O zeleň se v hlavním městě stará několik desítek správců. Data sbírají do vlastních databází, které spolu ale navzájem nemohou komunikovat. Nejdůležitější informace budou proto jednotlivé městské části a organizace nově předávat do jednotného systému, spravovaného Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Metropole bude moci lépe koordinovat celoměstské projekty a zvyšovat odolnost území proti klimatickým změnám. Data budou volně dostupná i veřejnosti.

Systematická správa zeleně je základní podmínkou úspěšné péče o životní prostředí ve městě. Magistrát hlavního města, Technická správa komunikací a Institut plánování a rozvoje se proto dohodly na vytvoření jednotného systému sdílených dat o zeleni. Sbírat se budou data o stromech, zelených plochách či vodních tocích. Například u stromů nepůjde jenom o polohu a druh, ale také o jejich základní parametry. 

Princip řízení města na základě dat se stále rozšiřuje do nových oblastí, jako je třeba modrozelená infrastruktura. Věřím, že systém sdílených dat o zeleni pomůže zefektivnit péči o životní prostředí v našem městě. Zároveň vítám, že informace o zeleni budou publikovány formou otevřených dat, která můžou dále posloužit jako základ pro doplňující aplikace, třeba na podporu komunitních projektů péče o zeleň,“ říká primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib

„Navrhované řešení prostřednictvím jednotného formátu a obsahového standardu je řešením efektivním, moderním a technicky i nákladově nenáročným. Nově vytvořený systém umožní napříč organizacemi a městem lepší správu, údržbu a plánování rozvoje zelené infrastruktury,“ říká první náměstek primátora Petr Hlaváček.

Klíčovým partnerem pro získávání a využití dat budou městské části, které rovněž zelenou infrastrukturu spravují. Zapojí se například i Lesy hlavního města Prahy. Všechny organizace zpracovávají svoje databáze zeleně s podobnými informacemi. Jejich technologické řešení se ovšem značně liší a někde vytváří tyto seznamy externí firmy. V jednotném systému budou sdíleny údaje, které jsou potřebné pro řešení celoměstských problémů.

„Abychom se uměli kvalitně starat o zeleň musíme prvně vědět, v jakém je stavu. Proto TSK nově vlastní informační systémy o stavu stromů. Díky tomu dokážeme obratem a bez dalších nákladů pomoci těm správcům zeleně, kteří dnes nemají odpovídající nástroj sběru dat o stromech a jejich stavu. Každopádně pro správce, kteří dnes používají vlastní systém, nebude sjednocení představovat žádnou zátěž díky chytrému technickému řešení, kdy IPR dokáže potřebná data "vytáhnout" z různých softwarů,“ dodává Adam Scheinherr, II. náměstek primátora.

„Praha patří mezi nejzelenější města na světě. Věřím, že sdílení dat o stavu zeleně pomůže jednotlivým organizacím a městským částem zeleň v Praze ještě více rozvíjet a lépe udržovat,“ říká náměstek pro životní prostředí Petr Hlubuček.

Projekt byl schválen Radou hlavního města. Zprovoznění první základní aplikace je plánováno na únor příštího roku. Postupně se budou přidávat městské části a organizace, které budou mít povinnost data pravidelně aktualizovat.

„Data budou zpřístupněna pomocí informačního systému, který už dnes uchovává množství dat o infrastruktuře města. Plánujeme vytvořit webové mapové aplikace v rámci našeho geoportálu a další platformy, publikace otevřených dat o zeleni nebo propojení údajů s 3D modelem Prahy,“ vysvětluje ředitel IPR Ondřej Boháč.*

/zr/

V Centru architektury a městského plánování (CAMP) byl včera vyhlášen vítěz mezinárodní urbanistické soutěže na novou podobu Florence. Stal se jím tým složený z architektonických studií UNIT architekti, A69 – architekti a MARKO&PLACEMAKERS. Návrh zanedbaného území kombinuje složitou dopravní infrastrukturu s nově navrhovanými ulicemi, náměstíčky a obytnými domy. Mezinárodní porota rozhodla také na základě názoru veřejnosti, která se k finálním návrhům mohla vyjádřit.

Který z obyvatel Prahy či jejích návštěvníků by neznal Florenc,  jeden z nejvytíženějších pražských dopravních uzlů, ale také lokalitu, kde je autobusové nádraží. Jedná se o brownfield pouze kilometr od Staroměstského náměstí. Soutěž Florenc21 měla za cíl vybrat nejlepší návrh pro obnovu tohoto komplikovaného území, do nějž již od historie zasahovala infrastruktura. Hlavní město Praha se domluvilo s majiteli pozemků ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development a společně za podpory Institutu plánování a rozvoje (IPR) vyhlásili v březnu 2021 mezinárodní urbanistickou soutěž s názvem Florenc21.

Vítězný tým složený ze studií UNIT architekti, A69 – architekti a Marko&Placemakers ve svém návrhu představil čtvrť, kterou budou tvořit tradiční ulice, vymezené fasádami domů s obchody a restauracemi v přízemí. Návrh propojuje všechny okolní čtvrti a zaceluje rány, které na Florenci zanechaly hlavně dopravní stavby. Lokalitu bude protínat mnoho ulic a uliček, aby byla čtvrť dobře prostupná. Ještě před magistrálu do ulice Na Florenci tým umístil multifunkční stavbu inspirovanou prvorepublikovými paláci. Tady by svoje místo měla najít i kultura. Trojúhelník, který vytvářejí dvě ramena Negrelliho viaduktu u Křižíkovy ulice, vybízí k přeměně na městskou tržnici. Stánky a krámky mohou totiž obsadit i oblouky přímo pod mostem. Následným krokem bude rozpracování návrhů do urbanistické studie.

Z celkem 57 přihlášených se do finále soutěže probojovaly, mimo vítězný tým, také švýcarský tandem agpsArchitecture a Atelier Girot, IBV Hüsler a nizozemští de Architekten Cie., LOLA Landscape Architects s českým ateliérem M2AU. Oba další finalisté se umístili shodně na 2. místě.

„Klíčovou součástí celého území je i pražská magistrála, kterou soutěžící ve svých návrzích řešili. Vítězný návrh uvažuje nad takovým budoucím řešením magistrály v prostoru Těšnova, které dává příležitost pro vytvoření nového městského parku. Díky tomu se debata o ní opět prohlubuje. Jsem rád, že byla sestavena velmi silná porota, která se svými silnými kvalifikovanými názory vybrala ten nejlepší návrh. Věřím, že tímto krokem jsme se posunuli o pár kilometrů směrem do Evropy,“ komentuje Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora

„Jsem rád, že město v tomto případě bylo silou, která hájí městské zájmy, ale zároveň bylo i partnerem, který pomáhá koordinovat složité procesy ve městě, a to jak územářské, majetkové, dopravní, sítové, památkové a v neposlední řadě otázky týkající se modrozelené infastruktury. Výsledkem soutěže tak bude fungující organismus města, město lidských rozměrů a kvalitního veřejného prostoru. Blahopřeji vítěznému týmu, který tento koncept naplnil nejlépe, zároveň bych nechtěl zapomenout na všechny, co se na zadání a přípravě soutěže podíleli,“ dodává Petr Zeman, předseda Výboru Zastupitelstva pro územní rozvoj.

„Florenc je pro Prahu jakousi jizvou, která bude díky této soutěži konečně zacelena. Rád bych proto poděkoval stávajícímu vedení města, za to, že ve velmi krátké době dokázali na pražské poměry zázrak, protože se dokázali dohodnout se všemi politiky, investory i vlastníky. Jsem velmi rád, že v tomto případě byla zvolena soutěž i se zapojováním veřejnosti a věřím, že to bude standard i do budoucna,“  říká Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Florenc ale nepřijde ani o svou současnou klíčovou funkci, kterou je autobusové nádraží, spojující Prahu s celou Evropou. V budoucnu projde modernizací a integrací do struktury města. Na dalším dopracování vize budoucnosti autobusového nádraží bude vítězný tým úzce spolupracovat s provozovatelem autobusového nádraží společnosti ČSAD Praha holding a.s.

„Jde o první pokus vstoupit do tohoto území s městem pro život se zachování a rozvíjením stávající infrastruktury. Jde o velmi komplexní úkol skloubit infrastrukturu s městem, navíc využít ji novým způsobem a propojit ho. Velice důležitá byla právě volba neanonymního soutěžního workshopu, který umožnil přímou interakci mezi týmy, porotou, klienty a odborníky. To ukazuje, že pro takto složitá území je to nevhodnější způsob hledání řešení, pro české prostředí unikátní a příkladné,“  říká Pavel Vráblík, ČSAD Praha Holding.*

/ev a TZ/

 

Pravidla pro spolupráci s investory v poslední době připravuje stále více měst a obcí. Na konci loňského roku je jako první statutární město přijala Jihlava, od konce března má své Zásady také Brno. Příprava podobných pravidel běží i v Praze, Liberci nebo v Karviné, ale i na dalších místech. V té souvislosti může zaujmout on-line diskuse, která poběží už zítra, tedy v pondělí 26. dubna od 19 hodin (viz dále).

V každém městě jsou specifické podmínky a požadavky, jedno ale mají Zásady všude společné. Cílem je nastavit transparentní prostředí, s rovnými pravidly pro všechny investory a garancemi, které získávají město i developer,“ uvedl advokát Jiří Nezhyba z kanceláře Frank Bold Advokáti, která bude po Jihlavě a Brnu Zásady připravovat i pro Pardubice.

Právě vedení města Pardubic zahájilo přípravu Zásad pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury, které mají nastavit transparentní pravidla pro vstup developerů do území Pardubic. Město si od tohoto dokumentu slibuje zefektivnění přípravy a realizace stavebních projektů i lepší zapojení investorů do budování související infrastruktury včetně škol.

Poptávka po bydlení a nové výstavbě je v Pardubicích velká a naším úkolem je jít tomuto zájmu naproti. Chceme ale zajistit, aby se stavělo koncepčně a s novou výstavbou vznikala také potřebná veřejná infrastruktura od chodníků a parků až po školky. Připravované zásady by nám měly pomoci v tom, aby k tomu docházelo za jasných a předem daných podmínek a aby nová výstavba dobře sloužila budoucím obyvatelům a zároveň nesnižovala kvalitu života ve městě pro obyvatele stávající,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Výhodou zásad bude nejen větší informovanost města, ale také představa, co všechno by dané území mělo zahrnovat. „Princip zásad spočívá v tom, že povedou investory k tomu, aby informovali město o svých projektech už ve fázi jejich přípravy. Umožní jim to najít s městem shodu, jak by mělo zastavěné území vypadat a jaká bude potřeba související infrastruktura. Ušetří si tím zbytečné průtahy, a tedy i další náklady,“ vysvětlil Jan Nadrchal, náměstek primátora zodpovědný za rozvoj a strategii.

V zásadách bude stanoven investiční příspěvek, který má přinést vyvážení podílu města a stavebníků na nákladech, jež vyplynou ze zvýšené zátěže území. „Celý proces přípravy a koordinace investičních projektů bude pro město i developery transparentnější a rychlejší. Developeři budou mít možnost uhradit investiční příspěvek, který město využije přímo v dané lokalitě, nebo se rovnou zapojí do budování občanské vybavenosti. Velké téma jsou pro nás zejména školky a školy, rádi bychom investory ale také motivovali k budování městské zeleně a dalších prvků modrozelené infrastruktury,“ uvedl Jakub Rychtecký, do jehož gesce spadá oblast školství.

Podnikatelé ve stavebnictví vznik podobných pravidel vítají. „Zodpovědní investoři se podílu na budování související infrastruktury nebránili ani dosud a bude určitě dobré, pokud pro výstavbu vzniknou jasná pravidla a celý proces projektové přípravy se zefektivní. To může vedle investičního příspěvku naopak vést ke snížení nákladů a zvýšení dostupnosti bydlení,“ podotkl Jozef Koprivňanský, předseda představenstva Krajské hospodářské komory Pardubického kraje.

První prezentace možností, které Zásady pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury nabízejí, určená zastupitelům Pardubic se uskuteční 3. května. Příprava finální podoby dokumentu a nasazení pravidel do praxe je plánováno do konce letošního roku.

JEDNOTNÁ PRAVIDLA PRO DEVELOPERY DOKONČUJE I PRAŽSKÝ MAGISTRÁT

Pravidla, podle nichž budou developeři v Praze finančně přispívat na občanskou vybavenost, připravuje Magistrát hlavního města Prahy společně se Svazem městských částí hlavního města Prahy. Dokument otevře cestu pro transparentní a předvídatelný přístup samospráv k investorům a umožní kvalitní výstavbu včetně občanské infrastruktury a dopravní obslužnosti s ohledem na potřeby budoucích i stávajících obyvatel města.

Aktuální stav přípravy pravidel spolupráce města a developerů představí náměstek pražského primátora Petr Hlaváček spolu s hosty v on-line diskusi, jež se odehraje už zítra, tedy 26. dubna od 19 hodin a kterou můžete sledovat na: CAMP – Centrum architektury a městského plánování (praha.camp) .

Celopražská pravidla upraví proces jednání s developery, na jehož základě budou město a městské části uzavírat s investory smlouvy týkající se realizace stavebních projektů. Pravidla budou vycházet z Magistrátem připravované Metodiky kontribuce investorů do území, která určí výši finančního příspěvku jak podle stávajícího stavu územního plánu, tak zejména podle míry zhodnocení území při změnách územního plánu, která jsou potřebná k uskutečnění developerského záměru. Pokud totiž město v územním plánu například změní nestavební pozemky na stavební, nebo zvýší míru využití pozemků, hodnota těchto pozemků pro developera výrazně vzroste. Zároveň se však území městské části více zatíží a je nezbytné v něm doplnit chybějící nebo rozšířit stávající občanskou vybavenost a další infrastrukturu.

Společné zavádění pravidel pro investory usnadní a do velké míry sjednotí jednání o developerských projektech na území celého města. “Na spolupráci při vytváření pravidel pro developery jsme se shodli v rámci snahy co nejvíce jednání s investory zprůhlednit a zjednodušit jak pro ně samotné, tak pro Magistrát a městské části. Je pro nás přitom důležité, aby 100 procent příspěvků bylo investováno zpět do dotčeného území. V Praze se díky tomu bude stavět rychleji a přitom kvalitněji,” konstatoval 1. náměstek primátora hlavního města Prahy Petr Hlaváček.

Dokončovaná pravidla mají zlepšit a usnadnit vzájemnou komunikaci i napříč městskými částmi. “Díky spolupráci Svazu městských částí a Magistrátu nastavujeme transparentnější prostředí pro investory, kteří budou dopředu znát své možnosti, i pro městské části, které tak získají jednoznačnou vyjednávací pozici s developery. Finanční zátěž související se zajištěním dostatečné infrastruktury, jako jsou například školy a parky, se navíc mezi městské části a investory rozdělí,” připomněla  místopředsedkyně Svazu městských částí hlavního města Prahy a starostka městské části Praha-Petrovice Olga Hromasová.

Podle Františka Korbela z advokátní kanceláře Havel&Partners je cílem metodiky win-win model pro město, developery i obyvatele, který zajišťuje spravedlivou dohodu v území, a tím i zvýšení jeho hodnoty a užitné kvality pro všechny strany. “Město nemá být aktivistickým odpůrcem využívání území, ale partnerem pro výstavbu, který srozumitelně definuje požadavky na všechny systémové investory,” uvedl Korbel.

Investoři přípravu jednotné metodiky přijímají pozitivně. „Vítáme veškeré iniciativy, které povedou k vyšší předvídatelnosti při plánování investičních záměrů a sjednocení pravidel napříč celým pražským developerským trhem. Současná roztříštěná situace s dopředu nejasnými a nevydefinovanými požadavky je pro soukromé investory, z nichž řada již běžně při realizaci svých projektů veřejnému sektoru přispívá, nepřehlednou a nepředvídatelnou džunglí. Věříme, že nová magistrátní metodika kontribucí pomůže tento stav alespoň částečně napravit,“ potvrdil generální ředitel Skanska Reality Petr Michálek.*

/zr/

 

Ilustrační foto: archiv CAMP – Centrum architektury a městského plánování

Technická zkouška rozsvícení vánočního stromu na pražském Staroměstském náměstí (viz foto), která se uskutečnila v pátek 27. listopadu večer za účasti primátora Prahy Zdeňka Hřiba, předsedy Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila, radních Hany Třeštíkové a Jana Chabra a předsedy Technologií hlavního města Prahy (THMP) Tomáše Jílka, byla natolik úspěšná, že – ačkoliv původně bylo v plánu, že se strom oficiálně rozsvítí až o prvním adventním víkendu – představitelé města se na místě dohodli, že už strom svítit nechají.

Kvůli vládním opatřením, která nepovolují hromadné akce a shlukování osob, letos hlavní město neplánuje klasické slavnostní rozsvícení vánočního stromu s doprovodným programem. Proto z pátečního rozsvícení vznikl videozáznam, který dnes, v neděli 29. listopadu, Magistrát hlavního města Prahy i městská společnost THMP zveřejní na svých sociálních sítích.

Sedmnáct a půl metru vysoký vánoční smrk pochází z Kamenného Přívozu. Jeho kácení, převoz i zdobení letos poprvé zajišťovala městská společnost THMP. O finální podobě stromu tento rok rozhodli lidé při hlasování na sociálních sítích. Je ozdobený šesti kilometry vánočních řetězů, čtyřiceti hvězdami a více než tři sta vánočními koulemi v národních barvách trikolóry. Špice na vrcholu má výšku tří metrů.*

/zr/

Foto: THMP

Na Císařském ostrově v Praze pokračuje celková přestavba a rozšíření Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV). Nová vodní linka se začíná zakrývat a na řadu přicházejí montáže technologických zařízení.

Podle dnes vydané tiskové zprávy Magistrátu hlavního města Prahy je v současné době z podstatné části již dokončena hrubá stavba stavebního objektu hrubé předčištění (1. stupeň čištění odpadních vod). Byly tam zahájeny montáže technologických zařízení. V hlavní stavební jámě se intenzivně vykonávají práce na stavebních objektech jednotlivých částí technologické linky. Realizace probíhá směrem od východní, nejnižší, části stavební jámy k její nejvyšší západní části.

V pokročilém stadiu stavebních prací jsou objekty třetího stupně čištění a povodňové čerpací stanice. Postupně se provádějí hlavní stavební konstrukce na objektech usazovací nádrže, biologická vodní linka a dmychárny. Rovněž na třetím stupni čištění a první části usazovacích nádrží byly zahájeny montáže technologického zařízení.

V zimě, především v lednu, způsobily nepříznivé povětrnostní podmínky zpomalení výstavby. Nyní jsou stavební a montážní práce organizovány s cílem toto zdržení dohnat. Na stavbě aktuálně pracuje více než 800 zaměstnanců Sdružení ÚČOV Praha a jeho subdodavatelů.

Jak tisková zpráva uvádí, stavební práce probíhají uspokojivě, byť určité potíže způsobily nepříznivé povětrnostní podmínky. Ty spolu se zpožděním tzv. kompenzačních opatření vedly ke vznesení nároku dodavatele stavby na prodloužení termínu ukončení a rovněž náhradu nákladů s tím spojených. Správce stavby tyto nároky podrobně prozkoumal a doporučil investorovi, kterým je Hlavní město Praha, aby je uznal. Zmíněné nároky budou nyní předmětem jednání Rady hlavního města.

Podle dosud platné smlouvy o dílo je lhůta pro realizaci stavby 30 měsíců s plánovaným ukončením stavby do 9. 4. 2018. Podmínka č. 48 stavebního povolení omezovala postup výstavby po jejím zahájení do doby, dokud nebudou funkční tzv. kompenzační opatření. To jsou opatření snižující dopad eventuálních povodňových průtoků na skutečné výšky hladin při takových průtocích. Opatření byla realizována v období po zahájení stavby nové vodní linky a plně funkční se stala k 10. 1. 2016.

Sdružení ÚČOV Praha uplatnilo nárok č. 001 na prodloužení Lhůty pro realizaci jako důsledek omezení postupu do tohoto data. Po podrobném posouzení doporučil správce stavby objednateli uznat prodloužení lhůty pro realizaci o 121 dní a v současné době jsou v tomto smyslu připravovány podklady pro rozhodnutí Rady hlavního města Prahy. „Toto prodloužení znamená dokončení stavby a její uvedení do Zkušebního provozu k 7. 8. 2018. Vlastní zkušební provoz by potom probíhal do 7. 8. 2019,“ připomíná radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

V této souvislosti dále zhotovitel uplatnil nárok na náhradu nákladů vynaložených v souvislosti s omezeními způsobenými podmínkou č. 48 Stavebního povolení. Správce stavby po podrobném posouzení doporučil uznat tyto náklady ve výši 114.291.490,60 Kč bez DPH. V uplynulém období rovněž zhotovitel uplatnil v souladu s příslušnými ustanoveními Smlouvy o dílo nároky č. 002 a 003, které souvisí s nepředvídatelnými fyzikálními podmínkami na staveništi a nárok č. 004, který souvisí především s nepředvídatelnými fyzikálními podmínkami na staveništi, které byly po uzavření smlouvy o dílo způsobeny povodní v roce 2013.

Tisková zpráva dále uvádí, že správce stavby doporučil objednateli po podrobném posouzení uznat oprávněné náklady u Nároku č. 002 ve výši 323.444,44 Kč bez DPH, u Nároku č. 003 ve výši 2.362.302,07 Kč bez DPH a u Nároku č. 004 ve výši 41.843.847,21 Kč bez DPH. Souhrnné náklady nároků č. 001, 002, 003 a 004, v případě schválení objednatelem (HMP), představují částku 158.811.084,32 Kč bez DPH, což je 2,75 % z ceny díla ve výši 5.786.594.898 Kč bez DPH.

/tz/

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down