Jak požádat o odškodné za výbuchy v muničním skladu ve Vrběticích a koho se právo na odškodnění týká? To vysvětlovali 15. a 16. listopadu zástupci ministerstva vnitra a místní starostové občanům pěti nejvíce postižených obcí.

Náměstek ministra vnitra pro legislativu pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy Mgr. Petr Vokáč navštívil během pondělí a úterý občany Haluzic, Vlachovic, Lipové, Slavičína a Bohuslavic nad Vláří na Zlínsku. Spolu se starosty obcí odpovídal na dotazy a informoval o možnostech, které mají díky zákonu o jednorázovém odškodném za výbuchy ve Vrběticích.

„Výbuchy ve Vrběticích otřásly každým z nás, nejvíce to ale odnesli občané obcí v okolí muničního skladu. Odškodnění je na místě. Vyjet za lidmi do jejich obcí a poradit jim s vyplněním žádosti je to nejmenší, co pro ně můžeme udělat,“ vysvětlil Petr Vokáč.

Cílem odškodnění je zmírnit alespoň některé újmy, které utrpěli obyvatelé dotčených obcí v souvislosti s mimořádnou událostí v areálu muničního skladu Vlachovice-Vrbětice. Zákonným předpokladem pro přiznání jednorázového odškodnění obyvatelům je přihlášení k trvalému pobytu v obci mezi 16. říjnem 2014 a 13. říjnem 2020. O odškodnění bude možné žádat od 1. ledna do 30. června 2022. V žádosti občan nebude muset nijak dokládat místo svého bydliště ani dny, kdy ve své obci bydlel. Tyto informace zjistí ministerstvo z jednotlivých databází.*

Formulář žádosti a základní pokyny jsou už teď dostupné na webu www.mvcr.cz. Pro dotazy je občanům k dispozici e-mailová adresa vrbetice@mvcr.cz.

/zr/

 

Na snímku občané obcí z okolí Vrbětic během setkání se zástupci ministerstva vnitra a starostů

O připomínkách ke strategii očkování proti koronaviru včera diskutovali představitelé krajů se zástupci ministerstev vnitra a zdravotnictví a se členy Centrálního řídicího týmu. Jednalo se především o tom, kdo bude indikovat občany k očkování, o zapojení praktických lékařů, o distribuci vakcín do regionů i o právních aspektech v případě zdravotních komplikací po očkování.

Připravili jsme přehled připomínek ke strategii očkování, které je třeba vyřešit ještě předtím, než se očkování zahájí. Jde především o to, že do celého procesu musí vstoupit zdravotní pojišťovny a vyzvat své pojištěnce k návštěvě obvodních lékařů. Ti by měli určit indikace k očkování, nastavit postup předvakcinačního vyšetření a nahlásit občana do očkovacího centra. Proto apelujeme na plné zapojení praktických lékařů do této strategie i do samotného provádění vakcinace,“ zdůraznil předseda Rady Asociace krajů a hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Spolupráce praktiků je důležitá i proto, že především menší regionální nemocnice nebudou schopny kvůli nedostatku zdravotníků vytvořit několik očkovacích týmů.

Hovořilo se rovněž o logistice vakcín, které jsou specifické svým uchováváním za velmi nízké teploty minus 70 stupňů Celsia. „Jsme přesvědčeni, že logistiku by měl zajišťovat stát, protože kraje nemají vybavení na to, aby uchovávaly vakcíny a rozvážely je do jednotlivých očkovacích míst. Stejně tak potřebujeme mít zásobu materiálu k očkování, tedy injekce, rukavice a další pomůcky. Musíme totiž pořád brát v úvahu, že se bude očkovat jeden člověk vždy ve dvou dávkách,“ dodal Martin Kuba s tím, že kraje také očekávají informační kampaň státu k očkování určenou obyvatelům napříč republikou.

Podle zástupců Centrálního řídicího týmu se připomínky krajů budou dále řešit i s vládou. První vakcíny v počtu 9500 kusů by do ČR měly dorazit do konce prosince. Jak uvedla hlavní hygienička Jarmila Rážová, Ministerstvo zdravotnictví v souvislosti s očkováním připravilo také novelu zákona o odškodnění za případné nežádoucí účinky očkování, která je nyní k projednání v Senátu.*

/zr/

Obrázek: web Ministerstva zdravotnictzví

Otevřeno každý pracovní den, možnost on-line objednání, důraz na transparentnost nebo na společenskou odpovědnost. Takové služby nabízí Magistrát města Prostějova, který byl letos Ministerstvem vnitra vyhodnocen jako nejlepší městský úřad Česka v soutěži Přívětivý úřad.

Magistrát města Prostějova má jednu z nejdelších otevíracích dob mezi srovnatelnými úřady. Na agendy, jako jsou vyřízení občanského průkazu, cestovního pasu nebo řidičského průkazu, nabízí možnost on-line objednání na konkrétní termín, čímž zkracují dobu vyřízení a odbourávají čekání. Všechny zásadní informace o svých požadavcích se klienti dozvědí přímo z webových stránek, na kterých lze najít také celou řadu návodů, rad nebo materiálů z jednání zastupitelstva. Ministerstvo vnitra ocenilo Prostějov právě kvůli komplexitě nabízených služeb.

Na dalších příčkách se umístila města Kolín a Litoměřice. Město Kolín dlouhodobě zavádí technologie vedoucí k SMART City. Vedle mobilní aplikace úřadu nebo systému chytrého parkování také pracují na elektronizaci a automatizaci interních procesů úřadu nebo na odpovědném energetickém managementu veřejných budov.

Loňský vítěz, město Litoměřice, se v soutěži umístil na třetí příčce. Vedle svého kvalitního standardu služeb letos upoutal také pobočkou matriky přímo v nemocnici nebo nově zpracovaným jednotným vizuálním stylem města.

Soutěž Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností pořádalo Ministerstvo vnitra již popáté. Letošní ročník byl přerušen pandemií nového typu koronaviru. Ačkoliv se tedy průzkum mezi obcemi konal již v únoru letošního roku, k vyhlášení vítězů mělo dojít v rámci konference Moderní veřejná správa, ta byla ovšem kvůli epidemickým opatřením zrušena.

Vítězové v jednotlivých krajích obdrží distanční formou tradiční samolepku stvrzující přívětivost, kterou si úřady vylepují na vchodové dveře, a také diplomy. Pro první tři úřady jsou připraveny trofeje.

Přívětivý úřad je soutěží, kterou Ministerstvo vnitra propaguje moderní a kvalitní služby městských úřadů. Letos se jí účastnilo 142 úřadů obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vyplnily on-line dotazník. Tím ministerstvo sleduje stav služeb v elektronizaci, komunikaci, transparentnosti, participaci, klientském servisu nebo společenské odpovědnosti.

K soutěži je vydávána také sbírka dobré praxe nadstandardních služeb úřadů, viz: Sbírka dobré praxe 2020.

CELOREPUBLIKOVÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

Prostějov,

Kolín,

Litoměřice.

KRAJSKÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

* Jihočeský kraj:

České Budějovice,

Český Krumlov,

Tábor.

* Jihomoravský kraj:

Brno,

Kyjov,

Hustopeče.

* Karlovarský kraj:

Cheb,

Karlovy Vary,

Ostrov.

* Kraj Vysočina:

Žďár nad Sázavou,

Moravské Budějovice,

Třebíč.

* Královéhradecký kraj:

Jičín,

Trutnov,

Nový Bydžov.

* Liberecký kraj:

Liberec,

Jablonec nad Nisou,

Turnov.

* Moravskoslezský kraj:

Ostrava,

Opava,

Karviná.

* Olomoucký kraj:

Prostějov,

Šumperk,

Přerov.

* Pardubický kraj:

Lanškroun,

Chrudim,

Moravská Třebová.

* Plzeňský kraj:

Plzeň,

Přeštice,

Rokycany.

* Středočeský kraj:

Kolín,

Slaný,

Kladno.

* Ústecký kraj:

Litoměřice,

Most,

Děčín.

* Zlínský kraj:

Valašské Klobouky,

Otrokovice,

Vsetín.

* Praha:

MČ Praha 13,

MČ Praha 2,

MČ Praha 7.

Další informace na: Přívětivý úřad obcí III. typu 2020.

/zr/

Ilustrační foto:

Prostějovský magistrát

Foto: archiv statutárního města Prostějova

 

Sérii webinářů, které mají za cíl inspirovat územní samosprávy a státní správu k inovativnímu myšlení a projektům, připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spolu s Ministerstvem vnitra (MV). První webinář se uskuteční už v úterý 29. září.

V souladu s Inovační strategií ČR chceme posunout naši zemi mezi přední technologicky orientované světové ekonomiky,“ uvedl k chystaným webinářům vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodal: „Bez inovací to nepůjde, proto pořádáme webináře, na kterých chceme veřejné správě ukázat, proč a jak se vydat právě touto cestou.“

První webinář na téma automatizace a robotizace procesů se uskuteční již v úterý 29. září od 13 hodin přes Microsoft Teams. Účast přislíbili vedoucí oddělení Českého institutu  informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze Petr Kadera, ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza, ředitel společnosti Techstra Lukáš Řeha či Filip Adámek z Inovační kanceláře ICT České pošty.

Na akci se bude možné bez registrace připojit na adrese https://aka.ms/InovacniWebinar_I

Další webináře budou následovat každý měsíc, a to až do 16. února 2021. Zaznějí na nich nejzajímavější inovativní témata. „V posledních měsících se mimo jiné i v reakci na pandemii nového typu koronaviru ukázalo, jak důležité je ve veřejné správě umět pružně reagovat na nenadálé situace. K tomu může pomoci správně nastavený inovační management, stejně jako nové technologie. Věřím, že webináře zaměřené na inovace budou zejména pro samosprávy velmi přínosné,“ připomněl ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra David Sláma.

Témata jako automatizace procesů nebo inovační management jsou pro dnešní dobu doslova klíčová,“ konstatoval koordinátor Inovační strategie ČR Robin Čumpelík s tím, že „jedním z cílů Inovační strategie je podpora kreativity, nových způsobů myšlení a podnikání, ale hlavně zavádění nových principů spolupráce napříč státním aparátem a průmyslovými obory. Přispět k tomu chceme právě i skrze webináře".*

/zr/

 

 

Zajištění záložních lůžek pro pacienty, kteří už nepotřebují hospitalizaci v nemocnicích, ale stále jsou pozitivní na nákazu covid-19, a dále volné kapacity pro lidi bez domova a pro vykázané ze společných domácností, kteří by měli být v karanténě či v izolaci – to bylo hlavní téma dnešního jednání hejtmanek a hejtmanů s ministrem vnitra Janem Hamáčkem a dalšími zástupci Ministerstva vnitra.

Kapacitu záložních lůžek nyní monitoruje Ministerstvo vnitra. Především budou zapotřebí v Praze, kde by šlo až o 1 tisíc lůžek. Ministr Jan Hamáček z toho důvodu pozve pražského primátora Zdeňka Hřiba na příští jednání Ústředního krizového štábu, aby společně projednali situaci.

Řešili jsme ale také prostory pro bezdomovce a osoby vykázané, které jsou v karanténě, případně v izolaci. Zjara jsme obcím s rozšířenou působností mohli v nouzovém stavu nařídit vyčlenění kapacit, teď je ale situace úplně jiná. Pověřil jsem proto hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, aby ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví jednal o dalším postupu, protože nyní nemáme žádný právní instrument, jak obcím s rozšířenou působností takovou věc nařídit. Další otázkou je pak i financování provozu takových prostor,“ upřesnil 1. místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Hejtman Martin Netolický potvrdil, že vytvoří pracovní skupinu, která se tématem bude v co nejkratší době zabývat.

Jiří Běhounek také informoval ministra vnitra, že všechny kraje aktivovaly krajské krizové štáby, a poděkoval svým kolegům v Radě Asociace krajů za aktivní výměnu informací mezi regiony, s Ústředním krizovým štábem a Centrálním řídicím týmem, především s ředitelem ÚZIS Ladislavem Duškem, hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou a předsedou České společnosti anesteziologie resuscitace a intenzivní medicíny Vladimírem Černým.*

Další videokonference představitelů krajů se uskuteční ve středu 30. září 2020.

/zr/

 

Ministerstvo vnitra spustilo novou webovou aplikaci k příspěvku na výkon státní správy. Aplikace je určena zejména představitelům obcí, ale zajímavá může být i pro občany. Přehlednou formou ukazuje rozklad příspěvku na výkon přenesené státní správy. Příspěvek pro rok 2020, který je největší za poslední dekádu, je stanoven v celkové výši 10,9 miliardy korun.

"Nová aplikace přehledně ukazuje, jakou sumu obec obdrží za jednotlivé složky příspěvku i celkově. Každý si tak může rychle vyhledat, s jak vysokou částkou obec hospodaří na úseku poskytování většiny klientských služeb, které vykonává zprostředkovaně za stát, uvedl k webové aplikaci náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy Petr Mlsna. Smyslem aplikace je také vysvětlit tvorbu a skladbu příspěvku, k čemuž ministerstvo vydalo i doprovodnou informační brožuru (viz: https://www.prispevekobce.cz/media/0/Prispevek_prirucka_pro_obce.pdf ).

Příspěvek se každý rok v rámci státního rozpočtu vyplácí všem obcím za výkon přenesené státní správy (například vydávání osobních dokladů, řidičských průkazů, evidenci vozidel, živnostenský úřad, matriční úřad, stavební úřad a další). Obce obdrží různé částky podle počtu agend přenesené státní správy, které vykonávají, velikosti svého správního obvodu a v některých agendách také podle reálně provedených úkonů (například počtu vydaných občanských a řidičských průkazů nebo matričních prvozápisů narození, svateb, úmrtí a určení otcovství).

Aplikace, kterou si můžete vyzkoušet na webových stránkách www.prispevekobce.cz, doplňuje tabulky s rozkladem příspěvku pravidelně zveřejňované na webových stránkách Ministerstva vnitra.*

/tz/

 

Jako vždy i tentokrát z aktuálního čísla Moderní obce přinášíme výběr zajímavých výroků některých osobností, jež vystupují na stránkách časopisu. Nechybí mezi nimi ani Zdeněk Hřib, primátor Hlavního města Prahy. Jeho portrétní snímek najdete také na první straně obálky listopadové Moderní obce.

Z každého nového vydání Moderní obce vybíráme zajímavé citáty některých osobností, které na stránkách časopisu vystupují. I nyní si můžete přečíst výběr citátů z listopadového čísla Moderní obce.

* Zdeněk Hřib, pražský primátor: Praha dotuje jízdné asi ze 75 procent, a to všem, tedy i obyvatelům ze Středočeského a jiných krajů. Dotuje je ale i návštěvníkům, kteří si koupí časovou jízdenku. Pokud ovšem ten člověk není registrován v Praze, město na něj od státu nedostane ani korunu. Další věcí je, že jsou významně podhodnocené výkony v rámci přenesené působnosti za výkon státní správy. Jinými slovy, my za práci, kterou děláme za stát, nedostaneme odpovídající množství peněz, které by nám pokrylo náklady s tím spojené.

* Milan Košař, držitel letošního ocenění Architekt obci, městský architekt Poděbrad a Ústí nad Orlicí: Jsou města a obce, ve kterých městští architekti působí již řadu let, v mnoha dalších se fungování městského architekta teprve zabíhá. Navíc zkušenosti z působení městského architekta a jeho týmu ve velkém městě jsou těžko srovnatelné se zkušenostmi městského architekta pracujícího pro malou obec, kam zajíždí jednou týdně na několik hodin. Podmínkou úspěšné a fungující činnosti městského architekta je však vždy jeho spolupráce a komunikace jak s vedením města a dalšími orgány samosprávy a státní správy, tak s investory a developery – a zejména s občany. Sebelepší smlouva či právní ustanovení nenahradí vzájemnou komunikaci a spolupráci při cestě za společným cílem, kterým je ochrana urbanistického a architektonického dědictví a vytváření kvalitního obytného prostředí svěřeného sídla.

* Barbora Červeňová, držitelka Ceny architekta Josefa Hlávky a Ceny časopisu Moderní obec v rámci soutěžní přehlídky Young Architect Award 2019: Mladí architekti by si mohli uvědomit, že dnešním trendem už dávno nejsou velkometrážní byty, které nikdo nedokáže zaplatit. Musíme navrhovat kvalitní, ale úsporné a flexibilní bydlení, aby si i mladý člověk mohl dovolit mít vlastní byt. V rámci jednoho projektu je důležité vytvářet mix bytů různých cenových kategorií, a tím následně mísit mezi sebou i různé sociální skupiny.

* Eva Šamánková, knihovnice Místní knihovny Větrný Jeníkov (tato knihovna zvítězila v kategorii Místní knihovna soutěže Knihovna roku 2019): Naše práce s dětskými čtenáři spočívá jednak v úzké  spolupráci s místní základní školou v podobě pravidelných »čtenářských dílen«, jednak jde o vlastní projekty knihovny. V průběhu celého letošního roku u nás probíhá Dětská čtenářská výzva, jejímž cílem je přečíst deset libovolných knih na konkrétní témata. Na toho, kdo tuto výzvu zdolá, čeká odměna v podobě knihy a speciální záložky. Dále pořádáme různé malé soutěže – výtvarné, tvorba komiksu, luštění a další. V závěru školního roku také pasujeme prvňáčky na čtenáře.

* Filip Wanner, manažer technických projektů společnosti ENERGIE AG BOHEMIA: Řada středně velkých a větších společností se otázkou nakládání s čistírenskými kaly zabývá od samotného přijetí vyhlášky č. 437/2016 Sb. V uplynulém období tak mnoho z nich vypracovalo koncepce budoucího nakládání s čistírenskými kaly, zpracovalo studie proveditelnosti, provedlo EIA, připravilo podklady pro vydání stavebního povolení či dokonce už přistoupilo k samotné realizaci vybraného řešení. Nově nastavené přechodné období tak poslouží především k dokončení všech výše uvedených procesů, které v podmínkách ČR nejdou úspěšně realizovat během tří let. Naopak v případě menších a zejména nejmenších obcí, které často problematice nakládání s čistírenskými kaly dosud nevěnovaly patřičnou pozornost,však lze hovořit o posledním varování. Určitě je třeba doporučit, aby se tito municipální vlastníci a provozovatelé neprodleně sešli se zástupci vlastnické či provozní společnosti, které předávají přebytečný čistírenský kal k dalšímu zpracování, a celou věc s nimi s výhledem na budoucí požadavky důkladně probrali.

* Oldřich Vlasák, ředitel a člen představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR: Zatím nemáme žádné informace, že by některý provozovatel čistírny odpadních vod neměl možnost řádného předání čistírenských kalů ke konečnému zpracování. Pokud však daný provozovatel ve spolupráci s vlastníkem ČOV na stávající legislativní změny v oblasti nakládání s čistírenskými kaly včas adekvátně nezareaguje, nelze tyto situace do budoucna zcela vyloučit.

* Šárka Gorgoňová, ředitelka Kanceláře Asociace soukromého zemědělství ČR: Bohužel, špatně nastavenou legislativou se zbavujeme prakticky všech dříve běžných zdrojů organické hmoty, která by mohla být ukládána na zemědělskou půdu. Je totiž zcela zřejmé, že vzhledem k postupné erozi půdy z polí i lesů ubývá, takže nějakou hmotu – a nejlépe hmotu obsahující organickou hmotu, je nutné na pole opět vracet. Čistírenské kaly jsou samozřejmě jednou z možností, další příležitost představují například sedimenty z rybníků nebo hmota z kompostů. Jenže všechny tyto zdroje podléhají tak přísným podmínkám ukládání na půdu, že to v mnoha případech není možné. Pokud však hmotu, která původně na polích byla (což jsou i čistírenské kaly), nebudeme na pole vracet zpět, nebude postupně na čem pěstovat zemědělské plodiny.

* Dominika Pospíšilová, tiskový odbor Ministerstva životního prostředí: V České republice je vybudována dostatečná kapacita kompostáren, kde lze kaly hygienizovat a následně využít ve formě kompostu či substrátu aplikovatelného na zemědělskou půdu. Právě aplikaci kompostu na zemědělskou půdu naše ministerstvo dlouhodobě podporuje a motivuje zemědělce k vnímání kompostu z odpadů jako tradičního zdroje hnojení a zlepšování kvality půdy. Za aplikaci kalů z ČOV dostávají zemědělci od dodavatelů kalů zaplaceno, ale i oni se v některých případech mohou obávat zbytkových látek nebo příměsí. Osvěta ze strany obou ministerstev a podpora využívání dostupných kvalitních zdrojů z odpadů v budoucnu jistě povede ke zvýšené poptávce po kompostech vyrobených z odpadů.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF: Objem dlouhodobého majetku krajů (bez Prahy) dosáhl konce roku 2018 výše 83,5 mld. Kč. Mezi roky 2014 a 2018 se zvýšil o 8 %. Změna v objemu dlouhodobého majetku v daném období byla u jednotlivých krajů značně rozdílná. Nejrychleji se zvýšil u Královéhradeckého kraje (o 41 %), o něco pomaleji pak v Libereckém kraji (o 27 %) a v Kraji Vysočina (o 23 %). Ve čtyřech krajích se objem dlouhodobého majetku naopak snížil. Nejvíce to bylo v Olomouckém kraji (- 17 %), v Jihomoravském kraji  (- 6 %), v Plzeňském kraji (- 4 %) a ve Zlínském kraji (- 3 %).

* Luděk Tesař, ekonom: Síla budoucnosti obce je v pochopení svých současných finančních možností. Je dobré mít udělanou analýzu financí, znát finanční kondici obce a nastavit výhled, včetně stropu bezpečného zadlužení obce. Víme, že často není v silách obce takové analýzy dělat nebo že chce mít město jistotu a pohled zvenčí osvěží a posílí jistotu. Proto ostatně u nás na www.cityfinance.cz lze získat jak podrobnější výpočet daňových příjmů pro obec i s podrobnou statistikou do minulosti, tak analýzy i výhledy, investiční úvěrový rámec nebo rovnou zvýhodněné balíčky. Obce by se neměly bát také využívat levné úvěry. Ty jsou a budou levné ve srovnání s tím, jak porostou ceny stavebních prací, inflace a mzdy. Pravda, existují obce, které si úvěry samy zdraží, to bych mohl také citovat z praxe, ale lidské hlouposti reklamu dělat netřeba, ta často až tryská ze země. Lepší je propagovat dobré příklady z praxe, protože některé obce rychlejší realizací projektů z levného úvěru ušetřily i desítky milionů korun, například Svitávka u Brna je takový skvělý příklad, stejně tak města Zubří nebo třeba Pardubice.

* David Sláma, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR: Současnost a budoucnost stavebních úřadů by jistě bylo téma na celou řadu diskusních kulatých stolů. Ministerstvo vnitra v rámci připomínkového řízení navrhovalo, aby sice vznikl Nejvyšší stavební úřad, ale výkon stavební agendy by zůstal zachován v rámci spojeného modelu. To ovšem přijato nebylo. Na druhou straně si myslíme, že redukce zhruba sedmi set stavebních úřadů by byla nezbytná, protože mnoho z nich je dokonce jednočlenných, řada neobsazených. Mělo by stačit zhruba tři sta stavebních úřadů ve větších sídlech,  aglomeraci velkých měst, stejně jako v rekreačních oblastech. Zkrátka, tam kde se hodně staví, stavební úřady své opodstatnění mají, ale musí být personálně dostatečně vybavené.

* Lukáš Kříž, IR expert: Mezi současné lídry v oblasti digitální bezpečnosti patří města Tokio, Singapur, Chicago, Washington, Los Angeles a San Francisco. Všechna získala nejvyšší možné hodnocení na straně vstupních indikátorů. Co je spojuje? Ve výsledku čelí relativně nízkým hrozbám lokálně zaměřeného malwaru a jejich počítače patří k nejméně infikovaným. Co je odlišuje? Jediný rozdíl našli analytici v podílu obyvatel s přístupem k internetu. V Los Angeles jde o 76 procent, v Tokiu o 91 procent.

* Petr Hlubuček, náměstek primátora Hlavního města Prahy: Městem připravovaná bioplynová stanice bude fungovat na principu anaerobní fermentace, tedy rozkladné procesy budou probíhat bez přístupu kyslíku. Kromě digestátu, který je možné dále využívat v zemědělství, vznikne metan. Ten bychom dále zpracovávali na takzvané bioCNG, který by se buď vtlačoval do sítě, nebo ho využívali pro pohon městských vozidel na CNG (stlačený zemní plyn, z anglického Compressed Natural Gas). Původně jsme si mysleli, že bioCNG budeme vtáčet do tlakových lahví. Stejně to budeme dělat na ČOV na Císařském ostrově, chceme jej vtláčet do sítě, a využívat pro auta na CNG, které Pražské služby (PS) mají. Tak zvané bioCNG pomůže i k plnění evropského unijního klimatického cíle pro dopravu, kdy máme dosáhnout podílu 14 % OZE v dopravě, a jen prostřednictvím CNG se to nepodaří.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Samotná okolnost, že na adresný záměr obce prodat předmětnou obecní nemovitost konkrétní osobě reaguje třetí osoba lukrativní nabídkou (například nabídkou podstatně vyšší kupní ceny, než je v publikovaném záměru), ještě neznamená, že v takovém případě je obec povinna prodat tuto nemovitost třetí osobě za jí učiněnou vyšší nabídku, nebo za lukrativnějších podmínek, než které byly zveřejněny v záměru. Je tomu tak proto, že obci v rámci zásad soukromé autonomie zůstává zachováno oprávnění samostatně zvážit, zda vůbec, komu a za jakých podmínek k uzavření příslušné smlouvy (majetkoprávnímu jednání) přistoupí. V rámci této úvahy obce nelze vyloučit ani hodnocení širších hledisek, které obec jako vlastník nemovitostí míní zohlednit.

/rš/

 

Jako vždy i tentokrát z aktuálního čísla Moderní obce přinášíme výběr zajímavých výroků některých osobností, jež vystupují na stránkách časopisu. Nechybí mezi nimi ani Ladislava Rejšková, starostka obce Libotenice na Litoměřicku. Její portrétní snímek najdete i na první straně obálky říjnové Moderní obce.

Z každého nového vydání Moderní obce vybíráme zajímavé citáty některých osobností, které na stránkách časopisu vystupují. I nyní si můžete přečíst výběr citátů z říjnového čísla Moderní obce.

* Karl-Heinz Lambertz, předseda Evropského výboru regionů: Rychle nastupující digitalizace a automatizace, zkrátka Průmysl 4.0, povede k zániku mnoha klasických pracovních míst. Nemyslím si však, že mnozí z těch, kdo v důsledku těchto velkých změn přijdou o zaměstnání, budou moci snadno najít uplatnění v běžných firmách. Přitom tito nezaměstnaní se asi nebudou přemisťovat do Asie za novými pracovními příležitostmi… Tvrdím, že uvedená situace povede k nutnosti, aby sociální ekonomika absorbovala právě tyto velké skupiny nově nezaměstnaných. Zatím v souvislosti se sociální ekonomikou hovoříme spíše o zaměstnávání lidí s různým zdravotním hendikepem. Časem však půjde i o zaměstnávání dalších kategorií pracovníků, o nichž jsem hovořil, a tento trend je patrný už dnes. Sociální ekonomika má potenciál pro tyto lidi vytvářet nová pracovní místa, ať už půjde o výrobu některých produktů, nebo o poskytování nejrůznějších služeb, samozřejmě včetně sociálních.

* Jana Přecechtělová, starostka obce Srbce na Prostějovsku, výkonná ředitelka Sdružení místních samospráv ČR: V letošním roce bude sestavování rozpočtu obcí na příští rok loterií. Pravda, někdo by mohl namítnout, že u malé obce, jako jsou Srbce s necelou stovkou obyvatel, se rozpočet udělá pohledem z okna. Skutečnost je však zcela opačná. Příprava rozpočtu zejména malé obce je náročným procesem. S rozpočtem na příští rok se opět budeme muset přizpůsobit především výdajům, které na nás hrne kraj, obec s rozšířenou působností a stát.

* Ladislava Rejšková, starostka obce Libotenice na Litoměřicku: Stát se snaží o centralizaci veřejné správy, což vysvětluje snahou ušetřit peníze. Někdy však mám silný pocit, že by se nejraději vrátil ke slučování obcí, byť to (zatím) nikdo z jeho představitelů nahlas neřekne. Samozřejmě jsem pro úspory všeho druhu. Ovšem ne za tu cenu, že se zlikviduje jedinečnost české územní samosprávy, totiž samostatné a svébytné fungování malých venkovských obcí.

* Oldřich Kužílek, expert na právo na informace z Otevřené společnosti, spoluautor infozákona: Úředníci i funkcionáři mívají mylně zúženou představu o účelu zákona jen na běžné informace, které „jsou po ruce“. Pak je naštve žádost studenta nebo vědce, který vyhledává data k odborné práci, anebo obchodníka, žádajícího informace o investicích, projektech nebo jiné údaje, které veřejná správa masivně produkuje. To vše je legitimní obsah práva na informace, zaručeného Listinou základních práv a svobod, ale i účelem evropské Směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru, kterou infozákon od roku 2006 provádí. Tyto informace jsou motorem ekonomiky, vzdělání a konkurenceschopnosti. Úřady ale musejí umět zákon správně použít. Žadatel nemá právo „objednat si“ analýzu nebo hlubší rešerši. Úředník mu musí umět říci a nabídnout „vyhledej si sám“. To platí například u požadavku na informaci, která je zveřejněná, ale podobných nástrojů má infozákon více. Pokud je úředník neumí využít, neměl by nadávat na zákon.

* Věra Palkovská, primátorka Třince: Město může postupovat vždy jen v rámci zákona, tedy žádost posoudit podle jejího obsahu – a potom rozhodnout o poskytnutí informace, o jejím odložení, či o odmítnutí. Odložení – a zejména rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace jsou zcela výjimečnými postupy, protože musí splňovat velmi přísná kritéria. Tato kritéria jsou ještě doplněna řadou judikátů Nejvyššího správního soudu či nálezy Ústavního soudu. Nejčastěji se týkaly problematiky poskytování informací o platech a odměnách zaměstnanců veřejné správy.

* Hana Malá, tiskový odbor Ministerstva vnitra ČR: K otázce šikanózní povahy žádosti o informace činíme závěr, že platná a účinná legislativa nabízí procesní nástroje, jak čelit vysokému náporu žádostí o informace. Samozřejmě je to vždy spojeno s určitou mírou administrativního zatížení. Nelze však po právu přistoupit k ignorování žádostí o informace. Povinností obce jako povinného subjektu je vyhodnotit, zda určitá konkrétní žádost implikuje zneužití informačního zákona a svůj názor řádně odůvodnit v rozhodnutí, kterým se žádost o informace zcela nebo zčásti odmítá (§ 15 InfZ). V případě podaného odvolání pak bude na nadřízeném orgánu obce (krajském úřadu), aby vyhodnotil zákonnost a správnost takového postupu.

* Miroslav Matej, Ministerstvo financí ČR, a ekonom Luděk Tesař (jde o společný text obou autorů): Doporučujeme více pracovat s rozpisem rozpočtu a zajistit stabilnější rozpočty v chytré, zbytečně nepodrobné struktuře. Nikdo by v dnešní době neměl nárokovat zbytečně podrobné členění rozpočtu z pozice transparentnosti, neboť ta je zajištěna více než komfortně i u rozpočtu o dvou řádcích.

Voláme po návratu k podstatě rozpočtu jako nástroje, který zajišťuje finanční krytí provozu, který je víceméně dán a pro realizaci rozvoje, tedy investic a oprav. Praxe ukazuje, že se rozpočty některých územních samosprávných celků zvrhly do zbytečných podrobností a že se plete to, co je rozpočet, co rozpis, kdy se provádí změna rozpočtu apod. Tím narostla zbytečná byrokracie.

Nikdy by se neměl vytratit smysl financí, tedy že jsou nástrojem k financování veřejných služeb, že by se neměly hromadit ani směřovat k trvalým deficitům. Rozpočty by měly být dlouhodobě vyrovnané a spolu se střednědobým výhledem rozpočtu by měly být nástrojem realizace komunální politiky vedoucí ke zlepšování podmínek pro podnikání, bydlení a uspokojování veřejných potřeb.

* Věra Kameníčková, analytička CRIF, a. s.: Schodek rozpočtu sám o sobě není příznakem špatného hospodaření obce, pokud je důsledkem investiční aktivity a bude-li mít obec dostatek peněz, aby v budoucích letech deficit uhradila. To by neměl být problém, protože každá obec má zajištěné příjmy plynoucí z rozpočtového určení daní (RUD). Na rozdíl od schodku nemá přebytek rozpočtu obcí obdobná fyzická omezení. Teoreticky jej lze vykazovat do nekonečna. To však nic nemění na tom, že dlouhodobé vykazování přebytku je pro obec neefektivní, i když se na první pohled může jevit jako příznak dobrého hospodaření. Většina peněz, které obce takto kumuluje, leží na bankovních účtech. Jejich hodnotu snižují nejen bankovní poplatky, ale také inflace. Udržovat vysokou míru úspor v období nízkých úrokových sazeb je navíc značně nehospodárné, protože z toho mají užitek pouze banky.

* Jitka Nováková, členka rady Sekce správy zeleně Společnosti pro zahradní a krajinářskou tvorbu: V současné době jsme svědky fenoménu výzev. Ať už je to například výzva Sázejme stromy, či třeba výzvy Nesekejme trávníky, Více květnatých luk pro hmyz, Ovocné stromy do krajiny...  Žijeme totiž v době hesel a sociálních sítí a tyto výzvy jsou lidmi velmi oblíbené. Jde o jednoduchá sdělení. Jejich uplatnění v praxi je však nutné provádět s největší obezřetností. Je třeba je brát pouze jako inspiraci, nikoliv jako dogma.

Například letošní výzvou Nesekejte trávníky jistě nikdo nemyslel, že by se mělo v obcích přestat úplně sekat. Její hlavní myšlenkou bylo upozornění správců zeleně na nevhodný systém managementu péče o travnaté plochy, kdy v některých obcích je například stanoven počet sečí za rok, a to bez ohledu na klimatické podmínky a stav a využití trávníku. Je proto vždy na zodpovědnosti správce zeleně a vedení obce, zda bezhlavě podlehne takové výzvě bez ohledu na koncepční správu zeleně a následky, nebo přijme-li ji jako podnět k zamyšlení a ke zlepšení péče o veřejnou zeleň.

* Nikola Vavrous Khoma, street-artový umělec: Od té doby, co jsem začal tvořit graffiti, jsem byl fascinován veřejným prostorem a jeho častou pustotou. Je to zřejmé zejména ve větších městech. Jsem z Ostravska, kde všude nacházíme nesmazatelnou stopu průmyslu, který ovlivnil také vzhled ulic a náměstí. Proto veřejný prostor vnímám jako nekonečný potenciál, jako jedno velké plátno.

Jak tedy postupovat, chce-li město či obec kvalitně proměnit tvář některých objektů ve veřejném prostoru? Vždy záleží na individuálním případu. Jestliže má město pocit, že na jeho území lidé touží tvořit graffiti, ať jim vyčlení prostor, kde se mohou volně realizovat – a tím se učit a zdokonalovat. Kdybych já osobně celé roky nestrávil malováním na legálních stěnách, nikdy bych se nevypracoval k tomu, abych dokázal tvořit větší díla s přesahem. Obecně vidím jako dobrou cestu v tom, že radnice umožní vystavit kvalitní díla očím veřejnosti, čímž zároveň řeší problém zpustlých či soustavně vandaly ničených prostor.

* Michal Šourek, autorizovaný architekt, zakladatel ateliéru MSG Group: Pro Prahu je  docela příznačná degradace veřejného prostoru na veřejné prostranství; Brno – jeho centrum – je na tom o poznání lépe. A jsou menší města, v nichž se vytváří nějaká občanská společnost, která ovlivňuje fungování obce. Tím nemyslím, že by město omračovalo něčím na první pohled viditelným, třeba architekturou, ale demonstruje viditelné projevy fungování občanské společnosti. Prostřednictvím participativních rozpočtů se mohou realizovat různé projekty, za nimiž stojí sami občané. Pak jsou obce či města, která jsou turisticky atraktivní, a vlivem sezónní návštěvnosti turistů v nich převažují negativní projevy turismu. Ekonomický přínos turismu mizí v soukromých kapsách, což ještě není to nejhorší – nejhorší je, že zbytek zisku se investuje zpět do rozvoje turismu, a obec – obyčejní občané z něj nemají nic.

* Lukáš Kříž, IR expert: Ačkoli by se mohlo zdát, že digitální ekonomika bude opomíjet schopnosti z bloku lidské dovednosti, není tomu tak. Zůstávají důležitou součástí očekávaných kvalit uchazeče. Potvrzují to i výsledky z vybraných chytrých měst v USA, v nichž inzerenti poptávali některé ze schopností ze skupiny lidské dovednosti v 60 procentech inzerátů. O 13 procentních bodů překonali relevantní celostátní výsledek. Výrazně větší zájem měli zaměstnavatelé z chytrých měst o kreativitu a analytické schopnosti. V obou případech byl z hlediska četnosti výskytu zhruba dvojnásobný.

* Petr Mlsna, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy: Cílem zřízení Sbírky právních předpisů ÚSC není měnit systém dozoru nad zákonností obecně závazných vyhlášek či nařízení. S ohledem na skutečnost, že pravomoc zrušit obecně závaznou vyhlášku má pouze Ústavní soud, nemůže Ministerstvo vnitra rozhodovat o tom, kterou obecně závaznou vyhlášku nechá zveřejnit a kterou nikoliv.

Nově zřízená sbírka tak bude sloužit k jednotnému publikování (vyhlašování) právních předpisů územních samospráv. Právní předpis, který bude publikován ve sbírce, bude platným právním předpisem. Ministerstvo vnitra bude stejně jako doposud posuzovat zákonnost až platných právních předpisů – na tomto postupu se nic nezmění.

Pokud ministerstvo shledá určitou obecně závaznou vyhlášku publikovanou ve sbírce v rozporu se zákonem a obec dobrovolně nezjedná její nápravu, přistoupí Ministerstvo vnitra v souladu se zákonem o obcích k uplatnění svých dozorových opaření. Ve sbírce tak bude ve vztahu k této obecně závazné vyhlášce zveřejněno případné rozhodnutí Ministerstva vnitra o pozastavení její účinnosti nebo rozhodnutí Ústavního soudu o jejím zrušení. Kdokoliv tak bude moct ze sbírky například zjistit, že Ministerstvo vnitra pozastavilo účinnost konkrétní obecně závazné vyhlášky.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: V mnoha odborných textech (včetně textů autorky tohoto článku), které se týkají majetkoprávních jednání obcí a měst v podobě převodu vlastnických práv, se dočtete, že největším problémem, znamenající automaticky absolutní neplatnost smlouvy, je to, když není kupní smlouva o převodu vlastnictví k nemovitosti schválena zastupitelstvem obce. Že je to věc, kterou soudy bez pardonu „odsoudí“ k neplatnosti, protože neschválení zastupitelstvem nelze prominout ani přehlédnout.

Přesto však máme judikát z roku 2012, který řekl ústy soudců něco jiného – a nutno dodat, že to řekl velmi rozumně. Je to další průlom ve výkladu zákona o obcích, znamenající výklad efektivní, ne formalistický.

* Marcela Fadrná, Kancelář veřejného ochránce práv: Nejvyšší správní soud rozhodl v rozšířeném senátu tak, že pokud vydává opatření obecné povahy orgán obce nebo kraje v přenesené působnosti, je v řízení o návrhu na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí odpůrcem ve smyslu § 101a odst. 3 s. ř. s. tento orgán obce či kraje. Odpůrcem tudíž není samotná obec nebo samotný kraj.

Adam Furek, právník: Žádný „obecný návod“ na vyřizování anonymních podnětů, podání apod., které jsou zasílány orgánům veřejné správy, neexistuje. Do značné míry záleží na předmětu takového podání, jakož i na rozhodnutí orgánu, jemuž je adresován. Některá anonymní podání mohou mít povahu podnětu k postupu správního orgánu z moci úřední podle § 42 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (jejich důvodnost by se měla prověřit bez ohledu na anonymní charakter), jiná mohou mít po obsahové stránce povahu petice apod.*

/rš/

K foto:

Tváří říjnovéhoé vydání Moderní obce je starostka obce Libotenice Ladislava Rejšková

Foto: archiv

 

Změny klimatu jsou hrozbou, která nejen České republice přináší řadu nebezpečí: dlouhá sucha, orkány, velké sněhové srážky nebo masivní námrazy. Aby s těmito hrozbami mohly záchranné složky efektivně bojovat, přišel Hasičský záchranný sbor ČR s projektem Zvýšení připravenosti Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení a řízení rizik způsobených změnou klimatu.

Projekt Zvýšení připravenosti Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení a řízení rizik způsobených změnou klimatu byl podpořen Integrovaným regionálním operačním programem (IROP) dotací přesahující 600 milionů korun a jeho výsledky mohou občané vidět již dnes. Projekt je přirozeným pokračováním dlouhodobého úsilí reagovat na změny klimatu, před lety to byly hlavně povodně a bleskové povodně. Aktuálně se však počítá s dalšími hrozbami – extrémního sucha, orkány a větrné smrště, nadprůměrné sněhové srážky či masivní námrazy. Hasiči tak potřebují novou specializovanou techniku, aby mohli co nejrychleji pomoci obyvatelstvu zasaženému mimořádnou událostí.

Celkem projekt počítá s pořízením 130 kusů moderní hasičské techniky a věcných prostředků. Technika je průběžně nebo bude rozdělena do tzv. exponovaných území (území České republiky, která jsou ohrožená riziky ze změn klimatu nebo kumulací těchto rizik).

Takových exponovaných území je v České republice vymezeno celkem 108, přitom projektem Změny klimatu bude podpořeno celkem 76 z nich. Hasičský záchranný sbor v nich má 82 stanic, do kterých bude technika a věcné prostředky dislokovány,“ vysvětluje plukovnice Vladimíra Kracíková z Ministerstva vnitra, generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Pro řešení mimořádných událostí z důvodu déle trvajícího sucha jsou pořizovány např. specializované cisterny (velkokapacitní, lesní hasicí speciál apod.), letecká monitorovací technika, úpravna vody nebo mobilní skládací velkoobjemové nádrže na vodu. Pokud území zasáhne orkán nebo větrná smršť, hasiči mohou nasadit speciální automobilové žebříky s kloubovým ramenem a pracovním košem, soupravy pro nouzové zastřešení obytných budov, které obsahují mj. prostředky pro výztuže a statické zpevnění budov, a další techniku. A v případě nadprůměrných sněhových srážek a masivních námraz mohou zasáhnout dopravní automobily pro evakuaci a nouzové zásobování obyvatel obcí, vyprošťovací automobil nebo pásová vozidla pro pohyb ve sněhu.

I díky tomu, že je technika rozmístěna v exponovaných územích, mohou hasiči zasáhnout v případě mimořádné události velice rychle, řádově v minutách po vyhlášení poplachu.

I kvůli několika masivním povodním, které české území zasáhly v posledních desetiletích, si lidé dokážou představit, jak vypadá zásah hasičů během takové katastrofy. Jak ale pomáhá hasičský zásah v případě extrémního sucha nebo mrazů?„V době sucha je to například hašení rozsáhlých požárů na polích a v lesích nebo monitorování místa rozsáhlých požárů v přírodním prostředí ze vzduchu pomocí dronů. Zajišťujeme také požární vodu k hašení nebo nouzové zásobování pitnou nebo užitkovou vodou,“ dodává Vladimíra Kracíková.

Při extrémních mrazech je úkolem Hasičského záchranného sboru ČR například odstraňování sněhu z veřejných budov tam, kde hrozí zřícení střechy, zprůjezdnění komunikací od vyvrácených nebo spadlých stromů a náletů různého materiálu, nouzové přežití obyvatel v postižených obcích, pomoc s odstraněním sněhu v exponovaných lokalitách obcí, kde nestačí veřejné komunální služby apod.

Nová technika je pořizována postupně od roku 2017 a již byla mnohokrát nasazena v akci. Nedávno například během vichřice Eberhart (březen 2019) či vichřice Fabienne v rocu 2018, kdy byly využity například speciální automobilové žebříky s kloubovým ramenem a pracovním košem.

V rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) podpořila Evropská unie tento projekt částkou přesahující 600 milionů Kč,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka Sekce administrace programů IROP Centra pro regionální rozvoj ČR a dodává: „V rámci programu IROP podporuje EU také další složky Integrovaného záchranného systému (IZS).  Od roku 2015 byly vyhlášeny výzvy k předkládání žádostí o podporu za více než 4,5 miliardy korun. Tyto prostředky mají za cíl zlepšit připravenost záchranných složek k řešení a řízení rizik a přírodních katastrof v exponovaných územích naší země.

Konkrétně je podpora z IROP poskytována na vybudování či stavební úpravy stanic IZS, posílení vybavení složek IZS potřebnou technikou a na modernizaci a vybavení vzdělávacích a výcvikových středisek pro základní složky IZS.

V případě záchranářů se jedná například o technologicky vyspělé simulátory a trenažery pro kardiopulmocerebrální resuscitaci. Realizovány jsou ale i další zajímavé projekty spočívající mimo jiné ve vybudování cvičných objektů a polygonů včetně výcvikových trenažerů pro získání odborných znalostí a nácviku dovedností potřebných k zásahu ve ztížených prostorách, ve výškách nebo u nebezpečných chemických látek.*

/zr/

K foto:

Technika pořízená z programu IROP

Ilustrační foto: GŘ HZS MV ČR

V Olomouci byly minulý týden slavnostně vyhlášeny výsledky již 4. ročníku soutěže Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností 2019. Do soutěže, kterou pořádá Ministerstvo vnitra ČR, se letos přihlásilo 146 obcí III. typu (a městských částí hl. m. Prahy), tedy 64 procent ze všech obcí s rozšířenou působností.

Ocenění nejlepších úřadů se uskutečnilo v rámci konference Ministerstva vnitra ČR s názvem Moderní veřejná správa, která se uskutečnila ve dnech 16.–17. května v prostorách Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Na konferenci vystoupilo asi šest desítek řečníků z celostátní, regionální i územní veřejné správy.

Nejpřívětivější úřady byly i letos opět vyhlašovány v jednotlivých krajích a celorepublikově. Nejpřívětivějším úřadem obce s rozšířenou působností se tentokrát  stal Městský úřad Litoměřice. Druhou příčku v celorepublikovém hodnocení obsadil Magistrát města Liberce a jako třetí skončil Městský úřad Žďár nad Sázavou.

Přívětivý úřad je soutěží mapující stav přívětivosti a otevřeností obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnotící kategorií je poskytování nadstandardních služeb či běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí/měst a obecních/městských úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu. V prvním ročníku v roce 2016 se do soutěže v kategorii obcí III. typu přihlásilo 190 měst (a městských částí Prahy)
Součástí programu konference Moderní veřejná správa byl i křest publikace Přívětivý úřad 2019 – příklady dobré praxe obcí s rozšířenou působností. Publikace je zdarma ke stažení nzde: Publikace příkladů dobré praxe - Přívětivý úřad obcí III. typu 2019 .

JAKÉ BYLO POŘADÍ PŘÍVĚTIVÝCH ÚŘADŮ V JEDNOTLIVÝCH KRAJÍCH?

/zr/

 

K foto:

Zástupci tří  nejlepších přívětivých úřadů na celostátní úrovni: měst Litoměřice, Liberec a Žďár nad Sázavou spolu s náměstem ministra vnitra pro řízení sekce Legislatiy, státní správy a územní samosprávy Petrem Mlsnou a ředitelem odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Davidem Slámou

Foto: archiv MV ČR

 

 

.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down