak hodlali kandidovat do obecních (městských) zastupitelstev, ale veřejné obnažování svých majetkových poměrů je od podání kandidátky odrazuje, aby v zájmu dobrého rozvoje svých obcí a měst kandidátky do konce července podali, neboť pevně věří, že napadená ustanovení zákona Ústavní soud zruší. „Další možnost znovu kandidovat bude až za čtyři roky a my nechceme přijít o ty úspěšné a schopné, kteří si cení hodnoty svého soukromí. SMS ČR udělalo vše, co bylo v našich silách a snad brzký zásah Ústavního soudu vrátí rozum do pravidel o střetu zájmů,“ uzavřel předseda SMS ČR Stanislav Polčák s tím, že napadené části zákona porušují proporcionalitu mezi zájmem o transparentnost volených představitelů obcí a měst a legitimním zájmem na ochranu jejich soukromí, což nyní bude muset přezkoumat Ústavní soud.*

/zr/

K foto:

Z dnešního tiskového brífinku v Senátu Parlamentu ČR (zleva: Stanislav Polčák, Jiří Šesták a Michael Canov

Foto: archiv

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) se v závěru minulého týdne stalo předmětem jednání ministra vnitra Lubomíra Metnara se zástupci Sdružení místních samospráv ČR.

V rámci projednávání zákona o zpracování osobních údajů navrhneme upravit výši sankcí pro malé obce či malotřídky tak, aby pro ně nebyly likvidační, sdělil ministr Lubomír Metnar. Vyjádřil tak vstřícnost k návrhu Sdružení místních samospráv na úpravu sankcí v projednávaném zákoně.

Za Sdružení místních samospráv ČR se jednání účastnili předseda sdružení, poslanec Evropského parlamentu Stanislav Polčák a místopředseda sdružení Jan Sedláček, starosta obce Křižánky na Žďársku. Podle Jana Sedláčka bylo jednání s ministrem vnitra velice úspěšné a podařilo se domluvit výrazné snížení stropu pokuty pro obce a malotřídky za neúmyslné porušení pravidel GDPR z desítek milionů na 5 tisíc Kč.
Do konce února má být též hotova analýza u 17 vzorových obcí, kde je testován soulad jejich působnosti s obecným nařízením o ochraně osobních údajů. Obce pro analýzu vybralo Ministerstvo vnitra ve spolupráci se Sdružením místních samospráv ČR, Svazem měst a obcí ČR a Sdružením tajemníků obecních a městských úřadů ČR. Jde o Děčín, Černošice, Cheb, Kladno, Velké Meziříčí, Vyškov, městskou část Praha 4, Tábor, Nymburk, Dobříš, Karvinou, Prahu-Zbraslav, Chrastavu, Kamýk nad Vltavou, Vysoké Pole, Mladý Smolivec a Srbce. Díky analýze budou moci všechny ostatní obce v České republice posoudit soulad svých činností s GDPR.
Setkání ministra vnitra Lubomíra Metnara k tématu GDPR navázalo na jeho nedávná jednání s eurokomisařkou Věrou Jourovou či zástupci Asociace krajů ČR.*

/tz/

K foto:

Společný snímek po jednání

Foto: https://www.facebook.com/jan.sedlacek.96?hc_ref=ARS50c0vFDJMHDwtkxXsYXjNV0iaEgj-o1QcnAP9DRIDw8DszSyEtPne5ti0QHFh5Fo

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down