Ačkoliv už byl nový stavební zákon schválen Poslaneckou sněmovnou i Senátem, není jasné, zda nebude jeho účinnost odložena. Konkrétně se objevily dva návrhy na odklad - jeden od pardubického zastupitelstva a druhý od skupiny poslanců. Situaci ve svém komentáři rozebírá expert na stavební právo a územní plánování, advokát Pavel Černý z kanceláře Frank Bold Advokáti.

Od nového stavebního zákona mnozí očekávají, že alespoň částečně vyřeší špatnou situaci při povolování výstavby i nedostatek nově postavených bytů. Někteří však s jeho podobou spokojení nejsou.

Zákon byl už letos v červenci publikován ve Sbírce zákonů pod č. 283/2021 Sb. Několik ustanovení nového zákona, například zrušení stavebních uzávěr, vydaných ještě podle stavebního zákona z roku 2006, dokonce již nabylo účinnosti. Od 1. 1. 2022 pak má oficiálně vzniknout soustava nové stavební správy v čele s Nejvyšším stavebním úřadem. Následovat by mělo její faktické vytvoření, přechod úředníků ze současných stavebních úřadů a dalších orgánů tak, aby se podle nové úpravy jako celku mohlo začít rozhodovat od 1. 7. 2023. 

Nové Poslanecké sněmovně však již byly předloženy dva návrhy, které směřují k odložení účinnosti nového stavebního zákona do vzdálenější budoucnosti.

Odklad účinnosti stavebního zákona navrhuje zastupitelstvo Pardubického kraje i poslanci

* První z nich předložilo zastupitelstvo Pardubického kraje. Jeho obsahem je „jednoduché“ odložení účinnosti všech částí zákona, které dosud účinné nejsou, o jeden rok. Nejvyšší a další nové stavební úřady by tak měly vzniknout 1. 1. 2023, od 1. 1. 2024 by mohly být uzavírány dohody o přechodu úředníků z jejich současných pozic do nové soustavy a celý zákon by byl účinný od 1. 7. 2024. Předkladatel svůj návrh zdůvodňuje tím, že na přípravu reorganizace stavební správy je potřeba více času. K návrhu se již nesouhlasně vyjádřila vláda, která mimojiné, upozornila na to, že odložení účinnosti vzniku nových úřadů by naopak na rok pozastavilo možnost přípravy jejich reálného fungování.

* Druhý návrh předložila skupina poslanců, zastoupená Ivanem Bartošem. Tento návrh směřuje k tomu, aby od 1. 1. 2022 vznikly pouze nejvyšší a specializovaný a odvolací stavební úřad, nikoli však krajské stavební úřady jako základní článek nové soustavy (ty by vznikly až o rok později).

Obdobně by pak od původně předpokládaného data celkové účinnosti, tedy od 1. 7. 2023, nový stavební zákon začal upravovat pouze řízení o povolení tzv. vyhrazených staveb (dálnic, železnic, velkých vodních nádrží a dalších významných staveb veřejné infrastruktury). Povolování dalších staveb a rovněž územní plánování by se až do konce června 2024 řídilo dosavadní právní úpravou. Tento návrh je výslovně zdůvodněn tím, že na současném znění stavebního zákona nepanovala dostatečně široká politická shoda. Předkladatelé tedy předpokládají, že by mělo později dojít k dalším úpravám zákona.

Oba návrhy na odklad účinnosti nového stavebního zákona jsou zařazeny na program 6. schůze Poslanecké sněmovny, která bude zahájena 11. 1. 2022. Je tak zřejmé, že nová soustava stavebních úřadů vznikne již před jejich projednáním, podle současného znění zákona. Je sporné, zda je možné a vhodné do ní navrženým způsobem „zpětně“ zasahovat. Stejně tak je otázkou, zda by mohly vedle sebe dobře fungovat dva zcela odlišné modely povolování staveb, jak předpokládá poslanecký návrh. V každém případě by jakékoli zásahy do stavebního zákona, ještě před nabytím jeho účinnosti, měly být prováděny jen po velmi důkladném zvážení, zda nenaruší celkovou koncepci a funkčnost nové úpravy.*

Mgr. Pavel Černý,

advokát ve Frank Bold Advokáti

Zástupci koaličních stran chtějí zatočit s novým stavebním zákonem, připomíná dnes vydaná tisková zpráva Ministerstva pro místní rozvoj. Podle MMR to znamená zahodit více než čtyři roky práce do koše. Nikdo svéprávný ale nemůže hájit současný nefunkční stav, kdy trvá povolit dálnici v průměru 13 let a bytový dům v Praze více než pět let. Největší a nejdůležitější infrastrukturní stavby v tuto chvíli paralyzuje i tzv. systémová podjatost, která je důsledkem současného přežitého modelu stavební správy, upozorňuje MMR.

Jsme připraveni se zástupci budoucí koalice, kteří deklarovali vůli s námi jednat, zasednout k jednomu stolu a pokusit se najít společné konstruktivní řešení. Není přece možné, aby bylo stavebnictví paralyzováno na další čtyři roky. Všechny politické strany měly zrychlení stavebního řízení v programu jako recept na krizi dostupného bydlení. Musíme tedy udělat všechno proto, abychom viděli zrychlení a zefektivnění stavebního řízení a povolovacích procesů v praxi, a ne stále jen na papíře. To opravdu ničemu nepomůže,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Odkládání účinnosti zákona by také mohlo ohrozit digitalizaci stavebního řízení, na kterou čerpáme peníze z evropských fondů. Změna je naprosto nutná, zrychlení stavebního řízení ostatně deklarovali všichni.

MMR připomnělo, co se stane, když nový stavební zákon odložíme:
 * Od roku 2006 byl stavební zákon novelizován přesně 26krát a stavební řízení bylo přitom stále složitější a komplikovanější. Pokud nový stavební zákon nová sněmovna odloží nebo dokonce zcela zruší, můžeme se těšit na další čtyři roky stavební agónie, tvrdého vyjednávání kompromisů o té správné podobě zákona a zahodíme do koše zákon, který konečně mohl pomoci zvýšit naši konkurenceschopnost.

* Zahraniční investoři kvůli nepředvídatelnému a zdlouhavému povolování staveb budou i nadále raději dávat přednost Polsku nebo i Rumunsku. Nebudeme moci nahradit výpadek soukromých investorů, protože nebudeme mít připravené a povolené projekty.

* Povolování dálnice bude i v dalších letech trvat v průměru 13 let a obyčejného bytového domu pět let, přitom nám stále zbývá do dobudování dálniční sítě 800 kilometrů a města trápí krize dostupného bydlení. Budeme muset zapomenout na ambiciózní plán výstavby vysokorychlostních tratí a napojení na další evropské tratě. Přitom by se díky novému stavebnímu zákonu přípravy zrychlily minimálně o 30 procent.

* Problémy s povolováním staveb má nejen stát, kraje, města a obce a velcí investoři – developeři, ale i občané, kteří si chtějí postavit jen rodinný domek. I jim trvá povolovací martýrium roky.

* Bydlení, kouzelné zaklínadlo v programech všech politických stran, rozhodně nebude dostupnější, spíš naopak. Už teď tempo povolování výstavby bytů nestačí ani zdaleka uspokojit poptávku. V Praze se sice připravuje více než 120 tisíc bytů, jsou ale dlouhodobě zamrzlé v nefunkčním povolovacím procesu. Pokud se nic nezmění, za deset let může Praze chybět i více než čtvrt milionu bytů.

* Stavebnictví bude dál dusit tzv. systémová podjatost, kdy nadřízené orgány a soudy ruší povolení s odkazem na obavu, že úředníci stavebních úřadů nejsou dostatečně nezávislí na lokální politické reprezentaci. Systémová podjatost už teď brzdí dostavbu dálnic, Pražského okruhu, nové trasy metra D nebo Radlické radiály. Má tedy vliv na životy milionů lidí, kteří by zmíněné komunikace mohli využívat. Státní soustava, která je v novém zákoně, by konečně zajistila, že významné projekty už nebudou zbytečně zdržovány.

* Stavební správa dál zůstane roztříštěná: Dnes stavby povoluje 714 obecných stavebních úřadů, 606 speciálních stavebních úřadů, 4 vojenské stavební úřady, 9 báňských a další 4 speciální (ministerstva). Stavebník si navíc dál bude muset řídit více než 80 právními předpisy, bude si muset opatřit desítky razítek a stavební úřady budou dál hrát mezi sebou nekonečný ping – pong.

* Máme před sebou nové programové období evropských fondů a zdroje z fondů obnovy, které bude potřeba vyčerpat poměrně rychle. Celkem se jedná o skoro bilion korun. Velká část projektů vyžaduje stavební povolení, hrozí tedy, že se je nepodaří efektivně vyčerpat.*

/zr/

 

Hlavní město spouští bezplatnou právní pomoc pro majitele bytů, společenství vlastníků a obyvatele Prahy, kteří řeší problémy v důsledku poskytování krátkodobých ubytovacích služeb v bytech a bytových domech.

Ubytování se snídaní ve „vlastním domově“ se totiž podle pražské radní Hany Kordové Marvanové vymklo sdílené ekonomice a změnilo se na neomezené využívání bytu k ubytovacím službám, aniž jsou splněny zákonné podmínky pro provozování ubytovacího zařízení. Stavební úřady v Praze zahájily kroky vůči majitelům bytových jednotek, v nichž jsou ubytovací služby poskytovány v rozporu s kolaudačním rozhodnutím.

Konkrétně již stavební úřad městské části Praha 1 a odbor stavebního řádu Magistrátu hl. m. Prahy vydaly rozhodnutí postihující majitele bytové jednotky, kteří krátkodobé ubytování v bytě poskytují v rozporu se stavebními předpisy. Tím se potvrdil dřívější posun od poskytování ubytování se snídaní ve „vlastním domově“ k pravidelnému a neomezenému využívání bytu k ubytovacím službám, a to bez splnění zákonných nároků kladených na ubytovací zařízení, hotely a penziony.

Bezplatná právní poradna je zajištěna v budově Magistrátu hl. m. Prahy ve Škodově paláci v Jungmannově ulici, a to od 11. října. Zájemci ji najdou v přízemí na přepážce číslo 7, a to každé pondělí a středu vždy od 14.00 do 16.00 hodin. Návštěvu v poradně je třeba předem telefonicky objednat na čísle 12444.

V této právní poradně mohou majitelé bytů a společenství vlastníků získat informace, jak konkrétně postupovat při domáhání se poklidného užívání svých nemovitostí, aniž by je mohlo obtěžovat využívání bytů pro krátkodobé ubytovací služby prostřednictvím platforem typu Airbnb apod.

Jsem velmi ráda, že stavební úřady městské části Praha 1 a pražského magistrátu dospěly k obdobnému závěru, který vyplývá z našich právních rozborů i ze stanoviska Veřejného ochránce práv, tedy že bez povolení stavebního úřadu a splnění zákonných povinností není možné užívat byt ke krátkodobým ubytovacím službám, jako by šlo o hotelový pokoj. Tento typ podnikání bez dodržování stávajících pravidel citelně zasahuje do života občanů, kteří chtějí využívat své byty k dlouhodobému bydlení. Krátkodobé ubytovací služby zároveň silně přispívají k vylidňování centra města, ohrožují férové podmínky při podnikání v oblasti cestovního ruchu, omezují práva ostatních vlastníků a přispívají ke zdražování bytů a nájmů,“ uvedla radní hl. m. Prahy pro oblast legislativy Hana Kordová Marvanová.

Řada poskytovatelů krátkodobého ubytování podle radní Kordové Marvanové nedodržuje platnou legislativu a zároveň patrně i daňové zákony, což nedávno konstatoval ve svém rozhodnutí i Městský soud v Praze ve sporu o charakter příjmů prostřednictvím platformy Airbnb. Krátkodobé ubytování označil za poskytování ubytovací služby, a nikoli pronájem bytové jednotky.

Obrovský a nikým neregulovaný rozvoj služeb krátkodobého ubytování v bytových domech často probíhá na úkor ostatních majitelů bytů. Od počátku tvrdíme, že se tak často děje porušováním stávajících zákonů. Už v dubnu loňského roku jsme proto rozeslali výzvu stavebním a živnostenským úřadům, aby u bytů sloužících k podnikání bez řádné kolaudace vymáhaly dodržování pravidel. Snad jsou první rozhodnutí soudu a úřadů začátkem podstatného zlepšení situace pro všechny, kteří chtějí ve svých bytech normálně a kvalitně žít,“ konstatoval Petr Městecký, předseda spolku Snesitelné bydlení v centru Prahy.

Nelegální ubytovací služby mají podle zainteresovaných osob vedle omezování ostatních majitelů jednotek v bytových domech také negativní dopad na podnikání hotelů nebo ubytoven, které musejí splňovat náležitosti, jakými jsou velikost a vybavení pokojů, jejich maximální obsazenost, velikost chodeb, požární únikové cesty a jejich označení, hořlavost materiálů, evakuační výtahy a další. Každoroční revize přitom stojí majitele ubytovacích zařízení statisíce korun.

Vadí mi nerovnost podnikatelského prostředí, která nastala kvůli absolutní neregulaci sdíleného ubytování. Opravdu je trestuhodné, aby dva subjekty nabízející stejnou službu měly tak rozdílné podmínky při počátečních investicích i v nákladech na provoz. Přitom v principu nabízíme to samé - komfortní postel, kde host přespí,“ dodala k dopadům nelegálních ubytovacích služeb na podnikání celého sektoru Helena Valtrová, ředitelka hotelu Emblem, který je členem Asociace hotelů a restaurací ČR.

Pražský magistrát odhaduje, že se před koronavirovou krizí se ke krátkodobému ubytování turistů používala jen v nejužším historickém centru metropole téměř polovina bytů.*

/zr/

Ke snímku:

Pražský magistrát spolu se stavebními úřady zahajuje kroky vůči majitelům bytových jednotek, v nichž jsou ubytovací služby poskytovány v rozporu s kolaudačním rozhodnutím.

Foto: archiv

Dnes proběhlo na Ministerstvu pro místní rozvoj setkání ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové a jejích náměstků s vedením Svazu měst a obcí ČR, a to s předsedou Františkem Luklem a místopředsedy Miroslavem Žbánkem a Pavlem Drahovzalem. Hlavními tématy jednání byl další postup ve věci stavebního zákona po jeho schválení, Národní plán obnovy, budoucí programové období pro čerpání fondů EU a další témata.

Svaz měst a obcí je klíčovým partnerem Ministerstva pro místní rozvoj, s nímž budeme nyní intenzivně spolupracovat kvůli zavádění změn po schválení nového stavebního zákona. Ten bude nabývat účinnosti postupně, plné účinnosti nabyde 1. července 2023,“ komentovala setkání ministryně Klára Dostálová. V souvislosti se schválením nového stavebního zákona se na jednání řešil přesun úředníků, pronájem prostor nebo nové rozmístění stavebních úřadů.

Zákon byl schválen, a tak je teď nutné se koukat dopředu a začít podnikat potřebné kroky, aby přechod úředníků i ostatní kroky, které souvisí s nabýváním účinnosti nového stavebního zákona, proběhly co nejlépe. Deklarovali jsme paní ministryni naši připravenost se na procesu podílet a pomůžeme ministerstvu jednotlivé kroky komunikovat mezi naše primátory a starosty,“ uvedl předseda SMO ČR František Lukl.

Diskuze se dotkla i územního plánování v samostatné působnosti. Obě strany si vzájemně potvrdily, že bude i nadále fungovat pracovní skupina pro budoucnost územního plánování 2030 a společně s partnery se pokusí najít způsob, jak legislativně čistě upravit pořizování územně plánovací dokumentace v samostatné působnosti a vyřešit financování územních plánů v samostatné působnosti.

Dalším důležitým tématem bylo nové programové období pro čerpání evropských fondů 2027+, kdy ministerstvo deklarovalo připravenost předložit nový programový dokument Integrovaného regionálního operačního programu 2027+ do konce září 2021 vládě ke schválení.

Posledním velkým tématem byl Národní plán obnovy. „Shodli jsme se s kolegy ze Svazu, že Národní plán obnovy je pro investice měst a obcí velká šance. Připomněla jsem představitelům měst a obcí, že finanční prostředky, které plánujeme prostřednictvím našich komponent v NPO využít ve prospěch krajů, měst a obcí, dosahují více než 6 mld. korun a je nutné, aby byly projekty zazávazkovány do roku 2023, což z pohledu projektové přípravy není mnoho času,“ řekla ministryně Klára Dostálová. Obě strany se také shodly na potřebnosti správného nastavení jednotlivých komponent Národního plánu obnovy, které směřují do území k obcím a městům.

Jsme si vědomi toho, že projekty musí být dobře připravené a musí odpovídat vyjednaným podmínkám, aby se prostředky z NPO čerpaly co nejlépe, proto jsem rád, že jsem za SMO ČR mohl paní ministryni dnes sdělit, že připravenost měst a obcí je v diskutovaných oblastech vysoká,“ uzavřel předseda SMO ČR František Lukl.*

/zr/

Z dnešního jednání ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové s představiteli Svazu měst a obcí ČR

Foto: archiv MMR

 

Předpisy a základní postupy, které se při zavádění vysokorychlostního internetu uplatní, či praktická doporučení, jak postupovat při koordinaci výstavby sítí s dalšími infrastrukturními stavbami ve městech a obcích. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Broadband Competence Office ČR (BCO) uspořádaly webinář k aktuálním otázkám zavádění vysokorychlostního internetu ve městech a obcích, zejména k roli Jednotného informačního místa a spolupráci se stavebními úřady.

Pandemie zvýšila požadavky na kvalitu připojení, protože řada lidí pracuje z domova, on-line probíhá i výuka školáků, výrazně více se na síti sledují různé videotéky nebo třeba sport,“ uvedl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodal: Vysokorychlostní internet je tak velké téma, jak ostatně ukázal i náš nedávný průzkum. Nároky na kvalitu připojení se zvyšují, roste i ochota lidí si rychlejší internet připlatit.“

Výsledky průzkumu jsou k dispozici zde.

„V rámci projektu Broadband Competence Office už víc než rok aktivně pomáháme samosprávám v rychlejším zavedení vysokorychlostního internetu. Jak ukazuje i náš průzkum, tak covidová krize ukázala, že rychlosti internetu, které stačily dříve, nejsou dnes už dostatečné. Proto je pro nás podpora zavádění internetu ještě vyšší prioritou než dříve a budeme rozšiřovat podporu dotační i nedotační. K ní patří třeba i aktuální série webinářů pro samosprávy i další organizace, které mohou zavádění internetu pomoci,“ poznamenal náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

BCO je uskupení centrály a územních koordinátorů, zřízené Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR za cílem dlouhodobě podporovat rozvoj vysokorychlostních sítí s velmi vysokou kapacitou na území naší republiky.

Webinář se tak zaměřil na sítě elektronických komunikací, a to jak z pohledu budování, tak zákonů a další legislativy. „Podpora obcí v zavádění vysokorychlostního internetu je prioritou Českého telekomunikačního úřadu. Problematika, spjatá s řadou zákonů a vyhlášek, může být někdy nepřehledná, proto se náš příspěvek snažil vše důležité zasadit do praktického rámce. Účastníci si odnesli mnoho informací, příkladů a kontaktů, ke kterým se díky záznamu webináře mohou i opakovaně vracet,“ připomněla vedoucí Jednotného informačního místa zřízeného ČTÚ Martina Mihalovíčová.

Webinář navazoval na předchozí ze začátku dubna. BCO – projekt MPO, který poskytuje pomoc se zaváděním vysokorychlostního internetu přímo v konkrétních městech a obcích – poté kontaktovala řada starostů a pracovníků IT oddělení radnic a obecních úřadů. „Jsme připraveni pomoci řešit konkrétní problémy, podávat další informace a poskytovat příklady dobré praxe. To je ostatně smysl celého našeho projektu. Kontaktovat nás je snadné, například přes stránky https://bconetwork.cz/. Na podněty reagujeme do několika pracovních dnů,“ dodal vedoucí projektu BCO Michal Manhart.*

SEZNAM KRAJSKÝCH KOORDINÁTORŮ BCO ČR

Kraje ČR a jména úz. koordinátorů

KrajKoordinátor 
JihočeskýBc. et Bc. Tomáš Novákkontaktovat
JihomoravskýMgr. Marek Sovkakontaktovat
KarlovarskýBc. Jana Vinšovákontaktovat
KrálovéhradeckýMgr. Josef Minář, Dis.kontaktovat
LibereckýMgr. Ing. Roman Hakenkontaktovat
MoravskoslezskýIng. Andreas Hahnkontaktovat
OlomouckýVladimír Matoušekkontaktovat
PardubickýMgr. Bc. Tomáš Krátkýkontaktovat
PlzeňskýIng. Michal Lašťovkakontaktovat
Středočeský-dle sousedního kraje-kontaktovat
ÚsteckýIng. Štěpán Beneškontaktovat
VysočinaMgr. Gustav Charouzekkontaktovat
ZlínskýMgr. Zdeněk Dvořákkontaktovat

/zr/

Záznam webináře je k dispozici na Webinář - Vysokorychlostní internet dostupný pro města a obce - YouTube

 

Ilustrační foto: archiv MPO

 

Současný stavební zákon představuje kompromis. Kompromis mezi zájmy stavebníků a veřejnými zájmy. Proto je po celou dobu přípravy terčem kritiky. Je to ale kompromis, který přinese to, co všichni od změny stavební legislativy očekávají – zrychlí zoufale pomalé povolování staveb, zjednoduší neskutečně přebujelou administrativu, která ho provází, a především zajistí dodržování lhůt ze strany státu! Současný stav se tak stoprocentně zlepší.

Hospodářská komora ČR včera vystoupila s řadou připomínek k novému stavebnímu zákonu, které Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) považuje za nutné uvést na pravou míru. MMR předpokládá, že jde o nepochopení celé věci nebo nedostatek informací, neboť Ministerstvo pro místní rozvoj až do konce minulého týdne vypořádávalo připomínky k návrhu zákona – a finální verzi zákona tedy nemohou zástupci podnikatelské veřejnosti znát.

Ministerstvo pro místní rozvoj začne nový zákon představovat na dnešní tiskové konferenci v 9 hodin na Úřadu vlády ČR za přítomnosti premiéra Andreje Babiše a ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka. Ve vysvětlování principů zákona odborné i laické veřejnosti bude ministerstvo pokračovat v následujících týdnech.

REAKCE MINISTERSTVA PRO MÍSTNÍ ROZVOJ NA KRITIKU NÁVRHU NOVÉHO STAVEBNÍHO ZÁKONA VZNESENOU HOSPODÁŘSKOU KOMOROU ČR: 

* Nový stavební zákon drží lhůty stanovené věcným záměrem, v praxi to znamená, maximálně 345 dnů včetně odvolání a přezkumu a 375 dnů u záměru, kde je třeba posouzení vlivu na životní prostředí. Toto jsou maximální, nepřekročitelné lhůty! V praxi bude povolování mnohem kratší, tyto maximální lhůty platí například komplikované doručování do ciziny nebo tam, kde probíhá dědické řízení.

* MMR vedlo v posledních pěti měsících desítky jednání s jednotlivými aktéry, je ale třeba si uvědomit, že stavební zákon bude vždy kompromis mezi zájmy soukromými a veřejnými, kdy nikdo nebude beze zbytku spokojen. Pokud ale chceme stavět, musíme se oprostit od prosazování pouze svých dílčích zájmů a podívat se na něj jako na celek.

* Zákon byl předložen do připomínkového řízení v maximalistické variantě a bylo jasné, že budou muset následovat kompromisy a ústupky. Toho si musela být HK ČR jako partner MMR vědoma. My především musíme zajistit, aby zákon důsledně ochránil veřejné zájmy, jejichž garantem jsou jednotlivé resorty. K zákonu se sešlo přes pět tisíc připomínek, z nichž většinu se podařilo ministerstvu vypořádat.

* Na finálním znění zákona se spolu s MMR během vypořádání připomínek až do finále podíleli také erudovaní právníci František Korbel a Stanislav Kadečka, kteří za Hospodářskou komoru ČR na tvorbě zákona spolupracovali. Autorský dohled a kontinuita návrhu a jeho soulad s věcným záměrem i po zapracování připomínek je tedy podle našeho názoru jednoznačně zajištěn. Komora sama dala v tiskovém prohlášení od zákona ruce pryč a teď si stěžuje, že nebyla informována…

* Proklamace, že zákon nic nezjednoduší, protože to je kočkopes (reakce na dohodu se Svazem měst a obcí ČR) a stejně zůstane ne jedno, ale spousta razítek, jsou jen marketingové výkřiky. Zákon přináší řadu principů, které povolování jednoznačně urychlí a zjednoduší, ať už jde o tlak na dodržování lhůt prostřednictvím fikce souhlasu nebo opatření proti nečinnosti stavebního úřadu, jedno řízení, redukci typů stavebních úřadů, apelační princip, kdy nadřízený úřad bude muset ve věci přímo rozhodnout a nevracet jen věc k projednání zpět na nižší instanci, jak je tomu dnes, nebo maximální redukci dotčených orgánů, tedy razítek. Není pravdou, že zákon nepřinese kýžené zrychlení. Stavebník bude do jednoho roku vědět, zda může stavět či nikoliv, za tím si stojím

* Většina dotčených orgánů bude integrována do stavebních úřadů. Vždyť dnes investor musí získat 40 a víc razítek! Neintegrovaní zůstanou pouze hasiči, částečně památkáři (u Národních kulturních památek a u památek UNESCO) a Agentura ochrany přírody a krajiny (ve zvláště chráněných územích), což jsou veřejné zájmy, po jejichž maximální ochraně volá odborná i laická veřejnost, i pro ty ale bude platit fikce souhlasu, takže řízení nebude trvat roky! Dnes často roční čekání investora na razítko se tak zkrátí na 30 dnů, po jejichž uplynutí pokud orgán nevydá stanovisko, bude bráno za to, že se záměrem souhlasí.

* Zákon se od věcného záměru schváleného vládou "zásadně odchýlil" snad jen dohodou se Svazem měst a obcí ČR uzavřenou na úrovni premiéra, což je kompromis dostatečně komunikovaný a medializovaný od ledna letošního roku, nejde tedy tvrdit, že by šlo o překvapení a pan prezident HK ČR se proti této dohodě již před několika měsíci v médiích i prostřednictvím tiskové zprávy vymezil. MMR vždy označovalo tuto dohodu za nikoliv nejšťastnější právní řešení, které ale s ohledem na uskutečněnou kompromisní dohodu ctí a která i tak zajistí zrychlení a zjednodušení povolování staveb.

* Postoj Svazu podnikatelů ve stavebnictví nás překvapil asi nejvíce. V aktuálním průzkumu, který zpracoval CEEC Research mezi 103 stavebními firmami, totiž vychází, že stavební firmy zákon jednoznačně podporují a chtějí jeho co nejrychlejší platnost. A je to logické. Aby měly stavební firmy práci, musí se povolovat silnice, dálnice, bytové domy, kanceláře… Neschválení nového stavebního zákona by nejvýrazněji dopadlo právě na ně.

* Zákon přinese jednoznačně zrychlení pro velké a strategické stavby nadmístního významu, když ty bude řešit rovnou krajská stavební správa, po čemž investoři těchto děl dlouho volají. Výtky Svazu podnikatelů ve stavebnictví a Svazu průmyslu a dopravy tedy považujeme za nepochopení celé věci a budeme stavebním firmám a investorům znovu principy nového stavebního zákona vysvětlovat v sérii seminářů, které rozptýlí jejich obavy.*

/tz/

Ilustrační foto: Sídlo Ministerstva pro místní rozvoj

Foto: archiv

V pondělí proběhlo další vypořádání připomínkového řízení návrhu stavebního zákona, který doznal od původního návrhu takových změn, že SMS ČR společně s dalšími připomínkovými místy navrhuje Ministerstvu pro místní rozvoj zahájení nového připomínkového řízení. Jak se totiž postupem času ukázalo, současná několikátá verze zákona vůbec nezrychlí stavební řízení, což byl paradoxně hlavní argument předkladatele.

Přestože meziresortní připomínkové řízení trvá od minulého roku, vyjednávání nad zněním nového stavebního zákona stále neberou konce. Je to především z důvodu změn a nových verzí návrhu ze strany Ministerstva pro místní rozvoj. „Ve své podstatě každé kolo vypořádání připomínek pro nás představuje seznámení se s novým obsahem, kdy jsou přečíslovány nejen paragrafy, takže je velmi obtížné se v návrhu vyznat, ale také během kontroly nového textu zjišťujeme, že v některých částech jsou absolutně nová ustanovení a mechanismy, ke kterým jsme na začátku připomínkování nevyjádřili, protože v té době neexistovaly,“ popisuje situaci Jan Birgus, starosta Litultovic, a dodává: „Nejlepší by bylo, kdyby byl návrh předložen znovu a dodržena legislativní pravidla vlády. I za současného stavu jsme na přípravu vypořádání dostali jen několik dní. Ministerstvo nepředložilo důvodovou zprávu, která by vysvětlovala jednotlivé změny a také závěrečnou zprávu RIA, což jsou povinné dokumenty.

K návrhu stavebního zákona, který představuje více než 150 stran textu, jenž se stále mění, se doposud vyjádřilo na třicet připomínkových míst. Někteří, stejně jako SMS ČR, kromě konkrétních změn nesouhlasí se způsobem vypořádání a svůj nesouhlas již dali najevo v nedávné době v rámci společného vyjádření pod hlavičkou Veřejného ochránce práv: „Nově můžeme ještě doplnit, že z důvodu další změny v zákoně paradoxně dojde k prodloužení celého stavebního řízení, a to kvůli předložené změně ve struktuře stavebních úřadů, která bude představovat zvýšení administrativy a zavedení časově náročných správních postupů,“ konstatuje Jan Sedláček, 1. místopředseda SMS ČR a starosta Křižánek.

Další nová změna ve struktuře stavebních úřadů, kterou rezort náhle do vypořádání připomínek během nouzového stavu zakomponoval, by zasáhla na 400 obcí, ve kterých by byly stavební úřady zrušeny. Na toto SMS ČR odmítá přistoupit a trvá na zachování stavebních úřadů na obcích I. a II. stupně.

V této věci je sdružení po celou dobu konzistentní. Svůj názor také vyjádřilo například na dotčené orgány, s jejichž integrací nesouhlasí. V čem naopak vidí budoucnost, je decentralizace hlavních úřadů, kterou dlouhodobě podporuje. „Dovedeme si představit, že by sídlo Nejvyššího stavebního úřadu bylo v jiném městě než v Praze, například v Pardubicích, Olomouci nebo Hradci Králové. V tomto by opravdu mohl být návrh stavebního zákona revoluční a přínosný. Bohužel toto je jen kosmetická záležitost, a pokud nebudou vypořádány základní rozpory a dopracovány povinné materiály, a především dodrženy legislativní pravidla vlády, nemá smysl jásat. Proto setrváváme v rozporu navrhujeme nové korektní připomínkové řízení,“ uzavírá Jan Birgus.

/zr/

Na snímku: Ministerstvo pro místní rozvoj

Foto: archiv

 

Na dnešním jednání předsedy Svazu měst a obcí ČR a starosty Kyjova Františka Lukla s premiérem Andrejem Babišem a ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou bylo potvrzeno svazem požadované zachování stavebních úřadů na obcích.

Jsme velice rádi, že konstruktivní debata ohledně návrhu nového stavebního zákona vedla k tomuto kroku a děkujeme i za podporu prvnímu místopředsedovi vlády a ministru vnitra ČR Janu Hamáčkovi, který se také pro zachování stavebních úřadů na obcích vyslovil,“ konstatoval po jednání František Lukl.

Ve čtvrtek 16. ledna 2020 bude František Lukl o tomto řešení jednat i s dalšími organizacemi, které projevovaly svoje nesouhlasná stanoviska s návrhem stavebního zákona, a to se Sdružením místních samospráv ČR a se Spolkem pro obnovu venkova.

Jednoznačně se všichni shodujeme na nezbytnosti urychlení povolování stavebních řízení, ať už se bude jednat o veřejnou infrastrukturu či o stavbu rodinných domů. Proto věříme, že i naše náměty a názory ohledně dalších ustanovení stavebního zákona budou také tak konstruktivně přijaty a zapracovány do novely. Týká se to zejména institutu vážení veřejného zájmu, územního plánování či plánovacích smluv,“ dodal František Lukl.*

/zr/

K foto:

František Lukl informoval o výsledcích svého jednání i diváky České televize

Foto: archiv SMO ČR

 

Rezignace na ochranu veřejných zájmů, uspokojování zájmů soukromých, personální rizika reformy, převedení rozhodovacích pravomocí místních samospráv na ústřední orgán, což povede opět k tolik diskutovanému vylidňování venkova z důvodu špatné dostupnosti veřejné správy, nebo naprosto nedostatečně připravená digitalizace řízení, to jsou podle Svazu měst a obcí ČR jen nejkřiklavější příklady špatně připravené novely stavebního zákona.

Návrh nového stavebního zákona v předložené podobě je natolik kontroverzní, že ho opravdu v žádném dohadovacím či připomínkovém řízení nelze uvést do uživatelsky komfortního a požadovaného stavu,“ uvedl v závěru roku 2019 předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl.

Naší hlavní prioritou je prosperita měst a obcí,“ vysvětlil dále předseda František Lukl s tím, že změny stavebního zákona, které povedou ke zrychlení stavebních řízení, jsou opravdu velmi nutné a my je samozřejmě podporujeme. Cílem našich připomínek je ale upozornit na nejkritičtější ustanovení, která vybočují ze systému veřejné správy, jsou ohrožením ústavního práva měst a obcí na jejich samosprávu, ohrozí funkčnost systému povolení staveb, nebo dokonce mohou vést i k prodloužení povolování staveb.

„Poslaneckou sněmovnou již byla schválena digitalizace stavebního řízení, která by měla vést ke značnému urychlení koloběhu spisu po úřadech,“ dodala výkonná ředitelka SMO ČR Radka Vladyková a pokračovala: „Připravit a uvést tuto dílčí změnu ve funkční systém se domníváme bude práce na několik let. Bylo by tedy vhodné, nejprve řádně nastavit funkční digitalizaci řízení, uvést jí do provozu a až následně, pokud to bude nutné, zavádět další změny v systému stavebních úřadů.

Pozornost územních samosprávných celků se upírá na zákon a jeho kvalitu, ale podceňují se hrozby personálních rizik reformy. Problém je již dnes především v personálním obsazení stavebních úřadů. Zcela jistě dojde při transformaci k personálním ztrátám oproti stávajícímu stavu a návrh neobsahuje řešení této personální hrozby, která může být jedním z faktorů, který způsobí, že v roce 2022 (nebo i dříve) začne kolaps povolování staveb v ČR.

Svaz měst a obcí ČR zastává názor, že navrhovaná právní úprava vytváří podmínky, za nichž bude možné rezignovat na ochranu veřejných zájmů. Je možné uspokojit i soukromý zájem, který bude rozporný se zájmy veřejnými, což může ohrozit celý systém chráněných veřejných zájmů. Smyslem nového stavebního zákona (stejně jako stávajícího) je vytvořit podmínky pro vyvážený rozvoj území a pro integrovanou ochranu veřejných zájmů. Upřednostnění soukromého práva nad právem veřejným je popřením tohoto principu.

Institut automatického povolení tak, jak je předkládán s sebou přináší více nejistot než přínosů, tvrdí Svaz měst a obcí ČR. Generování automatických rozhodnutí může ohrozit práva účastníků řízení a tento institut může být v praxi zneužíván. Vzhledem k tomu, že automatické povolení nebude mít základní náležitost rozhodnutí, a to odůvodnění, bude vždy v rozporu se zákonem, tzn. vždy bude muset být zahájeno přezkumné řízení. Nelze si představit, že by nadřízený správní orgán neshledal důvody pro zahájení přezkumného řízení v případě, kdy rozhodnutí nemá odůvodnění.

Proto podle SMO ČR ve finále automatické povolení řízení nezrychlí, pouze ho přesune na nadřízený správní orgán, kde se jím bude muset zabývat nová úřední osoba, která se se záměrem a řízením bude muset seznámit znovu od počátku, provést úkony jako prvostupňový úřad a ve věci rozhodnout, přičemž proti takovému rozhodnutí není možné podat odvolání, ale již jen správní žalobu.*

Další připomínky SMO ČR k novele stavebního zákona si můžete přečíst na: www.smocr.cz.

/zr/

K foto:

Ministerstvo pro místní rozvoj (na snímku jeho sídlo) plánuje zveřejnit konečný počet připomínek k návrhu stavebního zákona v polovině ledna příštího roku.

Ilustrační foto: archiv MMR

 

Rada Svazu měst a obcí ČR přijala výzvu, ve které upozorňuje na rizika spojená s rekodifikací stavebního práva.

„Souhlasíme s potřebou zjednodušení a zrychlení stavebních řízení, ale zásadně jsme proti institucionálním změnám, jejichž výsledkem má být vyčlenění stavebních úřadů ze spojeného modelu výkonu veřejné správy a rušení stavebních úřadů,“ uvedl předseda SMO ČR a starosta Kyjova František Lukl.

Hlavní a nejzávažnější důvody pro vyslovení nesouhlasu s rekodifikací stavebního práva jsou následující:

* hrubý zásah do práva na samosprávu při rozhodování o využití vlastního území;

* územní plán a jeho výklad bude vytvářet centrální úřad;

* nejasné dopady do rozpočtů měst a obcí;

* oddálení stavebního úřadu občanům;

* začátek likvidace spojeného modelu veřejné správy;

* centralizace a koncentrace státní moci;

* návrh vytvořen ve spolupráci se soukromými subjekty, nikoliv s obcemi a kraji;

* vítězství soukromého zájmu nad veřejným, není řešen příspěvek developerů na veřejnou infrastrukturu;

* nucený přesun úředníků pod centrální úřad i proti jejich vůli;

* centralizace přesune systémovou podjatost na stát, ale nevyřeší ji.*

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down