Poděkováním za zvládnutí koronavirové krize v krajích začalo včerejší jednání představitelů krajů v Mikulově. První místopředseda Rady Asociace krajů ČR a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek především ocenil to, že hejtmani dokázali nastavit fungující systémy ohledně výdeje a distribuce ochranných prostředků, spolupracovat mezi sebou i se státem při řešení řady opatření v době nouzového stavu a v maximální možné míře ochránili občany před šířením nákazy.

Jasnou podobu v období po ukončení nouzového stavu dostalo jednání Asociace krajů s vládou o finančních prostředcích na opravy silnic II. a III. tříd a mostů. „Diskutovali jsme o tom s premiérem Andrejem Babišem i vicepremiérem Karlem Havlíčkem. Nakonec se nám podařilo vyjednat 3 miliardy 700 milionů korun pro všechny kraje ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). K tomu dostane dalších 100 milionů korun Karlovarský kraj, který kvůli nastaveným podmínkám nemůže čerpat peníze z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Dalších 200 milionů získá Středočeský kraj, který má největší rozsah sítě krajských silnic a nejvíce nutných oprav. Celkem jde tedy o čtyři miliardy korun v letošním roce a čtyři miliardy v roce 2021. Další čtyři miliardy korun by kraje čerpaly z IROP,“ vysvětlil Jiří Běhounek.

Hejtman Libereckého kraje a předseda Komise Rady AKČR pro dopravu Martin Půta dodal, že v rámci IROP regiony počítají se spolufinancováním projektů oprav silnic v IROP tak, že 85 procent půjde z EU, 5 procent ze státního rozpočtu a 10 procent zafinancují kraje. Definitivně by se jednání k finančním prostředkům na opravy krajských silnic mělo uzavřít do konce června. Kraje také dále budou jednat s Ministerstvem dopravy o kompenzaci nákladů v oblasti dopravní obslužnosti v regionech.

Asociace krajů dále formou dopisu oslovila ministra školství Roberta Plagu kvůli v poslední době diskutovanému distančnímu vzdělávání v základních a středních školách, které se osvědčilo jako multimediální možnost řízeného studia v době pandemie COVID-19. „Požádali jsme ministerstvo, aby připravilo legislativu ohledně distančního vzdělávání, protože se ukazuje, že je s ním do budoucna třeba počítat, a proto musí mít jednoznačně daný rámec,“ upřesnil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák, který zároveň vede Komisi Rady AKČR pro školství a sport.

První.místopředseda Rady AKČR Jiří Běhounek také informoval kolegy hejtmany, že má příslib Ministerstva práce a sociálních věcí, jenž se týká částky ve výši jedné miliardy korun na financování provozu zařízení sociálních služeb v regionech. O věci se ale ještě bude jednat.

Hejtmani se rovněž shodli na tom, že 10. září uspořádá Asociace krajů ČR setkání k 20. výročí vzniku krajů. Na slavnostní akci, jež by se měla konat na zámku Štiřín u Prahy, zrekapitulují hejtmani činnost a aktivity asociace za dobu její existence.

/zr/

Na snímku: V Mikulově včera jednala Rada Asociace krajů ČR

Foto: archiv*

Vzhledem k současné ekonomické situaci dané pandemií koronaviru budou hejtmani od státu pro letošní a příští rok požadovat dvakrát po čtyřech ,miliardách korun na opravy silnic II. a III. tříd. Na vládu se také Asociace krajů ČR obrátí kvůli kompenzaci ztrát ve veřejné dopravě.

Po včerejší videokonferenci představitelů krajů to potvrdil 1. místopředseda Rady Asociace krajů pověřený vedením tohoto orgánu a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Obrátím se dopisem na premiéra a další členy vlády s požadavkem, aby kraje s ohledem na propad daňových příjmů a výdaje související s opatřeními ohledně koronavirové nákazy dostaly od Státního fondu dopravní infrastruktury finanční prostředky na opravu a rekonstrukce silnic II. a III. tříd ve výši čtyř miliard korun pro rok 2020 a další čtyři miliardy pro rok 2021. Kraje mají připraveny projekty oprav silnic i mostů na krajských komunikacích, mohou finance ihned čerpat a jsou schopny je proinvestovat. V regionech jsou i dostatečné stavební kapacity pro realizaci prací,“ uvedl Jiří Běhounek.

Významné ztráty kraje sčítají i ve veřejné autobusové a železniční dopravě, kterou krizová opatření také postihla. „Krajské rozpočty to zasáhne zásadním způsobem, někde se problém navíc týká i regionálních letišť a lodní dopravy. Do konce dubna může jít o celkovou částku za všechny kraje ve výši odhadem okolo 1, 3 miliardy korun, přičemž v tom není zahrnuta městská hromadná doprava,“ konstatoval gestor Komise pro dopravu Rady Asociace krajů a hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

První  místopředseda Rady Asociace krajů Jiří Běhounek jej proto pověřil, aby se obrátil dopisem na ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka se žádostí, ať stát v rámci stabilizace fungování veřejné dopravy zváží příspěvek, který by propad v základní dopravní obslužnosti sanoval.

Komise Rady AKČR pro dopravu dále ustanovila pracovní skupinu, která ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR zpracuje metodiku tzv. bezpečné dopravy, kde budou popsány metody a postupy pro bezpečné zajištění dopravní obslužnosti v krajích s ohledem na zdraví cestujících a dopravního personálu.

První místopředseda Rady Asociace krajů Jiří Běhounek také informoval hejtmany, že by poslední objednané letadlo s dodávkami ochranných prostředků z Číny mělo do ČR dorazit 4. května 2020.*

/tz/

K foto:

Kraje budou chtít od státu na opravu a rekonstrukce silnic II. a III. tříd čtyři miliardy korun pro rok 2020 a další čtyři miliardy pro rok 2021.

Ilustrační foto: archiv Kraje Vysočina

O opatřeních v souvislosti se zavedením mýta a o financích na opravy silnic II. a III. tříd jednali ve čtvrtek tohoto týdne v Praze hejtmani na zasedání Rady Asociace krajů ČR. Zabývali se také možnostmi získat dotace na řešení kůrovcové kalamity.

Jedním ze zásadních témat se opět stalo budoucí rozšíření platby mýta na silnicích I. třídy. „I když s tím nesouhlasíme, musíme od ledna 2020 akceptovat zavádění mýtného systému na dalších 870 kilometrech silnic I. třídy. Žádáme ale, aby to vláda vyřešila tak, že se legislativně omezí tranzit na II. a III. třídách, tedy se zakáže vjezd tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun na tyto silnice,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová, hejtmanka Karlovarského kraje.

Zároveň dodala, že kraje řeší i umístění dopravních značek se zákazem tranzitu tam, kde by hrozilo objíždění úseků zpoplatněných mýtem i v případě automobilů nad 3, 5 tuny. „Pozitivně vnímáme, že stát hodlá legislativně vyřešit objíždění zpoplatněných úseků silnic I. třídy zákazem vjezdu tranzitní nákladní kamionové dopravy na krajské silnice. Současně však požadujeme rozšíření nově nastaveného mýtného systému na silnicích I. třídy o další úseky, kde hrozí objíždění nově zpoplatněných silnic,“ doplnila předsedkyně Rady Asociace krajů ČR s tím, že si jsou hejtmani vědomi zhoršení bezpečnosti na silnicích v obcích, kudy komunikace vedou, a uvědomují si obavy obyvatel ze zhoršení životního prostředí v těchto oblastech.

Hovořilo se i o tom, že kraje opět budou požadovat od státu konkrétní sumu na opravy krajských silnic. „Na příští rok budeme opět od státu požadovat čtyři miliardy korun. A v souvislosti se zavedením mýta by se částka na opravy silnic měla postupně zvyšovat. Silnice II. a III. tříd navíc devastují nákladní vozy, které odvážejí kvůli kůrovcové kalamitě vytěžené dřevo,“ zdůraznila Jana Mračková Vildumetzová a připomněla, že ministr dopravy také slíbil vypsat dotační program pro kraje na pořizování nízkorychlostních a vysokorychlostních vah z důvodu ochrany před průjezdem přetížených kamionů.

Na pořadu jednání byla rovněž kůrovcová kalamita, která postupně zachvacuje všechny regiony. Hejtmani na zasedání pozvali zástupce Ministerstva zemědělství, Lesů ČR a SVOL ČR. Ti potvrdili, že vláda uvolnila 1,5 miliardy korun pro vlastníky lesů, ale čeká se na potřebnou legislativu k tomu, aby bylo možné vypsat dotační program. „Je to celorepublikový problém, který se netýká jen některých krajů. Proto potřebujeme rychle metodiku čerpání dotací, aby mohli žadatelé podat žádosti a k vyplacení dotací došlo co nejrychleji,“ uvedl Jiří Běhounek, místopředseda Rady Asociace krajů a hejtman Kraje Vysočina. Předsedkyně Rady Asociace krajů vysvětlila, že žádný kraj se nebrání administraci spojené s udělováním dotací, stojí to na tom, aby legislativní změna bez problémů prošla Senátem.

Hostem jednání se stal rovněž ministr zahraničí Tomáš Petříček, který informoval hejtmany o tom, že ministerstvo zahraničí chce otevřít ekonomické mise krajům, aby se jejich prostřednictvím mohly rozvíjet aktivity podnikatelů z ČR v různých částech světa.

Další jednání Rady Asociace krajů ČR se uskuteční 10. a 11. prosince v Královéhradeckém kraji.*

/zr/

K foto:

Rada Asociace krajů ČR po svém jednání s ministrem zahraničí Tomášem Petříčkem.

Foto: archiv AK ČR

 

Stovky dálničních a železničních mostů z šedesátých až osmdesátých let minulého století projdou v následujících měsících mimořádnými kontrolami. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravy cesty (SŽDC) také identifikují mosty z uvedeného období nad dálnicemi, silnicemi I. třídy a železnicí, které jsou ve správě krajů. Ty by měly svoje mosty také zkontrolovat. Předsedkyně Rady Asociace krajů již prohlásila, že kraje jsou připraveny k mimořádné kontrole mostů na silnicích II. a III. třídy, tedy silnic, které jsou v jejich správě.

„Doubský most v Karlových Varech je v horším stavu, než se čekalo. Problém byl odhalen při rekonstrukci mostu. Místo opravy tak musí být zbourán a postaven zcela nový. V tomto případě zafungoval kontrolní mechanismus ŘSD. Podobné mosty z šedesátých až osmdesátých let nechá ŘSD a SŽDC v následujících měsících mimořádně zkontrolovat,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.
Podle systému hospodaření s mosty, tzv. BMS (bridge management system) není v havarijním stavu v současnosti žádný dálniční most. Šest jich je na silnicích I. třídy, které budou buď zbourány, nebo rekonstruovány. Na železnici není žádný problematický most. Běžná kontrola mostů se dělá jednou za rok, hlavní jednou za šest let, mimořádná pak na konci záruční lhůty nebo v případě požáru nebo přírodních katastrof.
„K podobné kontrole vyzveme i kraje, které mají ve správě silnice II. a III. tříd, zejména ty, jež vedou nad dálnicemi i železnicemi. Je potřeba, aby naši občané věděli, že česká dopravní infrastruktura včetně mostů je bezpečná, že děláme všechno pro to, aby mosty byly v pořádku,“ doplnil ministr dopravy s tím, že v případě doubského mostu zafungoval dobře nastavený kontrolní systém a ŘSD.

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová už jménem krajůna výzvu ministra dopravy odpověděla: "Kraje pravidelně kontrolují stav mostů na silnicích II. a III. tříd, které mají ve své správě, o jejich stavu máme přehled. Výzvu ministerstva dopravy ke kontrole mostů postavených v 60. až 80. letech minulého století samozřejmě vyslyšíme a přikročíme k mimořádné kontrole, aby byla zajištěna bezpečnost řidičů i chodců. Bude to určitě jedno z témat jednání Rady Asociace krajů ČR dne 7. září, kde k tomu dáme s kolegy hejtmany společný výstup. 

Jana Mračková Vildumetzová zároveň zopakovala, že z celkového počtu všech 17 485 mostů na dálnicích a silnicích v ČR je ve vlastnictví krajů 12 594 mostů, což je více než 72 %! Z toho je na stupni 5 (špatný), 6 (velmi špatný) a 7 (havarijní) celkem 2931 krajských mostů z hlediska stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby, což je z celkového počtu mostů v gesci krajů téměř 25 %.

"A to je pádný důvod k tomu, aby kraje dostaly daleko více finančních prostředků na opravy silnic II. a III. tříd VČETNĚ mostů než dosud. Určitě by stálo za zvážení, aby Státní fond dopravní infrastruktury vypsal samostatný dotační program pouze na opravu mostů. A jako ideální řešení vidím, kdyby finanční prostředky dostaly kraje přímo do svých rozpočtů s přesným určením, kolik peněz půjde na opravy krajských silnic a kolik peněz konkrétně na opravy mostů,“ uzavřela předsedkyně Rady Asociace krajů ČR.*

/zr/

Ilustrační foto: archiv Ministerstva dopravy

Kabinet Andreje Babiše na jednání v pondělí 30. dubna 2018 rozhodl o způsobu financování rekonstrukcí krajských silnic. Letos pošle krajům prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury celkem čtyři miliardy korun, na příští roky chce finanční pomoc krajům vyřešit systémově.

Státní fond dopravní infrastruktury krajům vyplatí celkem čtyři miliardy korun na rekonstrukce silnic II. a III. tříd a komunikací, které dočasně nahrazují chybějící část pražského okruhu. Jednu miliardu pokryje z nespotřebovaných finančních prostředků z minulých let, tři miliardy rozhodla vláda poskytnout formou dotace. Většina této sumy (2,4 miliardy) půjde z vládní rozpočtové rezervy, zbytek vyřeší přesuny v kapitolách Ministerstva dopravy.

Zároveň vláda 30. dubna uložila ministru dopravy vypracovat ve spolupráci s ministryní financí návrh na zajištění systémového financování silnic II. a III. tříd. Měl by se tak odstranit stávající stav, kdy vláda o konečné výši peněz na krajské silnice rozhoduje nahodile podle aktuální situace státního rozpočtu, což kraje staví do nejisté situace. Nově by měl být tento příspěvek státu přímo součástí rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Podle Jany Vildumetzové, předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanky Karlovarského kraje, jde o "velmi důležité potvrzení spolupráce s vládou, která plní svůj slib, a na základě toho regiony dostanou požadované čtyři  miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury". Jana Vildumetzová dále uvedla: "Silnice nižších tříd, ale i mosty, převzaly kraje od státu před lety ve velmi špatném technickém stavu, proto by mělo být zcela samozřejmé, že se stát bude podílet na jejich obnově. Musím ovšem připomenout, že každoročně potřebujeme plánovat rekonstrukce silnic a mostů s velkým časovým předstihem, proto je pro nás důležité, abychom měli garantovanou výši příspěvku i v příštích letech. Z tohoto důvodu velmi oceňuji, že pan premiér podle mých informací zadal ministru dopravy a ministryni financí, aby v co nejkratší době připravili návrh, jak do budoucna příspěvek pro kraje řešit systémově, a kraje s ním tak budou moci počítat.“*

/tz/

K foto:

Z tiskové konference po jednání vlády, 30. dubna 2018

Foto: archiv vlády ČR

 

 

 

Příslib předsedy vlády Andreje Babiše, že kraje obdrží čtyři miliardy korun na opravy silnic II. a III. tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), byl v pátek 6. dubna písemně potvrzen Ministerstvem dopravy. Dnes o tom informovala Asociace krajů ČR s tím, že příslušné usnesení vláda plánuje projednat do konce dubna.

Ministerstvo v dopise adresovaném předsedkyni Rady Asociace krajů ČR a hejtmance Karlovarského kraje Janě Vildumetzové rovněž navrhlo krajům, aby bez odkladů zahájily přípravu projektů oprav silnic nižších tříd.

Máme velkou radost, že vláda plní příslib, který dala krajům ohledně financí na opravy silnic II. a III. tříd včetně mostů. V pátek nám 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček dopisem potvrdil, že peníze skutečně obdržíme. Dopis zároveň umožňuje krajům neprodleně zahájit přípravu projektů ještě dříve, než bude nařízení oficiálně potvrzeno vládou,“ okomentovala krok Ministerstva dopravy Jana Vildumetzová.

Kraje musí plánovat opravy a rekonstrukce silnic s velkým časovým předstihem, proto už nyní mají stavební akce připravené a mohou zahájit výstavbu v podstatě okamžitě. „Stavební sezóna letošního roku je v plném proudu a každý den navíc, kdy nemůžeme silnice opravovat, je pro nás velkou komplikací. Z toho důvodu jsme velice rádi, že ministerstvo usiluje o to, aby byl tento proces zkrácen na minimum a kraje mohly začít stavět. Občané mají právo jezdit bezpečně a po opravených silnicích, ale bez potřebných financí na opravy by to samozřejmě nebylo možné,“ dodává Jana Vildumetzová.

Kraje intenzivně jednaly s vládou o financování oprav silnic II. a III. tříd od září loňského roku, kdy bylo avizováno, že pro letošní rok neobdrží žádné peníze ze SFDI. Asociace krajů ČR jedná i o garanci víceletého financování obnovy silnic II. a III. tříd, a to v objemu čtyř miliard korun ročně.

Předběžný návrh na rozdělení 4 mld. Kč  mezi jednotlivé kraje podle délky cestní sítě

Kraj * délka silnic II. a III. třídy (km) * podíl silnic II. a III. třídy v rámci ČR * výše přidělených finančních prostředků (tis. Kč)

Středočeský * 8628 * 17,71 % * 677 717

Jihočeský * 5445 * 11,18 % * 427 814

Plzeňský * 4604 * 9,45 % * 361 746

Karlovarský*1847*3,79 %*145 093

Ústecký*3650*7,50 %*286 791

Liberecký*2076*4,26 %*163 140

Královéhradecký*3301*6,78 %*259 355

Pardubický*3126*6,42 %*245 605

Vysočina*4562*9,37 %*358 414

Jihomoravský*3868*7,94 %*303 864

Olomoucký*3093*6,35 %*242 997

Zlínský*1765*3,62 %*138 689

Moravskoslezský*2735*5.62 %*214 862

Praha*-*-*173 913

ZDROJ: MD ČR*

/tz/

Ilustrační foto: www.martinice.eu

Obnova silnic a železnic patří k hlavním prioritám všech regionů. V roce 2015 vláda ČR schválila modernizaci železničních kolejových vozidel s příspěvkem z operačního programu Doprava (OPD). Ministerstvo dopravy, které bylo pověřeno realizací záměru, původně vyčlenilo na pořízení nových vlaků finanční prostředky ve výši 17,85 miliardy korun. Byť kraje deklarovaly, že tuto částku považují za minimální, ministerstvo doposud nezajistilo ani polovinu z tohoto objemu financí.

Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se proto dopisem obrátila na premiéra Andreje Babiše, aby na společném jednání za přítomnosti ministra dopravy Dana Ťoka situaci urychleně řešili.

Jde nám přece všem o to, aby naši občané mohli cestovat po železnici komfortními soupravami, které odpovídají moderním evropským standardům. Proto také my, hejtmani, spoléháme na příslib Ministerstva dopravy, že avizovaná výše finančních prostředků skutečně dosáhne původně stanovených 17,85 miliardy korun. Jakákoliv nižší částka je pro nás nepřijatelná. Kraje udělaly maximum, naplnily podmínky čerpání dotací, souhlasily s tím, že zašlou co nejvíce žádostí o dotace, aby prokázaly jasnou poptávku po tomto druhu investic. Důkazem toho je, že už pět měsíců od zahájení příjmu žádostí v červenci 2017 podal Plzeňský, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj žádosti v souhrnné částce 7,12 miliardy korun, k 1. lednu letošního roku už byly podány žádosti v hodnotě 10 miliard korun a do konce roku 2018 jsou avizovány žádosti mimo jiné Pardubického kraje nebo Plzeňského a Karlovarského kraje, to vše ve výši přes 7 miliard korun.  Je vidět, že regiony by tak do konce roku 2018 bez sebemenších problémů vyčerpaly nejen 17,85 miliardy korun, ale mají připraveny projekty za mnohem více peněz. Vyzvali jsme proto Ministerstvo dopravy, aby podporu na obnovu mobilního majetku železnic v částce 17,85 miliardy korun během roku 2018 skutečně zajistilo,“ zdůraznila Jana Vildumetzová. Podle ní však má ministerstvo aktuálně k dispozici jen asi 7,73 miliardy korun.

Situací ohledně čerpání dotací na pořízení kolejových vozidel se zabývala také Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu na svém 6. zasedání v polovině února. Ze závěrů jednání komise plyne, že zájem krajů o získání dotací a připravenost jednotlivých regionů je evidentní. Proto žádají nejen o přislíbenou původní celkovou částku v dotačním programu, ale zároveň chtějí od ministra dopravy Dana Ťoka písemný příslib, že uveřejní další dotační výzvu nejpozději v červenci 2018.

Vzhledem k situaci kraje chtějí hledat řešení prostřednictvím osobního jednání s premiérem a ministrem dopravy. „Jsem přesvědčena, že premiér vyslyší volání krajů, jsme připraveni jednat a záležitost v rámci Asociace krajů plně koordinovat. Problém je nutné vyřešit do června 2018, tlačí nás lhůty pro výběr dodavatelů vozidel a výběr železničního dopravce v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ dodala předsedkyně Rady Asociace krajů ČR. Premiéra ve svém dopise rovněž požádala o dořešení příslibu vlády ohledně financí na opravy a rekonstrukce krajských silnic II. a III. tříd, kde kraje požadují 4 miliardy korun. Kraje totiž stále nemají informace o tom, v jaké výši by letos mohly získat podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury, a tak mohou jen velmi obtížně plánovat opravy silnic.*

/tz/

K foto:

Hybridní železniční kolejové vozidlo FLIRT (společnosti STADLER), které by se už brzy mohlo představit i české veřejnosti. Možná se s ním časem setkáme také na některých regionálních tratích (k témuž více v březnovém vydání Moderní obce, které se bude expedovat kle čtenářům už zítra, tedy v pátek 2. března)

Foto: archiv STADLER

 

Hejtmani poslali jasný vzkaz příští vládě. Důrazně žádají, aby do návrhu rozpočtu na rok 2018 zahrnula prostředky na opravu silnic II. a III. tříd. Rovněž vyzvali k zajištění finančních prostředků, které plně pokryjí letošní navýšení mezd pracovníků v sociálních službách. Hejtmani se na tom dohodli na společném jednání, které se uskutečnilo v závěru minulého týdne v Liblicích na Mělnicku.

Společně se všemi hejtmany budeme požadovat, aby do státního rozpočtu na rok 2018 byly zahrnuty prostředky na opravu silnic II. a III. tříd. V roce 2015 kraje obdržely na opravy 4,4 miliardy korun, v roce 2016 to byly 3 miliardy, v roce 2017 3 miliardy korun. Přestože ani tyto finanční prostředky dlouhodobě nestačí, Státní fond dopravní infrastruktury přišel s informací, že bychom od příštího roku neměli obdržet žádné peníze. Ale ponechat kraje bez peněz na opravu silnic je nemyslitelné. Apelujeme proto na novou vládu, aby dostála závazkům vůči krajům, a pevně věříme, že naše požadavky vyslyší,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.  Tento požadavek krajů označil při jednání s hejtmany také prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Kraje dále požádaly příští vládu, aby do státního rozpočtu zahrnula peníze, které plně pokryjí letošní navýšení mezd pracovníků v sociálních službách.

Hejtmani dále upozornili, že program na podporu obnovy kulturní infrastruktury, například muzeí, kulturních domů, divadel či knihoven, ale i technického zařízení, není ze strany veřejné správy dlouhodobě naplňován. Od příštího roku proto žádají zásadní změnu. „Kraje požadují, aby od roku 2018 byly alokovány finanční prostředky ve výši jedné miliardy korun a to dlouhodobě. Dosud totiž nebylo možné na oblast obnovy kulturní infrastruktury čerpat žádné peníze. Proto žádáme vládu, aby program začala plnit a přestala tuto oblast opomíjet,“ konstatovala hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.

Dnes jsme hovořili o tématech, která trápí nejen kraje, ale i města a obce. Proto je budeme projednávat také s vedením Svazu měst a obcí ČR na společném jednání, které se uskuteční 16. listopadu, kde, pevně věřím, nalezneme společnou shodu a podporu,“ dodal hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Chtěli bychom připravit ucelený přehled priorit, které krajské samosprávy aktuálně řeší. Všichni hejtmani jako předsedové odborných komisí předloží tento materiál na příštím jednání Rady, abychom tyto priority, spojené i s finančními nároky na příští rok, byli schopni vládě bezprostředně po jejím ustavení předložit a jednat o nich,“ připomněla Jana Vildumetzová.

Kraje se rovněž zabývaly otázkou zajištění osobní regionální železniční dopravy a společně odsouhlasily podepsání dodatku ke smlouvám na nákup kolejových osobních vozidel. Dodatek stvrdí společným podpisem s ministrem dopravy Danem Ťokem.*

/tz/

K foto:

Předsedkyně Rady Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová na setkání s novináři po pátečním jednání hejtmanů

Foto: archiv AK ČR

Kraje jednoznačně nesouhlasí se včerejším vyjádření ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici, podle něhož fond přestane od příštího roku přispívat krajům na opravy silnic II. a III. tříd.

"Rada Asociace krajů ČR, tedy všichni hejtmani, s tím rozhodně nesouhlasí. V roce 2015 kraje obdržely na opravy 4,4 miliardy korun, v roce 2016 to byly 3 miliardy, v roce 2017 3 miliardy korun. Přesto tyto finanční prostředky nestačí, protože kraje za ně nechávají provádět nejen běžné opravy, ale i nákladné rekonstrukce například mostů na silnicích II. a III. tříd. Pokud peníze od Státního fondu dopravní infrastruktury v roce 2018 kraje nedostanou (i když nám to bylo při předchozích jednáních už dříve přislíbeno), nebudeme moci silnice opravovat a jejich devastace se dál bude prohlubovat. Předpokládám, že o tomto tématu ještě budeme jednat, a doufám, že se pro to najde prostor v rámci návrhu státního rozpočtu i při vyhodnocení hospodaření SFDI ke konci letošního roku. Situace, kdy by SFDI nepřispěl v roce 2018 na opravy krajských silnic, je pro nás naprosto nepředstavitelná a nepřijatelná,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.*

/zr/

K foto:

Předsedkyně Rady AK ČR Jana Vildumetzová: Situace, kdy by SFDI nepřispěl v roce 2018 na opravy krajských silnic, je pro nás naprosto nepředstavitelná a nepřijatelná

Foto: archiv Asiciace krajů ČR

Středočeský kraj spouští novou webovou aplikaci pro rychlé hlášení výmolů a dalších závad na silnicích. Ve zkušebním provozu začala fungovat 1. září 2017 na internetové adrese: www.musimetoopravit.cz. Cílem Středočeského kraje je zrychlit monitoring a opravu cest i předávání informací mezi řidiči a silničáři.

Musimetoopravit.cz je mapová webová aplikace, která efektivním způsobem shromažďuje informace o stavu silnic na území Středočeského kraje. „Zadání výmolů do aplikace je velmi jednoduché. Na mapě stačí kliknout na vybranou silnici, napsat o jakou závadu se jedná, případně přiložit její fotografii a odeslat,“ popsala postup při vkládání informací do nové služby hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová a dodala, že nashromážděné informace okamžitě poputují do emailových schránek pracovníkům na Odbor dopravy Středočeského kraje a Krajské správy a údržby silnic.

Cestmistři, kterých máme na území kraje zhruba 40, situaci bez prodlevy prověří a rozhodnou o opravě silnice. Krajská správa a údržba silnic tak bude moci efektivně řešit jednotlivé požadavky,“ dodala hejtmanka. Občan, který výmol nebo závadu nahlásí, dostane zpět do svého e-mailu hlášení o přijetí informace, dalším postupu a samotné opravě. Závady nahlášené na dálnicích a silnicích I. třídy, které kraj nespravuje, bude krajský úřad předávat Ředitelství silnic a dálnic ČR.

 

Středočeský kraj spravuje 2384,2 km silnic II. třídy a 6240,3 km silnic III. třídy, to je nejvíc ze všech krajů České republiky. Jen v letošním roce půjde na jejich opravu včetně mostů z krajského rozpočtu a dalších zdrojů minimálně 1,8 miliardy korun. „Nová aplikace nám významně pomůže s monitoringem silnic a následnou opravou. Je moderním řešením, které potvrzuje, že nám není lhostejný stav cest. Navíc díky ní a řidičům zvýšíme bezpečnost na silnicích,“ vysvětlil radní pro oblast dopravy František Petrtýl.

Náklady na pořízení a provoz aplikace ročně nepřesáhnou 90 tisíc korun.*

Loch-

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down