Města Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně vstoupila do nové epochy. Na svém dnešním on-line jednání totiž Výbor UNESCO pro světové dědictví potvrdil přijetí unikátní kandidatury sériové nadnárodní nominace s názvem Slavné lázně Evropy/Great Spas of Europe na zápis Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Tato tři lázeňská města Karlovarského kraje byla do tohoto prestižního seznamu zapsána spolu s dalšími osmi evropskými městy.

Zápis na seznam UNESCO pro všechna tři západočeská lázeňská města znamená potvrzení vysoké hodnoty a jedinečnosti jejich architektury a krajiny, významně to zvyšuje atraktivitu míst z pohledu cestovního ruchu a to nejen pro města samotná, ale pro celé území kraje i ČR. U zrodu nominačního procesu i nelehké tvorby nominační dokumentace stál od počátku hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek, tehdy v roli primátora Karlových Varů.

S myšlenkou nominace našich lázeňských měst na seznam UNESCO přišel okolo roku 2006 karlovarský historik Lubomír Zeman. Fakticky jsme ale na tom začali pracovat až v roce 2010 poté, co jsem se stal primátorem Karlových Varů. Z původně patnácti měst nakonec veškeré přísné podmínky ze strany expertů UNESCO splnilo jedenáct. Od roku 2011 jsem vedl skupinu starostů až do roku 2018, kdy byla dokumentace finalizována a poté předána do Paříže. Pak následovala jednání v rámci interního procesu UNESCO a vyslání expertní komise ICOMOS do jednotlivých měst. O zápisu se mělo rozhodnout už loni, ale pandemie koronaviru rozhodování odsunula na letošek. Vstup lázeňských měst na seznam UNESCO považuji bez nadsázky za svůj největší úspěch, protože to změní vnímání lázní ze strany jejich budoucích návštěvníků a turistů. Značka UNESCO má velkou váhu. Zároveň z toho budou profitovat naši občané, protože to přinese rozvoj cestovního ruchu a s tím spojených služeb, nová pracovní místa a možnosti podnikání,“ uvedl hejtman.

Nominaci lázní společně připravily Belgie, Francie, Itálie, Německo, Rakousko, Velká Británie a Česká republika. Tvoří ji jedenáct významných lázeňských měst, kromě Karlových Varů, Mariánských Lázní a Františkových Lázní jde o Baden-Baden, Bad Ems, Bad Kissingen, Baden u Vídně, Bath, Montecatini Terme, SpaVichy.

Každé z těchto jedenácti měst se rozvíjelo v letech 1700–1930 v blízkosti přírodních minerálních pramenů, jejichž využívání vedlo k rozvoji lázeňské infrastruktury, zaměřené na léčebné, terapeutické a také kulturně-společenské funkce ve městě. Lázeňské procedury musely být doprovázeny terapeutickou a rekreační infrastrukturou, pečlivě navrženou v malebné lázeňské krajině. „Ze zápisu na seznam UNESCO samozřejmě plynou závazky směřující k ochraně hodnot, ale neznamená to zakonzervování stávajícího stavu a území, jak se někdy říká. Na důsledné dodržování památkové ochrany lze v tomto případě snáze získat finance z národních i evropských zdrojů,“ upřesnil Petr Kulhánek.

Česká republika nyní předsedá nominaci všech lázeňských měst na seznam UNESCO a z pozice leadera jedenáctky lázní může úspěšně těžit. „Je třeba si uvědomit, že jde o jednu z nejsložitějších nominací na seznam UNESCO, neboť zahrnuje 11 evropských měst. O to větší význam má, že je naše republika v pozici leadera nominace a tento post bychom si měli udržet i do budoucna. Z toho jednak plyne, že můžeme využít know-how ostatních lázeňských měst a odborníků z oblasti lázeňství a cestovního ruchu, máme skvělou příležitost sledovat trendy z partnerských evropských zemí, jež chtějí a umějí potenciál brandu UNESCO využít. Certifikáty o zápisu na seznam UNESCO se navíc v říjnu letošního roku budou předávat právě u nás v ČR za přítomnosti představitelů evropských měst, expertů a jsou to oni, kdo může veřejnost seznámit s tím, co všechno z této jedinečné události zápisu na seznam UNESCO vyplývá,“ dodal náměstek hejtmana Karlovarského kraje Vojtěch Franta.*

Veškeré informace o mezinárodní sériové nominaci lázní najdete na internetových stránkách Slavné lázně Evropy/Great Spas of Europe: Great Spas of Europe | GreatSpas.eu

/zr/

Na snímku: Karlovy Vary – největší české lázeňské město bylo založeno již roku 1350 králem českým a císařem římským Karlem IV. Město obdařené mnoha termálními a minerálními prameny leží v západních Čechách na soutoku řek Ohře a Teplé.

Ilustrační foto: www.greatspas.eu/great-spas-of-europe

Úvodní rozhovor dubnového vydání Moderní obce jsme připravili s Klárou Čudrnákovou, starostkou Dražůvek na Hodonínsku. Ta se také stala tváří aktuálního čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře).

Dubnové vydání Moderní obce však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Téma měsíce tentokrát nese název Finance pro projekty obcí, měst a krajů. Jako vždy i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách dubnového čísla našeho časopisu vystupují.

* Klára Čudrnáková, starostka Dražůvek na Hodonínsku: Trvá to už příliš dlouho (řeč byla o pandemii koronaviru – pozn. redakce) a naději z veřejného prostoru není kde čerpat, média ukazují jen zmar a špatné zprávy. Nebudu tu rozebírat děti a jejich rok u počítačů nebo zavřené živnosti a obchody, to je kapitola sama pro sebe a velmi, velmi smutná. Bez pomyslného světélka na konci tunelu, ať už se přijímají vládní opatření taková nebo maková… jaký na tom hledat duchovní rozměr, pokud nejste odevzdaný fatalista? Tady už nejde o návrat k „rozežranosti“ předkovidové doby, ale o návrat k nutnosti pracovat, vzdělávat se, lidsky důstojně existovat… každý svým způsobem hledá vysvětlení, ale prázdných řečí už bylo ve veřejném prostoru tak moc, že přestaly působit. V těžké situaci hledáte podstatu, ne faleš...

Dá se to pojmout i jinak, ale to zřejmě nebude recept pro všechny. Jsme regionem, kde víra v existenci vyššího řádu, než je ten pozemský, je dosud součástí života. Ve farnosti máme šikovného mladého kněze, který nabídl, že v určitý čas bude lidem v kostele k dispozici, aby si, pokud mají potřebu, přišli popovídat. Já sama nejsem praktikující věřící a do kostela chodím jen o větších svátcích, ale považuji se za křesťanku. A tuto nabídku zajít do kostela – ne ke zpovědi, ale jen tak si popovídat, najít povzbuzení a pochopení, považuji za formu žádoucí psychoterapie.

A ještě jeden příklad – dokonce o něco dřív, než se tento moribundus u nás objevil (na slovo covid už mám alergii), oslovil obec jeden mladý pán (všimněte si, že zase mluvím o mladém člověku) s tím, že by na návrší nad Dražůvkami, odkud jsou vidět kostelní věže všech okolních obcí, rád postavil kapličku zasvěcenou sv. Anežce České jako patronce a ochránkyni nemocných a těch, kdo o ně pečují. Už z vlastní iniciativy nechal připravit i projekt a namalovat obraz světice. Svoji myšlenku konzultoval samozřejmě i s církví, která ho stejně jako obec podpořila. Na takovou věc potřebujete i oficiální povolení se všemi náležitostmi, což jsme absolvovali, a stavbu kapličky zahájíme ve chvíli, kdy to povětrnostní podmínky dovolí. Už byl posvěcen základní kámen a pokračuje finanční sbírka, do níž samozřejmě obec přispěje též.

A jak iniciátor celé akce na nápad přišel? Sám neví… prostě se stalo. Třeba se zázraky opravdu dějí...

* Karolína Koubová, primátorka statutárního města Jihlavy: V našem městě máme celkem propracovanou studii vizuálního smogu. Ta nebývá zcela běžnou součástí kulturních strategií, ale mohu ji jedině doporučit. Studie nám řeší například to, jak ve městě vypadají propagační a inzertní plochy, jak můžeme pomoci nájemcům vitrín v historickém centru města tak, aby domy ze 16. století nebyly ověšeny igelity a kolíčky na prádlo. Díky ní se nám podařilo omezit i reklamy na vozech MHD, taky aby nepokrývaly skla vozidel, což vítají i cestující, kteří nás na to sami upozornili. Jsem přesvědčena, že město si určitou regulaci v této oblasti zaslouží.

Osobně mám i velkou radost z projektu Jihlava vzdělává kulturou. Obecně totiž existuje obrovská nabídka kulturních aktivit pro školy, které se v ní však složitě orientují. Nám šlo o tom zkoordinovat poptávku škol, jejich vzdělávací plán a současně program kulturních organizací. Vzájemně si vyberou, na čem budou spolupracovat, dané téma je pak řešeno formou projektového vyučování a praktických poznatků. Děti samy vymýšlejí program, určují si obsah, hledají i financování. Tato spolupráce, kdy jsou rozvíjeny měkké dovednosti jako komunikace, fundraising apod. a hledají se synergie mezi vzděláváním a kulturou, jsou velice zajímavé i pro podnikatele, kteří na to slyší. Příklad je blíže popsán například na webu www.DobraPraxe.cz právě pod naším městem.

Další naší vizí rozvoje je nově vzniklá příspěvková organizace Brána Jihlavy. Jde ve své podstatě o agenturu, která je zčásti dotována městem, ale má výnosy i ze svého provozu, ze služeb, z fundraisingu, a to ideálně ze dvou třetin – i když to je možná příliš ambiciózní sen. Mimo provoz vybraných budov města ve vazbě na kulturu a cestovní ruch, je smyslem této „příspěvkovky“, aby úředníci magistrátu nevykonávali produkční práci například u městských oslav, trhů, kulturních akcí, kampaní a podobně. Je to taková prodloužená ruka města v oblasti kultury a cestovního ruchu.

* Tomáš Navrátil, prímátor statutárního města Opavy: Denně se na konkatedrálu (řeč byla o nedávné celkové obnově, kterou  od předchozích oprav po druhé světové válce prošla konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie v Opavě – pozn. redakce) byla o dívám z okna své kanceláře. Pohled na ni mě často vede k osobnímu zamyšlení nad současnou dobou, jejím vývojem a směřováním i nad duchovním a morálním odkazem těch, v jejichž práci dnes na opavské radnici pokračujeme… Pro mne – a myslím, že i pro mnohé další Opavany – je tento chrám, mimochodem druhé biskupovo sídelní místo, důvodem k hrdosti na město, v němž žijeme, a také jedním z prvních míst, kam přivádíme návštěvy, které do slezské metropole zavítají.

* Kamila Černá, radní města Aš na Chebsku: Naším cílem je na jednom místě přehlednou a pochopitelnou formou informovat o životě ve městě a jeho okolí, pomáhat lidem s obtížným vyhledáváním dostupných služeb, řemeslníků, volných parcel na výstavbu, nabízet možnosti koupi bytu, pronájmu komerčních nemovitostí a rovněž upozorňovat na firmy, které jsou vstřícné ke svým zákazníkům (řeč byla o vzniku a fungování projektu Spokojení Ašákovi, informační platformě pro obyvatele Aše i jejích spádových oblasté – pozn. redakce). Především však jde o to probudit komunitní život a vytvářet pocit hrdosti na své město.

* Milan Čigáš, tajemník Městského úřadu v Litoměřicích: Kurz je ryze praktický (řeč byla o ošetřovatelském kurzu, který absolvovalo i několik zaměstnanců litoměřické radnice, aby pak jako dobrovolníci pomáhali na covidové jednotce místní nemocnice – pozn. redakce). Vše si v něm sami vyzkoušíte. Od zkušených zdravotníků si osvojíte nemálo teoretických znalostí, které si však hned ověříte v praxi. Osaháte si reálné pomůcky, chvíli jste v roli personálu, ale chvíli i pacientem. Zvládnutí základních jednoduchých technik péče pomůže ulevit nemocným a odlehčit profesionálním zdravotníkům. Jste „pečovatelem v záloze“.

V kurzu si projdete například částí věnovanou obstarání osobní hygieny včetně výměny plen a převlečení postele s pacientem na lůžku. Ono i takové zdánlivě jednoduché ustlání postele pro ležícího pacienta má svůj ohromný význam. Špatně ustlaná postel mu totiž může způsobit řadu bolestí. V přeneseném smyslu dobře nebo špatně ustlaná postel v nemocnici hraje stejnou roli jako slovo v našem životě. Dobře či špatně zvoleným slovem můžeme druhému člověku způsobit radost, ale také ublížit…

Pro mě osobně bylo velkým lidským a milým překvapením závěrečné školení v doprovázení umírajících. Otevřenost a lidskost lektorek –zdravotnic i přes všechny nutné obleky, holínky, troje rukavice, respirátor, štít a navzdory únavě až vyčerpání mě hluboce zasáhla do duše. Člověk nesmí ani v těchto náročných okamžicích zapomínat na to, že jsme lidé a musí doprovodit pacienta „na druhou stranu“, když nemohou být přítomní blízcí. Nikdo by neměl prožívat ani v těchto okamžicích opuštěnost a osamocenost. Nezastupitelnou roli hrají i (někdy opomíjení) nemocniční kaplani a právě „pečovatelé v záloze“.

* Vít Zeman, náměstek primátorky statutárního města Jihlavy: Při posuzování jednotlivých developerských projektů je třeba přemýšlet nad tím, aby provoz nutné dopravní či modrozelené infrastruktury odpovídal počtu obyvatel, na které obec dostává finance z rozpočtového určení daní. Je logické, že pro centrum města, s hustotou obyvatel kolem 100 obyvatel na hektar, budou provozní náklady nižší než například pro rezidenční čtvrti s hustotou 25 nebo 40 obyvatel na hektar.

* Jana Přecechtělová, výkonná ředitelka Sdružení místních samospráv ČR: Konzervace tratí (řeč byla o návrhu novely zákona č. 266/1994 Sb., o drahách – pozn. redakce), která je ze zákona dvojího druhu a má určitou logiku v případě zakonzervování vleček, např. ve výrobních areálech. Konzervace železničních úseků oproti tomu opravdu mohou znamenat v konečném důsledku zrušení tratě. Pokud totiž nebude o zakonzervovanou trať i nadále postaráno, tedy nebude docházet k pravidelné a základní údržbě, je jasné, že za několik let po konzervaci ke zrušení nakonec opravdu dojde. Máme logicky obavu z dopadů novely, neboť problém zrušených lokálek řešíme již dlouhodobě na několika místech republiky.

* Bohumil Augusta, ředitel a jednatel společnosti KŽC Doprava, která  v letech 2010 - 2012 zachránila 23 regionálních tratí před zánikem a je lídrem v segmentu železniční nostalgie a muzejnictvíV roce 2008 jsme od státu odkoupili krachující regionální dráhu Česká Kamenice – Kamenický Šenov, kterou jsme postupně začali sami svými silami opravovat, a v roce 2010 ji uvedli do stavu, kdy na ní mohly znovu vyjet vlaky. Dnes funguje převážně jako rekreační, protože se nachází na pomezí Českého Švýcarska a Lužických hor. Obnovení provozu po 10 letech úsilí nově přivedlo na trať mezi 10 až 20 tisíci cestujících, kteří v rozsahu březen a říjen využívají vlaky k přepravě. Pozoruhodné je, že se nenaplňuje pouze turistická doprava, ale trať, která nemusela už vůbec existovat a mohla být vytrhaná nebo rozkradená, lidé v rámci základní dopravní obslužnosti používají i k běžným cestám, protože naše vlaky na této trati suplují (doplňují) i autobusy veřejné linkové dopravy. A díky integraci do krajského dopravního systému se provoz na trati vyplácí cestujícím, ale i městům a obcím v okolí.

Dráhu provozujeme (tzv. administrativně) ročně za 1,5 milionu Kč, což zahrnuje náklady na kontrolu a měření dráhy, opravy nezbytných havarijních částí, legislativu dráhy, náklady na doklady, a pak provádíme systémově obnovu svršku uceleně tam, kde je to třeba. S tím vším se vejdeme ročně do 1 500 000 Kč. A efekt je vidět.

U Správy železnic (SŽ) se jedná u násobně vyšší částky, ale nelze přesně srovnávat malého provozovatele jedné dráhy s velkým SŽ, která provozuje 95 % sítě v ČR. SŽ je ve všem dražší, tak, jak to bývá, ale taky ve všem efektivnější, protože na to vše mají zázemí, základu, mechanizaci a hlavně peníze.

* Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje: Hlavním účelem založení Krajského investičního fondu je přispět obcím a městům kraje na investice do veřejné služby, školství, sportu, kultury či společenského života. Slíbili jsme, že napumpujeme krajské peníze do jihočeských měst a obcí a Krajský investiční fond nám to umožní... Díky tomu, že spojíme financování z kraje, obce a případně státu, můžeme pro Jihočechy postavit během roku spoustu staveb, které by bez toho ještě dlouho nevyrostly a na něž třeba roky čekají. Když pomůžeme obcím 200 miliony korun z krajského rozpočtu, může to znamenat, že se nakonec prostaví stavby za 500 milionů korun. A to už bude v kraji vidět.

* Jiří Jirásek, předseda představenstva a generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s.: V ČMZRB téma úspor energií a snižování emisí vnímáme jako velmi naléhavé a celospolečensky žádoucí. Ale také víme, že na úrovni obcí, měst a krajů mnohdy vyvstávají problémy už s vlastní přípravou energeticky úsporných projektů. Právě v jejich případě totiž často bývá nutné určitou část finančních prostředků vynaložit již ve fázi zvažování myšlenky projektu – například je třeba zpracovat studii proveditelnosti, energetický posudek a vyhodnotit možné přínosy projektu apod, přičemž nezřídka jde o poměrně značné výdaje.

Proto jsme připravili program ELENA (European Local ENergy Assistance), který firmám, ale také municipalitám zajistí komplexní servis při přípravě energeticky úsporných projektů, a to za zlomek nákladů. Mělo by jít o projekty renovace stávajících nemovitostí, případně o cílené investice do stavebních a technologických opatření typu EPC projektů, kdy územní samosprávný celek na začátku svého projektu nepotřebuje žádné vlastní financování, protože to pro projekt zajistí dodavatel služby a obec mu pak až následně jeho investici splácí v rámci dosažených energetických úspor.

Ve vztahu k obcím, městům a krajům, ale třeba také jejich dceřiným společnostem náš servis k zahrne úvodní poradenství a komplexní hodnocení vybraných projektů.

Dokážeme také zpracovat zadávací dokumentaci pro veřejnou zakázku na výběr poskytovatele energetických služeb – a kromě toho v rámci programu ELENA budeme umět zajistit i pomoc se zpracováním všech dokumentů, které jsou zapotřebí pro žádost o podporu z příslušných dotačních programů. Ale je možné využít i finanční nástroje, čili naše finanční poradenství v rámci programu ELENA bude využitelné pro všechny typy financování projektů.

Chtěl bych také zdůraznit, že v rámci tohoto programu budeme schopni uhradit 90 % nákladů spojených s přípravou energeticky úsporného projektu, a to díky tomu, že máme prostředky z programu HORIZON 2020 spravovaném Evropskou investiční bankou. Samotné financování projektu pak může být financováno z různých zdrojů, přičemž obce, města a kraje mohou využít OP Životní prostředí v gesci Ministerstva životního prostředí nebo OP Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu a nevylučujeme ani využití běžných komerčních úvěrů.

* Karel Havlíček, vicepremiér a ministr dopravy: Letos dokončíme i přestavbu křižovatky Rádelský Mlýn u Jablonce nad Nisou i silnici I/27 Plzeň, Třemošenský rybník – Orlík. Zahajovat v letošním roce budeme například obchvat Jaroměře, Mělníka, Nové Paky, Klatov či Olbramovic, silnici I/53 ze Znojma do Lechovic nebo I/34 ze Stráže nad Nežárkou do Lásenice.

* Luděk Tesař, ekonom: Obce se zatím uskromňovat nemusely a i rok 2020 byl na ně moc hodný. Nejen na obce bude mít ekonomika své elektrizující účinky teprve tehdy, až se ukáže ve své nezakleté podobě a skončí veškerá omezení (pokud někdy). Myslím, že až rok 2022 bude pro obce adrenalinovým zážitkem, ale nemalujme čerta na zeď příliš sytými barvami.

Jsem přesvědčen o tom, že ani zhoršení stavu veřejných financí, nebo snad dokonce hrozba státního bankrotu by nemusely v lidech vyvolávat stres. Jde jen o to, aby se našinec včas na bankrot psychicky připravil a nedělal zbytečné zmatky. Všem by nám měli být inspirací Řekové, kteří si bankrot dovedli užít. Ne nadarmo se bohové kdysi usídlili právě u nich na Olympu.

* Věra Kameníčková, analytička CRIF, a. s.: Rozpočtové hospodaření obcí v nestandardním roce 2020 poznamenal meziroční propad daňových příjmů (o 14,3 mld. Kč), který byl do značné míry kompenzován jednorázovým příspěvkem státu (13,4 mld. Kč) a značný růst neinvestičních dotací. Je nutné poznamenat, že rozdělování sdílených daní mezi obce podléhá jiným kritériím, než které bylo použito pro rozdělení jednorázového příspěvku (podle počtu obyvatel). Takže se dá odvodit, že větší obce na této kompenzaci vydělaly méně než ty malé.

Pozitivním rysem je skutečnost, že kapitálové příjmy v roce 2020 sice vzrostly, byť jen málo. Obce i v tak těžkém období dokázaly meziročně zvýšit objem kapitálových výdajů. K tomu jim pomohl i růst investičních dotací. Dosažení přebytku rozpočtu a doplnění úspor svědčí o tom, že obce jako celek se se zhoršenými podmínkami poměrně vypořádaly dobře. Je nutné dodat, že to, co platí pro celek, nemusí nutně platit i pro jednotlivé segmenty obcí – a už vůbec ne pro jednotlivé obce.

Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Ústavní soud dal za pravdu městu Pelhřimov, že z oprávnění obce v samostatné působnosti při „ochraně veřejné zeleně na veřejném prostranství“ coby místní záležitosti obecně závaznou vyhláškou ukládat povinnosti „k zajištění udržování čistoty ... zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně“ nelze v žádném případě dovodit, že je také oprávněna tuto činnost přímo provádět, a to na vlastní náklady, resp. za ni nést odpovědnost. Odpovědnost za nesplnění obecně závaznou vyhláškou stanovených povinností nese výlučně vlastník, příp. uživatel dotčeného pozemku, byť podléhá režimu veřejného prostranství.

Ústavní soud pak vyslovil dokonce pochybnost nad tím, zda péči o silniční vegetaci (ve smyslu ustanovení § 15 zákona o pozemních komunikacích), byť v průjezdním úseku silnice v intravilánu obce (§ 8 zákona o pozemní komunikaci) lze vůbec podřadit pod místní (lokální) záležitosti ve smyslu ustanovení § 35.

Co si z nálezu Ústavního soudu odnést pro každodenní praxi? Především to, že žádný předmět sporu není příliš „malý“ tehdy, zasahuje-li se do základních principů samosprávy a když stát vyvíjí snahu jednak rozšiřovat její povinnosti (bez zákonného zmocnění), a jednak rozšiřovat své možnosti obci nařizovat „kde co“ (rovněž bez zákonného zmocnění). Protože jde většinou o právní otázky poměrně složité co do znalosti veřejného a ústavního práva, nepochybně je dobré vzít si po bok advokáta, a spolu s ním vést tyto spory v zájmu ochrany samosprávy a její podstaty.

Město Pelhřimov neustoupilo, přestože zdánlivě šlo „jen dva stromy“. Ve skutečnosti se však jednalo o mnohem víc – o to, co si stá může vůči samosprávě dovolit, tedy o meze jeho oprávnění.

Pavel Žalud, Zdeněk Valášek, pracovníci oddělení přestupků a voleb správního odboru Krajského úřadu Libereckého kraje: Stát přikázal, aby základní přestupkovou agendu – tedy přestupky proti pořádku v územní samosprávě, proti veřejnému pořádku, proti občanskému soužití a proti majetku – vykonávaly všechny obce, bez ohledu na to, zda jsou k tomu vůbec vybaveny, a to především dostatečným počtem kvalifikovaného personálu. Výsledkem pak je, že obce (zejména ty menší, kterých je však většina) jsou nuceny uzavírat veřejnoprávní smlouvy s jinými obcemi, aby tyto za ně agendu přestupků vykonávaly.

Například v Libereckém kraji (druhém nejmenším ze 14 krajů v republice) je 215 obcí, ale pouze 34 z nich projednávají přestupky. Tedy 181 obcí jenom v Libereckém kraji muselo uzavřít veřejnoprávní smlouvy s jinou obcí, aby dostálo svým povinnostem, které na ně uvalil stát v rámci přenesené působnosti, a následně zaplatit ze svých rozpočtů větším obcím nemalé částky (které jim stát plně nerefunduje) za to, že za ně budou vykonávat přestupkovou agendu. Tím ze svých malých rozpočtů ve své podstatě mohou dotovat výkon státní správy.

To je stav, který do problematiky řešení přestupků nepřináší nic pozitivního a je podle našeho názoru do budoucna neudržitelný.

* Marie Vítová Dušková, Odbor Hlavního architekta eGovernmentu, Ministerstvo vnitra ČR: Uživatelů otevřených dat v České republice postupně přibývá. Jejich zkušenosti s využitím těchto dat se zvětšují a zároveň stoupají jejich nároky na kvalitu publikovaných datových sad - jednak na kvalitu dat samotných a také na kvalitu jejich popisu, tedy metadat.

Sjednocování podoby zveřejněných dat napříč poskytovateli pomocí otevřených formálních norem významně přispívá ke zvyšování kvality publikovaných dat a usnadní jejich uživatelům následné další zpracování v aplikacích a službách pro občany, nebo při interním využití ve firmě. Připomeňme, že uživatelem dat může být i obec nebo jiná organizace veřejné správy a samosprávy. Požadavky týkající se kvality se ale vztahují nejen na data samotná, ale také na jejich metadata.

Metadata jsou strukturovaná data, která poskytují informaci o jiných datech. Příkladem metadat může být katalogizační lístek v knihovně obsahující popis knihy, například data o původu a umístění knihy. Podobně fungují katalogizační záznamy poskytující informace o datech registrovaných v Národním katalogu otevřených dat, který je součástí Portálu otevřených dat (data.gov.cz). Národní katalog otevřených dat (data.gov.cz/datové-sady) slouží jako centrální místo, kde najdeme všechna otevřená data publikovaná v České republice. Stejně jako katalog knihovny obsahuje na katalogizačních lístcích metadata o jednotlivých knihách, obsahuje Národní katalog otevřených dat metadata o registrovaných datových sadách. Tato metadata zahrnují položky jako např. název, popis, klíčová slova, téma datové sady, periodicita aktualizace, kontakt na kurátora dat nebo odkaz na technickou dokumentaci.

* Martin Lukáš, konzultant pro veřejnou správu MIM Consulting s. r. o.: Současný vedoucí pracovník (manažer) v municipalitě je nucen zvládat rozsáhlou problematiku v různých oblastech řízení města a obce. Při řešení různých úloh je nucen se situovat do určitých pozic, které mu poskytnou dostatek prostoru k efektivnímu řešení úlohy. Manažerovo situování se do různých pozic znamená přebírání různých rolí, jako jsou interpersonální, informační či rozhodovací role.*

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

 

 

Jak zajistit občanům a firmám kvalitní internet. Jaká jsou úskalí výstaveb elektronických komunikací, které právní normy se jich týkají, návody na řešení majetkoprávních vztahů a služebností, prezentace Jednotného informačního místa aj. Celou řadu praktických témat souvisejících se sítěmi elektronických komunikací otevřel webinář, který v rámci projektu Broadband Competence Office ČR (BCO) zejména pro starosty a další představitele samospráv a pracovníky IT oddělení uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO), Český telekomunikační úřad (CTÚ) a Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR).

Pandemie koronaviru výrazně zvýšila poptávku veřejnosti po kvalitním, nejlépe vysokorychlostním internetu. Ministerstvo průmyslu a obchodu na tuto potřebu zareagovalo mimo jiné projektem BCO, který podporuje rozvoj sítí elektronických komunikací ve městech a obcích. „BCO tvoří centrála a koordinátoři, kteří působí v každém kraji České republiky. Pomáhají řešit konkrétní projekty a problémy, jsou přímými partnery pro samosprávu, jednají také s operátory. Během necelého roku fungování už realizovalo více než sedm set konzultací se zástupci měst a obcí, což je v současné situaci skvělý výsledek,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

Na webináři zazněly praktické zkušenosti BCO v souvislosti s internetem v území včetně služeb, které tato centra městům a obcím poskytují. „V padesáti městech a obcích už konkrétní projekty řešíme, často jde o komplikované případy. Jsme připraveni pomoci i jinde, stačí se na BCO obrátit,“ ujišťuje vedoucí projektu BCO Michal Manhart. Kontakt je možný mnoha způsoby, nejlépe přes webové stránky https://bconetwork.cz/, kde jsou zveřejněny všechny potřebné informace.

Obrátit se na BCO doporučují i Sdružení místních samospráv ČR a Svaz měst a obcí ČR, obě organizace už proto podepsaly s MPO memorandum o spolupráci. „Našimi členy jsou především malé obce, které nemají k dispozici zázemí úřadu s mnoha odborníky a specialisty jako velká města. Pomoc proto potřebují i v oblasti internetu. Jsme za vznik a možnosti BCO rádi,“ dodává předseda SMS ČR Stanislav Polčák, který memorandum o spolupráci podepsal během webináře.

Spolupráci s BCO v praxi na webináři popsali i dva starostové. „My jsme sice větší město, ale internet je tak složitou oblastí, že jsme za podporu ze Ministerstva průmyslu a obchodu a jeho projektu Broadband Competence Office ČR rádi. Počítáme s ní i do budoucna,“ uvádí starostka města Valašské Klobouky Eliška Olšáková. „Jsem v kontaktu s krajským koordinátorem, který mi poskytl řadu cenných informací a rad. Určitě naši spolupráci hodnotím jako přínosnou,“ dodává starosta obce Bolatice a senátor Herbert Pavera.

Na webináři, který sledovalo prostřednictvím počítačů zhruba 200 lidí a jejž lze zhlédnout na https://youtu.be/KurFfQbl1CE, ČTÚ prezentoval zavádění elektronických sítí s důrazem na specifika pro města a obce a Jednotné informační místo. Tato a další témata se budou podrobně probírat i na dalším webináři, který se uskuteční 22. dubna. Účast na akci je možná po registraci prostřednictvím webových stránek https://www.ctu.cz/, odkaz je i na webu https://bconetwork.cz/.

/zr/

K foto:

Zájem místních obyvatel o připojení k vysokorychlostnímu internetu zjišťují nyní i v obci Dobrná na Děčínsku, jejíž dominantou je rozhledna Sokolí vrch

Ilustrační snímek: web obce*

Mezinárodní konference obecních policií je ojedinělé a největší mezinárodní setkání obecních a městských policií ve střední Evropě a jejím dlouholetým mottem je „Jsme v první linii…“. Letos byla tato akce naplánována na březen – a jako vždy opět do Olomouce, ale kvůli pandemii koronaviru musela být odložena. „Jakmile to však bude možné, tak naše setkání zorganizujeme,“ vzkazuje společnost FT Technologies a. s., která je každoročně hlavním organizátorem této prestižní konference.

Konference je primárně je určena zástupcům obecních a městských policií, nechybějí na ní ani reprezentanti státní správy a územních samospráv, Integrovaného záchranného systému a bezpečnostních sborů, partnerských organizací, a v neposlední řadě ani akademické sféry. Každoročně se jí účastní okolo 200 účastníků.

Jde o ojedinělou platformu pro osobní setkávání a výměnu zkušeností, přičemž program je rozdělen na čtyři odborné panely – bezpečný prostor, technologie, prevence a edukace, legislativa. Součástí akce je vždy také bohatý doprovodný program.

Hlavním organizátorem je společnost FT Technologies a. s., která je považována za lídra trhu v oblasti informačních technologií pro obecní a městské policie. Ta je partnerem více než 150 měst a obcí v České republice, na Slovensku a v Polsku. Mezinárodní setkání zástupců obecních a městských policií začala pořádat před lety na základě jejich podnětu.

Již VI. Mezinárodní konference obecních policií, která se letos měla konat ve dnech 24.–26. 3. 2021, se nicméně s ohledem na současný vývoj pandemie covid-19 v tomto termínu neuskuteční. Jak uvedl Daniel Bednařík, předseda představenstva FT Technologies a. s., z pozice technologického lídra by tato společnost určitě dokázala uspořádat „neosobní“ konferenci v kyberprostoru, ale nechce tak učinit, protože nehodlá porušit tradici ojedinělé platformy osobního setkávání a výměny zkušeností s nezaměnitelnou atmosférou. Proto se po dohodě se svým partnerem, Právnickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci, rozhodla přesunout konferenci na neurčito, avšak s příslibem zorganizovat ji, jakmile to bude možné.

Věřte, že tomuto rozhodnutí předcházela řada diskusí a že tento verdikt nás nikterak netěší. Vnímáme však realitu spočívající v prioritách zvládnutí této pandemie a zejména podstatnou úlohu vás, samospráv a obecních a městských policií, o určité formě únavy a potřeby následné regenerace zainteresovaných nemluvě. Svoji roli pak má i značná nejistota při přípravě samotného setkání,“ vysvětlil Daniel Bednařík. A uzavřel: „Vážení přátelé, jste to vy, kdo vytváří tu neodmyslitelnou atmosféru na konferenci, o to více nás mrzí, pokud naše rozhodnutí u Vás možná vyvolalo určitý smutek. Neztrácejme však naději a věřme, že jakmile to bude možné, tak naše setkání zorganizujeme. Považujeme to za náš závazek vůči vám všem.“*

Celé sdělení Daniela Bednaříka je publikováno na stránce www.fttech.org/konference2021, kde naleznete i odkazy na předchozí ročníky konference. Doporučujeme také sledovat profil společnosti: www.facebook.com/FTTechnologiesOlomouc.

/zr/

Ilustrační foto: FB profil FT Technologies a. s.

Otevřeno každý pracovní den, možnost on-line objednání, důraz na transparentnost nebo na společenskou odpovědnost. Takové služby nabízí Magistrát města Prostějova, který byl letos Ministerstvem vnitra vyhodnocen jako nejlepší městský úřad Česka v soutěži Přívětivý úřad.

Magistrát města Prostějova má jednu z nejdelších otevíracích dob mezi srovnatelnými úřady. Na agendy, jako jsou vyřízení občanského průkazu, cestovního pasu nebo řidičského průkazu, nabízí možnost on-line objednání na konkrétní termín, čímž zkracují dobu vyřízení a odbourávají čekání. Všechny zásadní informace o svých požadavcích se klienti dozvědí přímo z webových stránek, na kterých lze najít také celou řadu návodů, rad nebo materiálů z jednání zastupitelstva. Ministerstvo vnitra ocenilo Prostějov právě kvůli komplexitě nabízených služeb.

Na dalších příčkách se umístila města Kolín a Litoměřice. Město Kolín dlouhodobě zavádí technologie vedoucí k SMART City. Vedle mobilní aplikace úřadu nebo systému chytrého parkování také pracují na elektronizaci a automatizaci interních procesů úřadu nebo na odpovědném energetickém managementu veřejných budov.

Loňský vítěz, město Litoměřice, se v soutěži umístil na třetí příčce. Vedle svého kvalitního standardu služeb letos upoutal také pobočkou matriky přímo v nemocnici nebo nově zpracovaným jednotným vizuálním stylem města.

Soutěž Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností pořádalo Ministerstvo vnitra již popáté. Letošní ročník byl přerušen pandemií nového typu koronaviru. Ačkoliv se tedy průzkum mezi obcemi konal již v únoru letošního roku, k vyhlášení vítězů mělo dojít v rámci konference Moderní veřejná správa, ta byla ovšem kvůli epidemickým opatřením zrušena.

Vítězové v jednotlivých krajích obdrží distanční formou tradiční samolepku stvrzující přívětivost, kterou si úřady vylepují na vchodové dveře, a také diplomy. Pro první tři úřady jsou připraveny trofeje.

Přívětivý úřad je soutěží, kterou Ministerstvo vnitra propaguje moderní a kvalitní služby městských úřadů. Letos se jí účastnilo 142 úřadů obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vyplnily on-line dotazník. Tím ministerstvo sleduje stav služeb v elektronizaci, komunikaci, transparentnosti, participaci, klientském servisu nebo společenské odpovědnosti.

K soutěži je vydávána také sbírka dobré praxe nadstandardních služeb úřadů, viz: Sbírka dobré praxe 2020.

CELOREPUBLIKOVÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

Prostějov,

Kolín,

Litoměřice.

KRAJSKÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

* Jihočeský kraj:

České Budějovice,

Český Krumlov,

Tábor.

* Jihomoravský kraj:

Brno,

Kyjov,

Hustopeče.

* Karlovarský kraj:

Cheb,

Karlovy Vary,

Ostrov.

* Kraj Vysočina:

Žďár nad Sázavou,

Moravské Budějovice,

Třebíč.

* Královéhradecký kraj:

Jičín,

Trutnov,

Nový Bydžov.

* Liberecký kraj:

Liberec,

Jablonec nad Nisou,

Turnov.

* Moravskoslezský kraj:

Ostrava,

Opava,

Karviná.

* Olomoucký kraj:

Prostějov,

Šumperk,

Přerov.

* Pardubický kraj:

Lanškroun,

Chrudim,

Moravská Třebová.

* Plzeňský kraj:

Plzeň,

Přeštice,

Rokycany.

* Středočeský kraj:

Kolín,

Slaný,

Kladno.

* Ústecký kraj:

Litoměřice,

Most,

Děčín.

* Zlínský kraj:

Valašské Klobouky,

Otrokovice,

Vsetín.

* Praha:

MČ Praha 13,

MČ Praha 2,

MČ Praha 7.

Další informace na: Přívětivý úřad obcí III. typu 2020.

/zr/

Ilustrační foto:

Prostějovský magistrát

Foto: archiv statutárního města Prostějova

 

Představitelé Sdružení místních samospráv ČR, Svazu měst a obcí ČR a Spolku pro obnovu venkova ČR za podpory Národní sítě Místních akčních skupin ČR, primátora hl. m. Prahy a hejtmanů Pardubického kraje a Libereckého kraje dnes v Praze podepsali Malostranskou deklaraci, v níž vyzývají vládu a parlament, aby otevřely diskusi vedoucí k posílení financování samospráv v ČR a zahrnuly samosprávy do legislativního procesu přizváním zástupce územních samospráv do Legislativní rady vlády.

Deklarace byla přijata při příležitosti shromáždění starostů na Malostranském náměstí v české metropoli. Její signatáři přitom zdůraznili, že obce, města a kraje jsou solidární se státem v této nelehké době a uvědomují si, že pandemie koronaviru a její důsledky představuje největší výzvu naší země v moderní historii, ale také vlastní zodpovědnost při jejím zvládnutí.

Územní samosprávné celky přitom počítají s poklesem inkasa sdílených daní v nadcházejícím období. Ovšem nemohly souhlasit s postupem státu, kdy tento očekávaný pokles ve sdílených daních byl v jejich rozpočtech dále prohlouben zákonem o kompenzačním bonusu (zákon č. 159/2020 Sb.). Vítají proto jednoznačné rozhodnutí senátorů napříč politickým spektrem poskytnout kompenzaci obcím a městům. Oceňují, že se k pomoci územním samosprávám přihlásila i vláda ČR. "Konstatujeme, že je důležité poskytnout pomoc obcím a městům rychlou cestou bez zbytečných prodlení a bez administrativní zátěže. Věříme, že se pomoc státu bude týkat i krajů, jež také nesou podstatnou část nákladů krize," praví se v té souvislosti v deklaraci.

Územní samosprávy v deklaraci prohlašují, že je jejich cílem udržet naplánované investice, a pomoci tak opět „rozpohybovat“ regionální ekonomiku. "Ovšem bez pomoci státu takový postup bude obtížný, ba dokonce u řady samospráv nemožný. Vyzýváme tak vládu ČR a Parlament ČR k dlouhodobé systematické podpoře samospráv naší země, posílení jejich rozpočtů i pravomocí v souladu se zásadou subsidiarity, ale také k zásadní redukci administrativní zátěže a byrokracie. Finanční podpora samospráv znamená transparentní užití veřejných zdrojů nejblíže občanům," konstatují signatáři Malostranské deklarace.

Proto vyzývají Parlament ČR a vládu ČR k zásadní diskusi o financování samospráv v naší zemi a k posílení příjmů samospráv. "Podporujeme návrhy zákonodárných iniciativ - změnu rozpočtového určení daní (RUD), které podaly Liberecký kraj, Pardubický kraj a Zlínský kraj. Konstatujeme, že zejména menší města, obce a strukturálně postižené regiony pocítí dopady krize nejcitelněji, ty však na svých účtech nedisponují výraznými přebytky hospodaření, jak se často zavádějícím způsobem uvádí. Proto žádáme, aby do iniciativ na změnu RUD byly zařazeny i menší města a obce, přičemž na žádnou samosprávu by změna RUD neměla dopadnout negativně," apelují na vládu a parlament signatáři deklarace.

V závěru Malostranské deklarace se zdůrazňuje: "Opakovaně žádáme vládu ČR, aby do Legislativní rady Vlády ČR byli zahrnuti i zástupci samospráv. Pokládáme za nešťastné, pokud při přípravě legislativních návrhů samosprávy nemají byť jediného delegovaného zástupce v tomto významném legislativním orgánu Vlády ČR. Žádáme také Parlament ČR, aby při přijímání nové legislativy minimalizoval jejich administrativní zátěž a rovněž aby našim stanoviskům byla ze strany obou zákonodárných sborů Parlamentu ČR věnována zvýšena pozornost."

/zr/

Foto: Zástupci obcí a měst dnes na pražském Malostranském náměstí

Foto: FB Sdružení místních samospráv ČR*

 

 

Kompenzace obcím ve výši 1200 Kč na obyvatele, kterou včera schválila vláda, neřeší celý problém výpadků obecních rozpočtů. Svaz měst a obcí ČR právě sbírá reálná data z obcí, která představí co nejdříve, a varuje: Zastavte legislativní chaos, dejte obcím jistotu, že jim už další peníze nevezmete, a pojďte se domluvit na systému účelových dotací a využití EU fondů.

„Vláda konečně vyslyšela naše hlasy a pochopila, že peníze, které si od obcí půjčila musí co nejrychleji vrátit. Děkujeme za to. Snad není pozdě. Propady v příjmech samospráv v řádu několika miliard korun však způsobí také další schválená protikrizová opatření, jako jsou snížení DPH na některé služby nebo možnost zpětného uplatnění daňové ztráty podnikatelů, problém tedy ještě není vyřešen,“ upozorňuje předseda Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) a starosta Kyjova František Lukl.

Květnový průzkum SMO ČR, kterého se zúčastnilo bezmála 400 obcí a měst, ukázal, že radnice pozastavují a ruší tisíce investičních projektů v předpokládané hodnotě téměř 30 miliard korun. V těchto dnech probíhá jeho aktualizace, která už z prvních reakcí ukazuje na propady obecních příjmů kolem 35 %. Starostové již neřeší jen investice, ale pokrytí nákladů na běžný provoz obce.

Dopad dosavadních vládních opatření na obecní rozpočty podle odhadů převýší 30 miliard korun, navržená kompenzace tak nepokrývá ani polovinu celkové ztráty. „Na podzim se musíme ještě vrátit k jednacímu stolu. Budeme mít reálná čísla, jak s rozpočty obcí zamávala pandemie,“ uvádí František Lukl.  

Další body, o kterých chce svaz teď s vládou jednat, jsou nasměrování dotačních programů a zastavení legislativní nejistoty. Požaduje jasný příslib, že další opatření už nebudou nijak zasahovat do příjmů územních samospráv. Kromě výrazného propadu daňových příjmů jsou právě nejistota a legislativní chaos nejčastěji zmiňovaným argumentem starostů k zastavení investic.

Dotační tituly musí být vypsány tak, aby co nejlépe kopírovaly investiční priority obcí a byly dosažitelné pro všechny, s minimální administrativní náročností. Svaz bude také požadovat maximální respektování investiční autonomie samospráv.

„Starostové potřebují jistotu a pomoc státu, aby se mohli pustit do tak potřebných investic. Před námi je ještě spousta práce, proto co nejdříve zasedněme k jednacímu stolu a pojďme zachránit stavební sezónu 2021, ta letošní je už částečně ztracená,“ dodává František Lukl.*

/zr/

K foto:

Obec Dívčí Hrad na Krnovsku měla na rok 2020 naplánované čtyři velké investiční akce, ale zřejmě uskuteční pouze dvě. Letos tato obec vyhrála zvítězila v soutěži Náš evropský projekt a obdržela příspěvek na obecní slavnost ve výši 75 tisíc korun. V soutěži zabodovala svým projektem Zateplení bytových domů v Dívčím Hradě (na snímku).

Foto: web obce

 

Hospodářské a sociální následky pandemie koronaviru budou obrovské, a to nejen z národohospodářského pohledu, ale postihnou možná mnohem více i lokální a regionální úroveň. Svaz měst a obcí ČR proto žádá, aby nebyla v budoucím období vzhledem k potřebě obnovy ekonomiky snižována či nijak výrazně omezována (ne-li zastavena) podpora ze strany státu a prostřednictvím EU fondů, neboť by tak došlo k pozastavení investičních akcí ve městech a obcích.

Nejvíce postižené krizí jsou zejména ekonomické oblasti, které mají místní a regionální charakter často se značným významem pro zaměstnanost a život v území, jako jsou cestovní ruch, lázeňství, služby, malí či střední podnikatelé. Kromě toho jsou fatálně zasaženy i oblasti života, které se ani doposud nebyly schopny bez podpory ze strany místních a regionálních orgánů a ekonomických subjektů svázaných s územím obejít, jako je sport, kultura, péče o potřebné skupiny obyvatel, sociální péče obecně a podobně. Na podpoře místních orgánů bývá též zcela závislé fungování různých zájmových organizací a spolků, které se ve velké míře aktivně zapojily během krize,“ vysvětluje František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) a starosta Kyjova.

Města a obce jsou prokazatelným motorem rozvoje místní a regionální ekonomiky, v součtu pak druhým největším veřejným zadavatelem po vládě, role měst a obcí je v tomto ohledu nejen významná, ale v budoucnu realizované investice jsou klíčovým spouštěčem dalších projektů. Je tak důležité, aby města a obce získaly z národní a EU úrovně finanční podporu v dostatečné míře a za rozumných podmínek.

Ve veřejných zakázkách chceme podporovat místní podnikatele, proto by měla být možnost zohledňovat i místní příslušnost uchazeče. Tím v konečném důsledku i šetříme životní prostředí a celkově zvýšíme efekt vynaložených veřejných prostředků pro místní ekonomiku, trh práce a sociální stabilizaci. Města a obce dokážou opět nastartovat svoji a tím i národní ekonomiku, stačí, když nám vláda nebude házet klacky pod nohy,“ konstatuje dále František Lukl.

SMO ČR proto zdůrazňuje, že by budoucí podpora a také politika soudržnosti měla být nastavena pragmaticky a jednoduše, příjemci potřebují předvídatelné a jednoznačné prostředí, ve kterém se zorientují rychle a umožní jim to prostřednictvím plánovaných projektů řešit jejich potřeby. Bude rozumné snížit požadavky na tematickou koncentraci, aby bylo možné v rámci obnovy využívat prostředky politiky soudržnosti cíleně, flexibilně a co nejefektivněji, a to na různé projekty podle potřeb a rozvojového potenciálu území a také dle nutnosti reagovat na dopady pandemie.*

Klíčové postoje vůči nastavení budoucích finanční podpory mj. z EU fondů shrnuje Svaz měst a obcí ČR ve své Pozici k budoucí podobě politiky soudržnosti a dalších politik EU po roce 2020, kterou naleznete zde:  https://www.smocr.cz/Shared/Clanky/9068/stanovisko-smocr-budoucnost-po-roce-2020-04052020.pdf .

/zr/

 

K foto

František Lukl: Ve veřejných zakázkách chceme podporovat místní podnikatele, proto by měla být možnost zohledňovat i místní příslušnost uchazeče. Tím v konečném důsledku i šetříme životní prostředí a celkově zvýšíme efekt vynaložených veřejných prostředků pro místní ekonomiku, trh práce a sociální stabilizaci.

Foto: archiv SMO ČR

 

Netrpěliví knihomolové z Bohumína na Karvinsku se dočkali. Od včerejška jsou v provozu všechny pobočky tamní městské knihovny. Umožnila to vláda, která urychlila uvolňování opatření v souvislosti s šířením onemocnění covid-19. Hned první den zavítalo mezi knihovnice přes sto věrných čtenářů. Někteří z nich čekali na otevření už ráno.

Knihy jsem si záměrně šetřila, vracela jsem je postupně do biblioboxu před knihovnou a nečetla je tak rychle jako obvykle, ať s nimi vydržím až do otevření. Dokonce jsem už sáhla do domácí knihovničky a znovu si přečetla Babičku od Boženy Němcové,“ prozradila přede dveřmi knihovny jedna z čekajících čtenářek pár minut před jejím otevřením.

Půjčování i vrácení knih probíhá za zpřísněných hygienických podmínek. Omezen je například počet lidí, kteří v ní najednou mohou být. Čtenáři musí mít roušku a u vstupu použít připravenou dezinfekci. „V dospělém oddělení v centru Bohumína může být v jednu chvíli pouze pět čtenářů, dva návštěvníci pak v dětském oddělení a teen zóně. Dva lidé současně jsou možní v pobočkách v městských částech, další musí čekat, až se místo uvolní,“ sdělil Karel Balcar, ředitel městské kulturní agentury K3 Bohumín.

Knihovna se teď zaměřuje především na rychlé odbavení čtenářů. Tzn. vrátit knihu a rychle si půjčit novou, aby se dostalo na všechny zájemce. Zatím není možné využít veřejný internet, zastaveny jsou i oblíbené kurzy nebo workshopy.

Knihy lze vracet 24 hodin denně přes speciální biblioschránku, kterou čtenáři najdou před knihovnou v centru Bohumína ve Vrchlického ulici. Tuto variantu knihovna preferuje, protože vrácené knihy jdou na dva dny do karantény, než jsou znovu k dispozici dalším čtenářům. V Bohumíně se kromě klasických knih půjčují ještě stolní hry a audioknihy.

„Všechny vypůjčené publikace budeme i nadále automaticky prodlužovat, a to až do 30. června. Počínaje včerejškem navíc vyhlašujeme amnestii na dříve nevrácené knihy a promineme našim čtenářům i poplatky za pozdní vrácení. Amnestie potrvá do konce června,“ dodal ředitel.

Knihovna v centru Bohumína je pro veřejnost otevřena od pondělí do pátku, a to od 8 do 12 hodin a od 13 do 17 hodin s výjimkou středy, kdy funguje pouze v dopoledních hodinách. Dětské oddělení spolu s teen zóou přivítá návštěvníky ve všední dny kromě středy od 13 do 17 hodin.

Stejnou otevírací dobu má i pobočka knihovny v městské části Skřečoň. Pobočka ve Starém Bohumíně je k dispozici dva dny v týdnu – v úterý a v pátek vždy od 13 do 17 hodin. V Záblatí si lidé mohou zajít půjčit knihu vždy v pondělky od 13 do 17 hodin.*

/tz/

Ilustrační foto: Pavel Čempěl

Vláda ČR včera rozhodla o zrušení zón placeného stání od dnešní půlnoci. Podle vedení Prahy je rozhodnutí překvapivé a příliš rychlé. Krizový štáb hlavního města minulý týden žádal vládu o zrušení tohoto mimořádného opatření k 11. květnu. Praha trvá na tomto termínu a primátor Zdeněk Hřib podepsal nařízení, kterým se v hlavním městě obnoví zóny placeného stání od 11. května.

Vláda v tom zas dělá jen chaos. Oznámit obnovení modrých zón tři hodiny před jejich znovuobnovením nedává smysl. Dnes jsem proto vydal nařízení o obnově platnosti modrých zón až od 11. května. Tento termín jsme chtěli po vládě a je domluvený i s jednotlivými městskými částmi,“ prohlásil primátor Zdeněk Hřib.

Minulý týden jsem obeslal všechny městské části, kde jsou zóny, a datum 11. května přišlo většině nejvíce přijatelné. Některé městské části už mají otevřené výdejny pro nová parkovací oprávnění, ale některé je otevřou až v pondělí 4. května,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr a dodal: „Nikdo samozřejmě nepřijde zkrátka. Všem lidem prodloužíme oprávnění o dobu, kdy byly zóny zrušeny. A to i těm, kterým během nouzového stavu platnost vypršela. Pro nové oprávnění si budou muset dojít pouze ti, kteří si oprávnění ukončili, nebo tací, kteří se přestěhovali nebo koupili nový automobil. Zóny placeného stání zvýhodňují rezidenty v místě jejich trvalého pobytu, což je často jejich jediná a logická možnost, kde zaparkovat. Je na čase, aby se tento režim zase brzo vrátil do své podoby.

Zrušení zón placeného stání bylo jedním z mimořádných opatření zavedených v rámci nouzového stavu a v Praze v prvních týdnech splnilo účel. V poslední době ale, zejména v centru, znamená dopravní problémy, proto již minulý týden Krizový štáb hl. m. Prahy požádal vládu o ukončení tohoto opatření právě k 11. květnu.*

Podrobnosti k zónám placeného stání v Praze jsou k dispozici na webových stránkách jednotlivých městských části nebo na webu: http://www.parkujvklidu.cz/cs/domovska-stranka/

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down