Zástupci koaličních stran chtějí zatočit s novým stavebním zákonem, připomíná dnes vydaná tisková zpráva Ministerstva pro místní rozvoj. Podle MMR to znamená zahodit více než čtyři roky práce do koše. Nikdo svéprávný ale nemůže hájit současný nefunkční stav, kdy trvá povolit dálnici v průměru 13 let a bytový dům v Praze více než pět let. Největší a nejdůležitější infrastrukturní stavby v tuto chvíli paralyzuje i tzv. systémová podjatost, která je důsledkem současného přežitého modelu stavební správy, upozorňuje MMR.

Jsme připraveni se zástupci budoucí koalice, kteří deklarovali vůli s námi jednat, zasednout k jednomu stolu a pokusit se najít společné konstruktivní řešení. Není přece možné, aby bylo stavebnictví paralyzováno na další čtyři roky. Všechny politické strany měly zrychlení stavebního řízení v programu jako recept na krizi dostupného bydlení. Musíme tedy udělat všechno proto, abychom viděli zrychlení a zefektivnění stavebního řízení a povolovacích procesů v praxi, a ne stále jen na papíře. To opravdu ničemu nepomůže,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Odkládání účinnosti zákona by také mohlo ohrozit digitalizaci stavebního řízení, na kterou čerpáme peníze z evropských fondů. Změna je naprosto nutná, zrychlení stavebního řízení ostatně deklarovali všichni.

MMR připomnělo, co se stane, když nový stavební zákon odložíme:
 * Od roku 2006 byl stavební zákon novelizován přesně 26krát a stavební řízení bylo přitom stále složitější a komplikovanější. Pokud nový stavební zákon nová sněmovna odloží nebo dokonce zcela zruší, můžeme se těšit na další čtyři roky stavební agónie, tvrdého vyjednávání kompromisů o té správné podobě zákona a zahodíme do koše zákon, který konečně mohl pomoci zvýšit naši konkurenceschopnost.

* Zahraniční investoři kvůli nepředvídatelnému a zdlouhavému povolování staveb budou i nadále raději dávat přednost Polsku nebo i Rumunsku. Nebudeme moci nahradit výpadek soukromých investorů, protože nebudeme mít připravené a povolené projekty.

* Povolování dálnice bude i v dalších letech trvat v průměru 13 let a obyčejného bytového domu pět let, přitom nám stále zbývá do dobudování dálniční sítě 800 kilometrů a města trápí krize dostupného bydlení. Budeme muset zapomenout na ambiciózní plán výstavby vysokorychlostních tratí a napojení na další evropské tratě. Přitom by se díky novému stavebnímu zákonu přípravy zrychlily minimálně o 30 procent.

* Problémy s povolováním staveb má nejen stát, kraje, města a obce a velcí investoři – developeři, ale i občané, kteří si chtějí postavit jen rodinný domek. I jim trvá povolovací martýrium roky.

* Bydlení, kouzelné zaklínadlo v programech všech politických stran, rozhodně nebude dostupnější, spíš naopak. Už teď tempo povolování výstavby bytů nestačí ani zdaleka uspokojit poptávku. V Praze se sice připravuje více než 120 tisíc bytů, jsou ale dlouhodobě zamrzlé v nefunkčním povolovacím procesu. Pokud se nic nezmění, za deset let může Praze chybět i více než čtvrt milionu bytů.

* Stavebnictví bude dál dusit tzv. systémová podjatost, kdy nadřízené orgány a soudy ruší povolení s odkazem na obavu, že úředníci stavebních úřadů nejsou dostatečně nezávislí na lokální politické reprezentaci. Systémová podjatost už teď brzdí dostavbu dálnic, Pražského okruhu, nové trasy metra D nebo Radlické radiály. Má tedy vliv na životy milionů lidí, kteří by zmíněné komunikace mohli využívat. Státní soustava, která je v novém zákoně, by konečně zajistila, že významné projekty už nebudou zbytečně zdržovány.

* Stavební správa dál zůstane roztříštěná: Dnes stavby povoluje 714 obecných stavebních úřadů, 606 speciálních stavebních úřadů, 4 vojenské stavební úřady, 9 báňských a další 4 speciální (ministerstva). Stavebník si navíc dál bude muset řídit více než 80 právními předpisy, bude si muset opatřit desítky razítek a stavební úřady budou dál hrát mezi sebou nekonečný ping – pong.

* Máme před sebou nové programové období evropských fondů a zdroje z fondů obnovy, které bude potřeba vyčerpat poměrně rychle. Celkem se jedná o skoro bilion korun. Velká část projektů vyžaduje stavební povolení, hrozí tedy, že se je nepodaří efektivně vyčerpat.*

/zr/

 

Na nově zvolené poslance se chce obrátit Sdružení místních samospráv ČR s výzvou, aby navrhli a prosadili odložení účinnosti nového stavebního zákona.

Rozhodlo o tom včera předsednictvo SMS ČR v reakci na výsledek parlamentních voleb, v nichž ve sněmovně posílili kritici stávající podoby stavebního zákona. Zároveň pověřilo Věru Kovářovou, místopředsedkyni SMS ČR a opětovně zvolenou poslankyni, aby zmíněné kroky iniciovala ve spolupráci s dalšími poslanci, kteří se dlouhodobě zabývají stavební legislativou.

Budeme usilovat o to, aby účinnost zákona byla odložena alespoň o osmnáct měsíců. To je minimální doba nezbytná pro to, aby byla současná podoba stavebního zákona upravena a zohlednila návrhy předkládané v předchozích měsících. Ty mají za cíl zmírnit negativní dopady stavebního zákona na funkčnost stavebního řízení, na lidi v regionech i na státní rozpočet, na něž jsme dlouhodobě upozorňovali,“ řekl k tomu předseda SMS ČR Stanislav Polčák.

Chci všechny ubezpečit, že na záměru zjednodušit a zrychlit stavební řízení nehodláme nic měnit. Budeme ale usilovat o to, aby úprava stavební legislativy nepoškodila oprávněné zájmy samospráv ani plynulost stavebního řízení,“ vysvětlila Věra Kovářová. „Věřím, že v nové sněmovně najdeme pro tyto změny pochopení. Senát dal svůj názor na současný stavební zákon najevo velmi jasně, když ho v červenci jednomyslně odmítl,“ připomněla dále.

/zr/

Ilustrační foto: Sagit

 

 

V pondělí proběhlo další vypořádání připomínkového řízení návrhu stavebního zákona, který doznal od původního návrhu takových změn, že SMS ČR společně s dalšími připomínkovými místy navrhuje Ministerstvu pro místní rozvoj zahájení nového připomínkového řízení. Jak se totiž postupem času ukázalo, současná několikátá verze zákona vůbec nezrychlí stavební řízení, což byl paradoxně hlavní argument předkladatele.

Přestože meziresortní připomínkové řízení trvá od minulého roku, vyjednávání nad zněním nového stavebního zákona stále neberou konce. Je to především z důvodu změn a nových verzí návrhu ze strany Ministerstva pro místní rozvoj. „Ve své podstatě každé kolo vypořádání připomínek pro nás představuje seznámení se s novým obsahem, kdy jsou přečíslovány nejen paragrafy, takže je velmi obtížné se v návrhu vyznat, ale také během kontroly nového textu zjišťujeme, že v některých částech jsou absolutně nová ustanovení a mechanismy, ke kterým jsme na začátku připomínkování nevyjádřili, protože v té době neexistovaly,“ popisuje situaci Jan Birgus, starosta Litultovic, a dodává: „Nejlepší by bylo, kdyby byl návrh předložen znovu a dodržena legislativní pravidla vlády. I za současného stavu jsme na přípravu vypořádání dostali jen několik dní. Ministerstvo nepředložilo důvodovou zprávu, která by vysvětlovala jednotlivé změny a také závěrečnou zprávu RIA, což jsou povinné dokumenty.

K návrhu stavebního zákona, který představuje více než 150 stran textu, jenž se stále mění, se doposud vyjádřilo na třicet připomínkových míst. Někteří, stejně jako SMS ČR, kromě konkrétních změn nesouhlasí se způsobem vypořádání a svůj nesouhlas již dali najevo v nedávné době v rámci společného vyjádření pod hlavičkou Veřejného ochránce práv: „Nově můžeme ještě doplnit, že z důvodu další změny v zákoně paradoxně dojde k prodloužení celého stavebního řízení, a to kvůli předložené změně ve struktuře stavebních úřadů, která bude představovat zvýšení administrativy a zavedení časově náročných správních postupů,“ konstatuje Jan Sedláček, 1. místopředseda SMS ČR a starosta Křižánek.

Další nová změna ve struktuře stavebních úřadů, kterou rezort náhle do vypořádání připomínek během nouzového stavu zakomponoval, by zasáhla na 400 obcí, ve kterých by byly stavební úřady zrušeny. Na toto SMS ČR odmítá přistoupit a trvá na zachování stavebních úřadů na obcích I. a II. stupně.

V této věci je sdružení po celou dobu konzistentní. Svůj názor také vyjádřilo například na dotčené orgány, s jejichž integrací nesouhlasí. V čem naopak vidí budoucnost, je decentralizace hlavních úřadů, kterou dlouhodobě podporuje. „Dovedeme si představit, že by sídlo Nejvyššího stavebního úřadu bylo v jiném městě než v Praze, například v Pardubicích, Olomouci nebo Hradci Králové. V tomto by opravdu mohl být návrh stavebního zákona revoluční a přínosný. Bohužel toto je jen kosmetická záležitost, a pokud nebudou vypořádány základní rozpory a dopracovány povinné materiály, a především dodrženy legislativní pravidla vlády, nemá smysl jásat. Proto setrváváme v rozporu navrhujeme nové korektní připomínkové řízení,“ uzavírá Jan Birgus.

/zr/

Na snímku: Ministerstvo pro místní rozvoj

Foto: archiv

 

Jednotná a systematická správa dat o sítích pro elektronickou komunikaci a dalších infrastrukturních sítích v celé České republice. To jsou digitální technické mapy (DTM) krajů, které mají vzniknout díky podpoře z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu. MPO pro to vyhlásilo III. výzvu z programu Vysokorychlostní internet.

Pro tuto výzvu jsou alokovány celkem dvě miliardy korun, žádosti o podporu od krajů se budou přijímat od 15. května 2020 do 16. dubna 2021. DTM mají pro všechny zjednodušit stavební řízení podle připravovaného nového stavebního zákona.

Digitální technické mapy budou moci být využívány i veřejností. Kromě státu, veřejné správy, také investoři, další podnikatelské subjekty i všichni ostatní. Usnadní se tak územní plánování a stavby jako takové. Současně bude moci lépe fungovat jednotné informační místo, které podle zákona v souvislosti s vysokorychlostním internetem existuje.

Digitální technické mapy usnadní a sníží náklady na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Sdílení informací o existující infrastruktuře totiž umožní lepší koordinaci staveb při budování nové infrastruktury. Což bude samozřejmě možné využít i u dalších staveb v budoucnosti,“ uvedl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Délka stavebního řízení a neznalost přesné polohy technické infrastruktury v současné době velmi znesnadňuje budování liniových staveb. „Pokud všechny údaje o tuzemské infrastruktuře, jak elektronické, tak veškeré ostatní, budou digitalizované a dostupné pro všechny, pomůže to zrychlit přípravu i stavby samotné včetně celého procesu stavebního řízení,“ upřesnil náměstek ministra pro evropské fondy Marian Piecha.

V kontextu s vysokorychlostním internetem Ministerstvo průmyslu a obchodu pořádá pro kraje vzdělávací semináře a danou věcí se také zabývají také adresné pracovní skupiny. Aktuálně vyhlášená III. výzva z programu Vysokorychlostní internet počítá s podporou ve výší maximálně 85 % celkových způsobilých výdajů. Minimální dotace bude 5 milionů Kč, maximální pak 200 milionů Kč. O dotaci může žádat kraj, jednou z podmínek je vést oddělené účetnictví projektu. Podrobné informace včetně výzvy samotné jsou k dispozici zde: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/oppik-2014-2020/vyzvy-op-pik-2020/vysokorychlostni-internet-iii--vyzva-_-vznik-a-rozvoj-digitalnich-technickych-map-kraju--254036/.*

/zr/

 

Dohoda Svazu měst a obcí ČR s premiérem, ministrem vnitra i ministryní pro místní rozvoj z 13. ledna platí. Nedojde k rušení stavebních úřadů a platí, že dohoda umožnila tuto složitou normu relevantně změnit. Institucionální spor tedy končí. Dnes to v Seči na Chrudimsku na Právní konferenci SMO ČR potvrdila ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Všichni chceme zrychlit stavební řízení, ovšem rušení úřadů a přesun kompetencí výše nedává smysl a nic nezrychlí. Jsem velmi rád, že paní ministryně jasně řekla, že platí naše dohoda a že zrychlení lze docílit našimi návrhy, především integrací dotčeních orgánů státní správy nebo digitalizací,“ upozornil František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova.

Podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové je otevřená debata jen u jednohlavých stavebních úřadů v tzv. jedničkových obcích, aby u nich například fungovala zastupitelnost. „Já samozřejmě budu respektovat dohodu se svazem, ačkoliv čelím silným tlakům, toto je pro mě opravdu nepřekročitelná dohoda,“ potvrdila šéfka resortu pro místní rozvoj.

Ačkoliv se v médiích objevují různá čísla a zkratky ohledně počtu stavebních úřadů a jejich struktury, ministryně pro místní rozvoj v debatě se starosty a tajemníky obcí v rámci Právní konference Svazu měst a obcí ČR zopakovala: „Opravdu ne. Žádné stavební úřady nebudeme rušit. Prvoinstanční orgány zůstanou na obcích – jde o gesci ministerstva vnitra. Věřím, že se k tomu nebudeme vracet. Chci nastavit a měnit procesy, aby existovalo jedno integrované stanovisko a tak dále. Jsem taky velmi ráda, že jsme našli shodu v digitalizaci. Roli obcí a krajů chci naopak posilovat.

Stavební řízení je velmi významnou částí agendy obcí. Celkový počet stavebních úřadů je v České republice 1336, byť velká část má jen jediného úředníka. „Mohl bych to označit za vítězství našeho svazu a jednoznačné uhájení zájmů, které deklaruje drtivá většina naší členské základny. Ale my se chceme spolu s ministerstvem a dalšími subjekty propracovat ke zrychlení stavebního řízení, aniž to ohrozí logiku práce úřadů a smysl jejich dlouhodobého fungování,“ uzavřel František Lukl.*

/tz/

K foto:

Třídenní Právní konference SMO ČR v Seči na Chrudimsku, která bude ukončena zítra, se dnes  zúčastnila i ministryně Klára Dostálová a hejtman "domácího" Pardubického kraje Martin Netolický. Oba jsou na snímku s předsedou SMO ČR Františkem Luklem a výkonnou ředitelkou svazu Radkou Vladykovou.

Foto: SMO ČR

V poslední době prochází velkou veřejnou diskusí návrh nového stavebního zákona, který vzniká pod taktovkou Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR). Nejnověji se k tomuto návrhu dnes vyjádřil i hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek pověřený řízením Asociace krajů ČR.

Podle tohoto návrhu, ke kterému již v minulosti zaujala Asociace krajů ČR negativní postoj, by činnosti vykonávané obcemi a kraji měly kompletně přejít na nově zřízený Nejvyšší stavební úřad a jeho detašovaná pracoviště.

Přesun se týká i vydávání tzv. závazných stanovisek s vysloveně odbornou povahou sloužících k zajištění ochrany kulturních památek, životního prostředí a dalších veřejných zájmů před možnými zájmy developerů, investorů a stavebníků.

Pro kraje a obce by to znamenalo převést velké množství zaměstnanců do nového úřadu, vytvořit nová pracoviště, zajistit rozdělení archivů a další opatření, která by přišla na miliardy korun. Kraje se proto ohradily proti záměru a svůj zásadní nesouhlas vyjádřily jak směrem k Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR), tak k vládě. Návrh zákona by podle Asociace krajů znamenal rozbití spojeného modelu státní správy a stal by se pro občany značně nepřehledný.

Přestože všichni chceme zrychlení a zjednodušení stavebních řízení v naší zemi, považujeme předložený návrh zákona za nekvalitní a uspěchaný.  V žádném případě nemůžeme přijmout ani dílčí úpravu, kterou stát včera avizoval po jednání premiéra Andreje Babiše a Ministerstva pro místní rozvoj se zástupci Svazu měst a obcí. Tato změna předpokládá ponechání základních stavebních úřadů v odpovědnosti obcí a současná pracoviště fungující v rámci krajských úřadů hodlá zrušit, resp. nahradit je novým státním úřadem. S rozdělením tzv. spojeného modelu veřejné správy na úrovni krajů není možné souhlasit, všichni víme, že ze strany státu nejde o přijatelný kompromis. Navíc nikdo z autorů novely zatím nevyvrátil naše obavy z ohrožení veřejného zájmu ze strany velkých developerů,“ upozorňuje hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek pověřený řízením Asociace krajů ČR a dodává: „Takový krok by byl v přímém rozporu s koncepcí veřejné správy, do systému by vnesl nepřehlednost a nevedl by k očekávanému zrychlení procesů, po kterém řadu let všichni voláme. Naopak, změna by přinesla významné zpomalení vyřizování mnohých případů, a to nejméně v prvních několika letech po jejím zavedení.

Jiří Běhounek dále zdůrazňuje, že soustředění odborných agend zajišťujících respektování veřejného zájmu do jediného státního úřadu by mělo za následek pokles odbornosti a citelné zvýšení korupčního rizika. „Vysvětlím to na příkladu. Ochrana životního prostředí, která je nedílnou součástí agend stavebního zákona, má mnoho různých složek od ochrany ovzduší, přírody a krajiny, přes ochranu povrchových i podzemních vod až po ochranu zemědělského půdního fondu. Není možné, aby tolik komplexní problematiku odborně obsáhli třeba dva „univerzální úředníci“ z nově zamýšleného úřadu. A takových věcí je samozřejmě celá řada,“ doplnil.

Původním záměrem Ministerstva pro místní rozvoj při tvorbě novely byla snaha územní a stavební řízení urychlit. Asociace krajů je však názoru, že problém pomalého vyřizování správních případů přitom s organizací veřejné správy přímo nesouvisí. Uvedený problém vyplývá z kombinace několika jiných faktorů. Předně do značné míry absentuje digitalizace projektových dokumentací a dalších podkladů, proto již prvotní posuzování podání nabírá značné zpoždění.

Dalším faktorem, jak tvrdí Asociace krajů, je existence extrémně vysokého počtu řádných a mimořádných opravných prostředků v rovině správní i soudní.  „Zrychlit územní a stavební řízení je tedy možné jen digitalizací a citlivými, vyváženými úpravami procesních pravidel, nejen stavebního zákona, ale i správního řádu a dalších zákonů,“ upřesňuje Jiří Běhounek.

Do konstrukce návrhu nového stavebního zákona se promítá i způsob jeho přípravy, který byl značně nestandardní. Norma pochází z pera zástupců pouze jedné strany účastníků řízení, totiž stavebníků, developerů. A ti touží po jednodušším schvalování, aby mohli snáze dosáhnout vyššího profitu. „Bohužel se obáváme, že na úkor zájmů a potřeb občanů, krajů a obcí,“ uzavírá Jiří Běhounek. Kraje již v prosinci předložily zásadní připomínky k návrhu nového stavebního zákona, budou trvat na jejich důsledném vypořádání a budou i nadále upozorňovat na rizika, která tato překotná a zatím nedůvěru vyvolávající navrhovaná legislativní změna přináší.*

/zr/

 

 

Ve srovnání rychlosti povolovacích procesů staveb ve 190 zemích patří Česká republika mezi čtyřicítku nejhorších. Vyplývá to ze zprávy Doing Business od Světové banky. Proto Ministerstvo pro místní rozvoj přichází s revoluční změnou, která získání povolení výrazně zjednoduší a zrychlí. Jak pro běžné občany, tak velké investory. Cílem je povolení stavby do jednoho roku od podání úplné žádosti, včetně odvolání a přezkumu To vše při zachování ochrany všech veřejných zájmů ať již jde o památky, požární ochranu či ekologii.

Jak Ministerstvo pro místní rozvoj uvedlo ve své poslední tiskové zprávě před letošními Vánocemi, tento resort jednal a jedná se všemi partnery. "Rychlost získání povolení v žádném případě nebude na úkor potlačení jakýchkoliv veřejných zájmů," konstatovalo MMR.

Podle jím vydané tiskové zprávy, co se týká památek, ochrana památek je předmětem zákona o památkové péči. Předmětem stavebního zákona je mimo jiné regulace umisťování, povolování a odstraňování staveb. Oba právní předpisy jsou součástí právního řádu České republiky, a proto spolu musí korespondovat. V rámci nového stavebního zákona jsou památkově chráněné objekty řešeny speciálně, a to v souladu s platným zákonem o státní památkové péči. V rámci integrace agend budou do Nejvyššího stavebního úřadu integrovány procesy staveb nacházejících se v ochranném pásmu nemovité kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny. Ostatní procesy týkající se památek zůstávají v kompetenci orgánů památkové péče. Památkáři jsou při povolování staveb dotčeným orgánem, a proto stejně jako na jiné neintegrované dotčené orgány na ně dopadá jednotná úprava vyjádřit se k záměru do 30 dnů a bude na ně dopadat také fikce závazného stanoviska. Fikce závazného stanoviska je již součástí vládního návrhu novely dnes platného stavebního zákona a nový návrh stavebního zákona tento institut pouze přejímá.
"Veřejné zájmy z hlediska požární bezpečnosti staveb, tj. dotčený orgán na tomto úseku, nebudou integrovány do Nejvyššího stavebního úřadu. Hasičský záchranný sbor kraje, popř. u vybraných staveb Ministerstvo vnitra, v postavení dotčeného orgánu zůstávají. Tato dohoda byla učiněna již v rámci věcného záměru, a bude plně dodržena i v rámci paragrafového znění nového stavebního zákona a zákona změnového. Oba zákony jsou v tuto chvíli v mezirezortním připomínkovém řízení. Co se týká změny formy písemného výstupu dotčeného orgánu, tj. že místo závazného stanoviska budou vydávat vyjádření, jako odborný podklad pro rozhodování stavebního úřadu, tato koncepční změna je v souladu se schváleným věcným záměrem nového stavebního zákona a Hasičský záchranný sbor s ní souhlasí,"  připomněla dále tisková zpráva MMR.
Ministerstvo pro místní rozvoj ve svém vyjádření poukázalo i na fat, že přechod úředníků do nové státní stavební správy bude v souladu se zákoníkem práce, který pro případ přechodu činností z jednoho zaměstnavatele (obce, kraje) na zaměstnavatele druhého (stát) předpokládá i přechod práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů. Obcím současně nic nebrání u svých úředníků, kteří vysloví přání zůstat i nadále v pracovněprávním vztahu k obci či kraji jim nabídnout jinou volnou pracovní pozici, která nebude přechodem pod Nejvyšší stavební úřad dotčena.
Se zástupci velkých měst MMR minulý týden řešilo územní plánování.  Podle MMR bude vytvořen pracovní „mini“ tým speciálně k územnímu plánování. Ten bude hledat společné průsečíky a skutečně to nejlepší řešení jak pro města, tak pro stát, a hlavně pro občany.
Nový stavební zákon byl vytvořen ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR. O zapojení HK ČR bylo rozhodnuto z důvodu maximálního zrychlení prací na rekodifikaci tak, aby Parlament ČR mohl schválit nový stavební zákon již za tři roky.

HK ČR byla za odborného partnera zvolena jako největší představitel malých i velkých investorů proto, aby do nové úpravy stavebního práva přenesla praktické zkušenosti a již v průběhu prací mohla být nalezena co nejširší shoda na nové podobě stavebního zákona. K podobnému kroku stát v minulosti přistoupil třeba u nového občanského zákoníku. Spolupráce byla stvrzena memorandem, které bylo po jeho podepsání zveřejněno na stránkách MMR i HK ČR.

"Na přípravě nového stavebního zákona se však podílely i jiné subjekty," uvedla tisková zpráva MMR. "V prvé řadě členové šesti pracovních skupin zřízených Ministerstvem pro místní rozvoj již před přípravou věcného záměru stavebního zákona a také členové Kolegia paní ministryně pro rekodifikaci veřejného stavebního práva, kteří v rámci jednání vznášeli své podněty i připomínky. Členy těchto platforem jsou zástupci dalších odborných skupin, spolků a asociací, mimo jiné obě profesní komory ČKA a ČKAIT, Svaz průmyslu, Svaz podnikatelů ve stavebnictví nebo Česká společnost pro stavební právo a v průběhu projednávání návrhu paragrafového znění nového stavebního zákona byly pracovní skupiny dále rozšířeny o zástupce všech resortů."
Připomínky k návrhu stavebního zákona, které bylo možné ministerstvu posílat do 23. prosince 2019,  budou tříděny podle obsahu. Konečný počet připomínek tak bude znám v první polovině ledna 2020.*

/tz/

Ilustrační foto: web MMR

Rezignace na ochranu veřejných zájmů, uspokojování zájmů soukromých, personální rizika reformy, převedení rozhodovacích pravomocí místních samospráv na ústřední orgán, což povede opět k tolik diskutovanému vylidňování venkova z důvodu špatné dostupnosti veřejné správy, nebo naprosto nedostatečně připravená digitalizace řízení, to jsou podle Svazu měst a obcí ČR jen nejkřiklavější příklady špatně připravené novely stavebního zákona.

Návrh nového stavebního zákona v předložené podobě je natolik kontroverzní, že ho opravdu v žádném dohadovacím či připomínkovém řízení nelze uvést do uživatelsky komfortního a požadovaného stavu,“ uvedl v závěru roku 2019 předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl.

Naší hlavní prioritou je prosperita měst a obcí,“ vysvětlil dále předseda František Lukl s tím, že změny stavebního zákona, které povedou ke zrychlení stavebních řízení, jsou opravdu velmi nutné a my je samozřejmě podporujeme. Cílem našich připomínek je ale upozornit na nejkritičtější ustanovení, která vybočují ze systému veřejné správy, jsou ohrožením ústavního práva měst a obcí na jejich samosprávu, ohrozí funkčnost systému povolení staveb, nebo dokonce mohou vést i k prodloužení povolování staveb.

„Poslaneckou sněmovnou již byla schválena digitalizace stavebního řízení, která by měla vést ke značnému urychlení koloběhu spisu po úřadech,“ dodala výkonná ředitelka SMO ČR Radka Vladyková a pokračovala: „Připravit a uvést tuto dílčí změnu ve funkční systém se domníváme bude práce na několik let. Bylo by tedy vhodné, nejprve řádně nastavit funkční digitalizaci řízení, uvést jí do provozu a až následně, pokud to bude nutné, zavádět další změny v systému stavebních úřadů.

Pozornost územních samosprávných celků se upírá na zákon a jeho kvalitu, ale podceňují se hrozby personálních rizik reformy. Problém je již dnes především v personálním obsazení stavebních úřadů. Zcela jistě dojde při transformaci k personálním ztrátám oproti stávajícímu stavu a návrh neobsahuje řešení této personální hrozby, která může být jedním z faktorů, který způsobí, že v roce 2022 (nebo i dříve) začne kolaps povolování staveb v ČR.

Svaz měst a obcí ČR zastává názor, že navrhovaná právní úprava vytváří podmínky, za nichž bude možné rezignovat na ochranu veřejných zájmů. Je možné uspokojit i soukromý zájem, který bude rozporný se zájmy veřejnými, což může ohrozit celý systém chráněných veřejných zájmů. Smyslem nového stavebního zákona (stejně jako stávajícího) je vytvořit podmínky pro vyvážený rozvoj území a pro integrovanou ochranu veřejných zájmů. Upřednostnění soukromého práva nad právem veřejným je popřením tohoto principu.

Institut automatického povolení tak, jak je předkládán s sebou přináší více nejistot než přínosů, tvrdí Svaz měst a obcí ČR. Generování automatických rozhodnutí může ohrozit práva účastníků řízení a tento institut může být v praxi zneužíván. Vzhledem k tomu, že automatické povolení nebude mít základní náležitost rozhodnutí, a to odůvodnění, bude vždy v rozporu se zákonem, tzn. vždy bude muset být zahájeno přezkumné řízení. Nelze si představit, že by nadřízený správní orgán neshledal důvody pro zahájení přezkumného řízení v případě, kdy rozhodnutí nemá odůvodnění.

Proto podle SMO ČR ve finále automatické povolení řízení nezrychlí, pouze ho přesune na nadřízený správní orgán, kde se jím bude muset zabývat nová úřední osoba, která se se záměrem a řízením bude muset seznámit znovu od počátku, provést úkony jako prvostupňový úřad a ve věci rozhodnout, přičemž proti takovému rozhodnutí není možné podat odvolání, ale již jen správní žalobu.*

Další připomínky SMO ČR k novele stavebního zákona si můžete přečíst na: www.smocr.cz.

/zr/

K foto:

Ministerstvo pro místní rozvoj (na snímku jeho sídlo) plánuje zveřejnit konečný počet připomínek k návrhu stavebního zákona v polovině ledna příštího roku.

Ilustrační foto: archiv MMR

 

Věcný záměr nového stavebního zákona, který má zjednodušit a zefektivnit stavební legislativu, schválila na svém včerejším jednání vláda. Na tento krok vlády obratem negativně reagovaly jak Svaz měst a obcí ČR, tak Sdružení místních samospráv ČR.

Jak včera uvedl vládní web https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vlada-udelala-dalsi-krok-k-priprave-statniho-rozpoctu-na-rok-2020--dokoncuje-i-rekodifikaci-stavebniho-prava-174653/ , kabinet Andreje Babiše učinil další zásadní krok k rekodifikaci stavebního práva. Vláda totiž schválila věcný záměr nového stavebního zákona, jehož cílem je zjednodušit a zásadně zrychlit stavební řízení. Ve smyslu tohoto věcného záměru má vzniknout jednotná soustava státních stavebních úřadů po vzoru finanční správy. Stavebník by si měl povolení ke stavbě vyřídit v jednom řízení, s jedním vydaným rozhodnutím.

Součástí rekodifikace má být také reforma veřejné správy na úseku územního plánování. Návrh novely počítá také se zachováním možnosti vyjádření dalších dotčených subjektů, nemělo by ale už být možné stavební řízení blokovat podáváním opakovaných stížností. Ministerstvo pro místní rozvoj nyní urychleně připraví parafované znění zákona. Jeho návrh má vládě předložit do 31. ledna 2020. Nová legislativa by měla být poslána do Parlamentu ČR v první polovině roku 2020.

„Projednat a prosadit takto radikální změnu současného stavu legislativy v oblasti stavebnictví je velmi složité a hledání kompromisů obtížné, je to ale také nesmírně důležité pro další rozvoj České republiky. Ráda bych poděkovala všem resortům a dalším organizacím a institucím za vstřícný a konstruktivní přístup při přípravě a projednání návrhu věcného záměru,“ okomentovala návrh novely ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Ministerstvo pro místní rozvoj rovněž dále upřesnilo, že podle schváleného věcného záměru mj. bude vedeno pouze jedno řízení, na jednom úřadu, s jediným výsledným rozhodnutím, a to s cílem zahájení realizace stavby do jednoho roku od podání úplné žádosti o vydání rozhodnutí o povolení stavby, včetně případného odvolání proti tomuto rozhodnutí a soudního přezkumu. Změny zákona nemají být důležité a významné jen pro velké investory v různých segmentech výstavby, ale pro všechny obyvatele ČR, kteří na ně čekají již déle než dvacet let.

REAKCE SVAZU MĚST A OBCÍ ČR: HLUBOKÉ ZKLAMÁNÍ

Vláda ČR nepřihlédla k našim připomínkám a ke kompromisnímu návrhu, který spočíval ve sloučení pouze dotčených orgánů státní správy a ponechání stavebních úřadů na radnicích. Členská základna našeho svazu zásadně nesouhlasí s vyjmutím stavebních úřadů ze smíšeného modelu veřejné správy. Jde o zcela nesystémový krok, jehož výsledkem bude pouze chaos a nejistota. Nezbývá nám než se spolehnout na zdravý rozum poslanců a senátorů, kteří snad naše konstruktivní výtky vyslyší a kompromisní návrh podpoří,“  včera v reakci na tento čin vlády konstatoval předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Zásadně nesouhlasíme se zřízením Nejvyššího stavebního úřadu, nesouhlasíme ani s argumentací, že se tím vyřeší systémová podjatost. Obecní stavební úřady nikdy nebyly těmi, kteří zdržovaly stavební řízení, problém ležel vždy ve stanoviscích tzv. dotčených orgánů, kterých se do jednoho stavebního řízení musí vyjádřit až 45,“ navázala na jeho slova výkonná ředitelka svazu Radka Vladyková a dodala: "Na všech letošních krajských svazových setkáních podepsali přítomní starostové petici proti navržené institucionální změně, kterou je zřízení Nejvyššího stavebního úřadu.“

Ke schválení věcného záměru nového stavebního zákona vládou se vyjádřil i starosta města Postoloprty na Lounsku Zdeněk Pištora, jenž uvedl:  „Předložený a nyní i schválený záměr je dalším přispěním k vylidňování menších měst, která ztrácejí morální, věcnou a finanční schopnost se účelně starat o své občany!

REAKCE SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV ČR: JDE O CENTRALIZACI STÁTNÍ MOCI

„Vítáme snahu zjednodušit stavební řízení, obce jsou samy stavebníky a víme, že stavební právo změnu potřebuje. Nesouhlasíme však s plánem vlády odebrat obcím výkon stavebních úřadů, ani s tím, jak k němu ministerští úředníci dospěli – tedy netransparentně a bez dostatečné konzultace s těmi, koho se bezprostředně dotkne – samotných obcí,“ vysvětlil včera postoj Sdružení místních samospráv ČR jeho předseda, europoslanec Stanislav Polčák. Podle něj jde o centralizaci státní moci a nepřijatelný zásah vztahu mezi obcemi a státem, v jehož důsledku se navíc zhorší dostupnost této agendy pro obyvatele regionů. Bude-li rekodifikace ušita horkou jehlou, stavební řízení se může naopak zhroutit. „Když nepřejdou úředníci z obcí a měst do státní správy, kdo je nahradí? Kde stát najde tisíce nových úředníků, když už dnes chybí? A kde se bude agenda stavebních úřadů vykonávat, když nebudou k dispozici obecní budovy?“ Na tyto otázky podle Stanislava Polčáka stále chybějí odpovědi.*

/zr/

K foto:

Ze včerejšího jednání vlády, která mimo jiné rovněž schválila návrh základních mantinelů státního rozpočtu na rok 2020. Ten vychází z předpokladu, že se růst české ekonomiky bude v letech 2019 i 2020 pohybovat kolem 2,4 procenta.

Foto: archiv vlády

Více než tři čtvrtiny Pražanů trápí bytová krize v Praze. Přesně 86,4 procenta obyvatel metropole vnímá, že se za posledních pět let dostupnost bydlení zhoršila. Důvodem je podle nich nekoncepčnost politiků a pomalé povolování staveb. Vyplynulo to z průzkumu veřejného mínění, který si zadalo Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) u agentury Ipsos. První výsledky průzkumu budou představeny na dnešním Summitu architektury a rozvoje v pražském Obecním domě.

Výsledek průzkumu potvrzují také analytická data. Zatímco před pěti lety šetřil průměrný Pražan na byt 8,9 roku, dnes na nákup průměrného nového bytu potřebuje už téměř 13 průměrných ročních platů. Cena metru čtverečního nového bytu už přitom loni před koncem roku překročila zlomovou hranici sto tisíc korun za metr čtvereční, takže se nákup bytu stává daleko hůře dostupný už i pro střední třídu. Povolit a postavit běžný bytový dům v Praze trvá od prvních prací na projektu, přes všechny stupně schvalování až po výstavbu a kolaudaci neuvěřitelných deset let. Samotná výstavba přitom zabere jen 1,5 až 2 roky.

Zajímavé jsou důvody, které podle Pražanů ke zhoršování dostupnosti bydlení vedou. Nejčastěji – téměř polovina z oslovených – respondenti průzkumu uvádějí, že pražští politici nemají žádný plán, jak dostupnost bydlení zlepšit. Už i běžní Pražané si zároveň všímají zdlouhavého procesu povolování bytů. Čtyřikrát náročnější je totiž dům „vypapírovat“ než postavit, přičemž podle expertů SAR je právě přeregulovanost legislativy tou hlavní příčinou současného nedostatku bytů.

Ke stejnému závěru dospěli i starostové a místostarostové zpražských městských částí, které na stejné téma, jakým se zabýval výzkum veřejného mínění, oslovil SAR přímo. Téměř všichni (95 procent z 22 místostarostů a 18 starostů, kteří se zúčastnili ankety Sdružení pro architekturu a rozvoj) vidí délku povolování staveb jako problém. Právě změna legislativy je podle nadpoloviční většiny starostů a třetiny místostarostů tím, co by mohlo pomoci krizi dostupného bydlení odblokovat.

Růst cen a nedostatek parkovacích míst

Jako další z důvodů krize bydlení oslovení Pražané uvádějí velkou daňovou zátěž u nového bydlení. Jen DPH v minulých letech vzrostla z devíti procent na 15. Dotazovaní Pražané se rovněž domnívají, že za nedostupností bydlení stojí i privatizace městských bytů v minulosti a obecná nechuť komunálních politiků k nové výstavbě na území jejich městské části.

Nedostupnost bytů dávají obyvatelé metropole do přímé souvislosti s růstem jejich cen a zdražováním nájmů. Důsledkem je podle nich také nedostatek parkovacích míst u okrajových stanic metra či další dopravní komplikace vyvolané každodenním dojížděním Středočechů stěhujících se za hranice města.

Další podrobnosti z výzkumu veřejného mínění a z unikátního průzkumu SAR k procesu povolování staveb mezi starosty, místostarosty, vedoucími stavebních úřadů a investory zveřejní sdružení na Summitu architektury a rozvoje, který se koná dnes, ve čtvrtek 28. března v pražském Obecním domě.*

/zr/

Zdroj  k hornímu grafu: Průměrné absolutní ceny prodaného nového bytu podle analýzy Central Group, Trigema a Skanska Reality, průměrná hrubá mzda v Praze, ČSÚ

Zdroj ke grafům ve fotogalerii: Ipsos pro SAR, 1050 respondentů, 18  až 68 let

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down