Pravidla pro spolupráci s investory v poslední době připravuje stále více měst a obcí. Na konci loňského roku je jako první statutární město přijala Jihlava, od konce března má své Zásady také Brno. Příprava podobných pravidel běží i v Praze, Liberci nebo v Karviné, ale i na dalších místech. V té souvislosti může zaujmout on-line diskuse, která poběží už zítra, tedy v pondělí 26. dubna od 19 hodin (viz dále).

V každém městě jsou specifické podmínky a požadavky, jedno ale mají Zásady všude společné. Cílem je nastavit transparentní prostředí, s rovnými pravidly pro všechny investory a garancemi, které získávají město i developer,“ uvedl advokát Jiří Nezhyba z kanceláře Frank Bold Advokáti, která bude po Jihlavě a Brnu Zásady připravovat i pro Pardubice.

Právě vedení města Pardubic zahájilo přípravu Zásad pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury, které mají nastavit transparentní pravidla pro vstup developerů do území Pardubic. Město si od tohoto dokumentu slibuje zefektivnění přípravy a realizace stavebních projektů i lepší zapojení investorů do budování související infrastruktury včetně škol.

Poptávka po bydlení a nové výstavbě je v Pardubicích velká a naším úkolem je jít tomuto zájmu naproti. Chceme ale zajistit, aby se stavělo koncepčně a s novou výstavbou vznikala také potřebná veřejná infrastruktura od chodníků a parků až po školky. Připravované zásady by nám měly pomoci v tom, aby k tomu docházelo za jasných a předem daných podmínek a aby nová výstavba dobře sloužila budoucím obyvatelům a zároveň nesnižovala kvalitu života ve městě pro obyvatele stávající,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Výhodou zásad bude nejen větší informovanost města, ale také představa, co všechno by dané území mělo zahrnovat. „Princip zásad spočívá v tom, že povedou investory k tomu, aby informovali město o svých projektech už ve fázi jejich přípravy. Umožní jim to najít s městem shodu, jak by mělo zastavěné území vypadat a jaká bude potřeba související infrastruktura. Ušetří si tím zbytečné průtahy, a tedy i další náklady,“ vysvětlil Jan Nadrchal, náměstek primátora zodpovědný za rozvoj a strategii.

V zásadách bude stanoven investiční příspěvek, který má přinést vyvážení podílu města a stavebníků na nákladech, jež vyplynou ze zvýšené zátěže území. „Celý proces přípravy a koordinace investičních projektů bude pro město i developery transparentnější a rychlejší. Developeři budou mít možnost uhradit investiční příspěvek, který město využije přímo v dané lokalitě, nebo se rovnou zapojí do budování občanské vybavenosti. Velké téma jsou pro nás zejména školky a školy, rádi bychom investory ale také motivovali k budování městské zeleně a dalších prvků modrozelené infrastruktury,“ uvedl Jakub Rychtecký, do jehož gesce spadá oblast školství.

Podnikatelé ve stavebnictví vznik podobných pravidel vítají. „Zodpovědní investoři se podílu na budování související infrastruktury nebránili ani dosud a bude určitě dobré, pokud pro výstavbu vzniknou jasná pravidla a celý proces projektové přípravy se zefektivní. To může vedle investičního příspěvku naopak vést ke snížení nákladů a zvýšení dostupnosti bydlení,“ podotkl Jozef Koprivňanský, předseda představenstva Krajské hospodářské komory Pardubického kraje.

První prezentace možností, které Zásady pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury nabízejí, určená zastupitelům Pardubic se uskuteční 3. května. Příprava finální podoby dokumentu a nasazení pravidel do praxe je plánováno do konce letošního roku.

JEDNOTNÁ PRAVIDLA PRO DEVELOPERY DOKONČUJE I PRAŽSKÝ MAGISTRÁT

Pravidla, podle nichž budou developeři v Praze finančně přispívat na občanskou vybavenost, připravuje Magistrát hlavního města Prahy společně se Svazem městských částí hlavního města Prahy. Dokument otevře cestu pro transparentní a předvídatelný přístup samospráv k investorům a umožní kvalitní výstavbu včetně občanské infrastruktury a dopravní obslužnosti s ohledem na potřeby budoucích i stávajících obyvatel města.

Aktuální stav přípravy pravidel spolupráce města a developerů představí náměstek pražského primátora Petr Hlaváček spolu s hosty v on-line diskusi, jež se odehraje už zítra, tedy 26. dubna od 19 hodin a kterou můžete sledovat na: CAMP – Centrum architektury a městského plánování (praha.camp) .

Celopražská pravidla upraví proces jednání s developery, na jehož základě budou město a městské části uzavírat s investory smlouvy týkající se realizace stavebních projektů. Pravidla budou vycházet z Magistrátem připravované Metodiky kontribuce investorů do území, která určí výši finančního příspěvku jak podle stávajícího stavu územního plánu, tak zejména podle míry zhodnocení území při změnách územního plánu, která jsou potřebná k uskutečnění developerského záměru. Pokud totiž město v územním plánu například změní nestavební pozemky na stavební, nebo zvýší míru využití pozemků, hodnota těchto pozemků pro developera výrazně vzroste. Zároveň se však území městské části více zatíží a je nezbytné v něm doplnit chybějící nebo rozšířit stávající občanskou vybavenost a další infrastrukturu.

Společné zavádění pravidel pro investory usnadní a do velké míry sjednotí jednání o developerských projektech na území celého města. “Na spolupráci při vytváření pravidel pro developery jsme se shodli v rámci snahy co nejvíce jednání s investory zprůhlednit a zjednodušit jak pro ně samotné, tak pro Magistrát a městské části. Je pro nás přitom důležité, aby 100 procent příspěvků bylo investováno zpět do dotčeného území. V Praze se díky tomu bude stavět rychleji a přitom kvalitněji,” konstatoval 1. náměstek primátora hlavního města Prahy Petr Hlaváček.

Dokončovaná pravidla mají zlepšit a usnadnit vzájemnou komunikaci i napříč městskými částmi. “Díky spolupráci Svazu městských částí a Magistrátu nastavujeme transparentnější prostředí pro investory, kteří budou dopředu znát své možnosti, i pro městské části, které tak získají jednoznačnou vyjednávací pozici s developery. Finanční zátěž související se zajištěním dostatečné infrastruktury, jako jsou například školy a parky, se navíc mezi městské části a investory rozdělí,” připomněla  místopředsedkyně Svazu městských částí hlavního města Prahy a starostka městské části Praha-Petrovice Olga Hromasová.

Podle Františka Korbela z advokátní kanceláře Havel&Partners je cílem metodiky win-win model pro město, developery i obyvatele, který zajišťuje spravedlivou dohodu v území, a tím i zvýšení jeho hodnoty a užitné kvality pro všechny strany. “Město nemá být aktivistickým odpůrcem využívání území, ale partnerem pro výstavbu, který srozumitelně definuje požadavky na všechny systémové investory,” uvedl Korbel.

Investoři přípravu jednotné metodiky přijímají pozitivně. „Vítáme veškeré iniciativy, které povedou k vyšší předvídatelnosti při plánování investičních záměrů a sjednocení pravidel napříč celým pražským developerským trhem. Současná roztříštěná situace s dopředu nejasnými a nevydefinovanými požadavky je pro soukromé investory, z nichž řada již běžně při realizaci svých projektů veřejnému sektoru přispívá, nepřehlednou a nepředvídatelnou džunglí. Věříme, že nová magistrátní metodika kontribucí pomůže tento stav alespoň částečně napravit,“ potvrdil generální ředitel Skanska Reality Petr Michálek.*

/zr/

 

Ilustrační foto: archiv CAMP – Centrum architektury a městského plánování

Obce se stále potýkají s ekonomickými dopady pandemie koronaviru a značný výpadek v jejich pokladnách způsobí i daňové změny. Sdružení místních samospráv ČR očekává v tomto roce snížení daňových příjmů obcí o 10 až 15 %, což ohrožuje investice do rozvoje obcí i doposud vyrovnané hospodaření. Sdružení místních samospráv ČR považuje za absurdní dnešní kritiku ze strany ministryně Aleny Schillerové, která obcím vyčítá, že v současné době šetří.

Obce jsou zodpovědnými hospodáři a je logické, že v této složité době usilují o vyrovnaný rozpočet, obzvlášť když přijdou o další peníze kvůli vládním krokům. Celý loňský rok navíc vláda udržovala obce v nejistotě kvůli původní neochotě nahradit alespoň částečně dopady kompenzačního bonusu či daňového balíčku. Není divu, že starostové vytvářeli rezervy,“ zdůraznil předseda Sdružení místních samospráv ČR Stanislav Polčák.

Reagoval tak na dnešní tiskovou konferenci Ministerstva financí ČR, kde byly mimo jiné představeny i výsledky hospodaření obcí v roce 2020. Podle ministerstva na konci roku 2020 měly obce (a města) na účtech rekordních 234,1 mld. Kč, po započtení dluhu 163,8 mld. Kč.  Jen samotná Praha, jak MF ČR rovněž uvedlo, vykazovala ke konci roku 2020 na svých běžných účtech 87,149 mld. Kč, přičemž dluh hlavního města činil 20,032 mld. Kč.

Podle dluhové projekce Rozpočtové rady vlády ohrožuje růst zadlužení nejvíce obce od 1 tisíce do 2 tisíc obyvatel a obce v Moravskoslezském kraji. Do obecních rozpočtů se navíc stále negativně promítá koronavirová pandemie.

Z našeho průzkumu mezi starosty napříč republikou vyplývá, že se naprostá většina obcí potýká se zvýšenými náklady kvůli pandemii, kdy obce hradí například dezinfekce, ochranné pomůcky nebo testy, případně dotuje nyní ztrátovou hromadnou dopravu. Řada obcí má nižší příjmy, protože odpustila svým nájemcům nájemné nebo uzavřela obecní provozovny. Zároveň ale obce nemohou čerpat prakticky žádnou podporu z covid programů,“ upozornil Jan Sedláček, první místopředseda SMS ČR a starosta obce Křižánky.

Z průzkumu mezi obcemi sdruženými v SMS ČR dále vyplynulo, že náklady na zvládání pandemie činí v některých případech až 6 % obecního rozpočtu. Více než polovina z oslovených zástupců samospráv zastavila třeba opravy, které by zhodnotily obecní majetek.

Pokud obcím letos dál poklesnou příjmy, budou muset škrtat v investičních plánech. Ty přitom mohou pomoci znovu nastartovat i naši ekonomiku. V minulosti tvořily investice samospráv polovinu veškerých veřejných investic u nás,“ dodal Stanislav Polčák.

Údaje o přebytcích obecních rozpočtů a jejich úsporách jsou zkresleny velkými městy, kdy například úspory Prahy tvoří přibližně třetinu veškerých úspor obcí. Vláda obecní rozpočty vystavila zásadní nejistotě už v loňském roce, kdy až po společném tlaku Sdružení místních samospráv ČR, Svazu města a obcí ČR, Spolku pro obnovu venkova a za podpory krajů i hl. m. Prahy kompenzovala obcím výpadek příjmů ve výši téměř 14 miliard korun.

Vláda se přijetím daňového balíčku připravila o bezmála 100 miliard korun příjmů. Tyto prostředky jí nyní chybějí. Je nepřijatelné, aby vládní nezodpovědnost suplovaly obecní rozpočty, v nichž očekáváme kvůli daňové úpravě letos další pokles o 10 až 15 procent,“ uzavřel Stanislav Polčák.*

/zr, red/

 

Na snímku: kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů na Křižánkách v okrese Žďár nad Sázavou

Foto: web obce

 

 

V sobotu 27. března proběhla Hodina Země, celosvětová kampaň na ochranu klimatu. Do akce se u nás i přes svízelnou situaci v souvislosti s pandemií covid-19 zapojil rekordní počet účastníků: 143 obcí a 110 firem. Hodina Země cílí na obce, firmy i na jednotlivce. Z 3000 účastníků si 1230 stanovilo svůj klimatický závazek, díky kterému se za rok ušetří na 3300 oxidu uhličitého. Akci koordinoval Ekologický institut Veronica.

Z letošní účasti jsme nadšeni,” uvedl koordinátor akce Petr Ledvina. „Připojilo se o dvacet obcí více než loni a dokonce sedmnáct statutárních měst. Takový počet jsme ještě nikdy neměli. Zúčastnilo se téměř 2x více firem a svůj klimatický závazek přijalo 1230 jednotlivců, což je 2x více než v minulém roce”.

Mezi osobní klimatické závazky patřilo například méně létat, méně jezdit autem, méně jíst maso nebo méně topit. Společně se lidé zavázali uspořit ve svých domácnostech na 3300 tun CO2. „K akci na webu se můžete připojit ještě celý týden. Na výběr máte ze 13 navrhovaných opatření nebo si můžete stanovit závazek vlastní,” nabízí Petr Ledvina.

Na hodinu potemnělo osvětlení v řadě obcí a měst. Důležitější než symbolické jednohodinové zhasnutí jsou však klimatické závazky jednotlivých obcí. A ty jsou letos významnější než předchozí roky a týkají se i uhlíkové neutrality.

Brno na webu Hodiny Země deklaruje svůj závazek snížit emise CO2 o 40 % do roku 2030 a tento závazek podpořilo zhasnutím Špilberku či Nové radnice. Praha má za cíl uhlíkovou neutralitu v roce 2050 a zhasla historické dominanty a významné památky téměř na 50 místech. Potemněly Karlův most, Petřínská rozhledna, Národní divadlo i Staroměstská radnice.

Obec Svatý Jan pod Skalou se přidala ke klimatické žalobě a hodlá více využívat obnovitelné zdroje. Nejrozsáhlejší cíle má pravděpodobně středočeské město Jesenice, které se zaměřuje na využití obnovitelných zdrojů, úspory a využití dešťové vody. Další významné závazky si stanovili v Karlových Varech, Jihlavě či v Písku, kde chtějí budovat energeticky pozitivní čtvrtě. Své klimatické závazky si dávají i další subjekty – firmy, hotely, kavárny a školy.

Vlna solidarity a pocitu vzájemnosti se projevila i v zájmu o ochranu klimatu. Děkujeme všem, kteří si našli hodinu pro ochranu klimatu,“ ocenila aktivitu účastníků akce Yvonna Gaillyová, ředitelka Ekologického institutu Veronica.

Hodina Země je nejrozsáhlejší celosvětová klimatická akce, ve které si od roku 2007 miliony lidí připomínají nutnost co nejrychleji zastavit vypouštění skleníkových plynů. V České republice se koná od roku 2010.

/zr/

Ilustrační foto: FB profil Hodiny Země

 

Hlavní města zemí V4 na základě společného Paktu svobodných měst v uplynulém roce opakovaně upozorňovala na klíčovou roli místních samospráv nejen v boji proti pandemii, ale také při spravedlivém a udržitelném oživení ekonomiky. Díky iniciativě signatářů Paktu svobodných měst, ke kterým se dále připojilo více než 30 evropských měst, se podařilo prosadit opatření, které národním vládám ukládá, aby zapojily města a regiony do přípravy a implementace národních plánů obnovy.

Na základě národních plánů obnovy mohou státy žádat o finance z evropského Nástroje na podporu oživení a odolnosti (RRF), v jehož rámci bude pro všechny členské státy k dispozici více než 670 miliard eur. Primátoři Bratislavy, Budapešti, Prahy a Varšavy ve společném prohlášení apelují na to, aby toto opatření bylo skutečně národními vládami dodržováno.

Jsem přesvědčen, že Praha musí být důležitým partnerem naší vlády při navrhování a implementaci národního plánu obnovy. Praha se podílí více než z jedné čtvrtiny na celkovém HDP České republiky, navíc nyní je pandemií těžce zasažena, jelikož její ekonomika je závislá na terciárním sektoru. V Praze máme jasnou vizi, jak postupovat při ekonomické obnově po pandemii. Máme také připravenou řadu projektů, které odpovídají prioritám a požadavkům EU pro využití finančního nástroje RRF. Jsme například připraveni na naplňování ambiciózních cílů v oblasti digitalizace či překonávání výzev spojených s klimatickou změnou. Doufám, že se národní vlády budou řídit pozměněnými pokyny RRF a budou skutečně spolupracovat s představiteli měst a regionů, a to jak v České republice, tak i v dalších členských státech. Praha je na tuto aktivní roli připravena,” řekl k otevřenému dopisu Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Primátoři ve svém prohlášení dále uvedli, že jsou hluboce znepokojeni neochotou mnoha národních vlád zapojit se do smysluplného dialogu se zástupci měst a regionů. Města a místní samosprávy v několika členských státech uvádějí, že konzultace s jejich národními vládami jsou pouze symbolické, týkají se jen malého podílu prostředků RRF nebo k nim vůbec nedochází. V této souvislosti je obzvláště znepokojivé, že, jak uvedl předseda Evropského výboru regionů,  Apostolos Tzitzikostas, některé takto opomíjené místní orgány, které se obrátily na specializovanou pracovní skupinu Evropské komise, byly zamítnuty a odkázány na jejich národní vládu. To je v rozporu se stanovenými cíli RRF.

Primátoři vyzvali vlády členských států a Evropskou komisi k tomu, aby se zasadily o dodržování zadání finančního nástroje RRF, a umožnily tak skutečné zapojení měst a regionů do tvorby národních plánů obnovy a následné využívání prostředků z nástroje RRF. Tento finanční program je příležitostí významného zdroje financí pro rozpočty členských států EU, ale i měst a regionů, které mohou při obnově ekonomiky výrazně pomoci. Hlavní města zemí V4 nabízejí partnerství všem evropským institucím a národním vládám v jejich společném úsilí o spravedlivé a udržitelné zotavení po pandemii.*

/zr/

 

Na snímku: Pakt svobodných měst byl podepsán primátory Bratislavy, Budapešti, Prahy a Varšavy v prosinci 2019 v metropoli Maďarska

Ilustrační foto: praha.eu

 

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo další sérii on-line seminářů určených pro příjemce dotací z fondů EU. Tentokrát bude jejich tématem práce s Národním elektronickým nástrojem (NEN). Účastníci seminářů se dozvědí novinky v oblasti elektronizace veřejných zakázek a seznámí se s novou verzí NENu a základními principy jeho používání. Semináře pořádají krajská Eurocentra a uskuteční se v průběhu března. 

 „Národní orgán pro koordinaci na Ministerstvu pro místní rozvoj pořádá semináře pro příjemce dotací z evropských fondů pravidelně. Chceme jim pomoci, aby administrace projektů probíhala bez zbytečných chyb a efektivněji. Národní elektronický nástroj, jehož prostřednictvím příjemci dotací i další zadavatelé, vypisují veřejné zakázky, je prvkem, kde se chybuje často; proto se nová série seminářů zaměřila právě na něj“ vysvětlila Daniela Grabmüllerová, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů a mezinárodních vztahů Ministerstva pro místní rozvoj.

Semináře proběhnou on-line formou a pomocí názorných ukázek poradí, jak postupovat při administraci veřejných zakázek v systému NEN, a ukážou, na co je dobré dát si pozor a jaké změny a ulehčení vnáší do praxe nová verze systému. Uskuteční se ve čtyřech krajských městech: České Budějovice, Praha, Liberec a Ostrava. V případě zájmu účastníků poté také v ostatních krajích.

Účast na seminářích pořádaných regionálními Eurocentry je zdarma. Počet účastníků je omezen; proto je třeba se včas registrovat. Předpokládaná doba trvání semináře je od 10:00 do 14:00 hod. Další informace, včetně možnosti registrace na jednotlivé semináře, jsou dostupné níže nebo v Kalendáři akcí na webu dotaceEU.cz.

Termíny a místa konání jednotlivých seminářů:

Město:Termín:Kontaktní osoba:Podrobnosti k semináři:
České Budějovice2. 3. 2021Ing. Lenka Krejčová

lenka.krejcova@mmr.cz

tel. 731 681 631

ZDE
Praha9. 3. 2021Mgr. Annemarie Volinová

annemarie.volinova@mmr.cz

tel. 730 163 079

ZDE
Liberec16. 3. 2021Mgr. Bc. Alena Beršíková

alena.bersikova@mmr.cz

tel. 731 628 252

ZDE
Ostrava30. 3. 2021Ing. Mgr. Magdaléna Žáková

magdalena.zakova@mmr.cz

tel. 739 385 180

ZDE

(vf- zr)

 

 

Hlavní město Praha se rozhodlo tvrdě regulovat hazard. Od 1. 1. 2021 došlo k plnému zákazu technických her a ve 41 z 57 městských částí i k zákazu živých her. Zatímco fiskální důsledky jsou zřejmé (v příštích pěti letech rozpočet české metropole přijde o 1,27 miliardy Kč), zamýšlené pozitivní dopady do adiktologické oblasti jsou s velkým otazníkem. Na rizika spojená s regulací land-based hazardního hraní upozorňuje nová studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

Omezení land-based hazardu, tedy zákaz kamenných provozoven jako herna či kasino, je velmi často vnímáno jako jednoznačně správný krok. Jenže z pohledu ekonomického i adiktologického jde o dost složitější problém. „V oblasti rizikovosti hazardních her sledujeme významný růst on-line hraní, které svou atraktivitou a dostupností překonává land-based hry. Lidé jsou na mobilu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu jedno kliknutí od nekončící nabídky her a sázek. Online zcela odstranil transakční náklady návštěvy hazardních provozoven a dotýká se i možnosti omezovat přístup patologickým hráčům nebo kontrolovat obcházení regulace,“ říká Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz (CETA). „Tento trend ještě podnítil covid.19. Pro ilustraci: Zatímco hrubé výnosy ze sázek (GGR) vzrostly ve 3. čtvrtletí o 5,6 %, výnosy z - vzrostly o 117,4 %. S on-line hazardem začínají i lidé, kteří by do heren asi nevkročili, ve velkém třeba začínají hrát důchodci,“ dodává Aleš Rod.

A právě to je největším rizikem prohibitivní regulace – zákaz hraní v land-based hernách, kde kvůli nové legislativě dochází k významné regulaci patologického hraní, ať již zákazem vstupu nebo sebeomezujícími limity hraní, vyžene hráče buď do provozoven „za ceduli města“, na internet anebo k nelegálním provozovatelům. Společenské náklady spojené s patologickými hráči v daném městě tak přetrvají, kdežto peníze na léčbu hráčů města budou muset brát jinde.

Podle zákona je podíl obcí z celostátního výnosu daně z technických her podmiňován existencí „fyzických“ herních pozic, Praha se tedy redukcí technických her na svém území připravila o podíl celostátního výnosu z technických her, land-based i on-line. Díky dobíhajícím licencím se zákaz nejsilněji projeví v roce 2024, kdy bude roční ztráta činit 560,6 milionu Kč. V dalších letech bude ušlý daňový výnos ještě vyšší,“ komentuje kalkulace Jakub Žofčák, analytik CETA.

Tabulka: Odhad ztracených výnosů hl. m. Prahy na dani z hazardních her (hraných formou land-based i on-line) v ČR v letech 2021–2025 (v mil. Kč)

Ztráta na dani  z THZtráta na dani z ostatních herZtráta celkem
20210-26,1-26,1
20220-27,5-27,5
2023-40,7-28,8-69,6
2024-530,3-30,3-560,6
2025-556,8-31,8-588,6

Zdroj: vlastní kalkulace CETA

To, že zákaz land-based hraní proti sobě staví reálné náklady a teoretické přínosy, se začíná projevovat v některých městech, jenž od záměru prohibice ustupují. „Situaci ve městech jako Kladno či Český Krumlov intenzivně monitorujeme, bude zajímavé porovnat situaci těchto měst a měst, která zavedla tvrdou prohibici hazardu. Prohibici, která je považována za do určité míry překonaný a nefunkční přístup. Je totiž nezbytné si uvědomit, že regulace nabídky nijak nepostihuje poptávku, obzvlášť v situaci blízkého a dostupného substitutu. Lze tak očekávat, že z pohledu adiktologického bude mít regulace nižší než zamýšlené dopady,“ uzavírá Jakub Žofčák.

Celou studii můžete najít ZDE.

/zr/*

Vozový park Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) už brzy rozšíří čtrnáct elektrobusů a patnáct bateriových trolejbusů, pořízených s podporou z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Souhlas s jejich pořízením dnes vyslovili pražští radní, kteří tak v pražské veřejné dopravě odstartovali nahrazování tradičních dieselových autobusů ekologičtějšími vozidly na elektrický pohon.

Vyhlášení příslušné výzvy v pražském operačním programu schválila Rada hlavního města Prahy v dubnu 2019. Dva dnes odsouhlasené projekty na nákup elektrobusů a bateriových trolejbusů za více než půl miliardy korun představují první krok k plánovanému zásadnímu snížení emisí a hluku, které v Praze produkují městské autobusy s dieselovými motory. Na celkové částce se z 15 % podílí hlavní město, zbytek peněz jde z fondů Evropské unie.

„Dopravní podnik provozuje v systému Pražské integrované dopravy 141 linek s celkovou délkou téměř 1 800 kilometrů. V provozu je tu zhruba 1 160 autobusů, které za jediný rok spotřebují přes 30 milionů litrů nafty. Je tudíž evidentní, že změna je nezbytná a že budoucnost patří alternativním pohonům, v současnosti především elektrickým motorům,“ konstatoval pražský primátor Zdeněk Hřib.

Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových dopravních prostředků na elektrický pohon, jak jsou elektrobusy a trolejbusy. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a investicemi do elektrobusů a trolejbusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život, a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

První elektrobusy pořízené spolu s nabíjecí infrastrukturou v rámci podpořeného projektu za celkem 210 milionů korun, budou nasazeny převážně na lince číslo 154, která obsluhuje jihovýchodní části Prahy. Její trasa vede od stanice metra Strašnická přes Zahradní Město, Záběhlice, Hostivař, Horní Měcholupy, Petrovice, Háje a Chodov ke studentským kolejím na Jižním Městě, měří 21 kilometrů, je na ní 37 zastávek a jízdní doba činí 57 minut.  Protože bývá vytížená a vede členitým terénem, dosahuje spotřeba nafty u autobusu jedoucího na této trase zhruba 41,5 litru na 100 kilometrů. Kromě hluku tak linka do svého okolí produkuje i značné emise.

Už v prosinci by se však cestující na této trase mohli svézt v novém elektrobuse Škoda E´City. Vítěz loni vypsané veřejné zakázky na nákup čtrnácti elektrobusů, společnost Škoda Electric, má totiž první z objednaných vozidel dodat ještě před koncem roku. Elektrobusy jsou nízkopodlažní, mají standardní délku dvanáct metrů, dojezd 100 kilometrů, přepravní kapacitu 69 cestujících a na elektrický pohon funguje i jejich topení a klimatizace, takže neprodukují vůbec žádné emise.

Obyvatelé severní části Prahy, konkrétně ti, kteří používají autobusovou linku číslo 140, se díky podpoře druhého projektu v celkové ceně 306 milionů korun mohou těšit na patnáct bateriových kloubových trolejbusů. Nová vozidla, jejichž dodavatel rovněž vzejde z veřejné zakázky, nahradí kloubové autobusy s naftovým pohonem na trase vedoucí z Palmovky přes Prosek, Letňany a Čakovice do Miškovic. Trasa měří 11,5 kilometru, je na ní 23 zastávek a jízdní doba činí 31 minut. „I tato linka je velmi vytížená, část její trasy v Prosecké ulici navíc tvoří prudké stoupání, takže spotřeba nafty v tomto případě dosahuje zhruba 52 litrů na 100 kilometrů. Pro své okolí tak linka představuje vysokou zátěž emisemi i hlukem,“ podotkl Zdeněk Hřib.

Bateriové trolejbusy spojují přednosti trolejbusů a elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají přímé napájení z troleje i dynamické nabíjení trakčních baterií. Trolejové vedení je zásadní především v kopcovitých, energeticky náročných úsecích, zatímco nezávislý bateriový provoz lze využívat v místech, kde by vybudování trolejového vedení bylo problematické, například na křižovatkách.

/zr/

Na snímku: První elektrobusy pořízené spolu s nabíjecí infrastrukturou v rámci podpořeného projektu za celkem 210 milionů korun, budou nasazeny převážně na lince číslo 154, která obsluhuje jihovýchodní části Prahy. Její trasa vede od stanice metra Strašnická přes Zahradní Město, Záběhlice, Hostivař, Horní Měcholupy, Petrovice, Háje a Chodov ke studentským kolejím na Jižním Městě. Už v prosinci by se však cestující na této trase mohli svézt v novém elektrobuse Škoda E´City (viz foto).

Foto: Wikipedie, Radim Holiš*

 

Celková produkce odpadů dosáhla v České republice v roce 2019 hodnoty 37,0 mil. tun. Z celkového množství odpadu tvořil 14,4 % odpad komunální. Nová metodika, kterou používá Český statistický úřad, však již do celkové produkce komunálního odpadu nezahrnuje pouze odpad sbíraný obcemi (který ČSÚ také stále publikuje), ale rovněž odpad podobný odpadu komunálnímu.

Z celkového objemu odpadu v roce 2019 představoval 1,5 mil. tun nebezpečný odpad. V roce 2019 se do České republiky také dovezlo 2,6 mil. tun odpadu, z toho 44 tis. tun nebezpečného, a vyvezlo 3,4 mil. tun. Produkce komunálního odpadu představovala v roce 2019 hodnotu 5,3 mil. tun, více než 71 % (3,8 mil. tun) přitom pochází z obcí. „Na jednoho obyvatele České republiky připadalo v roce 2019 v průměru 499 kg vyprodukovaného komunálního odpadu,“ uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Nejvíce odpadu se v roce 2019 vyprodukovalo ve Středočeském kraji a v Praze, kde objem překročil hranici 5 mil. tun. Nejméně odpadu připadalo na Karlovarský kraj s více než 680 tis. tun. Z hlediska konečného nakládání se u nás v roce 2019 15,1 mil. tun odpadu materiálově recyklovalo, na skládkách skončilo 3,6 mil. tun, 1,3 mil. tun bylo energeticky využito a zhruba 1 mil. tun odpadu byl kompostován.

Aktuálně vydaná publikace ČSÚ (viz: https://www.czso.cz/csu/czso/produkce-vyuziti-a-odstraneni-odpadu-2019 ) je oproti předchozím vydáním kvalitativně inovována. Reflektuje metodická doporučení Eurostatu a využívá nejnovější statistické postupy při zpracování administrativních dat za užití Integrovaného systému ohlašovacích povinností (ISPOP). To díky lepšímu pokrytí souboru respondentů umožnilo zvýšit kvalitu výsledných údajů. Zároveň došlo i k poklesu administrativní zátěže podnikatelů o 63 %.

Po dohodě s Eurostatem ČSÚ zároveň použil nejnovější definici komunálního odpadu a odpad, který je svým charakterem podobný odpadu z domácností, zahrnul do komunálního odpadu.

Komunální odpad bude od referenčního roku 2020 povinně reportovaným údajem, na rozdíl od předchozí praxe, kdy byl údaj o produkci komunálního odpadu poskytován OECD a Eurostatu na dobrovolné bázi.  Podle nové metodiky byla v roce 2018 produkce komunálního odpadu na obyvatele zhruba 493 kg ročně, což bylo mírně nad evropským průměrem. Nová metodika však do celkové produkce komunálního odpadu nezahrnuje již jen odpad sbíraný obcemi (který ČSÚ také stále publikuje), ale systematicky také odpad podobný odpadu komunálnímu, a to v souladu s doporučeními Eurostatu a expertů z tuzemské akademické sféry.

/zr/

Ilustrační foto: Archiv TS Malá Haná*

Očkování nejohroženějších Pražanů v zařízeních pro seniory je v plném proudu. Navzdory systémovým nedostatkům připravil Magistrát hl. m. Prahy první mobilní očkovací tým, který od dnešního dne umožní očkování proti nemoci covid-19 také v zařízeních, kde praktičtí lékaři nemohou v tuto chvíli asistovat.

Již mezi svátky začal magistrát komunikovat s domovy pro seniory, a proto jsme zkraje minulého týdne měli první seznam zájemců. Do akce je zahrnuto všech 56 registrovaných služeb v hlavním městě bez ohledu na to, jestli jde o zařízení městská, obecní nebo soukromá. Mezi klienty je zájem přes 80 procent, mezi zaměstnanci o něco méně. Poptávali jsme také informace o tom, které domovy zvládnou zajistit očkování ve spolupráci se smluvními lékaři a které budou potřebovat podporu mobilního týmu,“ uvádí Milena Johnová, radní hl. m. Prahy pro sociální politiku a zdravotnictví.

Mobilní očkovací tým zajišťuje hlavní město ve spolupráci s Českým červeným křížem a Městskou poliklinikou Praha. Na svou první cestu se vydal dnes v osm hodin ráno od polikliniky ve Spálené ulici. Vozidlo Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1, jehož posádku tvoří kromě řidiče i dobrovolníci z řad zdravotníků, nejdříve vyzvedlo očkovací látku ve  Fakultní nemocnici Bulovka. Následně zamířilo do prvního domova seniorů v pražských Řeporyjích. Dosud o podporu mobilního očkovacího týmu požádalo šest domovů.

 „Mobilní tým jsme na Městské poliklinice vytvořili ve velmi krátké době, je tvořen lékařem a dvěma zdravotními sestrami a má za úkol do konce týdne naočkovat celkem téměř 360 klientů v domovech pro seniory a dle potřeby bude v následujících dnech pomáhat s očkováním i na dalších místech. Kromě výjezdního týmu musí naše poliklinika zajistit celou logistiku a formální stránku věci. Čeká nás další velmi náročné období,” říká David Doležil, ředitel Městské polikliniky Praha a krajský koordinátor očkování.

Speciální obytné vozidlo, které pořídilo hlavní město Praha pro potřeby Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1, dodáváme na sedm dní v týdnu a na dvanáct hodin denně i s řidičem - dobrovolníkem ČČK. Jsme rádi, že můžeme zdravotníkům mobilního očkovacího týmu poskytnout zázemí i s tepelným komfortem a také zajistit ideální teplotní podmínky pro převoz vakcín, a urychlit tak proces očkování nejrizikovějších skupin obyvatel. Výhledově by bylo možné očkovat přímo ve voze, jsme ale připraveni reagovat dle potřeb města,“ vysvětluje Jaroslava Marková, ředitelka Úřadu Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1.

 Praha má připravený systém tak, aby do konce tohoto týdne dostali v domovech pro seniory očkování všichni pracovníci i klienti, kteří o to budou mít zájem a pro které je to s ohledem na aktuální zdravotní stav vhodné.

 „Do Prahy zatím dorazilo zhruba cca 25 tisíc dávek očkovací látky od firmy Pfizer, kterou jsou nyní očkováni klienti a pečovatelé v domovech pro seniory a zdravotníci. V lednu má do Česka dorazit 20 tisíc dávek nově schválené vakcíny od společnosti Moderna. Kvůli bezpečnosti pacientů je vhodné, aby očkovací centra nepoužívala více než jeden typ vakcíny a nemohlo tak dojít k jejich záměně. Vakcínou Moderna bychom proto do budoucna rádi očkovali i v očkovacím centru Městské polikliniky Praha,“ říká primátor hlavního města Zdeněk Hřib.

Všem zapojeným domovům, pracovníkům magistrátu i naší polikliniky a dobrovolníkům děkuji za rychlou akci. Nyní se můžeme věnovat té největší prioritní skupině - šedesáti tisícům seniorů starších osmdesáti let, kteří žijí doma a měli být očkování teď. Záleží na každém dni,“ dodává radní Milena Johnová.*

/zr/

K foto:

První mobilní očkovací tým od dnešního dne umožní očkování proti nemoci covid-19 také v zařízeních, kde praktičtí lékaři nemohou v tuto chvíli asistovat.

Foto: Magistrát HMP

Technická zkouška rozsvícení vánočního stromu na pražském Staroměstském náměstí (viz foto), která se uskutečnila v pátek 27. listopadu večer za účasti primátora Prahy Zdeňka Hřiba, předsedy Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila, radních Hany Třeštíkové a Jana Chabra a předsedy Technologií hlavního města Prahy (THMP) Tomáše Jílka, byla natolik úspěšná, že – ačkoliv původně bylo v plánu, že se strom oficiálně rozsvítí až o prvním adventním víkendu – představitelé města se na místě dohodli, že už strom svítit nechají.

Kvůli vládním opatřením, která nepovolují hromadné akce a shlukování osob, letos hlavní město neplánuje klasické slavnostní rozsvícení vánočního stromu s doprovodným programem. Proto z pátečního rozsvícení vznikl videozáznam, který dnes, v neděli 29. listopadu, Magistrát hlavního města Prahy i městská společnost THMP zveřejní na svých sociálních sítích.

Sedmnáct a půl metru vysoký vánoční smrk pochází z Kamenného Přívozu. Jeho kácení, převoz i zdobení letos poprvé zajišťovala městská společnost THMP. O finální podobě stromu tento rok rozhodli lidé při hlasování na sociálních sítích. Je ozdobený šesti kilometry vánočních řetězů, čtyřiceti hvězdami a více než tři sta vánočními koulemi v národních barvách trikolóry. Špice na vrcholu má výšku tří metrů.*

/zr/

Foto: THMP

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down