Územní samosprávy a některé správní úřady začaly zveřejňovat právní předpisy a další akty vydávané ve své působnosti v elektronické sbírce právních předpisů, kterou zřídilo Ministerstvo vnitra. Tato zákonná povinnost nastala k 1. lednu letošnímu roku. 

Kde a jaká platí aktuální pravidla pro místní poplatky nebo veřejný pořádek včetně např. nočního klidu? Všechny nově přijaté obecně závazné vyhlášky a nařízení obcí a krajů lze od ledna nalézt na adrese https://sbirkapp.gov.cz. Informační systém Ministerstva vnitra umožňuje filtrovat právní předpisy podle zadaných kritérií i zaslat upozornění hned, jakmile vybraná obec vyhlásí nový právní předpis.

Za prvních 14 dní vložily obce do sbírky 1136 vyhlášek a nařízení. První vyhlášku vložila obec Polště z Jihočeského kraje. „Jednoduchý přístup k oficiálnímu znění předpisů obcí online tu chyběl. Elektronická sbírka s obecně závaznými vyhláškami je dobrý příklad toho, jak by digitalizace veřejné správy měla vypadat,“ uvedl ministr vnitra Vít Rakušan.

Elektronická sbírka má napravit nedostatečnou informovanost veřejnosti o vyhláškách a nařízení obcí. Zároveň má posílit právní jistoty občanů, kteří v e-sbírce najdou i předpisy, které nejsou vyhlašovány ve sbírce zákonů. Jde např. o předpisy vydávané v oblasti veterinární a rostlinolékařské péče, hygieny a ochrany některých chráněných území.

Obce, kraje a některé správní úřady musí do systému vkládat nově přijaté právní předpisy v jejich působnosti a zákonem stanovené právní akty relevantní pro výkon veřejné správy. To poslední platí např. i pro Ústavní soud. Do tří let však územní samosprávy musí do sbírky vložit i všechny právní předpisy územních samospráv přijaté v předchozích letech. Pokud by tak do konce roku 2025 neučinily, pozbyly by právní předpisy platnost.

 Čísla za první dva týdny

První vyhlášku do sbírky dala obec Polště z okresu Jindřichův Hradec 1. ledna 2022 v 17:07 hod. Ke 14. lednu obsahovala sbírka 1136 právních předpisů, z toho 946 vyhlášek a 190 nařízení. Obcí s nejvyšším počtem vkladů je Jesenice (Praha-západ), která do sbírky vložila 29 vyhlášek. Rekordmanem mezi kraji je Kraj Vysočina se 101 vloženými právními předpisy. Z toho 83 jich vložil za jediný den ve středu 12. ledna 2022. Dosud nejstarším vloženým předpisem je vyhláška města Napajedla o zřízení městské policie vydaná 31. března 1992.*

/zr/

Úvodní rozhovor aktuálního vydání Moderní obce jsme připravili se starostkou Loštic v Olomouckém kraji Šárkou Havelkovou Seifertovou. Ta se také stala tváří prosincového čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře). Součástí předvánočního čísla je i zvláštní příloha, která představuje všechny projekty, jež byly letos přihlášeny do již 7. ročníku naší celostátní soutěže Komunální projekt roku 2021.

Prosincové vydání Moderní obce však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Téma měsíce tentokrát nese název Čistota obcí a nakládání s odpady.

Jako vždy i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách aktuálního prosincového čísla našeho časopisu vystupují:

* Šárka Havelková Seifertová, starostka města Loštice (okres Olomouc): Samozřejmě jsme i u nás museli reagovat na změny, k nimž dochází v důsledku nové odpadové legislativy, a zároveň jsme chtěli zavést takový systém nakládání s odpady, který v budoucnu bude pro město i jeh obyvatele ekonomicky udržitelný.

Uvedený místní poplatek bude od ledna příštího roku záviset na zvoleném objemu odpadové nádoby a intervalu svozu odpadu, který bude buď 14denní, nebo 28denní. Dosavadní paušální místní poplatek za komunální odpad pro jednu osobu/na kalendářní rok bude v té souvislosti zrušen. Nyní se nebude vybírat poplatek od jednotlivých poplatníků přihlášených ve městě k trvalému pobytu, ale za likvidaci odpadu od nemovitosti. Plátcem poplatku tedy bude vlastník nemovitosti.

Další významnou změnu představuje prodloužení intervalu svozů kontejnerů na směsný odpad ze sídlišť, konkrétně z týdenního na 14denní. Tím se sjednotí podmínky svozu směsného komunálního odpadu (SKO) z individuální bytové zástavby, kde 14denní interval svozu už několik let funguje, a od bytových domů na sídlištích.

Jak známo, na základě nového zákona o odpadech se původcům odpadu, tedy i městům a obcím, bude postupně zvyšovat poplatek za skládkovné za každou tunu odpadu. Zároveň je stanoveno, že můžeme dosáhnout na tzv. skládkovací slevu, ovšem jen v případě, nepřekročíme-li limit produkce odpadu na každého občana. Pro letošní rok to činí 200 kg, pro příští už jen 190 kg, přičemž tento limit bude dál klesat až například ke 120 kilogramům v roce 2029.

Proto ty změny, pro které jsme se rozhodli a které jsme i nejrůznějšími formami projednávali s občany. Pokud domácnosti omezí produkci odpadu – jinak řečeno, začnou produkci odpadů aktivně předcházet a budou odpad lépe třídit, nebudou potřebovat větší nádoby na SKO ani jejich častější vývoz. Takže ušetří oni i město.

* Eliška Olšáková, starostka města Valašské Klobouky (okres Zlín), letos v říjnu nově zvolená členka Poslanecké sněmovny a od listopadu i nová předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR: Spokojeni nemůžeme být ani s povinnostmi, které nám stanovuje zákon o odpadech. Jsem si dobře vědoma toho, na co budu v pozici předsedkyně SMS ČR navazovat. Ohromný kus práce, který Sdružení pod vedením Stanislava Polčáka a s přispěním všech svých členů až do této chvíle odvedlo, je inspirativní a zároveň zavazující. Vím, že očekávání na mě kladená budou značná, a jsem připravená je naplnit.

* František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova (okres Hodonín): Budeme stále trvat na zachování spojeného modelu veřejné správy ve stavebním řízení, zajištění financování úkolů v rozsahu, ve kterém je stát na územně samosprávné celky přenáší, automatickou valorizaci odměn zastupitelů i prodloužení funkčního období zastupitelstev obcí na šest let. Stejně tak ale budeme věnovat čas otázce navýšení daňových příjmů obcí v rámci rozpočtového určení daní, digitalizaci a v neposlední řadě i návrhům na zelenou politiku Evropské unie.

* Michael Kašpar, starosta města Kolín (k vítězství tohoto středočeského města v soutěži Přívětivý úřad 2021 v kategorii obcí s rozšířenou působností): Již přes deset let se snažíme udělat z našeho města nejen přívětivé místo pro život a dostat Kolín co nejdříve z dluhů, ale snažíme se i otevírat městský úřad, zavádět on-line systémy, Portál občana, mobilní aplikace. Udělali jsme velký kus cesty, ale další výzvy nás čekají. Aktuálně pracujeme na novém webu, který bude představen v roce 2022.

* Miroslav Bubeník, starosta města Třemošnice (okres Chrudim): V Třemošnici máme v územním plánu průmyslovou zónu, která zatím není využita. Místní podnik Kovolis Hedvikov a.s. představil v minulosti projekt výstavby nového závodu, který později doplnil o další provozy (lisovnu a tavírnu hliníku). Občané k tomuto rozšířenému projektu měli výhrady a na jednání zastupitelstva jsme se nedokázali dohodnout, zda tento upravený projekt máme podporovat. Z tohoto důvodu jsme oslovili občany v místním referendu, zda máme tento projekt dále podporovat, či změnit územní plán a využít tuto oblast jinak, třeba pro zástavbu. Předmětná lokalita byla průmyslovou zónou, která neměla dlouhodobě využití. V posledních letech řešíme počet obyvatel v obci, populace stárne, máme málo volných obecních pozemků. Je zapotřebí kromě příležitosti k zaměstnání v Třemošnici také řešit velkou poptávku po stavebních parcelách, kterou nedokážeme uspokojit. Proto vznikla úvaha o změně průmyslové zóny na oblast pro bydlení a veřejnou zeleň, protože to jsou nyní jediné dostupné pozemky v majetku města… … Občané se v referendu většinově shodli, že příležitostí pro zaměstnání v místě je dostatek a nechtějí další podnik v Třemošnici, žádají změnit územní plán na zónu pro bydlení a veřejnou zeleň.

Bohužel jeden občan Třemošnice podal k soudu žalobu na neplatnost referenda. Takže se závěry a dalšími usneseními zastupitelstva musíme počkat na rozhodnutí soudu, pro který jsme museli připravit podklady, a musíme obhájit je a výsledky referenda.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Dispozice s nemovitým majetkem v obci je skutečně „chůze po tenkém ledě“, a nelze podcenit prodej ani nijak významné části nemovitosti, a o to více pak při prodeji například stavebních parcel ve stavebních lokalitách či jinak významných nemovitostí.

To, co se zdá obci logické a zcela jasné, nemusí tak vidět následně soudy, jak vyplývá z popsaného rozhodování soudů. Někdy může být dokonce lepší adresný záměr (zde soud vytýkal, že nebyl použit), a otázka ceny v záměru je rovněž věc, která může mít „tisíce“ podob – třeba i tu, že když obec zveřejní záměr za 150 Kč, neměla by připustit soupeření jiných cen apod. Proto, když si nejste jisti, nechte zpracovaný záměr a úvahu, jak bude obec postupovat, zrevidovat právníkem, který se v těchto věcech orientuje. 

* Luděk Tesař, ekonom: Základní princip mých doporučení obcím je v tom, aby povolaly armádu peněz a konkrétních opatření do boje s růsty výdajů:

- Rychleji realizujte investice a opravy i z úvěrů – tím ušetříte obci obrovské prostředky. Ceny úroků můžeme čekat kolem 3 % p. a., ale spíše střednědobě pod 3 % (dodejme, že ČNB je ve zvedání sazeb na světě téměř sama a největší hráči – USA, EU a Čína – sazby nezvedají a naopak ekonomiku dopují). Naproti tomu růst cen stavebních zakázek překročí nejspíše 10 % p. a. Rychlejší realizace oprav a investic se vyplatí.

- Zajistěte obci zdravě vyšší příjmy – stanovte daň z nemovitosti podle § 12 na hodnotě alespoň 3 (tečka). Obce musí konečně přijmout daňovou zodpovědnost, a ne se jí zříkat a plakat státu na ramenou. Když bylo dobře, obce mlčely, a když bylo zle, některé křičely a zmatkovaly. Srovnejte hospodaření s odpady na nulu. Možná vás to překvapí, ale producent odpadu skutečně není chudák. Nastavte tržní nájmy všude, hlavně u bytů, a bez výmluv, tak praví ostatně zákon. Vodné a stočné by mělo odpovídat alespoň 120 Kč za m3, což je hladina rentability.

- Zvyšte bezpečnost financí. Vždy důsledně držte finance obce pod bezpečným stropem zadlužení (tento strop rozhodně NENÍ dán zákonem o rozpočtové odpovědnosti!). Ponechte na účtech na konci roku podle rozpočtu alespoň 20 % daňových příjmů (tak nebudete muset řešit rozpočtovým opatřením propad daňových příjmů v průběhu roku, který nepřesáhne 20 % daňových příjmů). Využívejte úvěry a držte výše likviditu rozpočtu. Přednostně využívejte levné a dobře nastavené úvěry. Ponechte více vlastních zdrojů na účtech, ale se zůstatky to nepřehánějte, peníze obce se musí otáčet.

- Využívejte investiční úvěrové rámce a vyhněte se chybám a nedostatkům u nastavení parametrů úvěrů, zejména krátké splatnosti úvěrů pod 15 let je projevem hlouposti a neznalosti financí. Upřednostňujte plovoucí sazby (tzv. floatové sazby) postavené na sazbách PRIBOR (je jedno jaké „M“ zvolíte, nejčastěji 3M a 6M, případně 1M). Rozkladem splátek a možností kdykoliv refinancovat opět výrazně zvyšujete finanční likviditu a svobodu obce. Špatným nastavením úvěrů se může obec sama zásadně omezit až finančně zablokovat. Klidně se poraďte, od toho tady jsme.

- Provozní výdaje musí krotit všichni vedoucí, ne pouze obec, starosta, ekonom(ka) či účetní – vše vyjma platů a energií snižte v obci i u organizací obce o 15 %, i u příspěvkových organizací. Kdo je jednou ředitelem nebo vedoucím, neměl by, jak říká jeden můj bratr, „mňoukat“ (rozuměj fňukat), ale ujmout se kormidla a řídit. Vlny jsou tu, plujeme bouří! Tak řiď (nezaměňujte s „řiť“).

- Držte kontakt s realitou a pravidelně aktualizujte analýzu financí a výhledy – udělejte si analýzu financí a nastavte výhled. V krizi je totiž třeba častěji rekognoskovat terén. Tady nejde o přesnost výhledu, ale o to, zda musí samospráva na dosavadní vývoj reagovat nějakými opatřeními a kterými konkrétně. Jaké jsou v obci finanční trendy, jaká je finanční kondice a stav financí. V neposlední řadě pamatujme na to, že se blíží komunální volby, a bylo by tudíž dobré znát finanční možnosti obce a slíbit lidem zaplacené projekty, nebo ne?

- Nastavte flexibilní strukturu rozpočtu – obce by měly být schopny rychle a bez nutnosti rozpočtových opatření přeskupovat výdaje, mít rezervy v rozpočtu i mimo něj a neotravovat s krizí či změnami výdajů jako je vyšší faktura za energie zastupitele. Zastupitelé, ti mají často dost práce sami se sebou, totiž chtěl jsem říci, že mají sami dost jiné práce než řešit v obci již dávno nastavené závazkové vztahy.

- Uvědomte si prosím, že bez mnohých zaměstnanců to v obci půjde vždy – a někdy i lépe. Ale bez spolehlivé hlavní účetní to nepůjde NIKDY!!!

* Vladimíra Ondráková, obchodní ředitelka Hasičské vzájemné pojišťovny: Nejenže obce mohou být cílem kyberzločinců, ale bohužel jejich cílem již jsou. V praxi se s tím bohužel zaměstnanci některých obcí již setkali. Ve světě stále platí, že zločinec je o krok napřed než ochránce spravedlnosti. A protože metody zločinců se stále vyvíjejí a zdokonalují, tak tento jev bude zajisté platný ještě řadu desetiletí. I proto je úkolem – a nejen pojišťoven, hledat účinné praktiky, jak co nejvíce zmírnit dopad takového jednání.

Jednou z možností je pojištění proti kybernetickým zločincům. A právě takové pojištění nabízí obcím i HVP. Jde o doplňkové pojištění k pojištění odpovědnosti za újmu samosprávného celku, které pokrývá zejména nemajetkovou újmu na přirozených právech člověka a také majetkové sankce, uložené obci, zejména v oblasti GDPR. Dále HVP uhradí obcím z tohoto rizika i náklady právního zastoupení.

* Hana Malá, tiskový odbor Ministerstva vnitra ČR: V oblasti místních poplatků mohou obce stanovovat úlevy či osvobození od poplatku, nicméně pro takovýto postup musí mít obec objektivní a racionální zdůvodnění a nesmí tím porušit zákaz diskriminace. Města Doksy, Harrachov a Jilemnice měla zaveden místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů; tento poplatek je ze své povahy paušálního charakteru, tj. nezohledňuje reálnou produkci odpadu. Dotčená města stanovila různou výši poplatku pro „místní“ a pro „rekreanty“, což nelze podle názoru Ministerstva vnitra akceptovat. Obě kategorie těchto poplatníků jsou z pohledu zákona rovnocenné, a z toho důvodu nelze bez dalšího stanovovat různou sazbu poplatku pro tyto kategorie (a to ani formou úlev od poplatku). V opačném případě se jedná o narušení základní konstrukce poplatku a porušení zákazu diskriminace.

* Ladislav Trylč, do letošního listopadu vedoucí oddělení zpětného odběru Odboru odpadů Ministerstva životního prostředí ČR: Vyjdu-li z nového zákona o výrobcích s ukončenou životností, který vstoupil v účinnost letos v lednu, pak obce mohou těžit například z toho, že by se mělo podařit srovnat podmínky plnění povinností ze strany jednotlivých kolektivních systémů zpětného odběru. Například odpadní elektrozařízení by z obcí měla být řádně svážena, a radnice by nemusely čelit třeba takovým problémům, které nastaly loni v létě, když jeden kolektivní systém naráz přestal svážet televizory určitého výrobce.

Narovnání podmínek pro plnění základních povinností jednotlivými kolektivními systémy povede i k určité kultivaci zpětného odběru, což také poskytne obcím větší jistoty.

Doufejme, že i pneumatik, které budou obce sbírat a dále předávat ke zpracování na své vlastní náklady bude postupně ubývat.

* Eva Tylová, místostarostka Městské části Praha 12: Pro realizaci opatření podporujících správné hospodaření s dešťovou vodou využíváme také dotace. Například máme připravenu revitalizaci školky Pastelka či výstavbu nové školky Mydlinky, která již tyto parametry bude splňovat. V současnosti se zpracovává Adaptační strategie pro Prahu 12, jejíž součástí je pasport všech škol a školek právě z pohledu nakládání s dešťovými vodami.

Velký potenciál pro záchyt dešťové vody mají i panelové domy, garáže či obchodní centra (občanská vybavenost). V současnosti ve spolupráci s Výzkumným ústavem meliorací a ochrany půdy (VÚMOP) prověřujeme možnost, jak realizovat toto opatření na jedenáctipatrovém panelovém domě a na přilehlých garážích. U panelových domů, vzhledem k jejich výšce, nemohly být okapy vedeny po fasádě, ale stejný problém mají bohužel i nižší budovy, třeba garáže. Projekt na záchyt vody ze střechy panelového domu a přilehlé garáže je součástí navržených opatření v Adaptační strategii. Vodu z akumulačních nádrží využíváme na zálivku nově vysazených stromků, kterých je každý rok v městské části Praha 12 několik set...

…Na rozdíl od bytových domů musí například školy za odvod dešťové vody platit, poplatek se počítá z plochy střechy a z obvyklého deště. Pro školu o několika souběžných třídách je částka za rok kolem 130-150 tisíc korun, za školku 50 tisíc korun. Takže peníze tečou doslova přímo do kanálu, a navíc na čističce odpadních vod dělá při přívalovém dešti nadbytečná voda problémy. Voda nad určitý objem teče z odlehčovacích nádrží bez čištění přímo do řeky, přitom nám na sídlišti chybí.

…O zacházení s dešťovou vodou jednáme i s investory, kteří v Praze 12 staví. Příkladem je rezidenční čtvrť na místě bývalého Modřanského cukrovaru společnosti Skanska Reality. Systém odvádění dešťové vody pro Modřanský cukrovar je navržen tak, aby se maximální množství dešťové vody mohlo vsáknout na místě, kam voda naprší. To je dosaženo systémem vodních kaskád a technickými řešeními, která umí zadržet vodu – například zelené střechy, povrchové vsaky, podzemní vsakovací objekty, retence a průlehy. Dešťová voda, která se v případě intenzivních dešťů nezasákne, bude odváděna přímo do Vltavy.

* Jitka Šedinová, ředitelka Městské knihovny Semily (tato knihovna obdržela titul Městská knihovna roku 2021): Uzavřením knihovny kvůli covidu jsme zaznamenali velký propad zejména u dětských čtenářů. Během první covidové vlny se knihovnice zapojily do šití roušek, věnovaly svůj čas v práci knižnímu fondu a hlavně revizi, která byla původně plánovaná na léto. Ve druhé podzimní vlně jsme připravovaly knižní balíčky. S roznosem nám pomohli skautští dobrovolníci. Díky tomu se kniha dostala ke každému, kdo projevil zájem. V nabídce přibyly on-line cestovatelské besedy a přednášky o umění, v distančním modu pokračovala univerzita třetího věku. Čtenáři se naučili číst e-knihy.

Těší nás každý úsměv od čtenáře či milá slova od spokojených návštěvníků. Zároveň si velmi ceníme kolektivu a prostředí, v němž můžeme pracovat, neméně pak podpory města, Libereckého kraje a dalších. Naším úkolem je bořit mýty o tom, že knihovna je jen pro knihomoly. Už dávno to není prostor, kde se jen půjčují knihy. Úkolem knihovny je rozvíjet gramotnost ve všech směrech, stává se tak pilířem vzdělanosti a přirozeným komunitním centrem města, a na tom je třeba dlouhodobě a vytrvale pracovat.

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

V šestém ročníku soutěže Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností zvítězilo město Kolín následované Žďárem nad Sázavou a Ostravou. Soutěž, kterou pořádá Ministerstvo vnitra, slavnostně vyvrcholila 8. listopadu v Arcibiskupském paláci v Olomouci.

Soutěž Přívětivý úřad mapuje stav přívětivosti a otevřenosti obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Přes sedmdesát kritérií hodnotí přístupnost a otevřenost úřadu, komunikaci s klienty, digitalizaci služeb, zapojování veřejnosti do věcí veřejných, kroky ke zvýšení udržitelnosti a také opatření přijatá během pandemie covidu-19.

Nejprve se vybírají tři nejlepší města a jejich úřady v každém kraji, z nichž vzejdou celorepublikoví vítězové. Oceněná města lze považovat za nejpřívětivější pro svůj ucelený přístup při přemýšlení o zvyšování kvality služeb (od délky úředních hodin přes vývoj mobilních aplikací a přívětivost a rychlost komunikace až po participační plánování nebo aktivity v boji proti šíření nákazy covidu-19). Kromě už zmíněných celorepublikových vítězů obsadila první příčky ve svých krajích tato města a jejich úřady: Jablonec nad Nisou, Karlovy Vary, Praha 7, Most, Plzeň, Tábor, Chrudim, Jičín, Brno, Prostějov, Zlín.

K soutěži vyšla sbírka tradiční příkladů dobré praxe. Kolín zaujal svými aktivitami v oblasti Smart City, Žďár nad Sázavou je v posledních letech příkladným městem pro rozvoj udržitelného přístupu úřadu a zavádění energetického managementu, statutární město Ostrava zase již dříve inspirovalo svou komunikací, participativním plánováním rozvoje města, koncepčním přístupem v boji proti vizuálnímu smogu nebo podporou podnikatelů v době lockdownu. Sbírku dobré praxe lze získat na www.mvcr.cz/clanek/privetivy-urad-obci-iii-typu-2021.aspx.

/zr/

 

Foto: Filip Zavřel

Na snímku (zleva doprava): zástupci Ostravy Mgr. Michal Bayer, vedoucí kanceláře primátora a tisková mluvčí Mgr. Bc. Gabriela Pokorná, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy Mgr. Petr Vokáč, za vítězný Kolín vedoucí oddělení vnitřního auditu a kontroly Ing. Mgr. Šárka Jelínková, dále zástupci Žďáru nad Sázavou JUDr. Martina Hostomská, tajemnice městského úřadu a Ing. Jan Prokop, vedoucí oddělení dotací a dotačních projektů Odboru strategického rozvoje a investic a zcela vpravo Ing. Mgr. David Sláma, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra*

Republikové shromáždění Sdružení místních samospráv ČR schválilo sedm zásadních požadavků samospráv vůči vládě. Jde například o odložení účinnosti stavebního zákona, přijetí novely zákona o střetu zájmů, prodloužení volebního období komunálních zastupitelstev na nejméně 5 let nebo úpravy rozpočtového určení daní.

Včera přijaté usnesení republikového shromáždění SMS ČR se týkají oblastí, které představitele obcí dlouhodobě nejvíce pálí. Vzhledem k dlouhodobě kritickému postoji SMS ČR k novému stavebnímu zákonu není překvapení, že první přijaté usnesení se týká právě této normy.

STAVEBNÍ ZÁKON

Republikové shromáždění žádá:

1) vládu ČR a Parlament ČR, aby byla z důvodu právní jistoty odložena účinnost stavebního zákona spolu se změnovým zákonem, a není-li to již z legislativních důvodů možné, SMS ČR žádá, aby byl nový stavební zákon zrušen a obnovena až do prosazení zcela nového stavebního zákona, respektujícího smíšený model výkonu veřejné správy, účinnost současně platného zákona č. 183/2006 Sb. Nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. pro své legislativní vady a nepřijatelnou institucionální změnu nesmí nabýt v žádné části účinnosti,

2)  a dále žádá v novém stavebním zákoně o posílení práv obcí v oblasti územního plánování a respektování jejich práva na samosprávu.

STŘET ZÁJMŮ

Republikové shromáždění (RS) žádá vládu ČR a Parlament ČR, aby do 30. 6. 2022 v návaznosti na nález Ústavního soudu ČR sp. zn. Pl. ÚS 38/17 byla přijata novela zákona o střetu zájmů, která vyjme z působnosti tohoto zákona komunální politiky menších měst a obcí.

VOLEBNÍ ZÁKON

Republikové shromáždění SMS ČR podporuje prodloužení volebního období komunálních zastupitelstev na nejméně 5leté období, dále prosazení většinotvorných prvků v komunálním volebním systému a žádá parlamentní politické strany o podporu tohoto návrhu.

ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ

Republikové shromáždění žádá

1) vládu ČR a Parlament ČR podle slovenského vzoru o zařazení kritéria počtu seniorů 65+ do kritérií pro rozdělování sdílených daní,

2) žádá o zvýšení koeficientu počtu žáku na 11 % váhy,

3)  podporuje novelu krajského RUD, které pomůže všem krajům v jejich financování.

ODMĚŇOVÁNÍ V OBLASTI SAMOSPRÁV 

Republikové shromáždění SMS ČR vyzývá Ministerstvo vnitra ČR k předložení revize odměňování v kompetenci obcí s vyšší mírou flexibility, ale také stability pro samosprávné celky.

MODERNIZACE OBCÍ

Republikové shromáždění SMS ČR žádá vládu ČR, aby z evropských fondů určených pro ČR (Modernizační fond, Fond obnovy, Fond spravedlivé transformace, Víceletý finanční rámec) byly co nejdříve vypsány specifické výzvy pro čerpání obcemi a umožněna modernizace obcí v oblastech zejm. udržitelné energetiky, dopravy a cirkulární ekonomiky, digitalizace veřejné správy.

ENERGETIKA A BEZODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ

Republikové shromáždění SMS ČR žádá vládu ČR a Parlament ČR o přijetí zákona usnadňujícího komunitní energetické projekty a revizi odpadového balíčku, jehož přijatá podoba na konci roku 2020 zcela neodpovídá potřebám obcí, občanů a odpadových firem.

VYHLÁŠENÍ POČINU ROKU PŘEŠLAPU ROKU

Sdružení také vyhlásilo nositele již tradiční ceny Počin roku, jejímž smyslem je ocenit nejprospěšnější aktivity či projekty z hlediska samospráv. Toto ocenění letos získalo zastupitelstvo Pardubického kraje za svou iniciativu směřující k odložení účinnosti stavebného zákona.

Na druhém místě skončila iniciativa Milostivé léto (odpuštění exekučních poplatků u dluhů vůči veřejným institucím), na třetím pak Senát Parlamentu ČR za to, jakým způsobem upravil tzv. daňový balíček, a pomohl tak zabránit ještě vyšším výpadkům příjmů samospráv.

Součástí udílení cen je rovněž vyhlášení anticeny Přešlap roku. Touto anticenou obce „oceňují“ ty počiny, které samosprávám v loňském roce naopak život nejvíce zkomplikovaly. Letos ji získalo naprosto jednoznačně Ministerstvo pro místní rozvoj za podobu stavebního zákona, který za Přešlap roku označilo 69 % hlasujících.

Na druhém místě se s velkým odstupem (20 %) umístil odpadový zákon, na třetím povinnost zveřejňovat vyhlášky samosprávných celků v centrálním registru.

/zr/

Na snímku: Republikové shromáždění  SMS ČR se konalo  v Ostravě v impozantních kulisách Dolních Vítkovic.

Foto: FB stránka SMS ČR

*

 

 

Další on-line setkání starostů k tranzitní nákladní dopravě v obcích a městech potvrdilo, že problémy s velkou dopravní zátěží přetrvávají.

Přinášíme ohlédnutí za on-line konferencí představitelů územních samosprávných celků a ústředních orgánů státní správy, která se díky iniciativě advokátky Mgr. Michaely Sigmundové, Ph.D., uskutečnila v samém závěru srpna. Michaela Sigmundová i pro čtenáře Moderní obce na následujících řádcích zaznamenala průběh on-line konference a každý námět, jak se vypořádat s uvedeným problémem, či dobrou zkušenost z už přijatých řešení, přivítá na e-mailové adrese: obcedoprava@seznam.cz.

SEŠLI SE ZÁSTUPCI 31 SUBJEKTŮ

Dne 24. 8. 2021 se konala již druhá on-line konference na téma Tranzitní doprava v obcích. Konference se účastnilo 31 subjektů, a to zástupci  Ministerstva dopravy (náměstkyně Ing. Lenka Hlubučková a ředitel odboru liniových staveb a silničního správního úřadu Ing. Martin Janeček), Ministerstva vnitra (Ing. Dana Simandlová a Tomáš Pösl, odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra, oddělení obecní policie, zbraní a dopravního inženýrství), Policejního prezídia (pplk. JUDr. Sabina Burdová, rada), dále předsedkyně dopravní komise při Radě Olomouckého kraje a také senátorka za volební obvod Přerov senátorka RNDr. Jitka Seitlová, senátor MUDr. L. Kantor, Ph.D., za volební obvod Olomouc, poslanec Ing. Marian Jurečka, předseda KDU-ČSL, a také zástupci Olomouckého kraje, Zlínského kraje, Moravskoslezského kraje, zástupci Krajského ředitelství Policie ČR Olomouckého kraje, odboru služby dopravní policie.

Pochopitelně nechyběli ani představitelé obcí a měst –  starosta Města Tovačov, starosta obce Blatec, starosta obce Pavlice, starosta obce Všeruby, starostka Města Mirotice, starosta obce Klenovice na Hané, starosta obce Středokluky, starosta obce Zádveřice – Raková, starostka obce Oplocany, stejně jako zástupci Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a další osobnosti.

Před zahájením konference bylo všem účastníkům zasláno stanovisko Ministerstva dopravy k pojmu tranzitní doprava jako pracovní materiál.

Na začátku jednání byla sdělena informace o průběhu 12. schůze Senátu Parlamentu ČR  konané dne 9.6.2021 ve vztahu ke senátnímu tisku č. 95 - návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Senát přijal dne 10.6.2021 usnesení č. 219 k návrhu tohoto zákona s tím, že se Poslanecké sněmovně vrací návrh tohoto zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Poslancům bylo toto usnesení doručeno dne 11.6.2021.

Senátor MUDr. L. Kantor, Ph.D., uvedl, že petice starostů byla dne 8. 6. 2021 projednána petičním výborem a byla dále postoupena Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu.

Starosta Obce Zádveřice-Raková seznámil účastníky s aktuálním stavem dopravy v této obci a ve své prezentaci poukázal na problémy s dopravou. Jako další řečník vystoupil starosta obce Pavlice, který prezentoval aktuální stav s tranzitní dopravou v této obci.

Advokátka Mgr. Michaela Sigmundová ve své prezentaci porovnala měření průjezdu vozidel obcí Kožušany – Tážaly v prosinci roku 2019 a červnu roku 2021. Zatímco v době od 9.12.2019 do 12.12.2019 projelo obcí 27 473 vozidel, v době od 23. 6. 2021 do 30. 6. 2021 projelo obcí 64 120 vozidel. Celkem 59 184 vozidel projelo obcí od 6 h – 22 h, z toho 1377 těžkých nákladních vozidel ve směru na Olomouc, 1508 těžkých nákladních vozidel ve směru na Dub nad Moravou. Vozidel s vlekem a návěsových souprav projelo 645 směrem na Olomouc a 550 těchto vozidel projelo ve směru na Dub nad Moravou. Těmito měřeními bylo reagováno zejména na stanovisko Ministerstva dopravy, že tranzitní doprava nevyužívá cesty II. a III. třídy k objíždění placených úseků rychlostních silnic.

V roce 2020 proběhla v obci Kožušany – Tážaly petiční podpisová akce s cílem eliminovat dopravu na silnici II. třídy č. 435. Součástí petice byla i žádost občanů o pokládku tichého asfaltu. V témže roce o několik měsíců dříve byl realizován podpis petice ze stejného důvodu i ve městě Tovačov. V roce 2020 a na jaře roku 2021 proběhly dílčí opravy silnice v úseku obce Tážaly i Charváty, což bylo občany kladně hodnoceno. Bohužel hustota dopravy a zejména váha kamionové přepravy projíždějící obcí neustále ničí zpevněný povrch silnice č. 435, což se projevuje zejména po ukončení zimního období. V únoru 2021 byla sice opravená větší část silnice v Charvátech i v části obce Tážaly, nicméně odstranění poničených úseků bylo jen dílčí, čímž vznikly na celém úseku silnice další nerovnosti. Ty jsou velmi nepříjemné v současné době pro obyvatele obcí, jakož i pro cyklisty. Na obou stranách silnice jsou stále vyjeté koleje od těžkých vozidel, další části vozovky se propadají směrem od tohoto úseku na obec Blatec na obou stranách. Tyto nerovnosti způsobují ještě větší hluk projíždějících vozidel, protože dochází k dalším vibracím a otřesům nákladních souprav.

Starostové obcí Kožušany – Tážaly, Blatce, Charvát a Města Tovačova požádali v červenci roku 2021 Správu silnic Olomouckého kraje o generální opravu silnice č. 435 v intravilánu těchto obcí s cílem zlepšení hlukové situace v obcích. Odpověď na svoji žádost zatím nedostali (on-line konference, kde tato informace zazněla, se konala v závěru letošního srpna - pozn. redakce).

Špatný stav vozovky obyvatelé těchto obcí pociťovali od června roku 2021 při transportu osobních vozidel zn. Škoda na tahačích kamionů z obce Kvasiny na letiště v Bochoři, kdy se okolní domy postavené u silnice otřásaly a hluk se šířil dnem i nocí při intenzivní přepravě těchto vozidel (navážení vyrobených vozidel bylo realizováno z důvodu nedostatku čipů), což zcela narušovalo noční klid v obci do okamžiku, než došlo k dohodě mezi starosty obcí a společností ŠKODA AUTO a. s., která přijala zásadní opatření po seznámení s danou situací ve prospěch občanů. Od tohoto okamžiku jsou starostové obcí v pravidelném kontaktu s vedením společnosti, která s nimi konzultuje návoz vozidel a jejich další transport včetně stanovení denních limitů průjezdu vozidel.

Ale ostatní provozovatelé kamionové přepravy se takto vstřícně nechovají, na žádosti občanů o volbu jiných tras cest nereagují nebo jsou jejich reakce zamítavé. Samotný hluk z motorů vozidel se tedy v obcích násobí ještě „poskakováním“ vozidel a nákladu po silnici, což se jeví jako zcela zbytečné vystavování dalšímu zdroji hluku v obci.

Nelze také odhlédnout od toho, že se těmito vibracemi ničí přilehlé domy, často postavené jen dva metry od krajnice vozovky, což se projevuje praskáním zdí a otřesy znatelnými v interiéru takových domů. Hluk má negativní vliv na zdraví, na spánek a jeho kvalitu, na prožívání života, o čemž jistě není nutno polemizovat.

I když obcemi po silnicích II. a III. tříd jezdí těžká kamionová doprava, tato neplatí žádné mýtné, ale vysokou měrou se podílí na devastaci a opotřebení asfaltového povrchu takových silnic.

CO DÁLE NA ON-LINE KONFERENCI ZAZNĚLO

V další části on-line konference se poslanec Ing. Marian Jurečka zajímal o změny v zobrazování středové čáry na silnicích a poukázal na malé počty přechodů pro chodce v obcích.

Senátorka RNDr. Jitka Seitlová diskutovala o možnosti aplikace sankce ve formě odebrání registračních značek vozidla řidiči při uložení pokuty, dále o nutnosti digitálního vybavení vozidel z hlediska kontroly, zvýšení pokut za spáchání přestupků, rovněž se zmínila o projednání novely zákona o Policii ČR, kdy návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 983/0 dne 27. 8. 2020. Návrh zákona prošel podrobnou rozpravou dne 16. 6. 2021 na 104. schůzi. Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 983/3, který byl rozeslán dne 17. 6. 2021.

Starosta Všerub diskutoval s účastníky o tom, že by měl být vymezen pojem tranzitu v negativním smyslu, dále polemizoval s argumentem nízkého personálního obsazení v rámci působení Policie ČR při represivním působení na řidiče, přičemž zřizovat obecní policii je nákladné a obtížné, chybějí odstavná místa pro kontroly vozidel, § 24a zákona o pozemních komunikacích nelze v praxi uplatnit, je vhodné snížení rychlosti v obci na 30 km/h, protože frekventovaná silnice je bariérou pro chodce v obci.

Starosta Města Tovačov informoval, že město zřídilo obecní policii v součinnosti s městysem Dub nad Moravou, přičemž vidí problém s dodržením legislativy v rámci vymezení míst na vážení vozidel, vymáhání pokut by mělo být legislativně jinak upraveno (radary v obci a výtěžek z pokut pro obce).*

Účastníci projevili zájem dále pokračovat v on-line setkáních. Pokud byste jako starostové obcí měli zájem participovat na této pracovní skupině, specifikovat problémy vaší obce v souvislosti s dopravou a hledat společné řešení, pište prosím na tuto adresu: obcedoprava@seznam.cz.

/zr/

Na snímku: Problémy s tranzitní nákladní dopravou mají i v Tovačově na Přerovsku.

Foto: archiv města

Valdická věznice nyní prochází řadou rozsáhlých změn, které zefektivní fungování energetického hospodářství a sníží náklady na energie.  Energetický projekt za 115 milionů korun realizuje společnost ENESA z ČEZ ESCO.  

Veškeré práce probíhají za mimořádných bezpečnostních opatření, k nimž patří kontrola při vstupu do objektu srovnatelná s procedurou na letištích. Po ní následuje odevzdání mobilního telefonu. Po areálu se pracovníci společnosti ENESA mohou pohybovat pouze po předchozí dohodě a v doprovodu ostrahy. I přes tato omezení vše běží podle plánu. Nyní se rozjíždí rekonstrukce hlavní plynové teplovodní kotelny včetně výměny kotlů a instalace plynového tepelného čerpadla.

Současně se realizuje i nová parní kotelna v prádelně, která ve standardním provozu vypere kolem 600 tun prádla nejen pro Věznici Valdice, ale i pro dalších 13 věznic z východních a severních Čech. Zde bude nyní instalován parní kotel s tepelným výkonem 1,6 MW a parním výkonem 2,5 t/hod. Dále pak bude v srpnu za minimálního přerušení provozu osazeno plynové tepelné čerpadlo a instalována nová rekuperační technologie na využití odpadního tepla z prádelny k ohřevu teplé vody využívané ve věznici.

Součástí dodávky bude i rekonstrukce trasy teplovodních rozvodů o celkové délce potrubí 5,6 km včetně 16 předávacích stanic. Projekt zahrnuje také modernizaci kotelny kulturního domu Valdice, který taktéž spadá do správy Vězeňské služby ČR. Zde již proběhla instalace nové kotelny. Ukončení tohoto rozsáhlého projektu je naplánováno na 30. září letošního roku.

Vězeňská služba ČR, která Věznici Valdice spravuje, využila k financování energeticky úsporné rekonstrukce jako jedna z prvních dotaci z OPŽP na energeticky úsporná opatření. Tuto modernizaci vnímá jako ekologicky prospěšnou, efektivní a jisté je, že výsledkem budou v dnešní době tolik žádané úspory v oblasti provozních prostředků.

Valdické vězení se nachází v bývalém kartuziánském klášteře 4 km za Jičínem a s rozlohou cca 22 fotbalových hřišť, tedy téměř 10 ha, je to jedna z největších věznic u nás. K nejznámějším zločincům, kteří zde pobývali, patří i Babinský. Aktuální kapacita je cca 1100 vězňů v 5 ubytovnách. Celý objekt valdické věznice má ovšem dalších 100 budov – pracoviště odsouzených, kanceláře zaměstnanců, strážní věže, návštěvní místnosti, garáže aj.*

/zr/

Ministryně Klára Dostálová dnes během jednání vlády informovala vládu o plnění Strategie elektronizace zadávání veřejných zakázek za rok 2020. V této oblasti došlo v roce 2020 k událostem, které pozitivně ovlivní rozvoj veřejného investování a e-Governmentu v ČR. Zákon o právu na digitální služby přinese zásadní změnu v tom, že každý, kdo bude chtít komunikovat se státem elektronicky, bude mít právo své záležitosti vyřídit přes internet. Úspěšně tak pokračuje projekt Digitální Česko. Přijato bylo též usnesení vlády o Akčním plánu boje proti korupci na roky 2021 a 2022.

„V rámci plnění jednotlivých opatření Strategií elektronizace bylo od roku 2016 dosaženo mnoha výsledků. Například ukončení provozu elektronických tržišť a jejich nahrazení Národním elektronickým nástrojem, zvýšení využívání NEN ze strany zadavatelů, vytvoření Meziresortní pracovní skupiny pro funkčnost NEN a zajištění jejích pravidelných jednání, postupné navyšování míry využívání certifikovaných elektronických nástrojů, a to z 55 % v roce 2016 na více než 75 % v roce 2020,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

 

Podle statistik bylo v roce 2020 v NEN evidováno celkem 2048 zadavatelů, 17 876 dodavatelů a 36 507 uživatelů. Oproti předešlému roku se jedná o nárůst o 35,72 procent u zadavatelů, 31,88 procent u dodavatelů a 24,58 procent u počtu uživatelů. Finanční objem veřejných zakázek v NEN zadaných v roce 2020 činil celkem 72 625 829 986,75 Kč bez DPH. Tato hodnota odpovídá zhruba 15 procentům  trhu veřejných zakázek. Počty zadavatelů, dodavatelů i uživatelů stále stoupají. Oproti tomu finanční objem veřejných zakázek v NEN mírně poklesl, což je pravděpodobně zapříčiněno pandemickou situací, jež ovlivnila veřejnou správu i soukromý sektor.

Počet zadaných veřejných zakázek byl za rok 2020 celkem 24 216. Jedná se o mírný pokles oproti roku 2019 – konkrétně o 10,75 procent. Největšími zadavateli podle počtu zadaných veřejných zakázek byly v loňském roce Ministerstvo obrany (9 114), Ministerstvo vnitra (1 092), Národní památkový ústav (1 016), Úřad práce České republiky (493) a Vězeňská služba České republiky (466). Nejvíce využívanými typy zadávacího řízení byly podle předpokládané hodnoty veřejné zakázky „otevřené řízení“, „zjednodušení podlimitní řízení“ a „užší řízení“.*

/vf/

 

 

 

V České republice je přes 18 000 institucí, data v otevřeném formátu v Národním katalogu otevřených dat publikuje ale pouze 42 z nich. Co se týče digitalizace, pohybuje se Česká republika za průměrem zemí OECD. Přestože stát vyniká v zavádění politik, legislativy, strategie a akčních plánů týkajících se otevírání dat, realita a následná implementace a práce s daty pokulhává.

Podle Open Data Maturity Report 2020, který hodnotí míru otevřenosti jednotlivých evropských zemí, si Česká republika oproti předchozím letům pohoršila. Za lepším průměrem zaostává zejména v oblasti datového portálu a jeho využití. Ten slouží k publikaci otevřených datových sad a důležitých informací, které se vztahují k problematice otevřených dat v ČR včetně osvěty a vzdělávání. V tomto ohledu je Česko druhé nejhorší v Evropě, celkově se umístilo na 21. příčce z celkem 36 sledovaných zemí. Z reportu také vyplývá, že ačkoliv je zveřejňování otevřených dat součástí programového prohlášení vlády, ve skutečnosti má její nízkou podporu, závisí na jejím financování a není prioritou. Problémem zůstává i to, že data jsou minimálně využívána pro řízení veřejného sektoru.

Jak zlepšit situaci

Co pro zlepšení situace by se mohlo dělat, popisuje projektový koordinátor Nadace OSF Josef Šmída: „Jednou z cest je institucionalizace digitalizace jako oblasti, která je stejně důležitá jako například zemědělství nebo doprava. Další je její začleňování do na první pohled netechnických agend včetně vzdělávacího procesu, jinými slovy je nutné dbát na rozvoj digitálního designu a multidisciplinaritu. Třetí cestou, která z toho asi vyplyne sama, je strategická a robustní státní finanční podpora digitalizace s tím, že  je potřeba lidi adekvátně za jejich expertízu odměnit. Práce pro stát má být zkrátka důstojná, poté si ji budeme i více vážit.“

O pandemii COVID-19 zveřejňuje v České republice data Ministerstvo zdravotnictví, konkrétně Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS). Rozsáhlé datové sady se týkají například počtů testovaných lidí, počtů lidí s prokázanou nákazou, počtů volných lůžek, přehledů testovacích míst, hospitalizací, epidemiologických charakteristik obcí a hlavního města Prahy. Co už ale není zveřejněno, je, jakým způsobem fungují jednotlivá opatření, dopady opatření na jednotlivé sektory obyvatel nebo datové sady pro prediktivní modelování.

“Datový servis hraje v oblasti zdravotnictví z mého pohledu zcela klíčovou roli a naplno se to ukázalo v době pandemie COVID-19 v Česku. Zájem o dostupnost dat dramaticky vzrostl a to nejen u odborníků, ale i laické veřejnosti. Podařilo se vybudovat a kontinuálně rozvíjet centrální informační systém pro sběr dat a postupně tato data v souladu se souhlasem správce dat (MZ ČR) publikovat v otevřeném formátu, to považuji za velmi pozitivní. Na druhou stranu je pravdou, že dostupná data jsou bohužel často interpretována a vykládána nesprávným způsobem, což posiluje v kombinaci se sociálními sítěmi a určitou mírou anonymity dopad těchto závěrů na širokou veřejnost. Obecně vnímám komunikaci jako jeden ze slabých článků, který musíme společně zlepšit. A to je jeden z důvodů, proč jsem na Open Data Expo 2021,” komentuje celou situaci Martin Komenda, garant webových aplikací COVID-19 na ÚZIS.

Deficit datových analýz a zpracování dat o COVID-19 zčásti kompenzovali zástupci občanské společnosti. Na jaře vznikla například aplikace Dáme roušky postavená nad otevřenými daty (mapy), která v danou chvíli zcela nahradila stát ve věci dodávek ochranných pomůcek pro občany. Vznikly přehledy očkovacích míst v Praze a Středočeském kraji, vznikla aplikace Koronavirus COVID-19 (SZÚ ve spolupráci s Univerzitou Karlovou), která obsahuje fakta, doporučení, aktuální opatření a odkazy na další pomoc v kontextu pandemie. Zmínit lze i mapu pro sledování aktuální situace - jedná se o aplikaci vytvořenou v prostředí Operations Dashboard for ArcGIS, kterou připravilo Centrum pro systémové vědy a inženýrství (CSSE) na univerzitě Johnse Hopkinse. Data aplikace čerpá hned z několika zdrojů a jsou pravidelně aktualizována. Mapy.cz publikují v rámci vlastních map na své doméně data, která se vztahují k aktuální pandemické situaci (například očkovací nebo odběrová místa). V neposlední řadě je nutné zmínit iniciativu Covid19CZ, jejíž mottem je “data proti covidu” a zasloužila se např. o vytvoření aplikace eRouška.

Ukázkou je práce s daty v průběhu pandemie COVID-19, kdy chybí evaluace dat a jejich zasazení do širšího společenského kontextu. V průběhu minulého roku však vznikly občanské iniciativy, které se tento deficit rozhodly kompenzovat a pomohly lidem lépe se vyrovnat s koronavirovou krizí. Se zástupci některých z nich se můžete potkat na letošním nadcházejícím veletrhu [Pandemic] Open Data Expo. Akci pořádá Nadace OSF.

/zr/

Foto: Kristýna Svobodová

Za necelý měsíc (27. 3.) vypukne po deseti letech opět akce sčítání lidu, domů a bytů. Lidé už při něm nebudou muset vyplňovat tolik údajů a budou se moci sečíst online pohodlně a bezpečně přes počítač nebo mobilní telefon. Dovolujeme si zaslat Vám informace pro občany, které můžete využít ve Vašem zpravodaji, na webu obce/města i v dalších informačních kanálech směrem k občanům. Ti se z nich mají dozvědět, jak bude sčítání probíhat a na co se mají připravit.

Rozhodným okamžikem pro letošní sčítání je půlnoc z 26. na 27. března. Od tohoto okamžiku až do 9. dubna budou lidé moci vyplňovat online sčítací formuláře na www.scitani.cz. Formuláře jsou intuitivní a řada údajů v nich již bude předvyplněna, takže nebude nutné vypisovat vše znovu. Pro přihlášení bude třeba zadat číslo platného osobního dokladu vydaného Českou republikou (občanský průkaz, cestovní pas, povolení k pobytu nebo vízový či pobytový štítek) a datum narození. Ti, kteří využívají elektronickou identitu (eidentita.cz) nebo datovou schránku fyzické osoby se mohou přihlásit jejich prostřednictvím.

Vyplňovat se bude společný formulář za byt a domácnost, který zjišťuje údaje o velikosti obydlí v metrech čtverečních, o počtu místností a informace o způsobu odběru energií. Vyplnění tohoto formuláře trvá cca 10 minut. Druhý formulář za osobu je určen např. na zaznamenání mateřského jazyka, adresy pobytu rok před rozhodným okamžikem sčítání, nejvyššího dosaženého vzdělání, zaměstnání a způsobu dopravy do zaměstnání. Tato část zabere zhruba 8 minut. Následným kliknutím na „odeslat“ splní občan svou povinnost a dál se nemusí sčítáním zabývat.

 

Bezpečnost především

Online sčítání, kromě toho, že je rychlé a jednoduché a lze ho provést odkudkoli, kde je připojení k internetu, má ještě řadu dalších výhod. Například tu, že za celou rodinu může vyplnit sčítací formuláře jeden člen, který má s používáním internetu největší zkušenosti. Stačí, když mu ti ostatní nadiktují své údaje, a on je do počítače, tabletu či mobilu vloží.

Online sčítání rovněž představuje ideální variantu z hlediska obrany proti šíření koronaviru. Není totiž třeba kvůli němu nikam chodit, s kýmkoliv se potkávat, přebírat a předávat formuláře a obávat se případné nákazy. Online sečíst se můžete pohodlně z domova, i když budete třeba zrovna v karanténě.

Další výhodou je vysoká míra zabezpečení. Data, která lidé do formulářů vyplní, se zakódují a putují rovnou do vysoce zajištěného datového centra, do něhož má přístup jen několik prověřených a slibem mlčenlivosti zavázaných odborníků. Veškeré nakládání s daty probíhá plně v souladu s přísnými předpisy na ochranu osobních údajů a poté, co se čísla zaznamenají do příslušných souhrnných kolonek, budou identifikační údaje o konkrétních osobách vymazány.

U informací vyplňovaných online tedy nehrozí, že by někdo cestou ztratil či rozlepil obálku s formuláři nebo ji nechal ležet na nějakém snadno přístupném místě.

K online sčítání bude také k dispozici snadno dostupná nápověda, v níž si každý bude moci najít potřebné informace, jak má postupovat v konkrétní situaci.

Také listinné formuláře bez obav

Pro ty, kteří z nějakého důvodu online sčítání nevyužijí, budou i letos připraveny listinné (papírové) sčítací formuláře. Získat je bude možné od sčítacích komisařů, kteří se dostaví v předem oznámeném termínu a předají formuláře sčítaným osobám venku před domem tak, aby co nejvíce omezili fyzický kontakt a možnost přenosu nákazy. Formuláře bude možné rovněž vyzvednout v kontaktních místech sčítání, která budou zřízena na vybraných pobočkách České pošty a jejich seznam bude v každé obci či městské části včas zveřejněn. Na vyplnění papírových formulářů budou mít lidé čas mezi 17. dubnem a 11. květnem. V těchto dnech budou moci vyplněné formuláře odevzdávat na kontaktních místech nebo je vložit do odpovědní obálky, kterou obdrží spolu s formuláři, a vhodit do poštovní schránky. Obálka již bude mít předtištěnou adresu a její odeslání bude zdarma. Nebude tedy třeba lepit na ni známku nebo s ní chodit na poštu. Tento způsob rovněž maximálně omezuje vzájemné kontakty, a tedy i možnost přenosu nákazy koronavirem.

 

Sčítání lidu, domů a bytů 2021 bude bezpečné, jednoduché, raz dva.

Nemusíte se ničeho obávat, zvládne ho opravdu každý.

V průběhu sčítání bude v provozu kontaktní telefonní linka, na níž budou školení operátoři odpovídat na dotazy a pomáhat s vyplňováním formulářů. Číslo linky je 840 30 40 50.

 

Průběh sčítání

Online sčítání

  1. března – 9. dubna 2021

Elektronické formuláře bude možné vyplnit z mobilu, tabletu či počítače s připojením na internet.

 

Listinné sčítání

  1. dubna – 11. května 2021

Papírové formuláře dostanou pouze ti, kteří se nesečtou online.

 

Zpracování výsledků

  1. května – 31. prosince 2021

Údaje budou nejprve anonymizovány a následně převedeny do výstupů za územní celky.

 

Zveřejnění výsledků: od ledna 2022

Statistické výstupy ze sčítání budou k dispozici zdarma.

/zr - ČSÚ/*

Na konci letošního ledna byl obcím s rozšířenou působností rozeslán elektronický on-line dotazník k soutěži Přívětivý úřad 2021 v kategorii obcí III. typu. Obce mohou tento dotazník vyplnit a elektronicky vrátit zpět odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra do 22. února 2021.

Soutěž Přívětivý úřad mapuje stav přívětivosti a otevřeností obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnotící kategorií je poskytování nadstandardních služeb či běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí/měst a obecních/městských úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu.

Loňského, již pátého ročníku soutěže se v kategorii obcí s rozšířenou působností se účastnilo 142 měst a městských částí Prahy, které mají obdobné kompetence a agendy (tj. 63 % ze všech).

Elektronický on-line dotazník, který byl odborem strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra všem obcím s rozšířenou působností rozeslán už koncem ledna a jehož vyplnění a odeslání zpět do 22. února je předpokladem pro zařazení do soutěže, klade otázky, jež mapují následující oblasti:

* dostupnost úřadu (dostupnost všech služeb úřadu i v obdobích, která bývají nejvíce zatížena dovolenými, web s nabídkou formulářů pro jednotlivé agendy, široká nabídla možností platby místních poplatků apod.) ;

* otevřenost úřadu (zveřejňování materiálů  ze zastupitelstva na webu města, dostupnost archivu zveřejněných rozpočtů města či zasedání zastupitelstva na webu města, zveřejňování strategie města na webu města či portálu Databáze strategií, zveřejňování územního plánu města na webu v dostatečném rozlišení a kvalitě pro čtení atd.);

* schopnost úřadu komunikovat s veřejností (četnost zveřejňovaných aktualit na webu města, vydávání zpravodaje města - elektronicky, v tištěné podobě, pravidelná aktualizace systému životních situací na webu města apod.);

* fungování úřadu v on-line režimu (rozklikávací rozpočet na webu města, zveřejňování smluv na webu, existence oficiálního profilu města na sociálních sítích aj.);

* zapojování veřejnosti do participace na rozvoji města apod.;

* úroveň vybavení úřadu (wi-fi síť, venkovní elektronická úřední deska, vyvolávací systém, dětský koutek či přebalovací stůl apod.);

* další přívětivé služby (jednotný vizuální styl, SMS zprávy občanům během krizových situací, školení zaměstnanců na přepážkách pro přívětivou komunikaci s klienty, tematické ideathony či hackhatony s odborníky a veřejností  aj.);

* udržitelnost úřadu (edukace v oblasti ochrany životního prostředí, koše na tříděný odpad atd.);

* opatření během covid-19 (nákup ochranných pomůcek pro zaměstnance i veřejnost, odložení platby nájmů, využívání práce z domova pro zaměstnance, dobrovolné zapojení zaměstnanců v aktivitách aj.);

/zr/

Na snímku: Úřady oceněné v soutěži každoročně obdrží i skleněnou trofej

Foto: archiv*

 

 

 

 

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down