Zavírací doba se díky novému konceptu, s nímž přichází síť družstevních prodejen COOP, stává minulostí. V průběhu února se ve Strakonicích otevře první obchod, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu a bude tak v něm možno nakupovat v režimu 24/7. Podle vedení firmy se podobného obchodu dočkají zákazníci brzo i na dalším místě v jižních Čechách, a to v Českém Krumlově. COOP se při tvorbě nového konceptu inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let. Podle Lukáše Němčíka, ředitele pro rozvoj a marketing, řešení přináší zcela novou dimenzi komfortu pro zákazníky.

Slovo samoobsluha získává s námi nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ okomentoval plánované otevření obchodu Lukáš Němčík. Na základě zkušeností se bude koncept rozšiřovat i do dalších míst. Největší úspěch se očekává právě v menších a středních městech, kde je dostatek zákazníků a zároveň řada z nich se už nespokojí s obchody se standardní otevírací dobou.    

Zákazníci budou moci v obchodě nakupovat pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. Každý zákazník tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem.

Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod, uzavřené budou jen pulty s lahůdkami či uzeninami. Automatické obchody však  budou mít rozšířenou nabídku baleného zboží.  Samotná platba za zboží bude fungovat na principu samoobslužných pokladen, kterými jsou již dnes větší obchody sítě COOP běžně vybaveny. Zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem po ověření platby. Dodavatelem technologického řešení je společnost Knowinstore.  

Kromě zvýšení pohodlí zákazníků si COOP od zavádění automatických prodejen slibuje také vyšší tržby a zároveň snížení mzdových nákladů. Náklady na proměnu jedné prodejny v obchod budoucnosti se podle Němčíka pohybují kolem jednoho miliónu korun.

COOP byl v minulosti prvním obchodem v ČR, který nabídl chladicí boxy s potravinami. Nyní COOP výrazně rozšiřuje síť obchodů spojených s e-shopem, těch je nyní zhruba 700. V nedávné době začala síť testovat také rozvážku potravin.  

Zákazníci a jejich potřeby se mění. Je načase, aby se nemuseli přizpůsobovat obchodům, ale aby se obchody přizpůsobily jim,“ uzavřel Lukáš Němčík.  

/zr/

Ilustrační foto: archiv skupiny COOP

*

Na konferenci Samoška věnované tradičnímu obchodu představila skupina COOP svoji vizi vesnického obchodu pro další desetiletí. Celý koncept je postaven na využívání nových technologií, rozšířeném spektru služeb ale i podpoře místních komunit a ekonomik.

Stanovený směr není podle vedení řetězce žádná nerealizovatelná vize, protože všechny prvky konceptu Obchod 2030 již v praxi fungují a jsou vyzkoušeny. Nyní bude cílem sítě COOP jednotlivé prvky propojovat v nově rekonstruovaných prodejnách.

Moderní technologie jako jsou třeba samoobslužné systémy, solární elektrárny či úsporné technologie mají za cíl snížení nákladů i uhlíkové stopy. Naše obchody ale musí být také součástí místních komunit, a proto se soustředí na prodej lokálních produktů a vytváření sociálního prostoru, který na vesnicích často chybí,“ uvádí Lukáš Němčík, ředitel pro rozvoj a marketing skupiny COOP.

Součástí větších obchodů by se proto měly například v stále větší míře stávat kavárny, které umožní místním se potkávat. COOP takových kaváren nyní provozuje již několik desítek.

Služby se pak budou ještě výrazněji rozšiřovat o e-commerce. Již nyní je více než čtvrtina z 2400 družstevních prodejen spojena s e-shopem, v roce 2020 začal COOP spouštět  i samoobslužné chlazené výdejní boxy a nyní testuje rozvoz potravin. Kamenné obchody by měly i nadále zůstat základem strategie, e-commerce služby by je však měli posunout k větší flexibilitě.

Nedávná doba ukázala, jak je důležité zachovat obchodní obslužnost venkova. Pro starší lidi či mladé rodiny je jednoduše dostupný obchod absolutní nezbytnost. Zároveň je jasné, že na vesnicích nemůžeme nabízet takový sortiment a otevírací dobu jakou dnes někteří zákazníci požadují, technologie představují řešení tohoto problému,“ připomíná dále Lukáš Němčík s tím, že každý rok se má počet obchodů propojených s e-shopem zvyšovat o desítky až stovky.

Malé obchody by se také měly ještě výrazněji odlišovat svým sortimentem. Původ potravin je pro spotřebitele stále důležitější.

Prodávat české produkty je u nás samozřejmostí, chceme však jít dál a více se soustředit na prodej lokálních produktů. Nemá smysl na venkově stavět centrálně zásobované supermarkety, které budou mít podstatnou část zboží z zahraničí a další část pak z velkých výroben vzdálených stovky kilometrů daleko,“ dodává Lukáš Němčík.

Počet vesnických prodejen v minulých letech výrazně klesal. V posledních letech se však pád zastavil. Podle Pavla Březiny, předsedy Asociace českého tradičního obchodu, to souvisí s pandemií a částečnou změnou zákaznického chování.

Pandemie vesnickým obchodům paradoxně pomohla. Z dlouhodobého pohledu se však ukazuje, že úspěšnými mohou být pouze takové obchody, které jsou kromě jednoduché dostupnosti schopné nabídnout zákazníkům i něco více. Příkladem jsou obchody zaměřené na lokální produkci, ty se v menších městech umí dobře prosadit i v konkurenci nadnárodních řetězců,“ uzavírá Pavel Březina.

ZÁKLADY KONCEPTU OBCHOD 2030

* Vlastní výroba elektrické energie (COOP provozuje více než 100 solárních elektráren).

* Úsporné technologie (LED osvětlení, nové technologie chlazení).

* Samoobslužné systémy, platební terminály (nižší náklady na personál, možnost finančních a poštovních služeb).

* Výdejní boxy a rozvoz (větší časová flexibilita, v provozu je 10 výdejních chlazených boxů, rozvoz je ve fázi testování).

* E-shop - rozšíření sortimentu (aktuálně je e-shop spojen s 600 prodejnami COOP).

* Prodej lokálních produktů (družstevní prodejny jsou často pro menší producenty jednou z mála možnosti přístupu k zákazníkovi, objem produkce těchto dodavatelů jim neumožňuje prodávat v rámci velkých řetězců).

* Kavárny (aktuálně jich je v provozu několik desítek a fungují jako nedílná součást obchodu, v některých obcích je to jediné místo pro setkávání místních).

Problematice vesnických obchodů se Moderní obec zevrubně věnovala například ve svém letošním zářijovém a listopadovém vydání.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

/zr/

 

 

O vítězi v kategorii Mastercard Inovace roku – nová realita obchodu rozhodli svým hlasováním účastníci konference Retail Summit. Skupina COOP svými výdejními chlazenými boxy ukazuje jedno z možných řešení, jak zachovat a zlepšovat obchodní obslužnost venkovských oblastí. COOP začala chlazené boxy v ČR zřizovat jako první a otevírá je i v obcích, kde není pro obyvatele dostupný žádný obchod. Odborníci na řešení ocenili také to, že výdejní boxy COOP jsou z velké části zásobovány z produkce lokálních dodavatelů.

„Hledáme cesty, jak zajistit udržitelnost venkovského života a lokálních ekonomik, proto boxy zřizujeme například i v místech, kde klasický kamenný obchod nemůže ekonomicky fungovat. Klíčové položky, jako je pečivo, maso a uzeniny, dodávají do našich boxů především místní výrobci,“ okomentoval udělení ceny Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu skupiny COOP.

Podle jeho slov skupina COOP dlouhodobě pracuje na konceptech, které vytvářejí z venkovských obchodů a společenská centra s širokou paletou služeb. V obchodech COOP tak lze dnes běžně vyřizovat například obchodní a finanční služby. Díky rozšíření prodejen o e-shopy si pak lidé mohou objednávat i dříve v malých prodejnách nedostupné zboží.

Udržitelnost v širokém slova smyslu je pro nás klíčová. Díky rozšiřování našich služeb nemusí dnes lidé na venkově složitě cestovat. V dalším propojování naší sítě 2400 obchodů s moderními technologiemi vidíme budoucnost,“ uzavřel Lukáš Němčík.

V soutěží Inovace roku se na dalších místech umístil firmy Rohlík a společný projekt firem Košík a Kaufland.*

/zr/

Novým formám prodeje potravin a dalšího základního zboří zejména v menších venkovských obcích se zevrubně věnuje aktuální zářijové vydání Moderní obce, které přináší i zkušenosti z využívání výdejních chlazených boxů v konkrétních obcích.

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

Ilustrační foto: Skupina COOP

 

Skupina COOP provozuje většinu ze svých obchodů v menších obcích. Novým trendem poslední doby je rozšiřování prodejen o kavárny. Jedním z průkopníků tohoto konceptu je v rámci sítě COOP družstvo Konzum v Ústí nad Orlicí. Aktuálně provozuje už sedm kaváren a poslední otevřelo letos na jaře v obci Písečná u Žamberku.

Podle Miloslava Hlavsy, ředitele družstva, jsou kavárny přirozeným rozšířením služeb obchodů v menších obcích. „Naše obchody jsou často jediným centrem dění v obci, vesnická prodejna dnes často supluje bankomat, lékárnu či poštu a další služby. Nyní dáváme místním také prostor, kde se setkávat,“ uvedl Miloslav Hlavsa.

Kavárny COOP prodávají produkty od místních výrobců potravin a obvykle jsou doplněny i o dětské koutky.  O jejich otevření nechává často COOP hlasovat místní obyvatele nebo členy družstva. Jak Miloslav Hlavsa připomněl, na venkově by samostatné kavárny nepřežily, jejich spojení s prodejnami však dává perfektní smysl.

Ředitel marketingu a rozvoje skupiny COOP Lukáš Němčík doplnil, že také další družstva testují tento koncept a počet kaváren spojených s prodejnami roste po celé republice. Mezi regiony, kde se tomuto konceptu daří, patří například jižní a střední Čechy či jižní Morava. Celkem jich v posledních letech vznikly řádově desítky a další budou přibývat.

„Jsme  zakořenění v obcích, naši členové tam žijí, a proto víme poměrně přesně, co obyvatele jednotlivých obcí potřebují, a soubor služeb našich obchodů umíme těmto potřebám přizpůsobovat. Díky tomu je naše síť obchodů nyní stabilizovaná, doba zavírání vesnických obchodů naštěstí skončila  a naopak dochází k jejich modernizaci a rozšiřování služeb,“ uzavřel Lukáš Němčík.*

/zr/

Ilustrační foto: skupina COOP

Samostatný výdejní chlazený box funguje od minulého pátku v Medlovicích na Vyškovsku. Jde o službu, která obci s necelými čtyřmi stovkami obyvatel a v níž chybí prodejna s potravinami, výrazně pomůže.
.

Podle místostarosty obce Romana Pavelky jsou Medlovice už déle než dva roky bez obchodu. „Obec má 370 obyvatel a prodejna se zde neuživil. Výdejní box může být řešením, jak místním zjednodušit možnost nákupu bez složitého dojíždění. Proto jsme instalaci boxu podpořili alespoň poskytnutím místa a hrazením nákladů na elektřinu a připojení k internetu,“ dodal Roman Pavelka.

Skupina COOP začala rozvíjet výdejní boxy minulý rok, a to v návaznosti na spuštění vlastního e-shopu, který je dnes v provozu u více než 500 prodejen. Některým prodejnám nyní e-shop zajišťuje již více než 10% jejich obratu. COOP v současnosti provozuje už desítku boxů a další se plánují, také se zvažuje rozšíření počtu výdejních schránek v již instalovaných boxech.

František Polák, předseda družstva, které box v Medlovicích začalo provozovat, k tomu dodává, že  obchody v obcích, jako jsou Medlovice, nemají šanci bez další podpory a dotací přežít. Boxy u prodejen se i v menších obcích už stačily osvědčit, jejich využívání výrazně zvýšila pandemie.

Box v Medlovicích je zavážen z prodejny, která je vzdálena jen několik kilometrů, v tuto chvíli bude zavážen dvakrát denně a zboží si stačí objednat jen tři hodiny před závozem, v případě zájmu není pro nás problém zvýšit četnost závozů,“ upřesnil František Polák.

V rámci své strategii razí COOP odlišnou filosofii než konkurence: Boxy totiž nejsou zaváženy z mnoha kilometrů vzdálených centrálních skladů, ale z blízkých obchodů. Navíc lze jejich prostřednictvím kupovat potraviny pocházející z blízkého okolí. „Další funkcí boxů je naopak zajistit zboží, které není v každodenní nabídce malých obchodů,“ doplnil Lukáš Němčík, šéf marketingu a rozvoje sítě COOP.  V boxu je možno si objednat jak potraviny z sítě COOP, tak  zboží z dalších e-shopů v návaznosti na službu Balíkobot. Dovoz do boxu stojí zákazníky 30 korun.

Vesnické prodejny dnes v řadě míst stále více fungují jako huby, kde je možno nejen nakoupit potraviny, ale také třeba vybrat si peníze, nakoupit léky, vyřídit poštu, či posedět v kavárně. Propojení prodejny s e-shopem a výdejním boxem je logickým rozšířením této strategie,“ uzavřel Lukáš Němčík.

/zr/

Na snímku: Výdejní box, který funguje 24 hodin denně, byl v Medlovicích umístěn na nádvoří u kulturního domu

Foto: archiv COOP*

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down