K rušení matričních úřadů, které Ministerstvo vnitra zvažovalo uskutečnit v menších obcích, kde se vykoná v průměru pouze dvacet prvozápisů ročně a na každý prvozápis se tak vykazují relativně vysoké náklady, nakonec nedojde. Každá obec navíc bude moci sama zvážit, zda si tuto agendu bude chtít ponechat a nadále vykonávat.

Dohodli se na tom předseda Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) a starosta Kyjova František Lukl a předsedkyně Rady Asociace krajů ČR, hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová s ministrem vnitra Lubomírem Metnarem za přítomnosti premiéra Andreje Babiše.

Mám z výsledku našeho jednání velmi dobrý pocit, pan premiér i pan ministr vyslyšeli požadavky starostů, tedy Svazu měst a obcí, a akceptovali návrh jeho předsedy Františka Lukla. Děkujeme za toto rozhodnutí, které je dalším důkazem partnerského přístupu vlády k územním samosprávám,“ uvedla Jana Vildumetzová.

Dojde tak pouze ke změně financování tohoto výkonu státní správy. „Stát už nebude platit za matriční úkony paušálně, ale půjde o úhradu za výkon,“ upřesnil František Lukl.

Stav, kdy na jednom úřadu stojí zápis do matriční knihy státní kasu 113 000 Kč a na druhém jen 230 Kč, nebyl dlouhodobě udržitelný a bylo potřeba ho řešit. Proto jsem rád, že jsme se zástupci obcí došli k přijatelnému kompromisu. Sama obec rozhodne, zda se jí matrika vyplatí či nikoliv,“ konstatoval Lubomír Metnar.

Výkonové financování reflektuje reálné vytížení agendy a spravedlivě rozděluje příspěvek na tuto agendu úřadům, které ji reálně vykonávají. Částky na jednotlivé typy prvozápisů by se podle nového návrhu měly pohybovat v rozmezí 600 až 800 Kč za zápis narození, 1700 až 2000 Kč za zápis úmrtí a 3500 až4000 Kč za zápis uzavření manželství nebo partnerství.
Ministerstvo vnitra všechny dotčené obce seznámí s novým návrhem a představí daný model financování matriční agendy. Obce se poté dobrovolně rozhodnou, zda chtějí za nových podmínek ve výkonu matriční agendy pokračovat. Diskuse po jednotlivých krajích budou nadále pokračovat. Na konci června by mělo být jasno, které obce se matriky za nových podmínek vzdají.

Rušení matrik se mělo původně týkat 445 matričních úřadů z celkem 1270, které v České republice existují. Resort vnitra si od tohoto kroku sliboval úsporu zhruba 150 milionů korun ročně. Proti automatickému rušení matričních úřadů s nízkým počtem vykonaných prvozápisů – což by dopadlo zejména na malé obce,  ostře vystupovalo i Sdružení místních samospráv ČR.

Tímto tématem se zevrubně zabývá i červnové vydání Moderní obce, které se ke čtenářům bude expedovat už na konci tohoto týdne.*

/zr, rš/

K foto:

Mezi matrikami, jejichž zrušení připadalo v úvahu ve třiceti menších obcích Moravskoslezského kraje, byl i matriční úřad v Jistebníku na Novojičínsku. Na snímku pohled na obec

Foto: archiv obce

 

 

 

Hejtmani zásadně odmítají zastavení projektu Ukrajina, který umožňuje příchod odborných pracovníků ze zahraničí do českých nemocnic. Dnes proto vyzvaly Vládu ČR a Ministerstvo zdravotnictví k neprodlenému jednání o obnově projektu, který pomáhá řešit dlouhodobě komplikovanou situaci zejména v nemocnicích v okrajových oblastech republiky.

Zastavením projektu může podle hejtmanů dojít k zásadnímu ohrožení zdravotní péče a uzavírání klíčových oddělení nemocnic. „V žádném případě nemůžeme připustit, aby došlo k ohrožení dostupnosti zdravotní péče pro občany. Přerušení projektu bez adekvátní náhrady proto jednoznačně odmítáme. Kvalifikovaní lékaři z Ukrajiny u nás pracují na specializovaných odděleních, která se nedaří obsazovat českými zdravotníky a v mnoha případech by tato oddělení bylo nutné bez zahraničních odborníků dávno uzavřít. Kritiku projektu, jež zazněla ze strany vedení České lékařské komory, považujeme za velice nešťastnou. Je třeba si uvědomit, že zodpovědnost za zdravotní péči nesou v první řadě vždy kraje, nikoliv Česká lékařská komora. A příchod odborných pracovníků z Ukrajiny do našich zdravotnických zařízení byl jedním z mála účinných řešení personální krize v mnoha regionálních nemocnicích,“ říká předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

 Kraje jako zřizovatelé podstatné části nemocnic kritizují, že nebyly o záměru ukončení programu nikterak informovány a neměly možnost o jeho zachování jednat.

„Jednoznačně podporujeme záměr ministerstva na zlepšení podmínek českých lékařů, který by měl vést ke zvýšení jejich počtu. Nicméně, aktuálně je situace taková, že nemocnice se potýkají s nedostatkem lékařů i nelékařského personálu a odborníci z Ukrajiny pomáhali tento závažný problém alespoň částečně řešit. Krajské nemocnice mají s vysoce kvalifikovanými lékaři ze zahraničí pozitivní zkušenost, rozhodně tedy nesouhlasíme s argumentem stavovských komor, že by šlo o pracovníky bez ověřené kvalifikace, kteří by byli rizikem pro české pacienty,“ dodává hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek, který v Asociaci krajů předsedá Komisi pro zdravotnictví.*

/TZ AK/

Kabinet Andreje Babiše na jednání v pondělí 30. dubna 2018 rozhodl o způsobu financování rekonstrukcí krajských silnic. Letos pošle krajům prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury celkem čtyři miliardy korun, na příští roky chce finanční pomoc krajům vyřešit systémově.

Státní fond dopravní infrastruktury krajům vyplatí celkem čtyři miliardy korun na rekonstrukce silnic II. a III. tříd a komunikací, které dočasně nahrazují chybějící část pražského okruhu. Jednu miliardu pokryje z nespotřebovaných finančních prostředků z minulých let, tři miliardy rozhodla vláda poskytnout formou dotace. Většina této sumy (2,4 miliardy) půjde z vládní rozpočtové rezervy, zbytek vyřeší přesuny v kapitolách Ministerstva dopravy.

Zároveň vláda 30. dubna uložila ministru dopravy vypracovat ve spolupráci s ministryní financí návrh na zajištění systémového financování silnic II. a III. tříd. Měl by se tak odstranit stávající stav, kdy vláda o konečné výši peněz na krajské silnice rozhoduje nahodile podle aktuální situace státního rozpočtu, což kraje staví do nejisté situace. Nově by měl být tento příspěvek státu přímo součástí rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Podle Jany Vildumetzové, předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanky Karlovarského kraje, jde o "velmi důležité potvrzení spolupráce s vládou, která plní svůj slib, a na základě toho regiony dostanou požadované čtyři  miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury". Jana Vildumetzová dále uvedla: "Silnice nižších tříd, ale i mosty, převzaly kraje od státu před lety ve velmi špatném technickém stavu, proto by mělo být zcela samozřejmé, že se stát bude podílet na jejich obnově. Musím ovšem připomenout, že každoročně potřebujeme plánovat rekonstrukce silnic a mostů s velkým časovým předstihem, proto je pro nás důležité, abychom měli garantovanou výši příspěvku i v příštích letech. Z tohoto důvodu velmi oceňuji, že pan premiér podle mých informací zadal ministru dopravy a ministryni financí, aby v co nejkratší době připravili návrh, jak do budoucna příspěvek pro kraje řešit systémově, a kraje s ním tak budou moci počítat.“*

/tz/

K foto:

Z tiskové konference po jednání vlády, 30. dubna 2018

Foto: archiv vlády ČR

 

 

 

Příslib předsedy vlády Andreje Babiše, že kraje obdrží čtyři miliardy korun na opravy silnic II. a III. tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), byl v pátek 6. dubna písemně potvrzen Ministerstvem dopravy. Dnes o tom informovala Asociace krajů ČR s tím, že příslušné usnesení vláda plánuje projednat do konce dubna.

Ministerstvo v dopise adresovaném předsedkyni Rady Asociace krajů ČR a hejtmance Karlovarského kraje Janě Vildumetzové rovněž navrhlo krajům, aby bez odkladů zahájily přípravu projektů oprav silnic nižších tříd.

Máme velkou radost, že vláda plní příslib, který dala krajům ohledně financí na opravy silnic II. a III. tříd včetně mostů. V pátek nám 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček dopisem potvrdil, že peníze skutečně obdržíme. Dopis zároveň umožňuje krajům neprodleně zahájit přípravu projektů ještě dříve, než bude nařízení oficiálně potvrzeno vládou,“ okomentovala krok Ministerstva dopravy Jana Vildumetzová.

Kraje musí plánovat opravy a rekonstrukce silnic s velkým časovým předstihem, proto už nyní mají stavební akce připravené a mohou zahájit výstavbu v podstatě okamžitě. „Stavební sezóna letošního roku je v plném proudu a každý den navíc, kdy nemůžeme silnice opravovat, je pro nás velkou komplikací. Z toho důvodu jsme velice rádi, že ministerstvo usiluje o to, aby byl tento proces zkrácen na minimum a kraje mohly začít stavět. Občané mají právo jezdit bezpečně a po opravených silnicích, ale bez potřebných financí na opravy by to samozřejmě nebylo možné,“ dodává Jana Vildumetzová.

Kraje intenzivně jednaly s vládou o financování oprav silnic II. a III. tříd od září loňského roku, kdy bylo avizováno, že pro letošní rok neobdrží žádné peníze ze SFDI. Asociace krajů ČR jedná i o garanci víceletého financování obnovy silnic II. a III. tříd, a to v objemu čtyř miliard korun ročně.

Předběžný návrh na rozdělení 4 mld. Kč  mezi jednotlivé kraje podle délky cestní sítě

Kraj * délka silnic II. a III. třídy (km) * podíl silnic II. a III. třídy v rámci ČR * výše přidělených finančních prostředků (tis. Kč)

Středočeský * 8628 * 17,71 % * 677 717

Jihočeský * 5445 * 11,18 % * 427 814

Plzeňský * 4604 * 9,45 % * 361 746

Karlovarský*1847*3,79 %*145 093

Ústecký*3650*7,50 %*286 791

Liberecký*2076*4,26 %*163 140

Královéhradecký*3301*6,78 %*259 355

Pardubický*3126*6,42 %*245 605

Vysočina*4562*9,37 %*358 414

Jihomoravský*3868*7,94 %*303 864

Olomoucký*3093*6,35 %*242 997

Zlínský*1765*3,62 %*138 689

Moravskoslezský*2735*5.62 %*214 862

Praha*-*-*173 913

ZDROJ: MD ČR*

/tz/

Ilustrační foto: www.martinice.eu

Obnova silnic a železnic patří k hlavním prioritám všech regionů. V roce 2015 vláda ČR schválila modernizaci železničních kolejových vozidel s příspěvkem z operačního programu Doprava (OPD). Ministerstvo dopravy, které bylo pověřeno realizací záměru, původně vyčlenilo na pořízení nových vlaků finanční prostředky ve výši 17,85 miliardy korun. Byť kraje deklarovaly, že tuto částku považují za minimální, ministerstvo doposud nezajistilo ani polovinu z tohoto objemu financí.

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se proto dopisem obrátila na premiéra Andreje Babiše, aby na společném jednání za přítomnosti ministra dopravy Dana Ťoka situaci urychleně řešili.

Jde nám přece všem o to, aby naši občané mohli cestovat po železnici komfortními soupravami, které odpovídají moderním evropským standardům. Proto také my, hejtmani, spoléháme na příslib Ministerstva dopravy, že avizovaná výše finančních prostředků skutečně dosáhne původně stanovených 17,85 miliardy korun. Jakákoliv nižší částka je pro nás nepřijatelná. Kraje udělaly maximum, naplnily podmínky čerpání dotací, souhlasily s tím, že zašlou co nejvíce žádostí o dotace, aby prokázaly jasnou poptávku po tomto druhu investic. Důkazem toho je, že už pět měsíců od zahájení příjmu žádostí v červenci 2017 podal Plzeňský, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj žádosti v souhrnné částce 7,12 miliardy korun, k 1. lednu letošního roku už byly podány žádosti v hodnotě 10 miliard korun a do konce roku 2018 jsou avizovány žádosti mimo jiné Pardubického kraje nebo Plzeňského a Karlovarského kraje, to vše ve výši přes 7 miliard korun.  Je vidět, že regiony by tak do konce roku 2018 bez sebemenších problémů vyčerpaly nejen 17,85 miliardy korun, ale mají připraveny projekty za mnohem více peněz. Vyzvali jsme proto Ministerstvo dopravy, aby podporu na obnovu mobilního majetku železnic v částce 17,85 miliardy korun během roku 2018 skutečně zajistilo,“ zdůraznila Jana Vildumetzová. Podle ní však má ministerstvo aktuálně k dispozici jen asi 7,73 miliardy korun.

Situací ohledně čerpání dotací na pořízení kolejových vozidel se zabývala také Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu na svém 6. zasedání v polovině února. Ze závěrů jednání komise plyne, že zájem krajů o získání dotací a připravenost jednotlivých regionů je evidentní. Proto žádají nejen o přislíbenou původní celkovou částku v dotačním programu, ale zároveň chtějí od ministra dopravy Dana Ťoka písemný příslib, že uveřejní další dotační výzvu nejpozději v červenci 2018.

Vzhledem k situaci kraje chtějí hledat řešení prostřednictvím osobního jednání s premiérem a ministrem dopravy. „Jsem přesvědčena, že premiér vyslyší volání krajů, jsme připraveni jednat a záležitost v rámci Asociace krajů plně koordinovat. Problém je nutné vyřešit do června 2018, tlačí nás lhůty pro výběr dodavatelů vozidel a výběr železničního dopravce v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ dodala předsedkyně Rady Asociace krajů ČR. Premiéra ve svém dopise rovněž požádala o dořešení příslibu vlády ohledně financí na opravy a rekonstrukce krajských silnic II. a III. tříd, kde kraje požadují 4 miliardy korun. Kraje totiž stále nemají informace o tom, v jaké výši by letos mohly získat podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury, a tak mohou jen velmi obtížně plánovat opravy silnic.*

/tz/

K foto:

Hybridní železniční kolejové vozidlo FLIRT (společnosti STADLER), které by se už brzy mohlo představit i české veřejnosti. Možná se s ním časem setkáme také na některých regionálních tratích (k témuž více v březnovém vydání Moderní obce, které se bude expedovat kle čtenářům už zítra, tedy v pátek 2. března)

Foto: archiv STADLER

 

Svaz měst a obcí ČR i Asociace krajů ČR trvají na tom, aby se na silnice I. třídy mýto nerozšiřovalo. A pokud ano, měly by za to kraje, města a obce dostat kompenzace. Nejen to zaznělo na včerejším jednání obou organizací a jejich partnerů (Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Českomoravská konfederace odborových svazů) s premiérem Andrejem Babišem a ministrem dopravy Danem Ťokem. Klíčovým termínem, co se týče mýta, je přitom letošní 8. březen. To by mělo dojít k otevření nabídek ze stávajícího tendru na mýtný systém. Pak by měla následovat jednání k dalšímu postupu.

Většina krajů se zpoplatněním silnic I. třídy nesouhlasí. Máme důvodné obavy, že se nákladní doprava přesune na silnice II. a III. třídy, které jsou ve špatném stavu. Pro kraje by to představovalo zvýšení výdajů na jejich opravy a rekonstrukce, snížení bezpečnosti dopravy, větší hluk a prašnost ve městech a obcích,“ vysvětluje předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

„Pokud se stávající soutěž dokončí, je naprosto nezbytné, aby stát vyhodnotil dopady na samosprávy. Ministr dopravy Dan Ťok na dnešním jednání přitom nevyloučil, že pokud by se mýtný systém na silnicích 1. třídy zavedl, mohlo by dojít ke kompenzacím krajům, městům a obcím,“ dodává výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR a starosta Velkého Oseku Pavel Drahovzal.

Eufemisticky řečeno, nepříliš šťastný tendr na mýtný systém formulovala vláda Bohuslava Sobotky. Nezohlednila přitom připomínky krajů, měst a obcí. Danou věc v minulosti přitom odmítla jak Asociace krajů ČR, tak Svaz měst a obcí ČR.*

/zr/

 

Úhrada nákladů na vyšší mzdy řidičů v regionální autobusové dopravě se opět dostala na program jednání vlády a hejtmanů. Své vyjádření ke mzdám řidičů už zformulovalo i hnutí Starostové a nezávislí.

Předseda vlády ČR Andrej Babiš se dnes sešel ve Strakově akademii s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou. Společně řešili zabezpečení financování navyšování platů řidičů autobusů ve smyslu nařízení vlády řešící minimální úroveň zaručené mzdy řidičům autobusové dopravy, které se měnit ani rušit nebude.

„Dohodli jsme se, že náklady na mzdy řidičů uhradí kraje ze svých rozpočtů. Důležité je, aby dopravci finanční prostředky obdržené od krajů poskytli řidičům. Kontrolu tohoto odměňování by měl zajistit inspektorát práce. Společně s hejtmany a odborovým svazem chceme hledat způsob, jak profesi řidiče autobusu lépe ocenit,“ konstatoval po jednání  Andrej Babiš.

Podle Jany Vildumetzové jsou kraje rozhodně pro navyšování mezd řidičů, kterých je stále nedostatek. "Nicméně nařízení vlády z roku 2017 bylo nesystémové, způsobilo krajům problémy jak finanční, tak legislativní a museli jsme se s tím v krátkém čase vypořádat," uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a pokračovala: "Navíc nepřineslo žádný efekt, řidiči v celé republice stále chybějí. Andrej Babiš přislíbil, že kraje peníze na navyšování mezd stejně jako v roce 2017 dostanou i pro rok 2018. Finance půjdou prostřednictvím programu Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic II. a III. tříd. Řidiči tedy nemusejí mít žádné obavy, že by k navyšování jejich mezd v tomto roce nedošlo."

Regiony na základě usnesení Asociace krajů požadují pro letošní rok na opravy silnic a mzdy řidičů čtyři miliardy korun.

STAN NAVRHUJE SNÍŽIT DPH NA JÍZDNÉ

Na výsledky jednání premiéra Andreje Babiše s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou již zareagovalo hnutí Starostů a nezávislých (STAN). Navrhlo snížit sazbu DPH na jízdné z 15 % na 10 %. Snížení sazby by tak umožnilo ponechat více peněz ve veřejné dopravě – ať už na mzdy řidičů nebo na zvýšení počtu spojů, cena jízdného by přitom zůstala stejná.

Jakékoliv snížení daně na jízdné při zachování stávajících cen jízdného umožní dopravcům zvýšit mzdy řidičů autobusů a investovat do kvality služeb,“ vysvětlila poslankyně Věra Kovářová (STAN). „Česká sazba DPH na jízdné ve veřejné dopravě patří k nejvyšším v západní Evropě, takže pro snížení této sazby je určitě prostor. Proto poslanecký klub STAN podá návrh zákona, který zařadí jízdné ve veřejné dopravě do druhé snížené sazby DPH, tedy ze současných 15 % na 10 %. Podle odhadů by to znamenalo přes 930 milionů korun, které zůstanou dopravcům, a které využijí na platy svých zaměstnanců,“ dodala poslankyně.

Jak STAN upozornilo, kromě státu objednávají veřejnou dopravu také kraje, města a obce. Snížením sazby DPH na jízdné by se tak podle Starostů a nezávislých ulevilo také obecním a krajským rozpočtům, na které stát svými dosavadními kroky neodpovědně přehazoval náklady. "O koncepčnosti jeho kroků nesvědčí ani návrh programového prohlášení vznikající vlády," tvrdí dnešní prohlášení STAN.

Vláda chce podle svého programového prohlášení do druhé snížené sazby daně z přidané hodnoty zařadit třeba řezané květiny nebo pivo, ale jsem přesvědčený, že spíše než do hospod potřebujeme veřejnost dostat do veřejné dopravy. Co nejkvalitnější veřejná doprava je nejen na venkově klíčová – potřebujeme, aby se lidé dostávali do zaměstnání nebo škol. Snížení sazby DPH na jízdné ve veřejné dopravě je prostě ta správná cesta,“ uzavřel předseda STAN Petr Gazdík, poslanec a krajský radní ve Zlínském kraji.*

/zr/

 

K foto:

Z dnešního jednání předsedy vlády Andreje Babiše s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů ČR Janou Vildumetzovou

Foto: archiv vlády

 

Asociace krajů ČR a Svaz měst a obcí ČR požadují změnu zákona o střetu zájmů. Představitelé organizací hájících zájmy samospráv, hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a starosta Kyjova František Lukl, k tomu dnes večer v Poslanecké sněmovně podepsali společné prohlášení. Chtějí, aby přístup do majetkových přiznání zastupitelů měly pouze kontrolní orgány. Smutnou perličkou je fakt, že 30. listopadu, do jehož půlnoci novelou zákona o střetu zájmů vyjmenovaní veřejní funkcionáři letos poprvé museli kontroverzní oznámení o svém majetku elektronicky podat, Centrální registr oznámení, který je v gesci Ministerstva spravedlnosti, v době od zhruba 21.30 až do přibližně 23.30 hod nefungoval.

Jde totiž o citlivé údaje, u kterých je velké riziko zneužití. Současná situace vede k tomu, že mnoho lidí zvažuje odchod z vedení krajů, měst a obcí. Nelíbí se jim, že ač jsou také jen lidmi, mají o nich všichni všechno vědět. Situace je o to paradoxnější, že Česká republika má od května 2018 povinnost daleko přísněji než dosud chránit osobní data. Ukládá jí to Evropská unie v obecném nařízení o ochraně osobních údajů, tzv. GDPR.

Podle samospráv tuzemská novela zákona o střetu zájmů neopodstatněně a nepřiměřeně zasahuje do soukromí zastupitelů obcí, měst a krajů. Každý hejtman, radní, starosta apod. podle ní musí vložit  do centrálního registru své majetkové přiznání, registr je přitom otevřený všem. Data ve formuláři přiznání se však týkají nejen samotných zastupitelů, ale i jejich blízkých (zejména manželů). Proto Asociace krajů a Svaz měst a obcí požadují důkladnou kontrolu a zhodnocení dopadů zákona o střetu zájmů a omezení přístupu do registru pouze na kontrolní orgány.

Při zachování stávajícího systému hrozí nejen zneužití citlivých údajů, ale také hromadný odchod schopných a úspěšných osobností z veřejných funkcí. Rada Asociace krajů proto jednomyslně schválila usnesení, v kterém požaduje, aby stát důkladně zhodnotil dopad zákona o střetu zájmů. A na základě výsledků právní předpis upravil,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. „Bohužel ke změně došlo v průběhu funkčního období. Nikdo si tudíž nemohl vybrat, zda zůstane veřejným funkcionářem nebo „běžným“ zastupitelem.

Nikdo soudný nemůže chtít, aby se zastupitelé před veřejností svlékali do naha, byli oběťmi každodenní závisti, vydírání či dokonce objektem krádeží. Jenže právě to jim hrozí, pokud zůstane zachováno současné znění zákona o střetu zájmů. Kverulanta, co by data z přiznání zneužil, totiž bohužel najdeme všude,“ připomnělpředseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodal: “Proto si vážím toho, že si předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček vyslechl připomínky ke spornému právnímu předpisu přímo od starostů na naší nedávné legislativní komisi. A že podporuje společný konstruktivní návrh krajů, měst a obcí, který zní: změna zákona tak, aby se veřejní činitelé dostali do neveřejné sekce, stejně jako soudci, státní zástupci apod. Do jejich majetkových přiznání mohou nahlížet jen kontrolní orgány.

Na zásadním požadavku adresovaném zákonodárcům, který vycházel z obav zastupitelů ze zneužití citlivých soukromých dat, se koncem listopadu shodl Svaz měst a obcí ČR se Sdružením místních samospráv ČR a Spolkem pro obnovu venkova ČR. Dokument, který organizace podepsaly, poslaly předsedovi Senátu Milanu Štěchovi. Podněty na změnu zákona o střetu zájmů už nějakou dobu rezonují napříč republikou. Důrazně zazněly například z Veselí nad Lužnici, Liberecka, Otic, Plzeňska či Bystřice pod Hostýnem, hromadně od starostů z celé země pak na nedávné XX. celostátní finanční konferenci, kterou minulý měsíc v Praze uspořádal Svaz měst a obcí ČR.

Předseda SMO František Lukl na dotaz Moderní obce, zda dnes podepsané memorandum nejde pouze "ve šlépějích" iniciativy 42 senátorů, kteří již 30. listopadu podali Ústavnímu soudu ČR návrh na zrušení části zákona o střetu zájmů, odpověděl, že ústavní stížnost může být Ústavním soudem projednávána poměrně dlouho, přičemž půjde o to, aby ÚS posoudil ústavnost příslušné části zákona. Společné prohlášení dnes večer podepsané vrcholnými představiteli Asociace krajů a Svazu měst a obcí však vyzývá k legislativní úpravě kontroverzních pasáží zákona, která může být zákonodárci provedena takřka ihned.

Výkonný ředitel SMO Pavel Drahovzal pak připojil perličku, potvrzenou i na základě jeho vlastní zkušenosti starosty obce Velký Osek na Kolínsku, že totiž 30. listopadu, do jehož půlnoci novelou zákona o střetu zájmů vyjmenovaní veřejní funkcionáři letos poprvé museli kontroverzní oznámení o svém majetku elektronicky podat, Centrální registr oznámení, který je v gesci Ministerstva spravedlnosti, v době od zhruba 21.30 až do přibližně 23.30 hod nefungoval.

Rizikům poslední novely zákona o střetu zájmů se podrobně věnuje aktuální prosincové vydání Moderní obce, které na toto téma přináší i vyjádření Kanceláře veřejného ochránce práv, Ministerstva spravedlnosti ČR a Úřadu pro ochranu osobních údajů. Moderní obec si můžete předplatit na: http://profipress.cz/predplatne/.

/rš, tz/

K foto:

Z dnešního podpisu společného prohlášení Asociace krajů ČR a Svazu měst a obcí ČR zastoupených Janou Vildumetzovou a Fratiškem Luklem

Foto: Ivan Ryšavý

 

Prostřednictvím Asociace krajů dnes všichni hejtmani jednohlasně vyzvali vládu, aby řešila zvýšení mezd učitelů a pracovníků v sociálních službách tak, jak slíbila. I přes opakované sliby totiž příslušné resorty neposkytly schválené finanční prostředky. Hejtmani proto odeslali otevřený dopis ministru školství Stanislavu Štechovi, ve kterém ho žádají o finanční vypořádání.

Hejtmani zcela odmítli vyjádření ministra školství Stanislava Štecha, podle něhož by měli chybějící prostředky na listopadové navýšení platů učitelů hradit ze rozpočtů krajů či fondů odměn školských zařízení. „Doporučení na krytí chybějících prostředků z fondů odměn školských zařízení je nepřijatelné. A za naprosto absurdní považuji rovněž záměr pana ministra předat odpovědnost za řešení budoucí situace na nové vedení resortu. Žádný ministr, ani ten v demisi, se přece nemůže dovolit chovat stylem „po nás potopa“. Žádám proto pana ministra, jako člověka odpovědného za systém resortu školství v celém roce 2017, o dorovnání chybějících finančních prostředků ve výši 25 milionů korun na účty krajů,“ konstatovala předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

Nejisté jsou pro kraje i peníze na sociální služby. Kvůli mimořádnému navýšení platů, o kterém rozhodla vláda od 1. listopadu, neměli poskytovatelé sociálních služeb možnost nárokovat prostředky prostřednictvím dotačních řízení. Tedy tak, jak jim ukládá zákon. Nyní proto hrozí, že příští rok peníze neobdrží. „Kraje se chovaly zodpovědně a vyhlásily dotační řízení s dostatečným předstihem. Nyní by se tak mělo chovat i ministerstvo. Obracím se proto na paní ministryni Marksovou s urgentní žádostí o otevření dotačního řízení, aby bylo zajištěno, že kraje a poskytovatelé sociálních služeb peníze na platy pro rok 2018, které jim byly slíbeny, skutečně obdrží,“ připomněla dále Jana Vildumetzová.

Systémové řešení financování patří mezi klíčové priority samospráv. Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR proto o něm chce hovořit s novým premiérem bezprostředně po jeho jmenování. „Dlouhodobě potřebné zvýšení mezd pedagogů, zdravotníků i pracovníků v sociálních službách Asociace krajů podporovala. Bohužel ministerstvo školství, stejně jako některé další resorty, tak činí nesystémově a nahodile. A důsledky nekoncepčního jednání přehazují na bedra krajů a jejich rozpočtů. Není možné pokračující zásahy do krajských rozpočtů, které dopadají na provozní a investiční činnosti samospráv, nekonečně rozšiřovat,“ uzavřela Jana Vildumetzová.*

/zr/

Na snímku:

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová

Fptop: archiv AK ČR

Hejtmani poslali jasný vzkaz příští vládě. Důrazně žádají, aby do návrhu rozpočtu na rok 2018 zahrnula prostředky na opravu silnic II. a III. tříd. Rovněž vyzvali k zajištění finančních prostředků, které plně pokryjí letošní navýšení mezd pracovníků v sociálních službách. Hejtmani se na tom dohodli na společném jednání, které se uskutečnilo v závěru minulého týdne v Liblicích na Mělnicku.

Společně se všemi hejtmany budeme požadovat, aby do státního rozpočtu na rok 2018 byly zahrnuty prostředky na opravu silnic II. a III. tříd. V roce 2015 kraje obdržely na opravy 4,4 miliardy korun, v roce 2016 to byly 3 miliardy, v roce 2017 3 miliardy korun. Přestože ani tyto finanční prostředky dlouhodobě nestačí, Státní fond dopravní infrastruktury přišel s informací, že bychom od příštího roku neměli obdržet žádné peníze. Ale ponechat kraje bez peněz na opravu silnic je nemyslitelné. Apelujeme proto na novou vládu, aby dostála závazkům vůči krajům, a pevně věříme, že naše požadavky vyslyší,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.  Tento požadavek krajů označil při jednání s hejtmany také prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Kraje dále požádaly příští vládu, aby do státního rozpočtu zahrnula peníze, které plně pokryjí letošní navýšení mezd pracovníků v sociálních službách.

Hejtmani dále upozornili, že program na podporu obnovy kulturní infrastruktury, například muzeí, kulturních domů, divadel či knihoven, ale i technického zařízení, není ze strany veřejné správy dlouhodobě naplňován. Od příštího roku proto žádají zásadní změnu. „Kraje požadují, aby od roku 2018 byly alokovány finanční prostředky ve výši jedné miliardy korun a to dlouhodobě. Dosud totiž nebylo možné na oblast obnovy kulturní infrastruktury čerpat žádné peníze. Proto žádáme vládu, aby program začala plnit a přestala tuto oblast opomíjet,“ konstatovala hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.

Dnes jsme hovořili o tématech, která trápí nejen kraje, ale i města a obce. Proto je budeme projednávat také s vedením Svazu měst a obcí ČR na společném jednání, které se uskuteční 16. listopadu, kde, pevně věřím, nalezneme společnou shodu a podporu,“ dodal hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Chtěli bychom připravit ucelený přehled priorit, které krajské samosprávy aktuálně řeší. Všichni hejtmani jako předsedové odborných komisí předloží tento materiál na příštím jednání Rady, abychom tyto priority, spojené i s finančními nároky na příští rok, byli schopni vládě bezprostředně po jejím ustavení předložit a jednat o nich,“ připomněla Jana Vildumetzová.

Kraje se rovněž zabývaly otázkou zajištění osobní regionální železniční dopravy a společně odsouhlasily podepsání dodatku ke smlouvám na nákup kolejových osobních vozidel. Dodatek stvrdí společným podpisem s ministrem dopravy Danem Ťokem.*

/tz/

K foto:

Předsedkyně Rady Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová na setkání s novináři po pátečním jednání hejtmanů

Foto: archiv AK ČR

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down