Výklenky na opěrné zdi pražských Letenských sadů budou od 16. 11. 2021 do 14. 2. 2022 zdobit “KarikAUTury” (CARtoons) amerického komiksového umělce Andyho Singera. Ten se proslavil především vtipnou kritikou nadměrného využívání aut. Záštitu nad výstavou převzala radní Hlavního města Prahy Hana Třeštíková. 

Andy Singer se tématu dopravy ve městech věnuje ve svých dílech již více než třicet let. Jeho politické karikatury upozorňují na problémy americké společnosti, kde jsou negativní důsledky automobilové dopravy ještě viditelnější než v Evropě. Zobrazuje paradoxy automobilismu v městském prostředí, ale také řešení, která spočívají v podpoře cyklistiky a veřejné dopravy. Singer ve své tvorbě pracuje s humorem a nadsázkou, vizuální jazyk jeho kreseb je však kritický.

"Singerovy ilustrace, vyjadřující frustraci z americké závislosti na automobilech, tu rezonovaly už před dvaceti lety, kdy v Praze sídlila redakce magazínu Carbusters. Jakkoliv se situace v mnoha ohledech zlepšuje, stále je slyšet názor, že auta nelze výrazněji omezovat a že zahlcení města kolonami se nezbavíme jinak než výstavbou dalších městských dálnic. Opak je však pravdou a tento názor velmi škodí Praze i jejím obyvatelům. Singerovy karikatury často udeří hřebíček na hlavičku, což může někoho bolet. Právě proto nám ale mají co říct i více než dvě dekády po svém vzniku," komentuje výstavu Vratislav Filler, odborník na dopravu spolku AutoMat.

Spolek AutoMat se podílí na organizaci vernisáže KarikAUTur, která se uskuteční v úterý 16. 11. 2021 v Bike Jesus na Štvanici. Součástí vernisáže bude i debata na téma Cyklistika a aktivismus v souvislostech.  V průběhu vernisáže bude také otevřená cyklodílna v sousedním Bike Kitchen Praha.

/zr/*

Podle čerstvých informací Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostly v říjnu spotřebitelské ceny proti září o 1,0 %. Na tomto vývoji se podílely vyšší ceny zboží i služeb z téměř všech oddílů spotřebního koše. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v říjnu o 5,8 %, což bylo o 0,9 procentního bodu více než v září a nejvíce od října 2008.

V oddíle doprava byly vyšší ceny pohonných hmot a olejů o 5,8 % a automobilů o 1,2 %. Průměrná cena benzinu Natural 95 (35,51 Kč/l) a průměrná cena motorové nafty (34,24 Kč/l) byly nejvyšší od listopadu, resp. prosince 2014. Pokud jde o bydlení, vzrostly ceny výrobků a služeb pro běžnou údržbu a opravy bytu o 0,9 %. Na meziměsíčním poklesu cen v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje se podílely zejména nižší ceny ovoce o 4,1 %, masa o 0,8 % a zeleniny o 1,2 % (z čehož ceny brambor klesly o 11,1 %). Ceny trvanlivého polotučného mléka vzrostly o 4,7 % a másla o 3,9 %. Ceny zboží úhrnem vzrostly o 1,1 % a ceny služeb o 1,0 %.

V meziročním srovnání se ceny zvýšily o téměř 6 %, což bylo nejvíce za posledních 13 let. Meziročnímu růstu dominovaly ceny bydlení a pohonných hmot,“ uvedla Pavla Šedivá, vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ.

Zrychlení cenového růstu bylo nejvýraznější od ledna 2012. V oddíle bydlení, kromě nákladů vlastnického bydlení, zrychlil růst cen výrobků a služeb pro běžnou údržbu a opravy bytu na 8,5 % (v září 7,8 %) a cen tuhých paliv na 3,4 % (v září 2,0 %). Ceny elektřiny vzrostly o 3,1 % (v září pokles o 2,3 %) a ceny zemního plynu o 2,6 % (v září pokles o 4,7 %). Tento vývoj byl v obou případech částečně ovlivněn i jejich meziměsíčním snížením v říjnu 2020. V oddíle doprava zrychlil růst cen automobilů na 6,3 % (v září 6,0 %) a pohonných hmot a olejů na 26,8 % (v září 20,4 %).

Na meziroční růst cenové hladiny měly v říjnu největší vliv ceny za bydlení, kde kromě výše zmíněného vzrostly též ceny nájemného z bytu o 3,5 % a ceny vodného a stočného shodně o 5,5 %. Další v pořadí vlivu byly ceny v oddíle doprava (nárůst o 11,6 %) a ceny v oddíle alkoholické nápoje, tabák (nárůst o 8,6 %). Vliv na zvýšení celkové cenové hladiny měly také ceny v oddíle stravování a ubytování, kde se zvýšily ceny stravovacích služeb o 6,1 %. Rostly i ceny stavebních materiálů a ceny nových bytů pro vlastní bydlení, v menší míře i ceny stavebních prací.

Míra inflace se v říjnu zvýšila na 3,2 % (v září 3,0 %).

/tz/*

 

Olomoucký kraj v těchto dnech realizuje SMART projekt, který zlepší komunikaci mezi zdravotnickou záchrannou službou a poskytovateli akutní lůžkové péče. Konkrétně půjde o elektronické sdílení zdravotnické dokumentace pacientů mezi Zdravotnickou záchrannou službou Olomouckého kraje a nemocnicemi v Jeseníku, Hranicích a Šumperku.

Do projektu bude kromě zmíněných nemocnic aktivně zapojen také Odborný léčebný ústav Paseka, který se v posledních letech významně podílí na léčbě pacientů trpících následky onemocnění covid-19.

„Jedná se o dílčí projekt v rámci konceptu Smart Region Olomoucký kraj. Do současné chvíle probíhala elektronická výměna zdravotnické dokumentace mezi záchrannou službou a jen některými vybranými poskytovateli lůžkové péče v našem kraji. Tímto projektem rozšíříme systém sdílení dat o pacientech na všechny relevantní poskytovatele akutní lůžkové péče v regionu. Sjednotíme tak systém přenosu těchto důležitých informací v celém kraji,“ uvedla Zdeňka Dvořáková Kocourková, radní Olomouckého kraje pro investice, evropské projekty, IT a Smart region.

K dnešnímu dni jsou do systému zapojeny například fakultní a vojenská nemocnice v Olomouci, dále nemocniční zařízení v Prostějově, Přerově a Šternberku.

/zr/

*

Organizace Pěšky městem zve na mezinárodní konferenci o chodcích a pro chodce ve městech, která se uskuteční v e dnech 21. a 22. října v prostorech pražského CAMPu (Centra pro architekturu a plánování). Akce se koná pod záštitou Magistrátu hl. m. Prahy a Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy.

Na účastníky akce  čeká program nabitý přednáškami zahraničních i českých expertů a několik zajímavých workshopů. Ve vztahu k chodcům se budou řešit témata jako doprava a plánování, klimatická změna, zdraví, ekonomika, děti ve městech a mnoho dalšího. Hlavním řečníkem bude prof. Carlos Moreno – vědec, zmocněnec starostky města Paříže pro smart cities a především autor konceptu tzv. 15minutového města. Nebude chybět ani příjemný networking u šálku dobré kávy.

Říjnové vydání Moderní obce k blížící se konferenci přinese rozhovor s Petrou Syrovou, předsedkyní spolku Pěšky městem, který konferenci pořádá. Ze zajímavého rozhovoru zde vyjímáme alespoň jednu z odpovědí paní předsedkyně: „Z mého pohledu je důležité dívat se na dopravu komplexně. Například automobilová doprava v Praze představuje pouze 33 % v dělbě přepravní práce, pěší doprava 23 %. Řešení typu „až budou postaveny obchvaty a dost parkovacích domů, pak můžeme zklidňovat centra měst“ nebude bez dalších opatření fungovat a bude způsobovat jen další nárůst automobilové dopravy.

Nabídneme-li lidem silnice, budou je využívat a za chvíli budou zase přeplněné a do měst bude proudit více aut. Současně s výstavbou okruhů musí být regulován vjezd aut do center měst (např. zdražením parkování či mýtným) a lidem nabízeny jiné možnosti cestování – kvalitní městská a příměstská doprava, bezpečné a komfortní cesty pro pěší či jízdní kola.

Pokud se na dopravu díváme v kontextu udržitelného rozvoje, tak vnímám, že nastal čas pro přerozdělení veřejného prostoru měst férovějším způsobem. S ohledem na klimatické změny, současnou pandemii, ale i zdraví obyvatel, kvalitu a hodnotu veřejného prostoru je třeba přehodnotit priority v organizaci dopravy a podporovat rozvoj pěší, cyklistické či veřejné dopravy, které prostředí měst i lidem prospívají.“*

Na konferenci se registrujte na webových stránkách Pěšky městem: https://peskymestem.cz/projekt/konference-pesky-mestem/ .

/zr, rš/

Snídaně pro cyklisty, veřejná doprava zdarma, komentované prohlídky, cykloservis zdarma i festivaly na náměstích. Tak bude od 16. do 22. září vypadat Evropský týden mobility. Jubilejní 20. ročník se věnuje především těm druhům dopravy, které zvyšují kvalitu života a zlepšují zdraví občanů.

Letošní motto „Cestovat zdravě, cestovat udržitelně“ podtrhuje roli aktivní dopravy, která přináší nejvíce zdravotních benefitů. Chůzi a jízdu na kole či koloběžce lze navíc dobře kombinovat s veřejnou dopravou.
Během Evropského týdne mobility si všichni zájemci mohou užít stovky setkání nebo akcí, jako třeba cyklojízdu z Hradce Králové do Josefova, vyzkoušet si zdarma sdílená kola v Ostravě, v Mníšku pod Brdy se vydat pěšky do školy nebo ve Valašském Meziříčí vyměnit auta za koně.
Všechny akce najdete v Seznamu programů zapojených měst, který vytvořila organizace Partnerství pro městskou mobilitu. Ta s českými městy dlouhodobě spolupracuje a podporuje je, aby realizovala dočasná i trvalá dopravní opatření.
Evropský týden mobility tradičně končí 22. září Dnem bez aut, který upozorňuje na neudržitelnost konvenční automobilové dopravy. Pořadatelé ale mají možnost termín posunout tak, aby více vyhovoval návštěvníkům, tedy většinou na sobotu či neděli.
Městské prostředí se potýká se znečištěným ovzduším, které ovlivňuje doprava produkující zdraví škodlivé látky přímo v dýchací zóně lidí. Přispívá tak ke vzniku řady závažných onemocnění. Z hlediska vlivu na lidské zdraví se jako nejproblematičtější jeví jemné prachové částice, které snadno pronikají až do plicních sklípků. Na ně se mohou vázat polycyklické aromatické uhlovodíky – zejména benzo(a)pyren, který má prokázané karcinogenní účinky. Přetížená automobilová doprava má svá negativa i po stránce ekonomické, kdy řidiči platí místo jízdy za postávání v kolonách.

Evropský týden mobility (ETM) vznikl z iniciativy Evropské komise v roce 2002. V letošním roce se k němu připojilo více než 2700 měst v celé Evropě. Cílem je nabídnout obyvatelům alternativy k automobilové dopravě, která přispívá ke klimatické změně a představuje nemalé zdravotní riziko pro všechny skupiny obyvatel. Je přitom spousta způsobů, jak se pohybovat po městě levněji, spolehlivěji a zdravěji.

Od začátku se do ETM zapojují také města a obce v ČR, kterých je letos již 35. Snaží se povzbudit své občany ke změně dopravních návyků ve prospěch udržitelné mobility. Kromě toho, že je na portálech upozorňují na celostátní akce, jako jsou zářijová Výzva Do práce na kole, říjnová Výzva 10 000 kroků (do té je stále možné se registrovat), akce pro děti Pěšky do školy nebo sousedské slavnosti Zažít město jinak, přichází města právě během týdne mobility s originálním, velmi bohatým programem vlastních akcí a aktivit místních organizací.

/zr/*

Už celý jeden rok slouží lidem na Berounsku flotila elektrokol Nextbike. Unikátní systém pro aktivní mobilitu, který propojují města Beroun, Králův Dvůr, Hýskov, Tetín a nově též Zdice, si během svého prvního roku fungování rychle získal oblibu. Pro své cesty po městě a v regionu ho každý den používají stovky lidí všech věkových kategorií.

 Meta prvních 100 000 jízd padla za necelých 11 měsíců od spuštění, první narozeniny potom flotila sdílených elektrokol, kterou na Berounsku jako dobrý soused podporuje Nadace Tipsport, slaví se číslem 113 000 jízd na počítadle. "Máme radost, jak rychle se naše elektrokola stala běžnou součástí života lidí na Berounsku. Městu i okolnímu regionu se tím ulevuje od zbytečných krátkých jízd autem. Berounsko jde příkladem mnoha dalším městům a regionům v České republice. Věříme, že každé město si zaslouží mít flotilu sdílených kol, je to součást moderní mobility i kvality života ve městě,” říká provozní ředitel Nextbike Czech Republic Tomáš Karpov.
Lidé na Berounsku mají elektrokola Nextbike k dispozici v 15 dobíjecích terminálech, k používání stačí zaktivovaná aplikace Nextbike v mobilním telefonu. Díky podpoře Nadace Tipsport je prvních 15 minut jízdy zdarma, kdo by chtěl nebo potřeboval dojíždět déle, vyplatí se mu výhodné předplatné za 399 korun na měsíc.
Úspěch v Berouně a okolí nedávno přilákal do systému sdílených elektrokol i nedaleké Zdice, Nextbike tam nově vybudoval dva dobíjecí terminály a flotilu rozšířil o dalších 12 kol. Díky tomu mohou lidé elektrokola Nextbike používat v celém regionu od Zdic až po Beroun. “Začátky byly fakt náročné, místy až punk. Spouštěli jsme s Nextbikem projekt, který neměl v České republice obdobu. Když se dnes ohlédnu, stálo to za to. A ti, co se přidají teď, už mají velkou výhodu, protože jsme prošlapali cestičku pro rozjezd bikesharingu v mnoha dalších městech,” říká u příležitosti prvního výročí rozjezdu flotily elektrokol na Berounsku ředitelka Nadace Tipsport Lucia Štefánková.*

Spotřeba energie veřejným osvětlením v Brně se za posledních osm let snížila o 12,5 procenta. Je to díky vlastnímu řešení stabilizace napětí u rozvaděčů, které v dané lokalitě ušetří až čtvrtinu nákladů, a také zvyšujícímu se tempu výměny starých svítidel za moderní typy využívající technologii LED. Vyplývá to ze statistik městské společnosti Technické sítě Brno, která o veřejné osvětlení metropole dlouhodobě pečuje.

Veřejné osvětlení v Brně tvoří v současnosti 41 404 světelných míst. Z tohoto počtu 40 879 míst připadá na osvětlení ulic a 525 slouží k slavnostnímu osvětlení kulturních památek a významných budov. „Roční spotřeba elektřiny na provoz veřejného a slavnostního osvětlení činila v roce 2020 necelých 14 400 MWh. Průměrný́ příkon na jeden světelný bod – svítidlo se držel pod 100 W, konkrétně to bylo 81 W. To řadí statutární město Brno již dlouhodobě k energeticky nejúspornějším městům v České republice,“ uvedl Pavel Rouček, generální ředitel Technických sítí Brno (TSB).

Spotřebu veřejného osvětlení se přitom městské firmě daří v posledních letech snižovat kontinuálně. A to i přesto, že počet světelných míst naopak zvolna roste. Od roku 2014 se tak spotřeba snížila o přibližně 12,5 procenta, počet světelných míst se zároveň zvýšil o 3,5 procenta. Na snižování spotřeby tak má podle Pavla Roučka zásadní vliv zejména modernizace celé sítě veřejného osvětlení.

Ovládání veřejného a slavnostního osvětlení v Brně mají na starosti zapínací (elektroměrové) rozvaděče, kterých je 469. Pomocí časových spínačů je ovládáno 29 z nich, 440 rozvaděčů je pak ovládáno dálkově. Právě technologické řešení použité u rozvaděčů je podle vedoucího Odboru veřejného osvětlení a dispečinku TSB Dušana Pijáka nejvýznamnějším zdrojem úspor na energiích. „91 rozváděčů je vybaveno regulátory napětí a 234 pak stabilizací napětí. Tu jsme interně vyvinuli přímo pro veřejné osvětlení města Brna a díky ní dosahujeme přibližně 26procentní úspory elektrické energie v dané oblasti,“ vypočítal.

Dalších úspor pak TSB dosahují díky postupné výměně samotných svítidel. V letech 2017 až 2020 instalovaly přibližně 3 500 nových LED svítidel, přičemž v samotném roce 2020 to bylo více než 600. Trend výměny svítidel za úspornější, a z pohledu produkce světelného smogu také šetrnější, řešení bude navíc ještě zrychlovat. „Za první pololetí 2021 se podařilo instalovat 599 LED svítidel, ve druhém pololetí plánujeme v rámci údržby a obnovy veřejného osvětlení instalovat dalších 633 svítidel. V následujících letech pak plánujeme ročně obměnit přibližně tisíc svítidel a nejpozději od roku 2025 tento počet ještě navýšíme,“ řekl Dušan Piják

Od poloviny loňského roku má světelný technik TSB certifikát způsobilosti ČMS pro měření jasu a osvětlení komunikací, který se podařilo získat necelé desítce dalších odborníků v tuzemsku. Díky modernímu měřidlu, takzvanému jasovému analyzátoru, který vyvinuli odborníci z VUT Brno, si pak odborníci TSB mohou v praxi ověřit, že veřejné osvětlení svítí v souladu s výpočty a platnými normami a danou oblast například zbytečně nepřesvětluje. V rámci celé České republiky podle Dušana Pijáka funguje takových přístrojů jen pět až šest.

Díky bezdrátové komunikaci je navíc možné LED svítidla ve všech větších ulicích města dálkově řídit a podle aktuálních potřeb je například zapínat nebo tlumit. V nočních hodinách se jedná o snížení až o padesát procent, což významně přispívá také k omezení odraženého světla, a tím i světelného znečištění. „Využíváním stabilizací, regulací a LED svítidel se tak daří plnit cíl společnosti uspořit každoročně nejméně 2 procenta elektřiny, což se projevilo snížením průměrného příkonu na jedno svítidlo o 10 procent během posledních čtyřech let. Mimo úsporu spotřebované elektřiny instalace LED svítidel vzhledem k jejich lepším světelně-technickým parametrům umožnila v některých lokalitách i snížení počtu stožárů,“ doplnil generální ředitel společnosti.

Zkontrolovali tisíce stožárů, nový „typ Brno“ vydrží déle

Vedle výměny a instalace nových LED svítidel vyráželi pracovníci TSB v roce 2020 také za dalšími činnostmi souvisejícími s veřejným osvětlením metropole. Celkem odstranili přibližně 2 300 poruch na zařízeních veřejného osvětlení. Preventivně provedli také prohlídky v 59 oblastech zapínacích rozváděčů a zkontrolovali 6375 stožárů z celkového počtu více než 34 800 na celém území města. V rámci měření koroze a statiky stožárů jich pak prověřili 7 005. Z tohoto počtu bylo třeba 77 stožárů vyměnit.

V oblasti testování statiky stožárů je již změřeno bezmála 34 tisíc kusů stožárů. Z těchto výstupů byla stanovena předpokládaná budoucí obnova veřejného osvětlení a zejména každoroční počet stožárů, které bude třeba nahradit Je připraven plán opakovaných měření tak, aby se maximálně předcházelo pádu stožáru. I v návaznosti na osazování stožárů dopravními značkami, které snižují jejich životnost, byl ve spolupráci s výrobci navržen nový zesílený stožár typ Brno s vyšší pevností v ohybu,“ uvedl provozně-technický ředitel TSB Josef Šaroun s tím, že přístroj, pomocí něhož technici měří statiku stožárů, mají Technické sítě Brno jako jediné v republice.

Stožáry veřejného osvětlení se podle něj mění průběžně, buď v návaznosti na jejich aktuální stav, jako tomu bylo u zmíněných 77 stožárů, nebo v rámci obnovy světelných míst. V případě 900 obnovených světelných míst v roce 2020 tak pracovníci TSB vyměnili 808 stožárů veřejného osvětlení. Jednalo se zejména o oblasti a úseky, které byly z provozního hlediska v nejhorším stavu a technicky již přestaly vyhovovat. Největší část obnovy veřejného osvětlení zahrnovala městské části Slatinu, Brno-střed, Řečkovice, Starý́ Lískovec a Líšeň.*

/zr/

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) umožní obcím bezplatně užívat informační systém AGIS, jehož vývoj probíhal pod správou Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR). Systém přehledně zobrazuje dostupné informace o obcích, které tak zastupitelé nemusejí složitě hledat v různých registrech. Systém pomůže také projektu ŠKODA AUTO k rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro elektromobily.

V systému AGIS je dostupná i aktuální situace ohledně covid-19 v konkrétních obcích. Důležitou součástí je i dotační modul, který může obzvlášť menším obcím zásadně pomoci při čerpání evropských, národních i jiných dotačních titulů.

„Naše spolupráce dokazuje, jak efektivně se dá propojit státní sektor, samosprávy a soukromý sektor. Dlouhodobě v této oblasti existoval velký deficit a některá data nebyla vůbec k dispozici. Proto MMR podpořilo projekt SMS s názvem Společně pro udržitelný rozvoj venkova, v rámci kterého jsou užitečná data o infrastruktuře v obcích sbírána. Projekt je financován od roku 2017, za tu dobu MMR poskytlo na projekt dotace ve výši cca 35 mil. Kč. Pochopitelně se chceme s unikátními daty z mapování infrastruktury podělit, jejich sběr stojí hodně úsilí, takže chceme, aby pak data nacházela co nejširší uplatnění. Věřím, že i díky tomuto systému bude docházet k cílenějšímu rozvoji venkova,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a dodává: „Uvědomuje si, že obzvlášť pro menší obce může být agenda spojená s čerpáním dotačních titulů složitá, proto jim chceme možnost získat tuto podporu co nejvíce ulehčit a takovým řešením je i systém AGIS se svým dotačním modulem, který dostanou obce po dosavadní testovací fázi bezplatně k užívání. Zároveň podporujeme sdílení dobré praxe mezi obcemi, k čemuž slouží mimo jiné i platforma Obec2030.“

Díky inovativně smýšlejícím starostkám a starostům napříč republikou už máme řadu příkladů, kdy využití chytrých řešení zlepšuje jak život místních, tak stav životního prostředí, a dává ekonomický smysl. Platforma Obec2030 pomáhá tuto inspiraci sdílet mezi samosprávami,“ říká Stanislav Polčák, předseda Sdružení místních samospráv ČR.

Experti platformy z daných oborů radí obcím s přípravou energetických a environmentálních projektů, zajištěním financování i samotnou realizací. Takové obecní projekty mohou zásadním způsobem přispět k oživení a modernizaci naší ekonomiky, a to i s evropskou podporou.

Systém AGIS pomůže také společnosti ŠKODA AUTO v přípravě projektu dobíjejících stanic pro elektromobily. pilotního projektu dobíjejících stanic se zapojilo například město Slavičín. „Chceme být atraktivním městem pro naše občany i návštěvníky, a proto mimo jiné posilujeme podporu elektromobility. Nová dobíjecí stanice je v tomto směru důležitým posunem a velmi oceňujeme možnost se zapojit do tohoto pilotního projektu. Sami také ve spolupráci s lokálními dodavateli vyvíjíme vlastní nabíječku pro elektrokola,“ říká Tomáš Chmela, starosta Slavičína.*

/zr/

Dopravní podnik města Brna s cestujícími komunikuje pomocí dalšího informačního kanálu. Jako první dopravce v republice začne využívat službu Mobilní Rozhlas, která slouží pro jednodušší komunikaci samospráv a občanů. Do platformy je registrováno více než půl milionu lidí a toto číslo se stále zvyšuje. Dopravní podnik města Brna bude touto cestou veřejnost informovat například o aktuálních výlukách a omezeních, novinkách nebo mimořádných událostech.

Jsme nakloněni všem chytrým řešením, která pomůžou rychle a efektivně sdělit cestujícím aktuální nebo připravovaná omezení v městské hromadné dopravě. Díky Mobilnímu Rozhlasu dostanou zájemci včas informace prostřednictvím aplikace nebo emailu a mohou se tak na ně s předstihem připravit,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Prostřednictvím Mobilního Rozhlasu můžeme komunikovat i krizové situace a velké havárie, které ovlivní provoz ve větší části města. Cestujícím můžeme zasílat i další, související informace. Například zprovozňování nových tratí, novinky z oblasti jízdného, vozového parku nebo akcí pro veřejnost. Tato služba je vedle naší aplikace DPMBinfo, webu a sociálních sítí dalším krokem kupředu v udržování kontaktu s našimi cestujícími. Vycházíme z toho, že spokojený cestující je informovaný cestující,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Zájemce se k odběru informací přihlásí buď na webových stránkách Mobilního Rozhlasu, nebo přímo v mobilní aplikaci, kterou si stáhne do svého telefonu. V případě Dopravního podniku města Brna se může přihlásit k odběru informací o výlukách, novinkách, aktualitách z velkých staveb nebo se pak proklikem dostat na sociální sítě podniku. Nastavení je tedy zcela pod kontrolou uživatele a nedochází k nevyžádanému spamování. Výhodou je, že informace z Dopravního podniku města Brna bude mít k dispozici ihned.

Mobilní Rozhlas v současnosti využívají zejména města a obce. V Brně touto cestou informuje své obyvatele 14 městských částí a jejich počet stále narůstá, stejně tak množství lidí, kteří službu využívají. V celé republice jde o téměř půl milionu lidí, v Brně se šplháme ke dvěma desítkám tisíc. Jsme rádi, že Dopravní podnik města Brna je v oblasti využívání chytré komunikace průkopníkem mezi dopravci a pevně věříme, že tento infomační kanál bude efektivním doplňkem těch stávajících,“ řekl zakladatel projektu Mobilní Rozhlas Ondřej Švrček.

Aplikace umožňuje dopravnímu podniku v případě potřeby informace přesně cílit. Pokud by došlo k vážnému problému v určité části města, může danou informaci zaslat cíleně uživatelům, kteří v dané oblasti bydlí nebo pracují. Kromě emailu je možné zaslat v urgentních případech i sms zprávu. Systém umožňuje realizovat také ankety nebo minireferenda s ověřením respondentů přes jejich telefonní číslo, výsledky tedy mají vysokou relevanci.

Dopravní podnik města Brna se využíváním chytré komunikace zařazuje mezi evropskou špičku. Výrazným způsobem zjednoduší nejen informování cestujících, ale také samospráv, jejichž obyvatel se mohou nenadálé situace týkat. Ty pak mohou velice jednoduše informovat své občany, ke kterým by se zpráva jinak nedostala. Právě v takto komplexním propojení je kouzlo chytré obecní komunikace,“ doplňuje ředitel Asociace moderně komunikujících samospráv František Brož.

Zkušební provoz pro první rok bude mít dopravní podnik zdarma.

/zr/*

Pestrou letní sezonu plnou pozoruhodných zážitků nabídnou v létě svým návštěvníkům nejvyšší české hory – Krkonoše. Území Krkonoš včetně jejich podhůří je protkáno téměř 900 kilometry cyklotras.

Terény jsou vhodné pro zdatné sportovce, bikery i pro rodinnou rekreační jízdu. Pro snazší zvládnutí terénu křižují region krkonošské cyklobusy pro pěší i cykloturisty. Jízdní řády s tipy na výlety jsou k dispozici zdarma v krkonošských informačních centrech, vylepené přímo na autobusových zastávkách, kde cyklobus staví, nebo na webu www.krkonose.eu/krkonosske-cyklobusy. Turistické linky budou brázdit regionem až do 30. září. Letos se již poosmé pro návštěvníky otevírá Krkonošská pivní stezka, vydat se lze po trasách místních pivovarů a ochutnat produkty z minipivovaru Hendrych, z pivovaru Trautenberk či pivovaru v Peci pod Sněžkou. Od června do září trvá na stezce soutěž za nasbíraná razítka od pivovarů, v níž lze získat i originální tričko. Informace poskytne odkaz www.krkonosskapivnistezka.cz.

Pojizerský Pacifik pak přinese zážitek v podobě romantické jízdy údolím Jizery po trati vedoucí údolím řeky Jizery ve směru Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou (www.krkonose.eu/pojizersky-pacifik).

Bohatá je také nabídka doprovodných akcí, které se konají každou sobotu mezi 10. červencem a 28. srpnem. Návštěvníky čeká Divadelní představení pro děti Pohádka o chytrém Jankovi na peronu martinického nádraží, speciální exkurze do ráje vánočních ozdob ve firmě Rautis v Poniklé, komentovaná prohlídka historického martinického nádraží a muzea, jízda vlakem s hrabětem Harrachem a loutkové pohádkové představení ve Vysockém divadle.*

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down