Organizace Pěšky městem zve na mezinárodní konferenci o chodcích a pro chodce ve městech, která se uskuteční v e dnech 21. a 22. října v prostorech pražského CAMPu (Centra pro architekturu a plánování). Akce se koná pod záštitou Magistrátu hl. m. Prahy a Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy.

Na účastníky akce  čeká program nabitý přednáškami zahraničních i českých expertů a několik zajímavých workshopů. Ve vztahu k chodcům se budou řešit témata jako doprava a plánování, klimatická změna, zdraví, ekonomika, děti ve městech a mnoho dalšího. Hlavním řečníkem bude prof. Carlos Moreno – vědec, zmocněnec starostky města Paříže pro smart cities a především autor konceptu tzv. 15minutového města. Nebude chybět ani příjemný networking u šálku dobré kávy.

Říjnové vydání Moderní obce k blížící se konferenci přinese rozhovor s Petrou Syrovou, předsedkyní spolku Pěšky městem, který konferenci pořádá. Ze zajímavého rozhovoru zde vyjímáme alespoň jednu z odpovědí paní předsedkyně: „Z mého pohledu je důležité dívat se na dopravu komplexně. Například automobilová doprava v Praze představuje pouze 33 % v dělbě přepravní práce, pěší doprava 23 %. Řešení typu „až budou postaveny obchvaty a dost parkovacích domů, pak můžeme zklidňovat centra měst“ nebude bez dalších opatření fungovat a bude způsobovat jen další nárůst automobilové dopravy.

Nabídneme-li lidem silnice, budou je využívat a za chvíli budou zase přeplněné a do měst bude proudit více aut. Současně s výstavbou okruhů musí být regulován vjezd aut do center měst (např. zdražením parkování či mýtným) a lidem nabízeny jiné možnosti cestování – kvalitní městská a příměstská doprava, bezpečné a komfortní cesty pro pěší či jízdní kola.

Pokud se na dopravu díváme v kontextu udržitelného rozvoje, tak vnímám, že nastal čas pro přerozdělení veřejného prostoru měst férovějším způsobem. S ohledem na klimatické změny, současnou pandemii, ale i zdraví obyvatel, kvalitu a hodnotu veřejného prostoru je třeba přehodnotit priority v organizaci dopravy a podporovat rozvoj pěší, cyklistické či veřejné dopravy, které prostředí měst i lidem prospívají.“*

Na konferenci se registrujte na webových stránkách Pěšky městem: https://peskymestem.cz/projekt/konference-pesky-mestem/ .

/zr, rš/

V Jablonci začali odvážet sníh z centra města na deponii za městskou sportovní halou. Ve městě je vytipovaných sedm míst, z nichž se bude sníh dnes a zítra odvážet. S úklidem a odvozem sněhu se objevují překážky,

V Jablonci nad Nisou napadlo od začátku zimní sezóny už 102 cm sněhu. Ten se po úklidu ulic, chodníků a zastávek městské hromadné dopravy začal hromadit a překážet. „Protože přestalo sněžit, začali jsme odvážet sníh z Mírového náměstí, pak přejdeme na dvůr městské policie a budeme pokračovat dál. Nejdéle však do 22. hodiny, kdy začíná noční klid. Zbytek budeme odvážet zítra,“ říká Martin Černý, vedoucí oddělení správy komunikací jabloneckého magistrátu. Sníh se pak bude odvážet z okolí městského divadla, Eurocentra, od přechodů pro chodce z ulic Generála Mrázka a Horního náměstí. Hromady sněhu brání v rozhledu při výjezdu ze Staré Osady na ulici Československé armády, na křižovatkách Revoluční x Pražská, Oblouková x Revoluční, Oblouková x Janáčkova, Palackého x U Kostela, Mládí x Palackého a Pionýrů x Vítězslava Nezvala.

Technické služby Jablonec, s. r. o., začaly plánovat postupný úklid parkovišť zvláště na sídlištích. Umísťují zde informativní tabule a žádají obyvatele, aby na dobu úklidu přeparkovali. „Letos se to vůbec neosvědčilo, auta zůstávají na svých místech, parkuje se i na zákazech nebo u kontejnerových stání,“ stěžuje si Martin Černý. Někteří však vůbec nedodržují aktuální dopravní značení a parkují i tam, kde nemají.

„Hodně je znát, že mnoho lidí je kvůli koronaviru  doma, buď pracují v režimu home office nebo jsou s dětmi. Na sídlištích je mnoho aut, u nichž je patrné, že dlouho nevyjela,“ konstatuje ředitel Městské policie Jablonec nad Nisou Michal Švarc a dodává, že nerespektováním dopravního značení typu Zákaz stání nebo zastavení s dodatkovou tabulkou ZA SNĚHU se řidič dopouští přestupku, za nějž mu hrozí sankce až do výše 2000 korun.

Na linku 156 se mají občané obracet podle Švarce také v případě, že zaznamenají vyhazování sněhu ze soukromých pozemků na veřejné komunikace. Na tento nešvar se hlídky strážníků i státních policistů nyní zaměřují. Také v tomto případě se dotyčný dopouští přestupku podle zákona o pozemních komunikacích: „…znečistí nebo poškodí dálnici, silnici nebo místní komunikaci, její součást nebo příslušenství, nebo veřejně přístupnou účelovou komunikaci s vozovkou“. V tomto případě může strážník městské policie uložit pokutu až ve výši 10 tisíc korun. příp. nahrát na mobil a předat na OSKO či dopravní úřad, jako přestupek. Další možností, jak přestupek oznámit, je nahrát jej na mobil a předat na oddělení správy komunikací či dopravní úřad nebo využít městskou aplikaci Lepší Jablonec.*

/zr/

 

 

 

 

 

 

Vláda ČR včera večer zrušila nařízení o zákazu placeného parkování s platností od dnešního dne, v Hradci Králové bude parkovací systém v provozu od čtvrtka 30. dubna. Kontrola parkovacích karet či úhrady parkovného a případný postih ze strany městské policie bude však v následujících dnech ještě v režimu domluvy a především informování, že systém zpoplatněného parkování v Hradci Králové je již v provozu.

Takovou změnu nelze zavést ze dne na den. Veřejnost potřebuje čas, aby se o obnovení zpoplatnění a regulace parkování dozvěděla, ne každý tuto informaci zaznamenal. Strážníci tak v prvních dnech obnovení zpoplatnění parkování budou přestupky řešit domluvou. Ale samozřejmě v případech, kdy řidiči, kteří budou této tolerance zneužívat nebo mají bohatou historii přestupků, již bude třeba k sankcím přistoupit,“ konstatoval primátor města Alexandr Hrabálek.

Městská policie bude také v těchto dnech dávat řidičům za stěrače informační letáčky, že parkovací systém je již v provozu a je třeba dodržovat jeho pravidla. „Toto přechodné období ale nelze stanovit na několik týdnů, dodržování pravidel parkování v našem městě se tak bude postupně kontrolovat důsledněji. Především v zónách v lokalitě Velkého náměstí a v Okružní ulici pod nadjezdem, kde jsou parkovací místa určená na konkrétní rezidenty, bude třeba pravidla začít dodržovat co nejdříve,“ upřesnil primátor.

Společnost ISP nyní postupně zapíná parkovací automaty a virtuální platební systémy, vše by mělo být v provozu od 30. dubna. „Cílem regulace parkování je dopravně odlehčit centru města a držitelům karet v rezidentních zónách. V době, kdy byla regulace zrušena, se bohužel stávalo, že senioři, kteří v doporučený čas mezi osmou a desátou hodinou odjeli na nákup, tak při svém návratu žádné volné parkovací stání nenašli,“ připomněla náměstkyně primátora pro oblast majetku Věra Pourová. „Městská rada by měla v příštím týdnu projednávat dočasnou úpravu parkování v modrých zónách Labská a Orlická kotlina. Formou SMS nebo pomocí mobilní aplikace pak bude možné vydat určité množství karet na jednotlivé dny, například pro řemeslníky nebo pro návštěvníky, kteří v těchto dnech svým blízkým a příbuzným dovážejí potraviny a nákupy tak, aby nemuseli pro papírovou formu karty na ISP,“ dodala náměstkyně.*

/zr/

Ilustrační foto: archiv hradeckralove.org

 

Vláda ČR včera rozhodla o zrušení zón placeného stání od dnešní půlnoci. Podle vedení Prahy je rozhodnutí překvapivé a příliš rychlé. Krizový štáb hlavního města minulý týden žádal vládu o zrušení tohoto mimořádného opatření k 11. květnu. Praha trvá na tomto termínu a primátor Zdeněk Hřib podepsal nařízení, kterým se v hlavním městě obnoví zóny placeného stání od 11. května.

Vláda v tom zas dělá jen chaos. Oznámit obnovení modrých zón tři hodiny před jejich znovuobnovením nedává smysl. Dnes jsem proto vydal nařízení o obnově platnosti modrých zón až od 11. května. Tento termín jsme chtěli po vládě a je domluvený i s jednotlivými městskými částmi,“ prohlásil primátor Zdeněk Hřib.

Minulý týden jsem obeslal všechny městské části, kde jsou zóny, a datum 11. května přišlo většině nejvíce přijatelné. Některé městské části už mají otevřené výdejny pro nová parkovací oprávnění, ale některé je otevřou až v pondělí 4. května,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr a dodal: „Nikdo samozřejmě nepřijde zkrátka. Všem lidem prodloužíme oprávnění o dobu, kdy byly zóny zrušeny. A to i těm, kterým během nouzového stavu platnost vypršela. Pro nové oprávnění si budou muset dojít pouze ti, kteří si oprávnění ukončili, nebo tací, kteří se přestěhovali nebo koupili nový automobil. Zóny placeného stání zvýhodňují rezidenty v místě jejich trvalého pobytu, což je často jejich jediná a logická možnost, kde zaparkovat. Je na čase, aby se tento režim zase brzo vrátil do své podoby.

Zrušení zón placeného stání bylo jedním z mimořádných opatření zavedených v rámci nouzového stavu a v Praze v prvních týdnech splnilo účel. V poslední době ale, zejména v centru, znamená dopravní problémy, proto již minulý týden Krizový štáb hl. m. Prahy požádal vládu o ukončení tohoto opatření právě k 11. květnu.*

Podrobnosti k zónám placeného stání v Praze jsou k dispozici na webových stránkách jednotlivých městských části nebo na webu: http://www.parkujvklidu.cz/cs/domovska-stranka/

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down