Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Spolek pro obnovu venkova ČR vyhlásily dnešek, tedy úterý 26. května 2020, černým dnem pro obce a kraje.

Poslanecká sněmovna dnes, v úterý 26. května, rozhodne o dopadech zákona o kompenzačním bonusu na územní samosprávy. Poslanci mohou podpořit návrh Senátu Parlamentu ČR, který požaduje, aby kompenzace byly vypláceny bez dopadu na rozpočty samospráv, anebo potvrdit původní návrh vlády ČR, na jehož základě by kompenzace byly vypláceny ze sdílených daní s výrazným dopadem na rozpočtové určení daní (RUD).
Ve včera vydané společné výzvě Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Spolku pro obnovu venkova ČR se mimo jiné praví: "Opakovaně jsme jako představitelé samospráv deklarovali, že obce, města a kraje jsou solidární se státem v této nelehké době. Samosprávy udělaly a stále dělají dost pro to, abychom tuto výzvu společně zvládli. Podpora ohroženým OSVČ, společníkům malých firem či rodinných firem je správné rozhodnutí. Ovšem dopad zákona o kompenzačním bonusu jen na rozpočty obcí dosáhne až -12 mld. Kč navíc nad očekávaný propad sdílených daní. Jsme přesvědčeni, že tyto kompenzace mají být hrazeny ze státního rozpočtu nástroji mimo dopad na RUD. Vyzýváme vládu ČR, poslance a senátory, aby přijali taková opatření, která navrátí tyto finance zpět do rozpočtů samospráv."

Na podporu této iniciativy proto Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Spolek pro obnovu venkova ČR vyhlásily společný tichý protest samospráv a požádaly obce, města a kraje, aby jej podpořily vyvěšením černé vlajky na obecních / městských / krajských úřadech.

"Dejme za samosprávy společně najevo, že ve snaze udržet investice v našich obcích a krajích jsme zůstali sami. Je naším společným úkolem pomoci rozhýbat regionální ekonomiku, ovšem tak výrazný zásah státu s dopadem na obecní a krajské rozpočty nemohou samosprávy samy zvládnout. Formu protestu záměrně volíme jako tichou, která adekvátně odpovídá současné situaci. O podporu tohoto tichého protestu rovněž žádáme všechny kraje v České republice," uzavírá společná výzva všech tří partnerů.

Výzvu SMO ČR, SMS ČR a SPOV ČR k záchraně investic obcí a krajů podpořili hejtmané: Martin Půta - Liberecký kraj, Martin Netolický - Pardubický kraj, Jiří Čunek - Zlínský kraj, Bohumil Šimek - Jihomoravský kraj, Jiří Štěpán - Královéhradecký kraj, Josef Bernard - Plzeňský kraj, Oldřich Bubeníček - Ústecký kraj a Zdeněk Hřib - pražský primátor.*

/zr/

 

Již třetí den mohou rodinné firmy žádat u Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB) o zvýhodněné financování na svůj další rozvoj nebo o záruku, jež jim usnadní prodej či převod svých podniků novým vlastníkům. Podporu pro rodinné firmy připravila ČMZRB ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO).

Rodinné firmy jsou největším zdrojem pracovních míst v soukromém sektoru a důležitým prvkem rozvoje regionů, proto je pro nás jejich podpora klíčová,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Díky jasné definici rodinného podnikání schváleného vládou v loňském roce jim nyní můžeme poskytnout zvýhodněnou podporu prostřednictvím programů ČMZRB.

Tato podpora se bude týkat jak investičního, tak provozního financování a mohou o ni žádat firmy, které splňují definici rodinného podnikání. Její splnění se bude dokládat prostřednictvím ověření vydaného Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a zveřejněním daného podnikatelského subjektu v oficiálním seznamu rodinných firem na portálu https://www.businessinfo.cz/.

Na podporu rodinných firem se ČMZRB zaměřuje dlouhodobě. Díky ukotvení definice rodinného podnikání v české legislativě a samozřejmě také s ohledem na jeho význam pro hospodářský růst české ekonomiky jsme ve spolupráci s MPO a ostatními zájmovými organizacemi jako Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Hospodářská komora ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR rozšířili možnosti podpory rodinných podniků, a to v rámci stávajících programů Záruka 2015 až 2023, Expanze-záruky a EXPANZE-úvěry,“ vysvětluje generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky Jiří Jirásek.

PODPORA Z PROGRAMU ZÁRUKA 2015 AŽ 2023 (dále jen GEN-záruka)

ČMZRB spouští program GEN-záruka, který bude usnadňovat firmám předání rodinných podniků novým vlastníkům, a to prostřednictvím záruky za investiční úvěry, a to až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru, s délkou ručení až 8 let a s maximální výší záruky 30 mil. Kč. Záruku budou moci firmy využít na nákup obchodního podílu v rodinném podniku, nákup akcií rodinného podniku a na odkup obchodního závodu rodinného podniku.

Více o programu GEN-záruka zde.

PODPORA Z PROGRAMŮ EXPANZE-ÚVĚRY A EXPANZE-ZÁRUKY

Rodinné podniky se od 1. ledna 2020 v rámci programů Expanze-úvěry a Expanze-záruky přesunuly mezi tzv. zvláštní podporované aktivity, díky čemuž budou moci získat bankovní záruky nebo úvěry za ještě výhodnějších podmínek, než tomu bylo doposud.

Například v programu Expanze-úvěry mohou rodinné firmy využít na financování svých investičních projektů bezúročný úvěr od 650 tis. do 60 mil. Kč, s dobou splatnosti až 10 let včetně možnosti odkladu splátek jistiny na 4 roky.

ČMZRB poskytne bezúročný úvěr do max. výše 45 % způsobilých výdajů projektu, přičemž na min. 20 % způsobilých výdajů budou muset firmy využít úvěr od některého ze smluvních partnerů z řad komerčních bank nebo leasingových společností. Na tento úvěr pak bude firmám poskytnut příspěvek na úhradu úroků až do výše 4 mil. Kč.

Více o programu Expanze-úvěry zde.

V případě nedostatku vlastních zdrojů pro zaručení vlastního investičního projektu nebo při potřebě financování provozních výdajů mohou firmy využít zvýhodněnou bankovní záruku v programu Expanze-záruky, která jim usnadní přístup ke komerčním úvěrům. Záruku je možné poskytnout až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru a je poskytována na úvěry od 1 do 60 mil. Kč s dobou ručení až 10 let.

Více o programu Expanze-záruky zde.

Obsáhlý rozhovor s generálním ředitelem ČMZRB Jiřím Jiráskem, mimo jiné také o zvýhodněném financování rozvoje rodinných firem či jejich převodu a prodeji můžete číst v aktuálním dubnovém vydání Moderní obce. 

Nejen dubnové vydání Moderní obce můžete během dubna číst zdarma v elektronické podobě. Stačí kliknout na digitální čtečku (horní vodorovná lišta na: https://digi.profipress.cz/katalog/seznam) a poté do přihlašovacího e-mailu zadat digi@profipress.cz a heslo: ProfiPress.*

/tz/

K foto:

Českomoravská záruční a rozvojová banka sídlí v pražské Jeruzalémské ulici.

Foto: Ivan Ryšavý

 

 

 

 

 

V tuzemských rodinných firmách dochází ke generační obměně. Nikdo v České republice však neví, kolik jich v současné době přesně je. Jsou to přitom právě rodinné firmy, kterým lidé velmi důvěřují, spojují totiž tradici, zájem a úsilí mít kvalitní produkty a služby. Často fungují v zemědělství a na venkově. Proto se o nich mluvilo i na 46. ročníku mezinárodního agrosalónu Země živitelka, který se koná v Českých Budějovicích. Probrala se obslužnost venkova jako taková včetně nedostatku malých obchodů. A také nové formy podpory, kterou chystá ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Obslužností venkova se stát musí zabývat. Mladí lidé totiž z obcí často odcházejí do měst, protože na vsi nemají k dispozici potřebné služby. Což samozřejmě, a možná ještě víc, vadí také starším generacím, které se z venkova zřídkakdy vůbec dostanou. Pomoci mimo jiné může podpora rodinných firem, které tradičně velmi dobře fungují v zemědělství.

Víme, že například v Německu tvoří zhruba 80 % malých a středních společností právě rodinné firmy. Vnímáme je jako základ zdravé a odolné ekonomiky a víme, že je potřeba tyto firmy udržet a motivovat k jejich zakládání. Proto vláda nedávno tzv. usnesením ukotvila na základě iniciace Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a aktivit MPO jejich oficiální definici,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává, že ČR se zařadila mezi osm zemí EU, které vytváří specifickou podporu klíčovému podnikatelskému segmentu, jehož význam není jen ekonomický. Rodinné firmy jsou totiž nositeli tradic, původních výrobků a hlavním zaměstnavatelem na venkově.

„V tuzemských rodinných firmách nyní dochází ke generační obměně. Často ale neví, jak si s ní poradit. V tom chceme podnikatelům a živnostníkům pomoci mimo jiné vzděláváním formou specializovaných oborů a programů na vysokých školách či speciálními kurzy, které může stát podpořit. I proto jsme potřebovali jejich definici, abychom je dokázali identifikovat,“ říká členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Karel Havlíček souhlasí a dodává, že dalším krokem bude dobrovolná certifikace rodinných firem, tedy nezávislé ověření, že se podnikatel skutečně spadá do tohoto segmentu. Samotné rodinné firmy si rozhodnou, zda si o ni požádají či nikoliv.  Využití může být jak ve specifické podpoře, tak v i v oblasti marketingu, neboť je podle průzkumů AMSP ČR potvrzené, že zákazníci vnímají rodinné firmy jako stabilní dodavatele a obchodníky s vyšším očekáváním kvality.

MALÉ OBCHODY NA VENKOVĚ S LEPŠÍ BUDOUCNOSTÍ?

Se zemědělstvím, tedy i s aktuálně se konajícím agrosalónem Země živitelka, souvisí také malé obchody na venkově. Přesto, že často nabízejí kvalitní regionální potraviny, prodej kvůli vylidňování venkova není vždy úspěšný. Podle čerstvého průzkumu Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) bylo v letech 2014 až 2019 celkem 16,5 % nezávislých malých prodejen ztrátových a 5,4 % se dokonce zavřelo. Proto MPO uvažuje, že bude obchody v obcích s horší infrastrukturou podporovat.

„ Zapojíme Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, která připraví finanční nástroje a zvažujeme i vytvoření fondu, ze zdrojů vlády, krajů a obcí, který by malé koloniály mohl napřímo podpořit. “ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Roční podporu zhruba v řádech desítek tisíc korun by mohli získat obchodníci asi ve 2 000 malých obcích s tzv. nižším stupněm rozvinutí. Vyšší podporu by pak mohly získat ty koloniály, které budou současně nabízet poštovní služby, tedy zavedou tzv. poštu partner. O tom už jednáme s generálním ředitelem České pošty.“

Ministr připomněl, že poštu partner v současné době z poloviny provozují soukromé subjekty, z poloviny obce. Právě samosprávy logicky musí mít a mají zájem na tom, aby z nich lidé neodcházeli a obslužnost venkova zůstala zachována. Inspirace kombinace pošty a koloniálu v obci je zejména v Rakousku. Paralelně připravuje vláda opatření pro plošné snížení administrativy, což bude rovněž důležitá forma podpory pro malé obchody na venkově. V odborné diskusi jsou i změny zákona o významné trží síle.

Opatřeními se zabývá sedmičlenná pracovní skupina při MPO.  Na čem přesně se domluvila, by mělo zaznít do konce letošního roku. „Už teď je zřejmé, že v materiálu, který budeme chtít zřejmě letos v listopadu předložit, by měly být tři základní věci: snížení administrativy, zmírnění dopadů legislativy a adresné dotace,“ upřesňuje předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka a dodává: “Na začátek by stačilo cca 300 milionů korun, které by se investovaly do udržitelnosti malých obchodů na venkově. Částku by nemusel celou hradit stát, mohly by se na ní podílet i samosprávy, tedy kraje a města.“

„Cesta, jak udržet služby na venkově, je zejména formou motivace. Souhlasím s návrhy předsedy AČTO. Musíme si ale uvědomit, že hlavní problém je v tom, že lidé nakupují v obchodních řetězcích ve městech, často ve slevových akcích, čemuž malý obchodník na vesnici těžko konkuruje.  Podobný problém řeší ve všech zemích. Chceme postupovat vyváženě, podpořit malé obchody, ale současně neomezit spotřebitele ve výběru, doplňuje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Současně připomíná, že v některých krajích, jako je třeba Kraj Vysočina či Pardubický kraj, už fungují granty, z nichž kraje finančně pomáhají udržet obchod v malých obcích.

(O fungování malých venkovských prodejen a o možnostech, které jim poskytuje vstup do franšízy, psala Moderní obec ve svém letošním červnovém vydání – pozn. redakce).

/zr/

Ilustrační foto:

Malá venkovská prodejna v Machové na Zlínsku o čtyřiceti metrech čtverečních prodejní plochy úspěšně využívá svého vstupu do franšízy Družstva CBA CZ

Foto: Radka Řezníčková

 

 

Celkem 649 značek Dobrý tuzemský potravinářský výrobek ČESKÁ CHUŤOVKA bylo během uplynulých devíti ročníků stejnojmenné soutěže uděleno výrobkům českých, moravských a slezských potravinářů. A mezi velkými potravinářskými společnostmi se neztratili ani drobní místní výrobci a menší rodinné firmy. Jubilejní desátý ročník soutěže odstartoval v závěru srpna, přičemž uzávěrka příjmu přihlášek do soutěže byla stanovena na 13. září. Také letos budou uděleny ceny dětské poroty – DĚTSKÁ CHUŤOVKA. Soutěž by neměly přehlédnout ani města a obce a povzbudit k zapojení do ní i místní výrobce kvalitních potravin. Mnohé menší regionální a rodinné firmy mají sice stálý okruh vděčných zákazníků, ale úspěch na celostátní úrovni by je jistě také potěšil – a třeba jim i pootevřel dveře k další expanzi.

Když přišla před deseti lety skupina uznávaných potravinářských odborníků s nápadem uspořádat soutěž o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek ČESKÁ CHUŤOVKA, dali se potravináři, kteří se do ní přihlásili, spočítat na prstech obou rukou. Protože šlo o spontánní iniciativu dobrovolných nadšenců bez jakékoliv finanční podpory z veřejných zdrojů, byly i tyto skromné začátky povzbudivé. Hlavně se však ukázalo, že má opravdu smysl vyzdvihnout výtečnou chuť jako něco, co kvalitní českou potravinu skutečně korunuje a zabezpečí jí oprávněnou přízeň zákazníků.

Od té doby popularita soutěže rok od roku vzrůstá, a to napříč všemi kategoriemi potravin i velikostí jejich výrobců – od nejmenších až po největší. Zájem je už tak veliký, že hodnotitelská komise musela anonymní ochutnávku vzorků rozšířit na celé dva dny a co nevidět bude asi muset přidat i třetí. Dětské porotě, složené ze členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku pražské VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ a žáků pražské ZŠ Londýnská, která uděluje značku DĚTSKÁ CHUŤOVKA, na to zatím stačí půlden, ovšem pořádně nabitý chuťovými vjemy.

Během předchozích 9 ročníků soutěže získalo celkem 185 potravinářů ohromujících 649 Českých chuťovek a 150 Dětských chuťovek.

K letošnímu jubileu soutěže proto přicházejí její organizátoři s novinkou – Databází vítězů soutěže Česká chuťovka a Dětská chuťovka, která usnadní všem zájemcům, ať už obchodníkům, zákazníkům či zástupcům médií, apod., přehledné vyhledávání oceněných potravin i výrobců za celou historii soutěže podle zadaných kritérií. Ocenění výrobci tak získají nový marketingový kanál k posílení svého postavení na trhu. Tento jedinečný marketingový nástroj bude v aktualizované podobě i se započtením letošních výsledků představen na slavnostním říjnovém předávání ocenění v Senátu Parlamentu ČR a zájemci si ho mohou nezávazně vyzkoušet již nyní na adrese: http://www.mark-as.cz/chutovka .

Podrobnosti o soutěži jsou vyvěšeny na: www.ceskachutovka.cz .

/zr/

 

K foto:

Železnorudské Café Charlotte je vyhlášené svými skvělými cukrářskými výrobky a pohostinností nejen u nás, ale i u německých sousedů. Loni v soutěži uspěly všechny nominované výrobky Café Charlotte – tři získaly Českou chuťovku a jeden Dětskou chuťovku, přičemž Mascarpone dort (na snímku) byl oceněn i Cenou novinářů.*

Foto: archiv soutěže

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down