Odkupem částí akcií od majoritních vlastníků, jimiž jsou města Jilemnice a Semily, se Liberecký kraj stal jedním z akcionářů Nemocnice Jilemnice a Nemocnice Semily (MMN, a. s.). Záměr odkupu nedávno odsouhlasili členové Rady Libereckého kraje, schválili jej také krajští zastupitelé na svém zářijovém jednání a zastupitelé měst Semily a Jilemnice.

Kraj získal celkem 12 566 akcií, což představuje podíl ve výši 16,75 %. Smlouvy o prodeji akcií a akcionářskou smlouvu podepsali v pondělí 25. října zástupci Libereckého kraje, Semil, Jilemnice a MMN, a. s.

Do doby podepsání akcionářské smlouvy vlastnilo město Jilemnice 65 % akcií a město Semily 35 % akcií. Po vstupu kraje je Jilemnice vlastníkem 54,11 % akcií (tj. 40 582), Semily vlastníkem 29,14 % (21 852) akcií a Liberecký kraj bude držet 16,75 % (12 566) akcií.

MMN, a.s. nemocnice Jilemnice a Semily získají pro svůj další rozvoj na investice celkem 250 mil. Kč během osmi let. Tuto částku tvoří 186 mil. Kč za odkup podílu Libereckému kraji, úroky a příplatky mimo základní kapitál všech tří akcionářů, kteří se k němu zavázali.

Jednání o možném majetkovém vstupu do jilemnické a semilské nemocnice probíhala již od července předloňského roku. Chceme posílit strategický vliv na výkon zdravotních služeb v našem regionu a podílet se na zvyšování kvality péče v jedné z páteřních nemocnic v kraji. Odkupem akcií se nám také podaří vytvořit podmínky pro další rozvoj jilemnické a semilské nemocnice. Vstup Libereckého kraje do vlastnické struktury navíc přinese lepší podmínky pro vyjednávání se zdravotnímu pojišťovnami i lepší záruky pro jednání s bankami o úvěrování investičních záměrů v budoucnu,“ uvedl hejtman Martin Půta.

OD LETOŠNÍHO ŘÍJNA S MAGNETICKOU REZONANCÍ

V den podpisu akcionářských smluv zároveň zástupci akcionářů Masarykovy městské nemocnice v Jilemnici, hejtman Libereckého kraje Martin Půta, starostka města Semily Lena Mlejnková, starosta města Jilemnice David Hlaváč a člen rady Libereckého kraje pro zdravotnictví Vladimír Richter v jilemnické nemocnici slavnostně zahájili provoz nové magnetické rezonance 1,5 Tesla. Jilemnická nemocnice se tak stala čtvrtou páteřní nemocnicí Libereckého kraje disponující touto moderní diagnostickou technologií.

Po více než šestiletém úsilí se konečně naplnil další sen jilemnických lékařů,“ konstatoval Jiří Kalenský, ředitel a předseda představenstva společnosti MMN, a.s., která v sobě sdružuje nemocnice v Jilemnici a v Semilech, a pokračoval: „Trvale rostoucí počet požadavků i rozšiřující se spektrum povinných vyšetření spolu s dlouhými čekacími termíny v jiných nemocnicích nás vedly k pořízení vlastního zařízení. Komise Ministerstva zdravotnictví pro posuzování nových přístrojových technologií a kapacit vydala 13. června 2019 MMN souhlasné rozhodnutí, na jehož základu pak proběhla vlastní realizace.

Samotné instalaci přístroje předcházely potřebné projekční práce, posílení elektrických kabeláží, posílení trafostanice a rekonstrukce části radiodiagnostického pavilonu s nezbytným dočasným přerušením provozu screeningové mamografie a přestěhováním tohoto pracoviště do jiných prostor. Náklady na rekonstrukci dosáhly částky téměř 10 milionů Kč a náklady na samotné pořízení magnetické rezonance dosáhly částky více jak 26 milionů Kč, které všechny nemocnice hradila z vlastních zdrojů.*

/zr/

Na snímku: Od letošního října na radiodiagnostickém oddělení MMN, a. s., v Jilemnici slouží magnetická rezonance. Jde o nejmodernější vyšetřovací metodu, která nepoužívá rentgenové záření, ale silné elektromagnetické pole. Získané obrazy orgánů a tkání lidského těla mají vysoké tkáňové rozlišení a přinášejí nejdokonalejší zobrazení měkkotkáňových struktur, a tím přispívají k odhalení patologických změn.

Foto: archiv nemocnice

 

V pondělí 1. listopadu proběhne v pražském Centru architektury a městského plánování třetí ročník konference Potenciál místní ekonomiky 2021 s podtitulem Rozpočtové určení daní obcí a měst. Jejím cílem bude zodpovědět otázky, zda je aktuální rozpočtové určení daní dostatečně efektivní, transparentní a spravedlivé. Akci pořádá agentura CzechInvest.

Jedním z podnětů k organizaci konference byly závěry pasportizace podnikatelského prostředí, které se agentura CzechInvest věnuje od roku 2016. Každoročně mapuje na čtyři stovky obcí s pověřenou působností, kde se starostů a primátorů ptá, co mohou investorům nabídnout a co jim naopak schází. Představitelům obcí pomáhá agentura s lákáním vhodných investorů.

„Cílem je otevřít diskuzi nad aktuálním nastavením rozpočtového určení daní. Stávající systém je totiž nastavený tak, že obcím, které podporují rozvoj investic a podnikání, nepřináší tato snaha žádné finanční benefity do obecních rozpočtů a nejsou k podpoře podnikatelského prostředí dostatečně motivovány,” říká generální ředitel agentury CzechInvest Patrik Reichl.

Konferenci zaštiťuje náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast financí a rozpočtů Pavel Vyhnánek, který bude jedním z hlavních řečníků konference. Ve svém příspěvku se zaměří na výsledky letošní studie s názvem Chudé město pražské”, kterou vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Studie nahlíží pod pokličku pražských veřejných financí a přibližuje, jak funguje financování Prahy v českém i mezinárodním kontextu.

Dlouhodobě se snažím upozorňovat na neexistující vztah mezi daňovým výnosem v obcích a příjmem do jejich rozpočtů. Změna tohoto principu je velice potřebná, aby byly obce motivovány podporovat rozkvět podnikatelské činnosti na svém území – nejen služeb občanům jako je obchod s potravinami nebo opravna obuvi, ale i dalších podnikatelských aktivit,“ říká Pavel Vyhnánek.

Mezi řečníky se objeví zástupci státní správy a samosprávy i představitelé soukromé sféry. Na konferenci mimo jiné vystoupí Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje, Martin Půta, místopředseda Asociace krajů ČR, hejtman Libereckého kraje, Věslav Michalik, radní Středočeského kraje, náměstek hejtmanky pro oblast financí, dotací a inovací a starosta obce Dolní Břežany či Pavel Sovička, Managing Director CZ&SK ve společnosti Panattoni, který představí analýzu srovnání přínosů průmyslu obcím a finanční a nefinanční přínosy výrobních závodů pro lokální ekonomiku.

Diskuse se dále zúčastní Miroslav Matej, ředitel odboru Financování územních rozpočtů Ministerstva financí a Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu města a obcí ČR, která bude hovořit o dalších motivačních nástrojích na podporu lokální ekonomiky. Zakladatel studia CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS Ondřej Chybík se ve svém příspěvku podívá na rozvoj měst a obcí z pohledu urbanisty/architekta.*

Více informací o programu konference naleznete na www.czechinvest.org, kde se také můžete zdarma registrovat.

/zr/

 

Úvodní rozhovor aktuálního vydání Moderní obce jsme připravili se starostou obce Dukovany Miroslavem Křišťálem. Ten se také stal tváří červencového čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře).

Červencové vydání Moderní obce však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Téma měsíce tentokrát nese název IT služby  a ochrana dat. Jako vždy i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách červencového čísla našeho časopisu vystupují.

* Miroslav Křišťál, starosta obce Dukovany na Třebíčsku: Ano, uvažovali jsme o využití podpory na fotovoltaiku z Modernizačního fondu, který se právě otevírá. Jenže asi od tohoto záměru ustoupíme. Získání dotace podmiňuje, že 80 procent vyrobené elektřiny musíte spotřebovat u sebe, do sítě můžete prodat jen 20 procent. Podpora je tak výhodná spíše pro výrobní podniky. Přesto o instalaci střešních panelů uvažujeme, a to na budovách bývalých kravínů, které postupně přestavujeme na technické a společenské zázemí obce. Pokud bychom instalovali FVE, tak pouze na střechy, rozhodně ne na ornou půdu. Rozhodneme-li se k tomu, pak projekt uděláme patrně bez dotace, panely si koupíme a instalujeme sami.

* Michael Rataj, starosta obce Branka u Opavy: Opravu naší kaple Nejsvětější Trojice jsme zahájili již počátkem roku 2019, ale kvůli pandemii covid-19 se vše protáhlo až do letošního května. Komplikace, které opravu kaple po více než dva roky provázely, nikdo na začátku neočekával. Ale Boží prozřetelnost byla našemu záměru nakloněna, a tak se kapli Nejsvětější Trojice podařilo obnovit do stavu, ve kterém bude sloužit několika dalším generacím farníků z Branky u Opavy,

* Lada Rejšková, starostka obce Libotenice na Litoměřicku: Po roce života s koronavirem vnímáme životní hodnoty trochu z jiné perspektivy. Mnozí z nás si uvědomili, že vše, co se dá koupit, nemá pro nás takovou cenu, jako čas strávený se svými blízkými. Přišlo nám zajímavé zapojit se do taneční výzvy Jerusalema Challange,  – celosvětového symbolu boje proti pandemii covid-19d a natočit o tom i video. Do tance jsme vtáhli i děti, které se svou účastí dozvědí hloubku a sílu lidské solidarity, odvahy a trpělivosti, což si samotná pandemie v mnoha ohledech žádala. Nápadu Jitky Francové se chopily místní občanky Věra Rosová, Kateřina Menoušková, Eva Peterová, Věra Šmídová a Lenka Chlubnová, které se spolu s iniciátorkou taneční výzvy řadu let podílejí na kulturním, společenském a sportovním dění v obci, přičemž některé z nich v Libotenicích vedou i sportovní kroužek Sportovky. Skvělým kameramanem se stal Vojtěch Macke z jednotky Sboru dobrovolných hasičů obce. Zatím další videa nechystáme, ale jelikož máme velice aktivní občany, tak věřím, že nás s něčím zase překvapí. Jsem na ně opravdu moc pyšná a hrdá. Některé jiné obce si musí platit drahé agentury, aby jim udělaly kulturní program. Ale u nás si naši občani umí utvořit kulturu sami.

* František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova na Hodonínsku: Při zadávání veřejných zakázek je potřeba zejména držet se tří základních principů, což jsou hospodárnost, efektivnost a účelnost. K tomu je nutné přidat princip čtvrtý – ten nejvýznamnější, totiž zdravý rozum. Byť jde o rčení, které je často proklamováno i ze strany kontrolních orgánů, mnohdy nad zdravým rozumem vítězí čistý formalismus. Nelze se pak divit, že se zadavatelé drží osvědčených postupů při zadávání veřejných zakázek. Bohužel ani rozhodování v oblasti veřejných zakázek stále není předvídatelné, zejména pokud je zakázka spolufinancována z evropských či národních dotačních zdrojů.

* Zdeněk Kučera, starosta Městské části Praha 18: „Covidový rok“ ovlivnil nejen fungování radnice, ale také značně zasáhl do rozpočtu městské části. Kvůli zrušení či odkladu koncertů na území Letiště Letňany a akcí v areálu PVA se příjmy městské části snížily o přibližně 300 tisíc korun. V důsledku úlev pro místní podnikatele poklesly také příjmy z pronájmu nebytových prostor.

Tyto změny jsme museli zapracovat do rozpočtu roku 2020 a také do plánů na rok 2021. V důsledku úlev na nájemném místním podnikatelským subjektům a organizacím zajišťujícím mimoškolní aktivity dětí byly příjmy městské části dosud sníženy o asi 700 tisíc korun.

* Libor Lesák, radní Středočeského kraje: Postupně upravujeme kontrolní mechanismy v rámci procesu zadávání veřejných zakázek krajem. Příkladem je důsledná elektronizace celého procesu a tím i možnost kontroly v jakékoliv jeho fázi. Zadavatelé v rámci kraje povinně využívají certifikovaného elektronického nástroje E ZAK. K rozšíření jeho funkcionalit dojde od druhého pololetí letošního roku, a tím dojde i k většímu zpřehlednění celého procesu a získání jednoznačné auditní stopy pro následnou kontrolu.

* Miloslav Meloun, ředitel Kooperativy, výrobně obchodního družstva Uhlířské Janovice (tato společnost letos v červnu na URBIS SMART CITY FAIR obdržela Cenu časopisu Moderní obec za multifunkční stožáry veřejného osvětlení řad eLITE a SMART): Dříve než radnice vypíše veřejnou soutěž na dodávku a instalaci veřejného osvětlení, by určitě stálo za to předem zvážit, zda na stožáry bude umisťovat i další zátěže – vedle svítidel například reklamní plochy, držáky květin či vánočních ozdob. Všechny tyto další návětrné plochy totiž mohou velmi ovlivnit zátěž stožáru.

Zároveň je třeba si uvědomit, že mezi vypsáním soutěže a vlastní realizací může proběhnout dlouhá doba. Během posledních měsíců jsme svědky raketového růstu cen materiálů, takže je nutné počítat i s úpravami rozpočtu každé takové investiční akce. Ale neměly by to rozhodně být stožáry, na kterých se bude šetřit.

* Petr Jelínek, jednatel 4E consulting, s. r. o.: Dosavadní zkušenosti s použitím BVA/m4E metody ukazují, že jde skutečně o ucelený a univerzální model hodnocení vhodný pro široké spektrum zakázek – na služby facility managementu (úklidy, ostraha apod.), stavební zakázky, architektonické/projekční služby nebo ICT zakázky, popř. komplexnější technologické dodávky.

Pomocí metody BVA/m4E zadávají zakázky např. Vysoké učení technické v Brně nebo Univerzita v Hradci Králové, zadavatelé v resortu dopravy (Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest, Správa železnic či Letiště Praha) a Karlovarský kraj. Z municipalit lze uvést například města Brno, Žďár nad Sázavou, Chomutov nebo Rožnov pod Radhoštěm.

* Filip Chvátal, radní města Brna: Naším cílem je, aby se Brno mohlo do budoucna rozvíjet způsobem, který neohrozí kvalitu života ve městě. Naopak chceme kvalitu života zlepšovat. Ať už je to zvyšováním podílu veřejně přístupné zeleně, revitalizací opuštěných a zdevastovaných továrních areálů, tak také implementací moderní modrozelené infrastruktury v rámci nové výstavby.

* Luděk Tesař, ekonom: Je jednoznačné, že stát se snažil poslední roky více investovat a že to kvůli mandatorním a quasimandatorním výdajům vůbec neměl lehké. Navzdory velkým překážkám stát prokázal během posledních let podstatně více odvahy než územní rozpočty – ale bohužel velkou část investic realizoval na dluh nebo z dotací. Územní rozpočty zase na rozdíl od státu měly peněz relativně dost, ovšem – sumárně viděno – odvahy mohly mít více. Nadále platí, že navzdory paralýze některých méně schopných obcí jsou územní samosprávy hybateli pokroku a stát se dál řítí do temného vesmíru osvětlovaného záblesky humoru některých „expertů“ či celých „rádoby mezioborových skupin“. Jakmile chybějí peníze a ekonomika začne pokulhávat, začne chybět i nadějná budoucnost a zbývá pouze nesmrtelný humor (pozn. autora: vážení experti, ten vakcínu nepotřebuje). Zaplať za to pánbůh, neboť stát totiž už nemá zaplatit čím.

* Věra Kameníčková, analytička CRIF: Celkově obce v roce postiženém restriktivními a podpůrnými opatřeními vlády, které na ně měly značný dopad, hospodařily obezřetně. Dokázaly jako celek dále poměrně rychle zvýšit úspory při souběžném jen velmi mírném růstu dluhu. V těchto složitých podmínkách plných nejistoty nezanedbaly ani výdaje na modernizaci a rozšíření obecní infrastruktury. K tomu jim z části pomohly investiční dotace.

* Lubor Tomanec, ředitel Vodárenské společnosti Táborsko s. r. o.: Určení ceny pro vodné a stočné máme ve svých rukou. V koncesní smlouvě je pevně stanoven způsob stanovení ceny pro vodné a stočné v jednotlivých letech trvání smlouvy prostřednictvím finančního modelu, který provozovatel musí dodržet. Model vychází z nabídky provozovatele v koncesním řízení a za běžných okolností se nedá měnit. Nám to umožňuje přijetí dlouhodobé cenové strategie spolu se souběžným plněním plánu obnovy našeho vodohospodářského majetku.

* Martin Půta, hejtman Libereckého kraje: Liberec stále zůstává jako jediné krajské město bez kvalitního železničního spojení z české metropole a dále za hranice ČR. Zapojením železniční tratě ze Zhořelce přes Liberec do Prahy do evropské sítě bychom mohli účelněji čerpat finanční podporu z evropských zdrojů, a tím pádem učinit z vlakového spojení adekvátní formu přepravy. Není možné, abychom i nadále jezdili vlakem z Liberce do Prahy za stejné dojezdové časy, jako tomu bylo v 19. století.

* Martin Lukáš, konzultant pro veřejnou správu MIM Consulting s. r. o.: Současný trend digitalizace činností a agend, který se nevyhýbá žádné municipalitě, se stává do jisté míry i politikem. Pod tlakem post covidové doby přehodnocují municipality svoje postoje k návrhu a řízení ICT s cílem zlepšit činnosti a procesy nejen ve vztahu k občanovi, ale též interně, uvnitř úřadů. Velmi zajímavým a na národní úrodni prosazovaným způsobem strukturovaného popisu cílů organizace, který se ve veřejné správě uplatňuje již několik, je Enterprise architektura.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Nejvyšší správní soud se proto ztotožňuje se závěrem krajského soudu o naplnění podmínky výlučných majetkových práv ve smyslu § 18 odst. 1 písm. e) zákona o veřejných zakázkách, kdy zadavatel řídí činnost Technických služeb a vykonává nad jejich hospodařením účinnou a funkční kontrolu. Nejvyšší správní soud v důsledku výše uvedeného neshledal kasační námitky stěžovatelky důvodnými. Kasační stížnost proto v souladu s § 110 odst. 1 větou druhou s. ř. s. zamítl. Závěr je tedy ten, že když město zadá plnění tzv. své firmě, neznamená to, že tato firma nemůže využít subdodávky. Tedy není zde ten požadavek, aby celé plnění poskytovala sama.  Tento rozsudek nám k tomuto závěru dává oporu.

* Marek Hanák, Kancelář veřejného ochránce práv: Pokud má občan za to, že v procesu pořizování územního plánu došlo k nějakému pochybení, má možnost podat podnět k nadřízenému orgánu územního plánování (ve vztahu k územním plánům obcí je nadřízeným orgánem krajský úřad, ve vztahu k zásadám územního rozvoje a jejím aktualizacím je jím Ministerstvo pro místní rozvoj), aby postup úřadu územního plánování jako pořizovatele územního plánu podle § 177 odst. 1 stavebního zákona prošetřilo. Podrobnější informace o působnosti veřejného ochránce práv v oblasti územního plánování lze získat na webových stránkách www.ochrance.cz, kde je veřejnosti k dispozici také nový leták Územní plán, který ochránce letos v květnu vydal.

* Jana Vašíková, Kancelář veřejného ochránce práv: Náklady na provedení prací spojených s odstraněním závadného stavu stavby vždy nese vlastník této stavby. Stavební úřad nemá zákonnou možnost nařídit provedení opatření k odstranění závady na stavbě jiné osobě než jejímu vlastníkovi. Uvedené v praxi znamená, že pokud stavba vykazuje jakékoliv závady, je výhradně na jejím vlastníkovi, aby sám zajistil nápravu (závady odstranil), nehledě na to, co je toho příčinou. Nicméně druhotně se vlastník stavby, jejíž poškození přičítá činnosti jiné osoby (např. souseda), může domáhat náhrady škody občanskoprávní cestou dle občanského zákoníku. Důkazní břemeno o příčinách vzniku škody spočívá zásadně na vlastníkovi vadné stavby. Pro účel důkazu, že právě činností jiné osoby vznikla konkrétní škoda, se obvykle poškozený vlastník stavby nevyhne zajištění znaleckého posudku o rozsahu a příčinách škody.

Kromě náhrady škody je třeba upozornit na občanskoprávní úpravu sousedských práv. Podle ustanovení § 1019 odst. 1 občanského zákoníku vlastník pozemku má právo požadovat, aby soused upravil stavbu na sousedním pozemku tak, aby ze stavby nestékala voda nebo nepadal sníh nebo led na jeho pozemek.

Sousedé v zájmu smírného urovnání vzájemných vztahů mohou oslovit mediátora. Mediátor je nezávislá a nestranná osoba, která se snaží se sousedy (stranami sporu) nalézt oboustranně přijatelné řešení ohledně závadného stavu stavby a jejího negativního vlivu na okolí.

* Jan Břeň, právník: Zákon o registru smluv tedy v § 3 odst. 1 předpokládá, že v registru smluv nebudou (resp. nemusí být) zveřejňovány smlouvy v identickém znění, v jakém byly uzavřeny, neboť se při uveřejnění smlouvy může uplatnit (s ohledem na omezení při poskytování informací stanovená zákonem č. 106/1999 Sb.) celá řada zákonných výjimek, čímž bude text uzavřené smlouvy fakticky (částečně) pozměněn.

Obec s rozšířenou působností je tedy povinna před zveřejněním smlouvy v registru smluv důkladně posoudit, zda smlouva obsahuje takové údaje, které nelze poskytnout při postupu podle zákona č. 106/1999 Sb., a v případě kladné odpovědi, bude tato obec muset příslušné pasáže smlouvy před vložením do registru smluv znečitelnit. Uvedené konstatování se samozřejmě týká i problematiky ochrany osobních údajů ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. 4. 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), tj. tzv. GDPR, jak je uvedeno v dotazu.

Má-li příslušný subjekt zákonnou povinnost zveřejňovat své smlouvy prostřednictvím registru smluv, musí si být zároveň vědom skutečnosti, že podle § 6 odst. 1 zákona o registru smluv platí, že smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nabývá účinnosti nejdříve dnem uveřejnění (výjimku z uvedeného pravidla představuje smlouva, která byla uzavřena v krajní nouzi nebo za účelem odvrácení nebo zmírnění újmy hrozící bezprostředně v souvislosti s mimořádnou událostí ohrožující život, zdraví, majetek nebo životní prostředí, a dále též smlouva, jejímž předmětem jsou léčiva nebo zdravotnické prostředky – viz § 6 odst. 2 a 3 zákona o registru smluv).

Ustanovení § 7 odst. 1 zákona o registru smluv stanovuje vážné právní následky nesplnění povinnosti uveřejnění smlouvy prostřednictvím registru smluv, které spočívají v tom, že pokud nebyla smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, uveřejněna prostřednictvím registru smluv ani do tří měsíců ode dne, kdy byla uzavřena, platí, že je zrušena od počátku (dílčí výjimky z tohoto pravidla jsou uvedeny v § 7 odst. 2 a 3 zákona o registru smluv).

Obec sice může své smlouvy zveřejňovat na svých webových stránkách (tedy jakákoliv obec bez ohledu na to, zda má či nemá povinnost zveřejňovat své smlouvy prostřednictvím registru smluv), avšak před jejich zveřejněním by je měla případně upravit tak, aby byla řádně šetřena zejména ochrana osobních údajů, ochrana obchodního tajemství apod.*

 /rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

 

 

Kraje chtějí mít přesný přehled o tom, jak je připravena očkovací strategie státu před zahájením vakcinace široké veřejnosti. Hejtmani dnes proto videokonferenčně jednali s premiérem Andrejem Babišem a ministrem zdravotnictví Janem Blatným, aby získali potřebné informace, jež dosud od státu nemají.

Některé kraje se potýkají s tím, že avizované vakcíny opět přišly v jiném termínu, než bylo deklarováno, hejtmanům ale také chybí detailní údaje o tom, jak bude fungovat plánovaný centrální rezervační systém, kdy stát odstartuje informační kampaň, jak budou přesně vymezeny prioritní skupiny zájemců o očkování.

„Ve všech krajích nyní pracují očkovací centra, my jsme například v Jihočeském kraji představili krajskou vakcinační strategii, která se dá využít i v dalších regionech. Ale chceme mít jasně daný rámec toho, jak bude fungovat centrální rezervační systém a budeme jej připomínkovat, aby byl bez problému funkční. Je nutné mít informace o počtu dávek vakcín pro jednotlivé kraje i o tom, jak stát plánuje postupné proočkování co největšího počtu našich občanů,“ uvedl Martin Kuba, předseda Rady Asociace krajů ČR a hejtman Jihočeského kraje.

Podle premiéra Andreje Babiše by měl být rezervační systém připraven od poloviny ledna, informační kampaň chce stát spustit prý ještě do konce tohoto měsíce. „S kolegy hejtmany probereme veškeré detaily, shrneme připomínky k fungování očkovací strategie a centrálního rezervačního systému státu, abychom se ujistili, že reálně celý systém bude dobře nastaven,“ dodal Martin Kuba.

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta také upozornil na to, že praktičtí lékaři, kteří by se měli zapojit do očkování veřejnosti, musí být motivováni k tomu, aby vakcinaci prováděli a zejména starším pacientům pomohli s rezervací očkování.

Jak připomněl ministr zdravotnictví Jan Blatný, okolo pěti tisíc praktických lékařů pro dospělé a 1 tisíc praktických lékařů pro děti a dorost zatím projevilo zájem o to, že by se na očkování podíleli. Ministr dále  potvrdil, že vakcínu kompletně hradí stát a certifikát o provedeném očkování najdou lidé po provedení očkování v dokumentech rezervačního systému. S hejtmany se šéf resortu zdravotnictví domluvil na tom, že veškeré připomínky dají k dispozici tak, aby bylo možné je vypořádat do zahájení činnosti centrálního systému.

/zr/

Ke snímku nahoře:

Hejtmani dnes videokonferenčně jednali s premiérem Andrejem Babišem a ministrem zdravotnictví Janem Blatným, aby získali potřebné informace očkovací strategii státu proti covidu-19

Foto: FB Asociace krajů ČR

V čele Asociace krajů ČR stojí od dnešního dne hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (na snímku nahoře). Byl zvolen 13 hlasy hejtmanek a hejtmanů ze 14 hlasujících. Místopředsedou se na prvním ustavujícím zasedání asociace v novém složení stal hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák. Do politického grémia Asociace krajů ČR byli kromě předsedy a místopředsedy AKČR odsouhlaseni hejtman Libereckého kraje Martin Půta, hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib a hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Velmi si vážím vašich hlasů a pevně věřím, že zvládneme spolupracovat na všech věcech, které v zájmu našich krajů musíme řešit. Soudržnost při vyjednávání se státem o všech aktuálních tématech je teď velmi důležitá,“ zdůraznil po svém zvolení Martin Kuba. Ten byl také schválen jednohlasně jako nový zástupce Asociace krajů ČR v Ústředním krizovém štábu a nominován na člena Rady vlády pro zdravotní rizika. Martin Kuba bude také kontaktovat ministryni financí Alenu Schillerovou, aby co nejdříve stanovila termín setkání ke kompenzacím v souvislosti s „daňovým balíčkem“.

Jednání rady se dnes věnovalo i dalším tématům, jako jsou například změny v jednotlivých komisích Asociace krajů. Struktura komisí se podle hejtmanů do budoucna změní. Představitelé regionů schválili také rozšíření čtyřčlenného vyjednávacího týmu pro řešení kompenzací propadu daňových příjmů s ministerstvem financí o dalšího člena, pražského primátora Zdeňka Hřiba. V týmu je dále hejtman Libereckého kraje Martin Půta, hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák. Diskutovalo se mimo jiné také o návrhu rozpočtu AKČR na rok 2021.

Asociace krajů (AKČR) má 14 členů  – 13 hejtmanek a hejtmanů a primátora hlavního města Prahy. AKČR byla založena především proto, aby hájila a prosazovala společné zájmy krajů směrem k vládě a státní správě. Dosavadními předsedy asociace byli od roku 2001 tehdejší moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský, v roce 2008 ho vystřídal tehdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek. Na jeho místo nastoupila v roce 2016 karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová, jež v prosinci 2019 kvůli těhotenství předala vedení AKČR tehdejšímu 1. místopředsedovi, hejtmanovi Kraje Vysočina Jiřímu Běhounkovi, a to do krajských voleb 2020. Poté, během listopadu 2020, byl pověřen vedením AKČR hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Další videokonference hejtmanů za účasti členů Centrálního řídicího týmu se uskuteční 3. prosince 2020, společné setkání pak hejtmani naplánovali na 15. prosince.

Kdo je předseda Asociace krajů MUDr. Martin Kuba:

* Narozen: 9. dubna 1973, České Budějovice

* Lékař a politik, od 3. listopadu 2020 hejtman Jihočeského kraje. Od listopadu 2008 do prosince 2011 byl 1. náměstkem hejtmana Jihočeského kraje, od listopadu 2011 do července 2013 působil ve funkci ministra průmyslu a obchodu.

/zr/

 

 

Představitelé obcí a krajů dnes v Poslanecké sněmovně kritizovali podobu daňového balíčku schválenou poslanci ANO, ODS, SPD a KSČM. Zástupci samospráv se napříč politickým spektrem shodují na negativním hodnocení dopadů daňového balíčku na obce a kraje a regionální ekonomiku.

Předseda Svazu města a obcí (SMO ČR) František Lukl upozornil na zásadní hrozbu zastavení investic samospráv i ohrožení zotavení místních firem a podnikatelů. "Dlouhodobým postojem Svazu měst a obcí je požadavek, aby rozpočty samospráv byly předvídatelné a udržitelné. Daňový balíček, schválený poslanci, spolu s dalšími již přijatými zákony přináší pro příští rok skokově výpadky přes 20% příjmů obcí a krajů. To bude mít dramatické důsledky v podobě zastavení prakticky veškerých investic samospráv, omezení čerpání evropských fondů a dopad na místní firmy a živnostníky v podobě zastavení veřejných zakázek," konstatoval předseda SMO ČR.

Na výrazně negativní dopady skokových výpadků v příjmech menších měst a obcí poukázal též předseda Sdružení místních samospráv (SMS ČR) Stanislav Polčák. "Menší města a obce nebudou mít dokonce ani na povinné provozní výdaje. Obce doplácejí již nyní výrazné částky ze svých rozpočtů na provoz školek, škol, svoz odpadů či rekonstrukce budov či místních komunikací. Všechny tyto veřejné služby se budou omezovat a bohužel i rušit. Dostáváme signály z menších obcí, že neudrží v provozu například svou mateřskou školku. To vše dopadne na občany těchto obcí," podotkl předseda SMS ČR.

S podobou daňového balíčku nesouhlasí ani krajské samosprávy. „Daňový balíček zásadně vstupuje do přípravy rozpočtů samospráv na rok 2021 v úplně nejhorší době. Pokud stále platí názor vlády, že se z dopadů koronavirové krize musíme proinvestovat, je nutné snížení příjmů obecních a krajských rozpočtů omezit a kompenzovat. Jinak budeme nuceni zastavit přípravu investic a nebudeme schopni využít evropské dotace v novém plánovacím období. Bez investic v obcích a městech se ekonomika nastartovat nemůže. Hledání provozních úspor v rozpočtech obcí a krajů probíhá a všichni chápeme, že je to v dobách krize nutné. Proto nepožadujeme 100% kompenzaci propadu příjmů, ale je pro nás důležité, aby podstatná kompenzace byla součástí sdílených daní,“ zdůraznil za Liberecký kraj jeho hejtman Martin Půta.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický vyzdvihl roli Senátu jakožto ústavní pojistky. „Zbrklé a nepromyšlené rozhodnutí poslanců s dalekosáhlými dopady do všech veřejných rozpočtů se nyní snaží napravit. Je vidět, že senátoři mají i díky způsobu volby mnohem blíže k obcím a krajům. Ostatně jsou to právě senátoři, které lze označit za regionální politiky s vyzrálými názory. Obdobně si vážíme i postoje prezidenta republiky, který také chce o záležitosti vést debatu a vrátit daňový balíček sněmovně. Návrh ze sněmovny by byl finančním zločinem na samosprávách v naší zemi," uzavřel hejtman Martin Netolický.

Poslankyně Věra Kovářová (STAN), která jako jediná neúspěšně navrhovala při projednávání ve sněmovně alespoň obcím a krajům výpadky nahradit, varovala před celkovými dopady daňového balíčku na veřejné rozpočty. „Najednou premiér Babiš a jeho hnutí ANO navrhují pomoci samosprávám, nicméně celkové dopady daňových změn na státní rozpočet, ale i budoucí generace jsou děsivé. Důsledky pocítíme příslovečně i s úroky již za několik málo let,“ připomněla Věra Kovářová.

/zr/

K foto:

V Poslanecké sněmovně dnes představitelé obcí a krajů  kritizovali podobu daňového balíčku schválenou poslanci ANO, ODS, SPD a KSČM.

Foto: archiv*

Nejvyšší představitelé územních partnerů, jako je Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR, Spolek pro obnovu venkova ČR, Asociace krajů ČR a další, dnes zahájí jednání s horní parlamentní komorou o opatřeních, která by ještě mohla zvrátit totální rozklad obecních a krajských rozpočtů vlivem dopadu zrušení superhrubé mzdy.

Vyjednávací tým ve složení František Lukl a Stanislav Polčák za obce, Martin Půta, Martin Netolický a Martin Kuba za kraje a pražský primátor Zdeněk Hřib zahajují  dnes, v úterý 24. listopadu, vyjednávání se senátory o návratu finanční stability pro územní samosprávné celky.

"Senátoři vždy přistupovali k námětům či návrhům zástupců územních samospráv zcela zodpovědně a s rozumem. Diskuze se mezi nimi vedly ve věcné rovině, proto se i teď k nim logicky obracejí o radu a pomoc. Je potřebné a nutné společně s nimi hledat taková řešení, která ponechají co nejvíce peněz v peněženkách občanům a zároveň neohrozí financování obecních či krajských investic. Každý líc má i svůj rub a snížení daní sebou nese nebezpečí zdražování. Zdražování místních poplatků jako jsou například daň z nemovitosti nebo popelnice. Tiskárnu na peníze města, obce ani kraje nemají a veřejné sbírky na dostavbu školy nebo sekání trávy asi taky nebudou to správné řešení."

Pod tímto včera večer vydaným vyjádřením  jsou podepsáni: František Lukl (Svaz měst a obcí ČR), Stanislav Polčák (Sdružení místních samospráv ČR), Jiří Krist (Národní síť MAS ČR), Martin Půta (Liberecký kraj a Asociace krajů ČR), Zdeněk Hřib (Hlavní město Praha) a Veronika Vrecionová (Spolek pro obnovu venkova ČR).*

/zr/

K foto:

Valdštejnský palác v Praze  je sídlem Senátu Parlamentu ČR

Ilustrační foto: Senát

 

 

 

 

 

Stávající místopředseda Rady Asociace krajů ČR Martin Půta (na snímku) povede Radu Asociace krajů do jejího ustavujícího zasedání, na kterém bude zvoleno nové vedení tohoto orgánu. Během dnešní hejtmanské videokonference to odsouhlasilo všech 11 online zúčastněných hejtmanů. Ustavující zasedání Rady Asociace krajů se uskuteční až poté, kdy bude zvolen hejtman v Karlovarském kraji, kde zatím stále probíhá povolební vyjednávání.

Představitelé krajů se také shodli na ustavení čtyřčlenné skupiny, která bude jednat s Ministerstvem financí, případně s premiérem, o kompenzaci propadu příjmů krajů v souvislosti s možným zrušením superhrubé mzdy.

Bývalý 1. místopředseda Rady Asociace krajů a exhejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek blahopřál nově zvolené hejtmance a hejtmanům k jejich nástupu do čela regionů. Shrnul současnou epidemiologickou situaci s tím, že nadále bude zástupce krajů informovat o výstupech z jednání Rady vlády pro zdravotní rizika a Ústředního krizového štábu.

Pověření hejtmana Libereckého kraje Martina Půty vedením Rady Asociace krajů do ustavujícího zasedání Rady, které jsme odsunuli až po výsledku volby karlovarského hejtmana, považuji za logický krok. Je to stávající místopředseda, který bude i členem skupiny, jež by měla jednat s ministryní financí o kompenzacích pro kraje v souvislosti s propadem daňových příjmů. Propad kraje nepocítí až někdy v budoucnu, potýkají se s ním už letos,“ zdůraznil Jiří Běhounek.

Místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Libereckého kraje Martin Půta chce jednat s ministryní financí Alenou Schillerovou co nejdříve. „Požádal jsem paní ministryni o rychlé stanovení termínu jednání ke kompenzaci propadu daňových příjmů krajů, protože to považuji za absolutní prioritu pro všechny regiony,“ dodal.

Hejtmani diskutovali především o dalším postupu plošného testování v zařízeních sociálních služeb. Podle hejtmana Kraje Vysočina Vítězslava Schreka jsou už teď zařízení přetížená a opakování testů v pětidenních intervalech na ně kladou vysoké nároky. Tento problém a možné změny v testování projednají zástupci krajů s ministerstvy zdravotnictví i práce a sociálních věcí. Hovořilo se také o ventilátorech a dalších přístrojích pro pacienty s covid-19. Přístroje jsou krajům pouze zapůjčeny a nemocnice je později budou muset vrátit především v případě, kdy se nejedná o majetek českého státu.

Místopředseda Rady Asociace krajů pověřený vedením tohoto orgánu a liberecký hejtman Martin Půta apeloval na své kolegy, aby upozornili poslance z jednotlivých krajů na důsledky schválení návrhu na zrušení superhrubé mzdy Poslaneckou sněmovnou a na fatální dopady tohoto návrhu do rozpočtů nejen vyšších územně samosprávních celků.

Další videokonferenční jednání hejtmanů se uskuteční ve čtvrtek 26. listopadu 2020.*

/zr/

Foto: archiv STAN

 

Poslanecká sněmovna by již zítra měla hlasovat o širších změnách v daních včetně možného zrušení superhrubé mzdy se snížením daně z příjmů zaměstnanců. Představitelé zájmových sdružení měst, obcí a krajů dnes proto apelovali na poslance, aby svým hlasováním umožnili zachovat současný standard života ve městech a obcích. Výsledek jejich hlasování ohledně superhrubé mzdy totiž bude mít velký dopad do území a na hospodaření jednotlivých municipalit.

Od prvních vládních návrhů daňových úprav a kompenzací upozorňujeme na nestabilitu obecních příjmů a tím i omezenou možnost zadávání práce v rámci veřejných zakázek,“ připomněl v souvislosti se zítřejším programem jednání dolní parlamentní komory  předseda Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) a starosta města Kyjov František Lukl. Na jeho slova navázal předseda Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) Stanislav Polčák: „Věříme, že se poslanci vůči svým občanům, díky jejimž hlasům sedí dnes ve sněmovně, zachovají zodpovědně.“

Přijetím návrhu změny zákona, kterým se zruší superhrubá mzda, by města, obce i kraje každoročně přišly o desítky miliard korun.

K výzvě obcí a krajů z minulého týdne (o výzvě jsme informovali zde: https://www.moderniobec.cz/obce-a-kraje-apeluji-na-to-aby-jim-stat-nahradil-vypadky-ktere-jim-zpusobi-zrusenim-superhrube-mzdy-a-kompenzacnim-bonusem/ ) se přidal také Spolek pro obnovu venkova ČR (SPOV ČR) i Asociace krajů ČR (AK ČR). Obce a kraje ve výzvě požadují po vládě a zákonodárcích, aby stát územním samosprávám nahradil výpadky, jež by jim způsobil zrušením superhrubé mzdy a schválením kompenzačního bonusu.

Zástupci Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR), Sdružení místních samospráv České republiky (SMS ČR), Národní sítě místních akčních skupin (NS MAS) a nově i Spolek pro obnovu venkova (SPOV ČR) a Asociace krajů (AK ČR) společně vyjadřují svůj nesouhlas s dopady zrušení tzv. superhrubé mzdy a obnoveného kompenzačního bonusu na samosprávy a žádají parlament a vládu o poskytnutí adekvátních náhrad úpravou rozpočtového určení daní (RUD) a poskytnutím jednorázového příspěvku za celkově uhrazené kompenzační platby.

Nižší daně pro zaměstnance jsou zcela oprávněný politický požadavek v době ekonomického růstu nebo v době, kdy je vláda schopna a ochotna hledat úspory v chodu státních institucí. Finance v minimální výši 21,4 miliardy korun budou v příštím roce i v letech dalších vlivem přijetí tohoto zákona chybět,“ zdůraznil hejtman Libereckého kraje Martin Půta a pokračoval: „A to nejenom na investice a opravy majetku, ale dost možná také na financování běžného provozu veřejných služeb. Ruskou ruletu s veřejnými rozpočty považuji v této bezprecedentní situaci za zcela nezodpovědnou. Chci věřit tomu, že poslanci nepošlou do kolen místní a krajskou samosprávu, ta si do svých rozpočtů natisknout miliardy nemůže a v drtivé většině případů ani nechce zadlužovat příští veřejné rozpočty.“*

 /zr/

 

Na dnešním ustavujícím zastupitelstvu byl znovu zvolen do funkce hejtmana Libereckého kraje Martin Půta. Zastupitelé také vybrali jeho nové náměstky a členy krajské rady. V nadcházejících čtyřech letech povede kraj koalice Starostů pro Liberecký kraj, České pirátské strany a Občanské demokratické strany. Zastupitelé také rozhodli o zřízení deseti výborů. Jejich členové budou voleni na příštím zasedání zastupitelstva na konci listopadu letošního roku.

Krajští zastupitelé, kteří vzešli z říjnových voleb, dnes na svém ustavujícím zasedání zvolili členy Rady Libereckého kraje. Svoji funkci v tajné volbě obhájil současný hejtman Martin Půta. Pro hlasovalo 30 ze 44 přítomných zastupitelů.

Složení krajské rady:

Hejtman: 

Martin Půta, Starostové pro Liberecký kraj

Statutární náměstek hejtmana:

Jan Sviták, Starostové pro Liberecký kraj – řízení resortu dopravy

 Náměstci hejtmana:

Zbyněk Miklík, Česká pirátská strana – řízení resortu ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky

Dan Ramzer, Občanská demokratická strana – řízení resortu školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti

Petr Tulpa, Starostové pro Liberecký kraj – řízení resortu sociálních věcí

Květa Vinklátová, Starostové pro Liberecký kraj – řízení resortu kultury, památkové péče a cestovního ruchu

Členové rady kraje:

Vladimír Richter, Občanská demokratická strana – řízení resortu zdravotnictví

Václav Židek, Česká pirátská strana – řízení resortu životního prostředí a zemědělství

Jiří Ulvr, Starostové pro Liberecký kraj – řízení resortu hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova

/zr/*

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down