Česká komora architektů (ČKA) upozorňuje v souvislosti s nadcházejícími říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny na význam kvalitního prostředí pro život a význam udržitelného rozvoje. Přináší proto zásadní témata důležitá pro zodpovědnou správu státu s výzvou volebním uskupením zahrnout je do svých volebních programů a následně do programových dokumentů nové vlády ČR.

První oblastí je Politika architektury a stavební kultury jako základní koncepční materiál v péči o prostředí. Další pak nový Stavební zákon, jehož způsob přípravy i schválení bohužel nebyl optimální, a tak zatímco některé návrhy, jako zjednodušení a zpřehlednění způsobu projednávání stavebních záměrů, jsou přínosem, jiné, bohužel, zůstaly daleko za potřebami.

Zákon o zadávání veřejných zakázek zakazuje u veřejných zakázek výběr pouze podle jednoho kritéria, a to nejnižší ceny; přesto i nadále přetrvává neblahá praxe, kdy výrazně převažujícím a u zakázek malého rozsahu jediným kritériem při výběru zhotovitele je stále nejnižší cena. Tento postup je neslučitelný se zodpovědnou péčí hospodáře a poškozuje ve výsledku spotřebitele, tedy jak veřejného zadavatele, tak nás všechny.

Tématem doporučeným ČKA je rovněž zřízení Kanceláře plánování a rozvoje ČR zaštiťující zodpovědnou správu území a majetku státu po vzoru městských architektů. Jako velice důležité spatřuje ČKA stanovit témata pro předsednictví EU - a zahrnout do nich péči o člověkem vytvořené prostředí. Udržitelný rozvoj a zachování příjemného prostředí i budoucím generacím je pak naléhavým tématem současnosti. Podle ČKA je dále klíčové, aby státní správa pomáhala komunikaci mezi samosprávami a předávání zkušeností, s to za pomoci příkladů dobré praxe.

V neposlední řadě ČKA vyzdvihuje nutnost smysluplného investování pro budoucnost (nejen) z dotačních programů. Dotační programy se nesmí orientovat na pouhou snahu utratit co nejvíce finančních prostředků.

ČKA proto připravila dokument Teze ČKA ke sněmovním volbám 2021, který tato témata rozebírá podrobněji. Najdete jej na www.cka.cz.

*

/zr/

 

Mezinárodní konference obecních policií je ojedinělé a největší mezinárodní setkání obecních a městských policií ve střední Evropě a jejím dlouholetým mottem je „Jsme v první linii…“. Letos byla tato akce naplánována na březen – a jako vždy opět do Olomouce, ale kvůli pandemii koronaviru musela být odložena. „Jakmile to však bude možné, tak naše setkání zorganizujeme,“ vzkazuje společnost FT Technologies a. s., která je každoročně hlavním organizátorem této prestižní konference.

Konference je primárně je určena zástupcům obecních a městských policií, nechybějí na ní ani reprezentanti státní správy a územních samospráv, Integrovaného záchranného systému a bezpečnostních sborů, partnerských organizací, a v neposlední řadě ani akademické sféry. Každoročně se jí účastní okolo 200 účastníků.

Jde o ojedinělou platformu pro osobní setkávání a výměnu zkušeností, přičemž program je rozdělen na čtyři odborné panely – bezpečný prostor, technologie, prevence a edukace, legislativa. Součástí akce je vždy také bohatý doprovodný program.

Hlavním organizátorem je společnost FT Technologies a. s., která je považována za lídra trhu v oblasti informačních technologií pro obecní a městské policie. Ta je partnerem více než 150 měst a obcí v České republice, na Slovensku a v Polsku. Mezinárodní setkání zástupců obecních a městských policií začala pořádat před lety na základě jejich podnětu.

Již VI. Mezinárodní konference obecních policií, která se letos měla konat ve dnech 24.–26. 3. 2021, se nicméně s ohledem na současný vývoj pandemie covid-19 v tomto termínu neuskuteční. Jak uvedl Daniel Bednařík, předseda představenstva FT Technologies a. s., z pozice technologického lídra by tato společnost určitě dokázala uspořádat „neosobní“ konferenci v kyberprostoru, ale nechce tak učinit, protože nehodlá porušit tradici ojedinělé platformy osobního setkávání a výměny zkušeností s nezaměnitelnou atmosférou. Proto se po dohodě se svým partnerem, Právnickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci, rozhodla přesunout konferenci na neurčito, avšak s příslibem zorganizovat ji, jakmile to bude možné.

Věřte, že tomuto rozhodnutí předcházela řada diskusí a že tento verdikt nás nikterak netěší. Vnímáme však realitu spočívající v prioritách zvládnutí této pandemie a zejména podstatnou úlohu vás, samospráv a obecních a městských policií, o určité formě únavy a potřeby následné regenerace zainteresovaných nemluvě. Svoji roli pak má i značná nejistota při přípravě samotného setkání,“ vysvětlil Daniel Bednařík. A uzavřel: „Vážení přátelé, jste to vy, kdo vytváří tu neodmyslitelnou atmosféru na konferenci, o to více nás mrzí, pokud naše rozhodnutí u Vás možná vyvolalo určitý smutek. Neztrácejme však naději a věřme, že jakmile to bude možné, tak naše setkání zorganizujeme. Považujeme to za náš závazek vůči vám všem.“*

Celé sdělení Daniela Bednaříka je publikováno na stránce www.fttech.org/konference2021, kde naleznete i odkazy na předchozí ročníky konference. Doporučujeme také sledovat profil společnosti: www.facebook.com/FTTechnologiesOlomouc.

/zr/

Ilustrační foto: FB profil FT Technologies a. s.

Sérii webinářů, které mají za cíl inspirovat územní samosprávy a státní správu k inovativnímu myšlení a projektům, připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spolu s Ministerstvem vnitra (MV). První webinář se uskuteční už v úterý 29. září.

V souladu s Inovační strategií ČR chceme posunout naši zemi mezi přední technologicky orientované světové ekonomiky,“ uvedl k chystaným webinářům vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodal: „Bez inovací to nepůjde, proto pořádáme webináře, na kterých chceme veřejné správě ukázat, proč a jak se vydat právě touto cestou.“

První webinář na téma automatizace a robotizace procesů se uskuteční již v úterý 29. září od 13 hodin přes Microsoft Teams. Účast přislíbili vedoucí oddělení Českého institutu  informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze Petr Kadera, ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza, ředitel společnosti Techstra Lukáš Řeha či Filip Adámek z Inovační kanceláře ICT České pošty.

Na akci se bude možné bez registrace připojit na adrese https://aka.ms/InovacniWebinar_I

Další webináře budou následovat každý měsíc, a to až do 16. února 2021. Zaznějí na nich nejzajímavější inovativní témata. „V posledních měsících se mimo jiné i v reakci na pandemii nového typu koronaviru ukázalo, jak důležité je ve veřejné správě umět pružně reagovat na nenadálé situace. K tomu může pomoci správně nastavený inovační management, stejně jako nové technologie. Věřím, že webináře zaměřené na inovace budou zejména pro samosprávy velmi přínosné,“ připomněl ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra David Sláma.

Témata jako automatizace procesů nebo inovační management jsou pro dnešní dobu doslova klíčová,“ konstatoval koordinátor Inovační strategie ČR Robin Čumpelík s tím, že „jedním z cílů Inovační strategie je podpora kreativity, nových způsobů myšlení a podnikání, ale hlavně zavádění nových principů spolupráce napříč státním aparátem a průmyslovými obory. Přispět k tomu chceme právě i skrze webináře".*

/zr/

 

 

Vyhlášení vítězného tandemu obec – architekt, jemuž připadne ocenění Architekt obci udělované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, Svazem měst a obcí ČR a časopisem Moderní obec, je už tradiční součástí závěrečného slavnostního ceremoniálu soutěže Architekt roku. Organizátorem soutěže Architekt obci je společnost ABF, a. s., a letos poprvé bude toto ocenění uděleno i ve spolupráci s Českou komorou architektů a Asociací pro urbanismus a územní plánování ČR.

„Cílem soutěže je ocenění tandemu architekt - obec a vyzdvihnutí jejich rolí při procesu výstavby. Jasně se nám ukazuje, že spolupráce architekta nebo architektonického studia a samospráva obce přináší mnoho pozitivního jak pro spolupracující samotné, tak pro obec a její občany,“ vysvětluje Josef Morkus z Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

„Chtěli bychom podporovat přístup samosprávy, která nepřemýšlí pouze v horizontu svého volebního období, ale dívá se do budoucna a sleduje dlouhodobý rozvoj obce. Opět se potvrzuje jedno - je nutné plánovat, mít strategii, pracovat na ní a postupně ji realizovat,“ říká František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR. Obrovským přínosem je doplňování týmů o krajinářské architekty, kteří vnášejí do rozvoje měst a obcí nový názor. Je třeba oceňovat především schopnost dlouhodobé a systematické spolupráce mezi odborníky a obcí,dodává Alena Klimtová ze Svazu měst a obcí ČR.

Odborná porota soutěže Architekt obci 2020 pracovala ve složení: Radka Vladyková - Svaz měst a obcí ČR, Josef Morkus - Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Petr Velička - Česká komora architektů, Petr Durdík - Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR, Milan Košař - držitel ocenění Architekt obci 2019, Ivan Ryšavý - časopis Moderní obec, a Regina Loukotová - zástupce ABF, a. s.

Porota diskutovala potenciál kvalitního architektonického rozvoje jednotlivých sídel a vybrala pět finalistů soutěže a vítěze, který bude představen na slavnostním vyhlášení výsledků soutěže Architekt obci 2020  letošního 8. září v CAMP v Praze.

FINALISTÉ – ARCHITEKT OBCI 2020

Přístup obce ukazuje, jak se dá uceleně pracovat s veřejným prostorem, přestože velikost a zajisté i rozpočet obce by mohl velmi jednoduše generovat zájem o jiné priority rozvoje. Forma provedené krajinářské stavby návsi je sice na tenké hranici mezi designem, který si můžeme dovolit jen díky dotacím, a konceptuální tvorbou navazující na tradiční podobu návesního prostoru, ale správné pochopení možností, které nám dává vegetace, společný veřejný prostor, měnící se vodní režim v krajině i sídlech a spolupráce s profesionálním přístupem krajinářského architekta k tématu, je výzvou, jež vedení obce pochopilo. Obec se tak odlišila od stovky pseudoromantických zelených, nebo naopak instantních technických, špatných a „drahých“ řešení v soudobé tváři venkova. Spolupráce obcí v otázkách investic a v následné údržbě veřejných prostranství s krajinářskými architekty je do budoucna nevyhnutelná a dobré příklady, jakými Bratčice jistě jsou, to jen potvrzují.

Porota ocenila zejména dlouholetou spolupráci radnice s architektem Alešem Burianem z brněnské Architektonické kanceláře Burian – Křivinka. Od roku 2006 se díky této nepřetržité spolupráci ve městě uskutečnilo několik významných projektů revitalizace a přestavby historického jádra, aniž by došlo ke kolizi se statutem městské památkové zóny. K těmto pracím patří zejména dobíhající rekonstrukce Staré radnice či loni dokončená přestavba Smetanova náměstí, která navázala na předchozí revitalizaci hlavního historického Havlíčkova náměstí a přilehlých ulic. Architekt Aleš Burian jako autor uvedených děl významně přispěl i k tomu, že veřejnost přes některé počáteční obavy přijala složité úpravy historického jádra města za své. Porota soutěže konstatovala, že příklad Havlíčkova Brodu naznačuje, jak může dlouhodobě fungovat koncepční spolupráce externího architekta s městem při jeho rozvoji a správě.

Sílu dlouhodobé spolupráce obce a architektonického týmu porota spatřovala v důrazu na krajinné prvky v obci, v péči o ně, a především v jejich pojímání jako katalyzátorů pestrého veřejného života. Nezůstává ale jenom u nich, spolupráce se týká i rekonstrukce prodejny potravin na Obecní dům, opravy kulturního domu z 80. let i nově vybudované autobusové zastávky. Jde o kvalitní architektonické i krajinné intervence a o úspěšnou souhru vedení velmi malé obce a zkušeného architektonického týmu.

Porota pozitivně hodnotila dlouhodobou a soustavnou spolupráci obce s architektem, místním rodákem, který se podílel na přípravě urbanistického rozvoje obce a pak i na jednotlivých realizacích, včetně jejich budování. Jedná se o úpravu veřejných prostranství a také o rekonstrukce staveb občanského vybavení. Při jednotlivých úpravách je patrná snaha o zachování genia loci obce a potvrzení jeho charakteru. Důležitým aspektem je i spolupráce s veřejností, která je zapojena do přípravy jednotlivých regeneračních zásahů v obci a zároveň je vedena i k obecní spolkové činnosti. Přínos architekta pro rozvoj obce je nesporný.

Porota ocenila zejména dlouho trvající spolupráci architekta a samosprávy, jejímž výsledkem je rekonstrukce náměstí, parku a úpravy několika staveb, včetně obnovy a dostavby gotického hradu či přestavby kina na multifunkční kulturní centrum. Přestože Soběslav není velkým městem, může se chlubit cennými veřejnými prostory a hodnotnými stavbami. Město ve spolupráci s architektem o ně cílevědomě a koncepčně pečuje a jejich hodnoty vyzdvihuje a rozvíjí. V úvahu při tom bere i vliv úprav na mikroklima, provozní náročnost a co nejsnazší údržbu. Nezapomíná ani na zapojení veřejnosti, která projekty spoluvytváří. Nemalou roli v úspěšné spolupráci jistě hraje fakt, že pan architekt je soběslavským rodákem. Oceněný tandem již připravuje další projekt u kostela sv. Víta.

SLAVNOSTNÍ VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ UŽ 8. ZÁŘÍ V PRAZE

Slavnostní ceremoniál s předáním cen laureátům ocenění Architekt roku 2020 a Architekt obci 2020 se uskuteční 8. září 2020 od 18 hodin v prostorách Centra architektury a městského plánování (CAMP, IPR Praha, Vyšehradská 51, Praha 2).

/zr/

 

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) dlouhodobě podporuje z národního programu EFEKT energeticky úsporné projekty a také rekonstrukci systémů veřejného osvětlení. V programu budou pro rok 2021 platit některé novinky. Zájemci budou moci podávat žádosti o dotace v prvních dvou výzvách již od 1. září 2020.

Program EFEKT se zaměřuje prioritně na neinvestiční dotace, které motivují k přípravě kvalitního energeticky úsporného projektu. Samospráva a podnikatelé, ale i vlastníci rodinných a bytových domů mohou využít hned několik forem podpory,“ vysvětluje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Znění programu EFEKT pro rok 2021 je k dispozici na stránkách www.mpo-efekt.cz<http://www.mpo-efekt.cz/>. Pro program je ze státního rozpočtu uvolňováno ročně 150 mil. Kč. Na konci července byly vyhlášeny pro rok 2021 rovněž první dvě výzvy k podávání žádostí o dotace.

Hlásit se tak mohou zájemci o poskytování poradenství v síti Energetických, konzultačních a informačních středisek (EKIS), kterými jsou podnikatelé, případně i města. Lhůta pro podávání žádostí je od 1. září do 30. září 2020. Novinkou je intenzivnější podpora středisek EKIS pro širší poskytování poradenství a možnost pro zástupce EKIS více propagovat úspory energie a dotahovat konzultované projekty, které jsou na začátku, až k realizaci.

Další výzva je zaměřena na města a obce, které mají zájem získat podporu na rekonstrukci veřejného osvětlení. Lhůta pro podávání žádostí je v tomto případě od 1. září do 31. října 2020. V této oblasti není pro následující rok nic nového, ale opět je vyhlášena alokace minimálně v objemu 90 mil. Kč. Tyto prostředky mohou z programu EFEKT využít města a obce, které neleží na území chráněných krajinných oblastí.

Města a obce ležící v CHKO mohou získat dotační prostředky na rekonstrukci veřejného osvětlení z Ministerstva životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí, ze kterého plyne do této oblasti dalších 30 mil. Kč.

Program EFEKT je sice ve srovnání s prostředky z jiných dotačních programů malý, ale svým významem stále nabývá na důležitosti,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku René Neděla a doplňuje: „Podmínky a zaměření programu stále vylepšujeme a přizpůsobujeme potřebám trhu a zájmu jeho uživatelů. Těší nás zájem, který o program EFEKT je, i když již mnoho let máme převis poptávky před finančními možnostmi programu. Budeme se snažit o jeho posílení.“

"Do konce srpna budou vyhlášeny ještě dvě výzvy, ze kterých bude pro rok 2021 dotováno organizování akcí na podporu úspor energie a zpracování různých nástrojů a podkladů pro rozšiřování informací o úsporách energie,“ uvádí ředitel odboru energetické účinnosti a úspor Vladimír Sochor a dodává: „Pro dalších pět aktivit jsou vyhlašovány kontinuální výzvy s možností podávat žádosti o dotace průběžně během roku. Ty budou vyhlášeny v listopadu, aby bylo možné začít podávat žádosti o dotace hned od 1. ledna 2021.“

Jde o podporu na zavedení energetického managementu s výší dotace až 500 tisíc korun, což platí pro veřejný i pro podnikatelský sektor. Kraje, hlavní město Praha a statutární města mohou získat dotaci až 800 tisíc Kč na zpracování územní energetické koncepce nebo na zpracování zprávy o uplatňování územních energetických koncepcí. Kromě toho budou obce, města a dobrovolné svazky obcí moci požádat o dotaci na zpracování místní energetické koncepce, a to ve výši až 400 tisíc Kč v rozdělení podle počtu obyvatel.

Dále je možné získat dotaci až 200 tisíc Kč na ověření, zda jsou objekty ve veřejném sektoru vhodné pro projekt řešený metodou EPC, tedy specifickou formou realizace energeticky úsporných projektů. Dotaci lze získat na zpracování energetického posouzení objektu nebo areálu. Taková studie proveditelnosti by měla vlastníka objektu informovat o všech možných energeticky úsporných opatřeních, která by vedla ke snížení provozních nákladů souvisejících se spotřebou energie, a zjistit jejich optimální kombinaci, která je pro spotřebitele výhodná.

/zr/

Ilustrační foto: archiv Moderní obce*

Snaha o výhodný nákup energií je dnes u většiny územních samospráv či ve státní správě samozřejmostí. Dobře zvládnutou a správně načasovanou zakázkou na elektřinu či plyn se dají ušetřit miliony. Orientovat se však na energetickém trhu, přizpůsobovat se trendům, vystihnout ten správný okamžik nákupu není snadné. Jedna z nejjednodušších variant, která je v ČR hojně využívaná je nákup prostřednictvím komoditní burzy.

Zeptali jsme se Davida Kučery, generálního sekretáře energetické burzy PXE, na jeho zkušenosti s municipálními klienty.

* Jaká je podle vás situace v oblasti nakupování energií ve veřejné správě? V čem spočívá rozdíl mezi zákazníkem z veřejné správy a z firemního prostředí?

Nákup energií subjekty veřejné správy je velmi různorodý.  Jako u každé lidské činnosti hodně záleží na zúčastněných lidech. My máme velké štěstí na klienty, kde naprostá většina jich nám důvěřuje, a i když ne vždy dají na naše doporučení, alespoň se snaží zvážit a pochopit, proč doporučujeme právě specifické řešení pro daný subjekt. Někteří zodpovědní úředníci ve veřejné správě čelí různým politickým omezením a netroufnou si přijít s inovativním řešením, které jim nabízíme.  Myslím, že toto je největší rozdíl oproti zákazníkům z firemního prostředí.

* Lze vysledovat nějaké trendy, změnil se způsob nakupování energie za dobu od začátku liberalizace?

Naše společnost se snaží mezi všemi zákazníky propagovat politiku diverzifikace rizik – to znamená, že doporučujeme při nákupu metodu postupné fixace ceny. Domnívám se, že jsme ve veřejném sektoru největšími průkopníky tohoto trendu, který zároveň považuji za nejvýraznější trend posledních let.

* Dává veřejné správě dostatečný prostor legislativa, tedy zákon o zadávání veřejných zakázek, nebo je v jejich rozhodování příliš svazuje?

Z mého pohledu je legislativa dostatečná.  Řada věcí by šla jistě vylepšit a zjednodušit, ale stávající stav zákonů podle mého názoru nikterak neomezuje rozhodování pro správný nákup energií na trhu, pokud ale víte, jak na to.

* Které výhody má, podle vás, pro města a obce nákup prostřednictvím komoditní burzy?

Komoditní burzy obecně velmi zjednodušují proces nákupu pro všechny zúčastněné.  Toto je důležité zejména pro dodavatele, protože ti dnes často nejsou ochotni investovat čas a úsilí do seznamování se s dokumentací výběrového řízení a do zdlouhavé přípravy nabídky. Na burze je to ‚stojí‘ je pár minut, protože vše je automatizované.  Proto se burzovních aukcí účastní více dodavatelů než v klasických výběrových řízeních a je zde větší pravděpodobnost, že dosažená cena bude pro nakupujícího výhodnější.  V případě PXE ještě klientům poradíme, jak vše správně nastavit.

/jt/

Společnost B.I.D. services pořádá k tomuto tématu seriál webinářů s názvem Nákup energie v organizacích veřejné správy. Zástupci českých měst tam sdílejí své zkušenosti s pořizováním energie. Úvodní webinář je zdarma k dispozici všem registrovaným na: www.bids.cz.

Ilustrační foto: archiv

Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Spolek pro obnovu venkova ČR vyhlásily dnešek, tedy úterý 26. května 2020, černým dnem pro obce a kraje.

Poslanecká sněmovna dnes, v úterý 26. května, rozhodne o dopadech zákona o kompenzačním bonusu na územní samosprávy. Poslanci mohou podpořit návrh Senátu Parlamentu ČR, který požaduje, aby kompenzace byly vypláceny bez dopadu na rozpočty samospráv, anebo potvrdit původní návrh vlády ČR, na jehož základě by kompenzace byly vypláceny ze sdílených daní s výrazným dopadem na rozpočtové určení daní (RUD).
Ve včera vydané společné výzvě Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Spolku pro obnovu venkova ČR se mimo jiné praví: "Opakovaně jsme jako představitelé samospráv deklarovali, že obce, města a kraje jsou solidární se státem v této nelehké době. Samosprávy udělaly a stále dělají dost pro to, abychom tuto výzvu společně zvládli. Podpora ohroženým OSVČ, společníkům malých firem či rodinných firem je správné rozhodnutí. Ovšem dopad zákona o kompenzačním bonusu jen na rozpočty obcí dosáhne až -12 mld. Kč navíc nad očekávaný propad sdílených daní. Jsme přesvědčeni, že tyto kompenzace mají být hrazeny ze státního rozpočtu nástroji mimo dopad na RUD. Vyzýváme vládu ČR, poslance a senátory, aby přijali taková opatření, která navrátí tyto finance zpět do rozpočtů samospráv."

Na podporu této iniciativy proto Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Spolek pro obnovu venkova ČR vyhlásily společný tichý protest samospráv a požádaly obce, města a kraje, aby jej podpořily vyvěšením černé vlajky na obecních / městských / krajských úřadech.

"Dejme za samosprávy společně najevo, že ve snaze udržet investice v našich obcích a krajích jsme zůstali sami. Je naším společným úkolem pomoci rozhýbat regionální ekonomiku, ovšem tak výrazný zásah státu s dopadem na obecní a krajské rozpočty nemohou samosprávy samy zvládnout. Formu protestu záměrně volíme jako tichou, která adekvátně odpovídá současné situaci. O podporu tohoto tichého protestu rovněž žádáme všechny kraje v České republice," uzavírá společná výzva všech tří partnerů.

Výzvu SMO ČR, SMS ČR a SPOV ČR k záchraně investic obcí a krajů podpořili hejtmané: Martin Půta - Liberecký kraj, Martin Netolický - Pardubický kraj, Jiří Čunek - Zlínský kraj, Bohumil Šimek - Jihomoravský kraj, Jiří Štěpán - Královéhradecký kraj, Josef Bernard - Plzeňský kraj, Oldřich Bubeníček - Ústecký kraj a Zdeněk Hřib - pražský primátor.*

/zr/

 

Krajskému soudu v Ostravě byla včera doručena správní žaloba, kterou se městský obvod Ostrava - Mariánské Hory a Hulváky domáhá zrušení závazného stanoviska Ministerstva životního prostředí (MŽP) k záměru CENNZO Ostrava, kterým má být vybudování zařízení k odstraňování nebo využívání nebezpečných odpadů spalováním, fyzikálně chemickou úpravou nebo skládkováním.
Tato žaloba může být velmi významná, protože jejím obsahem je důležitá precedentní otázka, kterou soudy dosud neřešily.

MŽP vydalo souhlasné stanovisko (viz:  https://www.mzp.cz/cz/news_04122019_MZP_vydalo_souhlasne_stanovisko_EIA_CENNZO_Ostrava) a městský obvod se s ním nehodlá smířit, a to už proto, že zařízení by mělo být blízko obytné zóny. Přestože proti stanovisku ministerstva není možný opravný prostředek - a teoreticky tedy ani správní žaloba (nejde totiž o rozhodnutí), městský obvod se o to spolu s advokátkou Mgr. Janou Zwyrtek Hamplovou pokouší ze zcela nového, precedentního důvodu, jímž chce zrušit zejména závaznost podobných stanovisek.  Nežádá proto soud, aby posuzoval odborný obsah stanoviska, ale chce, aby stanovisko bylo zrušeno pro svou závaznost.

V žalobě se konkrétně uvádí: 

"Základní právní větou, které chceme od krajského soudu dosáhnout, je to, aby stanovisko bylo zrušeno z toho důvodu, že je vydáno jako závazné, a tím výrazně omezuje až odnímá rozhodujícímu správnímu orgánu možnost volného správního uvážení v mezích zákona."

Tím, že je zde závazné stanovisko MŽP, orgán, který má vydávat územní rozhodnutí, je de facto už vydat musí - aniž by mohl věc sám posoudit. Tím se mu odpírá možnost věc skutečně rozhodnout podle svého vlastního úsudku.

V žalobě se mj. rovněž praví:

"Současně se domníváme, že by soud měl vyslovit, že buď musí mít jednotka územní samosprávy a účastníci řízení právo řádného opravného prostředku proti závaznému stanovisku, nebo stanovisko nesmí být vydáno jako stanovisko závazné, ale naopak jako nezávazné, od kterého se může rozhodující správní orgán v konečném rozhodnutí odchýlit, samozřejmě na základě žádného zdůvodnění."

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová:  "V podstatě žádáme, aby soud stanovisko zrušil pro jeho závaznost a přinutil tím ministerstvo vypustit slovo "závazné" z textu. Důvod je logický - aby se příslušný správní orgán vydávající územní rozhodnutí mohl řídit vlastním úsudkem, nikoliv předem nadiktovaným názorem ministerstva. Tedy ať si MŽP vydá souhlas, ale ten, kdo bude rozhodovat a nese odpovědnost, ať si rozhodne podle své vlastní úvahy. Tak to ostatně předpokládá zákon. Chceme tedy jen to, co se deklaruje."

Mgr. Patrik Hujdus, starosta městské obvodu Ostrava - Mariánské Hory a Hulváky: "Když se nad tím zamyslíte, je to logické. Ten, kdo vydává územní rozhodnutí, může mít desítky stanovisek, ale jen na něm musí být, jak je vyhodnotí. Proto stanoviska nesmí být závazná. Tak jsme si řekli, že budeme první, kdo to bude chtít probít. Krajský soud by pak mohl být tím, kdo nová pravidla určí."

Jde o první žalobu svého druhu v ČR. V případě, že neprojde, bude se městský obvod bránit klasickou právní cestou po vydání rozhodnutí - odvoláním, případně správní žalobou. I v případě, že krajský soud žalobě nevyhoví, chce se městský obvod obrátit na Nejvyšší správní soud v Brně, neboť otázku závaznosti stanovisek považuje za klíčovou.

„Respektujeme právo obcí obracet se s návrhy na posouzení zákonnosti postupu jakéhokoliv správního orgánu na správní soudy, nicméně není pochyb o tom, že jsme při vydání stanoviska postupovali zcela v souladu s evropskou legislativou v oblasti posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Detailní vyjádření případně můžeme poskytnout až po prostudování žaloby,“ sdělil ČTK Martin Charvát z tiskového oddělení MŽP.

K témuž viz: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/419231100031230-udalosti-v-regionech/obsah/741329-zaloba-na-ministerstvo

/tz/

 

K foto:

Radnice ostravského městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky

Foto: wikipedie

 

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down