Poslaneckou sněmovnu očekává v květnu třetí čtení novelu zákona o silničním provozu, která obsahuje pozměňovací návrh pražského poslance Jana Čižinského posilující vedle role obcí i odpovědnost společností. K návrhu minulý týden ve čtvrtek vydali negativní stanovisko členové Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. Praha a Brno vyzvaly poslance, aby zohlednili specifickou situaci velkých měst, kterým dnes zastaralý zákon svazuje ruce. Problémy jsou v obou městech se sdílenými koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně vzrostl počet kolizí s chodci.

Sdílená ekonomika přišla už před několika lety a velká města stále dojíždí na zastaralé zákony. Proto je jejich změna nutná. Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. V případě společností Rekola, Freebike nebo NextBike se to daří, bohužel provozovatel koloběžek Lime dohody s městem porušuje a z toho důvodu Praha také loni s touto společností vypověděla memorandum. Elektrokoloběžky se stále povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Za město požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat. To se musí změnit,“ popsal  současnou situaci náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Zastaralá legislativa v době svého vzniku nemohla počítat s rozvojem bikesharingu, poskytovatel služby tak dnes není nijak odpovědný za své uživatele. Těm tak hrozí postih pouze v případě, kdy jsou chyceni přímo při přestupku. Novela by posílila odpovědnost společností a také roli obcí, které by získaly možnost bikesharing na svém území účinně regulovat. „Takovou úpravu podporuje také primátorka Brna nebo pražské městské části, které jsem oslovil. Chceme sdílenou elektromobilitu podporovat, ale zároveň chránit chodce a veřejný prostor,“ doplnil Adam Scheinherr. Upozornil, že podle statistik Městské policie Praha narostl počet přestupků jízdních kol a koloběžek mezi roky 2018 a 2019 ze 700 na více než 6 tisíc případů.

Elektrokoloběžky Lime dnes využívají především turisté, Praha by je naopak ráda podpořila jako službu pro běžné Pražany. Po provozovateli Lime požaduje vypnutí motoru a zákaz odkládání koloběžek v pěších zónách, zrušení alarmu špatně zaparkovaných koloběžek a systém odvozu těchto koloběžek, pojištění odpovědnosti za škodu pro všechny uživatele a potvrzení o splnění technických podmínek daných zákonem.

V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární, zvláště v centru města je hojně využívají studenti i lidé, kteří zde pracují a potřebují se rychle přesouvat. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů, průběžně také informujeme veřejnost a pokoušíme se vysvětlovat, jaké odkládání těchto dopravních prostředků je bezpečné pro chodce, zvláště pro ty s nějakým handicapem. Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu právního rámce pro provoz těchto moderních sdílených služeb bychom uvítali,“ prohlásila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Pozměňovací návrh novely zákona o silničním provozu zavádí pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel, jejichž provoz je už dostatečně regulován. K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek na svém území. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout. Návrh obsahuje i kontrolní mechanismy a sankce.

/zr/

Ilustrační foto: Lime Praha

Nezisková organizace Naděje už třetí den na jednom z pražských ostrovů – Císařské louce, provozuje kemp pro lidi bez domova. Ten bude fungovat po celou dobu trvání nouzového stavu vyhlášeného v souvislosti s koronavirovou epidemií.

Kapacita kempu činí šedesát stanů, avšak aktuálně je již naplněna. V kempu lze využívat i sprchy a toalety. Naděje vyjednává o zajištění dodávek jídla, aby bylo možné co nejvíce eliminovat pohybu ubytovaných lidí mimo kemp.

Organizátoři zároveň po ubytovaných vyžadují dodržování hygienických zásad a udržování pořádku. Dohled nad zajištěním bezpečnosti v kempu je v rukou Městské policie a Magistrátu hlavního města Prahy.

O možnosti využít kemp Naděje informuje potřebné osoby prostřednictvím denních center a terénních programů.

Naděje bude vděčná za finanční příspěvky na zajištění ochranných pomůcek a desinfekce v kempu. Bližší informace na: https://www.darujme.cz/vyzva/1201313#vyzva.

/tz/

Foto: archiv Naděje

Na důsledné kontroly pseudohistorických vozidel přepravujících turisty v centru města se během uplynulých dvou měsíců zaměřili úředníci Magistrátu hl. m. Prahy ve spolupráci policisty České republiky, strážníky městské policie a pracovníky Ministerstva dopravy. Zároveň se v jejich hledáčku ocitly také tzv. Hop On Hop Off autobusy a Tschu-Tschu vláčky. U celkem 58 kontrolovaných vozidel byly zjištěny závady u 55 a pouhá tři prošla bez závad.

Mezi 25. červnem a 23. srpnem se v hlavním městě uskutečnilo 11 kontrolních dnů. Zaměřily se především na dodržování podmínek provozování silniční dopravy a provozu na pozemních komunikacích, kontroly technického stavu vozidel a dodržování veškerých právních předpisů souvisejících s podnikáním silniční motorové dopravy v centru Prahy. Doplňkově bylo u kontrolovaných vozidel prováděno mobilní měření emisí a mobilní vážení.

Kontrolami jsme chtěli zajistit bezpečnost a dodržování veškerých předpisů souvisejících s povahou podnikání, kterou autobusy a pseudohistorická vozidla provozují. Pro všechny platí stejná pravidla, která musí všichni bez výjimek dodržovat, to samé platí i pro dodržování emisních norem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr a pokračoval: „Chtěl bych poděkovat jednotce měření emisí Ministerstva dopravy, Policii ČR a pracovníkům odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy za příkladnou a zodpovědnou práci.

Bylo kontrolováno celkem 58 vozidel, přičemž u 55 byly zjištěny závady a pouhá tři prošla bez závad. Deseti vozidlům byla přímo na místě zakázána další jízda a byly odtaženy odtahovou službou pro nebezpečné a ohrožující závady, jedno vozidlo bylo zajištěno službou kriminální policie a odtaženo odtahovou službou pro nejasnou identifikaci, absence značení identifikačního čísla vozidla VIN a 22 vozidlům byla po provedení kontroly technického stavu zkrácena a omezena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů, během nichž musí závady odstranit a absolvovat novou STK. Pokud toto neučiní, platnost kontroly zaniká zcela.

V městské části Praze 1 nepodporujeme turistický balast, je to jeden z největších problémů, který v městské části máme. Doprava spojená s turismem zatěžuje pražskou památkovou rezervaci a oceňuji snahu o dodržování platných pravidel a omezení těchto nežádoucích fenoménů,“ připomněl radní pro dopravu MČ Prahy 1 David Skála.

Kontroly budou pokračovat do konce letní sezóny a podrobné výsledky veřejnost obdrží v průběhu října včetně dosavadního vyhodnocení podnětů na Ministerstvo dopravy a zahájených správních řízení.*

/zr/

Ilustrační foto: Magistrát hl. m. Prahy

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down