Česká republika (ČR) je jedním ze světových lídrů v užívání bezkontaktních karet a je otevřeným trhem pro moderní technologie v oblasti bezhotovostních plateb. U sítě platebních termínů je ale stále co zlepšovat. Pomáhá s tím projekt Česko platí kartou, který bude fungovat nejméně do roku 2022. V jeho rámci nyní mohou platební terminály získat i územní samosprávné celky pro své úřady.

Díky projektu Česko platí kartou si lze požádat o platební terminál a získat ho zdarma stejně jako s ním spojené služby včetně nulových transakčních poplatků z realizovaných plateb. Do projektu se nově zapojili další poskytovatelé terminálů – Global Payments, Revo a Moneta Platební služby.

V loňském roce bylo v ČR celkem 25 terminálů na každých 1000 obyvatel, evropský průměr byl přitom 32 terminálů na 1 000 lidí. Zlepšit tuto českou bilanci pomáhá právě projekt Česko platí kartou.

„Je to jako by se uvolnila stavidla na mlýnská kola, tak by se dal vzletně popsat program bezhotovostních plateb a s tím spojených platebních terminálů zdarma,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Podnikatelské prostředí zažívá v současné době turbulentní změny, a tak i podpora v rámci www.ceskoplatikartou.cz je cesta správným směrem, směrem k digitální společnosti. Jsem velmi rád, že je možné v rámci projektu získat výhodně nejen platební terminál, ale i platební bránu, která je klíčová pro rozvoj podnikání v oblasti on-line prodeje, který v loňském roce zaznamenal téměř třetinový nárůst.

Drobní živnostníci, firmy – a nově také územní  samosprávy, tedy města, obce a kraje, mohou díky projektu Česko platí kartou získat platební terminál zdarma, a to bez poplatků za instalaci. Proces žádosti je velmi jednoduchý, stačí vstoupit na stránky www.ceskoplatikartou.cz, zvolit si jednoho z poskytovatelů terminálu nebo on-line platební brány a projevit zájem vyplněním on-line formuláře. Po vyplnění formuláře podnikatel či obecní, městský nebo krajský úřad obdrží nabídku na šestiměsíční období zdarma – a pokud pro něj bude akceptovatelná, podepíše s daným poskytovatelem smlouvu bez dalších závazků po uplynutí bezplatného období.

Bezplatné je také zaškolení, pronájem, provoz a transakce. Po uplynutí šesti měsíců mohou uživatelé terminál také zdarma vrátit. Dosud tak firmy a OSVČ získaly tímto způsobem víc než čtyři a půl tisíce terminálů.

Platební terminály pro bezhotovostní platby jsou v době koronaviru zejména pro malé obchodníky nezbytným a velmi praktickým nástrojem, který jim může významně pomoct hned po otevření obchodů,“ vysvětluje náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku a podnikání Silvana Jirotková.

Děkuji všem partnerům, kteří i v této velmi ekonomicky složité době chtějí do projektu investovat a podpořit tak zejména živnostníky a malé firmy. Současně podpoří i malé obce, ty budou moct nově nabídnout platbu kartou přímo na obecním úřadě. Je také důležité, že se do projektu zapojili noví partneři, zájemci si tak mohou vybrat z širší nabídky,“ dodává ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání MPO Pavel Vinkler, který vede s projektem související pracovní skupinu.

Nejvíc terminálů zdarma (26 %) díky projektu nyní využívají gastronomické provozy (restaurace, kavárny). Pětina žadatelů o terminál podniká ve službách, jako jsou kosmetické salóny (12 %), fitness centra, autoservisy a opravny. Na pomyslné čtvrté příčce se umístily specializované prodejny (16 %) a na páté pak majitelé ochodů s potravinami včetně pekáren a stánkového prodeje (14 %).

Podle dat společnosti Mastercard se během koronakrize využívání bezhotovostních plateb zvýšilo o 45 %. Vzrostly také e-commerce obraty, a to o 29 %. Bezhotovostní platby u on-line nákupů nyní volí drtivá většina lidí, pouze 14 % využívá dobírku a platby v hotovosti. Proto projekt Česko platí kartou znamená nejen terminál, ale také on-line platební bránu, která je pro e-shopy v současné době nepostradatelným nástrojem.

Na programu Česko platí kartou spolupracují karetní společnosti Mastercard a Visa, poskytovatelé terminálů ČSOB, FiskalPro, KB SmartPay a Dotypay (předchozí SoliteaPay). Nově do programu vstoupili i další poskytovatelé terminálů a on-line platebních bran Global Payments, Revo a Moneta Platební Služby. Kromě Ministerstva průmyslu a obchodu ho podporují také Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Svaz obchodu a cestovního ruchu, Svaz průmyslu a dopravy, Asociace českého tradičního obchodu, Svaz měst a obcí a Sdružení místních samospráv.

/zr/

K foto: Od roku 2019 platební terminály pro bezhotovostní platby kartou slouží i v podatelně městského úřadu a v městském informačním centru v České Kamenici

Foto: archiv města*

Nepoctiví zprostředkovatelé na trhu s elektřinou a plynem, tzv. energetičtí šmejdi, ve stále větší míře zneužívají energetické aukce. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) zmapoval jejich nejčastější triky a praktiky. Snaží se tak apelovat na poslance, aby 26. ledna schválili novelu energetického zákona alespoň v prvním čtení.

„Energošmejdi se dnes cítí beztrestní. Neplatí na ně ani hrozba sankcí od České obchodní inspekce. Dobře si spočítali, že se jim jejich řádění vyplatí a zahojí se na nás spotřebitelích. Dokud nedostanou regulační orgány dostatečně účinné páky, například v podobě povinné registrace zprostředkovatelů, které obsahuje novela energetického zákona, energošmejdů se zcela nezbavíme. Žádáme poslance, aby legislativní proces neprotahovali, protože energošmejdi dokáží zneužít úplně vše, včetně koronavirové krize. Z hlediska platnosti novely už včera bylo pozdě,“ konstatoval Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „S oběťmi energošmejdů se poctiví dodavatelé elektřiny a plynu setkávají každý den. Stále častěji se stává, že spotřebitelé ani netuší, co ve skutečnosti podepisují. Buď si nejsou vůbec vědomi, že se přihlašují do aukce, nebo na ně čeká řada háčků,“ přiblížil T. Prouza.  

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR dal dohromady čtyři kategorie nejběžnějších nekalých praktik energetických šmejdů.

Čtyři kategorie praktik šmejdů:

  1. Falešné představení se za účelem dostat se k zákazníkovi
    • Vydávají se za zástupce externího úřadu – Energetický regulační úřad, Česká obchodní inspekce, Česká pošta …
    • Vystupují jménem spotřebitelova stávajícího dodavatele – nabízejí kontrolu faktur, smluv, měřidel. Případně se zákazníků ptají, zda jim už přišla nová smlouva a v případě záporné odpovědi jim dají podepsat smlouvu u jiného dodavatele.
  2. Ošizení
    • Váš současný dodavatel končí/zkrachoval, budete bez dodávek
    • Máte dva dodavatele, musíme vybrat jednoho – s nejnižší cenou
    • Vybereme Vám nejlepší cenu – ale v obchodních podmínkách uvádějí, že cena bude levnější jen oproti standardnímu ceníku dominantního dodavatele (Česká srovnávací)
    • Podepište mi, že jsem vás navštívil nebo že jsem vám předal roušku, ale k podpisu dají novou smlouvu a plnou moc
  3. Amorálnost
    • Oslovování starých/zmatených, nesvéprávných, osob bez vztahu k odběrnému místu
    • Přestože zákazník sdělí, že už podepsal smlouvu někomu jinému, a prodejce si je vědom toho, že zákazník dostane pokutu, stejně ho přesvědčí k podpisu další smlouvy
  4. Zneužití právních kliček
    • Přeprodeje aukčních smluv mezi dalšími aukcemi
    • Kromě přihlášek k aukci se nově zřizují i příkazní smlouvy
    • Změna ceny při prolongaci – podání výpovědi z důvodu změny ceny
    • Obchodní podmínky, ze kterých je možné se jen velmi obtížné vyvázat pod hrozbou velmi vysokých pokut

 „Abychom na chování nepoctivých zprostředkovatelů upozornili, spustili jsme loni na podzim informační web nazvaný Šmejdům zmar,“ uzavřel T. Prouza. Kromě příběhů konkrétních podvedených spotřebitelů, mají zákonodárci i veřejnost možnost se na adrese http://smejdumzmar.cz přehledným způsobem seznámit s přínosy novely energetického zákona v boji s nepoctivými zprostředkovateli na trhu s elektřinou a plynem.*

/zr/

Ve druhém čtvrtletí tohoto roku do Prahy podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) přijelo pouhých 138 187 hostů. Jde o více než 93% pokles oproti stejnému období roku 2019. Jasně se tak projevil dopad pandemie viru covid-19.

Aktuální data Českého statistického úřadu bohužel potvrzují ty nejpesimističtější scénáře dopadu koronavirové krize na cestovní ruch v Praze. Opatření na podporu turismu, která jsme za hlavní město podnikli, jsou ale v rámci možností úspěšná a daří se jimi motivovat k návštěvě Prahy tuzemské turisty. Ti tak alespoň z části tlumí tento drastický propad," říká radní hl. m. Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.

Jak ukazují data ČSÚ, zkrátila se za toto období délka přenocování o 0,4 noci oproti údajům z minulého roku. Turisté strávili v Praze průměrně 1,9 noci.

Co se týká národnostního složení zahraničních návštěvníků, podle předpokladů Prahu navštívili nejvíce lidé ze sousedních států. Dlouhodobě do pražské metropole míří nejvíce lidé z Německa. Tento trend pokračuje i v rámci post koronavirových opatření. Domácích hostů do hlavního města zamířilo 92 457, jejich počet se tak snížil o 70,6 % oproti roku 2019.

S cílem zmírnit dopady koronaviru a restartovat cestovní ruch v Praze spustilo hlavní město Praha společně s Prague City Tourism v polovině června kampaň V Praze jako doma. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza například odhaduje, že díky této kampani bude propad celého sektoru menší zhruba o čtvrtinu.

V neposlední řadě zástupci Prague City Tourism zmiňují fakt, že nyní cestovní ruch cílí zejména na domácí a přeshraniční turisty. Návštěvníky ze Spojených států amerických a asijských států, jako je Čína nebo Jižní Korea, očekávají nejdříve v příštím roce.*

/zr/

K foto:

Do kampaně V Praze jako doma se zapojilo i Muzeum Karla Zemana, které láká domácí i zahraniční návštěvníky české metropole, stejně jako její obyvatele do kouzelného světa filmové fantazie jednoho z nejznámějších filmových režisérů 20. století.

Obrázek: archiv muzea

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down