Svaz měst a obcí ČR apeluje na představitele místních samospráv, aby věnovali patřičnou pozornost prevenci, poučení a upozornění zejména seniorů na podvodné praktiky nepoctivých podomních prodejců energií. Než nabude platnosti novela energetického zákona, která umožní od 1. ledna 2022 zakázat přímo i podomní prodej energií, SMO upozorňuje na „desatero“ doporučení, jak se vyhnout, popřípadě vyvázat z uzavření smlouvy s nepoctivými obchodníky s energiemi.

Vzhledem k ukončení podnikatelské činnosti ze strany skupiny Bohemia Energy se bez řádného dodavatele ocitlo několik stovek tisíc odběrných míst. Bývalým zákazníkům skupiny Bohemia Energy začali dodávat energie tzv. dodavatelé poslední instance (DPI). Režim je nicméně cenově značně nevýhodný a drtivá většina zákazníků se tedy snaží co nejrychleji uzavřít smlouvu v klasickém režimu. Této těžké situace ráda využije řada subjektů, které mnohdy nevybíravým způsobem tlačí nepoučené a vystrašené občany do uzavírání značně nevýhodných smluv – hovorově jsou tito nečestní podnikatelé, často působící metodou podomního prodeje, označování jako „energošmejdi“.

Obce v současnosti mají možnost regulovat činnost podomních prodejců energií skrze nařízení obce, ovšem tento zákaz dopadá pouze na tzv. zprostředkovatele, kteří od zákazníků většinou lákají plné moci k uzavření smluv o dodávce energií. Na subjekty přímo obchodující s energií zákaz podomního prodeje skrze nařízení obce v současnosti nedopadá.

Toto se změní od 1. 1. 2022, kdy budou obce moci, díky novele energetického zákona, zakázat přímo i podomní prodej energií (samozřejmě stále i jeho zprostředkování). Do té doby ovšem nezbývá než působit zejména skrze prevenci a věnovat patřičnou pozornost poučení a upozornění zejména seniorů na podvodné praktiky nepoctivých podomních prodejců energií.

Energetický regulační úřad na svém webu uveřejnil „desatero“ doporučení, jak se vyhnout, popřípadě vyvázat z uzavření smlouvy s nepoctivými obchodníky s energiemi viz https://www.eru.cz/cs/desatero-obrany.

Dále lze odkázat na brožuru Hnutí DUHA, o které SMO informoval na svém webu www.smocr.cz.

Jak brožuru, tak „desatero“ lze vytisknou a sdílet na obecní vývěsce, či některém z frekventovaných veřejných míst. Svaz měst a obcí doporučuje podniknout proaktivní kroky a pomocí cílené informační kampaně chránit občany před nepoctivci.*

/zr/

 

Energetický regulační úřad (ERÚ) zachytil první stížnosti na energetické šmejdy, kteří se snaží zneužít ukončení dodávek energií od společností ze skupiny Bohemia Energy. Spotřebitelům nabízejí pomoc s výběrem nového dodavatele, jejich služby ale mohou přivést zákazníky do ještě větších problémů.

Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu, nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance. Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až později, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce,“ říká Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
To, že telefonát nepochází z ERÚ ani jiného úřadu, lidé poznají snadno. Žádný úřad totiž neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií.

Dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet. Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí.
Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet,“ doplňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
V současnosti řeší ERÚ se spotřebiteli především dotazy týkající se přechodu do režimu dodavatele poslední instance, kterých přicházejí denně stovky. V běžných časech ale spotřebitelé potřebují pomoc nejčastěji právě kvůli nekorektnímu jednání zprostředkovatelů, kteří stojí za více než polovinou spotřebitelských podání na úřad. Kompetence nad zprostředkovateli přitom ERÚ bude mít až od příštího roku, přičemž ani registr zprostředkovatelů nevyčistí trh od nekalých praktik hned.*

/zr/

 

Nepoctiví zprostředkovatelé na trhu s elektřinou a plynem, tzv. energetičtí šmejdi, ve stále větší míře zneužívají energetické aukce. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) zmapoval jejich nejčastější triky a praktiky. Snaží se tak apelovat na poslance, aby 26. ledna schválili novelu energetického zákona alespoň v prvním čtení.

„Energošmejdi se dnes cítí beztrestní. Neplatí na ně ani hrozba sankcí od České obchodní inspekce. Dobře si spočítali, že se jim jejich řádění vyplatí a zahojí se na nás spotřebitelích. Dokud nedostanou regulační orgány dostatečně účinné páky, například v podobě povinné registrace zprostředkovatelů, které obsahuje novela energetického zákona, energošmejdů se zcela nezbavíme. Žádáme poslance, aby legislativní proces neprotahovali, protože energošmejdi dokáží zneužít úplně vše, včetně koronavirové krize. Z hlediska platnosti novely už včera bylo pozdě,“ konstatoval Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „S oběťmi energošmejdů se poctiví dodavatelé elektřiny a plynu setkávají každý den. Stále častěji se stává, že spotřebitelé ani netuší, co ve skutečnosti podepisují. Buď si nejsou vůbec vědomi, že se přihlašují do aukce, nebo na ně čeká řada háčků,“ přiblížil T. Prouza.  

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR dal dohromady čtyři kategorie nejběžnějších nekalých praktik energetických šmejdů.

Čtyři kategorie praktik šmejdů:

  1. Falešné představení se za účelem dostat se k zákazníkovi
    • Vydávají se za zástupce externího úřadu – Energetický regulační úřad, Česká obchodní inspekce, Česká pošta …
    • Vystupují jménem spotřebitelova stávajícího dodavatele – nabízejí kontrolu faktur, smluv, měřidel. Případně se zákazníků ptají, zda jim už přišla nová smlouva a v případě záporné odpovědi jim dají podepsat smlouvu u jiného dodavatele.
  2. Ošizení
    • Váš současný dodavatel končí/zkrachoval, budete bez dodávek
    • Máte dva dodavatele, musíme vybrat jednoho – s nejnižší cenou
    • Vybereme Vám nejlepší cenu – ale v obchodních podmínkách uvádějí, že cena bude levnější jen oproti standardnímu ceníku dominantního dodavatele (Česká srovnávací)
    • Podepište mi, že jsem vás navštívil nebo že jsem vám předal roušku, ale k podpisu dají novou smlouvu a plnou moc
  3. Amorálnost
    • Oslovování starých/zmatených, nesvéprávných, osob bez vztahu k odběrnému místu
    • Přestože zákazník sdělí, že už podepsal smlouvu někomu jinému, a prodejce si je vědom toho, že zákazník dostane pokutu, stejně ho přesvědčí k podpisu další smlouvy
  4. Zneužití právních kliček
    • Přeprodeje aukčních smluv mezi dalšími aukcemi
    • Kromě přihlášek k aukci se nově zřizují i příkazní smlouvy
    • Změna ceny při prolongaci – podání výpovědi z důvodu změny ceny
    • Obchodní podmínky, ze kterých je možné se jen velmi obtížné vyvázat pod hrozbou velmi vysokých pokut

 „Abychom na chování nepoctivých zprostředkovatelů upozornili, spustili jsme loni na podzim informační web nazvaný Šmejdům zmar,“ uzavřel T. Prouza. Kromě příběhů konkrétních podvedených spotřebitelů, mají zákonodárci i veřejnost možnost se na adrese http://smejdumzmar.cz přehledným způsobem seznámit s přínosy novely energetického zákona v boji s nepoctivými zprostředkovateli na trhu s elektřinou a plynem.*

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down