Úvodní rozhovor únorového vydání Moderní obce jsme připravili s Pavlem Drahovzalem, starostou obce Velký Osek na Kolínsku. Ten se také stal tváří aktuálního čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře).

Aktuální vydání však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Tématem měsíce tentokrát byl Zpětný odběr a recyklace. Jako vždy i i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách únorového čísla našeho časopisu vystupují.

* Pavel Drahovzal, starosta obce Velký Osek na Kolínsku: S určitou nadsázkou řečeno – mít mnoho peněz je pro obce důležité, ale mnohem podstatnější je, jak tyto peníze efektivně a smysluplně využijete. Stejně tak je důležité, aby příjmy obcí byly co nejstabilnější, nebyly tak moc vystaveny výkyvům ekonomiky nebo daňových změn...   ...Velký Osek patří k nemálo obcím, které si našetřily finanční rezervu na projekty a řešení nenadálých situací, ta naše činí zhruba 25 mil. Kč. V roce 2021 z ní využijeme na kofinancování dotovaných projektů okolo 16 mil. Kč. Rezervu jsme tvořili přibližně šesti let. Chci totiž připomenout argumentaci Svazu měst a obcí, který před projednáváním daňového balíčku varoval: Ano, obce jsou díky svým finančním rezervám většinou schopny rok či dva vydržet bez finančních kompenzací za daňový balíček. Jenže pak – až své finanční rezervy vyčerpají – jim nastanou velké problémy s předfinancováním projektů, neboť dotace jsou i dnes z velké části nastaveny tak, že žadatel o dotaci, tedy obec, realizaci podpořeného projektu zaplatí sám – a teprve po dokončení projektu obdrží dotaci. Banka však úvěr na uskutečnění projektu obci patrně neposkytne, pokud obec nedostojí kritériím rozpočtové odpovědnosti, což dnes banky velmi bedlivě sledují.

A paradoxně, jak někdo bude moci obci poskytnout dotaci, když obec na projekt nebude mít zajištěné kofinancování? Pravda, i dnes kofinancování činí třeba jen deset procent, ale často už třeba i 40, a třeba v oblasti energetické účinnosti klidně také 50 až 60 procent…

Například my svoji finanční rezervu chceme z velké části využít na dofinancování dotací podpořeného projektu rekonstrukce Dělnického domu na polyfunkční kulturně-společenské zařízení, kde nebude chybět ani nová knihovna. Projekt řeší i energetickou účinnost a využívání odpadního tepla plus fotovoltaiku, přičemž dotace pokryjí zhruba 50 %.

* František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR, starosta Kyjova, Manažer roku 2019: Současný stav nás nutí omezovat osobní kontakty s ostatními lidmi na minimum, ale současně urychluje nástup digitalizace do veřejné správy. Snažíme se hledat nové komunikační kanály k našim občanům, pořádáme videokonference, i školení absolvujeme na dálku. Takzvané smart technologie začínají být aktuálnější, než kdykoliv předtím. Idea chytrých měst se zhmotňuje a tato oblast nabízí nepřeberné množství příkladů dobré praxe.

Třeba v Kyjově nyní hledáme nástroje, jak oživit lokální ekonomiku tvrdě zkoušenou protiepidemickými opatřeními. Jako vůbec první město v Česku začínáme testovat "lokální" měnu nazvanou corrent. Funguje jako chytrá sleva. Každý z občanů, který se do projektu zaregistruje, dostane do virtuální peněženky 400 correntů. 1 corrent se rovná 1 koruně a uplatnit tuto měnu lze pouze u kyjovských obchodníků, a to až do výše 50% z celkové ceny nákupu. Tímto způsobem motivujeme naše občany, aby své peníze utráceli primárně v kyjovských obchodech. Ambicí projektu je znovu rozproudit ekonomiku a oživit poptávku občanů po službách kyjovských obchodníků.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Nejen dnešní složitá doba potvrzuje, jak je důležité, aby lidé byli součástí fungujících rodin, které si budou pomáhat, stejně jako to, aby žili v dobře řízených obcích, městech a krajích a aby za nimi pevně stála jejich země, tedy vlast. Pokud jde o obce, stát by byl bez nich zcela bezmocný, což pandemie jasně ukázala. Být v ústavě si proto samosprávná obec prostě zaslouží. Samospráva je pro fungování státu zcela nezastupitelná, a prestiž ústavně chráněné hodnoty jí patří.

* Zdislava Odstrčilová, místostarostka Valašského Meziříčí na Vsetínsku: Sociální služby komunitně plánujeme od roku 2008, čtyři roky nato už v rámci celého mikroregionu, který se plně kryje se správním obvodem našeho města jako obce s rozšířenou působností a zahrnuje 18 obcí se 42 tisíci obyvatel. Výhodou je, že zde tak máme celou škálu sociálních, ale i zdravotních služeb a současně je to ufinancovatelné. Velmi úzce navazujeme na aktivity ve Zlínském kraji, to se velmi osvědčilo. Pochlubit se můžeme dobrou spoluprací mezi jednotlivými aktéry. Zástupci sociálního odboru, jednotliví poskytovatelé sociálních služeb, úřad práce i jednotlivci, kteří se o problematiku zajímají, aktivně a dělně vzájemně spolupracují.

Zásadní jsou však finance. Ve městě máme dlouhodobě poměrně silnou finanční podporu z rozpočtu, aktuálně 9,72 mil. Kč. Částku už od počátku nedáváme poskytovatelům sociálních služeb najednou, ale dělíme ji podle jednotlivých sociálních služeb. Ve spolupráci se zmíněným mikroregionem Valašskomeziříčsko-Kelečsko je nastaven systém kofinancování sociálních služeb jednotlivými obcemi. Valná většina obcí mikroregionu (13) kofinancuje už nyní, další se snad přidají.

Zároveň velmi dbáme na to, abychom do komunitního plánování sociálních služeb všechny obce aktivně vtahovali a průběžně jejich zástupce vzdělávali. Má to svou logiku, obec je zadavatelem, má aktivně ovlivňovat danou síť služeb. Současně to zvyšuje ochotu celou věc kofinancovat.

* Michaela Sigmundová, advokátka: V tuto chvíli je připraven text petice starostů s tím, že zejména žádají Petiční výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, aby se zasadil o stanovení zákonem daného plošného zákazu jízdy nákladním automobilům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 12 tun a jízdním soupravám tvořeným nákladním automobilem, jejichž hmotnost převyšuje 12 tun. Celý text petice lze vyžádat u starosty Města Tovačov Marka Svobody, který je současně osobou jednající za petiční výbor. Dalšími členy petičního výboru je starostka obce Charváty Jarmila Kowalczuková a starosta obce Blatec Mojmír Dostál. Jistě by bylo vhodné, aby se k této petiční akci přidaly i další obce z celé České republiky, které po své linii bojují s nadměrnou kamionovou dopravou, jež zásadním způsobem narušuje klidné bydlení jejich občanům, působí škody na soukromém majetku, jakož i na majetku samotných obcí.

* Milan Pour, poslanec: Jako poslanec Parlamentu ČR se setkávám se starosty obcí, kteří se snaží řešit řadu palčivých témat a potřebovali by pomoc a spolupráci při řešení těchto témat od ministerstev, akademické obce a řady dalších institucí. Takže do projektu 12 výzev regionálního rozvoje jsou začleněna témata, která hýbou regiony napříč naší vlastí. Patří mezi ně například problematika vylidňování regionů, dostupnost služeb, životní prostředí, inovace, mobilita, internet, energetika, využití brownfieldů, zadržení vody v krajině, veřejná správa v regionech.

V projektu nechybí ani představení Strategie regionálního rozvoje ČR 21+, kterou připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Chtěl jsem formou několika seminářů propojit odborníky z různých institucí, kteří řeší danou výzvu, s praxí starostů. Podle pozitivního ohlasu na první seminář se tento cíl projektu daří naplňovat.

* Věra Kameníčková, analytička CRIF: Kraje vešly do letošního roku s výhledem na nižší daňové – a pravděpodobně i nedaňové a kapitálové příjmy, a s nižšími úsporami. Přitom mohou volně rozhodovat prakticky jen o té části rozpočtu, která v uplynulém roce zaznamenala pokles. Ekonomická situace se v roce 2021 oproti loňsku nejenže nezlepší, ale mohla by být i horší.  Představitelé krajů tak při konstrukci svých rozpočtů museli, více než kdy jindy, zvažovat, jak naložit s penězi ušetřenými v minulých letech a zda nevyužít úvěry více než dříve. Toto rozhodování se obvykle odvíjí také od toho, jak velké úspory či dluh měly kraje koncem roku 2020. Souhrnné údaje o hospodaření krajů za uplynulý rok však budou zveřejněny až v dubnu.

* Luděk Tesař, ekonom: Úroky z úvěrů nepřirozeně porostou. Za normálních poměrů by úroky klesaly, protože peníze jsou uměle do ekonomiky chrleny a je těžké je rozmnožit – ale to by nesměl stát být tak špatný hospodář. Stát tím, jak se zhoršuje jeho kondice, bude muset nabízet za státní obligace stále vyšší úroky, čímž zasáhne do trhu s úvěry. Zdraží se jak hypotéky, tak úvěry pro obce. Pro obce můžeme očekávat, že ze současných sazeb úvěrů na hodnotách zhruba 0,5 až 1,5 % p. a. se ocitneme běžně nad 1,5 %. Potkají se tu však dva vlivy: obrovská poptávka po penězích u států a nízká u lidí a firem. Dokud nebude ekonomika zase přirozená, bude těžké peníze legálně zhodnotit a vydělat.

* Eva Zamrazilová, předsedkyně Národní rozpočtové rady: Výsledky hospodaření státního rozpočtu za rok 2020 ukázaly, že celková odolnost českého hospodářství v obtížných podmínkách byla větší, než se čekalo. K menšímu než hrozícímu propadu ekonomiky a na ni navázaných daňových příjmů podle ní přispěla také některá vládní podpůrná opatření. Nyní je však potřeba přistupovat k dalšímu vytváření a prodlužování podpůrných programů již velmi obezřetně a soustředit se hlavně na to, aby bylo díky dostatku vakcín a efektivnímu plánu očkování co nejdříve vyřešeno zdravotní hledisko pandemie. Ekonomika pak bude mít možnost se nadechnout k růstu a veřejné finance se budou moci začít konsolidovat. Z tohoto pohledu je otázkou, zda nemohl být státní rozpočet pro rok 2021 co do deficitu ambicióznější.

* Roman Tvrzník, předseda představenstva společnosti ELEKTROWIN: Vývoj zpětného odběru vysloužilých elektrospotřebičů nabral v uplynulém „koronavirovém“ roce zcela opačný směr, než se všeobecně očekávalo. „Elektra“ se více prodávalo – a tudíž i více vyřazovalo. V roce 2020 jen tento kolektivní systém zpětně odebral téměř 50 tisíc tun vyřazených elektrospotřebičů. To v letos už šestnáctileté historii společnosti ELEKTROWIN představuje rekordní sběr. O rok dříve, v roce 2019, šlo o 45 tisíc tun, tehdy rovněž nebývalých.

* Helena Kuthanová, koordinátorka MAP II, MAS Hradecký venkov se sídlem v Nechanicích na Královéhradecku: Měli bychom mladé lidi zapojovat obecně i do dialogu s Evropskou unií. Mládež cítí, že politiky EU jdou někdy mimo ně a že se s nimi nediskutuje. Místní akční skupiny by mohly mladé lidi například více zapojovat do programu Erasmus+, aby se mohli setkávat s jinými mladými lidmi z jiných zemí, diskutovat důležitá témata. Naše MAS vyslala mladé lidi do Itálie, kde se seznamovali s tím, jak udržet a rozvíjet podnikání na venkově.

* Lukáš Kříž, IT expert: Ačkoli hovoříme o on-line či digitálních službách, obyvatelé měst a obcí nechtějí být v souvislosti s jejich konzumací považováni jen za masu spotřebitelů. Jsou neopomenutelnými účastníky veřejného dění, a tomu se musejí procesy a mechanismy veřejné správy přizpůsobit. Zaměří se zejména na efektivní komunikaci, jejímž prostřednictvím lze nejen zjišťovat názory obyvatel, ale také zvyšovat jejich zapojení do veřejného dění.

Digitální infrastruktura začne zastiňovat tu fyzickou. Nejde o to, že by samosprávy přestaly pečovat o silnice, parky nebo o osvětlení ulic. Mnohem větší pozornost oproti minulosti zaměří na rozvoj digitální infrastruktury a na ni navázaných služeb. Těžit z této změny budou nejen obyvatelé, ale i samotná fyzická infrastruktura. Na její stav začnou dohlížet baterie senzorů, jejichž výstupní data automaticky zpracují a vyhodnotí informační systémy.

* Martin Lukáš a Pavel Liška, spoluautoři projektu Optimalizace systému řízení příjmu, validace, zpracování a reportingu datových sad v resortu životního prostředí: Projekt řeší problém nedostatečnosti zavedení obecného principu, kterým je služba veřejnosti v oblasti poskytování dat na základě zákonů životního prostředí, v různých formátech, časových řezech a vysoké kvalitě. Potřebnost tohoto projektu vychází ze současného stavu v oblasti příjmu, validace a reportování dat o životním prostředí, a to nejen v resortu životního prostředí. Zcela chybí jednotná pravidla, a s tím související nastavení standardizovaných procesů zaručujících vyšší přidanou hodnotu. Spolupráce mezi informační agenturou CENIA a vlastníky dat o životním prostředí je tímto velmi ztížena. Projekt se zabývá problematikpou jednoznačných datových toků pro účely tvorby indikátorů životního prostředí s cílem informovat vládu, veřejnost, kraje, města a obce o stavu a vývoji životního prostředí.

* Žaneta Kozubíková, KROUPAHELÁN advokátní kancelář, s.r.o.: Veřejné zakázky vstoupily do roku 2021 s významnou legislativní novinkou. V prosinci 2020 byla v rámci tzv. odpadového balíčku přijata dílčí novela zákona o zadávání veřejných zakázek, která mezi transparentnost, přiměřenost, rovné zacházení a zákaz diskriminace přidává nové základní zásady. Nově jsou zadavatelé povinni dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací. V praxi to znamená, že zadavatelé budou u každé veřejné zakázky muset v prvé řadě zvážit, zda její povaha a smysl umožní sociálně a environmentálně odpovědné zadávání a inovace. Dojde-li zadavatel k závěru, že tyto nové zásady u veřejné zakázky použít nelze, bude povinen řádně odůvodnit, proč tomu tak je, a to zejména již v zadávací dokumentaci. Pokud naopak zadavatel usoudí, že zásady či alespoň některé z nich jsou na veřejnou zakázku aplikovatelné, popíše postup, jakým způsobem se v zakázce projeví.

Je nutné zdůraznit, že veškeré tyto povinnosti se vztahují již na výběrová či zadávací řízení zahájená od 1. ledna 2021.

* Jan Břeň, právník: Dnem 1. ledna 2021 nabyl účinnosti zákon č. 51/2020 Sb., o územně správním členění státu a o změně souvisejících zákonů (zákon o územně správním členění státu), který po šedesáti letech nahradil předchozí (a v mnohém již překonaný a nevyhovující) zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 36/1960 Sb.“).

Zákon o územně správním členění státu představuje „nabídku“ obecného územně správního členění České republiky, která může být využita v příslušné právní úpravě působnosti jednotlivých orgánů státní správy pro celkové zvýšení přehlednosti výkonu státní správy. Je však nutné zdůraznit, že nový zákon o územně správním členění státu žádným způsobem nezasahuje na dosavadní specializovaná územně správní členění pro jednotlivé obory (oblasti, úseky) výkonu státní správy, která tak nechává zcela beze změny.

Nové územně správní členění České republiky je tak i po nabytí účinnosti zákona o územně správním členění státu představováno nejen zákonem o územně správním členění státu, ale rovněž i některými dalšími právní předpisy v této oblasti.

* Marcela Káňová, partnerka a vedoucí právního týmu CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ s. r. o., advokátní kancelář: Podle § 158 ZZVZ zadavatel není povinen v zadávacím řízení zadat sektorovou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná hodnota nepřesahuje finanční limit stanovený prováděcím právním předpisem podle § 25 ZZVZ. Tímto prováděcím právním předpisem je nařízení vlády č. 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek (dále jen „nařízení“). Významné přitom je to, že právní služby patří mezi tzv. sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4 ZZVZ, které je podle § 129 ZZVZ možno zadávat ve zjednodušeném režimu podle § 129 ZZVZ, který stojí vedle režimu podlimitního a nadlimitního. Jde přitom o zcela nový způsob zadávání veřejných zakázek, který zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) neznal, a který je charakteristický velmi nízkou mírou regulace. Skutečnost, že právní služby lze podle § 129 ZZVZ zadat ve zjednodušeném režimu, nemá však vliv na možnost využití výjimek vyplývajících z jiných ustanovení ZZVZ, tedy výjimka podle § 158 ZZVZ.

Podle § 3 odst. 4 písm. a) nařízení činí finanční limit pro určení nadlimitní sektorové veřejné zakázky na služby zadávané ve zjednodušeném režimu (tj. i právní služby) aktuálně 25 676 000 Kč.*

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

 

 

Lidovecký starosta z Velatic (okres Brno-venkov) Jan Grolich založil petici. proti konstrukci kompenzačního bonusu, na jehož základě se mají obce ze svých příjmů spolupodílet na kompenzacích pro podnikatele jednou třetinou.

Pokud by byly vyplaceny všechny takzvané pětadvacítky i příspěvky pro společnosti s ručením omezeným v maximální výši, činilo by to dohromady v ČR zhruba 45 miliard korun. Z toho činí výpadek pro Jihomoravský kraj 382 milionů korun. To je pro jednotlivé obce znatelný zásah do jejich rozpočtů. Považuji to za krádež a pokrytectví. Je to jako by se vám soused chlubil, že dává peníze na charitu, a přitom bral třetinu z vaší peněženky,“ uvedl starosta obce Velatice Jan Grolich.

Postup vlády se nelíbí ani představitelům větších měst, která by tímto postupem přišla o desítky milionů korun. Stát musí zajistit, aby kompenzace podnikatelů neměly dopad na život našich obyvatel a provoz českých obcí. Proto je důležité, aby se vláda dokázala ke kompenzacím postavit čelem a nehledala žádné kličky. Brno přijde o 200 milionů korun. Obce jsou se svými obyvateli v každodenním kontaktu a ví nejlépe, kam efektivně investovat,“ uvedl 1. náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.
Podle poslance a člena zastupitelstva Jihomoravského kraje Stanislava Juránka by takové opatření mělo dopad i na krajské investice. „Je to výrazný zásah do pravomocí krajů a porušení principu subsidiarity, kvůli kterému mohou být ohroženy některé významné investiční akce,“ doplnil Stanislav Juránek, který je členem krajského rozpočtového výboru a v minulosti působil také jako jihomoravský hejtman.

Petice Starostové proti úhradě "25" z rozpočtů obcí a krajů:

Jako představitel obce nesouhlasím s tím, aby se kompenzační bonus pro OSVČ vyplácel dle návrhu zákona č. 159/2020 Sb., formou vratky daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a hradil se ve výši cca 25% z rozpočtů obcí.
Pokud Vláda ČR navrhuje kompenzační bonusy, měla by je krýt ze státního rozpočtu a ne z obecních a krajských rozpočtů.
Pokud Vláda ČR vyzývá obce a kraje k investicícm, nemůže jim vlastními opatřeními snižovat daňové příjmy a investice tak ohrožovat.

K petici se lze připojit podpisem na: https://www.petice.com/starostove_proti_uhrad_25_z_rozpot_obci_a_kraj

/zr/*

Na snímku:

Obec Velatice (na snímku obecní úřad), kde díky starostovi Janu Grolichovi vznikla petice Starostové proti úhradě "25" z rozpočtů obcí a krajů, má necelých osm set obyvatel.

Foto: archiv obce

 

 

 

Sdružení místních samospráv ČR se plně ztotožňuje s návrhem novely zákona o střetu zájmů, který podala skupina poslanců v čele s poslankyní Věrou Kovářovou, místopředsedkyní SMS ČR. Tato novela reaguje na nález Ústavního soudu, který svým rozhodnutím z března tohoto roku zrušil ty části zákona o střetu zájmů, jež obce a jejich představitelé kritizovali jakožto neoprávněný zásah do soukromí komunálních politiků.

Ústavní soud svým rozhodnutím zabránil tomu, aby kdokoliv mohl anonymně nahlížet do registru oznámení, kde jsou zveřejněny často citlivé údaje o majetkových poměrech politiků,“ říká Stanislav Polčák, europoslanec a předseda SMS ČR, jenž zastupoval v řízení u Ústavního soudu skupinu senátorů, která podání na zrušení částí zákona o střetu zájmů k Ústavnímu soudu iniciovala. „Dal nám tedy zapravdu v tom, že je potřeba najít rovnováhu mezi zájmem o transparentnost volených představitelů obcí a měst a legitimním zájmem na ochranu jejich soukromí.

My nyní chceme na toto rozhodnutí navázat a nastolit rovnováhu také mezi tím, jak velkou odpovědnost jednotliví politici mají ve smyslu objemu veřejných prostředků, o nichž rozhodují, a jak přísná má být kontrola, která je vůči nim uplatňována,“ vysvětluje jedna z předkladatelek návrhu, poslankyně Věra Kovářová. „Náš návrh proto vyjímá z působnosti zákona některé neuvolněné komunální politiky, tedy lidi, kteří se správě svých obcí věnují ve volném čase, a to za nízkou odměnu a často s hrozbou jejich účelové kriminalizace. Rozhodují přitom o řádově nižších rozpočtec, než jejich kolegové z větších obcí a měst.

Vynětí by se týkalo neuvolněných místostarostů nejmenších obcí (obce I. stupně, do úrovně pověřeného obecního úřadu) a členů rad obcí I. a II. stupně. Nevztahovalo by se tedy na komunální politiky 210 největších měst v ČR a netýkalo by se ani starostů a starostek (bez ohledu na velikost obce).

SMS ČR dále upozorňuje v souvislosti se zákonem o střetu zájmů na to, že zadávání údajů do registru Ministerstva spravedlnosti, je přehnaně náročné. „Je neintuitivní, nekompatibilní se státními registry a jen dokazuje, že e-government je u nás ve srovnání s mnohými zeměmi EU v plenkách,“ vysvětluje Stanislav Polčák, který zdůrazňuje, že neuvolnění komunální zastupitelé jsou již dnes přetížení. „Pokud parlament daná pravidla nezjednoduší a nejmenší obce z působnosti zákona nevyjme, obáváme se poklesu ochoty lidí kandidovat v dalších komunálních volbách na neuvolněné funkce,“ dodává předseda SMS ČR.

SMS ČR své stanovisko vůči novele tohoto zákona podpořilo petici představitelů obcí a měst vládě ČR a Parlamentu ČR Za návrat rozumu do zákona o střetu zájmů (viz: https://www.petice.com/petice_pedstavitel_obci_a_mst_za_navrat_rozumu_do_stetu_zajm ), v níž obce vládu vyzývají, aby podpořila novelu zákona o střetu zájmů, jak ji navrhla skupina poslanců hnutí Starostové a nezávislí (sněmovní tisk 797), která z působnosti zákona vyjímá neuvolněné místostarosty a členy obecních / městských rad menších měst a obcí. Od minulého týdne připojilo podpis pod ni již více než 700 představitelů obcí a měst.*

/zr/

Ilustrační foto: sídlo Ústavního soudu ČR v Brně

Foto: archiv

Ve středu 9. ledna 2019 vydal Obvodní báňský úřad Brno rozhodnutí, a umožnil tak těžbu štěrků mezi Moravským Pískem a Uherským Ostrohem v blízkosti prameniště pitné vody pro přibližně 140 tisíc lidí. Tamní zásoby pitné vody se tímto krokem dostávají do značného ohrožení.

"Jako senátorka Hodonínska jsem se starosty mého obvodu připravena chránit naši pitnou vodu a ve spolupráci s vodárenskou společností podat odvolání ke stanovení dobývacího prostoru," uvedla k rozhodnutí  Obvodního báňského úřadu Brno senátorka Anna Hubáčková /KDU-ČSL a nezávislí/. Upřesnila, že společně se starosty je připravena bránit se pomocí žaloby. "Nechrání–li nás stát, musíme bojovat sami," dodala senátorka.
S těžbou nesouhlasí celý region. Jasně to vyjádřili občané peticí, která byla projednána Senátem Parlamentu ČR s nesouhlasným stanoviskem. Těžbu jako velmi rizikovou vyhodnotilo několik odborných posudků. Ministerstvo životního prostředí nevyhovělo žádostem o přehodnocení kladného stanoviska EIA z roku 2015, nebralo ohled například na klimatické změny a sucho, jehož projevy jsou výrazné na celém území ČR (nejen v regionu Hodonínsko).

"Jak je tedy Ministerstvo životního prostředí připraveno chránit vodu? Jak nás chce přesvědčit, že jejich 58 podmínek z procesu EIA bude dodrženo, když samo nerespektuje ani stanovisko své odborné organizace, a to České geologické služby?" vznesla otázku Anna Hubáčková. Podle ní totiž doposud neproběhla ani veřejná oponentura posudků, kterou doporučila horní parlamentní komora ve svém usnesení k uvedené petici.

Moderní obec na otazníky kolem zamýšlené těžby štěrkopísku u Uherského Ostrohu upozornila již například loni v srpnu, viz: https://moderniobec.cz/spor-o-tezbu-sterkopisku-u-uherskeho-ostrohu-nabira-obratky-bude-ohrozeno-prameniste-pitne-vody-pro-140-tisic-lidi/.*

/zr/

K foto:

Zástupci obcí ohrožených zamýšlenou těžbou štěrkopísku mezi Moravským Pískem a Uherským Ostrohem upozorňovali na problém zákonodárce i na veřejném slyšení v horní parlamentní komoře

Foto: archiv

Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL) vyzývá občany České republiky, aby se připojili k petici za zdravé a prosperující lesy pro příští generace.

SVOL ve své výzvě upozorňuje na to, že naše lesy jsme zdědili od předků. Oni je sázeli a pěstovali, jak nejlépe uměli. Netušili, jaké změny klimatu přijdou za 100 let. Vlastníci lesů se dnes snaží toto dědictví zachránit a založit lesy odolnější proti klimatickým změnám. Lesy nepřinášejí užitek jen svému majiteli, ale i celé společnosti. Každý les plní celou řadu důležitých funkcí – chrání půdu, zadržuje vodu, vytváří ráz krajiny, umožňuje lidem relaxovat a načerpat nových sil.

Naše lesy jsou však v nebezpečí, připomíná SVOL. Žijeme po staletí v kulturní krajině a na její odbornou péči nelze rezignovat. Udržitelné obhospodařování krajiny zvyšuje biologickou rozmanitost, zlepšuje klima a účinně chrání lesy i pole. Zároveň je klíčové pro hospodářský rozvoj zejména venkovských oblastí.

V současné době je v důsledku pomalého a nepříliš efektivního postupu státu při řešení kůrovcové kalamity ohroženo statisíce soukromých a obecních lesních majetků ekonomickou a ekologickou devastací. Majitelé nestátních lesů sucho a následnou kůrovcovou kalamitu nezavinili, ale nyní čelí obrovským finančním ztrátám, musí bojovat o ekonomické přežití svých rodin, firem, zaměstnanců a živnostníků, o zachování všech funkcí hospodářských lesů, o udržení vody v krajině, o zachování života na venkově.

SVOL apeluje: Vlastníci lesů potřebují od státu pomoc při zvládnutí aktuální kůrovcové kalamity. Stát by však neměl v odborných záležitostech, zejména při přípravě legislativy, podléhat nátlakovým skupinám, které odbornou problematiku ideologizují bez jakékoliv zodpovědnosti.

Petice Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů se obrací na vládu a Parlament České republiky a zahrnuje pět bodů:

* přijmout taková opatření pro řešení kůrovcové kalamity, která budou pro vlastníky lesů uchopitelná, dosažitelná a efektivní,

* vyčlenit dostatečné finanční prostředky ve státním rozpočtu ČR a pomoci vlastníkům lesa překlenout aktuální složitou, ekonomickou, sociální i ekologickou situaci,

* posílit pozici lesního hospodářství v rámci Ministerstva zemědělství v návaznosti na rekonstrukci státní správy lesů,

* vyjmout činnosti související s hospodařením v lesích z působnosti zákona o zadávání veřejných zakázek, který dosud brání včasnému zpracování kůrovcové kalamity a omezuje regionální zaměstnanost,

* v souladu s Lesnickou strategií EU zahrnout platby za ekosystémové služby mezi pobídky v oblasti obhospodařování lesů.

SVOL ve své výzvě shrnuje: Lesní hospodářství stojí na třech pilířích: ekonomickém, sociálním a ekologickém. Zrušení ekonomického pilíře znamená likvidaci funkčnosti obou dalších pilířů. Nedostatek prostředků na zalesnění kalamitních holin ohrožuje vodohospodářskou a půdoochrannou funkci lesů. Rezignace na hospodaření ohrožuje zaměstnanost i celkovou existenci lesních majetků. Vyvolá další vylidňování venkova, lidé odejdou za lépe placenou prací jinam. Ponechání kůrovcových souší v porostech omezí rekreační funkci a znemožní lidem vstup lesů. Z kulturní krajiny se nestane panenská divočina, naopak krajina zpustne, vzniknou rozsáhlé územní venkovské brownfieldy, na jejichž opětovné harmonické zvelebení bude nutno vynaložit obrovské prostředky a úsilí.*

Informace o petici najdete na: http://www.svol.cz/petice/ .

/zr/

Ilustrační foto: Jan Řezáč, SVOL

Iniciátory Petice na ochranu místní samosprávy jsou Akademie samospráv, Sdružení místních samospráv ČR a senátor Ivo Valenta. Petice má vyslat jasný signál, že představitelé obcí a měst odmítají úvahy o direktivním slučování malých obcí, další zatěžování radnic zbytečnou a obtěžující byrokracií a zužování práva na samosprávu ze strany státu. Přinášíme plné znění petice i informaci, jak si ji lze stáhnout a kam posílat vyplněné podposové archy.

Celorepubliková petiční akce odstartovala dnes odpoledne v sídle Senátu Parlamentu ČR. Její iniciátoři – Akademie samospráv, Sdružení místních samospráv ČR a senátor Ivo Valenta – jejím prostřednictvím chtějí důrazně odmítnout snahy vlády o direktivní a protiústavní slučování především malých obcí, které jsou účelově odůvodňovány snahou o zefektivnění státní správy. Zároveň protestují proti zatěžování místní samosprávy zbytečnou a neobhajitelnouz státní byrokracií, jejímž jediným cílem je zvýšit direktivní (a tím neústavní) vliv státu na činnost místní samosprávy. Petice má také vyjádřit zásadní nesouhlas s přímým i nepřímým zužováním práva na samosprávu ze strany státu.

Jak při představení cílů petice uvedla advokátka a spoluzakladatelka Akademie samospráv Jana Zwyrtek Hamplová, na konferencích Akademie samosprávy se za poslední rok vystřídalo na 1600 představitelů místních samospráv. "A takřka všichni," připomněla dále Jana Zwyrtek Hamplová, "již mají plné zuby toho, jak stát postupnými kroky zužuje ústavou zaručené právo na samosprávu. Mnohokrát mě vyzývali k tomu, abychom něco společně vymysleli, spojili síly a nenechali si tento útlak státu líbit. proto přicházíme s peticí na ochranu místní samosprávy a chceme státu vyslat jasný vzkaz: My si samosprávu vzít nenecháme!"

Podle předsedy Sdružení místních samospráv ČR, poslance Evropského parlamentu Stanislava Polčáka, největším problémem české veřejné správy je neuvěřitelný nárůst byrokracie. "Máme třetí nejsložitější stavební předpisy v Evropě, v zákonech se nevyznají ani odborníci, svazujeme se zbytečnými regulacemi v údajné snaze o zefektivnění státní správy, bují úřednický stav. Státní správa přestala být pro obce pomocvníkem, stává se překážkou," vysvětlil obsah petice Stanislav Polčák.

Zároveň ostře zkritizoval skutečnost, že v Legislativní radě vlády nemají samosprávy žádné vlastní zastoupení, ačkoliv právě ony mají aplikovat v prvé řadě nové zákony. "Budeme proto naše zastoupení v Legislativní radě po nové vládě požadovat, a stejně tak i důsledníé hodnocení dopadů nových předpisů na územní samosprávu," dodal předseda SMS ČR.

Senátor Ivo Valenta uvedl, že místní samospráva se vedle živnostníků stala dalším terčem nesmyslné státní regulace. "Zřejmě někomu vadí aktivní, pracovití a samostatně uvažující lidé, kteří byli doposud nezávislí na státní moci," konstatoval Ivo Valenta. "Proto se je někdo snaží systematicky zadupat do země. Tomu chceme čelit a díky této petiční akci pomoci starostům a zastupitelům bránit se proti omezování místní samosprávy."

Petice včetně podpisových archů je ke stažení na www.akademiesamosprav.cz nebo na www.ivalenta.cz. Vyplněné podpisové archy je možné zasílat na kancelář senátora Ivo Valenty, Masarykovo nám. 155, Uherské Hradiště.

/zr/

 

PETICE NA OCHRANU MÍSTNÍ SAMOSPRÁVY

v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb. o právu petičním vyhlašuje petiční výbor petici na ochranu místní samosprávy.

Vážení členové zákonodárných sborů ČR a ministři vlády ČR,

my, níže podepsaní občané České republiky, trváme na důsledném dodržování a respektování Ústavou garantovaného práva na samosprávu. Proto žádáme vládu a obě komory Parlamentu České republiky, aby byly ihned zastaveny, popř. zrušeny kroky, které vedou k devastaci a postupnému omezování práva na samosprávu na úrovni obcí, měst a krajů.

V této souvislosti důrazně odmítáme:

Proto Vás vyzýváme, abyste garantovali dodržování práva na samosprávu v České republice, odmítli jasně její devastaci a důrazně se distancovali od všech výše uvedených skutečností.

Dále požadujeme jasné legislativní, věcné a personální oddělení státní správy a samosprávy na každé úrovni místní samosprávy, aby nedocházelo k jejich splývání, kterého stát zneužívá ve své argumentaci o efektivitě veřejné správy.

Děkujeme.

Osobnosti, které iniciovaly petici

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová – advokátka, Akademie samospráv

Ivo Valenta – slovácký senátor

JUDr. Stanislav Polčák – Sdružení místních samospráv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down