Na pražské Florenci se dnes, ve středu 18. listopadu 2020, otevřelo první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž, a přispět tak ke zkvalitnění života obyvatel města.

V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy rozhodla v červnu letošního roku Rada hl. m. Prahy o realizaci tohoto projektu. Díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých tří měsíců.

S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu,“ konstatoval Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora.

Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku toto místo fungovalo jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály.

Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.

Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. logistický hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl m. Prahy, a. s.

Nákladní elektrokola jsou tou další 'velkou věcí' v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole” shrnul Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz.*

*

/zr/

 

 

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová dnes jednala s primátorem Ostravy Tomášem Macurou a jeho náměstkyní Zuzanou Bajgarovou o novém stavebním zákoně a připravovaném komplexním pozměňovacím návrhu. 

Velmi si cením toho, že se na mne obrátil pan primátor Macura, a že jsme měli prostor vše probrat bez emocí a konstruktivně. Stavební zákon totiž není vhodné řešit přes média,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Na společném jednání byla diskutována zejména problematika povolování staveb a posilování pozice velkých měst v oblasti územního plánování i povolování staveb. V oblasti výkonu povolování staveb zástupci Ostravy podpořili kompletní oddělení procesu povolování staveb od obcí, tedy model čisté státní stavební správy. „Domníváme se, že povolování staveb je pouze technickou záležitostí, která může připadnout státu za předpokladu, že bude nastavena a garantována hlavní role obcí v rámci procesu územního plánování. Nezbytná je však aktivní účast obcí i při procesu povolování. Obec se musí dostat nad rámec postavení běžného účastníka řízení,“ říká náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová.

Ministryně na základě předložených argumentů slíbila podporu velkým městům v posílení jejich role v oblasti územního plánování, např. formou posílení pozice pověřeného zastupitele. Došlo také ke vzájemné shodě na tom, že je nutné dospět k takovému řešení, které dá velkým městům jistou volnost v oblasti územního plánování, například právě v podobě speciálních stavebních předpisů, po vzoru pražských stavebních předpisů. Zároveň je nutné vyhnout se tomu, aby se stal celý systém nepřehledným pro investory, ministerstvo a potažmo i pro města samotná.

Kompromisní varianta je ta, že do pozměňovacího návrhu ministerstvo zapracuje možnost vydat speciální stavební předpisy zatím pro velká metropolitní města dle schválené Strategie pro regionální rozvoj, tedy pro Prahu, Brno a Ostravu s tím, že tyto předpisy pro metropolitní města budou jistou formou „pilotního“ testování zavádění speciálních stavebních předpisů. „Na základě argumentů pana primátora Macury jsem přistoupila na speciální stavební předpisy pro metropolitní města. Jsou to tři největší metropole, mají nejvíce obyvatel i nejhustší zástavbu, a zároveň jsou z pohledu územního plánování velmi specifické, takže bude pro ministerstvo přínosné pozorovat, jak se tvorba specifických stavebních předpisů bude v jednotlivých metropolitních městech vyvíjet,“ říká ministryně Dostálová.

V případě, že se speciální stavební předpisy osvědčí, je ministerstvo ochotno přistoupit na rozšíření o další města. „Výsledek jednání považujeme za dílčí úspěch pro velká města, jsme rádi, že paní ministryně přistoupila na variantu speciálních stavebních předpisů pro metropolitní města, ale zároveň jsme trvali na tom, že i pro ostatní města musí zůstat do budoucna tato cesta otevřená a paní ministryně souhlasila., Za nezbytný však považujeme i posun v dalších diskutovaných oblastech, směrem k silnějšímu postavení obcí,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.

Dalším tématem, které se na jednání otevřelo, bylo i téma umístění Nejvyššího stavebního úřadu. „Už v minulosti jsem paní ministryni deklaroval zájem o to, aby byl Nejvyšší stavební úřad umístěn v Ostravě, kde dosud nesídlí žádný centrální orgán. Jsme k tomu připraveni poskytnout veškerou součinnost,“ říká primátor Macura. „Ano, o tomto tématu budeme nadále jednat, protože do budoucna počítáme s tím, že krajský soud v Ostravě bude vykonávat specializovanou agendu v souvislosti s vyhrazenými stavbami, takže jistou logiku to dává,“ dodává ministryně Dostálová.

/zr/

 

Od dnešního dne je na tramvajové zastávce Palackého náměstí v české metropoli nainstalován prototyp nového zastávkového označníku pro Prahu, který vytvořili designéři ze studia Olgoj Chorchoj. Nový označník je dalším prvkem městského mobiliáře, který má ambici vtisknout pražským zastávkám MHD důstojnější podobu a zároveň cestujícím poskytnout více informací včetně aktuálních odjezdů nejbližších spojů. Označník sousedící s prototypem pražského zastávkového přístřešku bude na Palackého náměstí testován minimálně půl roku a do budoucna by se měl stát jedním z pilířů Jednotného informačního systému hl. m. Prahy.

Myšlenka inovace zastávkového označníku (na snímku), který je hlavním nosičem informací na zastávkách tramvají a autobusů Pražské integrované dopravy (PID), vznikla již před několika lety v návaznosti na snahu o zvýšení kvality veřejných prostranství v Praze. Proto také vzhledově navazuje na již vysoutěžené prvky městského mobiliáře, jako je zastávkový přístřešek, lavička, zábradlí či odpadkový koš. V zájmu co největšího estetického sladění jednotlivých prvků v ulicích metropole bylo pro dotvoření finální podoby označníku osloveno studio Olgoj Chorchoj, které je autorem ostatních prvků nového městského mobiliáře.

„Do pražského mobiliáře kromě laviček a plánovaných nových zastávek přibude další prvek, tentokrát v podobě nového označníku. Věřím, že na něm Pražané ocení hlavně elektronický displej s aktuálními odjezdy a příjezdy. V rámci připravovaného projektu Jednotný informační systém hlavního města Prahy mají navíc na označník přibýt i zcela nové informace, jako jsou mapy okolí nebo směrovky na nejbližší cíle dostupné pěšky,“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib.

Nově vytvořený systém pro označník umožňuje prakticky libovolné řešení šité na míru konkrétní zastávce a dokáže kombinovat dostatek prostoru pro papírové informace i elektronický displej zobrazující aktuální odjezdy nejbližších spojů. Ve velké rodině navrhovaných označníků je jak plnohodnotná varianta s elektronickým displejem, tak i úspornější jednotyčová verze či samostatně stojící velkoplošný displej.

„K MHD neodmyslitelně patří dopravní označníky, ale také prostor zastávek, kde lidé čekají na spoj. Městský mobiliář byl dlouho přehlížený, přitom to jsou výrazné prvky veřejného prostoru a je důležité, aby vedle praktických nároků také vypadaly k světu, využívaly digitální technologie, které například ukáží aktuální časy příjezdů i mapy v okolí, zapadaly do města a ladily s už vybraným designem zastávkového přístřešku a zábradlí. Ať už se jedná o dopravní stavbu, nebo označník, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně, byl nápomocný Pražanům a zapadal do svého okolí,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Pro zastávky s úzkým nástupištěm bude k dispozici také pootočená varianta. Díky respektování stávajících rozměrů pražských označníků bude možná snadná obměna původních sloupků za nové. Důležitým požadavkem pak bylo nenavyšovat finanční nároky oproti stávajícím konstrukcím. Naopak díky hliníkové konstrukci lze předpokládat vyšší trvanlivost oproti stávajícím železným sloupkům.

„Jsem rád, že pokračujeme ve sjednocování městského mobiliáře a že k lavičce, koši a zastávce přibyl i nový označník. Nová podoba vybavení zastávek přispěje k lepší orientaci cestujících a esteticky zapadne do pražských ulic a náměstí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

V rámci připravovaného projektu Jednotný informační systém hl. m. Prahy je s označníkem počítáno pro umístění zcela nových typů informací pro cestující, jako jsou mapy blízkého i vzdáleného okolí či směrovky na nejbližší pěší cíle. Počítá se také s výrazným písmenným označením konkrétního nástupiště, podle kterého se může cestující snadno orientovat zejména ve složitých přestupních uzlech.

Elektronický displej s aktuálními odjezdy v rámci označníku je jen jednou z mnoha variant. Modulární řešení umožní umístění elektronického panelu buď na označníku, nebo v přístřešku, a v případě opravdu důležitých zastávek i ve formě velkého displeje v rámci samostatného odjezdového panelu podobně jako v jiných světových metropolích. V rámci projektu Jednotného informačního systému a jeho pilotních projektů si budou moci cestující sami zvolit nejvhodnější způsob zobrazení informací pro konkrétní typy zastávek.

„Kromě testování prototypu bude ve spolupráci s designéry naším dalším úkolem vytvořit celou rodinu zastávkových označníků od plně vybaveného s elektronickým displejem pro nejvytíženější zastávky v centru až po nejjednodušší sloupek pro málo využívané zastávky na periferii,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Nový zastávkový označník je vedle přístřešku důležitým nosičem informací na zastávce a zároveň je významným orientačním prvkem jak pro řidiče, tak pro cestující. Označník ze zákona vyznačuje místo pro zastavení čela vozidla v zastávce a je zároveň nosičem standardizované dopravní značky. V zájmu minimalizace prvků ve veřejném prostoru je i nadále navrhováno využít označník také pro dopravní informace včetně jízdních řádů, které by v případě absence přístřešku na zastávce stejně bylo nutné někam umístit.

„K vytvoření nového označníku jsme poskytli maximální součinnost. Jsem rád, že vkusně doplňuje návrh na nový městský mobiliář a využívá moderní informační technologie 21. století. V této chvíli to považujeme za směr, kterým se bude MHD v Praze ubírat do budoucna. Nový označník je ale potřebné nechat nejdříve otestovat ve zkušebním provozu během všech čtyř ročních období, ověřit výdrž a funkčnost jeho technologií, náročnost údržby a zejména jeho užitnou a informační hodnotu pro cestující. Budu rád, pokud bude do budoucna umět zobrazovat elektronicky také například jízdní řády, tuto technologii ostatně v současnosti testujeme na zastávce Nádraží Vysočany. V neposlední řadě jsou pro nás důležité pořizovací náklady, nákladová stránka údržby tohoto zařízení a z provozního hlediska rychlost i možnost výměny informací,“ upřesňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Označník navrhlo a vyrobilo studio Olgoj Chorchoj na základě zadání organizace Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) a v úzké spolupráci s majoritním vlastníkem zastávkových sloupků v Praze – Dopravním podnikem hl. m. Prahy.

V rámci testování jednotlivých komponent jak z hlediska trvanlivosti při různých teplotách, odolnosti vůči vandalismu, tak běžné údržby či výměny informací, se uskuteční také průzkum mezi cestujícími, kteří budou moci hodnotit různé formy zveřejňovaných informací. To pak poslouží k definování nového zastávkového standardu nejen pro pražskou MHD, ale výhledově i pro celý systém Pražské integrované dopravy. Nové označníky by se pak měly instalovat na zastávky postupně podle priorit jednotlivých míst, i v rámci přirozené obnovy dožívajících zařízení.*

/zr/

 

Zajištění záložních lůžek pro pacienty, kteří už nepotřebují hospitalizaci v nemocnicích, ale stále jsou pozitivní na nákazu covid-19, a dále volné kapacity pro lidi bez domova a pro vykázané ze společných domácností, kteří by měli být v karanténě či v izolaci – to bylo hlavní téma dnešního jednání hejtmanek a hejtmanů s ministrem vnitra Janem Hamáčkem a dalšími zástupci Ministerstva vnitra.

Kapacitu záložních lůžek nyní monitoruje Ministerstvo vnitra. Především budou zapotřebí v Praze, kde by šlo až o 1 tisíc lůžek. Ministr Jan Hamáček z toho důvodu pozve pražského primátora Zdeňka Hřiba na příští jednání Ústředního krizového štábu, aby společně projednali situaci.

Řešili jsme ale také prostory pro bezdomovce a osoby vykázané, které jsou v karanténě, případně v izolaci. Zjara jsme obcím s rozšířenou působností mohli v nouzovém stavu nařídit vyčlenění kapacit, teď je ale situace úplně jiná. Pověřil jsem proto hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, aby ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví jednal o dalším postupu, protože nyní nemáme žádný právní instrument, jak obcím s rozšířenou působností takovou věc nařídit. Další otázkou je pak i financování provozu takových prostor,“ upřesnil 1. místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Hejtman Martin Netolický potvrdil, že vytvoří pracovní skupinu, která se tématem bude v co nejkratší době zabývat.

Jiří Běhounek také informoval ministra vnitra, že všechny kraje aktivovaly krajské krizové štáby, a poděkoval svým kolegům v Radě Asociace krajů za aktivní výměnu informací mezi regiony, s Ústředním krizovým štábem a Centrálním řídicím týmem, především s ředitelem ÚZIS Ladislavem Duškem, hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou a předsedou České společnosti anesteziologie resuscitace a intenzivní medicíny Vladimírem Černým.*

Další videokonference představitelů krajů se uskuteční ve středu 30. září 2020.

/zr/

 

Hlavní město Praha společně s Regionální organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID) a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) představily prototyp autobusu v nové barevné kombinaci podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

Vítězem soutěže na novou jednotnou vizuální identitu Pražské integrované dopravy (PID) se stalo studio superlative.works se svým návrhem kombinace červené a světle šedé barvy poskládané na vozidlech do vertikálních pruhů. Součástí soutěže bylo kromě jednotného vzhledu také nové logo systému PID. Nyní vzniká podrobný grafický manuál, po jeho schválení Radou hl. m. Prahy budou podle manuálu postupně dodávána nově pořizovaná vozidla PID v novém designu.

„Cílem projektu nové vizuální identity PID je sjednotit podobu dopravních prostředků v celém společném dopravním systému Prahy a Středočeského kraje, posílit viditelnost značky PID a prezentovat integrovanou dopravu jako moderní systém veřejné dopravy, kde lze na jednu jízdenku využít jakýkoli dopravní prostředek i jakéhokoli dopravce,“ prohlásil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Na designu prototypu úzce spolupracovali designéři superlative.works s techniky z DPP. Nyní bude tento autobus z řepské garáže nasazen do běžného provozu na lince číslo 176 jezdící z Karlova náměstí přes Jiráskův most a náměstí Kinských ke strahovskému stadionu, a to počínaje čtvrtkem 17. září 2020. Dále jej bude moci veřejnost spatřit i na lince 143.

„Na prototypu autobusu SOR jsme si chtěli vyzkoušet nejen, jak vypadají v praxi vybrané odstíny barev, ale také jak budou viditelné detaily až do úrovně jednotlivých piktogramů. Samozřejmě nás také velmi zajímá, jak bude na nový vzhled vozidel reagovat široká veřejnost,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Zajistili jsme první prototyp připravované nové vizuální identity PID na jeden z našich standardních autobusů, aby bylo možné ke grafickému návrhu odladit všechny připomínky, včetně těch například ze strany slabozrakých. Až bude Radou hlavního města Prahy schválen finální grafický manuál nové jednotné vizuální identity PID, začneme podle něj soutěžit a objednávat nová vozidla pro DPP. Předpokládáme, že první z nich v novém designu by v DPP měla jezdit v průběhu příštího roku. Nová vizuální identita PID se bude objevovat na vozidlech DPP postupně, v závislosti na přirozené obnově vozového parku, tempem zhruba sto autobusů za rok. Vzhledem k velikosti autobusové flotily DPP obměna potrvá zhruba deset let,“ dodal generální ředitel DPP Petr Witowski.

Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (např. tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).

/zr/*

 

Vozový park společnosti Pražské vodovody a kanalizace se rozšířil o recyklační vůz na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO na podvozku Scania s pohonem na bioCNG. V této kategorii jde vůbec o první vůz ve střední Evropě na tento pohon. PVK za něj zaplatily necelých 13 milionů korun.

Náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček k tomu uvedl: „Jsem rád, že klimatický závazek hlavního města Prahy o snižování emisí CO2 nám pomáhají naplňovat i naše městské firmy. O to víc mě těší, že Pražské vodovody a kanalizace jsou první ve střední Evropě, kdo bude pro provoz takového vozidla využívat bioCNG.

Jsme velmi rádi, že právě PVK získaly tento vůz jako první a že můžeme otestovat nejmodernější technologii. Od nákupu vozu si slibujeme úsporu provozních nákladů a výrazně nižší zátěž životního prostředí v hlavním městě,“ prohlásil generální ředitel PVK Petr Mrkos.

Nový vůz s pohonem na bioCNG za přibližně 13 milionů korun ušetří ročně zhruba 10 tun CO2 a do pražského ovzduší tak vypustí o 58 procent méně škodlivin než auto s naftovým motorem. Kanalizaci čistí vysokým tlakem vody, přičemž špinavou vodu vyčistí a používá znovu. „Čisticí vůz se bude pohybovat především v širším centru metropole. Pokud se osvědčí, uvažujeme o zakoupení dalších kusů,“ konstatoval Petr Mrkos.

PVK využívají vozy s pohonem na CNG již několik let se záměrem postupného nahrazení celého vozového parku na CNG. Doposud se však vždy jednalo o osobní vozidla značek Škoda a Volkswagen.

CO JE BIOCNG?

CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn z anglického originálu Compressed Natural Gas. Jeho hlavní složkou je metan. BioCNG je plnohodnotnou náhradou klasického CNG a je možné ho spalovat ve všech autech s pohonem CNG. Vyrábí se z obnovitelných zdrojů bioplynu, jakým je například plyn vznikající přirozeně při čištění odpadních vod. V současné době se z bioplynu v pražské Ústřední čistírně odpadních vod vyrábí elektřina, ale již příští rok se začne s výstavbou jednotky umožňující úpravu bioplynu na bioCNG, který bude využíván k pohonu vozidel PVK.*

/zr/

Na snímku: V Praze začíná sloužit recyklační vůz na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO na podvozku Scania s pohonem na bioCNG

Foto: archiv PVK

Tak jako každé léto se ve vybraných lokalitách v Praze i letos objevila stáda ovcí a koz a také skotu. Spásání porostů představuje tradiční a zároveň k přírodě šetrný a efektivní způsob obhospodařování pozemků ve zvláště chráněných oblastech na území hlavního města. Pastvu zajišťuje a financuje odbor ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy.

Projekt zahájil pražský magistrát v roce 2000 s malým stádem ovcí a koz v přírodní rezervaci Slavičí údolí v Radotíně, v roce 2012 přibylo první stádo skotu. V současné době jsou k pastvě využívána tři stáda ovcí a koz a dvě stáda skotu soukromých zemědělců. Roční náklady města na pastvu ovcí a koz jsou zhruba 950 tisíc korun, v případě skotu asi 450 tisíc korun.

Spásaní trávy ovcemi, kozami či kravami je naprosto ekologický a šetrný způsob, jak se zbavovat vysoké trávy, a to i v těžko přístupném terénu. Půda také dostává zpět potřebné živiny, což se o motorových sekačkách říct nedá. Proto již několikátý rok přistupujeme k tomuto řešení,” říká náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček.

Každé stádo ovcí a koz čítá zhruba 70 zvířat, přičemž převažují ovce (zhruba 80 až 90 %), které spásají především travní porosty. Zbytek tvoří kozy, které okusují především listy dřevin. Od října do dubna se stáda pohybují po předem stanovených lokalitách, mezi něž patří Prokopské a Šárecké údolí, Trojská kotlina, Radotínské údolí, Třešňovka v Hrdlořezích, Vidoule a další. Délka pasení záleží na podmínkách v jednotlivých místech a na aktuálním vývoji počasí.

Dvě stáda skotu – jalovic - spásají zejména podmáčené a vlhké louky. Jedno o přibližně 15 kusech je umístěno od května v suchém poldru Čihadla a druhé stádo, o 12 kusech, začalo pastvu v Čimickém údolí a dále putuje po loukách v oblastech Milíčova, Šáreckého údolí a Šeberova.

Pastva zvířat je vhodnou možností, jak se o tyto lokality starat. Řada míst je technice nepřístupná a pro mnoho chráněných společenstev a druhů rostlin i živočichů vytváří tento způsob hospodaření příhodné podmínky, které lze jinak jen velmi obtížně simulovat. Aby zvířata každoročně nespásala stejné druhy rostlin, mění se termíny pastvy na jednotlivých lokalitách, případně je kombinována s ručním kosením. A vždy je ponechána část plochy nespasená.

Pastvu pro hlavní město zajišťují soukromí zemědělci, kteří také obstarávají čtyřiadvacetihodinový dohled nad stády. Pasáčci celý den stádo hlídají a také kontrolují, zda zvířata spásají jen území, která jsou k pastvě skutečně určená.

Pasoucí se stáda ovcí, koz a skotu je možné v chráněných oblastech na území hlavního města vidět od jara do podzimu. Pastva v konkrétní lokalitě je vždy vymezena, veřejnost může v jejím okolí procházet po chodnících a pěšinách bez omezení. Jen majitelé psů jsou žádáni, aby měli své psy na vodítku.

/zr/

Na snímku: Pastva v pražské Divoké Šárce

Foto: archiv města*

Ve druhém čtvrtletí tohoto roku do Prahy podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) přijelo pouhých 138 187 hostů. Jde o více než 93% pokles oproti stejnému období roku 2019. Jasně se tak projevil dopad pandemie viru covid-19.

Aktuální data Českého statistického úřadu bohužel potvrzují ty nejpesimističtější scénáře dopadu koronavirové krize na cestovní ruch v Praze. Opatření na podporu turismu, která jsme za hlavní město podnikli, jsou ale v rámci možností úspěšná a daří se jimi motivovat k návštěvě Prahy tuzemské turisty. Ti tak alespoň z části tlumí tento drastický propad," říká radní hl. m. Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.

Jak ukazují data ČSÚ, zkrátila se za toto období délka přenocování o 0,4 noci oproti údajům z minulého roku. Turisté strávili v Praze průměrně 1,9 noci.

Co se týká národnostního složení zahraničních návštěvníků, podle předpokladů Prahu navštívili nejvíce lidé ze sousedních států. Dlouhodobě do pražské metropole míří nejvíce lidé z Německa. Tento trend pokračuje i v rámci post koronavirových opatření. Domácích hostů do hlavního města zamířilo 92 457, jejich počet se tak snížil o 70,6 % oproti roku 2019.

S cílem zmírnit dopady koronaviru a restartovat cestovní ruch v Praze spustilo hlavní město Praha společně s Prague City Tourism v polovině června kampaň V Praze jako doma. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza například odhaduje, že díky této kampani bude propad celého sektoru menší zhruba o čtvrtinu.

V neposlední řadě zástupci Prague City Tourism zmiňují fakt, že nyní cestovní ruch cílí zejména na domácí a přeshraniční turisty. Návštěvníky ze Spojených států amerických a asijských států, jako je Čína nebo Jižní Korea, očekávají nejdříve v příštím roce.*

/zr/

K foto:

Do kampaně V Praze jako doma se zapojilo i Muzeum Karla Zemana, které láká domácí i zahraniční návštěvníky české metropole, stejně jako její obyvatele do kouzelného světa filmové fantazie jednoho z nejznámějších filmových režisérů 20. století.

Obrázek: archiv muzea

Na nejvyšší možný stupeň shodný s ratingem České republiky znovu dosáhla metropole Moravskoslezského kraje. Mezinárodní ratingová agentura Moody´s Ostravě potvrdila její historicky nejvyšší ratingové hodnocení na úrovni Aa3/stabilní.

Žádné město, kraj, ani jiný tuzemský subjekt nemůže mít vyšší ratingovou známku než stát, do něhož náleží. Hodnocení přidělila agentura Moody´s Ostravě na základě podrobného prověření hospodaření města za uplynulý rok, stávající finanční situace, finančního výhledu a s přihlédnutím k environmentálním, sociálním (zejména v souvislosti s pandemií koronaviru) a vládním rizikům. V letech 2015 až 2019 agentura městu prakticky každoročně zvyšovala ratingový stupeň, a reflektovala tak důraz vedení města na odpovědné řízení městských financí.

Agentura Moody´s ocenila i v těchto nesnadných časech konzervativní způsob finančního hospodaření města včetně každoroční revize běžných výdajů, zásadní pokles zadluženosti i průběžné vytváření finančních rezerv. Vše se ukázalo velmi prozíravé zvlášť v souvislosti se současným překonáváním ekonomických důsledků epidemie covid-19 na příjmy města i dopadů na širší ekosystém. Co je velmi podstatné, tak aktualizované ratingové hodnocení již reflektuje i záměr města na přijetí nového dlouhodobého investičního úvěru ve výši 1,8 miliardy korun k urychlení strategických investic a dává předpoklad pro získání velmi konkurenceschopných nabídek od peněžních ústavů,“ řekl ostravský primátor Tomáš Macura.

Potvrzením stupně Aa3/stabilní ocenila agentura Moody´s u Ostravy silné provozní výsledky podpořené přísnou kontrolou výdajů, které zůstanou solidní i v letech 2020 až 2021. V potaz brala nízkou úroveň zadlužení, která městu poskytne prostor pro případné financování klíčových projektů s využitím úvěrových zdrojů, přičemž zadluženost zůstane na udržitelné úrovni. Pozitivně hodnotila vysokou likviditu, která pomůže absorbovat negativní dopady pandemie koronaviru. Provozní hospodaření bude sice negativně ovlivněno pandemií, ale přesto bude město tvořit provozní přebytky, které použije jako hlavní zdroj pro financování kapitálových výdajů.

Výhled ratingu je stabilní, agentura Moody´s předpokládá, že solidní provozní hospodaření, dostatečná úroveň likvidity a dluhové ukazatele města zůstanou stabilní i během následujících dvanácti až osmnácti měsíců, to vše v kontextu institucionálních, makroekonomických a finančních vazeb na centrální vládu a s ohledem na stabilní výhled státu.

Město Ostrava je hodnoceno ratingovou agenturou Moody´s od roku 1998. Od té doby se postupně zlepšovalo od původního stupně Baa1 až po současný Aa3 stabilní.

1998 – 2002               známka na úrovni Baa1,

2003 – 2005               známka na úrovni A3,

2006 – 2015               známka na úrovni A2, stabilní,

rok 2016 –                 známka A2 pozitivní,

rok 2017 –                 známka na úrovni A1 stabilní,

rok 2018 –                 známka na úrovni A1 pozitivní.

rok 2019 –        známka na úrovni Aa3/stabilní.

Jedinými městy České republiky, které aktuálně vykazují stejnou úroveň ratingového hodnocení jako Ostrava, jsou Praha, Brno, a Česká Lípa, z krajů pak žádný.*

/zr/

Na snímku:

Ostravský magistrát sídlí na Nové radnici, prvorepublikové dvoukřídlé budově s vyhlídkovou věží. Stavěla se v letech 1925 až 1930.

Foto: ostrava.cz

 

V červnu začala městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) vypalovat na kovové štítky označující stožáry veřejného osvětlení (VO) kromě identifikačního čísla i QR kódy. Ty umožní jednoduše ohlásit poruchu nebo černou reklamu na veřejném osvětlení, do budoucna mohou pomoci i Integrovanému záchrannému systému nebo třeba turistům a obyvatelům české metropole.

Všech 135 tisíc stožárů pražského veřejného osvětlení má zhruba ve výšce 150 centimetrů umístěný malý plechový štítek s vyraženým šestimístným číslem. Podle prvního  dvojčíslí už dnes na první pohled zjistíte, v jaké městské části se nachází,“ uvedl radní HMP Jan Chabr a dodal, že postupným doplněním o QR kódy nabídnou štítky lidem mnohem více informací. „Po jeho načtení mobilním telefonem totiž dojde k přesměrování na novou webovou aplikaci Skenujprahu.cz, která bude integrovat nejrůznější data a služby.

Podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka v rámci pilotního projektu nová aplikace umožní pohodlně ohlašovat poruchy a nelegální výlepy na stožárech VO a poskytne detailní informace o jednotlivých světelných místech. „V dalším kroku plánujeme zapojit další městské společnosti a Integrovaný záchranný systém. Když se ocitnete v nějaké nouzové situaci, často hrají roli vteřiny. Díky načtení aplikace z jakéhokoliv stožáru VO by tak bylo možné hasiče, policii nebo záchrannou službu nejen rychle kontaktovat, ale také budou automaticky vědět, kde přesně se nacházíte nebo kde najdou třeba nejbližší uzávěr plynu,“ doplnil Tomáš Jílek s tím, že ohledně zapojení do aplikace probíhá jednání i s Policií České republiky. „Po naskenování QR kódu ze stožáru VO by tak aplikace mohla například vyhledat nejbližší policejní služebnu, včetně její provozní doby.

QR kódy na stožárech veřejného osvětlení by měli v dalších etapách využívat i turisté, kteří často nevědí, kde se nacházejí a neznají názvy ulic. „Mohly by jim poradit s cestou nebo doporučit nejbližší turisticky žádaná místa. I proto se pilotní projekt rozbíhá právě v centru města, kde se mimopražských pohybuje nejvíce,“ upřesnil Jan Chabr. „Možností se však nabízí mnohem více, společně s dalšími partnery plánujeme implementovat i další využití jak pro Pražany, tak pro turisty. Samozřejmostí budou i různé jazykové mutace portálu.

Nové štítky s QR kódem si společnost THMP vyrábí sama přímo ve své holešovické centrále. „Už na začátku letošního roku jsme si proto pořídili speciální laser na gravírování. Nejdříve vytvoříme počítačový návrh obsahující unikátní šestimístné číslo a mu odpovídající QR kód, který se následně přepíše na připravený kovový štítek. Výsledkem laserové technologie je přesný a trvalý popis, který lze odstranit pouze hrubou silou,“ uzavřel Tomáš Jílek.

V červnu THMP spouští i novou mobilní aplikaci, která umožní jednoduše a odkudkoliv ohlásit poruchu nebo nelegální výlepy na stožárech pražského VO. „V tomto případě uživatel nemusí skenovat QR kód, ale aplikaci bude mít uloženou přímo ve svém chytrém telefonu. Když například z auta uvidíte nesvítící světlo, stačí ho vyfotit a prostřednictvím GPS už si ho sami dokážeme lokalizovat,“ vysvětlil Tomáš Jílek. Po odeslání se informace dostane na dispečink společnosti THMP, ten ji vyhodnotí a na místo vyšle své pracovníky. Aplikace s názvem Praha svítí je již volně ke stažení pro platformu Android, pro operační systém iOS bude k dispozici v nejbližších dnech, po dokončení schvalovacího procesu.*

/tz/

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down