Přestože konzumace alkoholu mladistvými dlouhodobě spíše klesá, problematika jeho dostupnosti se s nástupem letních prázdnin opět dostává do popředí. Nezanedbatelnou roli zde hrají maloobchodní prodejci, resp. jejich zaměstnanci na pokladnách. Pro ty je často složité rychle a správně vyhodnotit problematickou situaci a mohou prodat alkohol i mladším osmnácti let. Podle Českého svazu pivovarů by řešením měla být, spíše než udělování pokut či jiné státní restrikce, praktická pomoc lidem v první linii.

Začátek letních prázdnin se každoročně nese ve znamení oslav konce školního roku a s ním i rostoucího zájmu mladistvých o nákup alkoholu. Přestože nejčastěji se k němu podle průzkumů dostávají v menších obchodech či večerkách, zkoušejí jej koupit i ve velkých obchodních řetězcích. To potvrzují nejnovější statistiky kontrol ČOI, podle nichž česká mládež do osmnácti let nemá problém nakoupit v supermarketu alkohol až v polovině případů.

Klíčem je správně cílená prevence

Problémem velkých obchodů je především nutnost pracovat v maximální rychlosti a nevytvářet dlouhé fronty. „Pokladní si nakupující často pořádně neprohlédnou, neboť nechtějí zdržovat a vytvářet na sebe tlak od ostatních čekajících ve frontě,“ vysvětluje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Právě modelové případy a scénáře, jak se v podobných situacích zachovat a jak v jednání s mladistvými neztrácet hlavu nabízí pokladním již od roku 2013 uvedený projekt. Ve spolupráci s obchodními řetězci Kaufland, Makro, Tesco a Coop proto již sedmým rokem realizuje preventivní program s názvem Člověče, nezlob se. V rámci programu Českého svazu pivovarů a sladoven byly za sedm let jeho fungování proškoleny již desítky tisíc pokladních.

Kontrolními nákupy v prodejnách zapojených řetězců bylo zjištěno, že po proškolení personálu poklesly případy prodeje alkoholu mladistvým až o 45 %. „Vedle toho je nezanedbatelným pozitivem i spokojenost našich zaměstnanců, kteří si jsou v komunikaci s mladistvými jistější a situace pro ně nejsou tolik stresové. Tím spíše, že jsme silně zastoupeni v malých obcích, kde se často prodávající s nakupujícími dobře znají,“ doplňuje Lukáš Němčík, ředitel marketingu skupiny Coop.

Pozitivní zkušenost s programem hlásí i další obchodní řetězce. „Každý nově příchozí zaměstnanec i brigádník je v tomto tématu pečlivě proškolen. Školíme zpravidla jednou za čtvrt roku formou prezentace či přímo na pokladně, ve skupinkách i jednotlivě. Ohlasy na školení máme ze strany personálu jen pozitivní,“ uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland.*

/zr/

 

Komunikační kampaň zaměřenou na černé pasažéry spustili zástupci Magistrátu hl. m. Prahy, Dopravního podniku hl. m. Prahy a organizace ROPID. Společný projekt všech tří institucí si klade za cíl snížení počtu černých pasažérů v prostředcích městské hromadné a integrované dopravy v Praze. Zároveň chce pozitivně komunikovat s poctivými cestujícími a ocenit, že nejezdí načerno.

Novou komunikační kampaň s heslem Normální je zaplatit! dnes společně zahájili náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek, dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek a ředitel organizace ROPID Petr Tomčík. Shodli se na tom, že podle statistik počet černých pasažérů v hlavním městě trvale roste a je potřeba začít tuto situaci aktivně řešit.

Představili proto prvních několik opatření, která chtějí pro boj s černými pasažéry zavést. Chceme především mladší generaci ukázat, že jezdit načerno není cool. Všichni by si měli uvědomit, že cestovat na úkor ostatních je naopak hloupé a trapné. Černý pasažér je na podobné úrovni jako někdo, kdo si zajde do obchodu a za službu, kterou získá, nezaplatí,sdělil náměstek primátorky Petr Dolínek.

Kampaň bude v první fázi zaměřena na zapomnětlivce a bude velmi edukativní a preventivní. Není cílem někoho nachytat, naopak by cestující měli být více informováni. „Při zaplacení celoroční jízdenky jezdí cestující za 10 korun denně. Ve srovnání s jinými evropskými, a dokonce i některými českými městy je to maximálně výhodná cena, řekl ředitel ROPID Petr Tomčík.

Ve vybraných prostředcích městské hromadné dopravy se cestující budou setkávat s oboustrannými samolepkami, které zapomnětlivce upozorní, že si musí koupit jízdenku. V Praze máme čtvrtou nejlepší městskou dopravu v Evropě. Má-li to tak zůstat, musíme se na tom podílet všichni,uvedl dopravní ředitel pražského dopravního podniku Ladislav Urbánek.

Nejzajímavější novinkou, která v rámci kampaně vznikne, bude pokuta za půlku. Pokud se cestující při přepravní kontrole neprokážou platným jízdním dokladem, budou mít možnost místo 800 korun pokuty zaplatit pouze 400 korun. Podmínkou bude, že pokutu nezaplatí revizorovi na místě, ale na základě dokladu totožnosti si nechají vypsat zápis o provedené přepravní kontrole a zakoupí si roční občanský kupon v hodnotě 3650 korun s platností ode dne nákupu. „Zasadím se o to, aby rada toto opatření projednala v nejbližší době a začalo tak platit co nejdříve, upozornil na další kroky Petr  Dolínek.

Poctivým cestujícím, kteří se při přepravní kontrole prokážou platným jízdním dokladem, budou revizoři rozdávat tzv. placky za odměnu. Děti pak od revizorů dostanou dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí cestující a učily se tak odmala správným návykům. Součástí kampaně budou i fotopříběhy s tematikou hromadné dopravy, umístěné na reklamních plochách v metru.

/tz/

K foto:

Ve vybraných prostředcích městské hromadné dopravy se cestující budou setkávat s oboustrannými samolepkami, které zapomnětlivce upozorní, že si musí koupit jízdenku

Foto: archiv DP hl. m. P.

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down