Počty lidí, kteří odebírají energie od dodavatelů poslední instance (DPI), se snižují. Po prvním pádu dodavatele energií se do DPI dostalo na 900 tisíc zákazníků, další přibyli po ukončení činnosti jiných subjektů. Aktuálně se díky spolupráci všech, koho se daná věc týká, podařilo počet lidí zůstávajících v DPI, kteří ještě nemají podepsanou novou smlouvu, snížit na 60 tisíc. Jenže: Někteří, zejména senioři, o tom, že jsou v DPI a co to znamená, ani nemusí vědět. Nejen Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) tak situaci řeší stejně jako rostoucí ceny energií jako takové.

Všem nejen MPO doporučuje využít nadcházející vánoční svátky jako příležitost pomoci blízkým přejít z režimu DPI na standardní smlouvu. DPI je jen na půl roku a změnou na standard lze ušetřit. 

Opravdu doporučujeme, aby lidé při návštěvě rodičů či prarodičů zkontrolovali, od koho energie odebírají a nejlépe jim rovnou pomohli s přechodem na standardní produkt,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Převod nezabere skoro žádný čas, novou smlouvu lze uzavřít za pár minut na počítači či chytrém telefonu, případně lze zavolat na linku vybraného dodavatele nebo zajít na pobočku. Navíc v režimu DPI mohou lidé zůstat jen šest měsíců, poté už hrozí odpojení od elektřiny nebo plynu. Proto říkáme, situaci nepodceňujte a na nic nečekejte, ceny energií všude na světě rostou a prognóza dalšího vývoje není dobrá. A bohužel mnozí lidé, například senioři, ani neví, že se jich DPI týká a že je lepší to řešit co nejdřív. Navíc přechodem k novému dodavateli lze ušetřit.

Rostoucí ceny energií a dopad na domácnosti a podnikatele vláda intenzivně řeší. Mimo jiné vznikla pracovní skupina ministrů průmyslu a obchodu, financí, práce a sociálních věcí a životního prostředí. Poprvé se sešla v úterý večer, další jednání se předpokládá dnes. „S rostoucími cenami energií budeme, bohužel, ještě nějakou dobu bojovat, ceny elektřiny a plynu rostou všude ve světě. Má to dopad na část obyvatel a podnikatelské sféry, proto chceme adresná řešení. Tedy taková, která pomohou těm, co to skutečně potřebují,“ dodává ministr Jozef Síkela.

Lidí, kteří zůstávají u dodavatele poslední instance, postupně ubývá, díky moc všem, co na tom průběžně pracují,“ připomíná náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku René Neděla a dále upozorňuje: „Dodavatelé energií poskytují po dohodě se starosty informace také přímo ve městech a obcích. A nejen na pomoc spotřebitelům, firmám i osobám samostatně výdělečně činným v režimu DPI, jejichž dodavatelé elektřiny a plynu ukončili činnost, vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu leták. Čtenář se z něj mimo jiné dozví, proč je důležité přejít na standardní smlouvu, jakou podporu lze čerpat a kdo konkrétně ji poskytuje. V zájmu každého je na standardní smlouvu přejít co nejdřív.

MPO stejně jako Energetický regulační úřad (ERÚ) aktuální informace průběžně zveřejňuje na webu na adrese www.mpo.cz/energie. Tam jsou mimo jiné na jednom místě k dispozici otázky a odpovědi, tiskové zprávy, letáky, grafika či videa. Novinky se operativně publikují také na sociálních sítích. Zákazníci mohou využít také pomoc po telefonu na informační lince 1212 pod volbou 5.

To vše s cílem pomoci široké veřejnosti po ukončení dodávek energií skupinou Bohemia Energy Entity oznámené letos v říjnu. Následovaly společnosti A-Plus Energie obchodní, COMFORT ENERGY, EAGLE ENERGY, Energie ČS, Europe Easy Energy, Kolibřík Energie, Ray Energy, X Energie, Microenergy a Energie pro Tebe.*

/zr/

Jak zajistit občanům a firmám kvalitní internet. Jaká jsou úskalí výstaveb elektronických komunikací, které právní normy se jich týkají, návody na řešení majetkoprávních vztahů a služebností, prezentace Jednotného informačního místa aj. Celou řadu praktických témat souvisejících se sítěmi elektronických komunikací otevřel webinář, který v rámci projektu Broadband Competence Office ČR (BCO) zejména pro starosty a další představitele samospráv a pracovníky IT oddělení uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO), Český telekomunikační úřad (CTÚ) a Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR).

Pandemie koronaviru výrazně zvýšila poptávku veřejnosti po kvalitním, nejlépe vysokorychlostním internetu. Ministerstvo průmyslu a obchodu na tuto potřebu zareagovalo mimo jiné projektem BCO, který podporuje rozvoj sítí elektronických komunikací ve městech a obcích. „BCO tvoří centrála a koordinátoři, kteří působí v každém kraji České republiky. Pomáhají řešit konkrétní projekty a problémy, jsou přímými partnery pro samosprávu, jednají také s operátory. Během necelého roku fungování už realizovalo více než sedm set konzultací se zástupci měst a obcí, což je v současné situaci skvělý výsledek,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

Na webináři zazněly praktické zkušenosti BCO v souvislosti s internetem v území včetně služeb, které tato centra městům a obcím poskytují. „V padesáti městech a obcích už konkrétní projekty řešíme, často jde o komplikované případy. Jsme připraveni pomoci i jinde, stačí se na BCO obrátit,“ ujišťuje vedoucí projektu BCO Michal Manhart. Kontakt je možný mnoha způsoby, nejlépe přes webové stránky https://bconetwork.cz/, kde jsou zveřejněny všechny potřebné informace.

Obrátit se na BCO doporučují i Sdružení místních samospráv ČR a Svaz měst a obcí ČR, obě organizace už proto podepsaly s MPO memorandum o spolupráci. „Našimi členy jsou především malé obce, které nemají k dispozici zázemí úřadu s mnoha odborníky a specialisty jako velká města. Pomoc proto potřebují i v oblasti internetu. Jsme za vznik a možnosti BCO rádi,“ dodává předseda SMS ČR Stanislav Polčák, který memorandum o spolupráci podepsal během webináře.

Spolupráci s BCO v praxi na webináři popsali i dva starostové. „My jsme sice větší město, ale internet je tak složitou oblastí, že jsme za podporu ze Ministerstva průmyslu a obchodu a jeho projektu Broadband Competence Office ČR rádi. Počítáme s ní i do budoucna,“ uvádí starostka města Valašské Klobouky Eliška Olšáková. „Jsem v kontaktu s krajským koordinátorem, který mi poskytl řadu cenných informací a rad. Určitě naši spolupráci hodnotím jako přínosnou,“ dodává starosta obce Bolatice a senátor Herbert Pavera.

Na webináři, který sledovalo prostřednictvím počítačů zhruba 200 lidí a jejž lze zhlédnout na https://youtu.be/KurFfQbl1CE, ČTÚ prezentoval zavádění elektronických sítí s důrazem na specifika pro města a obce a Jednotné informační místo. Tato a další témata se budou podrobně probírat i na dalším webináři, který se uskuteční 22. dubna. Účast na akci je možná po registraci prostřednictvím webových stránek https://www.ctu.cz/, odkaz je i na webu https://bconetwork.cz/.

/zr/

K foto:

Zájem místních obyvatel o připojení k vysokorychlostnímu internetu zjišťují nyní i v obci Dobrná na Děčínsku, jejíž dominantou je rozhledna Sokolí vrch

Ilustrační snímek: web obce*

Sérii webinářů, které mají za cíl inspirovat územní samosprávy a státní správu k inovativnímu myšlení a projektům, připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spolu s Ministerstvem vnitra (MV). První webinář se uskuteční už v úterý 29. září.

V souladu s Inovační strategií ČR chceme posunout naši zemi mezi přední technologicky orientované světové ekonomiky,“ uvedl k chystaným webinářům vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodal: „Bez inovací to nepůjde, proto pořádáme webináře, na kterých chceme veřejné správě ukázat, proč a jak se vydat právě touto cestou.“

První webinář na téma automatizace a robotizace procesů se uskuteční již v úterý 29. září od 13 hodin přes Microsoft Teams. Účast přislíbili vedoucí oddělení Českého institutu  informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze Petr Kadera, ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza, ředitel společnosti Techstra Lukáš Řeha či Filip Adámek z Inovační kanceláře ICT České pošty.

Na akci se bude možné bez registrace připojit na adrese https://aka.ms/InovacniWebinar_I

Další webináře budou následovat každý měsíc, a to až do 16. února 2021. Zaznějí na nich nejzajímavější inovativní témata. „V posledních měsících se mimo jiné i v reakci na pandemii nového typu koronaviru ukázalo, jak důležité je ve veřejné správě umět pružně reagovat na nenadálé situace. K tomu může pomoci správně nastavený inovační management, stejně jako nové technologie. Věřím, že webináře zaměřené na inovace budou zejména pro samosprávy velmi přínosné,“ připomněl ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra David Sláma.

Témata jako automatizace procesů nebo inovační management jsou pro dnešní dobu doslova klíčová,“ konstatoval koordinátor Inovační strategie ČR Robin Čumpelík s tím, že „jedním z cílů Inovační strategie je podpora kreativity, nových způsobů myšlení a podnikání, ale hlavně zavádění nových principů spolupráce napříč státním aparátem a průmyslovými obory. Přispět k tomu chceme právě i skrze webináře".*

/zr/

 

 

Vzhledem k vývoji počasí, kdy se v řadě měst a obcí průměrné denní teploty pohybovaly pod hranicí 13 °C, topily po loňsku i letos teplárny až do konce topného období, které podle vyhlášky končí posledního května. Přitom předloni se přestalo topit dokonce už v polovině dubna. Podle dlouhodobého průměru se s vytápěním končí v polovině května.

Topná sezóna byla o 17 dnů delší, než je průměr dekády, který je 238 topných dnů. Nicméně zima byla opět výrazně teplá a konečnou spotřebu tepla ovlivnil i nouzový stav vyvolaný od poloviny března pandemií koronaviru,“ uvedl Martin Hájek, ředitel výkonného pracoviště Teplárenského sdružení ČR.

Podle prvních statistik z tepláren, které dodávají teplo hlavně domácnostem, se odběr tepla snížil minimálně nebo jen v řádu jednotek procent. Ale u tepláren, které dodávají výrazný podíl tepla pro odběratele mimo domácnosti, tedy hlavně pro průmysl a služby, což je vytápění obchodních center, škol a dalších objektů, které zůstaly kvůli koronaviru zavřené, se dodávka snížila až téměř o desetinu loňského odběru,“ dodal Martin Hájek.

V topném období v celorepublikových statistikách žádný zimní měsíc neklesla průměrná teplota pod 0 °C, té se přiblížil jen leden s 0,4 °C. Naopak únor s průměrnou teplotou téměř 4 °C byl nejteplejší za celou dekádu, proti dlouhodobému průměru až o čtyři stupně.

Například v Otrokovicích byl vůbec nejteplejší za celou dobu, kdy teplárna měření provádí. V Brně zase za letošní topnou sezónu nezaznamenali žádný den s průměrnou denní teplotou pod minus 5 °C. Něco takového se dosud nikdy nestalo a například v zimě 2010/2011 bylo takových dnů 25. Oproti tomu bylo od října do března v Brně 94 dnů s průměrnou teplotou nad 5 °C. I tento údaj je za posledních deset let rekordní.

K porovnávání topných období slouží takzvané denostupně, což jsou hodnoty vypočtené rozdílem mezi průměrnou venkovní a vnitřní teplotou v bytě, které jsou vynásobené počtem topných dnů.

Zatímco průměr topných období poslední dekády v letech 2010 až 2020 (při teplotě v bytech 21 °C) byl 3914 °D (denostupňů), vloni to bylo 3800 °D a letos to bylo 3805 °D. Letošní zima tak vlastně porazila tu loňskou jen o půldenní spotřebu tepla na vytápění. Nejmenší potřeba tepla byla v teplé zimě 2014/2015, pouze 3700 °D. Dlouhodobý normál z let 1969 až 1990 byl pro srovnání 4213 °D.

Od roku 1990 klesla roční spotřeba tepla pouze pro vytápění bytu nejen následkem oteplování, ale i díky zateplování domů, lepší regulaci topení a změnou našeho chování ze 45 na 15 GJ, tedy na třetinu. Při průměrné ceně necelých 600 Kč/GJ tak domácnosti zaplatí za tepelnou pohodu v průměrném bytě kolem 9000 korun za rok, tedy 750 korun měsíčně,“ doplnil ekonomické souvislosti Martin Hájek.

Otopné období začíná podle vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu ČR vždy 1. září a trvá do 31. května následujícího roku. Zahájení, přerušení a ukončení dodávek tepla se odvíjí od průměrných denních teplot venkovního vzduchu a prognózy počasí podle ČHMÚ.

Teplárny začínají s dodávkami tepla, jestliže dva po sobě jdoucí dny klesne průměrná denní teplota pod 13 stupňů Celsia a není očekáván další den vzestup teplot. Dodávky tepla jsou přerušeny nebo ukončeny, pokud průměrná denní teplota venkovního vzduchu vystoupí nad +13 °C ve dvou dnech po sobě následujících a podle vývoje počasí nelze očekávat snížení této teploty.

/tz/

Ilustrační foto:

Integrované energetické centrum Červený mlýn, Teplárny Brno, a. s.

Foto: archiv Teplárenského sdružení ČR*

 

 

 

Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) vyhlašuje program COVID II. Živnostníkům, tedy OSVČ, i malým a středním podnikům bude ručit za úvěry u komerčních bank a také jim přispěje až milion korun na úhradu úroků. Podpořeno by tak mohlo být více než sedm tisíc projektů v souhrnné hodnotě okolo dvaceti miliard korun. Program je financován z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost MPO. Komerční banky jsou na program COVID II připraveny.

O úvěrový program COVID I, který byl zahájen se 14denním předstihem, byl velký zájem. ČMZRB již schválila první žádosti a poskytla podporu v objemu přes 100 mil. Kč. Dnes jsme zveřejnili výzvu k navazujícímu programu COVID II, u něhož výrazně zvýšíme hodnotu prostředků, které si budou moci živnostníci, malí a střední podnikatelé za zvýhodněných podmínek půjčit. V tom nám pomůže zapojení komerčních bank a jejich zdrojů,“ vysvětluje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Na podporu dosáhnou i ti nejmenší podnikatelé a živnostníci. Záruku bude ČMZRB poskytovat za provozní úvěry až do patnácti milionů korun. „Úvěry do patnácti milionů korun, tj. i pod 500 tis. Kč, jsou určeny na krytí provozních nákladů. Zpravidla se bude jednat o mzdové náklady, nájmy, platby za energie, úhradu dodavatelsko-odběratelských faktur nebo třeba nákupy surovin,“ přibližuje program COVID II předseda představenstva a generální ředitel ČMZRB Jiří Jirásek a dodává: „Úvěry nepůjde využít na investiční výdaje nebo refinancování jiných úvěrů.

Očekáváme, že se podpora v podobě zvýhodněných úvěrů díky nastavení programu COVID II dostane k  podnikatelům a OSVČ ještě rychleji, než tomu je u COVID I. Právě v tom mají pomoct komerční banky, které klienty z řad živnostníků a malých a středních podniků velmi dobře znají,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro fondy EU Marian Piecha.

Vedle záruk za úvěry přispěje ČMZRB také na úhradu úroků. „Program COVID II je nastaven tak, aby živnostníkům a podnikatelům zajistil nejen rychlé, ale také velmi levné provozní financování. Klientům proto přispějeme až milion korun na úroky, které za své komerční provozní úvěry zaplatí. Značná část úvěrů tak bude bezúročná,“ poznamenává za ČMZRB Jiří Jirásek.

ČMZRB bude ručit až do výše 80 % komerčního úvěru. Maximální délka záruky je pak nastavena na tři roky. Žádosti do programu COVID II se budou podávat kolově. První kolo bude zahájeno 2. dubna 2020 a bude na něj vyčleněno 1,5 mld. Kč.

Program vznikl rozšířením a úpravou podmínek stávajícího programu  Expanze-záruky, který ČMZRB poskytuje od února loňského roku a je financován ze strukturálních fondů EU v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Z tohoto důvodu nebude možné podpořit projekty realizované v Praze. „S hlavním městem Praha i s MPO jednáme o tom, abychom v co nejkratší možné době nabídli obdobné financování i těmto podnikům. Předpokládáme, že v další vlně se bude podpora vztahovat i na ně,“ dodává Jiří Jirásek.

Bližší informace k programu COVID II naleznete zde: Program COVID II.

ČERPÁNÍ BEZÚROČNÝCH ÚVĚRŮ COVID I ZAČALO

Vyhodnocování žádostí o bezúročné úvěry COVID I je v plném proudu. Prvním podnikatelům a živnostníkům byly úvěry schváleny již v minulém týdnu a nyní začínají čerpat finanční prostředky. „První projekty jsme již schválili. Celkově jsme je podpořili v objemu přes 100 mil. Kč. Jde například o firmy působící ve strojírenství, stavebnictví, textilním průmyslu, zdravotnictví, maloobchodu a velkoobchodu a služeb. Dále jsou mezi nimi i podniky navázané na gastronomii,“ vysvětluje Jiří Jirásek. „Ve vyhodnocování dalších žádostí intenzivně pokračujeme, aby se prostředky k žadatelům dostaly nejdříve. Postupně doplňujeme a posilujeme náš tým o externí pracovníky, například o zaměstnance CzechInvestu, kteří zpracovávají došlé žádosti, abychom v co nejkratší možné době podpořili co největší množství podnikatelů,“ uzavírá předseda představenstva a generální ředitel ČMZRB.

/zr/

(Rozhovor s předsedou představenstva a generálním ředitelem ČMZRB Jiřím Jiráskem přináší dubnové vydání Moderní obce, které se bude ke čtenářům expedovat už tento týden. Rozhovor byl pořízen ještě před vyhlášením nouzového stavu v Česku.)

 

Foto: sídlo Českomoravské záruční a rozvojové banky v pražské Jeruzalémské ulici

Foto: Ivan Ryšavý

Liberální institut ve spolupráci se slovenským INESS spočítal, kolik stojí byrokracie průměrnou malou českou firmu. Autoři se zaměřili na všechny známé povinnosti, které má typická malá česká firma během jednoho roku provozu.

„V České republice stráví průměrná malá firma papírováním 233 hodin ročně,“ uvádí analytik Centra ekonomických a tržních analýz Pavel Peterka, který na projektu od jeho počátku spolupracuje. To je o 33 hodin více než u loňského výsledku. Srovnání je však obtížné kvůli upravení metodiky. Ta byla mírně pozměněna, aby se výpočtu indexu mohlo zúčastnit více zemí. Letos se k České republice a Slovensku přidala Litva a Ukrajina. Zajímavým vlivem na výsledky je zavedení GDPR (obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů) v ČR. To bylo shodně ve všech zemích, kde došlo k jeho zavedení, „oceněno“ na 16 hodin.

Ze čtyř zemí, kde je index byrokracie měřen, zastává Česká republika 2. místo za prvním Slovenskem, kde firmy tráví papírováním 222 hodin. Třetí skončila Litva s 252 hodinami a na posledním místě Ukrajina s 469 hodinami.

 

„Je těžké si představit, že by se za současné situace počet hodin, které firmy musí strávit byrokracií, snižoval. Mírné navýšení a relativně dobrý výsledek ve srovnání s ostatními zeměmi tak můžeme vidět optimisticky,“ komentuje letošní výsledky hlavní ekonom skupiny Roklen Dominik Stroukal. „Je důležité se také podívat na strukturu výsledků. V České republice lze velkou většinu povinných úkonů splnit vzdáleně bez nutnosti návštěvy úřadů,“ dodává.

Index byrokracie počítá s takzvaným testem trhu. To znamená, že pokud stát ukládá povinnost podnikateli, kterou by podnikatel velice pravděpodobně plnil i bez existence zákona, není tato činnost považována za byrokracii. Nechť je účetnictví příkladem. „Nemělo by smysl počítat do indexu takové činnosti, které by byly vykonávány nehledě na platný zákon, a křičet směrem ke státu, že nastavuje zbytečná pravidla, která stojí podnikatele drahocenný čas,“ vysvětluje Peterka.

 

„I když na tom Česká republika ve srovnání se sousedy není nejhůře, je děsivé, že v malé firmě musí jeden člověk pět týdnů na hlavní pracovní poměr pracovat jenom na papírování pro stát,“ poukazuje ředitel Liberálního institutu Martin Pánek. „Nyní, v době hospodářského růstu, nad tím můžeme mávnout rukou. Ale už přijdou horší časy, budou firmy obracet každou korunu a určitě by jim přišlo vhod, aby jim zaměstnanec na pět týdnů nevypadl z produktivní činnosti jenom kvůli vrtochům státu. Dokud je čas, měla by vláda přijmout odvážnou agendu odbyrokratizování naší ekonomiky,“ vyzývá Pánek politiky.

 

Výsledky byly vyhlášeny symbolicky k prvnímu pracovnímu dni po 29. září. Toto datum připomíná narozeniny ekonoma rakouské školy Ludwiga von Misese, jehož kniha Byrokracie z roku 1944 popisující chování byrokratů vznik indexu inspirovala. Knihu vydal v roce 2002 v českém překladu Liberální institut.*

Pro bližší informace k metodologii výpočtu a zahraničním výsledkům navštivte bureaucracyindex.org

/zr/

Vláda schválila v pondělí změny v národním programu TRIO, který spravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Dotace na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje tak bude možné čerpat o jeden rok déle a bude jich podstatně víc. Konkrétně se program prodlouží do konce roku 2022 a jeho rozpočet se zvýší ze stávajících 3,7 mld. Kč na téměř 6,1 mld. Kč. Na čtvrtou veřejnou soutěž v rámci TRIA tak bude k dispozici cca 1,65 mld. Kč. MPO předpokládá, že ji vyhlásí letos v září. 

 

Program TRIO se zaměřuje na aplikovaný výzkum. Konkrétně na technologie náročné na znalosti a kvalifikovanou pracovní sílu, díky kterým vznikají nové produkty a služby s vysokou přidanou hodnotou. Dotační peníze tak jdou do následujících oblastí: fotonika, mikro- a nanoelektronika, nanotechnologie, průmyslové biotechnologie, pokročilé materiály a pokročilé výrobní technologie.

„TRIO má posílit aplikovatelnost výzkumu a vývoje v praxi. Důraz přitom klade na obory, v nichž má Česká republika velký potenciál růstu,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner a dodává: „Jde zejména o výrobu dopravních prostředků, strojírenství, elektroniku a elektrotechniku, IT služby a software, výrobu a distribuci elektrické energie a léčiva a zdravotnické prostředky.“

„Výzkum a vývoj MPO podporuje také prostřednictvím evropského programu Aplikace z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost,“ říká náměstek pro řízení sekce EU fondů a digitalizaci Marian Piecha a dodává: „Zatímco peníze z programu Aplikace jsou určeny pro podnikatele z České republiky kromě Prahy, dotace z TRIA mohou čerpat i subjekty z hlavního města.“

Ministerstvo průmyslu chce vládě předložit i nový národní program TREND. Ten má rovněž podporovat průmyslový výzkum a vývoj a rozumně doplňovat programy TRIO a Aplikace. Tak, aby se termíny výzev uvedených programů nepřekrývaly, naopak na sebe navazovaly. To vše s cílem podporovat výzkum, vývoj a inovace v perspektivních oblastech podnikání, a to na národní i evropské úrovni.*

/TZ MPO/

 

 

 

 

 

Necelá stovka lidí se účastní dvoudenní mezinárodní konference „Energie, doprava a inovace pro města 21. století“. O aktuálnosti tématu svědčí fakt, že zastoupeni jsou i představitelé dvou ministerstev – průmyslu a obchodu a životního prostředí. Právě ti označili Litoměřice jako město, které si uvědomuje význam úspor energie a vyvíjí v tomto směru řadu významných aktivit, jež následují i další města v České republice. Jedním z nich je i město Brno, jehož náměstek Martin Ander již prezentoval fakt, že město vstupuje do Sdružení energetických manažerů měst a obcí, které Litoměřice před dvěma lety spoluzakládaly.

„Postupným snižováním energetické náročnosti budov nacházejících se v majetku města a motivačními opatřeními vedoucími k úsporám, jako je například Fond úspor energie, se Litoměřicím podařilo od roku 2012 ušetřit na provozu 22,5 milionu korun, které mohly být investovány jinde,“ informoval Karel Krejza, místostarosta Litoměřic. Podstatným krokem bylo vytvoření pozice energetického manažera, a to už před šesti lety, který se energeticky úsporným opatřením systematicky věnuje. Města menšího typu a hlavně obce si však jeho existenci s ohledem na rozpočty nemohou dovolit. „Proto finančně podporujeme zavádění energetického managementu,“ informoval ředitel odboru energetické účinnosti a úspor Ministerstva průmyslu a obchodu Vladimír Sochor.  Podle něj není povědomí o možnostech energetických úspor mezi veřejností na zcela dobré úrovni. Cílem ministerstva i právě probíhající konference je tyto informační nedostatky odstraňovat.

Dvoudenní konference představuje vítanou platformu k výměně zkušeností, a to i na mezinárodní úrovni. Významným hostem byl například Jeremy Draper, energetický manažer britského města Milton Keynes. Ten zaujal přítomné mj. tvorbou místní strategie umožňující dosáhnout městu nulové uhlíkové stopy v roce 2050.

Litoměřice pracují také na zajímavém a v mnoha ohledech inovativním projektu. „Připravujeme projekt první aktivní veřejné budovy, která vyrábí více energie, než sama spotřebuje. O jeho podporu žádáme na Státním fondu životního prostředí,“ informoval energetický manažer města Jaroslav Klusák.*

/zr/

V třídění obalových odpadů je Česká republika na evropské špičce. Kde však lidé třídí ve všech směrech nejlépe? Odpověď nám dávají výsledky celostátní soutěže obcí v třídění odpadů O křišťálovou popelnici 2016. Jména těch nejlepších byla odtajněna tradičně na slavnostním večeru v rámci konference Odpady a obce. Stalo se tak včera v Hradci Králové. Ceny předali zástupci autorizované obalové společnosti EKO-KOM, a. s., která je vyhlašovatelem soutěže.

Konference Odpady a obce 2017, která začala včera v Hradci Králové a končí dnes, se koná již poosmnácté. A jak už se stalo v předchozích ročnících zvykem, bývá příležitostí k setkání pro zástupce obcí a měst, veřejné správy a široké odborné veřejnosti. Ti diskutují o aktuálních tématech v oblasti hospodaření s odpady. Hlavními body programu jsou infrastruktura pro nakládání s komunálními odpady v obcích, skladba a vlastnosti komunálních odpadů s ohledem na jejich recyklaci a využití, náklady na odpadové hospodářství obcí nebo informování obyvatel v obecních systémech nakládání s odpady.

Konference Odpady a obce 2017 se koná pod záštitou Ministerstva životního prostředí ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Svazu měst a obcí ČR, Asociace krajů ČR, Hospodářské komory ČR a města Hradec Králové. Sluší se také dodat, že i tentokrát je součástí cyklu odborných konferencí Odpadové dny 2017.

V letošním 13. ročníku soutěže O křišťálovou popelnici si putovní trofej, na níž přibylo právě jméno nového vítěze, odvezli zástupci Jihlavy. Kromě křišťálové popelnice získali i šek na 150 tisíc korun. Na stříbrnou příčku vystoupalo město Lanškroun – to si za své poctivé třídění odneslo 100 tisíc korun. Ze třetího místa se radovala obec Lety, kam putuje 70 tisíc korun. Tyto finanční odměny jsou určeny na další zkvalitnění nakládání s odpady. Kromě finančních odměn dostala obě města za své snažení také menší křišťálové popelnice.

CO SE HODNOTÍ?

V prestižní celostátní soutěži jsou obce poměřovány podle dosažených výsledků a míry aktivity v oblasti nakládání s komunálním odpadem. Klíčovým kritériem je pak tříděný sběr využitelných odpadů. Hodnocení obcí se provádí především na základě údajů poskytovaných obcemi systému EKO-KOM v rámci jejich pravidelného výkaznictví. Do soutěže jsou automaticky zařazeny všechny obce, které jsou do tohoto systému aktuálně zapojeny.

Letos se do celostátního finále probojovala tato patnáctka měst a obcí: Jablonec nad Jizerou, Jaroměř, Jihlava, Lanškroun, Olomouc, Opava, Rychnov nad Kněžnou, Šternberk, Uherské Hradiště, Velké Meziříčí, Zábřeh, Čejkovice, Lety, Ořech a Putim.*

/zr/

 

K foto:

Zástupci Jihlavy – primátor Rudolf Chloupek (vpravo) a Jan Machančík z odboru životního prostředí – po včerejším vyhlášení výsledkou soutěže O křišťálovou popelnici 2016 s cennou trofejí a šekem na 150 tisíc korun

Foto: archiv EKO-KOM

Účastníci Dnů teplárenství a energetiky vyzvali vládu, aby se zabývala tíživou ekonomickou situací v teplárenství. Dny teplárenství a energetiky jsou nejvýznamější konferencí v tomto oboru a Teplárenské sdružení ČR je letos v Hradci Králové ve dnech 25. a 26. dubna uspořádalo již potřiadvacáté.

Teplárenství může sehrát významnou úlohu při naplňování klimaticko-energetických cílů České republiky do roku 2030. Má nezastupitelnou roli na rychle se měnícím trhu s elektřinou. Věnuje se zvýšené péči o stále náročnějšího zákazníka a jako bonus nabízí efektivní energetické využití komunálních odpadů pro výrobu tepla i elektřiny. To jsou některé z hlavních přínosů teplárenství, na kterých se shodli účastníci třiadvacátého ročníku konference Dny teplárenství a energetiky v Hradci Králové.

Z vystoupení jednoho z účastníků panelové diskuse – Jiřího Feista, člena představenstva společnosti EP Energy, a. s., se zástupci přenosové a distribuční soustavy k zapojení tepláren do chytrých sítí vyplynulo, že narůstající decentrální výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) bude vyžadovat zajištění nových služeb, které by teplárny mohly na komerční bázi poskytovat. Je však nutné k tomu nastavit pravidla.  V sekci Ekonomika provozu a rozvoje teplárenských soustav zaujal příspěvek Tomáše Drápely, generálního ředitele Plzeňské teplárenské, a. s., který seznámil účastníky konference s výsledky analýzy ekonomiky současného provozování teplárenských zdrojů, jež ukazuje na svízelnou situaci oboru, která vyžaduje zásadní řešení.

Velkému zájmu účastníků se letos těšila také sekce Péče o zákazníky v teplárenství, ve které předseda představenstva Slovenského zväzu výrobcov tepla Stanislav Janiš seznámil své české kolegy se zkušenostmi s aplikací zákona o tepelné energetice u našich východních sousedů. Sekce byla ukončena velmi živou panelovou diskusí.

Myslím, že se podařilo důstojně navázat na minulé úspěšné ročníky Dnů teplárenství a energetiky a konferenci dále obohatit o nová témata. Bohužel, situace v teplárenství dnes mnoho důvodů k optimismu nedává a pro jeho stabilizaci je třeba prosadit řadu konkrétních kroků,“ uvedl Mirek Topolánek, předseda výkonné rady Teplárenského sdružení České republiky.

Konference byla tradičně koncipována jako odborné fórum pro zástupce tepláren, technologických firem, územních samospráv, bytových družstev i společenství vlastníků. S referáty vystoupili významní experti z ministerstev, asociací, vysokých škol i partnerských společností.

Hlavní výstupy z Dnů teplárenství a energetiky

Apelujeme na vládu ČR, aby se zabývala tíživou ekonomickou situací v teplárenství, která v kombinaci s nerealistickými požadavky v oblasti snižování emisí může přerůst ve vážnou krizi a ohrožení energetické bezpečnosti již kolem roku 2021 a může mít i dopad na ceny tepla. Upozorňujeme, že stávající podpora vysokoúčinné KVET (kombinované výroby elektřiny a teplat) je stanovena jen do roku 2020, je potřeba nastavit podmínky pro další období a podporu odpovídajícím způsobem navýšit. Je také nezbytné vyjasnit podmínky pro zapojení tepláren do konceptu smart grid a včetně úhrady za služby, které vyplývají z narůstající decentrální výroby elektřiny z OZE.

Očekáváme, že Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR bude věnovat maximální pozornost vyjednávání balíčku legislativy Čistá energie pro všechny Evropany a zejména specifikům teplárenství a udržení jeho konkurenceschopnosti vymezeným ve schválených národních pozicích k jednotlivým legislativním návrhům.

Jsme přesvědčeni, že teplárenství může hrát významnou roli při naplňování klimaticko-energetických cílů ČR do roku 2030, je však zapotřebí připravit včas právní rámec a stabilní předvídatelné podmínky pro investory.

Požadujeme – v souladu se Státní energetickou koncepcí – srovnání ekonomických podmínek centralizovaných a decentralizovaných zdrojů tepla při úhradě emisí a dalších externalit. V rámci nastolení rovnováhy je třeba zavést uhlíkovou daň pro zařízení nezahrnutá do systému emisního obchodování a současně přesunout dodávky tepla do nižší sazby DPH.

Teplárenství by mělo ve IV.  obchodovacím období EU ETS získat odpovídající podíl bezplatné alokace povolenek výměnou za investice. Prioritou jsou rekonstrukce tepelných sítí a přechod z páry na horkou vodu.

Apelujeme na Ministerstvo životního prostředí, aby co nejdříve provedlo transpozici směrnice o omezení emisí ze středních spalovacích zařízení, využilo přechodná období umožněná směrnicí a vytvořilo tak stabilní prostředí pro provedení nezbytných investic.

V oblasti věcného usměrňování ceny tepla požadujeme zajistit ve střednědobém výhledu zjednodušení celkového regulačního rámce a stanovit regulační periodu i pro teplárenství tak, aby se dala predikovat rentabilita legislativně vyvolaných modernizací výroben tepla a soustav zásobování tepelnou energií. V dlouhodobém horizontu zvážit přístup k systému fungování regulace v teplárenství.

/zr/

K foto:

Také v rámci letošních Dnů teplárenství a energetiky byly v Hradci Králové uděleny křišťálové komíny třem projektům, které obor teplárenství posunují kupředu a přispívají ke zlepšerní životního prostředí. Jednu z těchto cen opbdržely i Elektrárny Opatovice, a. s. za projekt Komplexní ekologizace teplárenského zdroje, který mj. spočíval v retrofitu čtyř kotlů zavedením primárních a sekundárních opatření pro snížení emisí oxidů dusíku. Dále šlo o výměnu stávajících elektroodlučovačů, ve kterých se spaliny čistí od popílku, za nové tkaninové filtry. Ekologizace pokračovala výstavbou dvou nových odsiřovacích linek, zvýšením kapacity vápencového hospodářství a výrobny stavebních hmot. Rekonstruován byl i komín, aby mohl odvádět spaliny o nižší teplotě. Na snímku: nově instalované kouřovody v Elektrárně Opatovice.*

Foto: archiv TS ČR

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down