Představitelé Svazu měst a obcí ČR se sešli s některými zástupci obcí, jejichž území je potenciálně ohroženo vytvořením alternativních tras po zavedení mýta na dalších komunikacích I. třídy. Dlouhé měsíce vedl SMO ČR diskusi s Ministerstvem dopravy ve věci rozšíření zpoplatnění komunikací I. třídy. Ministerstvo však diskusi o naplnění memoranda uzavřelo tím, že podle stávajícího právního stavu není možné stanovit nulové mýtné, lze však jednat alespoň o možnostech zmírnění dopadů.

Předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl, starosta Kyjova, vyslechl obavy starostů a starostek dotčených měst a obcí. Výsledkem jednání je dohoda na zaslání dalšího dopisu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi a předsedovi vlády Andreji Babišovi, kde svaz bude požadovat, aby šéf resortu nepodepisoval vyhlášku, která stanoví rozsah zpoplatněných úseků, k nimž SMO ČR opětovně zopakuje svá stanoviska.

Celá situace však není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá, a to nejenom z pohledu dalších kroků stran alternativních tras, ale ani ve věci potenciálního nulového mýtného. Od Ministerstva dopravy budeme požadovat jednoznačnou odpověď, na základě jakých věcných argumentů je nutno zpoplatnit nové úseky silnic I. třídy a není možné na nich stanovit nulové mýtné,“ připomněl František Lukl.

Všichni přítomní se shodli na skutečnosti, že jednotliví zástupci Ministerstva dopravy podávají různé a rozdílné informace, a proto bude svaz požadovat jasné odpovědi na celou řadu sporných otázek v dané věci.

/zr/

Ilustrační foto: archiv Ministerstva dopravy

 

Kraje mají vybrat úseky nově zpoplatněných 900 kilometrů silnic I. tříd, na kterých by nemusela být od roku 2020 nulová mýtná sazba, ale kde mýtné obcím pomůže. Takový je jeden z bodů společného memoranda mezi Ministerstvem dopravy, Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí ČR.

Chápeme kraje i města, které se obávají plánovaného zavedení mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy. Proto jsme se domluvili, že vyberou úseky, na kterých by podle nich měla být nulová sazba a úseky, kde mýtné pro kamiony bude přínosné ekonomicky nebo jako nástroj regulace dopravy,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok k uzavřenému memorandu.

Ministerstvo dopravy se zároveň zavázalo, že bude spolu s vládou a vítězným uchazečem tendru na Systém elektronického mýtného hledat takové řešení, které rozptýlí obavy Asociace krajů a Svazu měst a obcí z rozšíření výkonového zpoplatnění silnic I. třídy od ledna 2020. Ministerstvo tím reaguje na výzvu krajů a měst, aby na části nebo na všech navrhovaných 900 kilometrů silnic I. třídy byla aplikována nulová sazba.

Velmi děkujeme ministerstvu dopravy, že našlo řešení situace, které jsme dnes deklarovali podpisem společného memoranda a které dává krajům, městům a obcím možnost, že pokud se rozhodnou a budou požadovat mít na daném úseku silnice 1. třídy nulovou sazbu, bude to ministerstvem dopravy respektováno,“ konstatovala předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.

„Našli jsme tu nejvhodnější cestu, jak odstranit obavy starostů obcí a měst, že se přesune kamionová doprava do jejich obcí,“ dodal předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.*

/ak/

K foto:

Z podpisu Memoranda o společném postupu při stanovování výkonového zpoplatnění některých silnic I. třídy mezi Ministerstvem dopravy, Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí ČR

Foto: web AK ČR

 

 

 

Stovky dálničních a železničních mostů z šedesátých až osmdesátých let minulého století projdou v následujících měsících mimořádnými kontrolami. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravy cesty (SŽDC) také identifikují mosty z uvedeného období nad dálnicemi, silnicemi I. třídy a železnicí, které jsou ve správě krajů. Ty by měly svoje mosty také zkontrolovat. Předsedkyně Rady Asociace krajů již prohlásila, že kraje jsou připraveny k mimořádné kontrole mostů na silnicích II. a III. třídy, tedy silnic, které jsou v jejich správě.

„Doubský most v Karlových Varech je v horším stavu, než se čekalo. Problém byl odhalen při rekonstrukci mostu. Místo opravy tak musí být zbourán a postaven zcela nový. V tomto případě zafungoval kontrolní mechanismus ŘSD. Podobné mosty z šedesátých až osmdesátých let nechá ŘSD a SŽDC v následujících měsících mimořádně zkontrolovat,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.
Podle systému hospodaření s mosty, tzv. BMS (bridge management system) není v havarijním stavu v současnosti žádný dálniční most. Šest jich je na silnicích I. třídy, které budou buď zbourány, nebo rekonstruovány. Na železnici není žádný problematický most. Běžná kontrola mostů se dělá jednou za rok, hlavní jednou za šest let, mimořádná pak na konci záruční lhůty nebo v případě požáru nebo přírodních katastrof.
„K podobné kontrole vyzveme i kraje, které mají ve správě silnice II. a III. tříd, zejména ty, jež vedou nad dálnicemi i železnicemi. Je potřeba, aby naši občané věděli, že česká dopravní infrastruktura včetně mostů je bezpečná, že děláme všechno pro to, aby mosty byly v pořádku,“ doplnil ministr dopravy s tím, že v případě doubského mostu zafungoval dobře nastavený kontrolní systém a ŘSD.

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová už jménem krajůna výzvu ministra dopravy odpověděla: "Kraje pravidelně kontrolují stav mostů na silnicích II. a III. tříd, které mají ve své správě, o jejich stavu máme přehled. Výzvu ministerstva dopravy ke kontrole mostů postavených v 60. až 80. letech minulého století samozřejmě vyslyšíme a přikročíme k mimořádné kontrole, aby byla zajištěna bezpečnost řidičů i chodců. Bude to určitě jedno z témat jednání Rady Asociace krajů ČR dne 7. září, kde k tomu dáme s kolegy hejtmany společný výstup. 

Jana Mračková Vildumetzová zároveň zopakovala, že z celkového počtu všech 17 485 mostů na dálnicích a silnicích v ČR je ve vlastnictví krajů 12 594 mostů, což je více než 72 %! Z toho je na stupni 5 (špatný), 6 (velmi špatný) a 7 (havarijní) celkem 2931 krajských mostů z hlediska stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby, což je z celkového počtu mostů v gesci krajů téměř 25 %.

"A to je pádný důvod k tomu, aby kraje dostaly daleko více finančních prostředků na opravy silnic II. a III. tříd VČETNĚ mostů než dosud. Určitě by stálo za zvážení, aby Státní fond dopravní infrastruktury vypsal samostatný dotační program pouze na opravu mostů. A jako ideální řešení vidím, kdyby finanční prostředky dostaly kraje přímo do svých rozpočtů s přesným určením, kolik peněz půjde na opravy krajských silnic a kolik peněz konkrétně na opravy mostů,“ uzavřela předsedkyně Rady Asociace krajů ČR.*

/zr/

Ilustrační foto: archiv Ministerstva dopravy

Svaz měst a obcí ČR i Asociace krajů ČR trvají na tom, aby se na silnice I. třídy mýto nerozšiřovalo. A pokud ano, měly by za to kraje, města a obce dostat kompenzace. Nejen to zaznělo na včerejším jednání obou organizací a jejich partnerů (Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Českomoravská konfederace odborových svazů) s premiérem Andrejem Babišem a ministrem dopravy Danem Ťokem. Klíčovým termínem, co se týče mýta, je přitom letošní 8. březen. To by mělo dojít k otevření nabídek ze stávajícího tendru na mýtný systém. Pak by měla následovat jednání k dalšímu postupu.

Většina krajů se zpoplatněním silnic I. třídy nesouhlasí. Máme důvodné obavy, že se nákladní doprava přesune na silnice II. a III. třídy, které jsou ve špatném stavu. Pro kraje by to představovalo zvýšení výdajů na jejich opravy a rekonstrukce, snížení bezpečnosti dopravy, větší hluk a prašnost ve městech a obcích,“ vysvětluje předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

„Pokud se stávající soutěž dokončí, je naprosto nezbytné, aby stát vyhodnotil dopady na samosprávy. Ministr dopravy Dan Ťok na dnešním jednání přitom nevyloučil, že pokud by se mýtný systém na silnicích 1. třídy zavedl, mohlo by dojít ke kompenzacím krajům, městům a obcím,“ dodává výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR a starosta Velkého Oseku Pavel Drahovzal.

Eufemisticky řečeno, nepříliš šťastný tendr na mýtný systém formulovala vláda Bohuslava Sobotky. Nezohlednila přitom připomínky krajů, měst a obcí. Danou věc v minulosti přitom odmítla jak Asociace krajů ČR, tak Svaz měst a obcí ČR.*

/zr/

 

Požadavek systémově navyšovat finance pro zdravotníky, podpora navýšení platů školských pracovníků a odmítnutí zpoplatnění silnic I. třídy. Nejen nad těmito otázkami se dnes sešla Rada Asociace krajů České republiky ve Františkových Lázních.

Hejtmani na dnešním jednání přijali Memorandum o systémovém financování navyšovaní platů a mezd zdravotnických pracovníků. „Pro rok 2018 požadujeme garanci desetiprocentního navýšení platů zdravotníků prostřednictvím úhradové vyhlášky. Společně s hejtmany se zavazujeme, že veškeré peníze, které obdržíme, dostanou všichni krajští zdravotní pracovníci včas,“ prohlásila po podpisu memoranda předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Zástupci Asociace krajů ČR a Ministerstva zdravotnictví se sejdou ke společnému podpisu memoranda v pondělí 2. října.

Směrem k Ministerstvu financí dnes kraje vyslaly zásadní apel s žádostí o převedení dotačních titulů pro místní samosprávy ze státu na kraje. „Asociace krajů zastává názor, že kraje jsou tvořeny městy a obcemi, a proto nejlépe znají místní podmínky a problémy. Proto vyzýváme ministra financí, aby dotační prostředky na opravy místních komunikací převedl do správy krajů, a za to nabízíme padesátiprocentní finanční spoluúčast, kterou přispějeme z krajských rozpočtů,“ uvedla Jana Vildumetzová a dodala: „Znamená to, že pokud bychom na opravy místních komunikací obdrželi například 300 milionů korun, vynaložíme úplně stejnou částku ze svého.

Kraje společně s prezidentem Hospodářské komory ČR Vladimírem Dlouhým podepsaly dodatek k Memorandu o spolupráci s hospodářskou komorou z roku 2015. Rozšíření zahrnuje odmítavé stanovisko ke zpoplatnění silnic I. třídy a podporu úsilí o nastolení rovnováhy na trhu práce související s nedostatkem pracovních sil. „Kraje jednoznačně nesouhlasí se zpoplatněním 960 kilometrů silnic I. třídy. Pokud by k němu mělo dojít, budeme požadovat kompenzaci z výběru mýta na ničené silnice II. a III. tříd,“ okomentoval podpis dodatku k memorandu hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Mezi hejtmany panovala jasná shoda také v otázce navýšení platů učitelů. „Podporujeme oprávněné požadavky na navýšení platů všech pracovníků ve školství, to znamená učitelů, akademických pracovníků i technického personálu, a to od 1. listopadu,“ uzavřela předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Vildumetzová.*

Příští zasedání Rady Asociace krajů se uskuteční 27. října v Praze.

/tz/

 

Na snímku:

Členové Rady Asociace krajů ČR po přijetí společného Memoranda o systémovém financování navyšovaní platů a mezd zdravotnických pracovníků

Foto: archiv

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down