Organizace Pěšky městem zve na mezinárodní konferenci o chodcích a pro chodce ve městech, která se uskuteční v e dnech 21. a 22. října v prostorech pražského CAMPu (Centra pro architekturu a plánování). Akce se koná pod záštitou Magistrátu hl. m. Prahy a Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy.

Na účastníky akce  čeká program nabitý přednáškami zahraničních i českých expertů a několik zajímavých workshopů. Ve vztahu k chodcům se budou řešit témata jako doprava a plánování, klimatická změna, zdraví, ekonomika, děti ve městech a mnoho dalšího. Hlavním řečníkem bude prof. Carlos Moreno – vědec, zmocněnec starostky města Paříže pro smart cities a především autor konceptu tzv. 15minutového města. Nebude chybět ani příjemný networking u šálku dobré kávy.

Říjnové vydání Moderní obce k blížící se konferenci přinese rozhovor s Petrou Syrovou, předsedkyní spolku Pěšky městem, který konferenci pořádá. Ze zajímavého rozhovoru zde vyjímáme alespoň jednu z odpovědí paní předsedkyně: „Z mého pohledu je důležité dívat se na dopravu komplexně. Například automobilová doprava v Praze představuje pouze 33 % v dělbě přepravní práce, pěší doprava 23 %. Řešení typu „až budou postaveny obchvaty a dost parkovacích domů, pak můžeme zklidňovat centra měst“ nebude bez dalších opatření fungovat a bude způsobovat jen další nárůst automobilové dopravy.

Nabídneme-li lidem silnice, budou je využívat a za chvíli budou zase přeplněné a do měst bude proudit více aut. Současně s výstavbou okruhů musí být regulován vjezd aut do center měst (např. zdražením parkování či mýtným) a lidem nabízeny jiné možnosti cestování – kvalitní městská a příměstská doprava, bezpečné a komfortní cesty pro pěší či jízdní kola.

Pokud se na dopravu díváme v kontextu udržitelného rozvoje, tak vnímám, že nastal čas pro přerozdělení veřejného prostoru měst férovějším způsobem. S ohledem na klimatické změny, současnou pandemii, ale i zdraví obyvatel, kvalitu a hodnotu veřejného prostoru je třeba přehodnotit priority v organizaci dopravy a podporovat rozvoj pěší, cyklistické či veřejné dopravy, které prostředí měst i lidem prospívají.“*

Na konferenci se registrujte na webových stránkách Pěšky městem: https://peskymestem.cz/projekt/konference-pesky-mestem/ .

/zr, rš/

Hlavní město Praha se rozhodlo tvrdě regulovat hazard. Od 1. 1. 2021 došlo k plnému zákazu technických her a ve 41 z 57 městských částí i k zákazu živých her. Zatímco fiskální důsledky jsou zřejmé (v příštích pěti letech rozpočet české metropole přijde o 1,27 miliardy Kč), zamýšlené pozitivní dopady do adiktologické oblasti jsou s velkým otazníkem. Na rizika spojená s regulací land-based hazardního hraní upozorňuje nová studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

Omezení land-based hazardu, tedy zákaz kamenných provozoven jako herna či kasino, je velmi často vnímáno jako jednoznačně správný krok. Jenže z pohledu ekonomického i adiktologického jde o dost složitější problém. „V oblasti rizikovosti hazardních her sledujeme významný růst on-line hraní, které svou atraktivitou a dostupností překonává land-based hry. Lidé jsou na mobilu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu jedno kliknutí od nekončící nabídky her a sázek. Online zcela odstranil transakční náklady návštěvy hazardních provozoven a dotýká se i možnosti omezovat přístup patologickým hráčům nebo kontrolovat obcházení regulace,“ říká Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz (CETA). „Tento trend ještě podnítil covid.19. Pro ilustraci: Zatímco hrubé výnosy ze sázek (GGR) vzrostly ve 3. čtvrtletí o 5,6 %, výnosy z - vzrostly o 117,4 %. S on-line hazardem začínají i lidé, kteří by do heren asi nevkročili, ve velkém třeba začínají hrát důchodci,“ dodává Aleš Rod.

A právě to je největším rizikem prohibitivní regulace – zákaz hraní v land-based hernách, kde kvůli nové legislativě dochází k významné regulaci patologického hraní, ať již zákazem vstupu nebo sebeomezujícími limity hraní, vyžene hráče buď do provozoven „za ceduli města“, na internet anebo k nelegálním provozovatelům. Společenské náklady spojené s patologickými hráči v daném městě tak přetrvají, kdežto peníze na léčbu hráčů města budou muset brát jinde.

Podle zákona je podíl obcí z celostátního výnosu daně z technických her podmiňován existencí „fyzických“ herních pozic, Praha se tedy redukcí technických her na svém území připravila o podíl celostátního výnosu z technických her, land-based i on-line. Díky dobíhajícím licencím se zákaz nejsilněji projeví v roce 2024, kdy bude roční ztráta činit 560,6 milionu Kč. V dalších letech bude ušlý daňový výnos ještě vyšší,“ komentuje kalkulace Jakub Žofčák, analytik CETA.

Tabulka: Odhad ztracených výnosů hl. m. Prahy na dani z hazardních her (hraných formou land-based i on-line) v ČR v letech 2021–2025 (v mil. Kč)

Ztráta na dani  z THZtráta na dani z ostatních herZtráta celkem
20210-26,1-26,1
20220-27,5-27,5
2023-40,7-28,8-69,6
2024-530,3-30,3-560,6
2025-556,8-31,8-588,6

Zdroj: vlastní kalkulace CETA

To, že zákaz land-based hraní proti sobě staví reálné náklady a teoretické přínosy, se začíná projevovat v některých městech, jenž od záměru prohibice ustupují. „Situaci ve městech jako Kladno či Český Krumlov intenzivně monitorujeme, bude zajímavé porovnat situaci těchto měst a měst, která zavedla tvrdou prohibici hazardu. Prohibici, která je považována za do určité míry překonaný a nefunkční přístup. Je totiž nezbytné si uvědomit, že regulace nabídky nijak nepostihuje poptávku, obzvlášť v situaci blízkého a dostupného substitutu. Lze tak očekávat, že z pohledu adiktologického bude mít regulace nižší než zamýšlené dopady,“ uzavírá Jakub Žofčák.

Celou studii můžete najít ZDE.

/zr/*

Úvodní rozhovor listopadového vydání Moderní obce jsme vedli se starostkou Karlovy Studánky Radkou Chudovou. Ta se stala i „tváří“ aktuálního čísla Moderní obce (viz první strana obálky nahoře).

Aktuální vydání Moderní obce však obsahuje dlouhou řadu i dalších podnětných a atraktivních textů.  Tématem měsíce tentokrát byly úspory energie a veřejné osvětlení. Přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách listopadového čísla vystupují.

* Radka Chudová, starostka Karlovy Studánky na Bruntálsku: Já jsem jedna ze dvou občanů opravdu narozených přímo v Karlově Studánce. Vyrostla jsem zde a mám to tu velmi ráda, ráda chodím po horách, nebo si jen tak vyjdu na procházku po obci. Vnímám náš region jako velmi krásný kout země, který zasluhuje pozornost. Záměrů na rozvoj naší malebné obce mám spoustu, bohužel vzhledem k nedořešeným restitučním nárokům Řádu německých rytířů není v současné době možné připravit jakýkoliv záměr. Rovněž lázně jako státní podnik nemohou realizovat své záměry a provádět majetkoprávní úkony s nepotřebným majetkem.

* Pavol Lukša, starosta Čeladné na Frýdecku-Místecku: Vybudovat naši obec nás stálo více než dvacet let energie a úsilí. Proto se nemohu smířit s výkladem, že o naše byty by mohl žádat kdekdo, že nesmíme eliminovat dlužníky a že nemáme právo si zajistit, aby naše evidence byla aktuální. Hospodaříme se svým majetkem, a transparentně říkáme, jak s ním hospodařit chceme. Byl pořízen z našeho rozpočtu a jen my se o tento majetek staráme. Takže poslouchat, co všechno nesmíme, mne docela zvedlo ze židle. Ať se stát stará o svůj majetek a respektuje naše vlastnická práva. My mu taky nic nepřikazujeme, i když na rovinu říkám, že stát by se od samosprávy někdy mohl učit. Proto jsme neustoupili. Z principu. Ať už jednou někdo řekne, co tedy vlastně jsme – samospráva, nebo podřízení státu, či snad dokonce i Bruselu?

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Stát si stále častěji začíná myslet, že je samosprávě nadřízený. Není tomu tak. Samospráva je tu od toho, aby spravovala své věci samostatně – a i když respektujeme meze, které musí být dány, pak naopak o to více musíme trvat na tom, že za tyto meze nikdo nesmí strčit ani malíček. Na to potřebujeme onu jednotu, na to potřebujeme odborné znalosti – a v těch nejzásadnějších případech po boku odborníky, kteří se státu nezaleknou. A protože mám tu čest stát občas po vašem boku, mohu říct, že obce a města jsou zdatnými bojovníky. Bez ohledu na nějaké stranické barvy – starostům jde prostě o věc.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF, a. s.: Parametry rozdělování podílu krajů na sdílených daní mezi jednotlivé kraje, které byly nastavené před dvaceti lety a od té doby se prakticky nezměnily, by si zasloužily aktualizaci na současné podmínky fungování vyšších územních samosprávných celků.

* Luděk Tesař, ekonom: Za současné situace se obcím a městům vyplatí nastavit si a čerpat investiční úvěrový rámec – nastavit jeho výši tak, aby územní samosprávy využily svůj potenciál a přitom nešly nikdy za hranici svých možností. Kdo již má načerpané úvěry, nechť pamatuje na to, že je nejvýhodnější doba k fixacím úroků.

* Vilém Žák, ředitel a člen představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR:  SOVAK ČR byl v rámci České republiky první organizací, která začala odebírat vzorky odpadních vod s následnými rozbory na přítomnost SARS-CoV-2. Chtěli jsme v praxi ověřit platnost informací, které jste zmínil ve své otázce. Následoval nás Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka.  Ukazuje se, že detekovat koronavirus v odpadní vodě možné je, nicméně přes množství obdobných studií po celém světě nebyl dosud prokázán přenos viru z odpadních vod na člověka. Přítomnost tedy prokázat můžeme, nikoliv však potenciál nemoc dále způsobit. Některé progresivní společnosti, jako například Pražské vodovody a kanalizace, už zavádějí moderní metodiku PCR právě pro detekci přítomnosti jednotlivých druhů bakterií či virů v pitné a odpadní vodě. Budeme tak sami schopni včasné a přesné detekce i v případě dalších obdobných případů.

* Milan Kazda, starosta obce Kněžice na Nymbursku: Komunitní energetika se těžko definuje. Já za ni pokládám to, když obec nebo město vlastní podíl 51 % energetického společenství. V takovém komunitním projektu by měla mít majoritu obec s 51 % a občané a podnikatelé by se na něm účastnili podle svých možností až na dovršení 100 %.

* Tomáš Jagoš, expert na obnovitelné zdroje energie Hnutí DUHA: Komunitní energetika se z technického pohledu nijak neliší od klasických komerčních projektů. Jde stále o nějakou formu využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE), ať už mluvíme o větrné, sluneční, vodní nebo bioplynové elektrárně. Podstatný rozdíl je však v přínosech pro obec a její obyvatele, místní živnostníky nebo zemědělce. Ti totiž rozhodují o výnosech z prodeje elektřiny nebo tepla. Zjednodušeně řečeno, ten, kdo se například na větrnou elektrárnu musí dívat z okna, z jejího provozu také profituje. Buď přímo coby člen energetického společenství, nebo nepřímo skrze zisky a následné investice obce.

* Hana Plecitá, starostka města Odolena Voda (okres Praha-východ): Při modernizaci našeho veřejného osvětlení ve třech postupných etapách s využitím  podpory z programu EFEKT jsme v první řadě vysoutěžili cenu energie, díky čemuž jsme dosáhli podstatného snížení nákladů, a výměna svítidel pak už byla dalším logickým krokem. Ve většině případů modernizujeme skutečně jen samotná svítidla, na která máme padesátiprocentní dotaci. Při rekonstrukci Horního náměstí jsme však samozřejmě vyměnili celé světelné body, tedy i sloupy a rozvaděče.

* Pavel Šafařík, ředitel Porsanna, o. p. s.: Mluvíme-li v souvislosti s energetickým managementem o financích, tak investičně je to nenáročný proces. Stačí pořídit software, který slouží jako základní nástroj energetického managementu a jednoduchým způsobem ukládá data o vybraných budovách a zařízeních, vytváří pravidelné záznamy a vyhodnocuje data v přehledných tabulkách a grafech. Je to neocenitelný pomocník všech energetických manažerů měst a organizací, díky kterému lze snižovat výdaje skutečně koncepčně a dosahovat nejen ekonomicky zajímavých výsledků.

* Tomáš Jílek, předseda představenstva společnosti Technologie hlavního města Prahy: Jedním z nejvíce diskutovaných témat v oboru veřejného osvětlení je problematika rušivého světla a obecně vlivů světla na kvalitu života a zejména spánku. Vliv tzv. modré složky světla a obecně problematika světla s nízkou teplotou chromatičnosti (tzv. teplé světlo) versus světla s vysokou teplotou chromatičnosti (bílé, tzv. studené světlo) hýbou odbornou i laickou veřejností. Obecně se dá říci, že ideální teploty svítidel VO by se měly držet co nejblíže přirozenému, tedy slunečnímu světlu, kterému odpovídají spíše teplé barvy světla. Sodíkové výbojky tento parametr splňují bezezbytku. Bohužel jsou dnes vytlačovány úspornějším a pokročilejším osvětlením LED svítidly. THMP po dohodě s Prahou přistupuje k této otázce s maximálním ohledem na zdraví Pražanů. Používaná teplota chromatičnosti 3000K v rezidenční zástavbě splňuje oba požadavky. Otázka nadměrného svícení a světelného smogu je také řešena v rámci Smart Cities projektů a to zejména biodynamickým osvětlením s proměnnou intenzitou v závislosti na okolních vlivech.

* Jaroslav Klusák, vedoucí oddělení energetického, managementu Magistrátu hl. m. Prahy: V současné době Sdružení energetických manažerů měst a obcí (SEMMO) má 14 členů. Aktuálně řešíme projekt  EnPoweClimate podpořený z německého MŽP z programu EUKI, společně se slovenským CITENERGO (zájmové sdružení měst a obcí pro trvale udržitelnou energetiku – organizace Unie měst a obcí), českou společností PORSENNA o.p.s. a německým partnerem IKEM (Institut pro ochranu klimatu, energetiku a mobilitu) a je určen pro pět vybraných členů. Těm městům budeme pomáhat s přípravou energetických plánů a komplexnějších projektů. Mohli bychom i zafinancovat experta, který by se městu věnoval, připravil by mu konkrétní projekty a nasměroval ho. Uvidíme, kolik zájemců se ozve. Projekt má trvat do června 2022. Nyní více spolupracujeme se Žďárem n. Sázavou, který má poměrně osvícené vedení a budeme mu nad rámec běžného členství pomáhat s přípravou projektů a konzultací.

* Vlastimil Picek, starosta Brandýsa nad Labem - Staré Boleslavi: Pod  pojmem „schvalování“ smluv, objednávek či faktur si někde ještě představují referentku s knihou plnou dokumentů, která běhá po chodbách a shání podpisy. Takový postup je časově i organizačně náročný a může se stát, že smlouva nebo objednávka zůstane někde založena nebo faktura není včas uhrazena. My jsme to vzali koncepčně. Analyzovali jsme, kdo zadává smlouvy, objednávky a faktury ke schválení, kdo připomínkuje, kdo může vracet doklady k přepracování, kdo a v jakém pořadí schvaluje. Kdo koho zastupuje a jaké jsou zákonné lhůty pro vyřízení. Výsledkem byl dokument, který přesně určoval procesy probíhající u jednotlivých druhů dokladů od jejich vzniku nebo zaevidování v systému až po schválení.

* Jaromír Kročák, architekt města Soběslav, držitel ocenění Architekt obci 2020: Peníze hrají důležitou roli nejen v našem oboru. Ovšem ve hře jsou ještě další věci, především širší náhled na jednotlivé akce. Architekt musí být schopen vyargumentovat svůj návrh řešení také s ohledem na předpokládané náklady, dlouhodobou udržitelnost a návratnost investice. Každý stavebník šetří, pokud je dobrým hospodářem. Je-li navíc rozumně uvažujícím investorem, nešetří na nesprávném místě. V průběhu dvaadvacetileté spolupráce se Soběslaví nebyly naše rozpravy vždy jednoduché. Při posuzování návrhů akcí jsme však většinou došli k rozumnému řešení, občas ale i ke kompromisu, který byl ještě akceptovatelný.

* Ivana Kabelková, Fakulta stavební ČVUT v Praze:  Čelakovského sady u Národního muzea v Praze byly spolu s navazujícím veřejným prostorem po nedávné rekonstrukci Národního muzea nově upraveny. Sady byly značně zdevastovány, zejména zhutněním či navážkami. Zajímavostí bylo, že  zadání pro úpravy sadů neobsahovalo požadavek na hospodaření s dešťovou vodou. Autoři krajinářského řešení se ho však pokusili alespoň částečně zohlednit. Trávníky byly založeny sendvičovým způsobem na vrstvách písku a hlinitopísčitého substrátu. Jsou tak schopny zadržet velké množství srážkové vody a snižují povrchový odtok. Zároveň snesou vysokou zátěž užíváním. Ano, zde se smí po tomto krásném trávníku chodit.

* Zuzana Benešová, Nadace Partnerství: Můžeme si stěžovat, jak se dnes nešetrně hospodaří, jak se drancuje půda, mizí remízky, rozorávají se cesty. Reforma agrární politiky shora jde pomalu a naráží na odpor. Jsou to právě drobní vlastníci, kdo to může zásadně ovlivnit. Umíte si představit vlastníka, jemuž by nájemce v bytě vyrazil okna, vytrhal podlahu, osekal kachličky – a vlastník by zůstal nečinný? U půdy se to bohužel běžně děje. Roky se lidem znehodnocuje a ničí majetek, aniž by zasáhli. Vlastníci často vnímají polnosti jako téměř bezcennou přítěž, kterou rádi prodají pod cenou spekulantům s půdou. Kolektivizace zásadně poškodila vztah lidí k jejich půdě. Náš Rádce pro vlastníky půdy (viz: www.propudu.cz) je přehledně a srozumitelně jeprovede krok za krokem různými situacemi, které musí řešit. Poradí, jak zjistí, zda vlastní pole, a kde ho najdou. Dozví se, jak prověřit kvalitu půdy, nebo na co si dát pozor při uzavírání pachtovních smluv se zemědělcem, který bude na jejich půdě hospodařit.

* Jan Havránek, AQE advisors, a. s.:  Není čas kriticky uvažovat o jiném způsobu stanovení cílů ve veřejné správě? Fakticky se totiž s nimi nijak nepracuje. Jsou tvořeny metodou ATVD (Aby To Vyšlo Dobře). Při bližší analýze důvodů zcela jednoznačně vyplývá, že důvod nepracování se SMART cíli spočívá přímo v jejich zadání. Ano, chceme budovat parkovací místa, ale skutečný počet je odvislý od tolika faktorů, které nedokážeme ovlivnit, že je zcela zbytečné vracet se k původním předpokladům, apod. Na základě našich zkušeností, s porovnání strategických dokumentů měst v České republice a vyspělých zemích světa, jsme vytvořili seznam klíčových faktorů úspěchu při tvorbě strategie města. Když se budete řídit těmito šesti základními pravidly, výrazně zvýšíte šanci na to, že se podaří dosáhnout cíle.

* Hana Kašpárková, Kancelář veřejného ochránce práv: Je tedy možné, aby i v České republice občané své názory na zavádění sítě 5G diskutovali především na obecní úrovni. V případě že občané získají na svou stranu některé členy zastupitelstva nebo rady obce, mohou tito zástupci postoj občanů v zastupitelstvu či radě prosazovat. Případně je možné využít podpisové akce k postupu ve smyslu ustanovení § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích, tj. projednání záležitosti radou nebo zastupitelstvem.

* Markéta Faustová, advokátní kancelář CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ: Základním principem veřejné podpory je, že musí směřovat k určitému podniku. Tento pojem je nutno v rámci práva EU striktně odlišovat od podniku, jak je tento pojem vnímám v českém právu, resp. od závodu v dnešním pojmosloví. Podnikem v oblasti práva veřejné podpory je určitá entita, která vykonává hospodářskou činnost, a to bez ohledu na její formu a způsob jejího financování. Obec proto může vystupovat jak v pozici poskytovatele podpory, tak též v pozici jejího příjemce, týká-li se poskytnutá veřejná podpora hospodářské činnosti. V praxi nejde o hospodářskou činnost typicky v případě, kdy je dána souvislost s veřejnou správou. Naopak obec může být vystavena riziku veřejné podpory například při převodu či pronájmu majetku ze strany státu za zvýhodněnou cenu či bezúplatně, má-li taková transakce hospodářský přesah.

* Marek Hanák, Kancelář veřejného ochránce práv: Za předpokladu dodržení zásady subsidiarity a minimalizace zásahu může územním plánem (jeho změnou) dojít k omezením vlastníka nebo jiného nositele věcných práv k pozemkům či stavbám v území regulovaném tímto plánem, nepřesáhnou-li spravedlivou míru; taková omezení nevyžadují souhlasu dotyčného vlastníka a tento je povinen strpět je bez náhrady. Veřejný ochránce práv stěžovatele poučil, že proti územnímu plánu se nelze odvolat, protože výsledkem celého procesu není správní rozhodnutí. Právní obrana v procesu pořizování územního plánu spočívá v uplatnění námitek proti návrhu územního plánu a po jeho vydání cestou přezkumného řízení u krajského úřadu, případně podáním návrhu na zrušení územního plánu nebo jeho části, případně návrhu na zrušení rozhodnutí o námitkách ke krajskému soudu.

* Václav Chmelík, KVB Advokátní kancelář: Obecně je možné večerní provozování restauračních zařízení regulovat prostřednictvím obecně závazné vyhlášky, avšak obec v takovém případě musí postupovat nanejvýš ospravedlnitelně a ve vztahu k různým provozovatelům nediskriminačně. V situaci, kdy je obec pronajímatelem daných prostor, je možné, aby konkrétní podmínky provozování restauračního zařízení byly součástí nájemní smlouvy – v takovém případě však musí dojít k souhlasu obou smluvních stran.*

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

Tak jako každé léto se ve vybraných lokalitách v Praze i letos objevila stáda ovcí a koz a také skotu. Spásání porostů představuje tradiční a zároveň k přírodě šetrný a efektivní způsob obhospodařování pozemků ve zvláště chráněných oblastech na území hlavního města. Pastvu zajišťuje a financuje odbor ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy.

Projekt zahájil pražský magistrát v roce 2000 s malým stádem ovcí a koz v přírodní rezervaci Slavičí údolí v Radotíně, v roce 2012 přibylo první stádo skotu. V současné době jsou k pastvě využívána tři stáda ovcí a koz a dvě stáda skotu soukromých zemědělců. Roční náklady města na pastvu ovcí a koz jsou zhruba 950 tisíc korun, v případě skotu asi 450 tisíc korun.

Spásaní trávy ovcemi, kozami či kravami je naprosto ekologický a šetrný způsob, jak se zbavovat vysoké trávy, a to i v těžko přístupném terénu. Půda také dostává zpět potřebné živiny, což se o motorových sekačkách říct nedá. Proto již několikátý rok přistupujeme k tomuto řešení,” říká náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček.

Každé stádo ovcí a koz čítá zhruba 70 zvířat, přičemž převažují ovce (zhruba 80 až 90 %), které spásají především travní porosty. Zbytek tvoří kozy, které okusují především listy dřevin. Od října do dubna se stáda pohybují po předem stanovených lokalitách, mezi něž patří Prokopské a Šárecké údolí, Trojská kotlina, Radotínské údolí, Třešňovka v Hrdlořezích, Vidoule a další. Délka pasení záleží na podmínkách v jednotlivých místech a na aktuálním vývoji počasí.

Dvě stáda skotu – jalovic - spásají zejména podmáčené a vlhké louky. Jedno o přibližně 15 kusech je umístěno od května v suchém poldru Čihadla a druhé stádo, o 12 kusech, začalo pastvu v Čimickém údolí a dále putuje po loukách v oblastech Milíčova, Šáreckého údolí a Šeberova.

Pastva zvířat je vhodnou možností, jak se o tyto lokality starat. Řada míst je technice nepřístupná a pro mnoho chráněných společenstev a druhů rostlin i živočichů vytváří tento způsob hospodaření příhodné podmínky, které lze jinak jen velmi obtížně simulovat. Aby zvířata každoročně nespásala stejné druhy rostlin, mění se termíny pastvy na jednotlivých lokalitách, případně je kombinována s ručním kosením. A vždy je ponechána část plochy nespasená.

Pastvu pro hlavní město zajišťují soukromí zemědělci, kteří také obstarávají čtyřiadvacetihodinový dohled nad stády. Pasáčci celý den stádo hlídají a také kontrolují, zda zvířata spásají jen území, která jsou k pastvě skutečně určená.

Pasoucí se stáda ovcí, koz a skotu je možné v chráněných oblastech na území hlavního města vidět od jara do podzimu. Pastva v konkrétní lokalitě je vždy vymezena, veřejnost může v jejím okolí procházet po chodnících a pěšinách bez omezení. Jen majitelé psů jsou žádáni, aby měli své psy na vodítku.

/zr/

Na snímku: Pastva v pražské Divoké Šárce

Foto: archiv města*

Ředitelka Magistrátu hl. m. Prahy Zdena Javornická podepsala smlouvu s odborníkem v oblasti otevřenosti veřejné správy Oldřichem Kužílkem, který se tak stal prvním informačním ombudsmanem hlavního města. Ombudsman má Praze a Pražanům pomoci s poskytováním informací a zveřejňováním smluv. Stávající koalice tak pokračuje v naplňování svého programového prohlášení, ve kterém se ke zřízení této funkce zavázala.

V oblasti poskytování informací bude ombudsman sledovat řádné vyřizování žádostí o informace, poskytovat a sjednocovat výklad zákona při jejich poskytování a při řízeních o opravných prostředcích. Pomůže také v případě soudních sporů.

Budu se snažit odbornou radou odbourávat zbytečné tajení informací, navazující spory či obstrukce. Tento unikátní pokus bude úspěšný podle toho, jak bude radnice reagovat na doporučení ombudsmana,“ uvedl Oldřich Kužílek.

Pražský radní pro transparentnost Adam Zábranský, se kterým má nový ombudsman průběžně komunikovat, je přesvědčený o tom „že se díky nové funkci kromě zlepšení praxe celého úřadu podaří využívat tzv. informační příkaz, který občanům umožňuje získat informace rychleji a bez zásahu soudu.“

V oblasti publikace smluv se pak ombudsman vedle metodické podpory zaměří na řešení dopadů případných chyb při publikaci. Celkově se ombudsman má uvedeným úkolům věnovat nejvýše dvacet hodin měsíčně, nebude tedy případy přímo řešit, spíše ověřovat postupy úřadu.

Zřízením informačního ombudsmana plníme náš předvolební slib, aby Praha fungovala transparentně a nedocházelo k situacím jako v minulosti, že bylo v některých případech odpíráno právo na informace, ač na to je podle zákona o svobodném přístupu k informacím nárok. Tomu chceme zabránit a chceme důsledně respektovat ústavní právo každého na informace, ale zároveň tím i ušetříme zbytečné náklady na soudní spory,“ dodala radní pro legislativu a bydlení Hana Marvanová.

/zr/

Na snímku: Oldřich Kužílek

Foto: archiv STAN*

Nezisková organizace Naděje už třetí den na jednom z pražských ostrovů – Císařské louce, provozuje kemp pro lidi bez domova. Ten bude fungovat po celou dobu trvání nouzového stavu vyhlášeného v souvislosti s koronavirovou epidemií.

Kapacita kempu činí šedesát stanů, avšak aktuálně je již naplněna. V kempu lze využívat i sprchy a toalety. Naděje vyjednává o zajištění dodávek jídla, aby bylo možné co nejvíce eliminovat pohybu ubytovaných lidí mimo kemp.

Organizátoři zároveň po ubytovaných vyžadují dodržování hygienických zásad a udržování pořádku. Dohled nad zajištěním bezpečnosti v kempu je v rukou Městské policie a Magistrátu hlavního města Prahy.

O možnosti využít kemp Naděje informuje potřebné osoby prostřednictvím denních center a terénních programů.

Naděje bude vděčná za finanční příspěvky na zajištění ochranných pomůcek a desinfekce v kempu. Bližší informace na: https://www.darujme.cz/vyzva/1201313#vyzva.

/tz/

Foto: archiv Naděje

Praha se dlouhodobě potýká se znečištěním vzduchu v centru města způsobeném převážně automobilovou dopravou. Zastupitelstvo proto hlasy koalice přijalo na svém květnovém zasedání plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta, které by regulovalo vjezd vysokoemisních vozidel do centra města od roku 2023. Osmdesát procent znečištění vzduchu v Praze je způsobeno právě automobilovou dopravou. Na tiskové konferenci počátkem září v Praze to oznámil náměstek pro životní prostředí a starosta Lysolají Petr Hlubuček.

„V květnu jsme schválili plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta na vjezd vysokoemisních vozidel do centra od roku 2023. Je to jediný účinný nástroj, jak bojovat proti znečištění vzduchu v Praze,“ vysvětluje Petr Hlubuček. Koaliční partneři však proti tomuto kroku protestují v médiích a tvrdí, že daný plán je podmíněn dostavbou okruhu. „Mýto není podmíněno dostavbou okruhu. Mýto přece nikomu nezakazuje vjezd do centra Prahy. Jen ti, kteří svým vozidlem znečišťují vzduch, za to zaplatí. Nechápu, proč by kouřící auta měla neustále poškozovat zdraví obyvatel Prahy,“ říká Hlubuček.
Praha si v současné době nechává zpracovávat studii proveditelnosti. Ta poskytne odpovědi na otázky týkající se technického provedení a způsobu fungování plánovaného městského mýtného systému. Podle plánu má být mýto odstupňované podle emisních tříd vozidel. Vysokoemisní vozidla by za vjezd zaplatila plnou sazbu, nízkoemisní nebo bezemisní vozidla by neplatila nic. „Určitě neplánujeme stavět žádné mýtnice a závory u vjezdu a výjezdu z centra města. Vybírání mýtného bude probíhat digitálně a pomůže nám v tom i městský kamerový systém. Cílem není vybrat peníze do městské pokladny, ale snížit emise v centru metropole,“ dodává Hlubuček.*

Na důsledné kontroly pseudohistorických vozidel přepravujících turisty v centru města se během uplynulých dvou měsíců zaměřili úředníci Magistrátu hl. m. Prahy ve spolupráci policisty České republiky, strážníky městské policie a pracovníky Ministerstva dopravy. Zároveň se v jejich hledáčku ocitly také tzv. Hop On Hop Off autobusy a Tschu-Tschu vláčky. U celkem 58 kontrolovaných vozidel byly zjištěny závady u 55 a pouhá tři prošla bez závad.

Mezi 25. červnem a 23. srpnem se v hlavním městě uskutečnilo 11 kontrolních dnů. Zaměřily se především na dodržování podmínek provozování silniční dopravy a provozu na pozemních komunikacích, kontroly technického stavu vozidel a dodržování veškerých právních předpisů souvisejících s podnikáním silniční motorové dopravy v centru Prahy. Doplňkově bylo u kontrolovaných vozidel prováděno mobilní měření emisí a mobilní vážení.

Kontrolami jsme chtěli zajistit bezpečnost a dodržování veškerých předpisů souvisejících s povahou podnikání, kterou autobusy a pseudohistorická vozidla provozují. Pro všechny platí stejná pravidla, která musí všichni bez výjimek dodržovat, to samé platí i pro dodržování emisních norem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr a pokračoval: „Chtěl bych poděkovat jednotce měření emisí Ministerstva dopravy, Policii ČR a pracovníkům odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy za příkladnou a zodpovědnou práci.

Bylo kontrolováno celkem 58 vozidel, přičemž u 55 byly zjištěny závady a pouhá tři prošla bez závad. Deseti vozidlům byla přímo na místě zakázána další jízda a byly odtaženy odtahovou službou pro nebezpečné a ohrožující závady, jedno vozidlo bylo zajištěno službou kriminální policie a odtaženo odtahovou službou pro nejasnou identifikaci, absence značení identifikačního čísla vozidla VIN a 22 vozidlům byla po provedení kontroly technického stavu zkrácena a omezena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů, během nichž musí závady odstranit a absolvovat novou STK. Pokud toto neučiní, platnost kontroly zaniká zcela.

V městské části Praze 1 nepodporujeme turistický balast, je to jeden z největších problémů, který v městské části máme. Doprava spojená s turismem zatěžuje pražskou památkovou rezervaci a oceňuji snahu o dodržování platných pravidel a omezení těchto nežádoucích fenoménů,“ připomněl radní pro dopravu MČ Prahy 1 David Skála.

Kontroly budou pokračovat do konce letní sezóny a podrobné výsledky veřejnost obdrží v průběhu října včetně dosavadního vyhodnocení podnětů na Ministerstvo dopravy a zahájených správních řízení.*

/zr/

Ilustrační foto: Magistrát hl. m. Prahy

 

Ministerstvo vnitra zve na konferenci a vernisáž panelové výstavy map 100 let proměn hranic našich regionů, kterou pořádá v rámci oslav Společné století ke 100. výročí založení Československa.

Odborná konference, jejímž hlavním tématem je historický i současný vývoj územně správního členění státu, se uskuteční 17. října 2018 v dopoledních hodinách v sále zastupitelů hlavního města Prahy na Magistrátu hlavního města Prahy (Nová radnice), Mariánské náměstí 2, Praha 1. Odpoledne na konferenci naváže vernisáž stejnojmenné panelové výstavy map, která se bude konat v Křižovnické chodbě Národní knihovny ČR v prostorách Klementina, Mariánské náměstí 5, Praha 1.*

Na obě akce je možné se registrovat přes elektronický formulář na adrese: https://www.survio.com/survey/d/100letregionu. Více informací na: http://www.mvcr.cz/clanek/100-let-promen-hranic-nasich-regionu.aspx.

/zr/

 

Lhůta pro podávání připomínek a stanovisek k návrhu nového Metropolitního plánu uplynula v pátek 27. července. Skončilo tím tzv. společné jednání. V současné chvíli se připomínky evidují a jejich přesný počet bude znám koncem roku 2018. Za dva roky se budou občané moci vyjádřit k upravenému návrhu plánu v tzv. veřejném projednání.

Společné jednání Metropolitního plánu je u konce. Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy převzal poslední stanoviska od orgánů státní správy. Jejich vyhodnocení bude probíhat ve třech etapách, z nichž každá bude trvat čtyři až pět měsíců. Postupně dojde na připomínky dotčených orgánů, městských částí a fyzických a právnických osob. Celkový počet podání by měl být znám v průběhu srpna. Toto číslo bude stále jen orientační, jelikož nezohledňuje počet připomínkujících, duplicitu podání a počet připomínek v jednom podání. Přesný počet připomínek bude znám až koncem roku 2018.

„Děkuji všem Pražanům, kteří se zapojili do připomínkování návrhu nového územního plánu. Jejich znalost území a představa o budoucí podobě města je cenným podkladem pro dopracování plánu. Oceňuji také aktivní přístup městských částí. Právě dohoda s nimi je klíčová pro schválení dokumentu v roce 2022,“ řekla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky.

Na odevzdání připomínek měla veřejnost jeden měsíc, a to od 27. 6. do 26. 7. Seznamovat se s ním však mohla už od začátku května. Plán byl vystaven v Centru architektury a městského plánování, kde ho vidělo přes 15 tisíc návštěvníků. Během května a června navíc probíhala informační tour, při které zaměstnanci Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) prezentovali plán veřejnosti na 18 místech Prahy a vysvětlovali, jak ho číst i jak ho připomínkovat.

Počet připomínek zatím není znám, ale z předchozí zkušenosti a vzhledem k intenzivní propagaci plánu jich bylo očekáváno přes 50 tisíc. „Plán jsme představovali dlouho před tím, než se k němu veřejnost mohla vyjádřit. Proto očekáváme, že k němu bude i hodně připomínek. Naše snaha o co největší otevřenost má jediný cíl – co nejkvalitnější plán,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Co bude dál?

Po ukončení společného projednání Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy zaeviduje a společně s IPR Praha a určeným zastupitelem (zpravidla radní pro územní rozvoj) vypořádá připomínky. IPR Praha následně návrh Metropolitního plánu upraví. Očekává se, že upravený návrh bude znám přibližně za dva roky. Následně bude vyhlášeno druhé kolo projednávání, tj. veřejné projednání, v němž bude opět možné podávat připomínky. Podle nich vznikne znovu upravený návrh, který bude muset být do konce roku 2022 schválen zastupiteli. Teprve potom bude Metropolitní plán platný a účinný.*

/zr/

 

K foto:

Z informační tour k Metropolitnímu plánu

Foto: IPR Praha

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down