Zástupci vedení jihomoravské metropole představili 4. března na Sněmu starostů brněnských městských částí návrh Zásad pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního města Brna. Začalo tak projednávání klíčového dokumentu, který stanoví transparentní pravidla pro vstup investorů do území města a určuje parametry jejich vztahů se samosprávou. Zásady pro Brno připravili Frank Bold Advokáti. Vyšla také doprovodná publikace s často kladenými dotazy.

Koncepční a smysluplný rozvoj města je velmi důležitý. Naším úkolem je postarat se o veškerou veřejnou infrastrukturu počínaje komunikacemi a sítěmi přes školky a školy nebo zařízení pro seniory až po sportoviště či kulturní scénu. A také vytvářet vhodné podmínky pro aktivitu lidí a firem, kteří v Brně bydlí, respektive sídlí a působí – proto třeba věnujeme tolik úsilí novému územnímu plánu. Ze stejného důvodu jsem zastáncem transparentních podmínek a kultivovaného dialogu, a proto se budu snažit prosadit schválení dnes prezentovaného návrh zásad. Jedině tak můžeme dosáhnout co nejefektivnějšího způsobu výstavby na území města,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

V návrhu Zásad pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního města Brna jde v principu o to, aby investoři o svých záměrech informovali město již ve fázi jejich přípravy, tedy před zpracováním dokumentace. Pouze tak může být co nejdříve a bez zbytečných průtahů, znamenajících mimo jiné i zbytečné náklady, nalezena potřebná shoda. Tedy, jak bude zastavěné území vypadat, jaká bude ke komerční výstavbě zapotřebí související infrastruktura a kdo ji za jakých podmínek zajistí.

Podle 1. náměstka primátorky Petra Hladíka je kvalitní plánování rozvoje města naprosto klíčové, protože ovlivňuje podobu, udržitelnost nebo funkčnost daného území na desítky let dopředu. Investoři budou poskytovat městu příspěvek na budování potřebné občanské vybavenosti a zajištění veřejných služeb, a to přímo v lokalitě, která je ovlivněna jejich stavebním záměrem.

Jedná se o logický krok v naší strategii. Poté, co byla zřízena Kancelář architekta města garantující tvarosloví výstavby a veřejného prostoru, přichází na řadu spolupráce s investory. Nechceme, aby vznikaly stovky bytů bez živého parteru, služeb, dostupné zdravotní péče, škol, parků a parkovacích míst. Jsem proto rád, že jsme zahájili proces umožňující být dalším městem, které se rozhodlo skrze zásady spolupráce s investory pro zodpovědný a promyšlený přístup k rozvoji,“ doplnil Petr Hladík.

Podobné zásady fungují již v například v Říčanech, Mnichově Hradišti, Břeclavi nebo v několika městských částech Prahy. Nedávno byly schváleny v Jihlavě, pro kterou je Frank Bold Advokáti jako pro první statutární město v Česku také připravovali. Aktuálně se připravují i v Liberci, Karviné, Olomouci a na dalších místech včetně hlavního města Prahy.

INVESTIČNÍ PŘÍSPĚVEK: PRO KOHO A V JAKÉ VÝŠI?

Zásadami spolupráce se budou v Brně řídit výhradně záměry komerční výstavby. Nebudou tedy závazné pro soukromou výstavbu, tedy například neovlivní stavbu rodinných domů pro uspokojení vlastní bytové potřeby, garáží, sportovišť či drobných staveb, ani výrobních a skladových budov: „Za investora v navrhovaném znění Zásad pak není považováno statutární město Brno, příspěvkové organizace zřízené městem nebo jeho městskými částmi ani obchodní společnosti, ve kterých má město Brno nebo městská část většinovou majetkovou účast, či takzvaní veřejní zadavatelé,“ upozornil 2. náměstek primátorky Tomáš Koláčný.

Investiční příspěvek bude stanovený ve výši 800 korun za metr čtvereční čisté podlahové plochy stavebního záměru. Všechny příspěvky poskytnuté jednotlivými stavebníky na základě smlouvy s městem nebo městskou částí budou směřovat do nově vytvořeného Fondu developerských projektů. Výdaje z fondu poputují zejména na konkrétní projekty v oblasti budování veřejné infrastruktury včetně jejich projektové přípravy.

Velký důraz klademe na vyváženost podílu města Brna a stavebníků na nákladech zvýšené zátěže při výstavbě na území města. Kromě samotného města bude umožněno jednat s investory také městským částem, a to při nezbytné koordinaci postupu a za pomoci města Brna,“ uvedl 4. náměstek primátorky Robert Kerndl.

RYCHLEJI, LEVNĚJI A TRANSPARENTNĚ

Postup podle návrhu zásad nenahrazuje správní řízení či jiné řízení dle příslušných právních předpisů, které musí být pro umístění a povolení investičního záměru investora vedena dle platných a účinných právních předpisů. „Zásady však mohou díky interní koordinaci magistrátu zjednodušit přípravu projektu a díky tomu urychlit celou výstavbu,“ upřesnil advokát Jiří Nezhyba, který ve Frank Bold Advokáti vede tým, který Zásady pro Brno připravil.

Obavy ze zdražení bytů v důsledku zavedení investičního příspěvku vyvracel Tomáš Kaláb z Asociace brněnských architektů a stavitelů. „Zrychlení celého procesu schvalování investičních záměrů a podpora výstavby povedou spíše k tomu, že se náklady investorů sníží a sníží převis nabídky a poptávky,“ vysvětlil.

Velkou přidanou hodnotou zásad je to, že prospívají také developerům, protože jasně a transparentně stanovují pravidla a poskytují jisté garance. Věříme, že s jejich pomocí, už brzy vytvoříme společenské klima podporující férovou spolupráci investorů a samospráv ke prospěchu nás všech,” uvedl Pavel Franc, CEO Frank Bold Advokáti.

Zásady budou projednány v Radě města Brna a následně je bude schvalovat Zastupitelstvo města Brna. Schválený dokument se tak stane oficiálním pro město závazným a veřejně dostupným dokumentem.

Se Zásadami pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního města Brna se můžete detailněji seznámit zde:  https://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/strategicke_projekty/Zasady_pro_spolupraci_s_investory_na_rozvoji_verejne_infrastruktury_kor-final.docx .

/zr/

Ilustrační foto: archiv*

 

 

Poslaneckou sněmovnu očekává v květnu třetí čtení novelu zákona o silničním provozu, která obsahuje pozměňovací návrh pražského poslance Jana Čižinského posilující vedle role obcí i odpovědnost společností. K návrhu minulý týden ve čtvrtek vydali negativní stanovisko členové Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. Praha a Brno vyzvaly poslance, aby zohlednili specifickou situaci velkých měst, kterým dnes zastaralý zákon svazuje ruce. Problémy jsou v obou městech se sdílenými koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně vzrostl počet kolizí s chodci.

Sdílená ekonomika přišla už před několika lety a velká města stále dojíždí na zastaralé zákony. Proto je jejich změna nutná. Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. V případě společností Rekola, Freebike nebo NextBike se to daří, bohužel provozovatel koloběžek Lime dohody s městem porušuje a z toho důvodu Praha také loni s touto společností vypověděla memorandum. Elektrokoloběžky se stále povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Za město požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat. To se musí změnit,“ popsal  současnou situaci náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Zastaralá legislativa v době svého vzniku nemohla počítat s rozvojem bikesharingu, poskytovatel služby tak dnes není nijak odpovědný za své uživatele. Těm tak hrozí postih pouze v případě, kdy jsou chyceni přímo při přestupku. Novela by posílila odpovědnost společností a také roli obcí, které by získaly možnost bikesharing na svém území účinně regulovat. „Takovou úpravu podporuje také primátorka Brna nebo pražské městské části, které jsem oslovil. Chceme sdílenou elektromobilitu podporovat, ale zároveň chránit chodce a veřejný prostor,“ doplnil Adam Scheinherr. Upozornil, že podle statistik Městské policie Praha narostl počet přestupků jízdních kol a koloběžek mezi roky 2018 a 2019 ze 700 na více než 6 tisíc případů.

Elektrokoloběžky Lime dnes využívají především turisté, Praha by je naopak ráda podpořila jako službu pro běžné Pražany. Po provozovateli Lime požaduje vypnutí motoru a zákaz odkládání koloběžek v pěších zónách, zrušení alarmu špatně zaparkovaných koloběžek a systém odvozu těchto koloběžek, pojištění odpovědnosti za škodu pro všechny uživatele a potvrzení o splnění technických podmínek daných zákonem.

V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární, zvláště v centru města je hojně využívají studenti i lidé, kteří zde pracují a potřebují se rychle přesouvat. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů, průběžně také informujeme veřejnost a pokoušíme se vysvětlovat, jaké odkládání těchto dopravních prostředků je bezpečné pro chodce, zvláště pro ty s nějakým handicapem. Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu právního rámce pro provoz těchto moderních sdílených služeb bychom uvítali,“ prohlásila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Pozměňovací návrh novely zákona o silničním provozu zavádí pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel, jejichž provoz je už dostatečně regulován. K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek na svém území. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout. Návrh obsahuje i kontrolní mechanismy a sankce.

/zr/

Ilustrační foto: Lime Praha

Nejúspěšnější výsadby loňského roku v rámci iniciativy Sázíme budoucnost byly dnes oceněny v brněnském sídle Nadace Partnerství. Ocenění Zlatý rýč pro nejúspěšnější sazeče v pěti kategoriích předali ministr životního prostředí Richard Brabec, japonský velvyslanec Kaoru Shimazaki a brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Na předání cen navázala debata nad bariérami pro obnovu stromořadí v centrech měst a obcí. Téma je nanejvýš aktuální v souvislosti s probíhající aktualizací normy o technických sítích. Přehled nejlepších sazečů nově shrnuje web www.sazimebudoucnost.cz/kdo-sazi-budoucnost.

Více než 560 tisíc registrovaných výsadeb během několika měsíců v závěru roku 2019 nás utvrzuje v tom, že deset milionů stromů během pěti let je ambiciózní, ale dosažitelný cíl. Děkujeme všem, kdo se svými výsadbami zapojili a přispěli k úspěšnému startu iniciativy Sázíme budoucnost. Věříme, že většímu dopadu našeho snažení pomůže spolupráce s novým generálním partnerem projektu, Nadací Tipsport,“ konstatuje Miroslav Kundrata, strategický ředitel Nadace Partnerství.

Dopady klimatických změn jsou aktuální a urgentní téma. Firemních nadací, které podporují ekologické projekty, je však zoufale málo. Chceme jít příkladem a vyzýváme i ostatní, aby se k iniciativě Sázíme budoucnost připojili,“ dodává Lucia Štefánková, ředitelka Nadace Tipsport, generální partner iniciativy.

Pomyslně splněno tak bude mít například obec, která do pěti let vysadí tolik stromů, kolik má obyvatel. K tomuto cíli má prozatím nejvíce nakročeno město Pohořelice, kde lidé vysadili dva tisíce z cílových 5,1 tisíce stromů. Místostarosta Pohořelic Josef Svoboda za to převzal osobní dar na arboristické ošetření stromu od japonského velvyslance a brněnské primátorky.

Dlouho jsme přemýšleli, jak spravedlivě vyhodnotit nejúspěšnější sazeče. Aby nevyhrávala jenom velká města nebo velké firmy. A protože cílem iniciativy je vysadit strom za každého a  společně s každým Čechem, zvolili jsme přepočet, kolik stromů vysadila obec na jednoho obyvatele, firma na zaměstnance nebo spolek na člena,“ doplňuje Miroslav Kundrata.

Výsadbu stromů ve městech i v krajině a jejich dlouhodobou údržbu finančně podporuje Ministerstvo životního prostředí, které v posledním roce připravilo programy zaměřené právě na sázení stromů.

Sázíme budoucnost o sto šest. Loni na podzim přidalo Ministerstvo životního prostředí 100 milionů korun na zeleň ve městech, a sázet z těchto dotací může každý, kraje, obce i fyzické osoby. Za 5 měsíců od spuštění dotačního programu přišlo již na tři sta žádostí za 50 milionů korun a výzva běží dál do konce srpna. A teď od února nabízíme další finance – 80 milionů korun, tentokrát na výsadbu stromů v krajině, oproti loňsku jsem přidal dvojnásobek peněz,“ dodává ministr Richard Brabec.

Za hlavním cílem iniciativy vysadit deset milionů stromů ovšem stojí méně viditelná, o to možná důležitější snaha o systémová zlepšení legislativy. Nejkrušnější podmínky mají stromy především v centrech velkých měst, kde je prostor na i pod povrchem ulic omezený a soupeří o něj mnoho zájemců. V posledních desetiletích ho ovládla především technická infrastruktura spolu s dopravou, stromy tak z jader obcí mizí. Iniciativa Sázíme budoucnost proto hledá kompromis se správci sítí.

Stromy nám pomáhají zchladit rozpálená centra měst, ale plnohodnotně mohou tuto klimatizační funkci plnit jen zdraví jedinci. Z tohoto pohledu je důležité, zajistit pro stromy v ulicích adekvátně velký prostor pro růst kořenů. Poznatky a technologie, jak udržet ve městech zdravé stromy, se velmi rychle rozvíjejí a ověřila je praxe řady evropských měst. Dostupná řešení existují. Základem  je ale nalezení konsensu mezi správci sítí, správci zeleně, a městy na koordinaci využití omezeného veřejného prostoru,“ shrnuje problematiku Ondřej Feit, ředitel Společnosti pro zahradní a krajinářskou tvorbu.*

Držitelé Zlatého rýče za loňský rok:

* Město Pohořelice (kategorie Města a obce)

* ZŠ a MŠ Smržice (kategorie Školy)
* Arnika (kategorie Spolky a NNO)
* První zábřežská developerská (kategorie Firmy)
* Sebastian Ehl (lategorie Zemědělci a vlastníci půdy)

/zr/

Podívejte se také na nejnovější videoklip ke kampani.

Na horním snímku: Ze závěrečného fotografování po dnešním předání ocenění zlatý rýč pro nejlepší loňské sazeče stromů v jednotlivých pěti kategoriích iniciativy Sázíme budoucnost

Foto: archiv Nadace Partnerství

Ve fotogalerii dole: Po předání Zlatéhom rýče pro město Pohořelice

Foto: archiv Nadace Partnerství

První zasedání předsednictva Svazu měst a obcí ČR, které bylo v květnu zvoleno během jednání XVII. sněmu svazu v Ostravě, se neslo v duchu zhodnocení činnosti svazu. Členové předsednictva se zejména soustředili na výsledky letošních krajských svazových setkání a možnosti změny jejich programu do budoucna tak, aby krajská setkání více cílila na praktické a konkrétní dopady a příklady vládních legislativních opatření, s nimiž se představitelé místních samospráv stále potýkají.

Předsednictvo SMO ČR projednalo i informaci o budoucí podpoře přeshraniční spolupráce v programovém období 2021–2027 a rozhodně nesouhlasí s podmínkou, která by představovalo velkou administrativní zátě zdržující podávání žádostí.

Kriticky se předsednictvo postavilo i k návrhu zákona o právu na digitální služby. „Opět stejná písnička, další povinnost obcím a orgánům veřejné správy bez doplnění odpovídajících finančních prostředků. Občan by měl mít nárok získat veškeré potřebné informace v elektronické podobě z daného úřadu, který by ale k tomu potřeboval nové IT vybavení, proškolení zaměstnanců apod. A to něco bude stát,“ uvedl k tomu předseda Svazu měst a obcí a starosta Kyjova František Lukl.

Výbornou vizitkou jsou pro svaz nově přijatí členové. „V poslední době přistoupilo pět obcí, a to zejména těch menších, což je pro náš svaz výborná vizitka, že i malé obce v něm cítí velkou oporu a perfektní servis. Ale neznamená to, že usínáme na vavřínech.  Naopak, podpora znamená hledání dalších aktivit ve prospěch našich obcí,“ uzavřel František Lukl.

Nové předsednictva SMO ČR po květnovém sněmu svazu v Ostravě pracuje v následujícím složení: předseda František Lukl (starosta Kyjova), čestný místopředseda Zdeněk Hřib (primátor hl. m. Prahy), místopředseda Martin Charvát (primátor Pardubic), Vlastimil Picek (starosta Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi), Pavel Drahovzal (starosta Velkého Oseku), místopředsedkyně pro evropské záležitosti Markéta Vaňková (primátorka Brna), členka Karolína Koubová (primátorka Jihlavy), člen Marek Hrabáč (primátor Chomutova), členka Pavla Štrobachová (starostka Smečna), člen Pavel Smolka (starosta Vítkova), členka Dagmar Novosadová (starostka Kunína), člen Jiří Červenka (starosta Blížejova), člen Karel Rejchrt (starosta Božanova).*

/zr/

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down