Organizace Pěšky městem zve na mezinárodní konferenci o chodcích a pro chodce ve městech, která se uskuteční v e dnech 21. a 22. října v prostorech pražského CAMPu (Centra pro architekturu a plánování). Akce se koná pod záštitou Magistrátu hl. m. Prahy a Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy.

Na účastníky akce  čeká program nabitý přednáškami zahraničních i českých expertů a několik zajímavých workshopů. Ve vztahu k chodcům se budou řešit témata jako doprava a plánování, klimatická změna, zdraví, ekonomika, děti ve městech a mnoho dalšího. Hlavním řečníkem bude prof. Carlos Moreno – vědec, zmocněnec starostky města Paříže pro smart cities a především autor konceptu tzv. 15minutového města. Nebude chybět ani příjemný networking u šálku dobré kávy.

Říjnové vydání Moderní obce k blížící se konferenci přinese rozhovor s Petrou Syrovou, předsedkyní spolku Pěšky městem, který konferenci pořádá. Ze zajímavého rozhovoru zde vyjímáme alespoň jednu z odpovědí paní předsedkyně: „Z mého pohledu je důležité dívat se na dopravu komplexně. Například automobilová doprava v Praze představuje pouze 33 % v dělbě přepravní práce, pěší doprava 23 %. Řešení typu „až budou postaveny obchvaty a dost parkovacích domů, pak můžeme zklidňovat centra měst“ nebude bez dalších opatření fungovat a bude způsobovat jen další nárůst automobilové dopravy.

Nabídneme-li lidem silnice, budou je využívat a za chvíli budou zase přeplněné a do měst bude proudit více aut. Současně s výstavbou okruhů musí být regulován vjezd aut do center měst (např. zdražením parkování či mýtným) a lidem nabízeny jiné možnosti cestování – kvalitní městská a příměstská doprava, bezpečné a komfortní cesty pro pěší či jízdní kola.

Pokud se na dopravu díváme v kontextu udržitelného rozvoje, tak vnímám, že nastal čas pro přerozdělení veřejného prostoru měst férovějším způsobem. S ohledem na klimatické změny, současnou pandemii, ale i zdraví obyvatel, kvalitu a hodnotu veřejného prostoru je třeba přehodnotit priority v organizaci dopravy a podporovat rozvoj pěší, cyklistické či veřejné dopravy, které prostředí měst i lidem prospívají.“*

Na konferenci se registrujte na webových stránkách Pěšky městem: https://peskymestem.cz/projekt/konference-pesky-mestem/ .

/zr, rš/

O opatřeních v souvislosti se zavedením mýta a o financích na opravy silnic II. a III. tříd jednali ve čtvrtek tohoto týdne v Praze hejtmani na zasedání Rady Asociace krajů ČR. Zabývali se také možnostmi získat dotace na řešení kůrovcové kalamity.

Jedním ze zásadních témat se opět stalo budoucí rozšíření platby mýta na silnicích I. třídy. „I když s tím nesouhlasíme, musíme od ledna 2020 akceptovat zavádění mýtného systému na dalších 870 kilometrech silnic I. třídy. Žádáme ale, aby to vláda vyřešila tak, že se legislativně omezí tranzit na II. a III. třídách, tedy se zakáže vjezd tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun na tyto silnice,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová, hejtmanka Karlovarského kraje.

Zároveň dodala, že kraje řeší i umístění dopravních značek se zákazem tranzitu tam, kde by hrozilo objíždění úseků zpoplatněných mýtem i v případě automobilů nad 3, 5 tuny. „Pozitivně vnímáme, že stát hodlá legislativně vyřešit objíždění zpoplatněných úseků silnic I. třídy zákazem vjezdu tranzitní nákladní kamionové dopravy na krajské silnice. Současně však požadujeme rozšíření nově nastaveného mýtného systému na silnicích I. třídy o další úseky, kde hrozí objíždění nově zpoplatněných silnic,“ doplnila předsedkyně Rady Asociace krajů ČR s tím, že si jsou hejtmani vědomi zhoršení bezpečnosti na silnicích v obcích, kudy komunikace vedou, a uvědomují si obavy obyvatel ze zhoršení životního prostředí v těchto oblastech.

Hovořilo se i o tom, že kraje opět budou požadovat od státu konkrétní sumu na opravy krajských silnic. „Na příští rok budeme opět od státu požadovat čtyři miliardy korun. A v souvislosti se zavedením mýta by se částka na opravy silnic měla postupně zvyšovat. Silnice II. a III. tříd navíc devastují nákladní vozy, které odvážejí kvůli kůrovcové kalamitě vytěžené dřevo,“ zdůraznila Jana Mračková Vildumetzová a připomněla, že ministr dopravy také slíbil vypsat dotační program pro kraje na pořizování nízkorychlostních a vysokorychlostních vah z důvodu ochrany před průjezdem přetížených kamionů.

Na pořadu jednání byla rovněž kůrovcová kalamita, která postupně zachvacuje všechny regiony. Hejtmani na zasedání pozvali zástupce Ministerstva zemědělství, Lesů ČR a SVOL ČR. Ti potvrdili, že vláda uvolnila 1,5 miliardy korun pro vlastníky lesů, ale čeká se na potřebnou legislativu k tomu, aby bylo možné vypsat dotační program. „Je to celorepublikový problém, který se netýká jen některých krajů. Proto potřebujeme rychle metodiku čerpání dotací, aby mohli žadatelé podat žádosti a k vyplacení dotací došlo co nejrychleji,“ uvedl Jiří Běhounek, místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Kraje Vysočina. Předsedkyně Rady Asociace krajů vysvětlila, že žádný kraj se nebrání administraci spojené s udělováním dotací, stojí to na tom, aby legislativní změna bez problémů prošla Senátem.

Hostem jednání se stal rovněž ministr zahraničí Tomáš Petříček, který informoval hejtmany o tom, že ministerstvo zahraničí chce otevřít ekonomické mise krajům, aby se jejich prostřednictvím mohly rozvíjet aktivity podnikatelů z ČR v různých částech světa.

Další jednání Rady Asociace krajů ČR se uskuteční 10. a 11. prosince v Královéhradeckém kraji.*

/zr/

K foto:

Rada Asociace krajů ČR po svém jednání s ministrem zahraničí Tomášem Petříčkem.

Foto: archiv AK ČR

 

Představitelé Svazu měst a obcí ČR se sešli s některými zástupci obcí, jejichž území je potenciálně ohroženo vytvořením alternativních tras po zavedení mýta na dalších komunikacích I. třídy. Dlouhé měsíce vedl SMO ČR diskusi s Ministerstvem dopravy ve věci rozšíření zpoplatnění komunikací I. třídy. Ministerstvo však diskusi o naplnění memoranda uzavřelo tím, že podle stávajícího právního stavu není možné stanovit nulové mýtné, lze však jednat alespoň o možnostech zmírnění dopadů.

Předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl, starosta Kyjova, vyslechl obavy starostů a starostek dotčených měst a obcí. Výsledkem jednání je dohoda na zaslání dalšího dopisu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi a předsedovi vlády Andreji Babišovi, kde svaz bude požadovat, aby šéf resortu nepodepisoval vyhlášku, která stanoví rozsah zpoplatněných úseků, k nimž SMO ČR opětovně zopakuje svá stanoviska.

Celá situace však není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá, a to nejenom z pohledu dalších kroků stran alternativních tras, ale ani ve věci potenciálního nulového mýtného. Od Ministerstva dopravy budeme požadovat jednoznačnou odpověď, na základě jakých věcných argumentů je nutno zpoplatnit nové úseky silnic I. třídy a není možné na nich stanovit nulové mýtné,“ připomněl František Lukl.

Všichni přítomní se shodli na skutečnosti, že jednotliví zástupci Ministerstva dopravy podávají různé a rozdílné informace, a proto bude svaz požadovat jasné odpovědi na celou řadu sporných otázek v dané věci.

/zr/

Ilustrační foto: archiv Ministerstva dopravy

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down