Další on-line setkání starostů k tranzitní nákladní dopravě v obcích a městech potvrdilo, že problémy s velkou dopravní zátěží přetrvávají.

Přinášíme ohlédnutí za on-line konferencí představitelů územních samosprávných celků a ústředních orgánů státní správy, která se díky iniciativě advokátky Mgr. Michaely Sigmundové, Ph.D., uskutečnila v samém závěru srpna. Michaela Sigmundová i pro čtenáře Moderní obce na následujících řádcích zaznamenala průběh on-line konference a každý námět, jak se vypořádat s uvedeným problémem, či dobrou zkušenost z už přijatých řešení, přivítá na e-mailové adrese: obcedoprava@seznam.cz.

SEŠLI SE ZÁSTUPCI 31 SUBJEKTŮ

Dne 24. 8. 2021 se konala již druhá on-line konference na téma Tranzitní doprava v obcích. Konference se účastnilo 31 subjektů, a to zástupci  Ministerstva dopravy (náměstkyně Ing. Lenka Hlubučková a ředitel odboru liniových staveb a silničního správního úřadu Ing. Martin Janeček), Ministerstva vnitra (Ing. Dana Simandlová a Tomáš Pösl, odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra, oddělení obecní policie, zbraní a dopravního inženýrství), Policejního prezídia (pplk. JUDr. Sabina Burdová, rada), dále předsedkyně dopravní komise při Radě Olomouckého kraje a také senátorka za volební obvod Přerov senátorka RNDr. Jitka Seitlová, senátor MUDr. L. Kantor, Ph.D., za volební obvod Olomouc, poslanec Ing. Marian Jurečka, předseda KDU-ČSL, a také zástupci Olomouckého kraje, Zlínského kraje, Moravskoslezského kraje, zástupci Krajského ředitelství Policie ČR Olomouckého kraje, odboru služby dopravní policie.

Pochopitelně nechyběli ani představitelé obcí a měst –  starosta Města Tovačov, starosta obce Blatec, starosta obce Pavlice, starosta obce Všeruby, starostka Města Mirotice, starosta obce Klenovice na Hané, starosta obce Středokluky, starosta obce Zádveřice – Raková, starostka obce Oplocany, stejně jako zástupci Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a další osobnosti.

Před zahájením konference bylo všem účastníkům zasláno stanovisko Ministerstva dopravy k pojmu tranzitní doprava jako pracovní materiál.

Na začátku jednání byla sdělena informace o průběhu 12. schůze Senátu Parlamentu ČR  konané dne 9.6.2021 ve vztahu ke senátnímu tisku č. 95 - návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Senát přijal dne 10.6.2021 usnesení č. 219 k návrhu tohoto zákona s tím, že se Poslanecké sněmovně vrací návrh tohoto zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Poslancům bylo toto usnesení doručeno dne 11.6.2021.

Senátor MUDr. L. Kantor, Ph.D., uvedl, že petice starostů byla dne 8. 6. 2021 projednána petičním výborem a byla dále postoupena Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu.

Starosta Obce Zádveřice-Raková seznámil účastníky s aktuálním stavem dopravy v této obci a ve své prezentaci poukázal na problémy s dopravou. Jako další řečník vystoupil starosta obce Pavlice, který prezentoval aktuální stav s tranzitní dopravou v této obci.

Advokátka Mgr. Michaela Sigmundová ve své prezentaci porovnala měření průjezdu vozidel obcí Kožušany – Tážaly v prosinci roku 2019 a červnu roku 2021. Zatímco v době od 9.12.2019 do 12.12.2019 projelo obcí 27 473 vozidel, v době od 23. 6. 2021 do 30. 6. 2021 projelo obcí 64 120 vozidel. Celkem 59 184 vozidel projelo obcí od 6 h – 22 h, z toho 1377 těžkých nákladních vozidel ve směru na Olomouc, 1508 těžkých nákladních vozidel ve směru na Dub nad Moravou. Vozidel s vlekem a návěsových souprav projelo 645 směrem na Olomouc a 550 těchto vozidel projelo ve směru na Dub nad Moravou. Těmito měřeními bylo reagováno zejména na stanovisko Ministerstva dopravy, že tranzitní doprava nevyužívá cesty II. a III. třídy k objíždění placených úseků rychlostních silnic.

V roce 2020 proběhla v obci Kožušany – Tážaly petiční podpisová akce s cílem eliminovat dopravu na silnici II. třídy č. 435. Součástí petice byla i žádost občanů o pokládku tichého asfaltu. V témže roce o několik měsíců dříve byl realizován podpis petice ze stejného důvodu i ve městě Tovačov. V roce 2020 a na jaře roku 2021 proběhly dílčí opravy silnice v úseku obce Tážaly i Charváty, což bylo občany kladně hodnoceno. Bohužel hustota dopravy a zejména váha kamionové přepravy projíždějící obcí neustále ničí zpevněný povrch silnice č. 435, což se projevuje zejména po ukončení zimního období. V únoru 2021 byla sice opravená větší část silnice v Charvátech i v části obce Tážaly, nicméně odstranění poničených úseků bylo jen dílčí, čímž vznikly na celém úseku silnice další nerovnosti. Ty jsou velmi nepříjemné v současné době pro obyvatele obcí, jakož i pro cyklisty. Na obou stranách silnice jsou stále vyjeté koleje od těžkých vozidel, další části vozovky se propadají směrem od tohoto úseku na obec Blatec na obou stranách. Tyto nerovnosti způsobují ještě větší hluk projíždějících vozidel, protože dochází k dalším vibracím a otřesům nákladních souprav.

Starostové obcí Kožušany – Tážaly, Blatce, Charvát a Města Tovačova požádali v červenci roku 2021 Správu silnic Olomouckého kraje o generální opravu silnice č. 435 v intravilánu těchto obcí s cílem zlepšení hlukové situace v obcích. Odpověď na svoji žádost zatím nedostali (on-line konference, kde tato informace zazněla, se konala v závěru letošního srpna - pozn. redakce).

Špatný stav vozovky obyvatelé těchto obcí pociťovali od června roku 2021 při transportu osobních vozidel zn. Škoda na tahačích kamionů z obce Kvasiny na letiště v Bochoři, kdy se okolní domy postavené u silnice otřásaly a hluk se šířil dnem i nocí při intenzivní přepravě těchto vozidel (navážení vyrobených vozidel bylo realizováno z důvodu nedostatku čipů), což zcela narušovalo noční klid v obci do okamžiku, než došlo k dohodě mezi starosty obcí a společností ŠKODA AUTO a. s., která přijala zásadní opatření po seznámení s danou situací ve prospěch občanů. Od tohoto okamžiku jsou starostové obcí v pravidelném kontaktu s vedením společnosti, která s nimi konzultuje návoz vozidel a jejich další transport včetně stanovení denních limitů průjezdu vozidel.

Ale ostatní provozovatelé kamionové přepravy se takto vstřícně nechovají, na žádosti občanů o volbu jiných tras cest nereagují nebo jsou jejich reakce zamítavé. Samotný hluk z motorů vozidel se tedy v obcích násobí ještě „poskakováním“ vozidel a nákladu po silnici, což se jeví jako zcela zbytečné vystavování dalšímu zdroji hluku v obci.

Nelze také odhlédnout od toho, že se těmito vibracemi ničí přilehlé domy, často postavené jen dva metry od krajnice vozovky, což se projevuje praskáním zdí a otřesy znatelnými v interiéru takových domů. Hluk má negativní vliv na zdraví, na spánek a jeho kvalitu, na prožívání života, o čemž jistě není nutno polemizovat.

I když obcemi po silnicích II. a III. tříd jezdí těžká kamionová doprava, tato neplatí žádné mýtné, ale vysokou měrou se podílí na devastaci a opotřebení asfaltového povrchu takových silnic.

CO DÁLE NA ON-LINE KONFERENCI ZAZNĚLO

V další části on-line konference se poslanec Ing. Marian Jurečka zajímal o změny v zobrazování středové čáry na silnicích a poukázal na malé počty přechodů pro chodce v obcích.

Senátorka RNDr. Jitka Seitlová diskutovala o možnosti aplikace sankce ve formě odebrání registračních značek vozidla řidiči při uložení pokuty, dále o nutnosti digitálního vybavení vozidel z hlediska kontroly, zvýšení pokut za spáchání přestupků, rovněž se zmínila o projednání novely zákona o Policii ČR, kdy návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 983/0 dne 27. 8. 2020. Návrh zákona prošel podrobnou rozpravou dne 16. 6. 2021 na 104. schůzi. Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 983/3, který byl rozeslán dne 17. 6. 2021.

Starosta Všerub diskutoval s účastníky o tom, že by měl být vymezen pojem tranzitu v negativním smyslu, dále polemizoval s argumentem nízkého personálního obsazení v rámci působení Policie ČR při represivním působení na řidiče, přičemž zřizovat obecní policii je nákladné a obtížné, chybějí odstavná místa pro kontroly vozidel, § 24a zákona o pozemních komunikacích nelze v praxi uplatnit, je vhodné snížení rychlosti v obci na 30 km/h, protože frekventovaná silnice je bariérou pro chodce v obci.

Starosta Města Tovačov informoval, že město zřídilo obecní policii v součinnosti s městysem Dub nad Moravou, přičemž vidí problém s dodržením legislativy v rámci vymezení míst na vážení vozidel, vymáhání pokut by mělo být legislativně jinak upraveno (radary v obci a výtěžek z pokut pro obce).*

Účastníci projevili zájem dále pokračovat v on-line setkáních. Pokud byste jako starostové obcí měli zájem participovat na této pracovní skupině, specifikovat problémy vaší obce v souvislosti s dopravou a hledat společné řešení, pište prosím na tuto adresu: obcedoprava@seznam.cz.

/zr/

Na snímku: Problémy s tranzitní nákladní dopravou mají i v Tovačově na Přerovsku.

Foto: archiv města

Také Svaz měst a obcí Jihočeského kraje se snaží najít způsoby, jak co možná nejvíce zmírnit možné negativní dopady evropského Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) na municipální sféru. Tato nová legislativa Evropské unie bude účinná od 25. května 2018 a v současné době je jedním z nejkritizovanějších nařízení EU obcemi a městy. Jihočeši se odvolávají na rakouskou legislativu, která umožňuje zcela zakázat pokuty pro veřejné subjekty – tedy i obce – za porušení GDPR.

Svaz měst a obcí Jihočeského kraje (SMOJK) v této souvislosti odkázal na rakouskou praxi. "Zjistili jsme, že je možné národní legislativou zcela zakázat pokuty pro veřejné subjekty – tedy i obce – za porušení GDPR. Náhrada případné škody však nárokována být může vždy (i k udělené pokutě)," oznámil SMOJK v minulých dnech.

Jak připomněl, maximální výše pokuty za nedodržení GDPR je nastavena na 20 milionů eur (zhruba půl miliardy korun) nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti (vybírá se ta vyšší). Budou se však vyhodnocovat různé faktory, jako např. závažnost, povaha, délka porušování, počet poškozených subjektů, kroky podniknuté k nápravě a další.

Jak Svaz měst a obcí Jihočeského kraje uvedl, trochu „uklidnění“ územním samosprávám nyní poskytuje Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), když na svých stránkách uvádí, že horní hranice správních pokut, které ukládá, je v současné době 10 milionů Kč. Nejvyšší dosud uložená pokuta za zjištěné a prokázané porušení povinností, za které se pokuty ukládají, nedosáhla ani polovinu sazby, viz https://www.uoou.cz/desatero-omylu-o-nbsp-gdpr/d-23799/p1=3938.

Podle SMOJK by však stačilo vložit do připravovaného zákona o zpracování osobních údajů (viz: https://apps.odok.cz/veklep-detail?p_p_id=material_WAR_odokkpl&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_material_WAR_odokkpl_pid=KORNAQCDZPW5&tab=detail) jednu krátkou větu, že subjektům veřejného práva není možné uložit peněžitou pokutu. Tak to totiž mají zavedené v sousedním Rakousku, rovněž členské zemi Evropské unie.

"V diskusích se setkáváme s argumenty, že to není možné takto diskriminačně uzákonit atd., protože by se to týkalo jen subjektů veřejného práva. V Rakousku to možné bylo, takže to zjevně žádným evropským směrnicím a nařízením neodporuje," konstatoval  Svaz měst a obcí Jihočeského kraje ve svém listopadovém prohlášení.

A uzavřel: " Možná se snažíme být na sebe příliš přísní a „vymlouvat“ se na evropská nařízení, i když máme možnost sankce úplně vyloučit (náhradu škody ne). Tuto informaci jsme se bohužel dozvěděli až po ukončení připomínkového řízení. Nyní je možnost změny v náš prospěch při projednávání v Legislativní radě vlády a následně pak v Poslanecké sněmovně."

*

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down