Ústavní soud dnes zamítl návrh senátorů na přezkum zákona č. 35/2021 Sb., jímž se zavádí povinnost (nejen) obcím vkládat od 1. ledna 2022 jimi vydávané právní předpisy do speciální Sbírky právních předpisů, kterou zřizuje stát v gesci Ministerstva vnitra. Bez vložení například vyhlášky obcí od 1.1.2022 do této Sbírky nenabydou účinnosti. Návrh senátorů iniciovalo Sdružení místních samospráv ČR, jež přijatý nález respektuje. Požaduje však, aby IT systém Sbírky právních předpisů umožňoval i intuitivní vytváření právních předpisů na úrovni samospráv, což by pomohlo především menším obcím.

 SMS ČR mělo za to, že stanovené povinnosti pro samosprávy a především navázání nabytí účinnosti jimi vydávaných právních předpisů na jejich vložení do ministerstvem vnitra zřizované Sbírky právních předpisů porušuje ústavní pořádek, neboť Ústava o takové podmínce pro samosprávami vydanými předpisy nehovoří. Ústavní soud však dovodil soulad napadeného zákona s ústavním pořádkem.

Jsem ráda, že se SMS ČR na Ústavní soud obrátilo, protože otázka, zda nový zákon, který Senát drtivou většinou hlasů zamítl, je v souladu s Ústavou, byla na stole. Nyní již nezbývá nic jiného než zákon od 1. ledna 2022 začít aplikovat. SMS ČR poskytne především menším obcím a jejich starostům příslušná školení a podporu, aby zvládli zákonná pravidla dobře naplnit,“ uvádí předsedkyně SMS ČR Eliška Olšáková. Ta dodává, že SMS ČR bude žádat, aby Ministerstvo vnitra registr výhledově systém upravilo například o aplikaci na vytváření obecně závazných vyhlášek. „Takový systém by obcím i pomohl, nejen je zatížil novou povinností. Vyvoláme k tomu jednání s rezortem ministerstva vnitra,“ podotýká předsedkyně Olšáková.

Čestný předseda SMS ČR a advokát, který senátory v řízení u Ústavního soudu zastupoval, Stanislav Polčák, k nálezu Ústavního soudu uzavírá. „Z naší analýzy vyplývá, že podobnou povinnost mají obce pouze v Estonsku, všechny okolní země, ale i řada dalších států požadují zveřejnění předpisu obce na úřední desce. Již dnes mají obce v naší zemi povinnost své vyhlášky ministerstvu vnitra neprodleně zaslat. Je třeba nyní učinit vše proto, aby povinnosti stanovené novým zákonem obce zvládaly bez problémů a poskytnout zejména těm malým výraznou podporu,“ uzavírá Stanislav Polčák.

Zdroj: SMS ČR*

Úvodní rozhovor aktuálního vydání Moderní obce jsme připravili se starostou města Březová na Sokolovsku Miroslavem Boudou.

Ten je také tváří listopadového čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře). Připomeňme, že Miroslav Bouda stál za projektem Multifunkční kaple Březová, který se stal celkovým vítězem letošního ročníku naší celostátní soutěže Komunální projekt roku 2021, viz https://komunalniprojektroku.cz/.

Listopadové vydání Moderní obce však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Téma měsíce tentokrát nese název Městský mobiliář, veřejná prostranství a zeleň.

Jako vždy i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách listopadového čísla našeho časopisu vystupují:

* Miroslav Bouda, starosta města Březová na Sokolovsku: Snů mám plno. Když má člověk nějaký sen, musí o něj usilovat, aby se vyplnil, a musí za svojí ideou dlouhodobě jít. A řešení se najde samo. Máme v majetku nádherný park na Kostelní Bříze. K němu jsme za nemalé peníze odkoupili ruinu bývalého zámku s přilehlými budovami. Mám už studii, jak by se objekt dal využít pro ubytování – nešlo by o standardní ubytování hotelového typu, ale o ubytování jiné, víceúčelové. Když si představím, jak se odbourají stěny, může vzniknout venkovní ubytování, v jiných objektech může být kulturní stánek pro výstavy, koncerty, a jiné akce. Další využití by mohlo být pro školy v přírodě, děti by se tu mohly seznamovat s životem svých předků.

Nebo mám další sen, jak turisticky využít místní kopcovitou krajinu, zejména pro běžkaře nebo pro turisty. Chtěl bych vybudovat jednoduchou dvou sedačkovou lanovku na kopec, kde by si třeba běžkaři mohli zajezdit na tratích, nemuseli by přijet autem a řešit problémy se zaparkováním. Město Březová umí dát k dispozici nápad, svoje pozemky, umí vyřešit i stavební povolení, využití areálu by bylo regionální záležitostí. To je dlouhodobá vize, ale musíme se věnovat i dalším aktuálním plánům.

* Stanislav Polčák, poslanec Evropského parlamentu, do letošního listopadu předseda Sdružení místních samospráv ČR, nyní jeho čestný předseda:¨Náš systém voleb do zastupitelstev obcí pochopitelně vyvolává mezi komunálními politiky zájem. V rámci dotazníkového šetření  SMS ČR odpovědělo přes 700 členů, což je i více než 10 % z počtu všech obcí v ČR. Závěry z dotazníkového šetření vyplývají tyto:

  1. zaznívá silná kritika na přepočítávací formuli, drtivá většina členů SMS ČR se shoduje v tom, že by o zisku mandátu měl rozhodovat prostý počet hlasů pro kandidáta;
  2. 73 % členů SMS ČR podporuje jednoznačně prodloužení volebního období – ideálně na 6 let;
  3. možnost výběru napříč kandidátek (panašování) zachovat;
  4. přímá volba starosty nadále ztrácí na příznivém hodnocení a nemá již většinovou podporu ve sdružení.

* Petr Štěpánek, senátor a starosta obce Petrovice na Příbramsku: Osobně jsem do Senátu kandidoval s několika idejemi, co bych chtěl změnit. Volební zákon je jednou z nich. Změna však musí být citlivá a politicky akceptovatelná. Nemělo smysl dávat návrh změny volebního zákona před letošními volbami do Poslanecké sněmovny, jelikož by se nestihl projednat a spadl by takzvaně pod stůl. Jakmile se ustanoví nová dolní parlamentní komora, návrh předložím a zahájíme vyjednávání s jednotlivými politickými stranami. Bez jejich akceptace by to nemělo smysl. Vše ale záleží na tom, jak rychle se nová sněmovna usadí. Politické strany nyní řeší složení vlády a blíží se i volba prezidenta. Obávám se, že se změna zákona nestihne pro volby do zastupitelstev měst a obcí v roce 2022. Ale nevzdávám to! ...Ano, o možných, zatím pouze dílčích změnách, například úpravou prvního dělitele, jsme uvažovali. Jenže obávám se, že by to mohlo být kontraproduktivní s ohledem na připravovanou komplexnější verzi. Myslím, že příliš časté změny volebního zákona nepřispívají ke stabilitě.

* Věra Kovářová, od 10. 11. 2021 nově zvolená místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, členka předsednictva Sdružení místních samospráv ČR: Problematice obcí a samospráv se věnuji dlouho. Má politická »kariéra« totiž začala v Chýni (okres Praha-západ), kde jsem nejprve byla místostarostkou, poté starostkou obce. A ráda podporuji akce, kde se dává větší prostor pro debaty ohledně této problematiky. Zejména v menších obcích je důležité, aby zastupitelstvo odráželo skutečnou vůli občanů. Takže je na místě se zamyslet nad tím, zda mandát zastupitele by neměli získat ti kandidáti, kteří dostanou skutečně nejvíce hlasů.,, ...K prodloužení volebního období ze čtyř na šest let jsem však spíše skeptická. I když se z pohledu starosty mohou čtyři roky zdát jako krátká doba, pořád mají mít občané kontrolu na zastupitelstvem v krátkém časovém intervalu. Naopak přímá volba starostů (zejména v menších obcích) by dávala smysl.

* Jiří Jirásek, předseda představenstva Národní rozvojové banky: Musím zdůraznit, že Národní rozvojová banka je skutečně akciovou společností, která jako každá jiná podléhá regulaci České národní banky. Ale — což podtrhuji, v našem případě máme odlišné poslání od jiných akciových společností. Náš akcionář, tedy Česká republika, nám uložil, že máme pomáhat sociálnímu a ekonomickému rozvoji země, a nenutí nás, abychom do marží svých produktů promítali ziskovou přirážku, kterou logicky musí stanovat každý komerční subjekt.

Nicméně fungujeme tak, že poskytujeme finanční nástroje, jejichž prostřednictvím se nám vracejí finančním prostředky, které pak znovu investujeme. Takto jsme schopni využívat multiplikačního efektu a tyto peníze používat opakovaně.

Zaměřujeme se tedy na návratné projekty, což je náš základní požadavek, a samozřejmě pracujeme tak, abychom o tyto peníze nepřicházeli – a naopak se nám vracely zpět.

Rád bych však připomněl další nový aspekt v rámci naší nové strategie. Je jím naše poradenská činnost, v jejím rámci našim partnerům – ať už jsou to obce, města nebo kraje, pomáháme s analýzami, zda je výhodnější použít pro jejich zamýšlený projekt finanční nástroje nebo nějaký dotační titul.

Dotační schémata, rozpočtové zdroje i možnosti financování z evropských fondů jsou limitované a nelze předpokládat, že celkový objem těchto finančních prostředků bude stačit na pokrytí potřebných investic obcí, měst a regionů.

Jediná varianta, jak vyřešit určitý nesoulad investičních potřeb a finančních zdrojů je začít využívat ve větší míře soukromé zdroje. Což je samozřejmě z principu složitější, než když připravujete projekt s dotační podporou, byť i u takového projektu musíte dodržet podmínky poskytnuté dotace a nepodcenit přitom ani národní a evropskou legislativu. Nicméně jakmile dotační peníze řádně použijete – velmi zjednodušeně řečeno, příběh končí.

Kdežto budete-li chtít financovat svůj projekt návratně, musíte jej připravit tak, aby dával logiku po celé období jeho splácení.

My vnímáme, že obce, města, regiony začínají uvažovat tímto směrem, byť jde o varianty složitější. Ale v NRB máme ambici v tom našim partnerům pomáhat.

* Jiří Kaucký, předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů: V Deklaraci nezávislosti ze 4. července 1776 se píše: „Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni, že jsou obdařeni svým Stvořitelem určitými nezcizitelnými právy, že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí.“ Pochopíme-li právo na ochranu soukromí a osobních údajů jako – v realitě 21. století – nedílnou součást lidské svobody a „práva na sledování osobního štěstí“, dojdeme k závěru, že jde o stále důležitější svobodu, kterou musíme chránit.  V tomto smyslu je Úřad takříkajíc „na stejné lodi“ se všemi obcemi jakožto správci osobních údajů.

Naším společným zájmem je chránit svobody občanů. Úřad vždy bude pro obce především partnerem, proto bych závěrem chtěl znovu zdůraznit konzultační roli Úřadu a jeho připravenost být nápomocen správcům při nastavování vhodných postupů při ochraně osobních údajů tak, aby ochrana osobních údajů byla skutečně efektivní, tedy aby plnila svůj účel ve vztahu k osobám, o jejichž údaje jde, a zároveň, aby se stala běžnou a „automatickou“ součástí všech procesů obcí jako správců osobních údajů.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Je zřejmé, že obsah programu zasedání zastupitelstva obce je někdy vysoce sporné téma, a to jak tehdy, kdy žádá o zařazení bodu opoziční zastupitel, nebo naopak když bod až na zasedání zastupitelstva navrhuje koaliční skupina. A je jedno, zda se to dotýká malé obce, velkého města nebo dokonce kraje. Je proto vhodné vždy používat tzv. zdravý rozum, a myslet na zájmy občanů i zastupitelů – na nepřipravené body se nelze dostatečně připravit, ale naopak bránit rozumnému projednání něčeho důležitého přímo na stůl také není vždy vhodné (například dotační akce) apod.

Co však platí vždy – každý bod musí být dobře připraven, a jeho zařazení by nemělo být viditelně účelové v tom smyslu, aby se o něm někteří zastupitelé – a hlavně občané, včas nedozvěděli.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF, a. s.: Charakteristickým rysem hospodaření obcí v první polovině roku 2021 byla obezřetnost či opatrnost daná značnou nejistotou ohledně budoucího vývoje. Vzhledem k tomu, že se dá očekávat růst cen, přetrvávající napětí na trhu práce a jen velmi pomalý ekonomický růst se značnými rozdíly v rámci jednotlivých oborů, budou výsledky koncem roku podobné.

Proti rostoucí inflaci snižující hodnotu peněz uložených na bankovních účtech, na kterých mají obce značnou sumu, bude stát omezená nabídka důvěryhodných dodavatelů a pravděpodobně i odklad rozhodnutí představitelů obcí, do čeho by měli investovat, kam by měly její kapitálové výdaje směřovat.

Navíc je zřejmé, že vyšší inflace povede k růstu úroků, takže úvěry v nejbližší budoucnosti budou dražší než dnes. Přitom ceny stavebních prací a dodávek rostou rychleji než spotřebitelské ceny, jejichž vývoj standardně uváděná inflace odráží.

* Luděk Tesař, ekonom: Sepsal jsem několik paradoxů, na něž jsem v praxi narazil. Tyto paradoxy boří zažitá paradigmata jako domečky z karet.

Růst úroků může zvedat inflaci. Existuje paradigma, že růst úroků zdraží finance, a tím omezí jejich dostupnost – a také přivede lid k šetření a ukládání peněz do bank. ČNB v rámci tohoto zažitého paradigmatu avizovala zvedání úroků jako jeden z bojů proti rostoucí inflaci.

Realita je však taková, že inflaci zvedá především omezená nabídka v opozici k odložené spotřebě. Omezení přijatá vládami nabourala dodavatelské řetězce – a ani ten nejvyšší úrok nevyrobí žádný chybějící čip do aut, ba ani železo pro stavebnictví atp. Naopak vyšší úroky dopadnou na firmy, které skutečně zasáhla pandemická omezení a musely si vzít úvěr. Mnohé firmy také plánují sladit zvýšenou poptávku se svou nabídkou a mohly by využít úvěr, jenže dostupnost peněz bude dražší, což povede k tomu, že taková firma může své záměry odložit. Nadneseně řečeno, může jít řekněme o záměr vybudovat továrnu na čipy. Pokud by firma přesto vybudovala podobný podnik na úvěr, promítne růst úroků do cen svých výrobků.

Paradox celé situace je, že zvýšení sazeb ČNB může inflaci zvednout. Samozřejmě banky vydělají více peněz, hypotéky budou dražší a domácnosti, které na hypotéky vydělávají budou muset požadovat vyšší mzdy. Růst vyšších mezd zase povede u nezadlužené části populace k růstu poptávky, a to povede opět k růstu cen. Jen těžko se zásadně sníží ceny nemovitostí. Inflaci vyvolaly nesmyslné lockdowny, vlády svými podporami na dluh a deficity, například ve zdravotnictví, jsou neudržitelné. Zdůrazňujeme, že ČNB je jedinou centrální bankou, které zvedá úroky – a podle mého názoru tím zhoršuje situaci firem i domácností.

Inflaci ovšem vytvořila omezení učiněná vládami celého světa, nikoliv pouze vládou ČR a rozhodně inflaci nevytvořil nízký úrok v České republice. Českou republiku je těžké najít na geografické mapě a téměř nemožné je vyhledat ji na ekonomické mapě světa. Hrajeme tu v ČR vysokou a drahou hru s neplatným paradigmatem a hodně nízkými kartami.

– Dlužníci šetří a šetřílci tratí. Nejen paradigma říká, že ten, kdo šetří, má za tři, jinak řečeno, že dlužit se nevyplácí a šetřit je lepší. Nejen obce, které mají vysoké zůstatky na účtech, tratí a tratily. Díky růstu cen pak ti, kdo investovali na dluh, vydělali. Největší finanční škody ve veřejné správě u samospráv působilo odkládání investic a šetření. Jen ceny stavebních prací rostly meziročně aktuálně o více než deset procent, úroky za dluhy byly naopak pod 1 % a po zdražení budou nejspíše ještě dlouho pod 3 %. Ten, kdo investoval dříve, byť na dluh, výrazně šetřil veřejné prostředky.

Snaha některých obcí našetřit si na něco je přirovnatelná k situaci, kdy si před deseti roky člověk snažil našetřit na dům, který stál 3 miliony Kč. Takový člověk si měsíčně po dobu deseti let odkládat stranou deset tisíc korun, přičemž si s vypětím všech sil uspořil 1,2 mil. Kč. Ten samý dům za tu dobu ovšem nestojí 3 mil. Kč, nýbrž zdražil o 5 mil. Kč na 8 mil. Kč. Žádný, slovy „žádný“ úrok nikomu nemohl vyrovnat obrovský nárůst ceny! Podobné je to u všech nemovitostí. Růst cen se nezastaví.

– Dlužit je bezpečnější než šetřit. Ten, kdo má peníze, je v pohodě, říká paradigma, a ten, co dluží, má smůlu. Dlužit, pokud splácíte bez problémů úroky a úmor je pohodička, ale pokud máte peníze na účtu, máte problém. Co bude s korunou při tak obrovských deficitech veřejných rozpočtů? Kdo ví, jedno je jisté, stát ročně vytváří dluh, který by z přibližně 0,5 milionu lidí ročně udělal korunové milionáře.

Ti, kdo mají kapitál, musí zohlednit jeho znehodnocování inflací, která by měla na konci roku nabrat 5% růst. Daleko vážnější je však otázka, co bude s penězi za pět nebo deset let. Co kdyby to došlo tak daleko, že by měnová reforma peníze znehodnotila? Nebylo by to ostatně poprvé, kdy by šmahem zmizela naspořená finanční aktiva. Zcela jistě stojí také tato hrozba za růstem cen nemovitostí.

Zkrátka, podle jednoho arabského přísloví Kdo dluží jedno tele – je v kleštích věřitele. Kdo dluží množství žírných stád – může si v klidu hodovat.

* Martina Zapletalová, energetička Magistrátu města České Budějovice (k pozici energetického manažera města): Jde o klíčový post obce nebo města, který je stále ještě nedoceněn. Párkrát proběhla komunikace se zaměstnanci jiného úřadu, kteří řešili podobné záležitosti jako my. Nicméně v rámci Sdružení energetických manažerů měst a obcí (SEMMO) , kterého je město České Budějovice členem, je možné sdílet zkušenosti týkající se energetiky, obrátit se na radu či naopak radu poskytnout.

* Jaroslav Klusák, vedoucí odd. energetického managementu Hlavního města Prahy: Představa komunitní energetiky pro Prahu je založena na tom, že pilotní projekty komunitní energetiky budou realizovány zpočátku na majetku města, kde se ukáže jejich smysluplnost, ekonomická výhodnost a poté budou projekty nabízeny i jiným sektorům, především bytovému sektoru, kde je potenciál pro komunitní projekty významný. V současné době se Praha zaměřuje na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, především fotovoltaiky, a na úspory energie v objektech, kde je tento potenciál. Rádi bychom řešili renovace komplexně současně i s adaptačními opatřeními. V bytovém sektoru budeme využívat propojení na program Nová zelená úsporám, v jiném než bytovém sektoru Modernizační fond.

V rámci schváleného Klimatického plánu Prahy jsou předjímány celkové investice do projektů v oblasti energetiky ve výši až 174 mld. Kč do r. 2030, z toho vlastní prostředky z rozpočtu hlavního města jsou uvažovány ve výši zhruba 14 mld. Kč., zajištění ostatních finančních prostředků je plánováno buď z externích zdrojů (například Modernizačního fondu, programu Nová zelená úsporám, atd.), či se předpokládá, že je vynaloží městské společnosti, dodavatelé energií, bytový sektor, či jiné subjekty. Při vynaložení daných finančních prostředků a provedení plánovaných opatření se předpokládají roční úspory energie ve výši až pět miliard korun ročně.

První energetické společenství vznikne v rámci pilotního projektu v Praze na Černém mostě, kde se nyní připravuje pilotní instalace a kde Pražské společenství obnovitelné energie (PSOE) bude subjektem vyrábějícím elektřinu z instalované fotovoltaiky, a zároveň bude i dodavatelem.

* Vladimír Přech, ředitel obchodně právní sekce společnosti Gordic: Od vedení měst často slýcháme, že nejběžnějším požadavkem občanů je oprava nebo výstavba chodníků. Je to pochopitelné, slouží všem a je na ně hodně vidět. Jenže i chodník může mít mnoho podob. Díky informačním a komunikačním technologiím můžeme v posledních letech dojít na úřad i po chodníku digitálním.

Digitální chodník úřadu můžeme chápat jako interní komunikaci uvnitř, mezi jednotlivými odbory, odděleními nebo samotnými zaměstnanci. Patří sem otázky elektronického oběhu dokumentů, sdílení dat, digitalizace správních řízení, finanční kontroly, elektronického schvalování, řádného podepisování nebo pečetění. A také integrace mezi jednotlivými informačními systémy, protože těch je v každé větší instituci celá řada.

My jsme jako Gordic v Mikulově před dvěma lety představili otevření integrační platformy, která integrace zjednodušila. Nyní registrujeme dalších skoro 90 nových integračních projektů jenom za poslední rok. Platformu GINIS nemusí tedy uživatel nutně rozvíjet prostřednictvím gordických aplikací, ale může na ni napojit aplikaci třetí strany nebo svou vlastní. To platí i pro portálová řešení. Například podání přes Portál Pražana nebo Portál Kanceláře veřejného ochránce práv propadají automatizovaně do Spisové služby platformy GINIS k evidenci a dalšímu zpracování.

Když se vrátíme obecně k digitalizaci úřadu, tak i projekt Digitální úřad z jara letošního roku ukázal, že potřebné nástroje a technologie od různých dodavatelů tady existují. Teď je to tedy především o vůli a odvaze pustit se do změny zaběhlých procesů. Na čele pelotonu jsou, troufnu si tvrdit, krajské úřady. Například Pardubický kraj získal letos od sdružení CNZ cenu za IT projekt v oblasti správy a archivace dokumentů. Ale inspirativních příkladů přibývá i mezi centrálními orgány. Ministerstvo, které provozuje platformu GINIS a její subsystém spisové služby spolu s elektronickým schvalováním dokumentů, vyhodnotilo, že v rámci digitalizace jenom na spotřebě papíru ušetřilo za půl roku přes 50 % nákladů. To je přes 70 tisíc korun. Další úspora, která zatím nebyla vyčíslena je v oblasti tisku dokumentů. Nejvýznamnější úspora je však v čase pracovníků – schvalování je nyní nejen rychlejší, ale i průkaznější.

Co když ale vlastní kapacity na vytvoření digitálního chodníku nestačí? Zde musíme zákonitě přejít k oblasti cloudu a cloudových služeb. V pandemickém roce 2020 vzrostly výdaje veřejné správy na cloud o jednu třetinu. Je velice pravděpodobné, že tento trend bude pokračovat. Naše nabídka SaaS služeb, zahrnující všechny základní agendy úřadů včetně ERP a spisové služby, byla zapsána spolu s nabídkami téměř čtyř desítek dalších firem do státního katalogu cloud computingu.

* Jana Plamínková, starostka Městské části Praha-Slivenec (k říjnové re-use neděli uspořádané ve Slivenci s podporou pražského magistrátu a dalších partnerů): Vše bylo naplánované tak, že nejprve se věci přinesly k přijímacímu pultu, kde si je přebraly dobrovolnice ze SWAP Prague – přetřídily je, zvážily a pak odnesly na místo, které bylo vyhrazeno pro každý druh předmětů. Zvlášť jsme tak měli vystavené například knihy, věci pro děti, na štendrech viselo oblečení atd. Co si nerozebrali návštěvníci, dostaly poté možnost převzít si neziskové organizace. A zbytek pak šel do kontejneru a do spalovny... ...Odezva od občanů je vesměs výborná, všichni re-use neděli považovali za skvělý počin. Jen jsme zaznamenali několik lítostivých ohlasů od lidí, kteří se o akci včas nedověděli, protože byli z jiných městských částí, a kteří by se byli účastnit chtěli. Účast na akci byla zcela zdarma. Každý mohl přinést věci a zase si jiné věci případně odnést. Byla to i společenská akce, měli jsme tam občerstvení, tak se tam lidi přišli i potkat a popovídat si – vždyť jsme se kvůli koronaviru často i docela dlouho neviděli!

* Ladislav Šorčík, člen komise pro rozvoj IT Rady města Kutná Hora: Parkování a rozhodování samospráv na základě přesných dat jsou dvě velká témata pro současnou samosprávu obce. Od minulého roku  probíhá  v Norsku projekt, který obě témata úspěšně propojuje. Jde o příklad dobré praxe, kdy moderní technologie pomáhají v rozhodovacím procesu při řešení reálného požadavku občanů. V centru norského města Halden se nachází náměstí, které slouží mimo jiné k parkování jak rezidentů, tak návštěvníků, kteří do centra cestují za službami a obchody. Po obvodu náměstí jsou kavárny a různé obchody. V roce 2020 obdržela místní samospráva požadavek od několika provozovatelů služeb na náměstí na zábor veřejného prostranství, aby mohli rozšířit  předzahrádky svých  podniků. Takový krok by ovšem měl za následek úbytek až 12 z celkových 90 parkovacích míst. Tento fakt samozřejmě vyvolal odezvu mezi rezidenty, kteří se obávali zhoršení kvality života kvůli nedostatku parkovacích míst.

Samospráva města se rozhodla pro kvalifikované rozhodnutí získat přesná data o využívání parkoviště, a to prostřednictvím automatizovaného sběru dat. Hlavním důvodem pro tento způsob řešení byla snaha získat data za delší časový úsek (včetně nočního parkování), jejichž pořízení prostřednictvím lidských pozorovatelů by bylo příliš nákladné. Zástupci samosprávy tedy oslovili technologickou firmu (Emcom) se sídlem v Oslu. Ta ve spolupráci s místní telekomunikační společností Telenor a českou technologickou společností Smartiple, s. r. o. navrhla technické řešení za pomoci detekce obsazenosti parkoviště pomocí pokročilé analýzy obrazu.

Na haldenské parkoviště byly umístěny tři kamery, které společně dokázaly pokrýt celou parkovací plochu s 90 parkovacími místy. Pro umístění dvou kamer byl zvolen sloup veřejného osvětlení přibližně uprostřed parkoviště. Třetí kamera byla instalována na soukromý dům na obvodu náměstí. Vzhledem k absenci datového připojení na sloupu veřejného osvětlení a problematickému připojení na soukromém domě (poskytovatelé bezdrátového připojení nejsou v Norsku tak běžní) bylo pro připojení kamer zvoleno 4G připojení. Data z kamer byla přenášena do cloudové služby Parkinto, kde docházelo k jejich automatické analýze a následnému vyhodnocení obsazenosti parkoviště pomocí umělé inteligence. Výsledek byl následně prezentován samosprávě i široké veřejnosti pomocí webové stránky. Data o obsazenosti parkoviště byla současně ukládána a statisticky zpracovávána. Tím byla samosprávě k dispozici relevantní data pro kvalifikovaná rozhodnutí.

Ze statistického výstupu, který měli zástupci norské samosprávy k dispozici, bylo zřejmé, že parkoviště nebylo a není maximálně využíváno, a tedy eliminace 12 parkovacích míst nesníží kvalitu života místních obyvatel. Ale nejzásadnějším zjištěním bylo, že nikdy během uplynulých 12 měsíců nebylo toto parkoviště stoprocentně obsazené. Naopak, jeho průměrná obsazenost byla podle statistik okolo 25 procent, resp. tuto hodnotu nepřekročila.

Na základě takto získaných dat učinila samospráva rozhodnutí, které bylo podpořeno přesnými údaji a mohlo být před občany obhájeno. V souladu se závěry provedené analýzy bylo také upuštěno od záměru, tedy od nákupu elektronických ukazatelů volných parkovacích míst: jelikož bylo v reálu vždy nějaké místo volné, šlo by o neefektivní investici, a tedy nehospodárné nakládání s městským rozpočtem.

* Libor Dupal, ředitel Kabinetu pro standardizaci a předseda Sdružení českých spotřebitelů: Loni jsme provedli situační analýzu s cílem shrnout informace o principech a postupech pro zajištění bezpečného hřiště či sportoviště od projektu po provoz. Všem zainteresovaným se dostal do ruky komplexní materiál, jak v každé fázi realizace výstavby postupovat, aby se některé nedostatky a opomenutí nezjistily až po předání hřiště uživateli, provozovateli. Vznikla rovněž publikace Desatero pro bezpečné hřiště a sportoviště (Zásady od projektu po provoz) dostupná na: www.overenehriste.cz.

Nabízíme také nástroj k prokázání dodržování norem a správné praxe. Je jím značka kvality Hřiště-sportoviště-tělocvična–OVĚŘENÝ PROVO“, která poskytuje garanci kvality a bezpečnosti veřejných zařízení pro provozovatele, rodiče či pedagogy. Značka je licencí zpřístupněna žadatelům, jež chtějí prokázat splnění a následné dlouhodobé dodržování shody provozovaných herních a sportovních prvků s požadavky legislativy a evropských norem, a také bezpečný provoz veřejného zařízení.

Stav každoročně ověřuje nezávislá inspekční kontrola – audit. Značka byla přijata do národního Programu Česká kvalita. Nejnověji jsme ocenění a licenční právo k užívání značky udělili městu Teplice a zároveň i výrobci (Mystic Constructions) za skateboardingové hřiště ve sportovním areálu Anger.

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

Současná vláda Andreje Babiše odmítla projednat navýšení odměn komunálních politiků s tím, že je to úkol až pro novou vládu. Rozhodnout o odměnách pro rok 2022 je však třeba do konce letošního roku. Reálně tak hrozí, že budoucí vláda o navýšení odměn rozhodnout nestihne kvůli řešení akutních povinností souvisejících se sílící koronavirovou pandemií nebo dramaticky rostoucími cenami energií.

Odměny komunálních politiků byly pro letošní rok zmrazeny a hrozí, že i v roce následujícím neporostou. Naopak kvůli vysoké inflaci jejich reálná hodnota bez navýšení povážlivě klesne, ve dvou letech určitě o více jak deset procent. Potvrzuje se, že je neudržitelné, aby o odměnách komunálních politiků rozhodovala vláda, a ne samotné obce, pro které starostové a zastupitelé pracují,“ upozornil Stanislav Polčák, čestný předseda SMS ČR, které hájí zájmy nejen svých 2100 členských obcí.

Starostové byli v posledních dvou letech těmi, kdo dokázali obce provést náročným obdobím koronavirové pandemie a přijít s konkrétními kroky, když vláda teprve hledala systémová řešení. Že se vláda rozhodla odměnami komunálních politiků nezabývat, působí jako ješitná pomsta za úspěch,“ dodala Eliška Olšáková, které je nově zvolenou předsedkyní Sdružení místních samospráv ČR.

Eliška  Olšáková zároveň zdůraznila, že Republikové shromáždění SMS ČR včera požádalo vládu, aby úprava odměňování prošla zásadní revizí. „Budeme navrhovat, aby Ministerstvo vnitra připravilo flexibilnější úpravu, která umožní obcím být méně závislé na rozhodování vlády,“ upřesnila předsedkyně SMS ČR.

/zr/

Ilustrační foto: archiv Kudy z nudy*

 

Sdružení místních samospráv ČR, které reprezentuje více než 2100 českých, moravských a slezských obcí, si na dnešním 8. republikovém shromáždění v Ostravě zvolilo nové vedení.

V čele SMS ČR bude stát Eliška Olšáková, starostka Valašských Klobouk a nově zvolená poslankyně Parlamentu ČR. Ta dosud v rámci SMS ČR působila jako předsedkyně zlínské krajské organizace Sdružení. Europoslanec Stanislav Polčák, jenž SMS ČR vedl v předchozích letech, mandát předsedy neobhajoval. Shromáždění také rozhodlo o novém složení předsednictva.

 „Práci pro obce a pro samosprávy se věnuji už od roku 2014, kdy jsem byla po 25 letech práce ve veřejné správě zvolena starostkou. A v práci pro obce hodlám pokračovat: jako nově zvolená poslankyně budu usilovat o místo ve Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a v Rozpočtovém výboru, které patří z hlediska potřeb a zájmů samospráv mezi klíčové a kde hlas obcí a měst a především jejich praktické problémy i praktické zkušenosti musí být výrazně slyšet,“ uvedla Eliška Olšáková.

Mezi svými prioritami v roli předsedkyně SMS ČR uvedla Eliška Olšáková kromě nastavení udržitelného systému financování obcí také vyřešení stavební legislativy, problematiku dostupnosti základních služeb na venkově, mimo jiné vysokorychlostní internet, nebo řešení tranzitní dopravy a také ochranu kulturního dědictví.

Spokojeni nemůžeme být ani s povinnostmi, které nám stanovuje zákon o odpadech,“ konstatovala Eliška Olšáková a pokračovala: „Jsem si dobře vědoma toho, na co budu v pozici předsedkyně SMS ČR navazovat. Ohromný kus práce, který Sdružení pod vedením Stanislava Polčáka a s přispěním všech svých členů až do této chvíle odvedlo, je inspirativní a zároveň zavazující. Vím, že očekávání na mě kladená budou značná, a jsem připravená je naplnit,“ dodala historicky již druhá žena v čele SMS ČR.

Dlouholetý předseda SMS ČR, europoslanec Stanislav Polčák, který stojí za řadou úspěchů, jichž se Sdružení podařilo dosáhnout, už o vedení SMS ČR neusiloval. „Sdružení díky obrovské aktivitě a iniciativě starostů za uplynulých šest let téměř zdvojnásobilo počet členů a odpovídajícím způsobem narostla i agenda a šíře aktivit, kterými se zabýváme. Jsem dál připravený poskytovat SMS ČR a samosprávám svou podporu a expertízu, ale na to, abych Sdružení dál vedl, mi vedle práce europoslance a dalších aktivit nezbývá kapacita,“ vysvětlil Stanislav Polčák své rozhodnutí již nekandidovat. Rada SMS ČR se rozhodla udělit mu titul čestného předsedy s poradním hlasem.

Republikové shromáždění zvolilo také širší vedení: místopředsedy a členy předsednictva. Prvním místopředsedou SMS ČR byl zvolen Oldřich Vávra, starosta obce Tupesy a předseda pracovní skupiny SMS ČR pro školství.

/zr/

Na snímku: Nová předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR Eliška Olšáková, nově zvolená členka dolní parlamentní komory a starostka města Valašské Klobouky

Foto: FB profil Elišky Olšákové*

V následujících sedmi letech bude mít Česká republika k dispozici přes bilion korun z evropských fondů, které jsou určeny na modernizaci tuzemské ekonomiky a energetickou transformaci. Sdružení místních samospráv ČR bude žádat stát o vypsání výzev přímo určených pro menší obce a města. Na konferenci SMS ČR v Ostravě to dnes uvedl předseda sdružení Stanislav Polčák.

Chceme-li zastavit či alespoň zmírnit vylidňování venkova, musíme zachovat a ideálně zvýšit dostupnost služeb v menších obcích a městech. Podporujme udržitelná, chytrá a tržní řešení, která v našich obcích zkvalitní život občanů a pomohou snížit i negativní dopady na životní prostředí. V době rostoucích cen energií se stále důležitějším tématem stává také podpora energetické soběstačnosti obcí,“ uvedl na konferenci v Ostravě Stanislav Polčák.

Zástupci obcí zároveň upozorňují na skutečnost, že momentálně není vypsaný dostatek dotačních výzev na realizování inovačních projektů. „S vyhlašováním nových výzev jsme skutečně pozadu, ale věřím, že se tento stav s příchodem nové vlády zlepší,“ dodal předseda SMS ČR.

Na konferenci byly rovněž vyhlášeny výsledky soutěže Obec 2030, projektu, který na podporu inovativních řešení pro samosprávy vytvořilo SMS ČR spolu s partnery ze sféry businessu i státní správy. Mezi pěti desítkami přihlášených vesnic a měst zvítězila obec Veselíčko z Olomouckého kraje se svým unikátním řešením pro zpracování a lokální využití bioodpadu. Veselíčko má vlastní oběhový cyklus bioodpadu – ten z domácností míří do kompostárny a zpátky se vrací jako kompost na záhony obyvatel obce a do zámeckého parku. Kompostárnu vybudovali už v roce 2015, a to na rekultivované skládce mimo obec. „Nikomu kompostárna nepřekáží a využívá ji i deset okolních obcí,“ vysvětlil  starosta Veselíčka Tomáš Šulák.

Zítra, ve čtvrtek 4. listopadu se bude v Ostravě konat také Republikové shromáždění SMS ČR, na němž proběhne volba nového předsedy a předsednictva. SMS ČR se dočká nového vedení, protože stávající předseda Stanislav Polčák po šesti letech ve funkci již nebude předsednický post obhajovat.

 

VÝHERCI SOUTĚŽE INOVATIVNÍ OBEC 2030

1. místo: Veselíčko (Olomoucký kraj) – Unikátní řešení zpracování bioodpadu a využití přímo na místě

2. místo: Litultovice (Moravskoslezský kraj) – První funkční energetická komunita v České republice

3. místo: Říčany (Středočeský kraj) – Povinnost realizovat zelené střechy/fotovoltaické panely na budovy nad 300 m2

4. místo: Nemile (Olomoucký kraj) – První fotovoltaická elektrárna za 1 Kč na střeše ČOV v ČR

5. místo: Rybí (Moravskoslezský kraj) – Největší soustava domácích čistíren odpadních vod v ČR

/zr/

Na snímku: Konference SMS ČR se koná v Ostravě v impozantních kulisách Dolních Vítkovic.

Foto: FB stránka SMS ČR*

Na nově zvolené poslance se chce obrátit Sdružení místních samospráv ČR s výzvou, aby navrhli a prosadili odložení účinnosti nového stavebního zákona.

Rozhodlo o tom včera předsednictvo SMS ČR v reakci na výsledek parlamentních voleb, v nichž ve sněmovně posílili kritici stávající podoby stavebního zákona. Zároveň pověřilo Věru Kovářovou, místopředsedkyni SMS ČR a opětovně zvolenou poslankyni, aby zmíněné kroky iniciovala ve spolupráci s dalšími poslanci, kteří se dlouhodobě zabývají stavební legislativou.

Budeme usilovat o to, aby účinnost zákona byla odložena alespoň o osmnáct měsíců. To je minimální doba nezbytná pro to, aby byla současná podoba stavebního zákona upravena a zohlednila návrhy předkládané v předchozích měsících. Ty mají za cíl zmírnit negativní dopady stavebního zákona na funkčnost stavebního řízení, na lidi v regionech i na státní rozpočet, na něž jsme dlouhodobě upozorňovali,“ řekl k tomu předseda SMS ČR Stanislav Polčák.

Chci všechny ubezpečit, že na záměru zjednodušit a zrychlit stavební řízení nehodláme nic měnit. Budeme ale usilovat o to, aby úprava stavební legislativy nepoškodila oprávněné zájmy samospráv ani plynulost stavebního řízení,“ vysvětlila Věra Kovářová. „Věřím, že v nové sněmovně najdeme pro tyto změny pochopení. Senát dal svůj názor na současný stavební zákon najevo velmi jasně, když ho v červenci jednomyslně odmítl,“ připomněla dále.

/zr/

Ilustrační foto: Sagit

 

 

Obce postižené červnovým tornádem mohou ode dneška nakládat s transparentními účty vedenými Českou spořitelnou, na kterých se během léta shromažďovala finanční pomoc od stovek obcí z celého Česka iniciovaná Sdružením místních samospráv ČR. Celkem se podařilo díky solidaritě samospráv získat více než 49 milionů korun, které mohou obce využít na řešení škod způsobených živelnou katastrofou dle svého vlastního uvážení, podle priorit každé z nich.

Celý projekt jsme koncipovali tak, abychom obce - dárce a příjemce - jen minimálně zatěžovali administrativou. Protože jsme přesvědčeni, že starostové vědí nejlépe, co jejich obce potřebují, není finanční pomoc účelově ani časově nijak vázána. Obce samy určí, jak peníze využijí,“ připomněl Stanislav Polčák, předseda SMS ČR, a dodal: „Chci při této příležitosti vyzdvihnout rychlost a flexibilitu České spořitelny, díky níž jsme projekt vytvořili jen několik hodin poté, co katastrofa zasáhla jih Moravy a některé další oblasti naší země. A samozřejmě poděkovat všem dárcům, kteří projevili obrovskou míru solidarity.

Česká spořitelna pro účely projektu bezplatně zřídila a vedla transparentní účty pro každou z postižených obcí. Tyto účty jim pak byly postoupeny jedinou darovací smlouvou se SMS ČR, čímž obdarovaným obcím odpadly povinnosti spojené tradičně s čerpáním prostředků z veřejných sbírek.

Česká spořitelna se s potěšením zapojila do tohoto projektu, který je jednak důkazem úžasné solidarity municipalit v ČR a současně i potvrzením, že v krátkém čase jde vytvořit jednoduchý a maximálně efektivní nástroj pro pomoc postiženým obcím,“ uvedl Pavel Kváš, manažer útvaru veřejný a neziskový sektor České spořitelny.

Celková suma, která se sešla na transparentních účtech České spořitelny, činí 49 412 964 Kč. Finanční pomoc v řádu milionů korun budou díky projektu Obec obci čerpat obce Hrušky, Lužice, Mikulčice, Moravská Nová Ves, Kryry (místní část Stebno), Hodonín (místní části Pánov a Bažantnice), Týnec a Tvrdonice. Více než sedm a půl milionu Kč se navíc shromáždilo na nepojmenovaném účtu, kam posílali prostředky ti dárci, kteří se nemohli rozhodnout pro konkrétní obec; o rozdělení peněz z tohoto účtu mezi obce zasažené tornádem rozhodne Rada SMS ČR.*
/zr/

Ilustrační foto z Moravské Nové Vsi zasažené letos v létě tornádem: Brigita Petrášová

Příští rok na jaře chce mít Ministerstvo pro místní rozvoj ČR stanoveno, ve kterých obcích zůstanou zachovány stavební úřady. Příslušná vyhláška má být připravena v létě 2022. Dle ministryně Kláry Dostálové má fungovat v České republice síť 323 stavebních úřadů v rámci nového státního systému. Ministryně to uvedla na konferenci Veřejná správa na rozcestí, kterou pořádalo v pátek v Brně Sdružení místních samospráv ČR.

Stavební úřady budou zachovány v obcích, které splňují některá zákonná kritéria, jako je například správní obvod nad deset tisíc obyvatel. O finální podobě sítě stavebních úřadů chceme jednat i se Sdružením místních samospráv ČR či Svazem měst a obcí ČR,“ uvedla Klára Dostálová. Dodala, že ministerstvo osloví s nabídkou přechodu do nového státního systému všechny stávající úředníky, kteří by si měli polepšit o jednu platovou třídu.

Budeme v jednáních s MMR usilovat mimo jiné o to, aby byl počet stavebních úřadů navýšen. Současný návrh představuje jejich snížení více jak o polovinu nynějšího stavu, což povede ke zhoršení dostupnosti této služby pro občany,“ uvedl Stanislav Polčák, předseda Sdružení místních samospráv ČR.

Důrazně proti stavebnímu zákonu vystoupil na Martin Kupka, místopředseda ODS. „Po volbách navrhneme zrušení celé této institucionalizace stavebních úřadů,“ uvedl. Tento návrh na konferenci podpořila také Věra Kovářová, místopředsedkyně hnutí STAN.

Široká shoda zástupců devíti parlamentních stran, kteří na konferenci vystoupili v rámci politické diskuse, panovala na potřebě otevření tzv. rozpočtového určení daní pro kraje i obce.  "Rozpočtové určení daní pro kraje musí projít zásadní změnou, nevychází ze žádného systému, nezohledňuje například počty obyvatel, které se za poslední roky výrazně proměnily. Například ve Středočeském kraji žije o několik set tisíc lidí více,“ uvedl Petr Gazdík, místopředseda hnutí STAN. RUD by podle něho mělo mimo jiné zohledňovat počet žáků, počet seniorů nebo například délku pozemních komunikací v daném kraji. Politiky často uváděným řešením, jak obcím a krajům přinést více peněz, bylo také zahrnutí do RUD daně z minerálních olejů a spotřební daně.

Podařilo se nám společným tlakem dosáhnout toho, že obcím a městům připadá v rámci Rozpočtového určení daní 25,84 procenta ze sdílených daní. Tuto hodnotu sdílení daní mezi samosprávami a státem považujeme již za přiměřenou,“ dodal Stanislav Polčák.

Dary pro obce zasažené tornádem

Sdružení místních samospráv ČR na konferenci rovněž symbolicky předalo transparentní účty zástupcům osmi obcí, které v letošním roce tvrdě zasáhlo tornádo a jiné živelní katastrofy. V rámci akce Sdružení místních samospráv České republiky „Obec pomáhá obci“ přispěly samosprávy z celé republiky částkou přesahující 45 milionů korun. „Obce z celé České republiky prokázaly mimořádnou solidaritu a sounáležitost. Pomoc jsme koncipovali díky spolupráci s Českou spořitelnou, která byla stvrzena smlouvou přímo na konferenci. Spolupráce byla koncipována tak, abychom darující obce i příjemce administrativně jen minimálně zatěžovali. Protože jsme přesvědčeni, že starostové ví nejlépe, co jejich obce potřebují, není finanční pomoc účelově ani časově nijak vázána. Obce samy určí, jak peníze využijí,“ říká Jana Přecechtělová, ředitelka SMS ČR.

Sdružení místních samospráv ČR na konferenci zástupcům obcí představilo také výhody informačního systému AGIS, který bude moct do konce října začít zdarma využívat každá obec. V systému najdou obce na jednom místě užitečné informace z různých registrů a budou moci využívat i dotační poradnu, která jim usnadní vyhledávání a čerpání vhodných dotačních titulů pro jejich rozvoj.

/zr/*

 

 

 

Obce, které jsou zřizovateli základních a mateřských škol, očekávají dva týdny před začátkem školního roku od vlády jasné informace, za jakých podmínek bude od září probíhat výuka.

Z dotazníku, kterým Sdružení místních samospráv ČR oslovilo členské obce, vyplývá, že v řadě oblastí zřizovatelé přesné informace stále postrádají. Zároveň by přes 80 % obcí poskytlo prostory pro mobilní očkovací týmy a zveřejnilo na obecních vývěskách či internetových stránkách informace související s očkováním proti covid-19.

Zřizovatelé školských zařízení nejčastěji upozorňují na to, že potřebují co nejdříve dostat přehledné a jasné informace o podmínkách, za nichž bude výuka probíhat.

Zřizovatelé jsou v mimořádně těžké situaci, protože ani dva týdny před začátkem školního roku není zřejmé, jak bude probíhat například testování žáků na covid-19 či nošení respirátorů a kdo je bude hradit. Nevíme, jak se plánovaná opatření dotknou třeba svážení dětí do škol, kroužků, exkurzí či soutěží. Specifická je rovněž situace malotřídek, pro které je značná část dosud zveřejňovaných opatření nesplnitelná,“ říká Oldřich Vávra, předseda pracovní skupiny pro školství SMS ČR a starosta obce Tupesy.

Obce zároveň avizují silnou ochotu podpořit zvýšení informovanosti občanů ohledně očkování proti covid-19. Přes 80 procent by bylo ochotno například zveřejnit na obecních vývěskách či webových stránkách zaslané informace o očkování. Obdobný počet obcí by pak poskytl prostory pro zázemí mobilních očkovacích týmů.

Ze zkušeností partnerských organizací v Evropské unii víme, že nejvyšší proočkovanost vykazují země, kde je shoda politické reprezentace na podpoře očkování, která je doprovázena podporou místních veřejných autorit a lokálních informačních kampaní, jako je tomu v Portugalsku či Francii, anebo usnadněním přístupu občanů k očkování přímo v jejich bydlišti,“ dodává Stanislav Polčák, předseda SMS ČR, člen výboru na ochranu veřejného zdraví a regionálního výboru EP.*

/zr/

Na snímku: V Olomouckém kraji pomáhají i mobilní očkovací týmy Fakultní nemocnice Olomouc

Foto: archiv FN Olomouc

 

Komunální politici z obcí, které letos v červnu zasáhlo ničivé tornádo, dostanou delší lhůtu pro podání povinného oznámení o svých majetkových poměrech. Na této úlevě pro dotčené starosty a místostarosty se dohodlo Ministerstvo spravedlnosti se Sdružením místních samospráv ČR.

Ministerstvo spravedlnosti dospělo v součinnosti se Sdružením místních samospráv ČR (SMS ČR) k závěru, že nebude správním orgánům oznamovat jednání spočívající v nepodání tzv. průběžného oznámení dle § 12 odst. 2 zákona o střetu zájmů za období výkonu funkce v roce 2020 za podmínky, že jde o veřejné funkcionáře obcí zasažených tornádem (Hrušky, Lužice, Mikulčice, Moravská Nová Ves, Hodonín, Týnec, Břeclav, Tvrdonice a Valtice) a zároveň dojde k podání předmětného oznámení nejpozději do 31. 8. 2021.

Chci ministerstvu za tento vstřícný krok poděkovat. Pro komunální politiky dotčených obcí je to vítaná úleva. Po živelné pohromě, která jejich obce postihla, často ani nemají přístup k potřebným dokumentům a odklad lhůty pro podání oznámení je gesto, které podle našich informací oceňují,“ říká Stanislav Polčák, předseda SMS ČR, jež pro ministerstvo provedlo místní šetření a zjistilo, kterých komunálních politiků v zasažených obcích se povinnost týká. „Jsme rádi, že jim můžeme ve spolupráci s ministerstvem i tímto způsobem pomoci,“ dodává Stanislav Polčák.*

/zr/

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down