Na konci letošního ledna byl obcím s rozšířenou působností rozeslán elektronický on-line dotazník k soutěži Přívětivý úřad 2021 v kategorii obcí III. typu. Obce mohou tento dotazník vyplnit a elektronicky vrátit zpět odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra do 22. února 2021.

Soutěž Přívětivý úřad mapuje stav přívětivosti a otevřeností obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnotící kategorií je poskytování nadstandardních služeb či běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí/měst a obecních/městských úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu.

Loňského, již pátého ročníku soutěže se v kategorii obcí s rozšířenou působností se účastnilo 142 měst a městských částí Prahy, které mají obdobné kompetence a agendy (tj. 63 % ze všech).

Elektronický on-line dotazník, který byl odborem strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra všem obcím s rozšířenou působností rozeslán už koncem ledna a jehož vyplnění a odeslání zpět do 22. února je předpokladem pro zařazení do soutěže, klade otázky, jež mapují následující oblasti:

* dostupnost úřadu (dostupnost všech služeb úřadu i v obdobích, která bývají nejvíce zatížena dovolenými, web s nabídkou formulářů pro jednotlivé agendy, široká nabídla možností platby místních poplatků apod.) ;

* otevřenost úřadu (zveřejňování materiálů  ze zastupitelstva na webu města, dostupnost archivu zveřejněných rozpočtů města či zasedání zastupitelstva na webu města, zveřejňování strategie města na webu města či portálu Databáze strategií, zveřejňování územního plánu města na webu v dostatečném rozlišení a kvalitě pro čtení atd.);

* schopnost úřadu komunikovat s veřejností (četnost zveřejňovaných aktualit na webu města, vydávání zpravodaje města - elektronicky, v tištěné podobě, pravidelná aktualizace systému životních situací na webu města apod.);

* fungování úřadu v on-line režimu (rozklikávací rozpočet na webu města, zveřejňování smluv na webu, existence oficiálního profilu města na sociálních sítích aj.);

* zapojování veřejnosti do participace na rozvoji města apod.;

* úroveň vybavení úřadu (wi-fi síť, venkovní elektronická úřední deska, vyvolávací systém, dětský koutek či přebalovací stůl apod.);

* další přívětivé služby (jednotný vizuální styl, SMS zprávy občanům během krizových situací, školení zaměstnanců na přepážkách pro přívětivou komunikaci s klienty, tematické ideathony či hackhatony s odborníky a veřejností  aj.);

* udržitelnost úřadu (edukace v oblasti ochrany životního prostředí, koše na tříděný odpad atd.);

* opatření během covid-19 (nákup ochranných pomůcek pro zaměstnance i veřejnost, odložení platby nájmů, využívání práce z domova pro zaměstnance, dobrovolné zapojení zaměstnanců v aktivitách aj.);

/zr/

Na snímku: Úřady oceněné v soutěži každoročně obdrží i skleněnou trofej

Foto: archiv*

 

 

 

 

 

 

Otevřeno každý pracovní den, možnost on-line objednání, důraz na transparentnost nebo na společenskou odpovědnost. Takové služby nabízí Magistrát města Prostějova, který byl letos Ministerstvem vnitra vyhodnocen jako nejlepší městský úřad Česka v soutěži Přívětivý úřad.

Magistrát města Prostějova má jednu z nejdelších otevíracích dob mezi srovnatelnými úřady. Na agendy, jako jsou vyřízení občanského průkazu, cestovního pasu nebo řidičského průkazu, nabízí možnost on-line objednání na konkrétní termín, čímž zkracují dobu vyřízení a odbourávají čekání. Všechny zásadní informace o svých požadavcích se klienti dozvědí přímo z webových stránek, na kterých lze najít také celou řadu návodů, rad nebo materiálů z jednání zastupitelstva. Ministerstvo vnitra ocenilo Prostějov právě kvůli komplexitě nabízených služeb.

Na dalších příčkách se umístila města Kolín a Litoměřice. Město Kolín dlouhodobě zavádí technologie vedoucí k SMART City. Vedle mobilní aplikace úřadu nebo systému chytrého parkování také pracují na elektronizaci a automatizaci interních procesů úřadu nebo na odpovědném energetickém managementu veřejných budov.

Loňský vítěz, město Litoměřice, se v soutěži umístil na třetí příčce. Vedle svého kvalitního standardu služeb letos upoutal také pobočkou matriky přímo v nemocnici nebo nově zpracovaným jednotným vizuálním stylem města.

Soutěž Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností pořádalo Ministerstvo vnitra již popáté. Letošní ročník byl přerušen pandemií nového typu koronaviru. Ačkoliv se tedy průzkum mezi obcemi konal již v únoru letošního roku, k vyhlášení vítězů mělo dojít v rámci konference Moderní veřejná správa, ta byla ovšem kvůli epidemickým opatřením zrušena.

Vítězové v jednotlivých krajích obdrží distanční formou tradiční samolepku stvrzující přívětivost, kterou si úřady vylepují na vchodové dveře, a také diplomy. Pro první tři úřady jsou připraveny trofeje.

Přívětivý úřad je soutěží, kterou Ministerstvo vnitra propaguje moderní a kvalitní služby městských úřadů. Letos se jí účastnilo 142 úřadů obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vyplnily on-line dotazník. Tím ministerstvo sleduje stav služeb v elektronizaci, komunikaci, transparentnosti, participaci, klientském servisu nebo společenské odpovědnosti.

K soutěži je vydávána také sbírka dobré praxe nadstandardních služeb úřadů, viz: Sbírka dobré praxe 2020.

CELOREPUBLIKOVÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

Prostějov,

Kolín,

Litoměřice.

KRAJSKÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

* Jihočeský kraj:

České Budějovice,

Český Krumlov,

Tábor.

* Jihomoravský kraj:

Brno,

Kyjov,

Hustopeče.

* Karlovarský kraj:

Cheb,

Karlovy Vary,

Ostrov.

* Kraj Vysočina:

Žďár nad Sázavou,

Moravské Budějovice,

Třebíč.

* Královéhradecký kraj:

Jičín,

Trutnov,

Nový Bydžov.

* Liberecký kraj:

Liberec,

Jablonec nad Nisou,

Turnov.

* Moravskoslezský kraj:

Ostrava,

Opava,

Karviná.

* Olomoucký kraj:

Prostějov,

Šumperk,

Přerov.

* Pardubický kraj:

Lanškroun,

Chrudim,

Moravská Třebová.

* Plzeňský kraj:

Plzeň,

Přeštice,

Rokycany.

* Středočeský kraj:

Kolín,

Slaný,

Kladno.

* Ústecký kraj:

Litoměřice,

Most,

Děčín.

* Zlínský kraj:

Valašské Klobouky,

Otrokovice,

Vsetín.

* Praha:

MČ Praha 13,

MČ Praha 2,

MČ Praha 7.

Další informace na: Přívětivý úřad obcí III. typu 2020.

/zr/

Ilustrační foto:

Prostějovský magistrát

Foto: archiv statutárního města Prostějova

 

Zajištění záložních lůžek pro pacienty, kteří už nepotřebují hospitalizaci v nemocnicích, ale stále jsou pozitivní na nákazu covid-19, a dále volné kapacity pro lidi bez domova a pro vykázané ze společných domácností, kteří by měli být v karanténě či v izolaci – to bylo hlavní téma dnešního jednání hejtmanek a hejtmanů s ministrem vnitra Janem Hamáčkem a dalšími zástupci Ministerstva vnitra.

Kapacitu záložních lůžek nyní monitoruje Ministerstvo vnitra. Především budou zapotřebí v Praze, kde by šlo až o 1 tisíc lůžek. Ministr Jan Hamáček z toho důvodu pozve pražského primátora Zdeňka Hřiba na příští jednání Ústředního krizového štábu, aby společně projednali situaci.

Řešili jsme ale také prostory pro bezdomovce a osoby vykázané, které jsou v karanténě, případně v izolaci. Zjara jsme obcím s rozšířenou působností mohli v nouzovém stavu nařídit vyčlenění kapacit, teď je ale situace úplně jiná. Pověřil jsem proto hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, aby ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví jednal o dalším postupu, protože nyní nemáme žádný právní instrument, jak obcím s rozšířenou působností takovou věc nařídit. Další otázkou je pak i financování provozu takových prostor,“ upřesnil 1. místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Hejtman Martin Netolický potvrdil, že vytvoří pracovní skupinu, která se tématem bude v co nejkratší době zabývat.

Jiří Běhounek také informoval ministra vnitra, že všechny kraje aktivovaly krajské krizové štáby, a poděkoval svým kolegům v Radě Asociace krajů za aktivní výměnu informací mezi regiony, s Ústředním krizovým štábem a Centrálním řídicím týmem, především s ředitelem ÚZIS Ladislavem Duškem, hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou a předsedou České společnosti anesteziologie resuscitace a intenzivní medicíny Vladimírem Černým.*

Další videokonference představitelů krajů se uskuteční ve středu 30. září 2020.

/zr/

 

Ústavní soud již 11. března veřejně vyhlásí nález ve věci zákona o střetu zájmů. Sdružení místních samospráv ČR proto dopisem informovalo Ministerstvo spravedlnosti, že některé obce s rozšířenou působností (ORP) i přes upozornění na blížící se veřejné vyhlášení nálezu Ústavního soudu vydávají rozhodnutí o vině.

SMS ČR dále ministryni spravedlnosti Marii Benešovou a ředitele Odboru střetu zájmů Jiřího Kaprase požádalo o vydání metodického pokynu, aby správní orgány do 11. března taková rozhodnutí nečinily.

Pokud totiž Ústavní soud vyhoví návrhům senátorů, přestanou být komunální politici veřejnými funkcionáři podle zákona o střetu zájmů a povinnost podávat oznámení se tak na ně nebude vztahovat, a to se zpětnou platností. Budou-li mezitím pokutováni v přestupkovém řízení, bude se jednat o sankci na základě protiústavní normy. V takovém případě by pak měli nárok na náhradu škody včetně nákladů řízení,“ vysvětlil předseda SMS ČR Stanislav Polčák.

Apel SMS ČR na ministerstvo i správní orgány je tak veden nejen snahou hájit komunální politiky, ale rovněž snahou o hospodárnost správního řízení.*

/zr/

Ilustrační foto: Sídlo Ústavního soudu ČR v Brně

Foto: https://www.facebook.com/ustavnisoud/

Povolovat stavby místního významu bude do budoucna zhruba 300 stavebních úřadů na úrovni obcí, Krajskou stavební správu bude tvořit čtrnáct úřadů plus jeden specializovaný úřad pro vyhrazené stavby, který se bude soustředit na ty nejsložitější stavební záměry typu dálnic. V čele soustavy bude stát Nejvyšší stavební úřad, který bude ústředním správním orgánem a nebude podřízen žádnému z ministerstev. Toto uspořádání struktury stavebních úřadů ve smyslu navrhovaného stavebního zákona je odbornou sférou akceptováno jako kompromis.

Nový stavební zákon, který je nyní připravován Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR), musí především přinést zrychlení povolování staveb, zjednodušení administrativy, která ho v současné době provází, a systémový tlak na dodržování lhůt. V tom jsou zajedno všichni, kdo se k novému stavebnímu zákonu vyjadřují.

Velkou diskusi však vyvolalo navržené vytvoření státní stavební správy a následná dohoda se Svazem měst a obcí ČR, která počítá se vznikem státní stavební správy na úrovni krajů a Nejvyššího stavebního úřadu. Na úrovni obcí s rozšířenou působností chce ponechat stavební řízení v přenesené působnosti tak, jako je doposud.

Na dnešním jednání Kolegia ministryně pro místní rozvoj proto odborníci z praxe – představitelé stavebních firem sdružení ve Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR (SPS ČR) nebo Hospodářské komoře ČR (HK ČR), zástupci samospráv sdružení ve Svazu měst a obcí ČR a profesních komor diskutovali nad tím, jak se aktuálně projednávaný kompromis s přenesenou působností na obcích s rozšířenou působností a státní správou na krajích a centrální úrovni o struktuře stavebních úřadů promítne do praxe. Shodují se na tom, že jde o kompromis. Apelovali však na to, aby na další ústupky ministryně nepřistupovala.
„Jsem ráda, že odborníci ze všech možných oblastí z praxe nacházejí shodu. Nový stavební zákon je velmi komplexní norma a jako takový dopadá na řadu subjektů, které mají mnohdy rozdílné zájmy. Je třeba jít cestou kompromisu, ale ten je možný jen do jisté míry. Pokud bychom chtěli 100procentně vyhovět úplně všem, nikdy bychom se nepohnuli z místa,“ vysvětlila ministryně Klára Dostálová.
V obcích zůstane zachováno zhruba 300 stavebních úřadů
Po přijetí nového stavebního zákona se už nestane, aby občané a investoři museli čekat, až se zaměstnanec stavebního úřadu uzdraví nebo vrátí z dovolené. Rekodifikace stavebního práva řeší i tzv. zastupitelnost úředníků, která je dnes velkým problémem. Ze 714 stavebních úřadů je totiž 17 procent jednohlavých – pracuje tam pouze jeden člověk. V současném modelu přenesené státní správy, kdy stavební agendu vykonávají pro stát za úplatu obce, nemůže stát pomoci, tedy poslat svého úředníka na místo, kde aktuálně chybí, nebo tam, kde úřad povoluje komplikovanou stavbu či nestíhá vyřizovat žádosti.
„V systému je dnes celkem 13 500 úředníků, kteří si nemohou vzájemně pomoci. A tím dochází k obrovskému zdržení a nedodržování lhůt, což jsme mohli sledovat například při vyřizování žádosti o územní rozhodnutí pro Pražský okruh do Běchovic. Stavbu za více než deset miliard korun řeší malinký úřad v Uhříněvsi a nikdo jim nemůže přijet pomoc. Nebo například v Nechanicích onemocněla úřednice, stavební úřad zavřel a investor musel počkat, až se uzdraví,“ popsala současný stav ministryně. A ten se musí změnit.
V roce 2021 začne platit nový stavební zákon, který přinese nové uspořádání stavebních úřadů. Na obcích s rozšířenou působností zůstanou zachovány stavební úřady v přenesené působnosti tak jako dosud. Ty budou povolovat stavby místního významu, jejich definice bude zakotvena ve vyhlášce k zákonu.

Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje, že vyjde z kategorizace staveb, kterou již v souvislosti s novým zákonem vytvořili hasiči. Další úroveň stavební správy představují krajské stavební úřady, které budou již plně v režii státu a jejich úředníci budou zaměstnanci státu ve služebním poměru. Do krajských úřadů budou integrovány dotčené orgány, které dnes vydávají závazná stanoviska.
Krajskou stavební správu bude tvořit 14 úřadů plus jeden specializovaný úřad pro vyhrazené stavby, který se bude soustředit na ty nejsložitější stavební záměry typu dálnic. V čele soustavy bude stát Nejvyšší stavební úřad, který bude ústředním správním orgánem a nebude podřízen žádnému z ministerstev. Řídit jej bude vládou jmenovaný předseda, nikoliv politik, čímž bude zaručena maximální nezávislost státní stavební správy.
Povolovat stavby místního významu bude do budoucna zhruba 300 stavebních úřadů, čímž se Česká republika přiblíží Polsku, kde téměř čtyřikrát větší území obslouží 396 stavebních úřadu, nebo Maďarsku, které si vystačí s 217 stavebními úřady.

Stavební úřady v první linii zůstanou zachovány na obcích s rozšířenou působností, jejich struktura ale tuto síť nebude kopírovat úplně přesně – kritériem bude hlavně dostupnost stavebních úřadů. Některé tyto stavební úřady si budou moci zřídit územní pracoviště. Kde tyto stavební úřady a pracoviště vzniknou, je v gesci Ministerstva vnitra, starostové se tedy budou moci dohodnout s resortem Jana Hamáčka.
„Pro nás je důležité dodržení několika kritérií, mezi ty hlavní patří zachování lokální dostupnosti služeb a personální zabezpečení služeb, tedy že i na této nejnižší úrovni budou úředníci zastupitelní,“ uvedla Klára Dostálová.

Ministryně počítá s tím, že zaměstnanci stavebních úřadů na obcích prvního a druhého typu, které zaniknou, posílí zachované úřady na obcích s rozšířenou působností a krajskou stavební správu.

Tento model, který je kompromisním řešením Ministerstva pro místní rozvoj, Svazu měst a obcí a Ministerstva vnitra, umožní naplnit cíl nového stavebního zákona – zrychlit stavební řízení, minimalizovat potřebná razítka a zajistit dodržování lhůt. Zároveň s přípravou samotného stavebního zákona pracuje Ministerstvo pro místní rozvoj na digitalizaci stavební agendy, díky které budou moci občané a investoři podávat žádosti o povolení z domova prostřednictvím on-line Portálu stavebníka a komunikovat s úřady elektronicky.*

/zr/

 

K foto:

Budova Ministerstva pro místní rozvoj na Staroměstském náměstí v Praze

Foto: archiv MMR

V Olomouci byly minulý týden slavnostně vyhlášeny výsledky již 4. ročníku soutěže Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností 2019. Do soutěže, kterou pořádá Ministerstvo vnitra ČR, se letos přihlásilo 146 obcí III. typu (a městských částí hl. m. Prahy), tedy 64 procent ze všech obcí s rozšířenou působností.

Ocenění nejlepších úřadů se uskutečnilo v rámci konference Ministerstva vnitra ČR s názvem Moderní veřejná správa, která se uskutečnila ve dnech 16.–17. května v prostorách Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Na konferenci vystoupilo asi šest desítek řečníků z celostátní, regionální i územní veřejné správy.

Nejpřívětivější úřady byly i letos opět vyhlašovány v jednotlivých krajích a celorepublikově. Nejpřívětivějším úřadem obce s rozšířenou působností se tentokrát  stal Městský úřad Litoměřice. Druhou příčku v celorepublikovém hodnocení obsadil Magistrát města Liberce a jako třetí skončil Městský úřad Žďár nad Sázavou.

Přívětivý úřad je soutěží mapující stav přívětivosti a otevřeností obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnotící kategorií je poskytování nadstandardních služeb či běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí/měst a obecních/městských úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu. V prvním ročníku v roce 2016 se do soutěže v kategorii obcí III. typu přihlásilo 190 měst (a městských částí Prahy)
Součástí programu konference Moderní veřejná správa byl i křest publikace Přívětivý úřad 2019 – příklady dobré praxe obcí s rozšířenou působností. Publikace je zdarma ke stažení nzde: Publikace příkladů dobré praxe - Přívětivý úřad obcí III. typu 2019 .

JAKÉ BYLO POŘADÍ PŘÍVĚTIVÝCH ÚŘADŮ V JEDNOTLIVÝCH KRAJÍCH?

/zr/

 

K foto:

Zástupci tří  nejlepších přívětivých úřadů na celostátní úrovni: měst Litoměřice, Liberec a Žďár nad Sázavou spolu s náměstem ministra vnitra pro řízení sekce Legislatiy, státní správy a územní samosprávy Petrem Mlsnou a ředitelem odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Davidem Slámou

Foto: archiv MV ČR

 

 

.

Míru vstřícnosti vůči občanům, tedy to, které služby poskytují úřady obcí a měst svým klientům nad rámec běžného servisu či v nadstandardní kvalitě, hodnotí soutěž Přívětivý úřad, kterou letos už potřetí uspořádalo Ministerstvo vnitra ČR. Dobrovolně se jí zúčastnilo 151 úřadů měst, celkem tedy 66,5 % všech obcí s rozšířenou působností, a 22 městských částí české metropole s obdobnými kompetencemi.

Výsledky soutěže Přívětivý úřad 2018 byly včera odpoledne oznámeny v Praze. Hodnocení jednotlivých úřadů měst a městských částí se i tentokrát letos v březnu uskutečňovalo přes elektronický on-line formulář.

Dotazník se skládal z 52 otázek rozdělených do pěti kategorií: Dostupnost úřadu pro občany, Transparentnost úřadu, Komunikace úřadu, Participace úřadu a Další aktivity úřadu. Jak  uvedl náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy a státní správy pověřený řízením sekce veřejné správy Petr Mlsna, velký důraz se v soutěži klade na elektronizaci a modernizaci úřadů. Například na využívání webových stránek měst, na kterých by měly být vedle vlastní propagace zveřejňovány zásadní materiály měst (rozpočet, materiály ze zasedání zastuitelstva, strategické plány rozvoje, územní plány, smlouvy - s odkazem na registr smluv, veřejné zakázky, veškeré kontakty apod.

Při příležitosti vyhlášení výsledků soutěže byla pokřtěna i publikace  Přívětivý úřad 2018, která shrnuje  příklady dobré praxe úřadů obcí s rozšířenou půpsobností a je zdarma ke stažení na: Publikace příkladů dobré praxe - Přívětivý úřad obcí III. typu 2018.

Nejpřívětivějším úřadem České republiky se letos stal Magistrát města Liberce. Druhým Městský úřad Žďár nad Sázavou a třetím Magistrát města Prostějova. Skokanem roku je Městský úřad Jičín, který si v celkovém pořadí úřadů proti loňsku polepšil o šedesát příček.

Vítězi soutěže v jednotlivých krajích se staly úřady těchto měst (vždy pořadí tří nejlepších):

Hlavní město Praha: 1. MČ Praha 18, 2. MČ Praha 6, 3. MČ Praha 13

Jihočeský kraj: 1. Český Krumlov, 2. Tábor, 3. Dačice

Jihomoravský kraj: 1. Hodonín, 2. Kyjov, 3. Brno

Karlovarský kraj: 1. Cheb, 2. Ostrov, 3. Mariánské Lázně

Královéhradecký kraj: 1. Jičín, 2. Broumov, 3. Dvůr Králové nad Labem

Liberecký kraj: 1. Liberec, 2. Jablonec nad Nisou, 3. Nový Bor

Moravskoslezský kraj: 1. Ostrava, 2. Karviná, 3. Opava

Olomoucký kraj: 1. Prostějov, 2. Přerov, 3. Zábřeh

Pardubický kraj: 1. Pardubice, 2. Lanškroun, 3. Chrudim

Plzeňský kraj: 1. Plzeň, 2. Rokycany, 3. Stod

Středočeský kraj: 1. Černošice, 2. Kolín, 3. Kladno

Ústecký kraj: 1. Litoměřice, 2. Most, 3. Děčín

Kraj Vysočina: 1. Žďár nad Sázavou, 2. Třebíč, 3. Havlíčkův Brod

Zlínský kraj: 1. Valašské Klobouky, 2. Valašské Meziříčí, 3. Uherské Hradiště*

/rš/

K foto:

Zástupci tří nejpřívětivějších úřadů v Česku - Liberce, Žďáru nad Sázavou a Prostějova - s pořadateli soutěže po vyhlášení jejích výsledků včera v Praze

Foto: Ivan Ryšavý

 

 

 

 

 

Blíží se třetí ročník motivační soutěže Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností. Do soutěže mapující služby městských úřadů, kterou pořádá Ministerstvo vnitra ČR, se už v únoru bude moci zapojit kterákoliv obec III. typu.

Úřady obcí s rozšířenou působností se mohou do soutěže přihlásit vyplněním elektronického dotazníků, který starostové a tajemníci trojkových obcí obdrží počátkem příštího měsíce. Dotazník bude muset být vyplněn a následně elektronicky vrácen Ministerstvu vnitra ČR do konce února.

V březnu budou odpovědi zkontrolovány a vyhodnoceny. Slavnostní předávání cen se uskuteční v první polovině května 2018. Pro vítěze jsou připraveny hodnotné ceny, včetně trofejí a tradičních samolepek stvrzujících přívětivost úřadu. Více informací na: http://www.mvcr.cz/clanek/kvalitni-verejna-sprava.aspx?q=Y2hudW09NA%3d%3d.

/zr/

 

K foto:

V loňském ročníku soutěže Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností se na prvních třech místech v republikovém pořadí umístily úřady Žďáru nad Sázavou, Liberce a Valašských Klobouk. Na snímku zástupci těchto úřadů spolu se zástupci organizátorů soutěže

Foto: archiv MV ČR

 

Třicet milionů korun z operačního programu Životní prostředí získají obce, které zpracují plán, jak zachovat, propojit či obnovit přírodní prvky v krajině. Startuje totiž 52. výzva, která je určena právě na zpracování plánů územních systémů ekologické stability (ÚSES).

Pro zachování přírody, ale i hospodaření či rekreaci je potřeba stanovit, jak budeme o krajinu pečovat, jak a zda budeme jednotlivé přírodní prvky, jako třeba jsou remízky mokřady či aleje, propojovat a čím je doplníme. Právě k tomu slouží jednotlivé plány ÚSES, které by na sebe měly vzájemně navazovat, aby byla takovou zelenou infrastrukturou pokryta celá Česká republika. Mnoho živočichů a rostlin totiž potřebuje dostatek prostoru a možností pohybu krajinou,“ vysvětluje František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Právě vyhlašovaná 52. výzva je součástí specifického cíle 4.3, prioritní osy 4 OP  Životní prostředí. Žádosti o podporu mohou podávat obce s rozšířenou působností, které jsou jako příslušný zpracovatel těchto územních studií jediným způsobilým typem příjemce. Alokace je vyhlášena ve výši 30 mil. Kč. Příjem žádosti o podporu je otevřen od 3. 4. 2017 do 3. 4. 2018. Míra podpory je stanovena ve výši 85 %.

Plány územního systému ekologické stability jsou základem pro realizaci samotných skladebných prvků ÚSES, ale zároveň jsou důležitým podkladem pro tvorbu široké škály dokumentů pro ochranu a obnovu krajiny, jako je například územně plánovací dokumentace či pozemkové úpravy. Při zpracování plánů ÚSES musejí obce vycházet z Metodiky vymezování územního systému ekologické stability, která byla schválena 31. 3. 2017.

Žádosti o podporu jsou podávány elektronicky prostřednictvím portálu pro žadatele IS KP14+, který je součástí jednotného monitorovacího systému pro administraci evropských dotací MS2014+. Výzvu č. 52 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.*

/zr/

Na snímku: Poutní kostel Očišťování Panny Marie v Dubu nad Moravou na Olomoucku

Foto archiv Ing. Stanislava Fleka, ARBOEKO, s. r. o.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down