V pondělí proběhlo další vypořádání připomínkového řízení návrhu stavebního zákona, který doznal od původního návrhu takových změn, že SMS ČR společně s dalšími připomínkovými místy navrhuje Ministerstvu pro místní rozvoj zahájení nového připomínkového řízení. Jak se totiž postupem času ukázalo, současná několikátá verze zákona vůbec nezrychlí stavební řízení, což byl paradoxně hlavní argument předkladatele.

Přestože meziresortní připomínkové řízení trvá od minulého roku, vyjednávání nad zněním nového stavebního zákona stále neberou konce. Je to především z důvodu změn a nových verzí návrhu ze strany Ministerstva pro místní rozvoj. „Ve své podstatě každé kolo vypořádání připomínek pro nás představuje seznámení se s novým obsahem, kdy jsou přečíslovány nejen paragrafy, takže je velmi obtížné se v návrhu vyznat, ale také během kontroly nového textu zjišťujeme, že v některých částech jsou absolutně nová ustanovení a mechanismy, ke kterým jsme na začátku připomínkování nevyjádřili, protože v té době neexistovaly,“ popisuje situaci Jan Birgus, starosta Litultovic, a dodává: „Nejlepší by bylo, kdyby byl návrh předložen znovu a dodržena legislativní pravidla vlády. I za současného stavu jsme na přípravu vypořádání dostali jen několik dní. Ministerstvo nepředložilo důvodovou zprávu, která by vysvětlovala jednotlivé změny a také závěrečnou zprávu RIA, což jsou povinné dokumenty.

K návrhu stavebního zákona, který představuje více než 150 stran textu, jenž se stále mění, se doposud vyjádřilo na třicet připomínkových míst. Někteří, stejně jako SMS ČR, kromě konkrétních změn nesouhlasí se způsobem vypořádání a svůj nesouhlas již dali najevo v nedávné době v rámci společného vyjádření pod hlavičkou Veřejného ochránce práv: „Nově můžeme ještě doplnit, že z důvodu další změny v zákoně paradoxně dojde k prodloužení celého stavebního řízení, a to kvůli předložené změně ve struktuře stavebních úřadů, která bude představovat zvýšení administrativy a zavedení časově náročných správních postupů,“ konstatuje Jan Sedláček, 1. místopředseda SMS ČR a starosta Křižánek.

Další nová změna ve struktuře stavebních úřadů, kterou rezort náhle do vypořádání připomínek během nouzového stavu zakomponoval, by zasáhla na 400 obcí, ve kterých by byly stavební úřady zrušeny. Na toto SMS ČR odmítá přistoupit a trvá na zachování stavebních úřadů na obcích I. a II. stupně.

V této věci je sdružení po celou dobu konzistentní. Svůj názor také vyjádřilo například na dotčené orgány, s jejichž integrací nesouhlasí. V čem naopak vidí budoucnost, je decentralizace hlavních úřadů, kterou dlouhodobě podporuje. „Dovedeme si představit, že by sídlo Nejvyššího stavebního úřadu bylo v jiném městě než v Praze, například v Pardubicích, Olomouci nebo Hradci Králové. V tomto by opravdu mohl být návrh stavebního zákona revoluční a přínosný. Bohužel toto je jen kosmetická záležitost, a pokud nebudou vypořádány základní rozpory a dopracovány povinné materiály, a především dodrženy legislativní pravidla vlády, nemá smysl jásat. Proto setrváváme v rozporu navrhujeme nové korektní připomínkové řízení,“ uzavírá Jan Birgus.

/zr/

Na snímku: Ministerstvo pro místní rozvoj

Foto: archiv

 

Povolovat stavby místního významu bude do budoucna zhruba 300 stavebních úřadů na úrovni obcí, Krajskou stavební správu bude tvořit čtrnáct úřadů plus jeden specializovaný úřad pro vyhrazené stavby, který se bude soustředit na ty nejsložitější stavební záměry typu dálnic. V čele soustavy bude stát Nejvyšší stavební úřad, který bude ústředním správním orgánem a nebude podřízen žádnému z ministerstev. Toto uspořádání struktury stavebních úřadů ve smyslu navrhovaného stavebního zákona je odbornou sférou akceptováno jako kompromis.

Nový stavební zákon, který je nyní připravován Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR), musí především přinést zrychlení povolování staveb, zjednodušení administrativy, která ho v současné době provází, a systémový tlak na dodržování lhůt. V tom jsou zajedno všichni, kdo se k novému stavebnímu zákonu vyjadřují.

Velkou diskusi však vyvolalo navržené vytvoření státní stavební správy a následná dohoda se Svazem měst a obcí ČR, která počítá se vznikem státní stavební správy na úrovni krajů a Nejvyššího stavebního úřadu. Na úrovni obcí s rozšířenou působností chce ponechat stavební řízení v přenesené působnosti tak, jako je doposud.

Na dnešním jednání Kolegia ministryně pro místní rozvoj proto odborníci z praxe – představitelé stavebních firem sdružení ve Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR (SPS ČR) nebo Hospodářské komoře ČR (HK ČR), zástupci samospráv sdružení ve Svazu měst a obcí ČR a profesních komor diskutovali nad tím, jak se aktuálně projednávaný kompromis s přenesenou působností na obcích s rozšířenou působností a státní správou na krajích a centrální úrovni o struktuře stavebních úřadů promítne do praxe. Shodují se na tom, že jde o kompromis. Apelovali však na to, aby na další ústupky ministryně nepřistupovala.
„Jsem ráda, že odborníci ze všech možných oblastí z praxe nacházejí shodu. Nový stavební zákon je velmi komplexní norma a jako takový dopadá na řadu subjektů, které mají mnohdy rozdílné zájmy. Je třeba jít cestou kompromisu, ale ten je možný jen do jisté míry. Pokud bychom chtěli 100procentně vyhovět úplně všem, nikdy bychom se nepohnuli z místa,“ vysvětlila ministryně Klára Dostálová.
V obcích zůstane zachováno zhruba 300 stavebních úřadů
Po přijetí nového stavebního zákona se už nestane, aby občané a investoři museli čekat, až se zaměstnanec stavebního úřadu uzdraví nebo vrátí z dovolené. Rekodifikace stavebního práva řeší i tzv. zastupitelnost úředníků, která je dnes velkým problémem. Ze 714 stavebních úřadů je totiž 17 procent jednohlavých – pracuje tam pouze jeden člověk. V současném modelu přenesené státní správy, kdy stavební agendu vykonávají pro stát za úplatu obce, nemůže stát pomoci, tedy poslat svého úředníka na místo, kde aktuálně chybí, nebo tam, kde úřad povoluje komplikovanou stavbu či nestíhá vyřizovat žádosti.
„V systému je dnes celkem 13 500 úředníků, kteří si nemohou vzájemně pomoci. A tím dochází k obrovskému zdržení a nedodržování lhůt, což jsme mohli sledovat například při vyřizování žádosti o územní rozhodnutí pro Pražský okruh do Běchovic. Stavbu za více než deset miliard korun řeší malinký úřad v Uhříněvsi a nikdo jim nemůže přijet pomoc. Nebo například v Nechanicích onemocněla úřednice, stavební úřad zavřel a investor musel počkat, až se uzdraví,“ popsala současný stav ministryně. A ten se musí změnit.
V roce 2021 začne platit nový stavební zákon, který přinese nové uspořádání stavebních úřadů. Na obcích s rozšířenou působností zůstanou zachovány stavební úřady v přenesené působnosti tak jako dosud. Ty budou povolovat stavby místního významu, jejich definice bude zakotvena ve vyhlášce k zákonu.

Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje, že vyjde z kategorizace staveb, kterou již v souvislosti s novým zákonem vytvořili hasiči. Další úroveň stavební správy představují krajské stavební úřady, které budou již plně v režii státu a jejich úředníci budou zaměstnanci státu ve služebním poměru. Do krajských úřadů budou integrovány dotčené orgány, které dnes vydávají závazná stanoviska.
Krajskou stavební správu bude tvořit 14 úřadů plus jeden specializovaný úřad pro vyhrazené stavby, který se bude soustředit na ty nejsložitější stavební záměry typu dálnic. V čele soustavy bude stát Nejvyšší stavební úřad, který bude ústředním správním orgánem a nebude podřízen žádnému z ministerstev. Řídit jej bude vládou jmenovaný předseda, nikoliv politik, čímž bude zaručena maximální nezávislost státní stavební správy.
Povolovat stavby místního významu bude do budoucna zhruba 300 stavebních úřadů, čímž se Česká republika přiblíží Polsku, kde téměř čtyřikrát větší území obslouží 396 stavebních úřadu, nebo Maďarsku, které si vystačí s 217 stavebními úřady.

Stavební úřady v první linii zůstanou zachovány na obcích s rozšířenou působností, jejich struktura ale tuto síť nebude kopírovat úplně přesně – kritériem bude hlavně dostupnost stavebních úřadů. Některé tyto stavební úřady si budou moci zřídit územní pracoviště. Kde tyto stavební úřady a pracoviště vzniknou, je v gesci Ministerstva vnitra, starostové se tedy budou moci dohodnout s resortem Jana Hamáčka.
„Pro nás je důležité dodržení několika kritérií, mezi ty hlavní patří zachování lokální dostupnosti služeb a personální zabezpečení služeb, tedy že i na této nejnižší úrovni budou úředníci zastupitelní,“ uvedla Klára Dostálová.

Ministryně počítá s tím, že zaměstnanci stavebních úřadů na obcích prvního a druhého typu, které zaniknou, posílí zachované úřady na obcích s rozšířenou působností a krajskou stavební správu.

Tento model, který je kompromisním řešením Ministerstva pro místní rozvoj, Svazu měst a obcí a Ministerstva vnitra, umožní naplnit cíl nového stavebního zákona – zrychlit stavební řízení, minimalizovat potřebná razítka a zajistit dodržování lhůt. Zároveň s přípravou samotného stavebního zákona pracuje Ministerstvo pro místní rozvoj na digitalizaci stavební agendy, díky které budou moci občané a investoři podávat žádosti o povolení z domova prostřednictvím on-line Portálu stavebníka a komunikovat s úřady elektronicky.*

/zr/

 

K foto:

Budova Ministerstva pro místní rozvoj na Staroměstském náměstí v Praze

Foto: archiv MMR

V poslední době prochází velkou veřejnou diskusí návrh nového stavebního zákona, který vzniká pod taktovkou Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR). Nejnověji se k tomuto návrhu dnes vyjádřil i hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek pověřený řízením Asociace krajů ČR.

Podle tohoto návrhu, ke kterému již v minulosti zaujala Asociace krajů ČR negativní postoj, by činnosti vykonávané obcemi a kraji měly kompletně přejít na nově zřízený Nejvyšší stavební úřad a jeho detašovaná pracoviště.

Přesun se týká i vydávání tzv. závazných stanovisek s vysloveně odbornou povahou sloužících k zajištění ochrany kulturních památek, životního prostředí a dalších veřejných zájmů před možnými zájmy developerů, investorů a stavebníků.

Pro kraje a obce by to znamenalo převést velké množství zaměstnanců do nového úřadu, vytvořit nová pracoviště, zajistit rozdělení archivů a další opatření, která by přišla na miliardy korun. Kraje se proto ohradily proti záměru a svůj zásadní nesouhlas vyjádřily jak směrem k Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR), tak k vládě. Návrh zákona by podle Asociace krajů znamenal rozbití spojeného modelu státní správy a stal by se pro občany značně nepřehledný.

Přestože všichni chceme zrychlení a zjednodušení stavebních řízení v naší zemi, považujeme předložený návrh zákona za nekvalitní a uspěchaný.  V žádném případě nemůžeme přijmout ani dílčí úpravu, kterou stát včera avizoval po jednání premiéra Andreje Babiše a Ministerstva pro místní rozvoj se zástupci Svazu měst a obcí. Tato změna předpokládá ponechání základních stavebních úřadů v odpovědnosti obcí a současná pracoviště fungující v rámci krajských úřadů hodlá zrušit, resp. nahradit je novým státním úřadem. S rozdělením tzv. spojeného modelu veřejné správy na úrovni krajů není možné souhlasit, všichni víme, že ze strany státu nejde o přijatelný kompromis. Navíc nikdo z autorů novely zatím nevyvrátil naše obavy z ohrožení veřejného zájmu ze strany velkých developerů,“ upozorňuje hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek pověřený řízením Asociace krajů ČR a dodává: „Takový krok by byl v přímém rozporu s koncepcí veřejné správy, do systému by vnesl nepřehlednost a nevedl by k očekávanému zrychlení procesů, po kterém řadu let všichni voláme. Naopak, změna by přinesla významné zpomalení vyřizování mnohých případů, a to nejméně v prvních několika letech po jejím zavedení.

Jiří Běhounek dále zdůrazňuje, že soustředění odborných agend zajišťujících respektování veřejného zájmu do jediného státního úřadu by mělo za následek pokles odbornosti a citelné zvýšení korupčního rizika. „Vysvětlím to na příkladu. Ochrana životního prostředí, která je nedílnou součástí agend stavebního zákona, má mnoho různých složek od ochrany ovzduší, přírody a krajiny, přes ochranu povrchových i podzemních vod až po ochranu zemědělského půdního fondu. Není možné, aby tolik komplexní problematiku odborně obsáhli třeba dva „univerzální úředníci“ z nově zamýšleného úřadu. A takových věcí je samozřejmě celá řada,“ doplnil.

Původním záměrem Ministerstva pro místní rozvoj při tvorbě novely byla snaha územní a stavební řízení urychlit. Asociace krajů je však názoru, že problém pomalého vyřizování správních případů přitom s organizací veřejné správy přímo nesouvisí. Uvedený problém vyplývá z kombinace několika jiných faktorů. Předně do značné míry absentuje digitalizace projektových dokumentací a dalších podkladů, proto již prvotní posuzování podání nabírá značné zpoždění.

Dalším faktorem, jak tvrdí Asociace krajů, je existence extrémně vysokého počtu řádných a mimořádných opravných prostředků v rovině správní i soudní.  „Zrychlit územní a stavební řízení je tedy možné jen digitalizací a citlivými, vyváženými úpravami procesních pravidel, nejen stavebního zákona, ale i správního řádu a dalších zákonů,“ upřesňuje Jiří Běhounek.

Do konstrukce návrhu nového stavebního zákona se promítá i způsob jeho přípravy, který byl značně nestandardní. Norma pochází z pera zástupců pouze jedné strany účastníků řízení, totiž stavebníků, developerů. A ti touží po jednodušším schvalování, aby mohli snáze dosáhnout vyššího profitu. „Bohužel se obáváme, že na úkor zájmů a potřeb občanů, krajů a obcí,“ uzavírá Jiří Běhounek. Kraje již v prosinci předložily zásadní připomínky k návrhu nového stavebního zákona, budou trvat na jejich důsledném vypořádání a budou i nadále upozorňovat na rizika, která tato překotná a zatím nedůvěru vyvolávající navrhovaná legislativní změna přináší.*

/zr/

 

 

Ve srovnání rychlosti povolovacích procesů staveb ve 190 zemích patří Česká republika mezi čtyřicítku nejhorších. Vyplývá to ze zprávy Doing Business od Světové banky. Proto Ministerstvo pro místní rozvoj přichází s revoluční změnou, která získání povolení výrazně zjednoduší a zrychlí. Jak pro běžné občany, tak velké investory. Cílem je povolení stavby do jednoho roku od podání úplné žádosti, včetně odvolání a přezkumu To vše při zachování ochrany všech veřejných zájmů ať již jde o památky, požární ochranu či ekologii.

Jak Ministerstvo pro místní rozvoj uvedlo ve své poslední tiskové zprávě před letošními Vánocemi, tento resort jednal a jedná se všemi partnery. "Rychlost získání povolení v žádném případě nebude na úkor potlačení jakýchkoliv veřejných zájmů," konstatovalo MMR.

Podle jím vydané tiskové zprávy, co se týká památek, ochrana památek je předmětem zákona o památkové péči. Předmětem stavebního zákona je mimo jiné regulace umisťování, povolování a odstraňování staveb. Oba právní předpisy jsou součástí právního řádu České republiky, a proto spolu musí korespondovat. V rámci nového stavebního zákona jsou památkově chráněné objekty řešeny speciálně, a to v souladu s platným zákonem o státní památkové péči. V rámci integrace agend budou do Nejvyššího stavebního úřadu integrovány procesy staveb nacházejících se v ochranném pásmu nemovité kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny. Ostatní procesy týkající se památek zůstávají v kompetenci orgánů památkové péče. Památkáři jsou při povolování staveb dotčeným orgánem, a proto stejně jako na jiné neintegrované dotčené orgány na ně dopadá jednotná úprava vyjádřit se k záměru do 30 dnů a bude na ně dopadat také fikce závazného stanoviska. Fikce závazného stanoviska je již součástí vládního návrhu novely dnes platného stavebního zákona a nový návrh stavebního zákona tento institut pouze přejímá.
"Veřejné zájmy z hlediska požární bezpečnosti staveb, tj. dotčený orgán na tomto úseku, nebudou integrovány do Nejvyššího stavebního úřadu. Hasičský záchranný sbor kraje, popř. u vybraných staveb Ministerstvo vnitra, v postavení dotčeného orgánu zůstávají. Tato dohoda byla učiněna již v rámci věcného záměru, a bude plně dodržena i v rámci paragrafového znění nového stavebního zákona a zákona změnového. Oba zákony jsou v tuto chvíli v mezirezortním připomínkovém řízení. Co se týká změny formy písemného výstupu dotčeného orgánu, tj. že místo závazného stanoviska budou vydávat vyjádření, jako odborný podklad pro rozhodování stavebního úřadu, tato koncepční změna je v souladu se schváleným věcným záměrem nového stavebního zákona a Hasičský záchranný sbor s ní souhlasí,"  připomněla dále tisková zpráva MMR.
Ministerstvo pro místní rozvoj ve svém vyjádření poukázalo i na fat, že přechod úředníků do nové státní stavební správy bude v souladu se zákoníkem práce, který pro případ přechodu činností z jednoho zaměstnavatele (obce, kraje) na zaměstnavatele druhého (stát) předpokládá i přechod práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů. Obcím současně nic nebrání u svých úředníků, kteří vysloví přání zůstat i nadále v pracovněprávním vztahu k obci či kraji jim nabídnout jinou volnou pracovní pozici, která nebude přechodem pod Nejvyšší stavební úřad dotčena.
Se zástupci velkých měst MMR minulý týden řešilo územní plánování.  Podle MMR bude vytvořen pracovní „mini“ tým speciálně k územnímu plánování. Ten bude hledat společné průsečíky a skutečně to nejlepší řešení jak pro města, tak pro stát, a hlavně pro občany.
Nový stavební zákon byl vytvořen ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR. O zapojení HK ČR bylo rozhodnuto z důvodu maximálního zrychlení prací na rekodifikaci tak, aby Parlament ČR mohl schválit nový stavební zákon již za tři roky.

HK ČR byla za odborného partnera zvolena jako největší představitel malých i velkých investorů proto, aby do nové úpravy stavebního práva přenesla praktické zkušenosti a již v průběhu prací mohla být nalezena co nejširší shoda na nové podobě stavebního zákona. K podobnému kroku stát v minulosti přistoupil třeba u nového občanského zákoníku. Spolupráce byla stvrzena memorandem, které bylo po jeho podepsání zveřejněno na stránkách MMR i HK ČR.

"Na přípravě nového stavebního zákona se však podílely i jiné subjekty," uvedla tisková zpráva MMR. "V prvé řadě členové šesti pracovních skupin zřízených Ministerstvem pro místní rozvoj již před přípravou věcného záměru stavebního zákona a také členové Kolegia paní ministryně pro rekodifikaci veřejného stavebního práva, kteří v rámci jednání vznášeli své podněty i připomínky. Členy těchto platforem jsou zástupci dalších odborných skupin, spolků a asociací, mimo jiné obě profesní komory ČKA a ČKAIT, Svaz průmyslu, Svaz podnikatelů ve stavebnictví nebo Česká společnost pro stavební právo a v průběhu projednávání návrhu paragrafového znění nového stavebního zákona byly pracovní skupiny dále rozšířeny o zástupce všech resortů."
Připomínky k návrhu stavebního zákona, které bylo možné ministerstvu posílat do 23. prosince 2019,  budou tříděny podle obsahu. Konečný počet připomínek tak bude znám v první polovině ledna 2020.*

/tz/

Ilustrační foto: web MMR

Jako vždy i tentokrát z aktuálního čísla Moderní obce přinášíme výběr zajímavých výroků některých osobností, jež vystupují na stránkách časopisu. Nechybí mezi nimi ani Zdeněk Hřib, primátor Hlavního města Prahy. Jeho portrétní snímek najdete také na první straně obálky listopadové Moderní obce.

Z každého nového vydání Moderní obce vybíráme zajímavé citáty některých osobností, které na stránkách časopisu vystupují. I nyní si můžete přečíst výběr citátů z listopadového čísla Moderní obce.

* Zdeněk Hřib, pražský primátor: Praha dotuje jízdné asi ze 75 procent, a to všem, tedy i obyvatelům ze Středočeského a jiných krajů. Dotuje je ale i návštěvníkům, kteří si koupí časovou jízdenku. Pokud ovšem ten člověk není registrován v Praze, město na něj od státu nedostane ani korunu. Další věcí je, že jsou významně podhodnocené výkony v rámci přenesené působnosti za výkon státní správy. Jinými slovy, my za práci, kterou děláme za stát, nedostaneme odpovídající množství peněz, které by nám pokrylo náklady s tím spojené.

* Milan Košař, držitel letošního ocenění Architekt obci, městský architekt Poděbrad a Ústí nad Orlicí: Jsou města a obce, ve kterých městští architekti působí již řadu let, v mnoha dalších se fungování městského architekta teprve zabíhá. Navíc zkušenosti z působení městského architekta a jeho týmu ve velkém městě jsou těžko srovnatelné se zkušenostmi městského architekta pracujícího pro malou obec, kam zajíždí jednou týdně na několik hodin. Podmínkou úspěšné a fungující činnosti městského architekta je však vždy jeho spolupráce a komunikace jak s vedením města a dalšími orgány samosprávy a státní správy, tak s investory a developery – a zejména s občany. Sebelepší smlouva či právní ustanovení nenahradí vzájemnou komunikaci a spolupráci při cestě za společným cílem, kterým je ochrana urbanistického a architektonického dědictví a vytváření kvalitního obytného prostředí svěřeného sídla.

* Barbora Červeňová, držitelka Ceny architekta Josefa Hlávky a Ceny časopisu Moderní obec v rámci soutěžní přehlídky Young Architect Award 2019: Mladí architekti by si mohli uvědomit, že dnešním trendem už dávno nejsou velkometrážní byty, které nikdo nedokáže zaplatit. Musíme navrhovat kvalitní, ale úsporné a flexibilní bydlení, aby si i mladý člověk mohl dovolit mít vlastní byt. V rámci jednoho projektu je důležité vytvářet mix bytů různých cenových kategorií, a tím následně mísit mezi sebou i různé sociální skupiny.

* Eva Šamánková, knihovnice Místní knihovny Větrný Jeníkov (tato knihovna zvítězila v kategorii Místní knihovna soutěže Knihovna roku 2019): Naše práce s dětskými čtenáři spočívá jednak v úzké  spolupráci s místní základní školou v podobě pravidelných »čtenářských dílen«, jednak jde o vlastní projekty knihovny. V průběhu celého letošního roku u nás probíhá Dětská čtenářská výzva, jejímž cílem je přečíst deset libovolných knih na konkrétní témata. Na toho, kdo tuto výzvu zdolá, čeká odměna v podobě knihy a speciální záložky. Dále pořádáme různé malé soutěže – výtvarné, tvorba komiksu, luštění a další. V závěru školního roku také pasujeme prvňáčky na čtenáře.

* Filip Wanner, manažer technických projektů společnosti ENERGIE AG BOHEMIA: Řada středně velkých a větších společností se otázkou nakládání s čistírenskými kaly zabývá od samotného přijetí vyhlášky č. 437/2016 Sb. V uplynulém období tak mnoho z nich vypracovalo koncepce budoucího nakládání s čistírenskými kaly, zpracovalo studie proveditelnosti, provedlo EIA, připravilo podklady pro vydání stavebního povolení či dokonce už přistoupilo k samotné realizaci vybraného řešení. Nově nastavené přechodné období tak poslouží především k dokončení všech výše uvedených procesů, které v podmínkách ČR nejdou úspěšně realizovat během tří let. Naopak v případě menších a zejména nejmenších obcí, které často problematice nakládání s čistírenskými kaly dosud nevěnovaly patřičnou pozornost,však lze hovořit o posledním varování. Určitě je třeba doporučit, aby se tito municipální vlastníci a provozovatelé neprodleně sešli se zástupci vlastnické či provozní společnosti, které předávají přebytečný čistírenský kal k dalšímu zpracování, a celou věc s nimi s výhledem na budoucí požadavky důkladně probrali.

* Oldřich Vlasák, ředitel a člen představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR: Zatím nemáme žádné informace, že by některý provozovatel čistírny odpadních vod neměl možnost řádného předání čistírenských kalů ke konečnému zpracování. Pokud však daný provozovatel ve spolupráci s vlastníkem ČOV na stávající legislativní změny v oblasti nakládání s čistírenskými kaly včas adekvátně nezareaguje, nelze tyto situace do budoucna zcela vyloučit.

* Šárka Gorgoňová, ředitelka Kanceláře Asociace soukromého zemědělství ČR: Bohužel, špatně nastavenou legislativou se zbavujeme prakticky všech dříve běžných zdrojů organické hmoty, která by mohla být ukládána na zemědělskou půdu. Je totiž zcela zřejmé, že vzhledem k postupné erozi půdy z polí i lesů ubývá, takže nějakou hmotu – a nejlépe hmotu obsahující organickou hmotu, je nutné na pole opět vracet. Čistírenské kaly jsou samozřejmě jednou z možností, další příležitost představují například sedimenty z rybníků nebo hmota z kompostů. Jenže všechny tyto zdroje podléhají tak přísným podmínkám ukládání na půdu, že to v mnoha případech není možné. Pokud však hmotu, která původně na polích byla (což jsou i čistírenské kaly), nebudeme na pole vracet zpět, nebude postupně na čem pěstovat zemědělské plodiny.

* Dominika Pospíšilová, tiskový odbor Ministerstva životního prostředí: V České republice je vybudována dostatečná kapacita kompostáren, kde lze kaly hygienizovat a následně využít ve formě kompostu či substrátu aplikovatelného na zemědělskou půdu. Právě aplikaci kompostu na zemědělskou půdu naše ministerstvo dlouhodobě podporuje a motivuje zemědělce k vnímání kompostu z odpadů jako tradičního zdroje hnojení a zlepšování kvality půdy. Za aplikaci kalů z ČOV dostávají zemědělci od dodavatelů kalů zaplaceno, ale i oni se v některých případech mohou obávat zbytkových látek nebo příměsí. Osvěta ze strany obou ministerstev a podpora využívání dostupných kvalitních zdrojů z odpadů v budoucnu jistě povede ke zvýšené poptávce po kompostech vyrobených z odpadů.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF: Objem dlouhodobého majetku krajů (bez Prahy) dosáhl konce roku 2018 výše 83,5 mld. Kč. Mezi roky 2014 a 2018 se zvýšil o 8 %. Změna v objemu dlouhodobého majetku v daném období byla u jednotlivých krajů značně rozdílná. Nejrychleji se zvýšil u Královéhradeckého kraje (o 41 %), o něco pomaleji pak v Libereckém kraji (o 27 %) a v Kraji Vysočina (o 23 %). Ve čtyřech krajích se objem dlouhodobého majetku naopak snížil. Nejvíce to bylo v Olomouckém kraji (- 17 %), v Jihomoravském kraji  (- 6 %), v Plzeňském kraji (- 4 %) a ve Zlínském kraji (- 3 %).

* Luděk Tesař, ekonom: Síla budoucnosti obce je v pochopení svých současných finančních možností. Je dobré mít udělanou analýzu financí, znát finanční kondici obce a nastavit výhled, včetně stropu bezpečného zadlužení obce. Víme, že často není v silách obce takové analýzy dělat nebo že chce mít město jistotu a pohled zvenčí osvěží a posílí jistotu. Proto ostatně u nás na www.cityfinance.cz lze získat jak podrobnější výpočet daňových příjmů pro obec i s podrobnou statistikou do minulosti, tak analýzy i výhledy, investiční úvěrový rámec nebo rovnou zvýhodněné balíčky. Obce by se neměly bát také využívat levné úvěry. Ty jsou a budou levné ve srovnání s tím, jak porostou ceny stavebních prací, inflace a mzdy. Pravda, existují obce, které si úvěry samy zdraží, to bych mohl také citovat z praxe, ale lidské hlouposti reklamu dělat netřeba, ta často až tryská ze země. Lepší je propagovat dobré příklady z praxe, protože některé obce rychlejší realizací projektů z levného úvěru ušetřily i desítky milionů korun, například Svitávka u Brna je takový skvělý příklad, stejně tak města Zubří nebo třeba Pardubice.

* David Sláma, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR: Současnost a budoucnost stavebních úřadů by jistě bylo téma na celou řadu diskusních kulatých stolů. Ministerstvo vnitra v rámci připomínkového řízení navrhovalo, aby sice vznikl Nejvyšší stavební úřad, ale výkon stavební agendy by zůstal zachován v rámci spojeného modelu. To ovšem přijato nebylo. Na druhou straně si myslíme, že redukce zhruba sedmi set stavebních úřadů by byla nezbytná, protože mnoho z nich je dokonce jednočlenných, řada neobsazených. Mělo by stačit zhruba tři sta stavebních úřadů ve větších sídlech,  aglomeraci velkých měst, stejně jako v rekreačních oblastech. Zkrátka, tam kde se hodně staví, stavební úřady své opodstatnění mají, ale musí být personálně dostatečně vybavené.

* Lukáš Kříž, IR expert: Mezi současné lídry v oblasti digitální bezpečnosti patří města Tokio, Singapur, Chicago, Washington, Los Angeles a San Francisco. Všechna získala nejvyšší možné hodnocení na straně vstupních indikátorů. Co je spojuje? Ve výsledku čelí relativně nízkým hrozbám lokálně zaměřeného malwaru a jejich počítače patří k nejméně infikovaným. Co je odlišuje? Jediný rozdíl našli analytici v podílu obyvatel s přístupem k internetu. V Los Angeles jde o 76 procent, v Tokiu o 91 procent.

* Petr Hlubuček, náměstek primátora Hlavního města Prahy: Městem připravovaná bioplynová stanice bude fungovat na principu anaerobní fermentace, tedy rozkladné procesy budou probíhat bez přístupu kyslíku. Kromě digestátu, který je možné dále využívat v zemědělství, vznikne metan. Ten bychom dále zpracovávali na takzvané bioCNG, který by se buď vtlačoval do sítě, nebo ho využívali pro pohon městských vozidel na CNG (stlačený zemní plyn, z anglického Compressed Natural Gas). Původně jsme si mysleli, že bioCNG budeme vtáčet do tlakových lahví. Stejně to budeme dělat na ČOV na Císařském ostrově, chceme jej vtláčet do sítě, a využívat pro auta na CNG, které Pražské služby (PS) mají. Tak zvané bioCNG pomůže i k plnění evropského unijního klimatického cíle pro dopravu, kdy máme dosáhnout podílu 14 % OZE v dopravě, a jen prostřednictvím CNG se to nepodaří.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Samotná okolnost, že na adresný záměr obce prodat předmětnou obecní nemovitost konkrétní osobě reaguje třetí osoba lukrativní nabídkou (například nabídkou podstatně vyšší kupní ceny, než je v publikovaném záměru), ještě neznamená, že v takovém případě je obec povinna prodat tuto nemovitost třetí osobě za jí učiněnou vyšší nabídku, nebo za lukrativnějších podmínek, než které byly zveřejněny v záměru. Je tomu tak proto, že obci v rámci zásad soukromé autonomie zůstává zachováno oprávnění samostatně zvážit, zda vůbec, komu a za jakých podmínek k uzavření příslušné smlouvy (majetkoprávnímu jednání) přistoupí. V rámci této úvahy obce nelze vyloučit ani hodnocení širších hledisek, které obec jako vlastník nemovitostí míní zohlednit.

/rš/

 

Věcný záměr nového stavebního zákona, který má zjednodušit a zefektivnit stavební legislativu, schválila na svém včerejším jednání vláda. Na tento krok vlády obratem negativně reagovaly jak Svaz měst a obcí ČR, tak Sdružení místních samospráv ČR.

Jak včera uvedl vládní web https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vlada-udelala-dalsi-krok-k-priprave-statniho-rozpoctu-na-rok-2020--dokoncuje-i-rekodifikaci-stavebniho-prava-174653/ , kabinet Andreje Babiše učinil další zásadní krok k rekodifikaci stavebního práva. Vláda totiž schválila věcný záměr nového stavebního zákona, jehož cílem je zjednodušit a zásadně zrychlit stavební řízení. Ve smyslu tohoto věcného záměru má vzniknout jednotná soustava státních stavebních úřadů po vzoru finanční správy. Stavebník by si měl povolení ke stavbě vyřídit v jednom řízení, s jedním vydaným rozhodnutím.

Součástí rekodifikace má být také reforma veřejné správy na úseku územního plánování. Návrh novely počítá také se zachováním možnosti vyjádření dalších dotčených subjektů, nemělo by ale už být možné stavební řízení blokovat podáváním opakovaných stížností. Ministerstvo pro místní rozvoj nyní urychleně připraví parafované znění zákona. Jeho návrh má vládě předložit do 31. ledna 2020. Nová legislativa by měla být poslána do Parlamentu ČR v první polovině roku 2020.

„Projednat a prosadit takto radikální změnu současného stavu legislativy v oblasti stavebnictví je velmi složité a hledání kompromisů obtížné, je to ale také nesmírně důležité pro další rozvoj České republiky. Ráda bych poděkovala všem resortům a dalším organizacím a institucím za vstřícný a konstruktivní přístup při přípravě a projednání návrhu věcného záměru,“ okomentovala návrh novely ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Ministerstvo pro místní rozvoj rovněž dále upřesnilo, že podle schváleného věcného záměru mj. bude vedeno pouze jedno řízení, na jednom úřadu, s jediným výsledným rozhodnutím, a to s cílem zahájení realizace stavby do jednoho roku od podání úplné žádosti o vydání rozhodnutí o povolení stavby, včetně případného odvolání proti tomuto rozhodnutí a soudního přezkumu. Změny zákona nemají být důležité a významné jen pro velké investory v různých segmentech výstavby, ale pro všechny obyvatele ČR, kteří na ně čekají již déle než dvacet let.

REAKCE SVAZU MĚST A OBCÍ ČR: HLUBOKÉ ZKLAMÁNÍ

Vláda ČR nepřihlédla k našim připomínkám a ke kompromisnímu návrhu, který spočíval ve sloučení pouze dotčených orgánů státní správy a ponechání stavebních úřadů na radnicích. Členská základna našeho svazu zásadně nesouhlasí s vyjmutím stavebních úřadů ze smíšeného modelu veřejné správy. Jde o zcela nesystémový krok, jehož výsledkem bude pouze chaos a nejistota. Nezbývá nám než se spolehnout na zdravý rozum poslanců a senátorů, kteří snad naše konstruktivní výtky vyslyší a kompromisní návrh podpoří,“  včera v reakci na tento čin vlády konstatoval předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Zásadně nesouhlasíme se zřízením Nejvyššího stavebního úřadu, nesouhlasíme ani s argumentací, že se tím vyřeší systémová podjatost. Obecní stavební úřady nikdy nebyly těmi, kteří zdržovaly stavební řízení, problém ležel vždy ve stanoviscích tzv. dotčených orgánů, kterých se do jednoho stavebního řízení musí vyjádřit až 45,“ navázala na jeho slova výkonná ředitelka svazu Radka Vladyková a dodala: "Na všech letošních krajských svazových setkáních podepsali přítomní starostové petici proti navržené institucionální změně, kterou je zřízení Nejvyššího stavebního úřadu.“

Ke schválení věcného záměru nového stavebního zákona vládou se vyjádřil i starosta města Postoloprty na Lounsku Zdeněk Pištora, jenž uvedl:  „Předložený a nyní i schválený záměr je dalším přispěním k vylidňování menších měst, která ztrácejí morální, věcnou a finanční schopnost se účelně starat o své občany!

REAKCE SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV ČR: JDE O CENTRALIZACI STÁTNÍ MOCI

„Vítáme snahu zjednodušit stavební řízení, obce jsou samy stavebníky a víme, že stavební právo změnu potřebuje. Nesouhlasíme však s plánem vlády odebrat obcím výkon stavebních úřadů, ani s tím, jak k němu ministerští úředníci dospěli – tedy netransparentně a bez dostatečné konzultace s těmi, koho se bezprostředně dotkne – samotných obcí,“ vysvětlil včera postoj Sdružení místních samospráv ČR jeho předseda, europoslanec Stanislav Polčák. Podle něj jde o centralizaci státní moci a nepřijatelný zásah vztahu mezi obcemi a státem, v jehož důsledku se navíc zhorší dostupnost této agendy pro obyvatele regionů. Bude-li rekodifikace ušita horkou jehlou, stavební řízení se může naopak zhroutit. „Když nepřejdou úředníci z obcí a měst do státní správy, kdo je nahradí? Kde stát najde tisíce nových úředníků, když už dnes chybí? A kde se bude agenda stavebních úřadů vykonávat, když nebudou k dispozici obecní budovy?“ Na tyto otázky podle Stanislava Polčáka stále chybějí odpovědi.*

/zr/

K foto:

Ze včerejšího jednání vlády, která mimo jiné rovněž schválila návrh základních mantinelů státního rozpočtu na rok 2020. Ten vychází z předpokladu, že se růst české ekonomiky bude v letech 2019 i 2020 pohybovat kolem 2,4 procenta.

Foto: archiv vlády

Dvoudenní volební XVII. sněm Svazu měst a obcí ČR, který se konal ve dnech 23. a 24. května v Ostravě, byl minulý pátek završen volbou rady svazu. Ta do čela SMO ČR opět na další čtyři roky zvolila Mgr. Františka Lukla, starostu Kyjova na Hodonínsku, spolu s dalšími členy předsednictva. V pátek také mezi účastníky sněmu zavítal prezident republiky Miloš Zeman. Celý jeho projev si můžete přečíst v odkazu, který uvádíme níže.

Rekodifikace stavebního práva, navrhovaný vznik Nejvyššího stavebního úřadu, tzv. protikorupční balíček zákonů (zákon o lobbování, s ním související novela zákona o střetu zájmů, rozšíření a posílení kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu) nebo financování sociálních služeb a sociální práce. Témata, o kterých starostové a primátoři ve dnech 23. a 24. května mimo jiné debatovali na XVII. sněmu Svazu měst a obcí ČR. Do Ostravy se sjelo na pět set představitelů územních samosprávných celků z celé České republiky a velká řada významných hostů.

Sněm zvolil také nové vedení Svazu měst a obcí ČR.

První den sněmu se nesl ve znamení debaty s řadou ministrů, kteří přijali pozvání Svazu měst a obcí, aby v Ostravě rokovali se starosty, a to zejména o chybějících finančních penězích na sociální práci a sociální služby, které musí obce zajišťovat a momentálně jim na ně chybějí dvě miliardy korun.

Ministryně financí Alena Schillerová bude o problému diskutovat se všemi kompetentními orgány včetně Ministerstva práce a sociálních věcí. Ve svém příspěvku na sněmu přítomným sdělila, že resort MPSV obdržel v roce 2019 na dotace pro poskytovatele sociálních služeb rekordních 15,73 mld. Kč. To je o 800 mil. Kč více než v roce předešlém. Je však v kompetenci ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové, jak tyto přidělené finance v rámci svého rezortu rozdělí.

Starostové se vyjadřovali k řadě témat, která se nejvíce dotýkají jejich práce v obci, jako jsou například neustálé kontroly obecních financí. „Nová kontrolní pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu by podle poslaneckého návrhu měla přispět k vyšší míře transparentnosti v oblasti veřejných zakázek a snížení prostoru pro korupci ve veřejném sektoru. Obce však spravují slušní a zodpovědní lidé, také proto jsou územní samosprávy nejlépe hospodařícími subjekty veřejné správy. Kontrolám se nebráníme, ale v prvé řadě je třeba nastavit správný systém a odstranit jejich mnohočetnost,“ uvedl předseda Svazu měst a obcí František Lukl.

Obce a města zatěžuje také zbytečná administrativa. Čas strávený vyplňováním různých dotazníků by přitom mohly věnovat svému rozvoji. I o tom se první den XVII. sněmu mluvilo. A to bylo první den kritizováno.

Asi největší diskuse se však vedly k navrhované rekodifikaci stavebního práva. „Nechceme vyčleňovat stavební úřady ze spojeného modelu veřejné správy. Stavební řízení je třeba zjednodušit a zrychlit, ale v žádném případě nelze souhlasit se zřízením Nejvyššího stavebního úřadu,“ podotkl v té souvislosti místopředseda svazu Vlastimil Picek, starosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi.

Klára Dostálová, ministryně pro místní rozvoj, vysvětlovala starostům věcný záměr stavebního zákona. Obhajovala hlavně myšlenku vzniku Nejvyššího stavebního úřadu. Pro většinu přítomných starostů však právě centralizace stavebních úřadů byla zdrojem největší kritiky navrhovaného nového legislativního řešení. Shoda naopak panuje v rámci procesního zrychlení povolování staveb.

Staronovým předsedou Svazu měst a obcí ČR byl v pátek radou svazu zvolen František Lukl, starosta Kyjova na Hodonínsku.

Pátečního programu se zúčastnil prezident Miloš Zeman, který mimo jiné zdůraznil, že vnímá a oceňuje těžkou práci starostů. Poznamenal také, že stojí za starosty a je na jejich straně, protože to jsou nesmírně pracovití lidé a srdcaři. Také zdůraznil, že Svaz měst a obcí považuje za jediného opravdového zástupce a představitele místních samospráv.

Celý projev prezidenta Miloše Zemana na sněmu Svazu měst a obcí v Ostravě si můžete přečíst zde: https://www.hrad.cz/cs/prezident-cr/soucasny-prezident-cr/vybrane-projevy-a-rozhovory/projev-prezidenta-republiky-snemu-svazu-mest-a-obci-ceske-republiky-14819#from-list.

Sněm je nejvyšším orgánem Svazu měst a obcí ČR. Koná se jednou za dva roky, starostové a primátoři na něm vyhodnocují, co se povedlo a kde jsou nedostatky. Také stanovují priority na další dva roky. Jednou za čtyři roky se  koná volební sněm, kde zástupci samospráv volí nové vedení.*

/zr/

 

K foto:

Ze XVII. sněmu Svazu měst a obcí ČR v Ostravě

Foto: archiv MMR

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down