Sdružení místních samospráv ČR se dopisem obrátilo na předsedu Ústředního krizového štábu, ministra vnitra Víta Rakušana se žádostí, aby samosprávy podobně jako jiní zaměstnavatelé dostávaly od státu příspěvek na povinné testování zaměstnanců.

Od loňského jara až dosud obce zodpovědně nakupují pro své zaměstnance dezinfekce, roušky, respirátory a také antigenní testy, a to vždy v závislosti na aktuální situaci a nařízení vlády, ze svých vlastních prostředků. Na rozdíl od státní správy či soukromé sféry však samosprávy jako jediný zaměstnavatel hradí veškeré výdaje spojené s epidemií ze svých rozpočtů a nemají nárok ani na jednu z probíhajících podpor,“ upozorňuje Eliška Olšáková, předsedkyně SMS ČR.

Obce a kraje (včetně svých příspěvkových organizací) neměly nárok na podporu ani z programu Antivirus a absenci svých zaměstnanců či zavřené provozy, například knihoven, kulturních center nebo turistických center, hradily bez podpory státu ze svých rozpočtů. Stejně je tomu i v případě nákupu ochranných pomůcek a dezinfekce pro jejich zaměstnance a v některých případech i pro občany. Minulá vláda totiž došla k názoru, že územní samosprávné celky jsou součástí veřejných rozpočtů a jakákoliv podpora by byla pouze přesunem financí z jednoho veřejného rozpočtu do druhého.

Tím však podle nás dochází k diskriminaci, protože zaměstnanci samospráv platí zdravotní pojištění jako všichni ostatní a není tedy důvod, proč by na jejich testování, které vláda nařídila, neměl stát přispívat stejně jako ostatním zaměstnavatelům,“ vysvětluje Eliška Olšáková, která věří, že nová vláda názor přehodnotí.

Variantou je, že by stát umožnil samosprávám nákup testů prostřednictvím Státní správy hmotných rezerv. „Jedním z řešení je pro nás i propojení sil s kraji, díky nimž bychom společně přes Státní správu hmotných rezerv nakupovali testy za zvýhodněné ceny, které jsou mnohdy i 3 až 5x nižší než cena, za kterou testy momentálně nakupujeme,“ říká Eliška Olšáková a dodává: „Obce i kraje jsou zvyklé spolupracovat na distribuci prostředků do území, jak tomu bylo např. u rozvozů dezinfekcí. V případě zvýhodněného nákupu by si stát ušetřil následnou administrativu s proplácením příspěvku na drahé testy, které obce momentálně kupují.

/zr/

Ilustrační foto: archiv*

Česká komora architektů (ČKA) upozorňuje v souvislosti s nadcházejícími říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny na význam kvalitního prostředí pro život a význam udržitelného rozvoje. Přináší proto zásadní témata důležitá pro zodpovědnou správu státu s výzvou volebním uskupením zahrnout je do svých volebních programů a následně do programových dokumentů nové vlády ČR.

První oblastí je Politika architektury a stavební kultury jako základní koncepční materiál v péči o prostředí. Další pak nový Stavební zákon, jehož způsob přípravy i schválení bohužel nebyl optimální, a tak zatímco některé návrhy, jako zjednodušení a zpřehlednění způsobu projednávání stavebních záměrů, jsou přínosem, jiné, bohužel, zůstaly daleko za potřebami.

Zákon o zadávání veřejných zakázek zakazuje u veřejných zakázek výběr pouze podle jednoho kritéria, a to nejnižší ceny; přesto i nadále přetrvává neblahá praxe, kdy výrazně převažujícím a u zakázek malého rozsahu jediným kritériem při výběru zhotovitele je stále nejnižší cena. Tento postup je neslučitelný se zodpovědnou péčí hospodáře a poškozuje ve výsledku spotřebitele, tedy jak veřejného zadavatele, tak nás všechny.

Tématem doporučeným ČKA je rovněž zřízení Kanceláře plánování a rozvoje ČR zaštiťující zodpovědnou správu území a majetku státu po vzoru městských architektů. Jako velice důležité spatřuje ČKA stanovit témata pro předsednictví EU - a zahrnout do nich péči o člověkem vytvořené prostředí. Udržitelný rozvoj a zachování příjemného prostředí i budoucím generacím je pak naléhavým tématem současnosti. Podle ČKA je dále klíčové, aby státní správa pomáhala komunikaci mezi samosprávami a předávání zkušeností, s to za pomoci příkladů dobré praxe.

V neposlední řadě ČKA vyzdvihuje nutnost smysluplného investování pro budoucnost (nejen) z dotačních programů. Dotační programy se nesmí orientovat na pouhou snahu utratit co nejvíce finančních prostředků.

ČKA proto připravila dokument Teze ČKA ke sněmovním volbám 2021, který tato témata rozebírá podrobněji. Najdete jej na www.cka.cz.

*

/zr/

 

Veřejnosti se dnes otevřel nový úřad Městské části Praha 12. V nové budově se vykonávají veškeré agendy státní správy ze správního obvodu Praha 12, a bylo tam vytvořeno i zázemí samosprávy. Městská část Praha 12 se rozkládá na jižním okraji hlavního města Prahy na pravém břehu řeky Vltavy.

Původně byla jednotlivá pracoviště rozmístěna po území Prahy 12, a občané tak museli obcházet s žádostmi k vyřízení několik různých budov od sebe vzdálených i několik stanic MHD.

Sestěhováním úředníků do jedné moderní budovy se dokončil pět let trvající proces od schválení záměru, přípravy projektové dokumentace až po dokončení samotné stavby. Přestože byl záměr schválen již v minulém období, tak jsme výstavbu v rekordně krátkém čase dokončili. Věříme, že bude znamenat nejen výrazně lepší pracovní prostředí pro pracovníky úřadu, ale že také občané ocení, že si veškerou administrativu spojenou s naším správním obvodem vyřídí na jednom jediném místě.“ vysvětluje místostarosta Petr Šula a dodává: „Během září proběhne Den Prahy 12 spojený zároveň se dnem otevřených dveří. Občané tak budou mít možnost nahlédnout i do míst, kam by se za normálních okolností možná ani nepodívali. Celá akce bude samozřejmě doplněna doprovodným programem, a to včetně představení návrhů participativního rozpočtu nebo hudební produkce.

Součástí prostor Nové radnice bude také kavárna, která by se měla otevřít veřejnosti ještě v létě, v září pak také restaurace. Veškeré obchodní prostory v budově jsou již pronajaté, nicméně zatím ještě stále zbývá několik volných kancelářských prostor k pronájmu.

Součástí budovy Nové radnice bude také nová obřadní síň, která umožní pořádání jak menších, tak větších svateb, včetně venkovní svatby na terase v nejvyšším patře budovy. V přízemí budovy pak najdete sál, který nebude sloužit pouze zastupitelům, ale bude možné si jej pronajmout také k pořádání seminářů, školení či kulturních akcí.

Městskou část Praha 12 tvoří části obce Cholupice, Kamýk, Komořany, Modřany a Točná. Správní obvod Praha 12 je tvořen územím městských částí Praha 12 a Praha-Libuš,

/zr/

Na snímku: Nová radnice MČ Praha 12

Foto: archiv městské části*

Česká komora architektů (ČKA) si je vědoma rozsahu současné kritické situace způsobené pandemií nemoci covid-19. Architekti sice nepochybně nestojí v první linii jako zdravotníci, učitelé a lidé v základních službách – jejich úkolem je vytvářet prostředí, které teprve vznikne, ovšem bude nás pak obklopovat a formovat další desetiletí. S tímto vědomím Česká komora architektů zformulovala několik doporučení státním orgánům a samosprávám.

Pro předpokládané investice je třeba mít včas připravené kvalitní projekty, aby investované prostředky byly skutečně přínosné a smysluplné. ČKA je zákonným garantem platformy architektonických soutěží, která je k dispozici všem zadavatelům, v plném souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Regulérní architektonické soutěže jsou jediným transparentním nástrojem výběru zhotovitele kvalitního návrhu stavby a projektové dokumentace, který zadavateli ve srovnání s jinými formami zadávání zakázek dává možnost vybrat konkrétní návrh a cílovou podobu díla.

Pro nové programové období evropských dotací 2021 – 2027 je potřeba okamžitě začít s intenzivní projektovou přípravou, aby byly dotace skutečně využity, a to s co nejefektivnějším dopadem. Byla by škoda, kdyby kvůli odkladům skončily investice pouhými nákupy hotových výrobků s omezenou životností a náročnou údržbou. ČKA tak velmi oceňuje výzvu k práci na takových projektech od ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové.

.ČKA doporučuje přehodnotit požadavky na navrhování veřejných staveb v návaznosti na nové zkušenosti z průběhu pandemie. Je důležité, aby veřejní správci a zadavatelé ve spolupráci s odborníky vyhodnotili dopady pandemie do jimi zřizovaných provozů, zejména nemocnic, domovů pro seniory a školských staveb.

Jako takřka nezbytnou ČKA vnímá potřebu intenzivně se zaměřit na zlepšení veřejných prostranství měst a obcí, včetně venkovních hřišť a sportovišť, navíc s důrazem na podporu cyklodopravy. Města by měla být pro obdobné krize co nejlépe připravena a poskytovat co nejširší škálu zázemí a bezpečnějšího prostředí pro své obyvatele.

Také vyplývá, že je třeba intenzivněji se věnovat digitalizaci v projekční činnosti i projednávání a povolování staveb, aby se spolupráce a kontrola mezi veřejnými zadavateli, architekty a státní správou zjednodušila a zefektivnila a uspořený čas se mohl věnovat vlastní projekční práci. Smyslem přitom není vynalézat sofistikovaná technologická řešení a postupy, ale především zjednodušit administrativní proces. Dbát přitom na maximální využívání otevřených platforem, které budou univerzálně dostupné, administrativně jednodušší a uživatelsky přístupnější. Současná situace ukázala, že ty úřady, které dokázaly komunikovat na dostupných online platformách (Zoom, Webex, Teams apod.), prakticky nepřerušily či zásadně neprodloužily lhůty na vyřizování žádostí.

Nakonec ČKA doporučuje využít krizi k přípravě a zlepšení strategií týkajících se fungování a zvelebování měst a obcí a jejich vzájemné spolupráce. Je třeba podpořit také sdílení zkušeností mezi samosprávami v rámci České republiky, ale i celé Evropské unie. ČKA skrze svůj Otevřený think tanku architektů (OTTA) po mnoho let pomáhá právě s výměnou zkušeností mezi architekty i zadavateli a je připravena poskytnout tuto mikrokonferenční platformu i pro potřebné diskuse o nových strategiích a cestách ze současné situace.

Ve všech těchto bodech jsou Česká komora architektů a její členové připraveni se zapojit.

/zr/

Na snímku sídlo ČKA v pražské Josefské ulici

Foto: archiv ČKA*

Mezinárodní konference obecních policií je ojedinělé a největší mezinárodní setkání obecních a městských policií ve střední Evropě a jejím dlouholetým mottem je „Jsme v první linii…“. Letos byla tato akce naplánována na březen – a jako vždy opět do Olomouce, ale kvůli pandemii koronaviru musela být odložena. „Jakmile to však bude možné, tak naše setkání zorganizujeme,“ vzkazuje společnost FT Technologies a. s., která je každoročně hlavním organizátorem této prestižní konference.

Konference je primárně je určena zástupcům obecních a městských policií, nechybějí na ní ani reprezentanti státní správy a územních samospráv, Integrovaného záchranného systému a bezpečnostních sborů, partnerských organizací, a v neposlední řadě ani akademické sféry. Každoročně se jí účastní okolo 200 účastníků.

Jde o ojedinělou platformu pro osobní setkávání a výměnu zkušeností, přičemž program je rozdělen na čtyři odborné panely – bezpečný prostor, technologie, prevence a edukace, legislativa. Součástí akce je vždy také bohatý doprovodný program.

Hlavním organizátorem je společnost FT Technologies a. s., která je považována za lídra trhu v oblasti informačních technologií pro obecní a městské policie. Ta je partnerem více než 150 měst a obcí v České republice, na Slovensku a v Polsku. Mezinárodní setkání zástupců obecních a městských policií začala pořádat před lety na základě jejich podnětu.

Již VI. Mezinárodní konference obecních policií, která se letos měla konat ve dnech 24.–26. 3. 2021, se nicméně s ohledem na současný vývoj pandemie covid-19 v tomto termínu neuskuteční. Jak uvedl Daniel Bednařík, předseda představenstva FT Technologies a. s., z pozice technologického lídra by tato společnost určitě dokázala uspořádat „neosobní“ konferenci v kyberprostoru, ale nechce tak učinit, protože nehodlá porušit tradici ojedinělé platformy osobního setkávání a výměny zkušeností s nezaměnitelnou atmosférou. Proto se po dohodě se svým partnerem, Právnickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci, rozhodla přesunout konferenci na neurčito, avšak s příslibem zorganizovat ji, jakmile to bude možné.

Věřte, že tomuto rozhodnutí předcházela řada diskusí a že tento verdikt nás nikterak netěší. Vnímáme však realitu spočívající v prioritách zvládnutí této pandemie a zejména podstatnou úlohu vás, samospráv a obecních a městských policií, o určité formě únavy a potřeby následné regenerace zainteresovaných nemluvě. Svoji roli pak má i značná nejistota při přípravě samotného setkání,“ vysvětlil Daniel Bednařík. A uzavřel: „Vážení přátelé, jste to vy, kdo vytváří tu neodmyslitelnou atmosféru na konferenci, o to více nás mrzí, pokud naše rozhodnutí u Vás možná vyvolalo určitý smutek. Neztrácejme však naději a věřme, že jakmile to bude možné, tak naše setkání zorganizujeme. Považujeme to za náš závazek vůči vám všem.“*

Celé sdělení Daniela Bednaříka je publikováno na stránce www.fttech.org/konference2021, kde naleznete i odkazy na předchozí ročníky konference. Doporučujeme také sledovat profil společnosti: www.facebook.com/FTTechnologiesOlomouc.

/zr/

Ilustrační foto: FB profil FT Technologies a. s.

Vztahem mezi developerem a územními samosprávami se už v úterý 20. října bude zabývat on-line panelová diskuse Developer a město, na kterou zve statutární město Jihlava a Frank Bold Advokáti.

Zástupci investorů, podnikatelů ve stavebnictví a obcí na ní budou debatovat nejen o nastavování pravidel spolupráce mezi městy a developery, ale také o udržitelnosti, inovacích a především víře, že změna je možná. Debatu můžete sledovat živě na youtube.com/mestojihlava 20. října od 10 do 12 hodin.

Vedle náměstka primátorky statutárního města Jihlavy Víta Zemana účast přislíbil ředitel Asociace developerů Tomáš Kadeřábek, ředitel Kanceláře architektury města Karlovy Vary Petr Kropp, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza, předseda správní rady Asociace brněnských stavitelů a developerů Marek Vinter a Tomáš Kaláb, ředitel stavební firmy KALÁB.

„Po třiceti letech od sametové revoluce by bylo dobré, kdyby obě strany, tedy developeři i města, pomyslně vytáhly hlavu z písku, pochopily své argumenty a začaly spolupracovat na rozvoji našich měst. Jedině součinnost totiž může přinést jak posílení udržitelného rozvoje, tak i posílení kvality obytného prostředí a tedy ekonomické prosperity developerů,“ uvedl náměstek jihlavské primátorky Vít Zeman.

Debatovat se bude například o tom, jak porevoluční development vtrhl do českých měst a měnil územní plány ve prospěch staveb. Zahájil se tím vznik rezidenčních, logistických a komerčních zón bez ohledu na kapacity inženýrských sítí nebo ekonomické, sociální či ekologické potřeby měst. Jednou z otázek do diskuse bude i to, jak se tato situace podepsala na vztazích mezi úředníky státní správy, samosprávy a developmentu.

Současně je nasnadě hledání způsobu, jak obnovit důvěru mezi městy a developery a zda stačí vytvořit férová pravidla, která umožní přinášet kvalitní developerské projekty a špatné zamítat. Jejich existence totiž sama o sobě nemusí nutně znamenat, že je vyhráno. Vždy zčásti záleží na tom, kdo je u moci a kdo pravidla vykládá. Debata se proto bude zabývat i tím, jak dosáhnout toho, aby interpretace pravidel nebyla vázána na politiku.*

/zr/

 

Snaha o výhodný nákup energií je dnes u většiny územních samospráv či ve státní správě samozřejmostí. Dobře zvládnutou a správně načasovanou zakázkou na elektřinu či plyn se dají ušetřit miliony. Orientovat se však na energetickém trhu, přizpůsobovat se trendům, vystihnout ten správný okamžik nákupu není snadné. Jedna z nejjednodušších variant, která je v ČR hojně využívaná je nákup prostřednictvím komoditní burzy.

Zeptali jsme se Davida Kučery, generálního sekretáře energetické burzy PXE, na jeho zkušenosti s municipálními klienty.

* Jaká je podle vás situace v oblasti nakupování energií ve veřejné správě? V čem spočívá rozdíl mezi zákazníkem z veřejné správy a z firemního prostředí?

Nákup energií subjekty veřejné správy je velmi různorodý.  Jako u každé lidské činnosti hodně záleží na zúčastněných lidech. My máme velké štěstí na klienty, kde naprostá většina jich nám důvěřuje, a i když ne vždy dají na naše doporučení, alespoň se snaží zvážit a pochopit, proč doporučujeme právě specifické řešení pro daný subjekt. Někteří zodpovědní úředníci ve veřejné správě čelí různým politickým omezením a netroufnou si přijít s inovativním řešením, které jim nabízíme.  Myslím, že toto je největší rozdíl oproti zákazníkům z firemního prostředí.

* Lze vysledovat nějaké trendy, změnil se způsob nakupování energie za dobu od začátku liberalizace?

Naše společnost se snaží mezi všemi zákazníky propagovat politiku diverzifikace rizik – to znamená, že doporučujeme při nákupu metodu postupné fixace ceny. Domnívám se, že jsme ve veřejném sektoru největšími průkopníky tohoto trendu, který zároveň považuji za nejvýraznější trend posledních let.

* Dává veřejné správě dostatečný prostor legislativa, tedy zákon o zadávání veřejných zakázek, nebo je v jejich rozhodování příliš svazuje?

Z mého pohledu je legislativa dostatečná.  Řada věcí by šla jistě vylepšit a zjednodušit, ale stávající stav zákonů podle mého názoru nikterak neomezuje rozhodování pro správný nákup energií na trhu, pokud ale víte, jak na to.

* Které výhody má, podle vás, pro města a obce nákup prostřednictvím komoditní burzy?

Komoditní burzy obecně velmi zjednodušují proces nákupu pro všechny zúčastněné.  Toto je důležité zejména pro dodavatele, protože ti dnes často nejsou ochotni investovat čas a úsilí do seznamování se s dokumentací výběrového řízení a do zdlouhavé přípravy nabídky. Na burze je to ‚stojí‘ je pár minut, protože vše je automatizované.  Proto se burzovních aukcí účastní více dodavatelů než v klasických výběrových řízeních a je zde větší pravděpodobnost, že dosažená cena bude pro nakupujícího výhodnější.  V případě PXE ještě klientům poradíme, jak vše správně nastavit.

/jt/

Společnost B.I.D. services pořádá k tomuto tématu seriál webinářů s názvem Nákup energie v organizacích veřejné správy. Zástupci českých měst tam sdílejí své zkušenosti s pořizováním energie. Úvodní webinář je zdarma k dispozici všem registrovaným na: www.bids.cz.

Ilustrační foto: archiv

Které jsou výzvy i příležitosti v sektoru stavebnictví z hlediska společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek? Nejen o tom se dnes mluvilo na konferenci Příležitosti pro odpovědné veřejné zadávání ve stavebnictví, kterou v Praze uspořádalo Ministerstvo práce a sociálních věcí ve spolupráci s Ministerstvem dopravy.

Stavební veřejné zakázky jsou velkou příležitostí pro státní správu i samosprávu, neboť se správným zadáváním maximalizuje užitek investovaných veřejných peněz. „Veřejné zakázky na stavební práce tvoří téměř 40 % stavebních investic vůbec a mají tak velký potenciál ovlivnit celé odvětví. Rizika, jako porušování předpisů v oblasti pracovněprávní, v oblasti zaměstnanosti nebo bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, mohou mít přímý dopad na kvalitu plnění. I proto je důležité, aby jim zadavatelé věnovali pozornost. Stavebních zakázek je možné také využít jako příležitosti pro podporu a zvýšení atraktivity technických oborů. Praxi či zaměstnání zde mohou získat i osoby se ztíženým přístupem na trh práce,“ uvedla státní tajemnice Ministerstva práce a sociálních věcí Ingrid Štegmannová.

Na konferenci se debatovalo i o situacích, kdy veřejný zadavatel požaduje, aby vztahy v dodavatelském řetězci fungovaly férově, tedy aby poddodavatelé dostávali za práci zaplaceno včas, aby nedocházelo k porušování pracovněprávních předpisů ani v nižších úrovních dodavatelského řetězce apod. Prostředky k řešení těchto problémů, pro malé podniky často zásadních, lze také najít v odpovědném přístupu k veřejnému zadávání.

Ministerstvo dopravy začalo odpovědný přístup k veřejným zakázkám implementovat i ve svých přímo řízených organizacích jako jsou například státní organizace Správa železniční dopravní cesty či Ředitelství silnic a dálnic ČR, jejichž zástupci se konference také účastnili. Již loni na podzim ministr dopravy Dan Ťok uložil všem těmto organizacím, aby své nákupy a investice realizovaly společensky odpovědným přístupem.

Odpovědné zadávání se musí stát zcela přirozenou vlastností při nakládání s veřejnými prostředky. V rezortu dopravy patříme k těm největším zadavatelům v České republice, proto každý krok směrem k odpovědnému zadávání v našem rezortu představuje svým objemem velký celospolečenský dopad,“ podpořil na konferenci tento přístup Jakub Kopřiva, náměstek ministra dopravy pro sekci legislativně právní.

Hlavním odborným příspěvkem konference pak byla prezentace Shauna McCarthyho, britského experta na odpovědné zadávání, který ukázal řadu příkladů, jak tento strategický přístup využívají ve Velké Británii. Na otázku, zda odpovědné zadávání nestojí více peněz, McCarthy odpověděl: „Společenská odpovědnost nestojí víc peněz. Špatné zadávání veřejných zakázek ano.

Konference byla pořádána v rámci projektu Podpora implementace a rozvoje sociálně odpovědného veřejného zadávání, který realizuje Ministerstvo práce a sociálních věcí. Od zahájení tohoto projektu v březnu 2016 jeho expertní tým vystoupil na více než 70 akcích, kterých se zúčastnilo přes 2600 osob. Ministerstvo přitom bylo jednou z prvních organizací státní správy, která principy odpovědného zadávání zavedla a začala používat ve svých nákupních procesech.*

Závěry a prezentace z konference budou zveřejněny na stránkách projektu www.sovz.cz.

/zr/

 

K foto:

Hlavním odborným příspěvkem dnešní konference Příležitosti pro odpovědné veřejné zadávání ve stavebnict byla prezentace Shauna McCarthyho, britského experta na odpovědné zadávání (na snímku), který ukázal řadu příkladů, jak tento strategický přístup využívají ve Velké Británii

Foto: archiv MPSV

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down