Otevřeno každý pracovní den, možnost on-line objednání, důraz na transparentnost nebo na společenskou odpovědnost. Takové služby nabízí Magistrát města Prostějova, který byl letos Ministerstvem vnitra vyhodnocen jako nejlepší městský úřad Česka v soutěži Přívětivý úřad.

Magistrát města Prostějova má jednu z nejdelších otevíracích dob mezi srovnatelnými úřady. Na agendy, jako jsou vyřízení občanského průkazu, cestovního pasu nebo řidičského průkazu, nabízí možnost on-line objednání na konkrétní termín, čímž zkracují dobu vyřízení a odbourávají čekání. Všechny zásadní informace o svých požadavcích se klienti dozvědí přímo z webových stránek, na kterých lze najít také celou řadu návodů, rad nebo materiálů z jednání zastupitelstva. Ministerstvo vnitra ocenilo Prostějov právě kvůli komplexitě nabízených služeb.

Na dalších příčkách se umístila města Kolín a Litoměřice. Město Kolín dlouhodobě zavádí technologie vedoucí k SMART City. Vedle mobilní aplikace úřadu nebo systému chytrého parkování také pracují na elektronizaci a automatizaci interních procesů úřadu nebo na odpovědném energetickém managementu veřejných budov.

Loňský vítěz, město Litoměřice, se v soutěži umístil na třetí příčce. Vedle svého kvalitního standardu služeb letos upoutal také pobočkou matriky přímo v nemocnici nebo nově zpracovaným jednotným vizuálním stylem města.

Soutěž Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností pořádalo Ministerstvo vnitra již popáté. Letošní ročník byl přerušen pandemií nového typu koronaviru. Ačkoliv se tedy průzkum mezi obcemi konal již v únoru letošního roku, k vyhlášení vítězů mělo dojít v rámci konference Moderní veřejná správa, ta byla ovšem kvůli epidemickým opatřením zrušena.

Vítězové v jednotlivých krajích obdrží distanční formou tradiční samolepku stvrzující přívětivost, kterou si úřady vylepují na vchodové dveře, a také diplomy. Pro první tři úřady jsou připraveny trofeje.

Přívětivý úřad je soutěží, kterou Ministerstvo vnitra propaguje moderní a kvalitní služby městských úřadů. Letos se jí účastnilo 142 úřadů obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vyplnily on-line dotazník. Tím ministerstvo sleduje stav služeb v elektronizaci, komunikaci, transparentnosti, participaci, klientském servisu nebo společenské odpovědnosti.

K soutěži je vydávána také sbírka dobré praxe nadstandardních služeb úřadů, viz: Sbírka dobré praxe 2020.

CELOREPUBLIKOVÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

Prostějov,

Kolín,

Litoměřice.

KRAJSKÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽE PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD OBCE III. TYPU 2020

* Jihočeský kraj:

České Budějovice,

Český Krumlov,

Tábor.

* Jihomoravský kraj:

Brno,

Kyjov,

Hustopeče.

* Karlovarský kraj:

Cheb,

Karlovy Vary,

Ostrov.

* Kraj Vysočina:

Žďár nad Sázavou,

Moravské Budějovice,

Třebíč.

* Královéhradecký kraj:

Jičín,

Trutnov,

Nový Bydžov.

* Liberecký kraj:

Liberec,

Jablonec nad Nisou,

Turnov.

* Moravskoslezský kraj:

Ostrava,

Opava,

Karviná.

* Olomoucký kraj:

Prostějov,

Šumperk,

Přerov.

* Pardubický kraj:

Lanškroun,

Chrudim,

Moravská Třebová.

* Plzeňský kraj:

Plzeň,

Přeštice,

Rokycany.

* Středočeský kraj:

Kolín,

Slaný,

Kladno.

* Ústecký kraj:

Litoměřice,

Most,

Děčín.

* Zlínský kraj:

Valašské Klobouky,

Otrokovice,

Vsetín.

* Praha:

MČ Praha 13,

MČ Praha 2,

MČ Praha 7.

Další informace na: Přívětivý úřad obcí III. typu 2020.

/zr/

Ilustrační foto:

Prostějovský magistrát

Foto: archiv statutárního města Prostějova

 

Územní samosprávy uklidňují situaci, předávají občanům důležité informace o nových nařízeních vlády, organizují dobrovolníky a pomáhají seniorům.

Vzhledem k současnému nouzovému stavu a omezení pohybu obyvatelstva je role starostů a místních zastupitelstev nenahraditelná. Jsou to právě oni, kteří informují občany o nových nařízeních státu a zároveň mohou v rámci svého města a obce pomoci.

Při této nečekané krizové události se osvědčila komunikace přes platformu Mobilní Rozhlas, českého lídra v oblasti chytré obecní komunikace. Pomocí této platformy mohou občany informovat pomocí informačních SMS, e-mailů či push notifikací v rámci aplikace Mobilní Rozhlas / Zlepšeme Česko.

Dobrým příkladem jsou například kroky radnice v Mnichově Hradišti, která o víkendu pomocí Mobilního Rozhlasu dokázala zařídit potřebným stovky roušek od aktivních obyvatel, a navíc ještě pomáhá seniorům s nákupy, které si mohou telefonicky objednat. O obou novinkách radnice informovala právě přes Mobilní Rozhlas.

K podobným krokům se po vyhlášení omezení pohybu uchylují desítky samospráv včetně města Třebíč či Libčice nad Vltavou, kde pomocí Mobilního Rozhlasu informují seniory o možnostech objednání nákupu a důležitých léků, bez kterých se staří lidé mnohdy neobejdou.

Obec Kuřimská Nová Ves na Brněnsku například svým občanům zajišťuje rozvoz obědů, které si mohou telefonicky objednat telefonicky pomocí radnice. Brandýs nad Labem/Stará Boleslav zase například organizuje dobrovolníky, kteří pomáhají s organizací pomoci pro potřebné. Městská část Praha 3 zase organizuje roznos informačních letáků pro občany, kteří nemají přístup k internetu a nemají potřebné informace o současném vývoji.

Platforma Mobilní Rozhlas v současné době nabízí všem českým obcím a městům svou licenci pro účely krizové komunikace zdarma. Cílem je nabídnout samosprávám nejmodernější způsob, jak občanům předat efektivním způsobem praktické informace a zamezit šíření dezinformací a tzv. fake news.

Jsme nadšeni z odezvy místních samospráv po celé republice. Starostové předávají občanům důležité informace, jak se v dané situaci zachovat. Potěšila nás pak především všudypřítomná solidarita všech zapojených samospráv, které pomáhají například seniorům, kteří jsou nejohroženější skupinou. Na základě našich zkušeností můžeme tvrdit, že se o ně samosprávy svědomitě postarají,“ uvedl Ondřej Švrček, zakladatel platformy Mobilní Rozhlas.*

/zr/

 

 

 

 

 

 

Setkání s novinářkou, publicistkou, moderátorkou a bavičkou Zuzanou Bubílkovou a zpěvákem, hercem, hudebníkem a skladatelem Jiřím Helekalem proběhlo v pondělí 24. září v prostorách Domu seniorů v Třebíči. Na jeho obyvatele čekala více než hodina zábavy v podobě zábavné show pro seniory - humorného povídání, vzpomínek, příhod v podání Zuzany Bubílkové a oblíbených písní z 60. až 80. let, které si spolu s Jiřím Helekalem mohli senioři zazpívat. Společnost VERA, která je organizátorem této akce v rámci projektu Udělejte, co lidé ocení (běží již třetím rokem) darovala Domovu seniorů ještě krmivo a stelivo pro tamní domácí zvířecí miláčky, která v domově mají: andulky, papoušky, korely, morčata, činčilu a králíky.  

Seniory v domově přišli pozdravit společně s umělci Zuzanou Bubílkovou a Jiřím Helekalem také starosta města Třebíč Pavel Janota a Aneta Blümlová ze společnosti VERA. O vystoupení byl mezi klienty domova viditelně značný zájem, podle jejich reakcí lze soudit, že je akce potěšila. Zájem byl také o fotografie Zuzany Bubílkové, které na místě podepsala. Přálo i počasí, které celou akci zarámovalo sluncem

Krajské zařízení Domov pro seniory v Třebíči má asi 120 klientů, jejichž průměrný věk se pohybuje okolo 83 let. O klienty se stará celkem 60 zaměstnanců. Domov pod vedením ředitelky Mgr. Zuzany Maláskové prospívá a je dobrým příkladem toho, jak poskytovat péči lidem, kteří se ocitli v tíživé situaci a nemohou se sami o sebe postarat.

Cílem tohoto projektu je přinášet radost - dětem a seniorům a dalším znevýhodněným skupinám, které pobývají v domovech a dalších zařízeních. Mediálním partnerem projektu Udělejte, co lidé ocení! je i letos vydavatelství Profi Press s. r. o., v jehož portfoliu je rovněž odborný měsíčník Moderní obec.*

Více se o projektu i možnosti využít jej pro svou obec či město si přečtěte na: https://www.vera.cz/pomahame.

/ev/

 

/ev/

 

Zatímco krajská města využívají sociální síť Facebook všechna, z celkem 55 okresních měst si jich pět dopsud nezřídilo oficiální facebookový profil. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který během prvních čtyř měšsíců letošního roku uskutečnil Institut veřejné správy na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity ve spolupráci s PR Akademií.

Průzkum, který pod názvem Jak se daří obcím využívat Facebook pro komunikaci s veřejností mapoval aktivitu okresních a krajských měst na největší sociální síti, ukázal, že průměrný počet fanoušků facebookových stránek měst v přepočtu na obyvatele činí 0,13. Číslo vyjadřuje podíl počtu fanoušků facebookové stránky a počtu obyvatel města. S velkým odstupem vede v této kategorii město Znojmo, které má 0,72 fanoušků na jednoho obyvatele. Následují Karlovy Vary (0,49), Nový Jičín (0,4), Český Krumlov (0,39) a Třebíč (0,34).

Ukázalo se, že města umějí být na sociálních sítích různě aktivní, ale také různě produktivní z hlediska života a komunikace na svých profilech. Čím aktivnější jsou z hlediska vlastního obsahu a jeho podoby, tím aktivnější je i jejich publikum. Nelze však jednoduše aplikovat přístup ‚čím více textů, tím více aktivity a nových fanoušků‘,“ okomentoval zjištěné skutečnosti Filip Hrůza, ředitel Institutu veřejné správy Ekonomicko správní fakulty Masarykovy univerzity.

Dalším z ukazatelů, na něž se průzkum zaměřil, byl počet reakcí na jednotlivé příspěvky. Během sledovaného období nejvíce zabodovala Praha, která získala průměrně 185 reakcí na každý publikovaný příspěvek. Další v pořadí jsou Karlovy Vary (143), Znojmo (134), Ostrava (95) a Opava (85). Průměrný počet reakcí na jeden facebookový post byl 35.

Realizovaný průzkum ověřil, že měřítkem úspěchu komunikace na sociálních sítích není pouze počet fanoušků, ale zejména dlouhodobá práce s atraktivním obsahem. Potvrzuje to například Znojmo, které vede v počtu fanoušků na obyvatele, zároveň je ale též v popředí míry interakce u publikovaných příspěvků,“ uvedl Roman Kučera, jenž vede vzdělávací centrum PR Akademie. „Upřímně mě překvapilo, že některé radnice stále nevyužívají ke komunikaci s veřejností sociální sítě. Zvláště pak v době, kdy svůj oficiální FB profil mají ve stejném městě například hasiči nebo lokální sdružení,“ dodal.*

/zr/

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down