Memorandum o podpoře reformy přípravy učitelů v ČR podepsali koncem minulého měsíce spolu s ministrem školství Robertem Plagou zástupci děkanů všech českých fakult, které připravují budoucí učitele.

„Podpisem Memoranda zahájíme práce na kontinuální proměně vzdělávání budoucích pedagogických pracovníků tak, abychom je co nejlépe připravili nejen na vstup do učitelského stavu, ale také na všechny výzvy, které je při výkonu profese čekají,“ řekl ministr školství Robert Plaga.

Podpis memoranda je výsledkem několikaměsíčních jednání, během nichž děkani fakult, zástupci ministerstva a experti z oblasti vzdělávání připravovali konkrétnější podobu reformy. Ta se rozběhne během letošního podzimu a má proměnit podobu praxí studentů učitelství, podpořit inovace jejich přípravy a rozvoj oborových didaktik. Reforma usiluje také o to, aby každý rok odcházel do praxe dostatek nových učitelů a učitelek, kteří budou připraveni pomáhat všem svým žákům naplno se rozvíjet.

Memorandum podepsalo 10 zástupců Asociace děkanů pedagogických, filozofických a přírodovědeckých fakult.

/zr/

 

Foto: web Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

Postupné otevírání škol musí být především bezpečné, a to jak pro učitele, tak pro děti a jejich rodiny. Zároveň musí být efektivní, aby školy i rodiče vše organizačně zvládli. Pravidla by měla být co nejjednodušší a zároveň flexibilní, aby bylo možné je snadno uzpůsobit podmínkám konkrétní školy. Spolek Pedagogická komora , z. s., tak reagoval na materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, s nímž zásadně nesouhlasí. "Místo kritiky však nabízíme funkční řešení, které je založeno na posílení pravomocí ředitelů škol a zřizovatelů škol, principu dobrovolnosti návratu dětí k prezenční výuce a stanovení jednoduchých a flexibilních pravidel," tvrdí ve svém včerejším prohlášení Pedagogická komora.

Materiál zpracovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), který navrhuje tři fáze otevírání škol, Pedagogická komora hodnotí jako příliš komplikovaný. "Řada problémů v něm není dořešena. Ředitelé škol například stále nevědí, jak bude organizováno preventivní testování dětí, které má probíhat přímo ve školách pomocí nosních testů. Panují pochybnosti o kvalitě antigenních testů. Po pracovnících škol se budou požadovat zdravotnické úkony, které mají jinak zakázány. Při testování nejmladších dětí mají asistovat jejich rodiče, což je v rozporu s platnými protiepidemickými opatřeními, která striktně omezují přítomnost dalších osob ve škole," připomíná Pedagogická komora.
Poukazuje i na to, že vyvstávají také právní otázky: Například, jak může škola postupovat, když rodič dítěte odmítá preventivní testování nebo nošení roušky, ale vyžaduje přítomnost žáka na prezenční výuce? Zodpovědnost, aby do třídy mohli vstoupit jen žáci s negativním testem na koronavirus, bude přesunuta na učitele, přestože ti nemají žádnou pravomoc něco takového vymáhat. Za nezletilé totiž odpovídají jejich zákonní zástupci.
Podle Pedagogické komory dosavadní protiepidemická opatření v mateřských školách byla prakticky nulová. "MŠMT nově navrhuje velmi striktní omezení, která hodnotíme naopak jako přehnaná. Nelze se pohybovat ode zdi ke zdi. Občané tím ztrácejí důvěru v smysluplnost opatření. Navrhujeme, aby s otevřením škol pro žáky prvního stupně ZŠ a předškoláky v MŠ bylo omezeno umísťování dětí do škol určených pro děti rodičů pracujících v Integrovaném záchranném systému a dalších klíčových povoláních (včetně pracovníků škol). Děti rodičů IZS by měly navštěvovat své původní školy, ať už mateřské nebo základní. Třídy pro děti rodičů IZS by měly sloužit výhradně pro výjimečné případy, kdy nelze zajistit, aby žák navštěvoval svou kmenovou školu," namítá Pedagogická komora.
Jak dále uvádí, velkou chybou v minulosti bylo, že při výskytu covid pozitivní osoby ve škole nebyla otestována celá třída na koronavirus a do karantény byl poslán například pouze spolužák z lavice. Bezpříznakové děti i pracovníci škol tak dál šířili nákazu ve škole i mimo ni (především ve svých domácnostech). Obzvláště to platí v případě nových mutací koronaviru, kdy stačí k rozšíření nákazy krátké sejmutí roušky během svačiny, oběda či přestávky.

Proto je podle Pedagogické komory nutné důsledně trasovat a testovat, aby byli maximálně ochráněni rodinní příslušníci dětí, kteří mohou na nákazu koronavirem doplatit trvalými zdravotními problémy nebo dokonce vlastním životem. Komora navrhuje navýšit personální kapacity krajských hygienických stanic, aby trasování, testování i karantény byly důsledné. Prevence je vždy levnější a efektivnější než řešení důsledků nákazy v nemocnici.
"Mnohem větší pravomoci by měli dostat ředitelé škol všech stupňů. Ti nejlépe dokážou vyhodnotit možnosti organizace vzdělávání na své škole. Vláda by měla určit pouze mantinely, které bude nutné dodržet. Například nařídit homogenní třídy a skupiny nebo stanovit maximální počet dětí ve třídě během prezenčního vzdělávání, případně celkový počet žáků, kteří mohou být zároveň ve škole. Ředitel školy by tak mohl rozhodnout, zda bude škola pokračovat v distanční výuce, případně kteří žáci budou moci docházet na prezenční výuku. Týdenní rotační princip celých tříd, jak ho navrhuje MŠMT, by byl pouze jednou z možností, jak výuku zorganizovat. V případě žáků prvního ročníku ZŠ preferujeme plnohodnotnou prezenční výuku. Tu mohou zajistit i málotřídní školy nebo další školy s nízkým počtem dětí ve třídách. Ředitelé středních, speciálních či základních uměleckých škol by rovněž měli mít možnost nastavit prezenční a distanční způsob výuky tak, aby to co nejlépe odpovídalo podmínkám konkrétní školy. Není nutné vše nastavovat plošně a jednotně. Ředitelé škol potřebují jasná vymahatelná pravidla stanovená legislativou a právní podporu, nikoliv jen obecné manuály s nezávaznými doporučeními, které již více než rok chrlí MŠMT," praví se dále ve včerejším prohlášení Pedagogické komory.
Jelikož aktuální epidemická situace stále není dobrá, je podle komory nutné zajistit, aby byl návrat dětí k prezenční výuce zcela dobrovolný. Stát by neměl nutit rodiče, kteří se obávají o zdraví dětí nebo starších či nemocných příslušníků domácnosti, aby své potomky posílali do školy. A to ani ekonomicky. Proto by mělo být až do konce školního roku zachováno ošetřovné i pro rodiče dětí, kterým bude umožněno prezenční vzdělávání, jak tomu bylo před rokem.
Větší rozhodovací pravomoci by měli získat rovněž zřizovatelé škol. Namísto centrálního nákupu antigenních testů jednoho typu by měla vláda financovat i PCR testování, které je sice nákladnější, ale nabízí přesnější výsledky a včasnější zachycení infikované osoby. Snížit náklady na kvalitní PCR testy by mohl tzv. pooling. Tuto metodu smíchání více vzorků ze slin a jejich společnou analýzu úspěšně odpilotovala městská část Praha 9.
"Velmi nás mrzí, že ministr školství Robert Plaga dlouhodobě nekonzultuje své kroky s pracovníky škol všech typů, opakovaně obchází školskou tripartitu a nejedná ani se zástupci rodičovské veřejnosti nebo studentů. Důsledkem jsou opatření, která nedávají smysl, nebo je lze v praxi realizovat jen velmi obtížně. Zbytečně tak přidělává práci tisícovkám ředitelů škol, desítkám tisíc učitelů a stovkám tisíc rodin. Příkladem nedomyšlených opatření mohou být povinné roušky v přípravných třídách základních škol, které navštěvují děti na stejném stupni vývoje, jako jsou předškoláci v mateřských školách, kteří roušky nosit nemusí. Nebo stanovení maximálního počtu dětí ve třídě MŠ na 15, přestože ve třídách ZŠ bude moci být nadále až 34 žáků. Nejhorší pro všechny aktéry vzdělávání je časté publikování oficiálních opatření na poslední chvíli," stojí dále v prohlášení Pedagogické komory, které pokračuje: "Za absurdní považujeme aktuální pravidla pro pověřené školy (péče o děti rodičů IZS). Přes kritickou epidemickou situaci v nich celý březen platilo, že v jedné třídě může být až 30 dětí, a to ve věku od 2 do 10 let (děti původně navštěvující MŠ bez roušek). Děti se v těchto školách nemusejí testovat. Učitelé a další pracovníci škol IZS se začali povinně testovat až od 30. března 2021. Vzhledem k tomu, že se jedná o jediné školy, které jsou otevřené, mohlo v nich ministerstvo školství ověřit funkčnost chystaných opatření. To však z nepochopitelných důvodů neučinilo. Otevření škol tudíž proběhne rovnou naostro a plošně v celé ČR, což způsobí zcela zbytečně řadu problémů," 
Podle komory je třeba se mnohem více věnovat osvětě. Především všude připomínat základní pravidla, která snižují riziko šíření nákazy – omezení počtu osobních kontaktů na minimum, nošení kvalitních respirátorů, časté mytí rukou, důsledné větrání interiérů, dostatečné rozestupy, preventivní očkování atd. Všichni občané by měli být těmito zásadami obklopeni, a to nejlépe ve formě jednoduchých infografik.
"Preventivní očkování učitelů bohužel probíhá pomaleji, než se původně předpokládalo. Pracovníci škol, kteří se z nějakého důvodu nemohli zaregistrovat, již tuto možnost nemají. Druhou dávku vakcíny zatím dostalo méně než 10 % zájemců o očkování z řad pedagogů. V některých očkovacích centrech byla vakcinace pracovníků škol pozastavena. Je třeba prioritní očkování pedagogů obnovit, a to především v případě učitelů, kteří mají pracovat v otevřených školách," požaduje Pedagogická komora.

"Velmi bychom ocenili automatické zveřejňování anonymizovaných údajů k výskytu koronaviru ve školách a školských zařízeních, jak jsou shromažďovány jednotlivými krajskými hygienickými stanicemi a dále zasílány na ministerstvo zdravotnictví. Žádáme o mnohem širší poskytování datových setů s údaji k nákaze koronavirem u dětí a pracovníků škol, které shromažďuje ÚZIS a další instituce. A to nejlépe způsobem umožňujícím dálkový přístup, nebo alespoň pro vybrané organizace a odborníky ve formě predikativních datasetů. Nyní nejsou zveřejňovány například počty testů v dané věkové kategorii, což vede ke zkreslení výsledků, kdy jsou známy jen absolutní počty nově pozitivně testovaných osob, nikoliv relativní poměr pozitivity testů u dětí nebo pedagogů.
Současný právní rámec pro distanční způsob vzdělávání považujeme za nedostačující. Je třeba urychleně novelizovat školský zákon. Například doplnit do zákona odkaz na vyhlášku, kterou se stanoví konkrétní povinné náležitosti distanční výuky pro daný typ školy.
Vzhledem k výše popsaným nedořešeným problémům považujeme plánované otevření škol od 12. dubna 2021 v takovém rozsahu, jak je popsáno v první etapě materiálu MŠMT »Návrat dětí do škol (duben 2021)«, za organizačně nezvladatelné a nebezpečné. Vše by se mělo nejprve velmi pečlivě připravit a vyzkoušet v rámci pověřených škol pro děti rodičů integrovaného záchranného systému, případně na málotřídních školách," uzavírá včerejší prohlášení Pedagogické komory.

FAKTA O NÁKAZE COVID-19 U PEDAGOGŮ A DALŠÍCH ŠKOLSKÝCH PRACOVNÍKŮ

V sobotu 3. dubna Pedagogická komora mj. připomněla: "Za celé období sledování byla nákaza covid-19 prokázána u 48 014 pedagogů a pracovníků ve školství, z toho u 1354 osob ve věku 65+. Celkem 935 pedagogů bylo s COVID-19 hospitalizováno a 40 zemřelo." (ÚZIS)

Z celkového počtu pedagogů, což je 191 221 učitelů, vychovatelů a akademických pracovníků VŠ, prodělalo covid již 25 %, což je výrazně více, než činí průměr za celou ČR.
V březnu 2021 výrazně poklesl počet pedagogů pozitivně testovaných na koronavirus, což bylo částečně způsobeno snížením množství testovaných osob z řad pedagogických pracovníků. Počet nově hospitalizovaných pedagogů byl v březnu druhý nejvyšší za celou dobu epidemie (jen o 6 osob nižší než v únoru 2021). Počet zemřelých pedagogů byl v březnu bohužel nejvyšší od počátku epidemie. K úmrtí došlo u 15 pedagogických pracovníků...
Podíl dětí pozitivně testovaných na koronavirus je stále velmi blízko maximálním hodnotám za celou dobu epidemie. K výraznému poklesu došlo pouze u věkové skupiny 15 až 19 let, což jsou především žáci středních škol. I u nich je ovšem dvakrát vyšší, než činí průměr za celou ČR.
"Školy tvoří dle šetření krajských hygienických stanic v celkovém dlouhodobém přehledu významný počet ohnisek nákazy COVID-19, v absolutním počtu jde o nejčastější typ ohniska." (ÚZIS)

Klikněte na níže uvedené grafy

Grafy zpracoval na základě veřejně dostupných dat ÚZIS pro Pedagogickou komoru, z. s., datový analytik M. Bauer.

/pk/

Odkazy:
• MŠMT: Návrat do škol (duben 2021) + 1. fáze návratu do škol (tabulka) + materiál s vysvětlením
• ÚZIS: Koronavirus a školství (prezentace)
• Reakce Iniciativy Sníh na text „Vývoj epidemie SARS-CoV-2 u dětí v populaci České republiky” prezentovaný Středočeským krajem

Ilustrační foto:  Nová základní škola v Okrouhlici na Havlíčkobrodsku byla zkolaudována v srpnu 2019
Foto: archiv obce
*

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spouští projekt Tour for the Future. Jde o pojízdnou učebnu techniky, která bude putovat po České republice a seznamovat žáky 8. a 9. tříd základních škol s technikou a technologickým pokrokem a vývojem. To vše s cílem zvýšit zájem o nové technologie a studium technických oborů.

Duální vzdělávání je ve vyspělých zemích světa běžné. U nás se o něm dvacet let bohužel jen mluvilo, teď už konečně nabývá konkrétní podoby. Dostatek technicky zdatných lidí, kteří už ve škole získají potřebnou praxi, je přitom základním předpokladem úspěchu inovativních technologických projektů,“ připomněl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodal: „Podpořit zájem o techniku má nově i pojízdná učebna, tedy projekt Tour for the Future. Spouštíme ho od října, nákladní automobil, který je upravený na pojízdnou učebnu, má v tomto školním roce navštívit všechny kraje a vzdělávat žáky základních škol v tuto chvíli v celkem 35 městech a obcích.“

Ve speciálně upraveném a technologicky vybaveném nákladním automobilu jsou mimo jiné 3D tiskárny, notebooky a tablety s funkcí rozšířené reality. To umožňuje praktické workshopy, které může uvnitř pojízdné učebny najednou absolvovat zhruba 12 žáků, výuka se tedy s ohledem na běžný počet dětí ve třídě, kterých je 20 a víc, uskuteční ve dvou skupinách. Jedna se bude vzdělávat uvnitř vozu, druhé bude ve škole k dispozici kariérní poradce na probrání profesní budoucnosti. Programu pod vedením speciálního týmu lektorů se budou moci zúčastnit i pedagogové.

Všichni získají přehled o trhu práce a naučí se pracovat s výše uvedeným zařízením. Žáci se také dozvědí, pro jakou profesi mají předpoklady a nadání, pedagogové se seznámí s novým pojetím výuky techniky v rámci vzdělávací oblasti Člověk a technika. Po celou dobu Tour for the Future se důraz bude klást na rozvoj manuální zručnosti, technickou a digitální gramotnost, jednoduše na průmysl a technologie 4.0 ze všech úhlů pohledu.

V loňském školním roce jsme na 40 školách realizovali pilotní projekt „Rozvoj technického myšlení, technické tvořivosti a praktických činností v základním vzdělávání“. Šlo o komplexní přípravu na zavedení nového předmětu a vytvoření metodických materiálů pro učitele a sítě spolupracujících škol. A protože se vše podařilo, od září 2020 pokračujeme na 60 školách ověřováním nové vzdělávací oblasti rámcového vzdělávacího programu s názvem Člověk a technika,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga a připojil: „Účelem je systematické posílení rozvoje technického myšlení, prakticky aplikovatelných dovedností, jemné motoriky a technické tvořivosti s vazbou na nové technologie v rámci kurikula v základním vzdělávání.

Délka jednoho workshopu v pojízdné učebně se plánuje na 90 minut. Škola, z níž workshop absolvují nejméně tři pedagogové, bude mít možnost získat 3D tiskárnu od firmy Prusa Research a nápadník aktivit do výuky techniky od Univerzity Palackého v Olomouci.

Věřím, že projekt motivuje žáky základních škol k výběru technického oboru v navazujících středoškolských studiích a přinese jim znalost a orientaci v průmyslu a technologiích 4.0. Jde o oblast, která se neuvěřitelně rychle vyvíjí, proto zde víc než jinde platí, že musíme žáky učit to nejnovější, aby uměli na měnící se svět co nejlépe reagovat,“ konstatoval poradce náměstkyně ministra průmyslu a obchodu a gestor projektu Tour for the Future Tomáš Hamberger.

HARMONOGRAM VÝJEZDŮ POJÍZDNÉ UČEBNY VE ŠKOLNÍM ROCE 2020/2021

měsícmísto
9. říjenValašské Klobouky (Zlínský kraj)
16. říjenKašava (Zlínský kraj)
23. říjenTovačov (Olomoucký kraj)
6. listopadLipník nad Bečvou (Olomoucký)
13. listopadTeplice nad Metují (Hradecký)
20. listopadNové Město nad Metují (HK)
27. listopadDeštné v Orlických Horách (HK)
4. prosinecChoustníkovo Hradiště (HK)
11. prosinecOstravice (Moravskoslezský)
18. prosinecŠtramberk (Moravskoslezský)
8. ledenOstrava (Moravskoslezský)
15. ledenHlinsko (Pardubický)
22. ledenLitomyšl (Pardubický)
5. únorKrálíky (Pardubický)
12. únorNedvědice (Jihomoravský)
19. únorBučovice (Jihomoravský)
26. únorHustopeče (Jihomoravský)
5. březenNáměšť nad Oslavou (Vysočina)
12. březenTřebíč (Vysočina)
19. březenTelč (Vysočina)
26. březenLhenice (Jihočeský kraj)
9. dubenPrachatice (Jihočeský kraj)
16. dubenBlovice (Plzeňský kraj)
23. dubenSušice (Plzeňský kraj)
30. dubenNová Role (Karlovarský kraj)
7. květenAš (Karlovarský kraj)
14. květenŠluknov (Ústecký kraj)
21. květenŠtětí (Ústecký kraj)
28. květenRovensko p. Troskami (Liberecký)
4. červenTurnov (Liberecký)
11. červenČáslav (Středočeský)
18. červenSlaný (Středočeský)
25. červenLysolaje (hl. město Praha)

 

Kromě projektu Tour for the Future, který se realizuje v souladu s Inovační strategií Czech Republic: The Country for the Future, se v ČR řeší už zmiňované duální vzdělávání či zavedení mistrovské zkoušky. Vše na podporu národního hospodářství založeného na přidané hodnotě a inovacích.

/zr/

K foto:

Pojízdná učebna techniky už začala objíždět jednotlivá města v Česku. Žáky 8. a 9. tříd základních škol seznamuje s technikou a technologickým pokrokem a vývojem.

Foto: archiv MPO*

 

Poděkováním za zvládnutí koronavirové krize v krajích začalo včerejší jednání představitelů krajů v Mikulově. První místopředseda Rady Asociace krajů ČR a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek především ocenil to, že hejtmani dokázali nastavit fungující systémy ohledně výdeje a distribuce ochranných prostředků, spolupracovat mezi sebou i se státem při řešení řady opatření v době nouzového stavu a v maximální možné míře ochránili občany před šířením nákazy.

Jasnou podobu v období po ukončení nouzového stavu dostalo jednání Asociace krajů s vládou o finančních prostředcích na opravy silnic II. a III. tříd a mostů. „Diskutovali jsme o tom s premiérem Andrejem Babišem i vicepremiérem Karlem Havlíčkem. Nakonec se nám podařilo vyjednat 3 miliardy 700 milionů korun pro všechny kraje ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). K tomu dostane dalších 100 milionů korun Karlovarský kraj, který kvůli nastaveným podmínkám nemůže čerpat peníze z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Dalších 200 milionů získá Středočeský kraj, který má největší rozsah sítě krajských silnic a nejvíce nutných oprav. Celkem jde tedy o čtyři miliardy korun v letošním roce a čtyři miliardy v roce 2021. Další čtyři miliardy korun by kraje čerpaly z IROP,“ vysvětlil Jiří Běhounek.

Hejtman Libereckého kraje a předseda Komise Rady AKČR pro dopravu Martin Půta dodal, že v rámci IROP regiony počítají se spolufinancováním projektů oprav silnic v IROP tak, že 85 procent půjde z EU, 5 procent ze státního rozpočtu a 10 procent zafinancují kraje. Definitivně by se jednání k finančním prostředkům na opravy krajských silnic mělo uzavřít do konce června. Kraje také dále budou jednat s Ministerstvem dopravy o kompenzaci nákladů v oblasti dopravní obslužnosti v regionech.

Asociace krajů dále formou dopisu oslovila ministra školství Roberta Plagu kvůli v poslední době diskutovanému distančnímu vzdělávání v základních a středních školách, které se osvědčilo jako multimediální možnost řízeného studia v době pandemie COVID-19. „Požádali jsme ministerstvo, aby připravilo legislativu ohledně distančního vzdělávání, protože se ukazuje, že je s ním do budoucna třeba počítat, a proto musí mít jednoznačně daný rámec,“ upřesnil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, který zároveň vede Komisi Rady AKČR pro školství a sport.

První.místopředseda Rady AKČR Jiří Běhounek také informoval kolegy hejtmany, že má příslib Ministerstva práce a sociálních věcí, jenž se týká částky ve výši jedné miliardy korun na financování provozu zařízení sociálních služeb v regionech. O věci se ale ještě bude jednat.

Hejtmani se rovněž shodli na tom, že 10. září uspořádá Asociace krajů ČR setkání k 20. výročí vzniku krajů. Na slavnostní akci, jež by se měla konat na zámku Štiřín u Prahy, zrekapitulují hejtmani činnost a aktivity asociace za dobu její existence.

/zr/

Na snímku: V Mikulově včera jednala Rada Asociace krajů ČR

Foto: archiv*

Sdružení místních samospráv ČR spustilo v souvislosti s pandemií onemocnění covid-19 sérii webinářů, v nichž představitelům samospráv přináší nezbytné informace přímo od předních odborníků. Starostové tak měli možnost diskutovat o aktuální situaci a opatřeních například s generálem Pavlem, hejtmanem Půtou či s prof. Prymulou, v nejbližší době pak proběhne webinář například s ministrem školství Plagou.

Obce byly v současné situaci hozeny do vody, aby si poradily, jak umí. V počátcích nouzového stavu se jim nedostávalo nejen ochranných prostředků, ale ze strany vlády jim chyběly také základní informace, jasné pokyny a koordinace. My se snažíme tento deficit alespoň částečně nahrazovat. Jedním z nástrojů, jak starostům v téhle chvíli pomoci, jsou právě tyto webináře,“ vysvětluje Stanislav Polčák, předseda SMS ČR a dodává: „Sdělovací prostředky sice referují o koronavirové krizi pravidelně a důkladně, ale samosprávy potřebují i řadu velmi specifických informací, aby dokázaly zajistit chod obcí a ochranu svých občanů, to vše samozřejmě v souladu se zákonem.

SMS ČR vysílá webináře určené představitelům samospráv již od 18. března, kdy byl hostem prvního z nich hejtman Libereckého kraje Martin Půta. 23. 3. pak o úloze samospráv v krizovém řízení hovořil generál Petr Pavel.

Sdružení zprostředkovává komunálním politikům také názory právníků, daňových expertů, epidemiologů a příklady dobré praxe od kolegů starostů. Povzbuzení se jim dostává touto formou také např. od operní pěvkyně Dagmar Peckové nebo (tento pátek) od teologa a přírodovědce Marka Orko Váchy. Včera byl hostem webináře předseda Ústředního krizového štábu Roman Prymula a například už zítra, ve středu 1. dubna, SMS ČR na svém webináři přivítá ministra školství Roberta Plagu.

Webináře se konají denně, a to vždy od 18:00, a účastníci mohou v jejich průběhu klást hostům dotazy prostřednictvím chatu. Již realizované webináře lze zhlédnout na https://www.smscr.cz/webinare.

„Kromě webinářů nabízíme členským obcím také bezplatnou poradnu v nouzovém stavu, v níž odpovídáme na konkrétní dotazy, a vytvořili jsme i sérii instruktážních videí nazvanou „Příklady krizové praxe“, kterými se snažíme šířit mezi lidmi jednoduché praktické rady a návody, jak si poradit v situaci, kdy například vázne distribuce ochranných prostředků,“ upozorňuje závěrem ředitelka SMS ČR Jana Přecechtělová.*

/zr/

 

 

 

 

Sdružení místních samospráv ČR příznivě přijalo dnešní vyjádření ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy, v němž nastínil, jak se jeho úřad chystá postupovat v reakci na pandemii koronaviru. Pro obce je mimo jiné klíčové vědět, že letní prázdniny proběhnou ve standardním termínu a délce.

Stanovisko ministerstva školství, že letní prázdniny se nebudou krátit a výuka tak nezasáhne do července a srpna, Sdružení místních samospráv ČR podporuje. Na letní měsíce mají obce často naplánované a nasmlouvané rekonstrukce školních budov, posun termínu prázdnin či jejich zkrácení by jim tak významně zkomplikovaly život,“ vysvětluje Stanislav Polčák, předseda SMS ČR, a dodává: „Tyto práce jsou navíc významné nejen pro školy samotné, ale také pro povzbuzení a obnovu regionální ekonomiky, což bude po zažehnání akutní zdravotní krize velký úkol.

SMS ČR také oceňuje skutečnost, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo alespoň rámcovou představu o termínu znovuotevření škol a načasování maturit, respektive o tom, jak by byly maturitní zkoušky řešeny v případě, že ke znovuotevření škol nedojde včas. „Chápeme, že tyto plány se mohou v souvislosti s vývojem epidemiologické situace měnit, za obce jakožto zřizovatele škol ale mohu říci, že je lepší mít alespoň provizorní plán než žádný. A to samozřejmě neplatí jen ve vztahu ke školství,“ uvádí dále Stanislav Polčák.

Chci poděkovat všem pedagogům a pedagožkám, ale i rodičům, kteří k současné situaci přistupují nesmírně odpovědně a obětavě. Zároveň si dovolím apelovat na pedagogy, aby studenty a žáky – a jejich prostřednictvím také rodiče – v této vypjaté chvíli nepřetěžovali velkým množstvím úkolů a učiva a zohlednili skutečnost, že bez pedagogického vedení nejsou žáci schopni smysluplně zpracovat tolik učiva, jako při standardním fungování školy,“ uzavírá předseda Sdružení místních samospráv ČR.

/zr/

K foto:

Základní škola a Mateřská škola Tupesy na Uherskohradišťsku

Ilustrační foto: web školy

 

 

 

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souvislosti s aktuální situací okolo šíření koronaviru představilo plán, jak by mohly proběhnout jednotné přijímací zkoušky na střední školy, závěrečné zkoušky a maturita. Hlavní informací je, že termín výše uvedených zkoušek se bude odvíjet od data, kdy bude zrušeno krizové opatření vlády ohledně uzavření základních a středních škol. Jednotné přijímací zkoušky proběhnou nejdříve 14 dní po umožnění studentům vrátit se do škol, v případě maturity to pak budou tři týdny.

Na společných prioritách, které chtějí v nejbližší době v zájmu územních samospráv prosazovat, se na společném jednání shodla předsednictva Svazu měst a obcí ČR a Sdružení místních samospráv ČR. Půjde zejména o reformu financování regionálního školství, zrychlení stavebního řízení a zmírnění zákona o střetu zájmů.

Zájmy našich členů jsou v mnoha směrech shodné a my jsme deklarovali připravenost je prosazovat především vůči státu společně, a tedy s významně větším dopadem,“ uvedl ke schůzce Stanislav Polčák, předseda Sdružení místních samospráv (SMS) ČR.

Svaz měst a obcí ČR, stejně jako SMS, hájí zájmy měst a obcí napříč Českou republikou, proto je spolupráce našich organizací logická. Věřím, že díky ní dosáhneme mnoha důležitých a pro místní samosprávu pozitivních změn v legislativě i v dotační politice státu,“ konstatoval František Lukl, předseda Svazu měst a obcí (SMO) ČR.

Obě organizace se shodly především na tom, že od 1. 1. 2020 je potřeba skutečně spustit reformu financování regionálního školství, která si vyžádá dofinancování ze státního rozpočtu ve výši 15 miliard Kč. Pokud jde o školství, jsou SMO ČR a SMS ČR zajedno také v tom, že stát nemá omezovat pravomoci obcí jakožto zřizovatelů školských zařízení, k čemuž směřovala nedávno navržená změna takzvané konkurzní vyhlášky. „Od ministra Roberta Plagy již máme přislíbeno, že k této změně nedojde,“ připomněl Stanislav Polčák (k témuž podrobněji v únorovém vydání Moderní obce - pozn. redakce).

Dalším významným společným zájmem samospráv je rekodifikace stavebního práva. SMO ČR a SMS ČR se shodly, že podporují snahu ministerstva pro místní rozvoj zrychlit a zjednodušit stavební řízení; nejsou však kladně přesvědčeni o navrhované změně struktury stavebních úřadů, jejíž přínosy jsou nejednoznačně vyčísleny a nemusí pro stavebníky včetně měst a obcí znamenat jen pozitiva. „Stát by měl primárně zlepšit procesní pravidla, než rozhodne o zrušení stavebních úřadů ve více než 500 městech a obcích,“ zdůraznil František Lukl.

Obě organizace také nadále trvají na zmírnění pravidel pro střet zájmů ve vztahu ke komunálním politikům, aby se členové zastupitelstev a jejich blízcí nestávali předmětem kriminalizace, a věří, že v tomto duchu rozhodne i Ústavní soud, k němuž podali podnět senátoři. Apelují rovněž na posilování sdílených daní, které jsou základem financování samospráv, a to například zvýšením koeficientu na žáka či na seniory.

Projednávala se i další témata, např. budoucnost kohezní a společné zemědělské politiky, provádění pozemkových úprav, problematika sucha a hospodaření na zemědělské půdě. Předsednictva SMO ČR a SMS ČR se shodla, že v řadě těchto záležitostí se budou setkávat zástupci organizací k podrobnému projednávání a vydávat k nim společná stanoviska.*

/zr/

Ilustrační obrázek: facebookový profil SMS ČR

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR (AK ČR) a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová se dnes velmi důrazně ohradila proti tvrzení obecně prospěšné společnosti EDUin, podle níž se kraje snaží nadřadit své partikulární zájmy nad zájmy žáků a jejich poptávku po středoškolském vzdělání, neboť chtějí podřídit síť středních škol výhradně aktuálním požadavkům pracovního trhu.

O co však šlo ve skutečnosti na jednání Rady Asociace krajů ČR letos 7. září? Rada tehdy deklarovala jednotné stanovisko všech krajů týkající se požadavku na zavedení centrálního přijímacího řízení na střední školy s nastavením jasného bodového ohodnocení jako podmínky pro přijetí uchazeče na všechny typy středních škol (tzv. cut-off score). Předsedkyně Rady AK ČR Jana Mračková Vildumetzová zároveň požádala ministra školství Roberta Plagu, aby v co nejkratší době připravil potřebná legislativní opatření vedoucí k narovnání a důslednému uplatňování stejných podmínek při přijímacím řízení na střední školy pro školy zřizované kraji i pro ty soukromé.

Karlovarský kraj zároveň přišel se zákonodárnou iniciativou, jejíž podstatou je možnost krajů ve spolupráci s řediteli škol stanovit, které obory se na středních školách otevřou a kolik žáků do nich bude přijato. To byla dosud výhradně kompetence samotných ředitelů.

Předsedkyně Rady AK ČR Jana Mračková Vildumetzová dnes ke kritice kroků krajů ze strany EDUin uvedla: „Společnost EDUin vydala tiskovou zprávu, kde píše, že představitelé krajů, kteří bodové ohodnocení jako podmínku pro přijetí uchazeče na střední školu prosazují, nedomýšleli dopady tohoto opatření, a že uvnitř asociace není k věci jednotné stanovisko. Autoři zprávy si ani nezjistili informaci o tom, že Rada Asociace krajů už toto opatření schválila, a to jednohlasně. Stejně tak souhlasili všichni členové Komise pro školství při Asociaci krajů. Pro kraje je totiž stávající situace ohledně úrovně vzdělávání naprosto nepřijatelná. Ze statistik za uplynulý školní rok vyplynulo, že u maturitních zkoušek bylo neúspěšných celkem 36,2 procenta maturantů, to je obrovské číslo! Přitom stanovení podmínek pro přijetí žáků je nyní na každém řediteli střední školy a kritéria se značně liší. Školy přijímají mnohdy žáky, kteří nemají pro studium na střední škole předpoklady, stupňuje se migrace studentů mezi školami. A my nadále nemůžeme nést odpovědnost za kvalitu vzdělávání, když nemáme možnost ji jakkoliv ovlivnit.“ (Poznámka redakce: Uvedenou tiskovou zprávu společnosti EDUin najdete na: https://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-karlovarsky-kraj-ukazuje-pochybnou-motivaci-proc-kraje-chteji-cut-off-skore/ .)

Hejtmani nyní čekají, že ministerstvo školství zareaguje co nejrychleji a předloží návrh „bodové stupnice“ pro přijetí žáků. „V zavedení tohoto tzv. cut-off score rozhodně nevidíme represivní nástroj pro uchazeče o studium, ale motivaci pro všechny vynaložit alespoň nějaké úsilí, aby se na střední školu dostali. Dám příklad z našeho kraje: Střední školy nabízely pro školní rok 2017/2018 celkem 3447 volných míst, přijato bylo 2483 žáků, to je téměř 1000 volných židlí navíc pro vycházející žáky 9. tříd! Ti se tedy nemusejí příliš snažit, aby se na střední školu dostali, i když třeba nemají potřebné studijní předpoklady. To se pak samozřejmě odráží ve špatných výsledcích maturitních zkoušek, nehledě na neefektivní vynakládání finančních prostředků do regionálního školství,“ dodala předsedkyně Rady Asociace krajů.

Podle jejích slov hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, který je zároveň předsedou asociační Komise pro školství, dokonce zvažuje, že by jeho kraj podal ohledně cut-off score vlastní zákonodárnou iniciativu.

Společnost EDUin poukazuje na to, že by zavedení cut-off score mimo jiné omezilo přístup
ke vzdělání zejména dětem ze sociálně a ekonomicky slabých rodin. „Tady už jsme v rovině rozdílných úrovní jednotlivých skupin žáků. Ti z lépe situovaných rodin mají jiný přístup ke vzdělání, ti ze slabších poměrů jsou znevýhodněni. Je to úloha státu, aby ten nepoměr zmírnil. A zavedení cut-off score v tom zásadní roli nehraje,“ konstatovala Jana Mračková Vildumetzová.

Ta také hájí jako hejtmanka Karlovarského kraje krajskou zákonodárnou iniciativu, na základě které by regiony měly možnost ovlivnit, jaké obory a s kolika žáky budou střední školy otevírat. „Vychází to z potřeb regionů, z požadavků trhu práce, z poptávky rodičů a žáků. Není to z kontextu vytržené opatření. Naopak chceme zabránit tomu, aby si například školy bez jakékoliv souvislosti otevíraly obory s atraktivními názvy, přičemž jejich absolventi pak nenajdou v kraji práci.

Asociace krajů nyní věří, že bude mít v brzké době odezvu ministerstva školství, tedy návrh, který by zavedl centrálně stanovenou minimální bodovou hranici u jednotných přijímacích zkoušek pro přijetí na střední školy. Zatím není jasné, od kterého školního roku by opatření mohlo platit.*

/zr/

Ilustrační foto: Střední průmyslová škola Ostrov, příspěvková organizace Karlovarského kraje, má pětapadesátiletou tradici

Foto: web školy

V souvislosti s aktuální problematikou výběru ředitelů škol z konkurzních řízení se zástupci Sdružení místních samospráv ČR sešli s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Robertem Plagou.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) si po dohodě s Českou školní inspekcí (ČŠI) kladou za cíl zlepšit systém výběru ředitelů, kdy kladou důraz na maximalizaci odbornosti členů komisí a posílení aspektu pedagogického vedení školy. podle jejich názoru je potřeba více zohlednit pedagogické a manažerské kvality uchazeče, kdy konkurz nemá být testem znalostí vyhlášek a zákona.

Jak Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) po jednání uvedlo, MŠMT navrhuje zapracovat tyto změny:
* závaznost konkurzu pro zřizovatele, v případě nesouhlasu s pořadím opakování konkurzu,
* zajistit odbornost tím, že členy komise bude schvalovat ČŠI nebo bude alespoň určovat odborné členy,
* zástupce pedagogického sboru bude volen tajnou volbou.

Hlavním záměrem MŠMT je prosadit zlepšení systému a nenechat se jednostranně ovlivnit žádnou z politických stran, kdy v současné době poslanci vyvíjejí iniciativu k výraznému omezení vlivu zřizovatelů, neboť spatřují jako problematickou malou kompetentnost pracovníků krajských úřadů.

Podle sdělení MŠMT jsou výše zmiňované změny již zapracovány v návrhu, který bude v blízké době zveřejněn v Eklep. Účinnost je navrhovaná na přelom let 2018/2019.

Ze strany SMS ČR byl vysloven jednoznačný nesouhlas se závazností výsledku pro zřizovatele. Ministr školství i zástupce ČŠI byli upozorněni na tvrdá data, ze kterých neplyne žádná indicie, že by byl systém nastaven špatně, naopak že dochází k navyšování počtu konkurzů a k navýšení počtu uchazečů. Dále SMS ČR konstatovalo, že jednostranné navýšení pravomoci ČŠI směřuje k popření zřizovatelské funkce a může vést až k problémům s personálním obsazením komisí. Sdružení místních samospráv ČR požádalo o zachování počtu zástupců zřizovatele. Ministr byl seznámen s postojem sdružení, které jako hlavní problém spatřuje v alarmujícím zjevně nízkém zájmu o pozici ředitele.

SMS ČR odešle ministerstvu  písemné shrnutí své základní pozice k novele vyhlášky 54/2005 Sb.*

/tz/

Na snímku: Budova Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

Ilustrační foto: archiv MŠMT

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down