Ujištění o tom, že stát neplánuje další nečekaná opatření se zásadními dopady do rozpočtů krajských a obecních samospráv, se včera - ve čtvrtek 21. května - dostalo hejtmanům ze strany premiéra Andreje Babiše. Premiér tak reagoval během včerejší společné videokonference na připomínky hejtmanů, kteří neměli dostatek informací ke kompenzačním bonusům, jež stát financuje prostřednictvím sdílených daní. Stát také nebude požadovat od krajů úhradu ochranných prostředků dodaných v době koronavirové krize. Obě strany se rovněž shodly na tom, že budou jednat o konkrétní částce na opravy krajských silnic pro příští dva roky.

Hejtmani upozornili členy vlády na to, že se kraje snaží zachovat probíhající a naplánované investice. Jinak jsou na tom ale obce, které mají obavy z prohlubujícího se propadu daňových příjmů a omezují či ruší investiční akce.

Chyběla nám komunikace ke kompenzačním bonusům, proto není divu, že se obáváme dalších nečekaných dopadů případných dalších opatření do rozpočtů krajů a obcí. Ministryně financí Alena Schillerová nám dnes (ve čtvrtek 21. 5. - pozn. redakce) vysvětlila, že nejrychlejší způsob, jak dostat peníze na pomoc OSVČ a společnostem s ručením omezeným, bylo vyplatit bonusy prostřednictvím Finanční správy a vzít peníze ze sdílených daní. Deklarovala, že 8. června vše končí a další podobné opatření nás nečeká. Nyní bude záležet na tom, jak se k tématu postaví sněmovna. Požadovali jsme také dvakrát čtyři miliardy na opravy silnic II. a III. tříd a mostů pro roky 2020 a 2021 a vláda se konkrétní částkou bude zabývat. Řešili jsme i situaci týkající se projektu Chytrá karanténa, který přechází do gesce ministra zdravotnictví. Ministr vnitra Jan Hamáček nás informoval o tom, že ministerstvo pracuje na návrhu nové krizové legislativy, o níž by se mělo diskutovat napříč politickým spektrem,“ uvedl 1. místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Premiér také dostal od krajů podrobný přehled o ztrátách vyvolaných opatřeními v souvislosti s nouzovým stavem, ať už jde o zdravotnictví, oblast sociálních věcí či dopravu. Souhrn mu předala místopředsedkyně Rady AKČR a hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová, aby se s ním mohl detailně seznámit.

S ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem hejtmani řešili ceny testů pro samoplátce, které ministerstvo stanovilo bez započítání dalších nákladů například za provedení odběrů. „Ministr nás ubezpečil, že o tom bude ještě zítra jednat. Dále upřesnil, že projekt Chytrá karanténa nyní spadá pod hlavní hygieničku,“ dodal Jiří Běhounek.

Fungování Chytré karantény ocenil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, protože na území regionu se nyní nákaza šíří mezi horníky Dolu Darkov, a díky projektu se rychle daří najít kontakty nakažených a testovat je na covid-19.

Hovořilo se i o tom, že Ministerstvo pro místní rozvoj počítá s podporou akcí ze zásobníku projektů předložených obcemi k čerpání dotací jak v rámci národních, tak evropských zdrojů.*

/zr/

Na snímku: Předseda vlády Andrej Babiš při čtvrteční videokonferenci s hejtmany

Foto: facebookový profil A. Babiše

 

Sdružení místních samospráv ČR a hejtmani Libereckého, Pardubického, Plzeňského, Zlínského a Jihomoravského kraje vyzvali stát, aby podpořil územní samosprávy ve snaze rozhýbat regionální ekonomiku.

Konkrétně navrhli hned několik opatření, která mohou obcím, městům a regionům pomoci. Mezi jinými jde o posílení jejich rozpočtových zdrojů novelou zákona o rozpočtovém určení daní, akceleraci národních i evropských dotací pro samosprávy či pomoc samosprávám při sjednávání nízkoúročených půjček. Výzvu nyní mohou podepisovat představitelé obcí a měst, o její podpoře jednají i další kraje. SMS ČR zároveň pořádá sběr připravených projektů (investic), které samosprávy mohou prakticky ihned realizovat (a to online zde).

Právě v těchto dnech, kdy začíná být zřejmý rozsah dopadů epidemie COVID 19 a souvisejících nutných opatření vlády do rozpočtů rodin, firem, obcí, krajů a státu, bude jedním z rozhodujících faktorů rychlost, s jakou se nám společně podaří dostat českou ekonomiku zase do kondice. Samosprávy v této výzvě deklarují připravenost realizovat své investice, které mohou zásadně pomoci rozhýbat místní ekonomiku v regionech. Jsou rychlé a dosáhnou na ně především místní firmy či živnostníci,“ konstatoval hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

„V naší výzvě deklarujeme, že jsme solidární se státem, jsme si vědomi, jakou krizí procházíme, a chápeme, že v první řadě musí stát provádět opatření na udržení zaměstnanosti a podporu podniku a firem. Nyní již však nastal čas i pro adekvátní podporu našich obcí, měst a regionů, kdy jak v oblasti samosprávami sdílených daní se státem, tak vlastních příjmů očekáváme propad kolem 20 %,“ podotkl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Navrhli jsme hned několik opatření, kterými stát může své samosprávy nyní podpořit. V poslanecké sněmovně je nyní projednávána v prvním čtení novela zákona o rozpočtovém určení daní, kterou navrhuje Zlínský, Pardubický a Liberecký kraj posílit krajské rozpočty zejména pro investice a údržbu do krajských silnic. Právě tyto investice umí kraje realizovat velmi rychle a také státu se tyto rychlé investice vyplatí,“ upozornil hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek.

Plzeňský hejtman Josef Bernard poukázal i na další možnosti, které stát může využít. „Velkou výhodou regionálních a lokálních investic vedle podpory regionálních firem a živnostníků je také fakt, že s nimi samosprávy mají dlouholeté zkušenosti. Stát by měl napřít své dotační toky na opatření, která jsou nyní tolik potřebná, jako je podpora opatření proti suchu, obnova krajinných struktur, odpadového hospodářství, zateplení veřejných budov a podobná environmentální opatření.

Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek připomněl, že stát může využít i evropské fondy. „Navrhujeme, aby stát ještě ve stávajícím programovacím období přesunul evropské peníze do Integrovaného regionálního operačního programu či Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP). V těchto fondech je připraveno k realizaci množství projektů, na které se prostě jen nedostaly peníze a samosprávy by je mohly realizovat ještě do konce roku.

Předseda Sdružení místních samospráv ČR Stanislav Polčák uzavřel s tím, že společnou výzvu nyní mohou podpořit i představitelé obcí a měst (a to online zde) a také že SMS ČR nyní od obcí sbírá připravené projekty, které mohou být velmi rychle samosprávami uskutečněny. „Chceme státu na konkrétních datech z území ukázat, že připravené regionální a místní investice nejsou žádnou chimérou, že jde o reálné projekty, které pomohou rozhýbat regionální ekonomiku, zvýší kvalitu života našich občanů, ale pomůžou i životnímu prostředí.“ Stanislav Polčák zároveň upozornil na to, že například v roce 2018 byly celkové investice obcí nejvyšší v historii a dosáhly částky 77 miliard. „Pokud stát samosprávy podpoří, jsou určitě obce a kraje schopny investovat částku na hranici sta miliard, což rozhýbe regionální ekonomiku a pomůže celé společnosti,“ dodal předseda Sdružení místních samospráv ČR.

/zr/

 

 

Kabinet Andreje Babiše na jednání v pondělí 30. dubna 2018 rozhodl o způsobu financování rekonstrukcí krajských silnic. Letos pošle krajům prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury celkem čtyři miliardy korun, na příští roky chce finanční pomoc krajům vyřešit systémově.

Státní fond dopravní infrastruktury krajům vyplatí celkem čtyři miliardy korun na rekonstrukce silnic II. a III. tříd a komunikací, které dočasně nahrazují chybějící část pražského okruhu. Jednu miliardu pokryje z nespotřebovaných finančních prostředků z minulých let, tři miliardy rozhodla vláda poskytnout formou dotace. Většina této sumy (2,4 miliardy) půjde z vládní rozpočtové rezervy, zbytek vyřeší přesuny v kapitolách Ministerstva dopravy.

Zároveň vláda 30. dubna uložila ministru dopravy vypracovat ve spolupráci s ministryní financí návrh na zajištění systémového financování silnic II. a III. tříd. Měl by se tak odstranit stávající stav, kdy vláda o konečné výši peněz na krajské silnice rozhoduje nahodile podle aktuální situace státního rozpočtu, což kraje staví do nejisté situace. Nově by měl být tento příspěvek státu přímo součástí rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Podle Jany Vildumetzové, předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanky Karlovarského kraje, jde o "velmi důležité potvrzení spolupráce s vládou, která plní svůj slib, a na základě toho regiony dostanou požadované čtyři  miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury". Jana Vildumetzová dále uvedla: "Silnice nižších tříd, ale i mosty, převzaly kraje od státu před lety ve velmi špatném technickém stavu, proto by mělo být zcela samozřejmé, že se stát bude podílet na jejich obnově. Musím ovšem připomenout, že každoročně potřebujeme plánovat rekonstrukce silnic a mostů s velkým časovým předstihem, proto je pro nás důležité, abychom měli garantovanou výši příspěvku i v příštích letech. Z tohoto důvodu velmi oceňuji, že pan premiér podle mých informací zadal ministru dopravy a ministryni financí, aby v co nejkratší době připravili návrh, jak do budoucna příspěvek pro kraje řešit systémově, a kraje s ním tak budou moci počítat.“*

/tz/

K foto:

Z tiskové konference po jednání vlády, 30. dubna 2018

Foto: archiv vlády ČR

 

 

 

Příslib předsedy vlády Andreje Babiše, že kraje obdrží čtyři miliardy korun na opravy silnic II. a III. tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), byl v pátek 6. dubna písemně potvrzen Ministerstvem dopravy. Dnes o tom informovala Asociace krajů ČR s tím, že příslušné usnesení vláda plánuje projednat do konce dubna.

Ministerstvo v dopise adresovaném předsedkyni Rady Asociace krajů ČR a hejtmance Karlovarského kraje Janě Vildumetzové rovněž navrhlo krajům, aby bez odkladů zahájily přípravu projektů oprav silnic nižších tříd.

Máme velkou radost, že vláda plní příslib, který dala krajům ohledně financí na opravy silnic II. a III. tříd včetně mostů. V pátek nám 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček dopisem potvrdil, že peníze skutečně obdržíme. Dopis zároveň umožňuje krajům neprodleně zahájit přípravu projektů ještě dříve, než bude nařízení oficiálně potvrzeno vládou,“ okomentovala krok Ministerstva dopravy Jana Vildumetzová.

Kraje musí plánovat opravy a rekonstrukce silnic s velkým časovým předstihem, proto už nyní mají stavební akce připravené a mohou zahájit výstavbu v podstatě okamžitě. „Stavební sezóna letošního roku je v plném proudu a každý den navíc, kdy nemůžeme silnice opravovat, je pro nás velkou komplikací. Z toho důvodu jsme velice rádi, že ministerstvo usiluje o to, aby byl tento proces zkrácen na minimum a kraje mohly začít stavět. Občané mají právo jezdit bezpečně a po opravených silnicích, ale bez potřebných financí na opravy by to samozřejmě nebylo možné,“ dodává Jana Vildumetzová.

Kraje intenzivně jednaly s vládou o financování oprav silnic II. a III. tříd od září loňského roku, kdy bylo avizováno, že pro letošní rok neobdrží žádné peníze ze SFDI. Asociace krajů ČR jedná i o garanci víceletého financování obnovy silnic II. a III. tříd, a to v objemu čtyř miliard korun ročně.

Předběžný návrh na rozdělení 4 mld. Kč  mezi jednotlivé kraje podle délky cestní sítě

Kraj * délka silnic II. a III. třídy (km) * podíl silnic II. a III. třídy v rámci ČR * výše přidělených finančních prostředků (tis. Kč)

Středočeský * 8628 * 17,71 % * 677 717

Jihočeský * 5445 * 11,18 % * 427 814

Plzeňský * 4604 * 9,45 % * 361 746

Karlovarský*1847*3,79 %*145 093

Ústecký*3650*7,50 %*286 791

Liberecký*2076*4,26 %*163 140

Královéhradecký*3301*6,78 %*259 355

Pardubický*3126*6,42 %*245 605

Vysočina*4562*9,37 %*358 414

Jihomoravský*3868*7,94 %*303 864

Olomoucký*3093*6,35 %*242 997

Zlínský*1765*3,62 %*138 689

Moravskoslezský*2735*5.62 %*214 862

Praha*-*-*173 913

ZDROJ: MD ČR*

/tz/

Ilustrační foto: www.martinice.eu

Vláda na své dnešní schůzi odsouhlasila vyplatit krajům 394,43 milionu korun na rekonstrukce silnic II. a III. tříd, které jsou ve vlastnictví krajů. Schválila také Souhrnný akční plán Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, který jim má pomoci znovu nastartovat ekonomiku postiženou útlumem klíčových lokálních odvětví. Seznámila se také s informací ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové o průběhu dofinancování sociálních služeb.

Vyčleněním téměř 400 milionů korun z vládní rozpočtové rezervy na investice do krajských silnic kompenzuje vláda krajům vyšší náklady na zabezpečení regionální autobusové dopravy, které dopravcům vznikly nařízením vlády zvýšit mzdy a další odměny řidičům linkových autobusů od 1. ledna 2017. Toto nařízení vlády zvýšilo mzdy řidičům o téměř 40 procent, na druhou stranu hrozilo, že potřebné finanční prostředky budou muset kraje vzít právě z investic do rozvoje a oprav dopravní infrastruktury. Proto vláda na popud premiéra Bohuslava Sobotky rozhodla navýšit příspěvek státu na opravy krajských silnic. Letos tak na opravy krajských silnic stát přispěje celkem částkou přibližně 3,4 miliardy korun.

Plán restrukturalizace krajů

Vláda  také přijala Souhrnný akční plán Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, který předložili ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček. Jde o regiony, které řeší problémy s útlumem tradičních průmyslových oborů – především hornictví a hutnictví. Důsledkem je vyšší nezaměstnanost, vylidňování a pokles životní úrovně obyvatel.

Tomu chce vláda čelit plánem na ekonomický a sociální restart těchto regionů. Sedm pilířů Strategického rámce hospodářské restrukturalizace počítá s řadou konkrétních opatření na restrukturalizaci a modernizaci průmyslu, na podporu rekvalifikace obyvatel, modernizaci infrastruktury či využití stávajících brownfieldů. Celkem plán počítá do roku 2020 s výdaji ve výši 41,959 miliardy korun.

Strategie hospodářské restrukturalizace znevýhodněných regionů byla připravena Ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Úřadem zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj.

Ministerstvo pro místní rozvoj jako gestor regionální politiky vyhodnotilo na základě mnoha strategických materiálů, že stát musí pomoci strukturálně postiženým regionům, které se dlouhodobě nacházejí v nepříznivé hospodářské situaci. Na realizaci konkrétních projektů na podporu krajů se budou podílet jednotlivá ministerstva ve spolupráci se zástupci dotčených regionů, což považuji za velký krok vpřed,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a dodala: „Vláda České republiky má dluh vůči těmto třem regionům. Byly to těžební kraje s těžkým průmyslem. Po odchodu velkých zaměstnavatelů, ať už jde o těžební průmysl nebo Armádu ČR, tam jen stěží dnes lidé hledají práci. A to je jeden z hlavních cílů této restrukturalizace.“

Na téma restrukturalizace uvedených tří krajů jsme v TV Municipal hovořili s náměstkyní ministryně pro místní rozvoj Klárou Dostálovou, viz: https://moderniobec.cz/video/strategicky-ramec-hospodarske-restrukturalizace-usteckeho-moravskoslezskeho-a-karlovarskeho-kraje/

Dofinancování sociálních služeb

Vláda se rovněž seznámila s informací ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové o aktuálním stavu dofinancování sociálních služeb. Vláda koncem května rozhodla o navýšení platů zaměstnanců v sociálních službách od 1. července až o 23 procent a zároveň odsouhlasila vyčlenit na dofinancování sociálních služeb dalších 1,2 miliardy korun.

Ministryně Marksová informovala vládu, že Ministerstvo práce a sociálních věcí dotace v rekordně krátkém čase zpracovalo a slíbené peníze už krajům ke konci června odeslalo. Teď je podle šéfky resortu na jednotlivých krajích, aby co nejdříve svolaly svá zastupitelstva a rozhodly o rozeslání dodatečných peněz jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb.*

/tz/

K foto:

Z dnešní tiskové konference po jednání vlády ČR

Foto: archiv vlády

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down