Úvodní rozhovor aktuálního vydání Moderní obce jsme připravili se starostkou Loštic v Olomouckém kraji Šárkou Havelkovou Seifertovou. Ta se také stala tváří prosincového čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře). Součástí předvánočního čísla je i zvláštní příloha, která představuje všechny projekty, jež byly letos přihlášeny do již 7. ročníku naší celostátní soutěže Komunální projekt roku 2021.

Prosincové vydání Moderní obce však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Téma měsíce tentokrát nese název Čistota obcí a nakládání s odpady.

Jako vždy i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách aktuálního prosincového čísla našeho časopisu vystupují:

* Šárka Havelková Seifertová, starostka města Loštice (okres Olomouc): Samozřejmě jsme i u nás museli reagovat na změny, k nimž dochází v důsledku nové odpadové legislativy, a zároveň jsme chtěli zavést takový systém nakládání s odpady, který v budoucnu bude pro město i jeh obyvatele ekonomicky udržitelný.

Uvedený místní poplatek bude od ledna příštího roku záviset na zvoleném objemu odpadové nádoby a intervalu svozu odpadu, který bude buď 14denní, nebo 28denní. Dosavadní paušální místní poplatek za komunální odpad pro jednu osobu/na kalendářní rok bude v té souvislosti zrušen. Nyní se nebude vybírat poplatek od jednotlivých poplatníků přihlášených ve městě k trvalému pobytu, ale za likvidaci odpadu od nemovitosti. Plátcem poplatku tedy bude vlastník nemovitosti.

Další významnou změnu představuje prodloužení intervalu svozů kontejnerů na směsný odpad ze sídlišť, konkrétně z týdenního na 14denní. Tím se sjednotí podmínky svozu směsného komunálního odpadu (SKO) z individuální bytové zástavby, kde 14denní interval svozu už několik let funguje, a od bytových domů na sídlištích.

Jak známo, na základě nového zákona o odpadech se původcům odpadu, tedy i městům a obcím, bude postupně zvyšovat poplatek za skládkovné za každou tunu odpadu. Zároveň je stanoveno, že můžeme dosáhnout na tzv. skládkovací slevu, ovšem jen v případě, nepřekročíme-li limit produkce odpadu na každého občana. Pro letošní rok to činí 200 kg, pro příští už jen 190 kg, přičemž tento limit bude dál klesat až například ke 120 kilogramům v roce 2029.

Proto ty změny, pro které jsme se rozhodli a které jsme i nejrůznějšími formami projednávali s občany. Pokud domácnosti omezí produkci odpadu – jinak řečeno, začnou produkci odpadů aktivně předcházet a budou odpad lépe třídit, nebudou potřebovat větší nádoby na SKO ani jejich častější vývoz. Takže ušetří oni i město.

* Eliška Olšáková, starostka města Valašské Klobouky (okres Zlín), letos v říjnu nově zvolená členka Poslanecké sněmovny a od listopadu i nová předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR: Spokojeni nemůžeme být ani s povinnostmi, které nám stanovuje zákon o odpadech. Jsem si dobře vědoma toho, na co budu v pozici předsedkyně SMS ČR navazovat. Ohromný kus práce, který Sdružení pod vedením Stanislava Polčáka a s přispěním všech svých členů až do této chvíle odvedlo, je inspirativní a zároveň zavazující. Vím, že očekávání na mě kladená budou značná, a jsem připravená je naplnit.

* František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova (okres Hodonín): Budeme stále trvat na zachování spojeného modelu veřejné správy ve stavebním řízení, zajištění financování úkolů v rozsahu, ve kterém je stát na územně samosprávné celky přenáší, automatickou valorizaci odměn zastupitelů i prodloužení funkčního období zastupitelstev obcí na šest let. Stejně tak ale budeme věnovat čas otázce navýšení daňových příjmů obcí v rámci rozpočtového určení daní, digitalizaci a v neposlední řadě i návrhům na zelenou politiku Evropské unie.

* Michael Kašpar, starosta města Kolín (k vítězství tohoto středočeského města v soutěži Přívětivý úřad 2021 v kategorii obcí s rozšířenou působností): Již přes deset let se snažíme udělat z našeho města nejen přívětivé místo pro život a dostat Kolín co nejdříve z dluhů, ale snažíme se i otevírat městský úřad, zavádět on-line systémy, Portál občana, mobilní aplikace. Udělali jsme velký kus cesty, ale další výzvy nás čekají. Aktuálně pracujeme na novém webu, který bude představen v roce 2022.

* Miroslav Bubeník, starosta města Třemošnice (okres Chrudim): V Třemošnici máme v územním plánu průmyslovou zónu, která zatím není využita. Místní podnik Kovolis Hedvikov a.s. představil v minulosti projekt výstavby nového závodu, který později doplnil o další provozy (lisovnu a tavírnu hliníku). Občané k tomuto rozšířenému projektu měli výhrady a na jednání zastupitelstva jsme se nedokázali dohodnout, zda tento upravený projekt máme podporovat. Z tohoto důvodu jsme oslovili občany v místním referendu, zda máme tento projekt dále podporovat, či změnit územní plán a využít tuto oblast jinak, třeba pro zástavbu. Předmětná lokalita byla průmyslovou zónou, která neměla dlouhodobě využití. V posledních letech řešíme počet obyvatel v obci, populace stárne, máme málo volných obecních pozemků. Je zapotřebí kromě příležitosti k zaměstnání v Třemošnici také řešit velkou poptávku po stavebních parcelách, kterou nedokážeme uspokojit. Proto vznikla úvaha o změně průmyslové zóny na oblast pro bydlení a veřejnou zeleň, protože to jsou nyní jediné dostupné pozemky v majetku města… … Občané se v referendu většinově shodli, že příležitostí pro zaměstnání v místě je dostatek a nechtějí další podnik v Třemošnici, žádají změnit územní plán na zónu pro bydlení a veřejnou zeleň.

Bohužel jeden občan Třemošnice podal k soudu žalobu na neplatnost referenda. Takže se závěry a dalšími usneseními zastupitelstva musíme počkat na rozhodnutí soudu, pro který jsme museli připravit podklady, a musíme obhájit je a výsledky referenda.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Dispozice s nemovitým majetkem v obci je skutečně „chůze po tenkém ledě“, a nelze podcenit prodej ani nijak významné části nemovitosti, a o to více pak při prodeji například stavebních parcel ve stavebních lokalitách či jinak významných nemovitostí.

To, co se zdá obci logické a zcela jasné, nemusí tak vidět následně soudy, jak vyplývá z popsaného rozhodování soudů. Někdy může být dokonce lepší adresný záměr (zde soud vytýkal, že nebyl použit), a otázka ceny v záměru je rovněž věc, která může mít „tisíce“ podob – třeba i tu, že když obec zveřejní záměr za 150 Kč, neměla by připustit soupeření jiných cen apod. Proto, když si nejste jisti, nechte zpracovaný záměr a úvahu, jak bude obec postupovat, zrevidovat právníkem, který se v těchto věcech orientuje. 

* Luděk Tesař, ekonom: Základní princip mých doporučení obcím je v tom, aby povolaly armádu peněz a konkrétních opatření do boje s růsty výdajů:

- Rychleji realizujte investice a opravy i z úvěrů – tím ušetříte obci obrovské prostředky. Ceny úroků můžeme čekat kolem 3 % p. a., ale spíše střednědobě pod 3 % (dodejme, že ČNB je ve zvedání sazeb na světě téměř sama a největší hráči – USA, EU a Čína – sazby nezvedají a naopak ekonomiku dopují). Naproti tomu růst cen stavebních zakázek překročí nejspíše 10 % p. a. Rychlejší realizace oprav a investic se vyplatí.

- Zajistěte obci zdravě vyšší příjmy – stanovte daň z nemovitosti podle § 12 na hodnotě alespoň 3 (tečka). Obce musí konečně přijmout daňovou zodpovědnost, a ne se jí zříkat a plakat státu na ramenou. Když bylo dobře, obce mlčely, a když bylo zle, některé křičely a zmatkovaly. Srovnejte hospodaření s odpady na nulu. Možná vás to překvapí, ale producent odpadu skutečně není chudák. Nastavte tržní nájmy všude, hlavně u bytů, a bez výmluv, tak praví ostatně zákon. Vodné a stočné by mělo odpovídat alespoň 120 Kč za m3, což je hladina rentability.

- Zvyšte bezpečnost financí. Vždy důsledně držte finance obce pod bezpečným stropem zadlužení (tento strop rozhodně NENÍ dán zákonem o rozpočtové odpovědnosti!). Ponechte na účtech na konci roku podle rozpočtu alespoň 20 % daňových příjmů (tak nebudete muset řešit rozpočtovým opatřením propad daňových příjmů v průběhu roku, který nepřesáhne 20 % daňových příjmů). Využívejte úvěry a držte výše likviditu rozpočtu. Přednostně využívejte levné a dobře nastavené úvěry. Ponechte více vlastních zdrojů na účtech, ale se zůstatky to nepřehánějte, peníze obce se musí otáčet.

- Využívejte investiční úvěrové rámce a vyhněte se chybám a nedostatkům u nastavení parametrů úvěrů, zejména krátké splatnosti úvěrů pod 15 let je projevem hlouposti a neznalosti financí. Upřednostňujte plovoucí sazby (tzv. floatové sazby) postavené na sazbách PRIBOR (je jedno jaké „M“ zvolíte, nejčastěji 3M a 6M, případně 1M). Rozkladem splátek a možností kdykoliv refinancovat opět výrazně zvyšujete finanční likviditu a svobodu obce. Špatným nastavením úvěrů se může obec sama zásadně omezit až finančně zablokovat. Klidně se poraďte, od toho tady jsme.

- Provozní výdaje musí krotit všichni vedoucí, ne pouze obec, starosta, ekonom(ka) či účetní – vše vyjma platů a energií snižte v obci i u organizací obce o 15 %, i u příspěvkových organizací. Kdo je jednou ředitelem nebo vedoucím, neměl by, jak říká jeden můj bratr, „mňoukat“ (rozuměj fňukat), ale ujmout se kormidla a řídit. Vlny jsou tu, plujeme bouří! Tak řiď (nezaměňujte s „řiť“).

- Držte kontakt s realitou a pravidelně aktualizujte analýzu financí a výhledy – udělejte si analýzu financí a nastavte výhled. V krizi je totiž třeba častěji rekognoskovat terén. Tady nejde o přesnost výhledu, ale o to, zda musí samospráva na dosavadní vývoj reagovat nějakými opatřeními a kterými konkrétně. Jaké jsou v obci finanční trendy, jaká je finanční kondice a stav financí. V neposlední řadě pamatujme na to, že se blíží komunální volby, a bylo by tudíž dobré znát finanční možnosti obce a slíbit lidem zaplacené projekty, nebo ne?

- Nastavte flexibilní strukturu rozpočtu – obce by měly být schopny rychle a bez nutnosti rozpočtových opatření přeskupovat výdaje, mít rezervy v rozpočtu i mimo něj a neotravovat s krizí či změnami výdajů jako je vyšší faktura za energie zastupitele. Zastupitelé, ti mají často dost práce sami se sebou, totiž chtěl jsem říci, že mají sami dost jiné práce než řešit v obci již dávno nastavené závazkové vztahy.

- Uvědomte si prosím, že bez mnohých zaměstnanců to v obci půjde vždy – a někdy i lépe. Ale bez spolehlivé hlavní účetní to nepůjde NIKDY!!!

* Vladimíra Ondráková, obchodní ředitelka Hasičské vzájemné pojišťovny: Nejenže obce mohou být cílem kyberzločinců, ale bohužel jejich cílem již jsou. V praxi se s tím bohužel zaměstnanci některých obcí již setkali. Ve světě stále platí, že zločinec je o krok napřed než ochránce spravedlnosti. A protože metody zločinců se stále vyvíjejí a zdokonalují, tak tento jev bude zajisté platný ještě řadu desetiletí. I proto je úkolem – a nejen pojišťoven, hledat účinné praktiky, jak co nejvíce zmírnit dopad takového jednání.

Jednou z možností je pojištění proti kybernetickým zločincům. A právě takové pojištění nabízí obcím i HVP. Jde o doplňkové pojištění k pojištění odpovědnosti za újmu samosprávného celku, které pokrývá zejména nemajetkovou újmu na přirozených právech člověka a také majetkové sankce, uložené obci, zejména v oblasti GDPR. Dále HVP uhradí obcím z tohoto rizika i náklady právního zastoupení.

* Hana Malá, tiskový odbor Ministerstva vnitra ČR: V oblasti místních poplatků mohou obce stanovovat úlevy či osvobození od poplatku, nicméně pro takovýto postup musí mít obec objektivní a racionální zdůvodnění a nesmí tím porušit zákaz diskriminace. Města Doksy, Harrachov a Jilemnice měla zaveden místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů; tento poplatek je ze své povahy paušálního charakteru, tj. nezohledňuje reálnou produkci odpadu. Dotčená města stanovila různou výši poplatku pro „místní“ a pro „rekreanty“, což nelze podle názoru Ministerstva vnitra akceptovat. Obě kategorie těchto poplatníků jsou z pohledu zákona rovnocenné, a z toho důvodu nelze bez dalšího stanovovat různou sazbu poplatku pro tyto kategorie (a to ani formou úlev od poplatku). V opačném případě se jedná o narušení základní konstrukce poplatku a porušení zákazu diskriminace.

* Ladislav Trylč, do letošního listopadu vedoucí oddělení zpětného odběru Odboru odpadů Ministerstva životního prostředí ČR: Vyjdu-li z nového zákona o výrobcích s ukončenou životností, který vstoupil v účinnost letos v lednu, pak obce mohou těžit například z toho, že by se mělo podařit srovnat podmínky plnění povinností ze strany jednotlivých kolektivních systémů zpětného odběru. Například odpadní elektrozařízení by z obcí měla být řádně svážena, a radnice by nemusely čelit třeba takovým problémům, které nastaly loni v létě, když jeden kolektivní systém naráz přestal svážet televizory určitého výrobce.

Narovnání podmínek pro plnění základních povinností jednotlivými kolektivními systémy povede i k určité kultivaci zpětného odběru, což také poskytne obcím větší jistoty.

Doufejme, že i pneumatik, které budou obce sbírat a dále předávat ke zpracování na své vlastní náklady bude postupně ubývat.

* Eva Tylová, místostarostka Městské části Praha 12: Pro realizaci opatření podporujících správné hospodaření s dešťovou vodou využíváme také dotace. Například máme připravenu revitalizaci školky Pastelka či výstavbu nové školky Mydlinky, která již tyto parametry bude splňovat. V současnosti se zpracovává Adaptační strategie pro Prahu 12, jejíž součástí je pasport všech škol a školek právě z pohledu nakládání s dešťovými vodami.

Velký potenciál pro záchyt dešťové vody mají i panelové domy, garáže či obchodní centra (občanská vybavenost). V současnosti ve spolupráci s Výzkumným ústavem meliorací a ochrany půdy (VÚMOP) prověřujeme možnost, jak realizovat toto opatření na jedenáctipatrovém panelovém domě a na přilehlých garážích. U panelových domů, vzhledem k jejich výšce, nemohly být okapy vedeny po fasádě, ale stejný problém mají bohužel i nižší budovy, třeba garáže. Projekt na záchyt vody ze střechy panelového domu a přilehlé garáže je součástí navržených opatření v Adaptační strategii. Vodu z akumulačních nádrží využíváme na zálivku nově vysazených stromků, kterých je každý rok v městské části Praha 12 několik set...

…Na rozdíl od bytových domů musí například školy za odvod dešťové vody platit, poplatek se počítá z plochy střechy a z obvyklého deště. Pro školu o několika souběžných třídách je částka za rok kolem 130-150 tisíc korun, za školku 50 tisíc korun. Takže peníze tečou doslova přímo do kanálu, a navíc na čističce odpadních vod dělá při přívalovém dešti nadbytečná voda problémy. Voda nad určitý objem teče z odlehčovacích nádrží bez čištění přímo do řeky, přitom nám na sídlišti chybí.

…O zacházení s dešťovou vodou jednáme i s investory, kteří v Praze 12 staví. Příkladem je rezidenční čtvrť na místě bývalého Modřanského cukrovaru společnosti Skanska Reality. Systém odvádění dešťové vody pro Modřanský cukrovar je navržen tak, aby se maximální množství dešťové vody mohlo vsáknout na místě, kam voda naprší. To je dosaženo systémem vodních kaskád a technickými řešeními, která umí zadržet vodu – například zelené střechy, povrchové vsaky, podzemní vsakovací objekty, retence a průlehy. Dešťová voda, která se v případě intenzivních dešťů nezasákne, bude odváděna přímo do Vltavy.

* Jitka Šedinová, ředitelka Městské knihovny Semily (tato knihovna obdržela titul Městská knihovna roku 2021): Uzavřením knihovny kvůli covidu jsme zaznamenali velký propad zejména u dětských čtenářů. Během první covidové vlny se knihovnice zapojily do šití roušek, věnovaly svůj čas v práci knižnímu fondu a hlavně revizi, která byla původně plánovaná na léto. Ve druhé podzimní vlně jsme připravovaly knižní balíčky. S roznosem nám pomohli skautští dobrovolníci. Díky tomu se kniha dostala ke každému, kdo projevil zájem. V nabídce přibyly on-line cestovatelské besedy a přednášky o umění, v distančním modu pokračovala univerzita třetího věku. Čtenáři se naučili číst e-knihy.

Těší nás každý úsměv od čtenáře či milá slova od spokojených návštěvníků. Zároveň si velmi ceníme kolektivu a prostředí, v němž můžeme pracovat, neméně pak podpory města, Libereckého kraje a dalších. Naším úkolem je bořit mýty o tom, že knihovna je jen pro knihomoly. Už dávno to není prostor, kde se jen půjčují knihy. Úkolem knihovny je rozvíjet gramotnost ve všech směrech, stává se tak pilířem vzdělanosti a přirozeným komunitním centrem města, a na tom je třeba dlouhodobě a vytrvale pracovat.

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

V minulém roce Městská část Praha 12 dosela trávníky suchomilnou směsí Papilio s jetelem plazivým a štírovníkem růžkatým. Pozitivní výsledky tohoto kroku se již dostavily.

Trávníky na sídlištích Kamýk a Lhotka v Praze 12 v předchozích horkých letech poškodilo sucho. I po dešti by se na místech, kde tráva uschla, místo ní rozšířily plevele. Navíc jsou většinou druhově chudé a ekologicky nestabilní.

Místostarostka Eva Tylová k tomu říká: „Na radu odbornice Marie Strakové jsme loni doseli trávníky suchomilnou jetelotravní směsí Papilio na místech, která suchem nejvíce trpí. V ní mimo trávy najdeme i byliny jako kopretinu bílou, štírovník růžkatý, barevné jeteloviny nebo řebříček obecný. Obsahuje i hostitelské rostliny několika druhů motýlů a nabízí dostatek pastvy pro včely. Stávající porosty jsou tak díky dosevu touto směsí odolnější vůči suchu a v létě zůstávají zelené. Zároveň některé lokality doséváme i samotným jetelem plazivým a štírovníkem růžkatým.“*

/zr/

K foto: Dříve bahnité plochy jsou osety jetelem plazivým

Foto: archiv MČ Praha 12

Úvodní rozhovor červencového vydání Moderní obce jsme vedli se starostou Nové Vsi Martinem Exnerem. Ten se stal i „tváří“ aktuálního čísla Moderní obce (viz první strana obálky červencového vydání nahoře).

Aktuální vydání Moderní obce  však obsahuje dlouhou řadu i dalších podnětných a atraktivních textů. Například téma měsíce Bezpečné obce a města, které mimo jiné přináší zajímavé sondy do činnosti městských policií, aplikace místních strategií BESIP nebo třeba práce domovníků – preventistů, stejně jako informace o fungování projektu Bezpečný Středočeský kraj..

Přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách červnového čísla vystupují:

* Martin Exner, starosta Nové Vsi na Mělnicku: Myslím, že když člověk jako já přijde ze soukromé sféry, kde jsou investice pečlivě rozplánovány, nestačí se divit.  Obec má předem dané peníze od státu, které pokrývají její provozní a jiné menší výdaje. Pokud chce dělat větší investiční projekt, bez dotací se neobejde. Ovšem dotace je nenároková, takže není jisté, zda ji dostanete či ne, což značně komplikuje nějaké plánování. Konkrétně naše obec dotace dostává téměř vždy až napodruhé. Dotace jsou dobré, ale při jejich rozdělování by se mělo více přihlížet k rozvinutosti obce, měla by se posoudit také potřebnost dotace. Myslím si, že spousta dotací se dává na neúčelné záležitosti, a na ty potřebné projekty (chodník, kanalizace) se už nedostane.

* Šárka Kopáčková, ředitelka Domova pro seniory s pečovatelskou službou Česká Kamenice: V době koronavirové krize jsme objevili kouzlo telekonferencí. Někteří administrativní pracovníci využívali home-office. Nějak kostrbatě jsme si v dané chvíli poradili, ale už jsme vznesli na naše IT správce jasné požadavky. Chci, aby někteří pracovníci mohli kdykoliv být v zájmu bezpečné operativní komunikace vzdáleně připojeni.

* Zbyněk Vočka, vedoucí oddělení sociální pomoci Odboru sociálních věcí Krajského úřadu Olomouckého kraje: Zastávám názor, že koronavirová krize ukázala, jak nevhodné je poskytování sociálních služeb ve velkých pobytových zařízeních. Řada výzkumů ukazuje, že většina lidí chce prožít svůj život v běžné domácnosti, a to i v situaci, kdy potřebuje pomoc jiné osoby, ať je tato potřeba způsobená zdravotním postižením či úbytkem schopností z důvodu věku. Přesto se stále budují velká pobytová zařízení. Zatímco podpora služeb, které přicházejí za klientem do jeho domácnosti, zatím není taková, jakou by si zasloužila.

* Luděk Tesař, ekonom: Pokud obec zrealizuje investici například 100 mil. Kč a rekonstruuje řekněme sportovní halu, každý rok dojde přirozeně ke zdražení investice, protože stoupnou ceny stavebních prací i materiálů. V minulosti rostly ceny například stavebních investic o zhruba 10 až 15 % ročně. Jestliže tedy obec uskutečnila investici 100 mil. Kč na úvěr do uvedené sportovní haly, zaplatila například za dva roky na úrocích přibližně 4 mil. Kč (berme úrok zhruba 2 % p. a.). Pokud by však ta samá obec realizovala tutéž investici až po dvou letech, vyšla by ji taková sportovní hala minimálně o asi více než 30 mil. Kč dráže. Úspora spočívá v rychlejší realizaci investic – v tomto případě činí alespoň 10 až 15 mil. Kč ročně. Rozdíl mezi inflací (zdražováním) a úroky je nekompromisní finanční argument pro to investovat na úvěr.

* Věra Kameníčková, analytička CRIF, a. s.: To, jak se s nečekaným – a nikoliv malým poklesem svých příjmů obce vypořádají, bude do určité míry záviset i na vzájemném vztahu státu a obcí, na důvěryhodnosti vládních opatření na podporu ekonomiky, na tom, do jaké míry bude vláda brát obce jako partnery při rozhodování o záležitostech, které se jich týkají.

* Eva Tylová, místostarostka městské části Praha 12: Změnit dosavadní systém nakládání s dešťovou vodou vyžaduje větší investici. Našli jsme zatím jen několik menších střech na budovách městské části, kde bylo možné nádrž na vodu instalovat a zachycenou vodou zalévat okolní rostliny. První velkou retenční nádrž vybudujeme v nové radnici, kterou nyní stavíme. Původně projekt obsahoval jen zasakovací systémy, ale projekt jsme změnili a vybudujeme akumulační nádrž o velikosti 76 m3, ze které budeme zalévat vysazené stromy nejen v okolí radnice, ale i po celé městské části. Další nádrže plánujeme vybudovat při revitalizaci mateřských školek a škol, které navíc ušetří poplatky za odvod dešťové vody do kanalizace. Za celou městskou část činí poplatky více než 1,5 mil. Kč.

* Helena Mitwallyová, ředitelka divize úklidu a komunálních služeb  společnosti FREWKO  a. s.: Zádržné systémy vody, tzv. swale pomáhají zadržet vodu v krajině při záplavových deštích. Lokalita Kamýku, kde jsou tyto swale umístěny, se nachází na skalnatém podloží, kde je pouze malá vrstva zeminy. Lokalita je hodně vyprahlá a při přívalových deštích není zem schopna vodu akumulovat. Ta pak odtéká nevyužita do kanalizace. Proto jsme do svahů pod dětským hřištěm Machuldova udělali dvě 5 m dlouhé drenážní rýhy, hluboké 1 m a široké 40 cm, které jsou vyplněné ze 2/3 štěrkem, následně posečenou travou a nakonec vrstvou zeminy.  Swale je oset jetelotravní směsí Papilio pro podporu včelstva. Spodní hrana je vymodelovaná tak, aby vodu zadržela. Jeden swale funguje dobře, druhý trpěl sešlapáváním od občanů, kteří si tudy zkracovali cestu. Proto jsme na spodní hranu swale vysadili keře tavolníku, který je nenáročný, je nektarodárný a využije vodu akumulovanou pod swale.

* Lukáš Jakubec, Unit Manager pro segment veřejná správa, M. C. TRITON spol. s r. o.: Prastará manažerská poučka praví „kdo je připraven, není překvapen“, a tak prozíraví zástupci územních samospráv v tuto chvíli vyhodnocují své postupy a reakce v době nouzového stavu a snaží se z nich vyvodit závěry, které využijí pro přípravu na další podobné situace.

* Lenka Slavíková a Eliška Vejchodská, Fakulta sociálně ekonomická, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem: Ve školním roce 2018/2019 probíhala školní fóra ve 14 českých městech na 28 základních školách. Studentka Fakulty sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (FSE UJEP) Katrin Strohbauchová provedla v rámci své diplomové práce řízené rozhovory s jejich dospělými účastníky. Zjistila, že v rámci školy žáci nejčastěji navrhují úpravu nebo rozšíření nabídky stravování, doplnění vybavení školy, možnost trávit přestávky venku nebo předkládají návrhy na nové mimoškolní aktivity. V jednom případě se objevil návrh na vymalování chodeb školy, do jehož realizace se pak v rámci výtvarné výchovy zapojili i samotní žáci. Mezi návrhy týkajícími se města rezonovala nejvíce problematika dopravy (frekvence spojů, bezpečnost, oprava či vybudování cyklostezek, chytré autobusové zastávky aj.). Dále to byla například témata týkající se vybavení městského parku, programu a služeb kina, pořádku ve městě, dobíjecích laviček aj.

* Markéta Šlejharová, vedoucí právního týmu a advokátka, CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ s. r. o., advokátní kancelář: Právnické osobě, která vykonává funkci voleného orgánu v kapitálové společnosti nebo družstvu, je velkou novelou zákona o obchodních korporacích uložena povinnost, aby ihned po jmenování do funkce zmocnila konkrétní fyzickou osobu, jež bude pověřena k zastupování právnické osoby ve volené funkci. Aby tato fyzická osoba mohla být jmenována jako zástupce právnické osoby ve volené funkci, musí splňovat zákonné požadavky a předpoklady pro výkon dané funkce.

* Zdeněk Koudelka, advokát: Obec Lednice s bohatou a pohnutou historií uspěla u Ústavního soudu se svou stížností ve věci dohody Ministerstva kultury a Ministerstva pro místní rozvoj, jež zasáhla do jejího práva na samosprávu v územním plánování. Nález Ústavního soudu z 12. 5. 2020 konstatoval, že dohodou obou ministerstev o podmínkách tvorby územního plánu obce Lednice byla porušena ústavní práva obce. Lednice je známá lichtenštejnským zámkem a parkem. Obě ministerstva uzavřela dohodu o územním plánu Lednice, obec přitom vůbec nebyla stranou této dohody. Jednalo se o ní a bez ní, stejně jako o Československu bez Československa v Mnichově 1938. Požadavky proti samosprávě Lednice prosadilo Ministerstvo kultury. Stanovilo takové podmínky pro tvorbu jejího územního plánu, které znemožňovaly rozvoj obce.

* Adam Furek, právník: Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v § 39 odst. 1 stanoví obci povinnost zveřejnit tzv. záměr na úřední desce po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném obecním orgánu v případě, že obec má v úmyslu uskutečnit majetkovou dispozici uvedenou v tomto ustanovení, tj. i v případě úmyslu prodat obecní pozemek. Judikatura přitom dovozuje, že rozhodnutí o zveřejnění záměru je rozhodnutím v tzv. nevyhrazené (zbytkové) pravomoci rady obce ve smyslu § 102 odst. 3 zákona o obcích, a to bez ohledu na předmět dispozice, tedy i v případě, že by šlo o úmysl prodat pozemek (samotný prodej však již musí následně schválit zastupitelstvo, jak plyne z § 85 písm. a/ zákona o obcích). Proto platí, že v obcích, v nichž není volena rada obce, může o zveřejnění záměru rozhodnout starosta obce (§ 99 odst. 4 zákona o obcích). Ale stejně tak o zveřejnění záměru může rozhodnout i zastupitelstvo.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Na zářijovém Kongresu FORUM MUNICIPAL jej chceme ještě více oživit, protože starostové si to po posledních měsících zaslouží více než kdo jiný. Aby kongres nejen naučil, ale i bavil. Přistoupili jsme na termín 27. až 29. září, přestože je před krajskými volbami, protože nechceme jednak zahodit rok přípravy, a jednak cítíme chuť starostů se potkat a vyměnit si zkušenosti. Proto též počítám, že dáme více slovo i jim. Zkrátka chceme být na kongresu zase jedna rodina, která drží spolu, a proto je silná, A protože přijede i Radim Uzel, ani povídání o sexu nebude chybět. Vzpomínám na salvy smíchu, když minule dostal slovo – zkrátka, je na co se těšit. I ty paragrafy pak půjdou jistě samy do hlavy! A zadali jsme tentokrát hotelu, aby i raut byl výjimečný. Tak to doufám splní!

* Jan Procházka, jednatel společnosti FN-NANO: Nanotechnologie funguje na principu fotokatalýzy s velkým environmentálním účinkem. Lze je použít na veškeré porézní materiály, které byly ošetřeny akrylátovými nebo silikátovými barvami, dále na neglazovanou keramiku i na natřený plech. Nelze použít na hydrofobní povrchy. Neuvolňují žádné látky do životního prostředí. Zcela bez použití chemie, minimální funkčnost a účinnost mají po dobu deseti let.*

/rš/

Tištěnou Moderní obec si můžete předplatit na: https://www.profipress.cz/predplatne/ .

V případě objednání ročního předplatného tištěné verze časopisu získáte zdarma jako bonus digitální verzi vybraného titulu. Digitální verzi časopisu za sníženou cenu si lze objednat i samostatně na: https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec .

 

 

U obchodního centra Obzor na pražském sídlišti Kamýk je instalována další předávací police. První předávací police v této městské části Praha 12 začala fungovat u obchodního centra Sázava již před půl rokem a od té doby se jejím prostřednictvím předalo více než 12 metrů kubických věcí.

Obě police vyrobili – a o tu u obchodního centra Sázava se také starají Šárka Lipovská a Jirka Kadlec z místního spolku Modřenec. Podle místostarostky MČ Praha 12 Evy Tylové tím, že lidé  položí pro ně nepotřebnou věc do police, mohou pomoci někomu druhému: „Teď před Vánoci zde někdo může najít i svůj dárek pod stromeček. Lidé dávají do police i nové věci a ne každý má dost peněz si vytoužené dárky koupit,“ dodala Eva Tylová.

Nejvíce se nosí a odnášejí hračky, oblečení, brýle, knihy, tašky, kabelky, ale v létě také pokojové rostliny. Pořádek v polici udržují místní občané. Podobná předávací police, tentokrát však pro knihy, nově v MČ Praha 12 funguje na Sofijském náměstí nebo u obchodního centra Otava.*

/zr/

Předávací police na pražském sídlišti Kamýk

Foto: archiv MČ Praha 12

 

Jako vždy i tentokrát z aktuálního – červnového – vydání Moderní obce přinášíme hrst zajímavých výroků, jichž se na jeho stránkách dopustily zajímavé osobnosti nejen z oblasti veřejné správy. Na titulní straně obálky naleznete portrétní snímek Zdeňka Ryšavého a uvnitř pak rozhovor s tímto starostou městyse Okříšky na Třebíčsku.

V každém novém vydání Moderní obce vybíráme zajímavé citáty některých osobností, které na stránkách časopisu vystupují. Tentokrát si můžete přečíst výběr citátů z červnového vydání Moderní obce.

* Richard Brabec, minist životního prostředí: Co nás čeká v následujících letech? V první řadě budeme muset přehodit výhybku a začít odpady více recyklovat. Ke zvýšení recyklace vede několik cest, které razí právě nová odpadová legislativa. Zvýšení množství materiálů mířících do recyklace totiž není možné bez navýšení množství vytříděných materiálů. Proto obce jako původce komunálních odpadů čeká především posílení třídicích kapacit a zvýšení množství vytříděného materiálu. To, jak k tomu jednotlivé obce přistoupí, bude zcela na jejich rozhodnutí a umu.

Nezbytnou součástí však nepochybně bude zavedení motivačních nástrojů a mechanismů, které zvýší třídění odpadů v jednotlivých domácnostech. Mezi takové nástroje mohou patřit určitě motivační platby za nakládání a svoz odpadů systémem PAYT, kdy se výše plateb za „černou popelnici“ bude odvíjet od množství vyprodukovaného směsného komunálního odpadu. Zcela jistě bude nutné v obcích více odpady sledovat a mít o nich detailnější informace.

Bude nutné dále rozšířit i množství nádob na tříděný odpad. Třídění papíru, plastů, kartonů a skla, které se „v hnízdech“ v ulicích objevují nejčastěji, už však nebude stačit. Nastoupit budou muset třeba barevné popelnice přímo u domů a na dvorech činžovních domů. Černé popelnice jim budou muset ustoupit.

Vedle zavedení povinnosti třídit v obcích kov a rostlinný bioodpad přibude v následujících letech i povinnost třídit oleje a textil. Obce by také měly zvážit, zda nerozšířit povinný sběr rostlinného bioodpadu i o kuchyňský odpad a odpad živočišného původu. Ostatně veřejnost se na nás v posledních měsících právě kvůli takové možnosti často obrací.

* Zdeněk Ryšavý, starosta městyse Okříšky: Určitě mně dají zapravdu kolegové starostové, že administrativa kolem dotací je vysoce zatěžující, leckdy se mění podmínky pro využití dotace „za pochodu“, takže se nedivím, že hlavně menší obce raději o dotace nežádají. Nehledě na to, že často si nemůžete být jist, zda nevědomky některou z podmínek nedodržíte a i za zcela nicotné formální pochybení se můžete dočkat nejen vrácení dotace a zaplacení penále, ale ještě také trestního stíháni.

* Hana Kordová Marvanová, radní hl. města Prahy: Navrhujeme, aby se změnil zákon o majetku státu a bylo zavedeno zákonné předkupní právo pro samosprávné celky – nejen obce, ale i kraje – a to tak, aby stát dříve než bude nepotřebný majetek prodávat třetím osobám, byl povinen ho nabídnout samosprávnému celku. V případě jeho zájmu by se majetek prodával buď bezúplatně, pokud by byly splněny zákonné podmínky bezúplatného převodu, nebo by se uplatnila cena podle znaleckého posudku. Teprve kdyby územní samosprávný celek nevyužil předkupního práva, mohl by ten majetek stát prodávat soukromým osobám.

* Tomáš Drápela, předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR (o letošních Dnech teplárenství a energetiky v Hradci Králové): Velmi mě těší, že hlavní sál konference byl opět zcela zaplněn. Teplárenství je ve složité situaci kvůli překotným, ne vždy zcela promyšleným a často nepředvídatelným změnám prostředí. Je před námi však i řada příležitostí, kterých se musíme chopit. Přecházíme do ofenzívy a budeme tlačit na vládu, aby plnila své závazky a sliby.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Unie sebevědomé samosprávy chce být silnou odbornou oporou obcí a měst zejména poli práva, kde si klade vysoké cíle. Hodlá se stát výraznou autoritou při výkladu právních norem aplikovaných v obcích, městech a krajích, tvůrcem právních stanovisek a výkladů pro vyšetřovatele policie, státní zástupce a soudy. Bude také mapovat veškerou judikaturu a odbornou literaturu a s jejich pomocí samosprávu vzdělávat, aby se zásahům státu uměla bránit a ubránit. Unie také chce prosadit přijetí nového zákona o obcích.

* Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje: Pokud vláda navrhne novelu stavebního zákona z dfílny Ministerstva pro místní rozvoj, parlament ji schválí a prezident podepíše, tak Pardubický kraj navrhne legislativní iniciativu, která bude obsahovat změnu názvu specializovaného stavebního úřadu na okresní úřady pod Ministerstvem pro místní rozvoj.

* Věra Kameníčková, analytička CROF - Czech Credit Bureau, a. s.: I když dluh územních samospráv v roce 2018 meziročně vzrostl, rozdíl mezi objemem peněz, které mají obce k dispozici, a objemem duhu se zvýšil. Koncem loňského roku měly územní samosprávné celky na účtech téměř trojnásobek toho, co dlužily. Tento rozdíl byl v posledních deseti letech nejvyšší. Úspory územních samospráv jsou téměř třikrát vyšší než jejich dluh.

* Luděk Tesař, ekonom, www.cityfinance.cz: Čekat na dotace znamená zdražovat investice nejen tím, že cena stavebních prací (a nejen jich) rok od roku roste. Ale především to znamená také zdražit celý projekt, vcelku snadno a klidně i třeba na dvojnásobek. Musíte totiž do projektu doplnit představy poskytovatele dotace nebo zajištění podmínek udržitelnosti, díky nimž dotaci obdržíte. Z praxi jsou známy některé bizardní podmínky udržitelnosti, které se s přijetím dotace pojily.

* Olga Dočkalová, starostka obce Sudice, jednatelka Technické služby Malá Haná s. r. o.: Dnes se hodně propagují různé systémy slev na poplatcích pro občany, kteří poctivě třídí, ale i to může být dvousečné. Nemyslím si, že existuje systém spravedlivý pro všechny. Systém slev na poplatcích podle třídění není spravedlivý pro občany, kteří odpad téměř netvoří a předcházejí jeho vzniku. Když i tyto občany nějak finančně oceníte, tak časem budete hledat odpad za obcí nebo jej začnou lidé pálit v kotlích a tvrdit, že předcházejí vzniku odpadu.

Domnívám se, že pro občany by se mělo stát třídění samozřejmostí a součástí života i bez finanční motivace. Poplatky stanovené vedením obce by měly být nastaveny podle toho, jak se celá obec se zapojí. Jde o to, aby všichni společně v obci začali nad produkovanými odpady přemýšlet a cítili, že když se do nabízených systémů všichni zapojí, nebudou tolik finančně „trpět“, a bude je hřát skvělý pocit, že udělali dobrý skutek pro přírodu a své okolí.

* Eva Tylová, místostariostka městské části Praha 12: Stromy fungují jako klimatická jednotka, v létě okolí ochlazují a v zimě oteplují. A to vše bez zapojení do elektrické sítě. Naše městská část se snaží mít na svém území takových klimatizačních jednotek nejvíce. „Vysazujeme i ovocné stromy, které za květu oživují krajinu i parky, zvyšují druhovou bohatost a nakonec si na jejich plodech ještě pochutnáme. Nově jsme se rozhodli vysazovat na sídlištích třešně, abychom pro prvomájový polibek nemuseli chodit daleko.

* Stanislav Loskot, poradce pro komunikaci a bezpečnost ve veřejné správě: Mystery client je jednou z možných forem sociologického průzkumu, kdy management organizace zjišťuje, do jaké míry jsou naplňovány jeho pokyny, příkazy, směrnice, včetně spolupůsobení firemní kultury na občany/zákazníky úřadu/organizace. Mám na mysli dodržování třeba etického kodexu organizace, zásady či pravidla externí komunikace, které jsou velmi často součástí interních směrnic úřadů např. pracovního řádu. Můžete si jej objednat prakticky kdykoli, pokud máte zájem tyto situace sledovat, získávat zpětnou vazbu a s ohledem na výsledky dále budovat a rozvíjet oboustranně výhodné vztahy s veřejností.

* Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ ( o výhodách, které prodejnám potravin a smíšeného zboží v menších sídlech, může přinést jejich zapojení do kvalitní franšízové sítě): O řadu věcí se postará centrální software, což platí i u těch nejmenších prodejen. Napojení prodejny na centrální software běžným zákazníkům pravděpodobně unikne. Na první pohled však zaznamenají významnou modernizaci vybavení prodejny. Ať už jde o mrazáky, chladničky, regály či prodejní pult... Velmi často se mění také fasáda prodejny, aby vypadala reprezentativně a splňovala standardy franšízy CBA. Spotřebitel také určitě zaznamená lepší uspořádání zboží, které odpovídá aktuálním trendům a zajišťuje zákazníkovi více komfortu. Pokud jde o odběr zboží od smluvních či schválených dodavatelů, prodejnám se vstupem do franšízové sítě díky výhodnějším podmínkám u nasmlouvaných dodavatelů sníží nejen jejich počet, ale také administrativní zátěž personálu. Nižší nákupní ceny a doporučené prodejní ceny s sebou nesou i velmi zajímavé obchodní přirážky.

* Eva Feyfarová, pracovní skupina Vzdělávání Národní sítě Místních akčních skupin ČR: V poslední době se zlepšila spolupráce s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Pro tento resort je naše důkladná znalost území praktickým podkladem pro zjišťování, co území potřebuje. Místní akční plánování doslova nabízí expertní přehled o jednotlivých územích. MAP se také staly zajímavým komunikačním mezičlánkem mezi školou a ministerstvem. Dříve existovaly na úrovni okresů metodické kabinety, ty však skončily – a nyní se k nim přes jiné projekty vracíme (Projekt SYPO). Nyní sice fungují odbory školství na úřadech obcí s rozšířenou působností (ORP), ale jejich úloha a pozice je spíše administrativní. Diskuse se školami ani mapování situace jednotlivých škol není v jejich silách. MAS naopak mají prostor k propojování rozmanitých zkušeností a umí to, což je jedinečné a důležité.

* Anna Ježková, jednatelka společnosti Atkins & Langford Development s. r. o.: Například Francie je specifická v tom, že tamní vertikální řízení je zakotvené v celé společnosti a tím pádem funguje lépe transparentnost a předvídatelnost. Na druhé straně lze do stavebního procesu více zasahovat, třeba starostové jej mohou více regulovat, ale mají také více odpovědnosti. Od vlády mají stanoveno, kolik nájemních dostupných či sociálních bytů musejí postavit v určitém termínu. Když je však nepostaví, dostanou pokutu za to, že nesplnili plán. Ministerstvo ví, kolik bytů v celé zemi ročně chybí, a aby obnovilo bytový park a uspokojilo nové požadavky, stanovuje podle toho plány pro samosprávy. Tyto principy sociální soudržnosti ve Francii existují už 200 let a platí stále. Nicméně s tím, jak je francouzská společnost velmi otevřená směrem k nově příchozím migrantům, mění se a vláda musí více regulovat, protože se objevují tendence těch sociálních výhod zneužívat. Zemi pak roste státní dluh. Francie je hodně zadlužená, a není jisté, zda je tento systém do budoucna udržitelný. Jakékoliv příklady ze zahraničí, je vždy dobré transformovat na kontext naší situace, nedá se vše jednoduše kopírovat.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Soukromoprávní postavení obce a její základ v právu veřejném se v oblasti prodeje nemovitostí v části zveřejnění záměru nemovitost prodat snad nejvíce střetávají. Bez ohledu na judikaturu Nejvyššího soudu ČR a Ústavního soudu ČR, která se soustředí zejména na to, co žádá zákon o obcích a jakou podstatu má zveřejněný záměr apod., nelze opominout ani požadavky na srozumitelnost a určitost jednání obce či města navenek.

Velkorysá judikatura, které stačil záměr v té nejužší podobě („co a za kolik“), a dokonce tolerovala, že zveřejnění záměru prodat nemovitý majetek města a obsah záměru (tedy za jakých podmínek prodat) neschvalovalo ani u podstatných smluv o podstatném majetku zastupitelstvo, je z pohledu autorky tohoto článku již překonaná.

Jedná-li o podstatnější dispozici s nemovitým majetkem obce (na základě rozumné úvahy, co je podstatné), je vhodné, aby záměr schvalovalo zastupitelstvo, tím de facto rozhodlo o tom, že skutečně chce obec tento majetek prodat (jiný orgán, než zastupitelstvo o tom rozhodnout totiž nemůže) a naformulovaný záměr byl natolik obsahově kvalitní, aby se z něho zájemce dozvěděl, za jakých podmínek skutečně bude nemovitý majetek prodáván. Je to naplnění jak zásady publicity, tak předvídatelnost jednání veřejné správy, což představuje dobrý základ budoucího právního jednání obou stran směrem k určitosti, vážnosti a srozumitelnosti (a platnosti!) smlouvy samotné.

Obec by si pak měla nechat prostor pro to smlouvu neuzavřít vůbec (a to žádnou), a neměla by se vázat na nejvyšší cenu, když rozhodnout může nakonec podle jiného kritéria (které řádně odůvodní).

Obec může též požadovat cenu pevnou, tedy nabídku jen předem přesně stanovené ceny, a souboj cen vůbec nepřipustit (vyšší nabídky vyřadit – i to by však mělo být obsahem záměru).

To vše však vyžaduje velmi kvalitní a promyšlený sepis záměru obce nemovitost prodat, tedy ve své podstatě sepis záměru tak, jak jej judikatura zdaleka nežádá. Požadavek na předvídatelnost, srozumitelnost a transparentní jednání vůči zájemcům, a také zájem obce na otevřeném jednání s potencionálními smluvními stranami, by měl přesto vést k jinému přístupu k záměrům, než jak je prezentuje citovaná judikatura. Ta totiž zcela jistě v budoucnu dozná změn – podstata hospodaření obcí s nemovitým majetkem si to vyžádá.

* Zbyněk Vočka, vedoucí oddělení sociální pomoci, Odbor sociálních věcí, Krajský úřad Olomouckého kraje: Poskytování péče lidem závislým na pomoci jiné fyzické osoby prostřednictvím neregistrovaných sociálních služeb může znamenat výrazné ohrožení práv osob a často i ohrožení jejich zdraví či života. Péče je jim často poskytována laickými pečovateli, kteří za sebou nemají žádnou přípravu pro poskytování pomoci lidem, kteří jsou například zcela imobilní.

/rš/

Tištěnou Moderní obec si můžete předplatit na :https://www.profipress.cz/predplatne/.

Digitální verzi Moderní obce (i pouze jednotlivá vydání) si můžete předplatit na: https://digi.profipress.cz/ .

 

:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down