Obce, města a kraje jsou si vědomy, že podzimní vlna epidemie koronaviru, které čelí naše země, je vážnější než situace z jara letošního roku. Stejně jako na jaře je třeba si uvědomit vlastní zodpovědnost při zvládnutí krize, i když současný stav samosprávy nezavinily. Ve svém dnes vydaném prohlášení to připomínají Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR, Spolek pro obnovu venkova ČR, Národní síť Místních akčních skupin ČR, hlavní město Praha
a hejtmani Martin Půta a Martin Netolický.

V prohlášení dále stojí: „I podzimní kompenzace vlády se opět berou z peněz určených pro obce, města či kraje. Územní partneři proto vyjadřují velké poděkování senátorům, kteří včera podpořili návrh kompenzace krajům ve výši 300 Kč na občana. Senátoři tím prokazují, že si uvědomují a chápou, že všechny finanční prostředky vložené do rozvoje krajů se několikanásobně vrátí i nastartováním celorepublikové ekonomiky.

Jedná se ovšem o velmi malou náplast do napnutých rozpočtů krajských samospráv, ale i tak patří senátorům velký dík. S kompenzací pro města a obce se ovšem již nepočítá, bez ohledu na to, že se jich výpadek příjmů také dotkne."

Prohlášení okomentoval František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova: „Macešský přístup státu k obcím je zarážející. Výše kompenzace, kterou obdržely během léta, je pouze malou náplastí na celkový pokles jejich příjmů.

Stanislav Polčák, předseda Sdružení místních samospráv, k tomu poznamenal: „Obce se svého nároku rozhodně nevzdají a budou dál apelovat na vládu.“

Posílení rozpočtů samospráv znamená transparentní užití veřejných zdrojů co nejblíže občanům, jež pochopitelně pomůže obnovit regionální ekonomiku, podpoří místní živnostníky a znovuobnoví ekonomické řetězce v území. Samosprávy jsou zároveň připraveny se zavázat, že všechnu podporu, kterou od státu v této krizi získají, investují výhradně do veřejných potřeb svého území.

Zástupci územních samosprávných celků a územních sdružení i nadále bedlivě sledují další návrhy zákonů, které svým faktickým dopadem povedou k nepřímé novelizaci zákona o rozpočtovém určení daní tím, že snižují objem finančních prostředků k jejich přerozdělení a tím snižují příjmy územních samospráv. Veškeré jejich finance jsou investovány do komfortního života jejich občanů, který chtějí zachovat a rozvíjet i pro další generace.

Za další obdobné zásahy do příjmů obcí, měst i krajů tedy nezbude nic jiného než opětně žádat další kompenzace. Nastavený životní standard našich občanů je běžným standardem lidí 21. století vyspělých zemí a představitelé územních samospráv udělají vše pro jeho zachování.*
/zr/

 

Úvodní rozhovor říjnového vydání Moderní obce jsme vedli s Karlem Ferschmannem, starostou obce Němčovice. Ten se stal i „tváří“ aktuálního čísla Moderní obce (viz první strana obálky nahoře).

Aktuální vydání Moderní obce však obsahuje dlouhou řadu i dalších podnětných a atraktivních textů. Přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách říjnového čísla vystupují:

* Karel Ferschmann, starosta obce Němčovice na Rokycansku: Samozřejmě by nejen nám, ale všem obcím moc pomohlo, kdyby vláda konečně rozjela tu proklamovanou masívní investiční podporu obcím a spoluúčast státu a obcí u těchto dotací byla v poměru 90 : 10, jak se rovněž slibovalo, a zvláště kdyby DPH vždy mohla být započitatelnou položkou. Pak na investice dosáhnou i menší obce, které to potřebují ze všech nejvíc.

* František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova na Hodonínsku: Vláda může měnit daně, ale musí přece myslet i na dopady svých návrhů. Snížení zdanění fyzických osob snižuje příjem obecních rozpočtů o cca 20 miliard korun. A vláda absolutně neříká, jak výpadek nahradit. Zvýšením obecních daní? Máme lidem vzít peníze jinde nebo přestat opravovat chodníky, školy, stavět školky, domovy pro seniory a podobně? Je neuvěřitelné, do jaké situace se města a obce dostávají.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF, a. s.: Důsledky pandemie nemoci covid-19 a všech doprovodných a vyvolaných jevů v první polovině letošního roku neměly až tak výrazné dopady do rozpočtového hospodaření obcí, krajů i Prahy. Nicméně je pravda, že výnos tří hlavních daní, který mezi sebou sdílejí stát, obce, kraje a Praha byl meziročně o 61,2 mld. Kč, resp. o 13 % nižší než ve stejném období loňského roku. Navíc bylo nutné v rámci územních rozpočtů financovat nové hygienické a další nečekané výdaje.

* Vladimír Sochor, ředitel odboru energetické účinnosti a úspor na Ministerstvu průmyslu a obchodu: Na konci srpna jsme vyhlásili výzvu na podávání žádostí o dotace na zpracování místních energetických koncepcí. Má to být dokument, který by měl vedením měst a obcí pomoci se zorientovat v tom, jaké mají ve své lokalitě zdroje energie, jak síťové, tak lokální, jakými způsoby je v lokalitě energie spotřebovávána a které konkrétní možnosti řešení jsou v obci vhodné. Tato první výzva je otevřená do konce června 2021.

Leona Gergelová Šteigrová, zástupkyně ředitele pro oblast veřejných zakázek na Ministerstvu práce a sociálních věcí: V současné době, kdy se vlivem opatření týkajících se pandemie rozpočty samospráv významně zmenšují, je třeba maximálně využít dostupné nástroje. V případě veřejných zakázek lze nákupní strategii nastavit tak, aby zadavatel získal i přidanou hodnotu k danému plnění. Ta může mít řadu podob – závisí na prioritách zadavatele. Ze zkušenosti našich zahraničních partnerů víme, že právě v době významných ekonomických poklesů (např. ekonomické krize kolem roku 2008) samosprávy významně začaly využívat prvky odpovědného veřejného zadávání – snažily se tím i v rámci svých nákupů získávat plnění, která současně plnila jejich priority v oblasti sociální soudržnosti, zaměstnanosti a životního prostředí. Jednoduše řečeno, nechaly své peníze pracovat dvakrát.

* Václav Kučera, ředitel Krajského ředitelství Policie Středočeského kraje: POL POINT (policejní bod) je videokonferenční systém, který umožňuje komunikaci občana s úřadem, konkrétně s Policií České republiky, aniž by občan musel vstoupit do budovy policie, přičemž může sdělit nebo získat informace, které jsou důležité pro trestní nebo jiné řízení. POL POINT – kontaktní místo police je pilotní projekt Krajského ředitelství policie Středočeského kraje, jímž se ve Středočeském kraji zavádí videokonferenční systém, který je libovolně přístupný pro všechny občany.

Projekt byl spuštěn v únoru letošního roku. V rámci zmíněné infrastruktury jsou budována místa s videokonferenčními jednotkami, která jsou přímo dostupná občanům na našem území. Současně je vytvořeno centrální místo (operační místnost), které je nepřetržitě (pozn. cíl projektu) obsazeno policistou, který je schopen komunikovat s oznamovateli na jakémkoliv terminálu. Policista může bezodkladně provádět příjem oznámení a tento dokumentovat.

Virtuální způsob komunikace umožňuje přijmout oznámení z jakéhokoliv místa a přijaté oznámení obratem postoupit příslušnému policejnímu orgánu k dalšímu šetření. Občan, který oznámení podává, nemusí nic podepisovat, protože průběh celého výslechu se nahrává a nahrávka se přikládá ke spisu.

* Jan Havránek, ředitel společnosti AQE advisors, a. s.: Kvalitu života ve městech ovlivňuje řada faktorů. Z 29 ukazatelů, které jsou do Indexu kvality života zahrnuty, je jich jen několik, které vedení města může skutečně přímo ovlivnit. Většina je v kompetenci státní správy – a hlavně samotných lidí, kteří ve městě žijí. Přesto, z dlouhodobého hlediska, je zřetelně jasná role města na kvalitě života jeho obyvatel. Z provedené analýzy je patrné, že investice – a v konečném důsledku i zadlužování veřejného rozpočtu, mají vliv na kvalitu života.

Co by se stalo, kdyby města, která mají skvělý rating, ale nižší kvalitu života, začala masivně strategicky investovat? Investovat do oblastí, které zvýší atraktivitu města, zlepší podmínky pro služby ve městě, přitáhnou novou generaci? Co by se stalo za dvacet let? Žádná změna totiž nebude patrná dříve.

Chceme-li zlepšit skutečně kvalitu života, chce to mít vizi a odvahu ji naplňovat. Využijme doby, kdy jsou levné zdroje, levnější dodávky služeb i investičních celků. Hledáme-li návody, jak zlepšit podmínky pro život, pojďme se chovat jako Ekonomové, a nikoliv jako účetní.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Co je to důležitý zájem obce? Důležitý zájem obce je objektivní kategorie, která odůvodňuje nehospodárnost, tedy výdaj, který je pro obec a její občany důležitější než cokoli jiného včetně peněz na účtu. Je to třeba ono zakoupení vybavení ordinace – ztrátová investice, která ovšem zajistí lidem zubaře. Nebo obec vynaloží milion korun na oslavy výročí obce, a pozve známé umělce, aby toto výročí s občany oslavila. I zde je pro obec důležitým zájmem důstojná oslava jejího výročí, než cokoli jiného. Podstatné je, že tento důležitý zájem skutečně existuje, pomeleme ho, a odůvodníme jím ono „rozhazování peněz“ z obecního rozpočtu.

* Milan Košař, loňský vítěz soutěže Architekt obci a dlouholetý architekt města Vysoké Mýto, v současné době Ústí nad Orlicí a Poděbrad: V posledních letech se poměrně daří některým firmám, které prodávají městský mobiliář, nabízet estetické, funkční a výrazně nové prvky, které se prosazují. Škoda, že jich není víc, protože některé firmy v podstatě ovládly trh … Nevím, zda je šťastné, že v obcích tradičního typu – historická stavení a usedlosti – se objevují prvky typicky městského mobiliáře, jako jsou prosklené a moderní autobusové zastávky. Jaký má smysl adaptovat to, co je typicky městské, moderní do prostředí, kam příliš nezapadají. Jenže v nabídce třeba zastávek autobusové dopravy či MHD na vesnici, kde by měly plnit funkci přístřešku a zároveň zapadat do prostředí, žádné takové nejsou. Buď starosta nějakého dodavatele osloví, a on mu prvek udělá jako atypický, nebo přijme nabídku pro mobiliář měst a pořídí to, co je v centru větších měst. Je to o kultivování názoru.

* Karolína Hrbková, zahradní a krajinná architektka: Klimatická změna má dopad i na to, jak se o zeleň staráme. V poslední době ve městech a obcích rezonuje například počet a provedení sečí travnatých ploch. Obecně lze konstatovat, že do budoucna bude nutné změnit přístup měst při správě zeleně. Seče trávníků provádět ne podle norem a termínů, ale podle aktuální situace, aby se předešlo zvýšeným odparům a vysychání trávníků. Travnaté plochy je možné nově zakládat, jako například květnaté louky a seče provádět mozaikovitě. Kromě estetického přínosu je tam možné omezit počet sečí a posílit biodiverzitu v lokalitě. Hlavně hmyz a na něj navázaní živočichové to zajisté ocení.

V suchých letech lze podpořit stromy pomocí vaků s vodou umístěných u paty stromu na kořenový systém. Postupně je tak dodávána vláha a dřeviny (hlavně nové výsadby) jsou schopny přečkat nepříznivé podmínky. V posledních třech letech byla tato opatření více než vhodná pro zajištění uchycení nových stromů. Odpadly tak investice do náhradních výsadeb, kdy mladé stromky nepřečkaly první nebo druhý rok po výsadbě a uschnuly.

* Jitka Vrtalová, Partnerství pro městskou mobilitu: Základní funkcí doprovodného mobiliáře na cyklostezkách je zpříjemnit jízdu na kole, případně zvýšit bezpečnost. Tradičně nejznámější součástí mobiliáře jsou odpočívky, infopanely či ližiny na schodištích. V poslední době se stále častěji objevují také automatizované úschovny a cykloboxy, především u terminálů veřejné dopravy v centrech měst a u cykloturistických cílů, dále místa pro samoobslužný servis kol (základní nářadí, cyklopumpy nebo prodejní automaty s dušemi či lepením). S rozmáhajícím se fenoménem elektrokol souvisí také budování sítě dobíjecích stanic. Obvykle samospráva sleduje také provoz na stezkách s pomocí sčítačů. Stále málo je veřejných pítek, která hlavně v horkém počasí nabízejí vítanou možnost občerstvení a ochlazení.

* Zdeněk Král, majitel firmy REX: Naši předkové lépe než my kvůli omezeným zdrojům uměli pracovat s tzv. úsporou z množství. Šetřili tím spoustu peněz. Podstatou takové úspory je typizace výrobků. V tomto nejdále z evropských zemí v oblasti mobiliáře a veřejného prostoru došla státní správa v Rakousku-Uhersku v 19. století. Secesní lavičku  dodnes můžeme spatřit snad v každém rakouském městě, stejně jako dosud stále v mnoha obcích Maďarska, ale i u nás.*

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

 

 

 

 

 

Představitelé obcí a měst, krajů i dalších zástupců územních partnerů zásadně nesouhlasí s postupem vlády, která bez ohledu na jejich názor i na pravidla iniciativy REACT-EU přesměrovala část peněz určených na boj s následky covidové pandemie na oblast kabin a šaten pro sportovce.

Návrh zaměření využití finančních prostředků REACT-EU schválený vládou ČR dne 14. 10. 2020 nebyl řádně projednán s žádným územním partnerem. Tento nesystémový krok je v krátké době již několikátým pokusem o to obejít běžná pravidla projednávání dokumentů.

Evropská unie uvolnila na boj s následky koronaviru dodatečné finanční prostředky v rámci iniciativy REACT-EU. Tyto prostředky mají být použity výlučně na operace podporující zotavení z krize v souvislosti s pandemií covid-19 nebo přípravu ekologického, digitálního a odolného oživení hospodářství pomocí investic do projektů přispívajících k přechodu na digitální a zelenou ekonomiku.

Předseda Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) a starosta Kyjova František Lukl k tomu dodává: „Zastupujeme téměř 8 a půl milionů občanů a všechny návrhy vlády zodpovědně konzultujeme napříč členskými obcemi. Naší největší prioritou je zacílení dotačních peněz tam, kde budou mít v současné době největší dopad a užitek. Iniciativa REACT-EU je cíleně určena na řešení dopadů covidové pandemie a vyčleněné 4 mld. Kč na sportovní kabiny a šatny podle našeho názoru do tohoto dotačního titulu rozhodně nepatří. Preferujeme např. finance do rozšíření kapacit sociálních služeb, které v současnosti balancují nad propastí.“

„Investice do sportovišť na venkově jsou třeba a přivítáme jejich financování z jiných dotačních titulů, nicméně program REACT-EU je určen na okamžitou reakci pro boj s epidemií. Připadá mi až neuvěřitelné, že v momentě, kdy nám dochází lůžka a přístroje v nemocnicích, je vláda schopna švejkovsky přesunout peníze z nemocnic na kabiny pro sportovce. To se budou v Bruselu divit," doplňuje za Sdružení místních samospráv (SMS ČR) jeho místopředseda a starosta obce Dolní Studénky Radim Sršeň.

Zástupci všech územních partnerů se shodují, že podpora sportu je v České republice nutná, nicméně vládě důrazně doporučují, aby prostředky, které díky této iniciativě Česká republika získá, byly směřovány do oblastí, které nyní zažívají krizi. Kromě zdravotnictví vnímají za alarmující také situaci v sociálních službách, kde je v současné době nutné stavět nejen domy pro seniory, ale řešit sociální infrastrukturu obecně.

„Zejména v této době je potřeba podpořit i další služby, které mohou pomoci snížit nápor na zdravotnický systém a zabránit prohlubování sociálního vyloučení některých obyvatel. Důležitá je podpora terénních a ambulantních sociálních služeb, které systém péče vhodně doplňují péčí v přirozeném prostředí. V rámci služeb sociální prevence je nutné se připravit na řešení následků situace lidí, kteří se díky covidu-19 a ztrátě zaměstnání ocitnou v krizi, pomocí např. azylových domů, sociálních poraden či terénních programů. Tyto služby zajišťují neziskoví provozovatelé, např. charity, na které se rozhodnutím vlády přenesla povinnost 15 % spolufinancování, což zabrání realizaci spoustě potřebných projektů, jelikož tyto zdroje velmi těžko shánějí.“ dodává generální sekretář České biskupské konference P. Stanislav Přibyl.

Územní partneři (SMO ČR, AK ČR, SMS ČR, NS MAS ČR, ČBK a SPOV ČR) dále upozorňují na nevysvětlenou snahu vlády financovat z prostředků REACT-EU ze 100 % pouze projekty státních subjektů, zatímco nestátní a neziskové subjekty, např. krajské, městské nebo církevní nemocnice, by musely najít prostředky na spolufinancování ve výši 15 %. V současné chvíli je nutné, aby byly nastavené rovné podmínky i pro ostatní subjekty, které potřebují prostředky, díky kterým bude možné „proinvestovat se z krize“, jak je vládou neustále opakováno.

„Vážíme si snahy vlády pomoci, ale měla se zeptat, co je teď nejvíc třeba“, říká Jiří Krist z Národní sítě Místních akčních skupin (NS MAS ČR) a pokračuje, „kabiny na sportovištích to nejsou, nutně potřebujeme finance na domácí péči pro seniory, včetně zdravotních služeb, a také pomůcky i asistenty k vzdělávání na dálku v sociálně slabých rodinách.“

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta (AK ČR) má k situaci s nečekaným novým přerozdělením finančních prostředků z programu REACT-EU také jednoznačný názor: „Podle původního návrhu měly tyhle evropské peníze z REACT-EU v ČR posílit kapacitu zdravotnictví, které, jak ukazují poslední dny, všichni nutně potřebujeme. Vláda místo toho ve středu (14. října 2020) navrhla postavit za 4 miliardy kabiny pro sportovce a ve svém návrhu navíc diskriminuje jiné žadatele než státní organizace, například krajské a městské nemocnice, nebo zdravotnické záchranné služby. Návrh navíc nebyl předem projednán a podle všeho ho „relevantní“ ministři vymysleli na místě, včetně zdůvodnění větší potřeby investovat do sportovních kabin než do zdravotnického systému v zemi.“

Veronika Vrecionová, předsedkyně Spolku pro obnovu venkova (SPOV ČR) k nastalé situaci říká: „Česká společnost včetně venkova se nyní potýká s výraznými zdravotními a ekonomickými následky epidemie koronaviru. Nezvládnuté šíření v ČR nyní budeme složitě omezovat. Máme však možnost omezit alespoň ekonomické dopady. Správně zvolené nástroje a cíle jsou však klíčové. Nyní to vypadá, že vláda špatnou volbou priorit kazí i toto ekonomické zotavení."*

/ak/

 

V sídle Svazu měst a obcí České republiky (SMO ČR) se ve třetím srpnovém týdnu sešli předseda Svazu a starosta Kyjova František Lukl a prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) Jiří Nouza. Cílem setkání bylo slavnostní podepsání memoranda o vzájemné spolupráci.

Podepsané memorandum je výsledkem v posledních měsících užšího kontaktu mezi oběma organizacemi a shod, které svazy nalezly. Obě strany jeho podpisem deklarovaly vzájemnou spolupráci v oblasti podpory investic, základního školství s cílem popularizace oborů, které povedou ke zvýšení technické gramotnosti žáků, v oblasti odborných vzdělávacích akcí a v legislativní oblasti.

„Jednou z klíčových oblastí pro rozvoj života měst a obcí je určitě bytová výstavba,“ uvedl předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodal: „Její restart budeme ze všech sil podporovat. Zároveň je pro nás důležitá i oblast základního školství, kde chceme se Svazem podnikatelů ve stavebnictví (SPS) popularizovat získávání technických a manuálních dovedností žáků.“
Oběma stranám je známa situace například v bytové výstavbě a chtěly by posílit finanční pobídky a zjednodušit realizaci alokovaných prostředků, jak formou nájemního bydlení, tak například formou družstevního vlastnictví bytů.
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza vyjádřil potěšení nad tímto krokem: „Jsem rád, že se shodujeme na zásadní roli českého stavebnictví. Věřím, že vzájemná spolupráce bude fungovat a těším se na ni.“
Memorandum nabylo účinnosti dnem podpisu.

/zr/*

Vyhlášení vítězného tandemu obec – architekt, jemuž připadne ocenění Architekt obci udělované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, Svazem měst a obcí ČR a časopisem Moderní obec, je už tradiční součástí závěrečného slavnostního ceremoniálu soutěže Architekt roku. Organizátorem soutěže Architekt obci je společnost ABF, a. s., a letos poprvé bude toto ocenění uděleno i ve spolupráci s Českou komorou architektů a Asociací pro urbanismus a územní plánování ČR.

„Cílem soutěže je ocenění tandemu architekt - obec a vyzdvihnutí jejich rolí při procesu výstavby. Jasně se nám ukazuje, že spolupráce architekta nebo architektonického studia a samospráva obce přináší mnoho pozitivního jak pro spolupracující samotné, tak pro obec a její občany,“ vysvětluje Josef Morkus z Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

„Chtěli bychom podporovat přístup samosprávy, která nepřemýšlí pouze v horizontu svého volebního období, ale dívá se do budoucna a sleduje dlouhodobý rozvoj obce. Opět se potvrzuje jedno - je nutné plánovat, mít strategii, pracovat na ní a postupně ji realizovat,“ říká František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR. Obrovským přínosem je doplňování týmů o krajinářské architekty, kteří vnášejí do rozvoje měst a obcí nový názor. Je třeba oceňovat především schopnost dlouhodobé a systematické spolupráce mezi odborníky a obcí,dodává Alena Klimtová ze Svazu měst a obcí ČR.

Odborná porota soutěže Architekt obci 2020 pracovala ve složení: Radka Vladyková - Svaz měst a obcí ČR, Josef Morkus - Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Petr Velička - Česká komora architektů, Petr Durdík - Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR, Milan Košař - držitel ocenění Architekt obci 2019, Ivan Ryšavý - časopis Moderní obec, a Regina Loukotová - zástupce ABF, a. s.

Porota diskutovala potenciál kvalitního architektonického rozvoje jednotlivých sídel a vybrala pět finalistů soutěže a vítěze, který bude představen na slavnostním vyhlášení výsledků soutěže Architekt obci 2020  letošního 8. září v CAMP v Praze.

FINALISTÉ – ARCHITEKT OBCI 2020

Přístup obce ukazuje, jak se dá uceleně pracovat s veřejným prostorem, přestože velikost a zajisté i rozpočet obce by mohl velmi jednoduše generovat zájem o jiné priority rozvoje. Forma provedené krajinářské stavby návsi je sice na tenké hranici mezi designem, který si můžeme dovolit jen díky dotacím, a konceptuální tvorbou navazující na tradiční podobu návesního prostoru, ale správné pochopení možností, které nám dává vegetace, společný veřejný prostor, měnící se vodní režim v krajině i sídlech a spolupráce s profesionálním přístupem krajinářského architekta k tématu, je výzvou, jež vedení obce pochopilo. Obec se tak odlišila od stovky pseudoromantických zelených, nebo naopak instantních technických, špatných a „drahých“ řešení v soudobé tváři venkova. Spolupráce obcí v otázkách investic a v následné údržbě veřejných prostranství s krajinářskými architekty je do budoucna nevyhnutelná a dobré příklady, jakými Bratčice jistě jsou, to jen potvrzují.

Porota ocenila zejména dlouholetou spolupráci radnice s architektem Alešem Burianem z brněnské Architektonické kanceláře Burian – Křivinka. Od roku 2006 se díky této nepřetržité spolupráci ve městě uskutečnilo několik významných projektů revitalizace a přestavby historického jádra, aniž by došlo ke kolizi se statutem městské památkové zóny. K těmto pracím patří zejména dobíhající rekonstrukce Staré radnice či loni dokončená přestavba Smetanova náměstí, která navázala na předchozí revitalizaci hlavního historického Havlíčkova náměstí a přilehlých ulic. Architekt Aleš Burian jako autor uvedených děl významně přispěl i k tomu, že veřejnost přes některé počáteční obavy přijala složité úpravy historického jádra města za své. Porota soutěže konstatovala, že příklad Havlíčkova Brodu naznačuje, jak může dlouhodobě fungovat koncepční spolupráce externího architekta s městem při jeho rozvoji a správě.

Sílu dlouhodobé spolupráce obce a architektonického týmu porota spatřovala v důrazu na krajinné prvky v obci, v péči o ně, a především v jejich pojímání jako katalyzátorů pestrého veřejného života. Nezůstává ale jenom u nich, spolupráce se týká i rekonstrukce prodejny potravin na Obecní dům, opravy kulturního domu z 80. let i nově vybudované autobusové zastávky. Jde o kvalitní architektonické i krajinné intervence a o úspěšnou souhru vedení velmi malé obce a zkušeného architektonického týmu.

Porota pozitivně hodnotila dlouhodobou a soustavnou spolupráci obce s architektem, místním rodákem, který se podílel na přípravě urbanistického rozvoje obce a pak i na jednotlivých realizacích, včetně jejich budování. Jedná se o úpravu veřejných prostranství a také o rekonstrukce staveb občanského vybavení. Při jednotlivých úpravách je patrná snaha o zachování genia loci obce a potvrzení jeho charakteru. Důležitým aspektem je i spolupráce s veřejností, která je zapojena do přípravy jednotlivých regeneračních zásahů v obci a zároveň je vedena i k obecní spolkové činnosti. Přínos architekta pro rozvoj obce je nesporný.

Porota ocenila zejména dlouho trvající spolupráci architekta a samosprávy, jejímž výsledkem je rekonstrukce náměstí, parku a úpravy několika staveb, včetně obnovy a dostavby gotického hradu či přestavby kina na multifunkční kulturní centrum. Přestože Soběslav není velkým městem, může se chlubit cennými veřejnými prostory a hodnotnými stavbami. Město ve spolupráci s architektem o ně cílevědomě a koncepčně pečuje a jejich hodnoty vyzdvihuje a rozvíjí. V úvahu při tom bere i vliv úprav na mikroklima, provozní náročnost a co nejsnazší údržbu. Nezapomíná ani na zapojení veřejnosti, která projekty spoluvytváří. Nemalou roli v úspěšné spolupráci jistě hraje fakt, že pan architekt je soběslavským rodákem. Oceněný tandem již připravuje další projekt u kostela sv. Víta.

SLAVNOSTNÍ VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ UŽ 8. ZÁŘÍ V PRAZE

Slavnostní ceremoniál s předáním cen laureátům ocenění Architekt roku 2020 a Architekt obci 2020 se uskuteční 8. září 2020 od 18 hodin v prostorách Centra architektury a městského plánování (CAMP, IPR Praha, Vyšehradská 51, Praha 2).

/zr/

 

Starostové obcí a měst stále nemají přístup k informacím o počtu nakažených covid-19 na svém území. Svaz měst a obcí ČR vyzval v tomto týdnu dopisem ministra zdravotnictví a Ústav zdravotnických informací a statistiky k pravidelnému poskytování těchto informací. Data o počtu nakažených potřebují starostové k efektivnímu krizovému řízení, nastavení lokálních bezpečnostních opatření a režimu veřejných institucí.

Starostové hrají významnou úlohu v celém systému krizového řízení a musí mít veškeré informace potřebné k zajištění bezpečnosti na území jejich obce. Je absurdní a ostudné, že tomu tak dosud není,“ upozorňuje předseda svazu a starosta Kyjova František Lukl.

SMO ČR poukazuje na problém už od března a opakovaně žádá vládu o nalezení řešení. Až doposud tyto informace starostové získávají buď z médií, nebo musí žádat krajskou hygienickou stanici prostřednictvím žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Informaci tak dokážou získat, ale velmi zdlouhavou a nedůstojnou cestou.

Starosta obce s rozšířenou působností je podle ustanovení § 24b odst. 3 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, předsedou krizového štábu obce s rozšířenou působností. Současně jsou obce zřizovatelé sociálních, školských, zdravotnických a dalších zařízení, a provozují veřejnou hromadnou dopravu. Informace o počtu nakažených jsou klíčové pro nastavení krizových opatření na území obce a k zajištění potřebné míry dezinfekce veřejných prostor, nakládání s odpady a dalších záležitostí.

„Jsme přesvědčeni, že tyto informace v praxi výrazně napomohou k rychlému a efektivnímu zacílení a realizaci opatření v návaznosti na Systém pohotovostních stupňů (tzv. semafor), který v tomto týdnu představilo Ministerstvo zdravotnictví,“ dodává František Lukl.

Svaz požaduje, aby byly informace o počtu nakažených poskytovány starostům obcí s rozšířenou působností. Zasílaly by se jednou týdně v návaznosti na aktualizaci Systému pohotovostních stupňů. Klíčový je pro obce také údaj, jaká je rozprostřenost nakažených osob na území jednotlivých spádových obcí v rámci obce s rozšířenou působností.

„Starostové a další představitelé obcí běžně pracují s často velmi citlivými daty, a také v tomto případě budou s veškerými informacemi nakládat v souladu s nařízením GDPR. Obavy, že by byla data nějakým způsobem zneužívána, rozhodně nejsou na místě,“ uzavírá František Lukl.*

/zr/

Mapka nahoře: zdroj – Ministerstvo zdravotnictví

Novela trestního zákoníku, kterou schválili poslanci i senátoři, zvyšuje mimo jiné hranici trestného činu u majetkových deliktů z 5000 na 10 000 Kč. Tím ovšem rapidně zvyšuje počet majetkových deliktů, které se řeší v přestupkovém řízení, což je agenda obcí. Stát tak přenesl další balík povinností na obce. Změna ulehčí soudům jednoznačně na úkor obcí.

"Pro města a obce je to alarmující zpráva. V době, kdy se snažíme vyrovnávat propady hospodářství, stát na obce nakládá další agendu, kterou sám nezvládá. Namísto toho, aby zavedl alternativní tresty i v přestupkovém právu, jak to dělají například ve Francii, raději zvýší hranici „beztrestnosti“,“ uvádí místopředseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Velkého Oseka Pavel Drahovzal.

Na územní samosprávné celky jsou opakovaně nakládány další povinnosti plynoucí z přeneseného výkonu státní zprávy, ale stát za tuto službu neposkytuje adekvátní finanční kompenzaci. Úspory za soudní řízení se tak nyní přenesou na bedra obecních rozpočtů. Majetkové delikty pod hranicí 10 000 Kč (dříve 5000 Kč) jsou přestupky, kterými se zabývají obecní a městské radnice, majetkovou trestnou činnost převyšující tuto hranici již řeší soudy v rámci trestního práva.

Podle našeho názoru lze očekávat nárůst deliktů do 10 tisíc, neboť hrozba vězení má na rozdíl od správních sankcí odrazující účinek. Společnosti nyní dostává signál, že krádež do 10 000 Kč je „jen“ přestupkem, a nebezpečnost takového činu pro společnost je zanedbatelná. Nabýváme dojmu, že hlavním cílem této změny je odlehčit soudům a věznicím,“ říká předseda svazu a starosta Kyjova František Lukl.

Obce dlouhodobě volají po větší vymahatelnosti práva i při dosavadních limitech škod. Pokuty obvykle nejsou řešením, neboť jsou v mnoha případech nevymahatelné. Do diskuzí o změně limitů je třeba zahrnout i další aspekty, než je výše minimální mzdy a její změna v čase.  Současně s nastavením limitu by měla být řešena i možnost četnějšího uplatňování alternativních trestů při ukládání správních sankcí – obecně prospěšné práce (např. úklid veřejných ploch), nebo „domácí vězení“ (vymezení okruhu pohybu osoby).

Je třeba si uvědomit, že pět tisíc korun je z pohledu mnoha lidí nezanedbatelná částka. To, že by pachatel takového protiprávního činu nebyl trestně odpovědný, je z pohledu společnosti nepřijatelné a postih před přestupkovou komisí zřejmě nebude tím, co by pachatele odradilo od dalšího páchání protiprávní (trestné) činnosti,“ uzavírá František Lukl.*

/zr/

 

 

Jednorázovou finanční kompenzaci obcím ve výši 1200 Kč na obyvatele chce vláda zvýšit na 1250 Kč. Důvodem je schválení dalšího kompenzačního bonusu pro osoby vykonávající práci na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, který má být opět hrazen ze sdílených daní. Navýšení o 50 Kč odpovídá dopadu tohoto opatření do obecních rozpočtů, který je odhadován na 0,5 mld. korun.

Kompenzační bonus pro osoby pracující na DPP nebo DPČ bez pracovního poměru bude stát 2,1 mld. korun a vyplácet se má stejným způsobem jako předchozí kompenzační opatření. Kromě půl miliardy z obcí zatíží 0,2 mld. korun také rozpočty krajů a 1,4 mld. půjde na vrub státního rozpočtu.

„Jsme rádi, že si dnes už vláda uvědomuje dopady na rozpočty místních samospráv a spolu s opatřením navrhuje rovnou navýšení kompenzace obcím, které tuto ztrátu pokryje. Další zásahy do obecních kas by znovu podkopaly obecní investice i chod samotných úřadů, a vyvolaly další vlnu protestů a nátlaku,“ říká předseda Svazu měst a obcí a starosta Kyjova František Lukl.

Navržená výše kompenzačního bonusu odpovídá částce 350 Kč za každý kalendářní den bonusového období. Délka bonusového období činí 89 dnů. Maximální výše kompenzačního bonusu u jednotlivce tak může dosáhnout částky 31 150 Kč.

Poslanecká sněmovna návrh schválila v pátek 10. července a ve zrychleném řízení ho mají projednat senátoři na zasedání 22. července. Průběžný průzkum SMO ČR ukazuje, že výpadky obecních příjmů dosahují běžně 30 a více procent. Obce kvůli tomu zastavily většinu investic a mnohé se potýkají s problémem hrazení běžných provozních nákladů.

„Potřebujeme, aby byly peníze obcím a městům vráceny co nejdříve. Některé se už teď potýkají s vážnými problémy a výpadek zásadně ochromil lokální ekonomiku. S prázdnou pokladnou nemůžeme dát práci firmám a živnostníkům v regionu,“ pokračuje Lukl a dodává: „Musíme také přimět vládu k tomu, aby pro nás co nejrychleji připravila slíbené dotační tituly. V případě dalšího prodlení přijdeme už o druhou stavební sezónu v roce 2021. To by mělo na investice obcí a celou ekonomiku drtivý dopad.“*

Kompenzace obcím ve výši 1200 Kč na obyvatele, kterou včera schválila vláda, neřeší celý problém výpadků obecních rozpočtů. Svaz měst a obcí ČR právě sbírá reálná data z obcí, která představí co nejdříve, a varuje: Zastavte legislativní chaos, dejte obcím jistotu, že jim už další peníze nevezmete, a pojďte se domluvit na systému účelových dotací a využití EU fondů.

„Vláda konečně vyslyšela naše hlasy a pochopila, že peníze, které si od obcí půjčila musí co nejrychleji vrátit. Děkujeme za to. Snad není pozdě. Propady v příjmech samospráv v řádu několika miliard korun však způsobí také další schválená protikrizová opatření, jako jsou snížení DPH na některé služby nebo možnost zpětného uplatnění daňové ztráty podnikatelů, problém tedy ještě není vyřešen,“ upozorňuje předseda Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) a starosta Kyjova František Lukl.

Květnový průzkum SMO ČR, kterého se zúčastnilo bezmála 400 obcí a měst, ukázal, že radnice pozastavují a ruší tisíce investičních projektů v předpokládané hodnotě téměř 30 miliard korun. V těchto dnech probíhá jeho aktualizace, která už z prvních reakcí ukazuje na propady obecních příjmů kolem 35 %. Starostové již neřeší jen investice, ale pokrytí nákladů na běžný provoz obce.

Dopad dosavadních vládních opatření na obecní rozpočty podle odhadů převýší 30 miliard korun, navržená kompenzace tak nepokrývá ani polovinu celkové ztráty. „Na podzim se musíme ještě vrátit k jednacímu stolu. Budeme mít reálná čísla, jak s rozpočty obcí zamávala pandemie,“ uvádí František Lukl.  

Další body, o kterých chce svaz teď s vládou jednat, jsou nasměrování dotačních programů a zastavení legislativní nejistoty. Požaduje jasný příslib, že další opatření už nebudou nijak zasahovat do příjmů územních samospráv. Kromě výrazného propadu daňových příjmů jsou právě nejistota a legislativní chaos nejčastěji zmiňovaným argumentem starostů k zastavení investic.

Dotační tituly musí být vypsány tak, aby co nejlépe kopírovaly investiční priority obcí a byly dosažitelné pro všechny, s minimální administrativní náročností. Svaz bude také požadovat maximální respektování investiční autonomie samospráv.

„Starostové potřebují jistotu a pomoc státu, aby se mohli pustit do tak potřebných investic. Před námi je ještě spousta práce, proto co nejdříve zasedněme k jednacímu stolu a pojďme zachránit stavební sezónu 2021, ta letošní je už částečně ztracená,“ dodává František Lukl.*

/zr/

K foto:

Obec Dívčí Hrad na Krnovsku měla na rok 2020 naplánované čtyři velké investiční akce, ale zřejmě uskuteční pouze dvě. Letos tato obec vyhrála zvítězila v soutěži Náš evropský projekt a obdržela příspěvek na obecní slavnost ve výši 75 tisíc korun. V soutěži zabodovala svým projektem Zateplení bytových domů v Dívčím Hradě (na snímku).

Foto: web obce

 

Na několika základních doporučeních, jak – i v současné složité době – oživit bytovou výstavbu v České republice, se včera v Praze shodli představitelé Svazu měst a obcí ČR, Svazu podnikatelů ve stavebnictví a Svazu českých a moravských bytových družstev. Svá doporučení adresují premiérovi a vládě, Národní ekonomické radě vlády, poslancům a senátorům.

Cílem včerejší schůzky v sídle Svazu měst a obcí ČR na pražském Vyšehradě byl podpis společně vypracovaného doporučení pro oživení bytové výstavby ve městech a obcích v této těžké a náročné době.  Důvod vypracování tohoto dokumentu je jasný, jde o udržení chodu národní ekonomiky ve všech úrovních a oblastech a restart bytové výstavby.

My jsme připraveni investovat do obecní bytové výstavby,“ prohlásil při této příležitosti předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a připomněl: "Jen potřebujeme jednoznačnou podporu od státu."
Bytová družstva představují jeden ze základních pilířů dostupného bydlení ve všech vyspělých zemích Evropy,“ upozornil předseda Svazu českých a moravských bytových družstev Jan Vysloužil, „pak nevidím důvod, proč by to tak nemohlo být i u nás.“

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza dodal: „Role stavebnictví je v současné chvíli nezastupitelná, protože bude klíčové při restartu české ekonomiky. Jsem rád, že jsme naše úsilí zkoordinovali s ostatními subjekty, kterých se situace dotýká.

Doporučení Svazu měst a obcí České republiky, Svazu podnikatelů ve stavebnictví a Svazu českých a moravských bytových družstev k oživení bytové výstavby ve městech a obcích České republiky

Svaz měst a obcí České republiky, Svaz podnikatelů ve stavebnictví a Svaz českých a moravských bytových družstev ve vzájemné shodě předkládají premiérovi a Vládě České republiky, Národní ekonomické radě vlády, poslancům a senátorům níže uvedená doporučení, na nichž mezi tvůrci tohoto dokumentu panuje shoda a v nichž vidí možnost oživení bytové výstavby ve městech a obcích České republiky, zpomalení až zastavení recese ekonomiky, její podporu v rámci investičních aktivit a současně i řešení bytové a do určité části sociální bytové politiky.

  1. Možnost zachování daňového odpočtu u hypotečního úvěru a úvěru ze stavebního spoření.

Navrhujeme zachování možnosti provedení daňového odpočtu u hypotečního úvěru a úvěru ze stavebního spoření s tím, že jeho zachováním se zvýší dostupnost bydlení pro významnou skupinu obyvatel a kupující tak budou mít k dispozici díky tomuto opatření řádově i stovky tisíc korun českých navíc. V případě nezachování možnosti odpočtu výše uvedeného lze kalkulovat nejen se snížením zájmu o tyto finanční produkty a tedy chutí a možností investovat, což má spoustu dalších dopadů, ale i se ztrátou, která je u bytu 3+KK v Praze řádově půl milionu korun.

  1. Možnost daňového odpočtu při splácení úvěru na pořízení družstevního podílu a podpora změny legislativního nastavení družstevní formy bydlení a nové družstevní výstavby.

Navrhujeme zavést možnost daňového odpočtu pro člena družstva ve výši odpovídající úroku z na něj připadající části úvěru čerpaného bytovým družstvem na výstavbu domu. Družstevní bytová výstavba je v současné době často využívanou formou výstavby, avšak dosud není státem podporována žádnou formou, byť lze s pravděpodobností na úrovni jistoty počítat s pozitivním dopadem takové podpory.

Současně navrhujeme hledat další styčné body v legislativní úpravě, jejichž formulací by došlo k větší podpoře družstevního bydlení a tím i potažmo k podpoře výstavby družstevních bytů, a to i v konsekvenci s potřebami měst a obcí jako hlavních účastníků.

  1. Časový test a jeho neprodlužování z doby 5 let na 10 let.

Navrhujeme, aby byla zachována doba časového testu v délce 5 let.

Cílem nastavení časového testu je zamezení investičním a spekulativním nákupům bytů, s čímž však prodloužení časového testu na 10 let není kompatibilní, neboť spekulanti na trhu nemovitých věcí byty nedrží ani po dobu 5 let a počítají s platbou daně již od počátku. Naopak – na ostatní zájemce z řad „běžných spotřebitelů“ tato změna zákona dolehne velice těžce, neboť mohou mít potřebu až nutnost byt prodat z jakéhokoliv jiného, osobního, nikoliv však spekulativního důvodu.

  1. Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí bez náhrady.

Jedná se o již vládou představenou možnost řešení, která je ze strany předkladatelů těchto návrhů plně podporována. Již řadu let je diskutováno toto dvojí zdanění při nabytí nemovitých věcí a jedná se tak bez pochyb o vstřícný krok kupředu.

  1. Efektivní a intenzivní podpora nájemního bydlení.

Podpora nájemního bydlení je nezbytnou součástí bytové politiky. Bez podpory výstavby nájemních bytů v relaci cenově dostupných bytů bude neustále trh s byty trpět nedostatky, což se v samotném důsledku odrazí i v řešení otázky nejen dostupného, ale i sociálního bydlení. Důležitá je jasná, efektivní a intenzivní podpora pro obce a města při budování nájemního bydlení pro své občany v různých kategoriích za dostupnou cenu nájemného. Je nezbytné nastavit podmínky pro obce a města jako investory a jejich podporu formou dotačních a úvěrových prostředků. Vždy je potřebné vést v patrnosti proporcionalitu zájmů soukromého sektoru s veřejným sektorem jako dvou organismů, které žijí ve vzájemné symbióze a škoda u jednoho z nich v samotném důsledku způsobí škodu i u druhého. Tato teze je beze sporu platná i v tomto bodě.

Navrhujeme zvýšit úroveň podpory výstavby nájemních bytů, umožnit kombinaci dotace a zvýhodněného úvěru a nastavit úroky úvěru tak, aby bylo dosaženo vyššího rozdílu mezi úvěrem klasickým a zvýhodněným.

Navrhujeme nastavení finančních podmínek pro podporu obcí a měst ve výstavbě nájemního bydlení s možností kombinace jednotlivých národních zdrojů a jednotlivých úvěrových i dotačních možností.

V rámci výstavby nájemních bytů umožnit investorům uplatnění odpočtu DPH na vstupu (z výstavby).

  1. Legislativní úpravy v oblasti stavebního práva.

Konstatujeme, že rekodifikace stavebního práva je nutností a navrhujeme zaměřit se v rámci této činnosti intenzivně na takové úpravy v dané oblasti, jež by nebyly zatíženy dalšími náklady, ale byly by primárně zaměřeny na zjednodušení a zrychlení stavebního řízení, které je v současné podobě nesmírně komplikované a samo o sobě by mohlo být překážkou restartu české ekonomiky.

V Praze dne 26. května 2020

 

Na snímku zleva: Jiří Nouza, František Lukl a Jan Vysloužil.

Foto: archiv SMO ČR*

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down