Od dnešního dne je na tramvajové zastávce Palackého náměstí v české metropoli nainstalován prototyp nového zastávkového označníku pro Prahu, který vytvořili designéři ze studia Olgoj Chorchoj. Nový označník je dalším prvkem městského mobiliáře, který má ambici vtisknout pražským zastávkám MHD důstojnější podobu a zároveň cestujícím poskytnout více informací včetně aktuálních odjezdů nejbližších spojů. Označník sousedící s prototypem pražského zastávkového přístřešku bude na Palackého náměstí testován minimálně půl roku a do budoucna by se měl stát jedním z pilířů Jednotného informačního systému hl. m. Prahy.

Myšlenka inovace zastávkového označníku (na snímku), který je hlavním nosičem informací na zastávkách tramvají a autobusů Pražské integrované dopravy (PID), vznikla již před několika lety v návaznosti na snahu o zvýšení kvality veřejných prostranství v Praze. Proto také vzhledově navazuje na již vysoutěžené prvky městského mobiliáře, jako je zastávkový přístřešek, lavička, zábradlí či odpadkový koš. V zájmu co největšího estetického sladění jednotlivých prvků v ulicích metropole bylo pro dotvoření finální podoby označníku osloveno studio Olgoj Chorchoj, které je autorem ostatních prvků nového městského mobiliáře.

„Do pražského mobiliáře kromě laviček a plánovaných nových zastávek přibude další prvek, tentokrát v podobě nového označníku. Věřím, že na něm Pražané ocení hlavně elektronický displej s aktuálními odjezdy a příjezdy. V rámci připravovaného projektu Jednotný informační systém hlavního města Prahy mají navíc na označník přibýt i zcela nové informace, jako jsou mapy okolí nebo směrovky na nejbližší cíle dostupné pěšky,“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib.

Nově vytvořený systém pro označník umožňuje prakticky libovolné řešení šité na míru konkrétní zastávce a dokáže kombinovat dostatek prostoru pro papírové informace i elektronický displej zobrazující aktuální odjezdy nejbližších spojů. Ve velké rodině navrhovaných označníků je jak plnohodnotná varianta s elektronickým displejem, tak i úspornější jednotyčová verze či samostatně stojící velkoplošný displej.

„K MHD neodmyslitelně patří dopravní označníky, ale také prostor zastávek, kde lidé čekají na spoj. Městský mobiliář byl dlouho přehlížený, přitom to jsou výrazné prvky veřejného prostoru a je důležité, aby vedle praktických nároků také vypadaly k světu, využívaly digitální technologie, které například ukáží aktuální časy příjezdů i mapy v okolí, zapadaly do města a ladily s už vybraným designem zastávkového přístřešku a zábradlí. Ať už se jedná o dopravní stavbu, nebo označník, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně, byl nápomocný Pražanům a zapadal do svého okolí,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Pro zastávky s úzkým nástupištěm bude k dispozici také pootočená varianta. Díky respektování stávajících rozměrů pražských označníků bude možná snadná obměna původních sloupků za nové. Důležitým požadavkem pak bylo nenavyšovat finanční nároky oproti stávajícím konstrukcím. Naopak díky hliníkové konstrukci lze předpokládat vyšší trvanlivost oproti stávajícím železným sloupkům.

„Jsem rád, že pokračujeme ve sjednocování městského mobiliáře a že k lavičce, koši a zastávce přibyl i nový označník. Nová podoba vybavení zastávek přispěje k lepší orientaci cestujících a esteticky zapadne do pražských ulic a náměstí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

V rámci připravovaného projektu Jednotný informační systém hl. m. Prahy je s označníkem počítáno pro umístění zcela nových typů informací pro cestující, jako jsou mapy blízkého i vzdáleného okolí či směrovky na nejbližší pěší cíle. Počítá se také s výrazným písmenným označením konkrétního nástupiště, podle kterého se může cestující snadno orientovat zejména ve složitých přestupních uzlech.

Elektronický displej s aktuálními odjezdy v rámci označníku je jen jednou z mnoha variant. Modulární řešení umožní umístění elektronického panelu buď na označníku, nebo v přístřešku, a v případě opravdu důležitých zastávek i ve formě velkého displeje v rámci samostatného odjezdového panelu podobně jako v jiných světových metropolích. V rámci projektu Jednotného informačního systému a jeho pilotních projektů si budou moci cestující sami zvolit nejvhodnější způsob zobrazení informací pro konkrétní typy zastávek.

„Kromě testování prototypu bude ve spolupráci s designéry naším dalším úkolem vytvořit celou rodinu zastávkových označníků od plně vybaveného s elektronickým displejem pro nejvytíženější zastávky v centru až po nejjednodušší sloupek pro málo využívané zastávky na periferii,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Nový zastávkový označník je vedle přístřešku důležitým nosičem informací na zastávce a zároveň je významným orientačním prvkem jak pro řidiče, tak pro cestující. Označník ze zákona vyznačuje místo pro zastavení čela vozidla v zastávce a je zároveň nosičem standardizované dopravní značky. V zájmu minimalizace prvků ve veřejném prostoru je i nadále navrhováno využít označník také pro dopravní informace včetně jízdních řádů, které by v případě absence přístřešku na zastávce stejně bylo nutné někam umístit.

„K vytvoření nového označníku jsme poskytli maximální součinnost. Jsem rád, že vkusně doplňuje návrh na nový městský mobiliář a využívá moderní informační technologie 21. století. V této chvíli to považujeme za směr, kterým se bude MHD v Praze ubírat do budoucna. Nový označník je ale potřebné nechat nejdříve otestovat ve zkušebním provozu během všech čtyř ročních období, ověřit výdrž a funkčnost jeho technologií, náročnost údržby a zejména jeho užitnou a informační hodnotu pro cestující. Budu rád, pokud bude do budoucna umět zobrazovat elektronicky také například jízdní řády, tuto technologii ostatně v současnosti testujeme na zastávce Nádraží Vysočany. V neposlední řadě jsou pro nás důležité pořizovací náklady, nákladová stránka údržby tohoto zařízení a z provozního hlediska rychlost i možnost výměny informací,“ upřesňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Označník navrhlo a vyrobilo studio Olgoj Chorchoj na základě zadání organizace Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) a v úzké spolupráci s majoritním vlastníkem zastávkových sloupků v Praze – Dopravním podnikem hl. m. Prahy.

V rámci testování jednotlivých komponent jak z hlediska trvanlivosti při různých teplotách, odolnosti vůči vandalismu, tak běžné údržby či výměny informací, se uskuteční také průzkum mezi cestujícími, kteří budou moci hodnotit různé formy zveřejňovaných informací. To pak poslouží k definování nového zastávkového standardu nejen pro pražskou MHD, ale výhledově i pro celý systém Pražské integrované dopravy. Nové označníky by se pak měly instalovat na zastávky postupně podle priorit jednotlivých míst, i v rámci přirozené obnovy dožívajících zařízení.*

/zr/

 

Na spolupráci v oblasti provozování systému sdílených kol se dnes Praha dohodla s místními provozovateli této služby. Při příležitosti Dne bez aut podepsali memorandum náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a zástupci společností Rekola, Velonet, HomePort a Lime. Jejich společným cílem je zlepšit mobilitu obyvatel i návštěvníků hlavního města a zároveň zvýšit kvalitu životního prostředí.

Bikesharing je forma individuální sdílené dopravy, podobně jako carsharing – avšak s tím  rozdílem, že potřebuje výrazně méně prostoru pro jízdu i parkování. V tom je pro přetížené části měst velmi přínosný. Přeprava na jízdním kole je sice vhodnější spíše pro kratší vzdálenosti, ale v případě elektrokol se jejich dojezdová vzdálenost výrazně prodlužuje. Významný přínos pro městskou mobilitu tvoří zejména kombinace systému sdílených kol s městskou hromadnou dopravou (MHD) a zajištění přepravy na tzv. poslední míli cesty.

„Systém sdílených kol je pro Prahu dalším krokem k vyšší kvalitě dopravy i trvale udržitelnému rozvoji města. Pražané i návštěvníci budou mít novou atraktivní možnost pohybu po městě a sníží se i množství škodlivých látek v ovzduší,“ tvrdí Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu.

Společnosti Rekola, Velonet, HomePort a Lime se v memorandu přihlásily k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu na území hl. m. Prahy, zejména k motivování svých uživatel v odkládání kol na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru, což je nejčastější obava. Město se naopak zavazuje k rozvoji městské infrastruktury, která umožní kolům na vybraných místech legálně a bezkonfliktně parkovat. Všichni signatáři pak svými podpisy stvrdili, že budou sdílet data potřebná k zefektivnění dopravy, oboustranné komunikaci a vzájemné podpoře ohleduplnosti mezi uživateli.

„Systém sdílených kol úspěšně funguje všude po světě. Jsme rádi, že jsme našli s magistrátem společnou řeč a můžeme vzájemně spolupracovat na zdokonalování této služby a přiblížit se v tomto ohledu západním metropolím, jako je třeba Amsterdam nebo Brusel,“ říká Vítek Ježek, zakladatel & CEO společnosti Rekola Bikesharing, jedné z podepisujících organizací, a dodává: „Samozřejmostí jsou pro nás povinnosti jako například informování veřejnosti o správné a bezpečné jízdě, odklízení nepojízdných kol do 24 hodin i řešení všech problémů s koly spojenými.“

K memorandu se připojuje také společnost Velonet, které se letos podařilo v městské části Praha 4 instalovat několik stojanů, které jsou veřejně přístupné k využití i ostatním uživatelům jízdních kol. O rozšíření stanovišť pro parkování jízdních kol jedná i s dalšími městskými částmi.

Homeport byl do letošního roku k vidění pouze jako stanicový systém v Karlíně. Firma se však nově stává nejen poskytovatelem systému, ale také provozovatelem, a plánuje vstup mezi silnou konkurenci bezstanicových bikesharingových operátorů.

Lime Network se chystá vstoupit do Prahy s flotilou městských koloběžek na elektrický pohon. I na ně se memorandum vztahuje, neboť koloběžka je podle zákona chápána jako jízdní kolo a platí pro ni stejná pravidla.*

/zr/

K foto:

Společnost Rekola letos najdete v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Olomouci, Ostravě a Teplicích.

Ilustrační foto: archiv Rekola

 

 

Územně analytické podklady hlavního města Prahy ukazují, že v oblastech, kde je dobrá dostupnost městskou hromadnou dopravou (MHD), využívá automobil k dojíždění po městě méně lidí. Zhruba 340 tisíc obyvatel z okraje české metropole ujede autem každý den stejné množství kilometrů jako 790 tisíc obyvatel z centra města.

Obyvatelé hustě obydlených částí v centru využívají automobil méně než ti, kteří bydlí v okrajových částech Prahy.  Se vzdáleností od centra roste také počet denně najetých kilometrů. V průměru kolem dvou kilometrů za den najedou lidé z centra a až 15 km denně najedou lidé žijící na okrajích.

Čísla jasně ukazují, že udržitelná mobilita je spojená s městem krátkých vzdáleností. Když má rodina po ruce vše, co potřebuje ke každodennímu životu, snáze zvládne dojížďku do zaměstnání městskou hromadnou dopravou. Čísla také ukazují, že je nutné dále rozvíjet dostupnost městské veřejné dopravy mezi centrem a okrajovými částmi Prahy, ale i trasy, které umožní cestovat mezi okrajovými částmi města bez nutnosti zajíždět do centra,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.

V rámci strategie rozvoje tramvajové dopravy jsou již v procesu přípravy například tratě Divoká Šárka – Dědina, dále sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec nebo Sídliště Modřany – Libuš. První z nich by měla být vybudována do roku 2020.*

Všechna zajímavá čísla, mapy a grafy naleznete na uap.iprpraha.cz.

/zr/

Ilustrační foto: archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

K letošnímu 26. srpnu se připravuje významné rozšíření systému Pražské integrované dopravy (PID) do oblasti Kladenska. Na jednu jízdenku tak bude možné cestovat nejen pražskou městskou hromadnou dopravou a vlakem, ale také všemi autobusovými linkami mezi Prahou a Kladnem, Kladnem a Slaným, celou MHD v Kladně i dalšími doplňkovými regionálními spoji. Linky mezi Prahou a Slaným, jakožto i další linky v této oblasti, budou integrovány v dalších etapách v průběhu roku 2018.

Díky Tarifu Pražské integrované dopravy lidé výrazně ušetří zejména při pravidelném dojíždění mezi Kladnem a Prahou. Navíc ušetří za pražský úsek, pokud již vlastní předplatní jízdenku pro Prahu. S jízdenkami PID bude také možné přestupovat na kladenskou MHD bez dalšího doplácení. Při cestách mezi Prahou a Kladnem bude platit jízdenka PID ve všech autobusových linkách i na železnici. Už nebude záležet, se kterým konkrétním dopravcem cestující pojede.

* Praha – Kladno

V systému PID budou nově zahrnuty veškeré autobusové linky mezi Prahou a Kladnem. Na páteřní polorychlíkovou linku 300 mezi Nádražím Veleslavín a Kladnem přes Buštěhrad budou nově nasazeny kapacitní kloubové autobusy. Nejrychlejší spojení mezi Prahou a Kladnem zajistí rychlíkové liny 330 a 399, které budou také ukončeny na Nádraží Veleslavín. A z Veleslavína pojede i zastávková linka 322, která také jako náhrada stávající linky A22 obslouží všechny obce na trase mezi Prahou a Kladnem (Kněževes, Středokluky, Makotřasy, Lidice, Buštěhrad a Hřebeč) včetně zajíždění na ruzyňské letiště. Ze Zličína pojede do Kladna linka 324 nahrazující stávající linku A24. Doplňkové alternativní spojení do Prahy zajistí prodloužená linka 350, která pojede přes Okoř a Roztoky na Vítězné náměstí. Přímé spojení se Zličínem nabídne také linka 626 vedená přes Hřebeč nebo Přítočno do Jenče, kde bude přímo propojena s linkou 306 na Zličín.

V Kladně budou linky 300, 324 a 399 vedeny až do Rozdělova, linka 330 pojede do Švermova a vybranými spoji dokonce až do Smečna, linka 322 bude ukončena na Autobusovém nádraží. Linky 324 a 399 pojedou zadem přes kročehlavské sídliště, linka 330 zas obslouží oblast starých Kročehlav. Přes Sítnou pojede většina pražských linek (300, 322, 324 a 399). Prodloužená linka 350 bude ukončena hned na okraji kročehlavského sídliště u obchodního centra OAZA, linka 626 z Jenče, propojená s linkou 306 ze Zličína pojede přes centrum na Autobusové nádraží.

* MHD Kladno

Jízdenky PID budou nově platit také na všech linkách kladenské MHD. Současně s integrací budou tyto linky přečíslovány, pro snadnou zapamatovatelnost jim až na výjimky zůstane stejná koncová číslice. Například linka 1 bude nově označena jako 601 atd. Většina tras stávajících linek MHD se však nemění. Stávající linka 7 (nově 607) bude doplněna o spoje do Třebichovic a o víkendu už nepojede na Havlíčkovo náměstí (tyto spoje nahradí linka 602). Linka 17 (nově 617) bude doplněna o spoje linek A36 a A47 do Slaného a Mělníka.

* Kladno – Slaný

Páteřní spojnicí mezi Kladnem a Slaným zůstává původní linka MHD Kladno č. 9, nově pod číslem 609, která vede přes Vinařice a Třebichovice a v Kladně jede až do Kročehlav. Další základní linkou mezi Kladnem a Slaným bude 612, nahrazující dnešní linku A12 vedenou přes Pchery a Knovíz. Tu doplní ještě linka 622 zajíždějící také do Zvoleněvsi a Žižic. Obě linky pojedou v Kladně z Náměstí Svobody. Přes Smečno pojede do Slaného linka 608 začínající na Autobusovém nádraží a vedená přes Rozdělov. Tu do Smečna doplní také linky 330 a 607 přes Libušín. Doplňkové spojení mezi Kladnem a Slaným nabídne linka 617 vyjíždějící od kladenského vlakového nádraží přes Vinařice, Libušín a Smečno s pokračováním do Velvar a Mělníka.

* Ostatní regionální linky

Spolu s integrací Kladenska bude do systému PID zapojeno také několik dalších regionálních linek. Stávající linka 306 ze Zličína do Jenče bude nově propojena s linkou 626 (bez nutnosti přestupu), která nahradí dnešní linku A26 vedenou přes Dobrovíz a Hřebeč nebo Přítočno do Kladna a v úseku mezi Jenčí a Hostouní nahradí také dnešní spoje linky 306. Dnešní linka 319 bude prodloužena o školní spoje linky A28 do Unhoště. Linka 323 v trase Praha, Nádraží Veleslavín – Koleč (náhrada za linku A23) doplní linku 322 v Kněževsi a Středoklukách pro spojení s metropolí. Spojení mezi Okoří a Kladnem zajistí jednak prodloužená linka 350, vedená k obchodnímu centru OAZA, a také linka 624 nahrazující dnešní linku A52. Linka 620 nahradí dnešní linku A50 mezi Kladnem a Kralupy nad Vltavou. Nová linka 621 mezi Kladnem a Velvary nahradí dnešní linky A48, 220060 a 220084. V Zákolanech doplní linku 323 ve směru na Prahu také nově trasovaná linka 456 ze Slaného přes Zákolany a Holubice do Libčic nad Vltavou, kde bude možné přestoupit na vlak do Prahy. Noční linka 954 bude prodloužena z Okoře do Velkých Číčovic.

/tz/

 

Obrázek: Schéma linek PID Praha – Kladno od 26. 8. 2017

Zdroj: ROPID (https://www.facebook.com/prazskaintegrovanadoprava/)

Krátce před dnešním polednem, necelou hodinu před zahájením 6. ministerské konference Světové zdravotnické organizace (WHO) v Ostravě oznámil primátor Tomáš Macura na tiskové konferenci, že severomoravská metropole bude kandidovat na titul Evropské zelené město 2020. Konference WHO se koná ode dneška až do čtvrtka 15. června v aule Gong v Dolní oblasti Vítkovice. Účastní se jí stovky hostů zhruba z padesáti zemí.

Statutární město Ostrava kandiduje na titul European Green Capital 2020. Přihlášku do prestižní soutěže Evropské komise podá letos v říjnu, zda uspěje, bude jasné v polovině roku 2018. Kandidaturou se chce vyrovnat dalším úspěšným evropským městům z minulých let, např. Stockholmu, Hamburku, Nantes, Lubljaně, Essenu či Nijmegenu, který bude zeleným městem v roce 2018. Ostrava staví hlavně na revitalizaci veřejných prostranství a brownfieldů, moderní městské dopravě nebo na hospodaření s vodou.

Uspět v soutěži hned napoprvé nebude lehké, dosud se to ještě nikomu nepovedlo. Přesto se ale seriózně ucházíme o titul. Kandidaturou chceme dát jasně najevo své odhodlání zlepšovat životní prostředí ve městě. Navíc získáme cenná data o 12 sledovaných oblastech, srovnání s ostatními evropskými městy i zpětnou vazbu od odborníků. Velkou inspirací pro nás byl úspěch německého Essenu, který je městem s podobnými výchozími podmínkami a problémy jako Ostrava,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.

Soutěž hodnotí nejen současný stav životního prostředí, ale hlavně vývoj za posledních pět až deset let a chystaná opatření na nejbližší tři roky – které má pak město uskutečnit.

Podrobnosti k soutěži jsou uveřejněny na http://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/.

Mezi 12 hodnocenými tématy jsou:

Ne v každém z témat dosahujeme nejlepších výsledků, ale například kvalita a hospodaření s vodou nebo městská doprava jsou témata, kde můžeme ukazovat tu nejlepší evropskou praxi,“ vyzdvihl primátor. Zdůraznil, že lidé v Ostravě mohou využívat nejmodernějšího odbavovacího systému MHD v České republice, což je asi jedním z aspektů, že se v minulém roce podařilo zvýšit počet cestujících MHD na 88,5 milionu. Město přispívá také na modernizaci vozidel MHD, přičemž jeho záměrem do roku 2020 je zcela se obejít bez dieselové trakce. Chystají se další nákupy vozidel na alternativní pohony také pro město a jeho organizace nebo zavedení bikesharingu, aby lidé mohli ještě lépe využívat více než 230 kilometrů cyklostezek ve městě a nemuseli jezdit autem.

V oblasti vodního hospodářství je Ostrava výjimečná vysokým podílem obyvatelstva napojeného na kanalizaci (95,3 %) a čistírny odpadních vod (88,5 %), nebo také tím, že 40 % zdrojů vody tvoří podzemní vody. Záměrem města je přiblížit řeku lidem, i nadále se proto bude pokračovat v revitalizaci břehů Ostravice, kde už dnes jsou cyklostezky, odpočinkové a slunící plochy, nebo zázemí pro vodáky, plánuje se další kultivace v okolí mostu Miloše Sýkory včetně stupňovitých teras, úprav chodníků, bezbariérových úprav a zazelenění, a to na základě architektonické soutěže, odhadované náklady jsou přes 40 milionů korun. Chystá se projekt revitalizace Pustkoveckého údolí. Jedním z výstupů připravované Adaptační strategie města na změny klimatu bude i návrh na realizaci vodních prvků ve městě.

„Vyzdvihl bych rovněž aktivity města v oblasti revitalizace průmyslových území, z nichž mnohá jsou přímo v centru města. Nejlepším důkazem posledních let jsou Dolní oblast Vítkovice, Karolina a Trojhalí, které patří k nejnavštěvovanějším turistickým cílům v Česku. Ve snaze proměňovat veřejná prostranství bude Ostrava i nadále pokračovat, nachystána je například investice v podobě revitalizace městských jatek, kde bude sídlit galerie současného umění, a řada dalších.“ konstatoval dále primátor.

„Ostravu je nutné posuzovat v historickém kontextu. V posledních letech došlo k výraznému zlepšení kvality životního prostředí ve městě, stále se však potýká s důsledky dlouhé průmyslové historie,“ připomněla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová. „Je dobré, že i když je třeba ovzduší Ostravy slabou stránkou, lze jednoduše ukázat, jak se hodnoty prašnosti za poslední léta několikanásobně zlepšily,“ dodala.

„Ostrava plánuje řadu aktivit v oblasti udržitelného rozvoje, které ještě více přiblíží město přírodě a které budou mít kladný dopad na životní úroveň obyvatel v celé ostravské aglomeraci. Výše zmíněné projekty budeme realizovat bez ohledu na úspěch naší kandidatury,“ zakončil primátor.

Přihlášku do soutěže město podá do 18. října 2017. Na začátku roku se dá předpokládat vyhlášení užšího výběru kandidátů. Vítězné město na rok 2020 vyhlásí Evropská komise nejspíše v polovině roku 2018.*

/zr/

 

K foto:

Magistrát města Ostravy

Foto: archiv

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down