Úvodní rozhovor aktuálního vydání Moderní obce jsme připravili se starostou města Březová na Sokolovsku Miroslavem Boudou.

Ten je také tváří listopadového čísla časopisu (viz první strana obálky nahoře). Připomeňme, že Miroslav Bouda stál za projektem Multifunkční kaple Březová, který se stal celkovým vítězem letošního ročníku naší celostátní soutěže Komunální projekt roku 2021, viz https://komunalniprojektroku.cz/.

Listopadové vydání Moderní obce však obsahuje rovněž velice dlouhou řadu mnoha dalších podnětných a zajímavých textů. Téma měsíce tentokrát nese název Městský mobiliář, veřejná prostranství a zeleň.

Jako vždy i nyní přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách listopadového čísla našeho časopisu vystupují:

* Miroslav Bouda, starosta města Březová na Sokolovsku: Snů mám plno. Když má člověk nějaký sen, musí o něj usilovat, aby se vyplnil, a musí za svojí ideou dlouhodobě jít. A řešení se najde samo. Máme v majetku nádherný park na Kostelní Bříze. K němu jsme za nemalé peníze odkoupili ruinu bývalého zámku s přilehlými budovami. Mám už studii, jak by se objekt dal využít pro ubytování – nešlo by o standardní ubytování hotelového typu, ale o ubytování jiné, víceúčelové. Když si představím, jak se odbourají stěny, může vzniknout venkovní ubytování, v jiných objektech může být kulturní stánek pro výstavy, koncerty, a jiné akce. Další využití by mohlo být pro školy v přírodě, děti by se tu mohly seznamovat s životem svých předků.

Nebo mám další sen, jak turisticky využít místní kopcovitou krajinu, zejména pro běžkaře nebo pro turisty. Chtěl bych vybudovat jednoduchou dvou sedačkovou lanovku na kopec, kde by si třeba běžkaři mohli zajezdit na tratích, nemuseli by přijet autem a řešit problémy se zaparkováním. Město Březová umí dát k dispozici nápad, svoje pozemky, umí vyřešit i stavební povolení, využití areálu by bylo regionální záležitostí. To je dlouhodobá vize, ale musíme se věnovat i dalším aktuálním plánům.

* Stanislav Polčák, poslanec Evropského parlamentu, do letošního listopadu předseda Sdružení místních samospráv ČR, nyní jeho čestný předseda:¨Náš systém voleb do zastupitelstev obcí pochopitelně vyvolává mezi komunálními politiky zájem. V rámci dotazníkového šetření  SMS ČR odpovědělo přes 700 členů, což je i více než 10 % z počtu všech obcí v ČR. Závěry z dotazníkového šetření vyplývají tyto:

  1. zaznívá silná kritika na přepočítávací formuli, drtivá většina členů SMS ČR se shoduje v tom, že by o zisku mandátu měl rozhodovat prostý počet hlasů pro kandidáta;
  2. 73 % členů SMS ČR podporuje jednoznačně prodloužení volebního období – ideálně na 6 let;
  3. možnost výběru napříč kandidátek (panašování) zachovat;
  4. přímá volba starosty nadále ztrácí na příznivém hodnocení a nemá již většinovou podporu ve sdružení.

* Petr Štěpánek, senátor a starosta obce Petrovice na Příbramsku: Osobně jsem do Senátu kandidoval s několika idejemi, co bych chtěl změnit. Volební zákon je jednou z nich. Změna však musí být citlivá a politicky akceptovatelná. Nemělo smysl dávat návrh změny volebního zákona před letošními volbami do Poslanecké sněmovny, jelikož by se nestihl projednat a spadl by takzvaně pod stůl. Jakmile se ustanoví nová dolní parlamentní komora, návrh předložím a zahájíme vyjednávání s jednotlivými politickými stranami. Bez jejich akceptace by to nemělo smysl. Vše ale záleží na tom, jak rychle se nová sněmovna usadí. Politické strany nyní řeší složení vlády a blíží se i volba prezidenta. Obávám se, že se změna zákona nestihne pro volby do zastupitelstev měst a obcí v roce 2022. Ale nevzdávám to! ...Ano, o možných, zatím pouze dílčích změnách, například úpravou prvního dělitele, jsme uvažovali. Jenže obávám se, že by to mohlo být kontraproduktivní s ohledem na připravovanou komplexnější verzi. Myslím, že příliš časté změny volebního zákona nepřispívají ke stabilitě.

* Věra Kovářová, od 10. 11. 2021 nově zvolená místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, členka předsednictva Sdružení místních samospráv ČR: Problematice obcí a samospráv se věnuji dlouho. Má politická »kariéra« totiž začala v Chýni (okres Praha-západ), kde jsem nejprve byla místostarostkou, poté starostkou obce. A ráda podporuji akce, kde se dává větší prostor pro debaty ohledně této problematiky. Zejména v menších obcích je důležité, aby zastupitelstvo odráželo skutečnou vůli občanů. Takže je na místě se zamyslet nad tím, zda mandát zastupitele by neměli získat ti kandidáti, kteří dostanou skutečně nejvíce hlasů.,, ...K prodloužení volebního období ze čtyř na šest let jsem však spíše skeptická. I když se z pohledu starosty mohou čtyři roky zdát jako krátká doba, pořád mají mít občané kontrolu na zastupitelstvem v krátkém časovém intervalu. Naopak přímá volba starostů (zejména v menších obcích) by dávala smysl.

* Jiří Jirásek, předseda představenstva Národní rozvojové banky: Musím zdůraznit, že Národní rozvojová banka je skutečně akciovou společností, která jako každá jiná podléhá regulaci České národní banky. Ale — což podtrhuji, v našem případě máme odlišné poslání od jiných akciových společností. Náš akcionář, tedy Česká republika, nám uložil, že máme pomáhat sociálnímu a ekonomickému rozvoji země, a nenutí nás, abychom do marží svých produktů promítali ziskovou přirážku, kterou logicky musí stanovat každý komerční subjekt.

Nicméně fungujeme tak, že poskytujeme finanční nástroje, jejichž prostřednictvím se nám vracejí finančním prostředky, které pak znovu investujeme. Takto jsme schopni využívat multiplikačního efektu a tyto peníze používat opakovaně.

Zaměřujeme se tedy na návratné projekty, což je náš základní požadavek, a samozřejmě pracujeme tak, abychom o tyto peníze nepřicházeli – a naopak se nám vracely zpět.

Rád bych však připomněl další nový aspekt v rámci naší nové strategie. Je jím naše poradenská činnost, v jejím rámci našim partnerům – ať už jsou to obce, města nebo kraje, pomáháme s analýzami, zda je výhodnější použít pro jejich zamýšlený projekt finanční nástroje nebo nějaký dotační titul.

Dotační schémata, rozpočtové zdroje i možnosti financování z evropských fondů jsou limitované a nelze předpokládat, že celkový objem těchto finančních prostředků bude stačit na pokrytí potřebných investic obcí, měst a regionů.

Jediná varianta, jak vyřešit určitý nesoulad investičních potřeb a finančních zdrojů je začít využívat ve větší míře soukromé zdroje. Což je samozřejmě z principu složitější, než když připravujete projekt s dotační podporou, byť i u takového projektu musíte dodržet podmínky poskytnuté dotace a nepodcenit přitom ani národní a evropskou legislativu. Nicméně jakmile dotační peníze řádně použijete – velmi zjednodušeně řečeno, příběh končí.

Kdežto budete-li chtít financovat svůj projekt návratně, musíte jej připravit tak, aby dával logiku po celé období jeho splácení.

My vnímáme, že obce, města, regiony začínají uvažovat tímto směrem, byť jde o varianty složitější. Ale v NRB máme ambici v tom našim partnerům pomáhat.

* Jiří Kaucký, předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů: V Deklaraci nezávislosti ze 4. července 1776 se píše: „Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni, že jsou obdařeni svým Stvořitelem určitými nezcizitelnými právy, že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí.“ Pochopíme-li právo na ochranu soukromí a osobních údajů jako – v realitě 21. století – nedílnou součást lidské svobody a „práva na sledování osobního štěstí“, dojdeme k závěru, že jde o stále důležitější svobodu, kterou musíme chránit.  V tomto smyslu je Úřad takříkajíc „na stejné lodi“ se všemi obcemi jakožto správci osobních údajů.

Naším společným zájmem je chránit svobody občanů. Úřad vždy bude pro obce především partnerem, proto bych závěrem chtěl znovu zdůraznit konzultační roli Úřadu a jeho připravenost být nápomocen správcům při nastavování vhodných postupů při ochraně osobních údajů tak, aby ochrana osobních údajů byla skutečně efektivní, tedy aby plnila svůj účel ve vztahu k osobám, o jejichž údaje jde, a zároveň, aby se stala běžnou a „automatickou“ součástí všech procesů obcí jako správců osobních údajů.

* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Je zřejmé, že obsah programu zasedání zastupitelstva obce je někdy vysoce sporné téma, a to jak tehdy, kdy žádá o zařazení bodu opoziční zastupitel, nebo naopak když bod až na zasedání zastupitelstva navrhuje koaliční skupina. A je jedno, zda se to dotýká malé obce, velkého města nebo dokonce kraje. Je proto vhodné vždy používat tzv. zdravý rozum, a myslet na zájmy občanů i zastupitelů – na nepřipravené body se nelze dostatečně připravit, ale naopak bránit rozumnému projednání něčeho důležitého přímo na stůl také není vždy vhodné (například dotační akce) apod.

Co však platí vždy – každý bod musí být dobře připraven, a jeho zařazení by nemělo být viditelně účelové v tom smyslu, aby se o něm někteří zastupitelé – a hlavně občané, včas nedozvěděli.

* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF, a. s.: Charakteristickým rysem hospodaření obcí v první polovině roku 2021 byla obezřetnost či opatrnost daná značnou nejistotou ohledně budoucího vývoje. Vzhledem k tomu, že se dá očekávat růst cen, přetrvávající napětí na trhu práce a jen velmi pomalý ekonomický růst se značnými rozdíly v rámci jednotlivých oborů, budou výsledky koncem roku podobné.

Proti rostoucí inflaci snižující hodnotu peněz uložených na bankovních účtech, na kterých mají obce značnou sumu, bude stát omezená nabídka důvěryhodných dodavatelů a pravděpodobně i odklad rozhodnutí představitelů obcí, do čeho by měli investovat, kam by měly její kapitálové výdaje směřovat.

Navíc je zřejmé, že vyšší inflace povede k růstu úroků, takže úvěry v nejbližší budoucnosti budou dražší než dnes. Přitom ceny stavebních prací a dodávek rostou rychleji než spotřebitelské ceny, jejichž vývoj standardně uváděná inflace odráží.

* Luděk Tesař, ekonom: Sepsal jsem několik paradoxů, na něž jsem v praxi narazil. Tyto paradoxy boří zažitá paradigmata jako domečky z karet.

Růst úroků může zvedat inflaci. Existuje paradigma, že růst úroků zdraží finance, a tím omezí jejich dostupnost – a také přivede lid k šetření a ukládání peněz do bank. ČNB v rámci tohoto zažitého paradigmatu avizovala zvedání úroků jako jeden z bojů proti rostoucí inflaci.

Realita je však taková, že inflaci zvedá především omezená nabídka v opozici k odložené spotřebě. Omezení přijatá vládami nabourala dodavatelské řetězce – a ani ten nejvyšší úrok nevyrobí žádný chybějící čip do aut, ba ani železo pro stavebnictví atp. Naopak vyšší úroky dopadnou na firmy, které skutečně zasáhla pandemická omezení a musely si vzít úvěr. Mnohé firmy také plánují sladit zvýšenou poptávku se svou nabídkou a mohly by využít úvěr, jenže dostupnost peněz bude dražší, což povede k tomu, že taková firma může své záměry odložit. Nadneseně řečeno, může jít řekněme o záměr vybudovat továrnu na čipy. Pokud by firma přesto vybudovala podobný podnik na úvěr, promítne růst úroků do cen svých výrobků.

Paradox celé situace je, že zvýšení sazeb ČNB může inflaci zvednout. Samozřejmě banky vydělají více peněz, hypotéky budou dražší a domácnosti, které na hypotéky vydělávají budou muset požadovat vyšší mzdy. Růst vyšších mezd zase povede u nezadlužené části populace k růstu poptávky, a to povede opět k růstu cen. Jen těžko se zásadně sníží ceny nemovitostí. Inflaci vyvolaly nesmyslné lockdowny, vlády svými podporami na dluh a deficity, například ve zdravotnictví, jsou neudržitelné. Zdůrazňujeme, že ČNB je jedinou centrální bankou, které zvedá úroky – a podle mého názoru tím zhoršuje situaci firem i domácností.

Inflaci ovšem vytvořila omezení učiněná vládami celého světa, nikoliv pouze vládou ČR a rozhodně inflaci nevytvořil nízký úrok v České republice. Českou republiku je těžké najít na geografické mapě a téměř nemožné je vyhledat ji na ekonomické mapě světa. Hrajeme tu v ČR vysokou a drahou hru s neplatným paradigmatem a hodně nízkými kartami.

– Dlužníci šetří a šetřílci tratí. Nejen paradigma říká, že ten, kdo šetří, má za tři, jinak řečeno, že dlužit se nevyplácí a šetřit je lepší. Nejen obce, které mají vysoké zůstatky na účtech, tratí a tratily. Díky růstu cen pak ti, kdo investovali na dluh, vydělali. Největší finanční škody ve veřejné správě u samospráv působilo odkládání investic a šetření. Jen ceny stavebních prací rostly meziročně aktuálně o více než deset procent, úroky za dluhy byly naopak pod 1 % a po zdražení budou nejspíše ještě dlouho pod 3 %. Ten, kdo investoval dříve, byť na dluh, výrazně šetřil veřejné prostředky.

Snaha některých obcí našetřit si na něco je přirovnatelná k situaci, kdy si před deseti roky člověk snažil našetřit na dům, který stál 3 miliony Kč. Takový člověk si měsíčně po dobu deseti let odkládat stranou deset tisíc korun, přičemž si s vypětím všech sil uspořil 1,2 mil. Kč. Ten samý dům za tu dobu ovšem nestojí 3 mil. Kč, nýbrž zdražil o 5 mil. Kč na 8 mil. Kč. Žádný, slovy „žádný“ úrok nikomu nemohl vyrovnat obrovský nárůst ceny! Podobné je to u všech nemovitostí. Růst cen se nezastaví.

– Dlužit je bezpečnější než šetřit. Ten, kdo má peníze, je v pohodě, říká paradigma, a ten, co dluží, má smůlu. Dlužit, pokud splácíte bez problémů úroky a úmor je pohodička, ale pokud máte peníze na účtu, máte problém. Co bude s korunou při tak obrovských deficitech veřejných rozpočtů? Kdo ví, jedno je jisté, stát ročně vytváří dluh, který by z přibližně 0,5 milionu lidí ročně udělal korunové milionáře.

Ti, kdo mají kapitál, musí zohlednit jeho znehodnocování inflací, která by měla na konci roku nabrat 5% růst. Daleko vážnější je však otázka, co bude s penězi za pět nebo deset let. Co kdyby to došlo tak daleko, že by měnová reforma peníze znehodnotila? Nebylo by to ostatně poprvé, kdy by šmahem zmizela naspořená finanční aktiva. Zcela jistě stojí také tato hrozba za růstem cen nemovitostí.

Zkrátka, podle jednoho arabského přísloví Kdo dluží jedno tele – je v kleštích věřitele. Kdo dluží množství žírných stád – může si v klidu hodovat.

* Martina Zapletalová, energetička Magistrátu města České Budějovice (k pozici energetického manažera města): Jde o klíčový post obce nebo města, který je stále ještě nedoceněn. Párkrát proběhla komunikace se zaměstnanci jiného úřadu, kteří řešili podobné záležitosti jako my. Nicméně v rámci Sdružení energetických manažerů měst a obcí (SEMMO) , kterého je město České Budějovice členem, je možné sdílet zkušenosti týkající se energetiky, obrátit se na radu či naopak radu poskytnout.

* Jaroslav Klusák, vedoucí odd. energetického managementu Hlavního města Prahy: Představa komunitní energetiky pro Prahu je založena na tom, že pilotní projekty komunitní energetiky budou realizovány zpočátku na majetku města, kde se ukáže jejich smysluplnost, ekonomická výhodnost a poté budou projekty nabízeny i jiným sektorům, především bytovému sektoru, kde je potenciál pro komunitní projekty významný. V současné době se Praha zaměřuje na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, především fotovoltaiky, a na úspory energie v objektech, kde je tento potenciál. Rádi bychom řešili renovace komplexně současně i s adaptačními opatřeními. V bytovém sektoru budeme využívat propojení na program Nová zelená úsporám, v jiném než bytovém sektoru Modernizační fond.

V rámci schváleného Klimatického plánu Prahy jsou předjímány celkové investice do projektů v oblasti energetiky ve výši až 174 mld. Kč do r. 2030, z toho vlastní prostředky z rozpočtu hlavního města jsou uvažovány ve výši zhruba 14 mld. Kč., zajištění ostatních finančních prostředků je plánováno buď z externích zdrojů (například Modernizačního fondu, programu Nová zelená úsporám, atd.), či se předpokládá, že je vynaloží městské společnosti, dodavatelé energií, bytový sektor, či jiné subjekty. Při vynaložení daných finančních prostředků a provedení plánovaných opatření se předpokládají roční úspory energie ve výši až pět miliard korun ročně.

První energetické společenství vznikne v rámci pilotního projektu v Praze na Černém mostě, kde se nyní připravuje pilotní instalace a kde Pražské společenství obnovitelné energie (PSOE) bude subjektem vyrábějícím elektřinu z instalované fotovoltaiky, a zároveň bude i dodavatelem.

* Vladimír Přech, ředitel obchodně právní sekce společnosti Gordic: Od vedení měst často slýcháme, že nejběžnějším požadavkem občanů je oprava nebo výstavba chodníků. Je to pochopitelné, slouží všem a je na ně hodně vidět. Jenže i chodník může mít mnoho podob. Díky informačním a komunikačním technologiím můžeme v posledních letech dojít na úřad i po chodníku digitálním.

Digitální chodník úřadu můžeme chápat jako interní komunikaci uvnitř, mezi jednotlivými odbory, odděleními nebo samotnými zaměstnanci. Patří sem otázky elektronického oběhu dokumentů, sdílení dat, digitalizace správních řízení, finanční kontroly, elektronického schvalování, řádného podepisování nebo pečetění. A také integrace mezi jednotlivými informačními systémy, protože těch je v každé větší instituci celá řada.

My jsme jako Gordic v Mikulově před dvěma lety představili otevření integrační platformy, která integrace zjednodušila. Nyní registrujeme dalších skoro 90 nových integračních projektů jenom za poslední rok. Platformu GINIS nemusí tedy uživatel nutně rozvíjet prostřednictvím gordických aplikací, ale může na ni napojit aplikaci třetí strany nebo svou vlastní. To platí i pro portálová řešení. Například podání přes Portál Pražana nebo Portál Kanceláře veřejného ochránce práv propadají automatizovaně do Spisové služby platformy GINIS k evidenci a dalšímu zpracování.

Když se vrátíme obecně k digitalizaci úřadu, tak i projekt Digitální úřad z jara letošního roku ukázal, že potřebné nástroje a technologie od různých dodavatelů tady existují. Teď je to tedy především o vůli a odvaze pustit se do změny zaběhlých procesů. Na čele pelotonu jsou, troufnu si tvrdit, krajské úřady. Například Pardubický kraj získal letos od sdružení CNZ cenu za IT projekt v oblasti správy a archivace dokumentů. Ale inspirativních příkladů přibývá i mezi centrálními orgány. Ministerstvo, které provozuje platformu GINIS a její subsystém spisové služby spolu s elektronickým schvalováním dokumentů, vyhodnotilo, že v rámci digitalizace jenom na spotřebě papíru ušetřilo za půl roku přes 50 % nákladů. To je přes 70 tisíc korun. Další úspora, která zatím nebyla vyčíslena je v oblasti tisku dokumentů. Nejvýznamnější úspora je však v čase pracovníků – schvalování je nyní nejen rychlejší, ale i průkaznější.

Co když ale vlastní kapacity na vytvoření digitálního chodníku nestačí? Zde musíme zákonitě přejít k oblasti cloudu a cloudových služeb. V pandemickém roce 2020 vzrostly výdaje veřejné správy na cloud o jednu třetinu. Je velice pravděpodobné, že tento trend bude pokračovat. Naše nabídka SaaS služeb, zahrnující všechny základní agendy úřadů včetně ERP a spisové služby, byla zapsána spolu s nabídkami téměř čtyř desítek dalších firem do státního katalogu cloud computingu.

* Jana Plamínková, starostka Městské části Praha-Slivenec (k říjnové re-use neděli uspořádané ve Slivenci s podporou pražského magistrátu a dalších partnerů): Vše bylo naplánované tak, že nejprve se věci přinesly k přijímacímu pultu, kde si je přebraly dobrovolnice ze SWAP Prague – přetřídily je, zvážily a pak odnesly na místo, které bylo vyhrazeno pro každý druh předmětů. Zvlášť jsme tak měli vystavené například knihy, věci pro děti, na štendrech viselo oblečení atd. Co si nerozebrali návštěvníci, dostaly poté možnost převzít si neziskové organizace. A zbytek pak šel do kontejneru a do spalovny... ...Odezva od občanů je vesměs výborná, všichni re-use neděli považovali za skvělý počin. Jen jsme zaznamenali několik lítostivých ohlasů od lidí, kteří se o akci včas nedověděli, protože byli z jiných městských částí, a kteří by se byli účastnit chtěli. Účast na akci byla zcela zdarma. Každý mohl přinést věci a zase si jiné věci případně odnést. Byla to i společenská akce, měli jsme tam občerstvení, tak se tam lidi přišli i potkat a popovídat si – vždyť jsme se kvůli koronaviru často i docela dlouho neviděli!

* Ladislav Šorčík, člen komise pro rozvoj IT Rady města Kutná Hora: Parkování a rozhodování samospráv na základě přesných dat jsou dvě velká témata pro současnou samosprávu obce. Od minulého roku  probíhá  v Norsku projekt, který obě témata úspěšně propojuje. Jde o příklad dobré praxe, kdy moderní technologie pomáhají v rozhodovacím procesu při řešení reálného požadavku občanů. V centru norského města Halden se nachází náměstí, které slouží mimo jiné k parkování jak rezidentů, tak návštěvníků, kteří do centra cestují za službami a obchody. Po obvodu náměstí jsou kavárny a různé obchody. V roce 2020 obdržela místní samospráva požadavek od několika provozovatelů služeb na náměstí na zábor veřejného prostranství, aby mohli rozšířit  předzahrádky svých  podniků. Takový krok by ovšem měl za následek úbytek až 12 z celkových 90 parkovacích míst. Tento fakt samozřejmě vyvolal odezvu mezi rezidenty, kteří se obávali zhoršení kvality života kvůli nedostatku parkovacích míst.

Samospráva města se rozhodla pro kvalifikované rozhodnutí získat přesná data o využívání parkoviště, a to prostřednictvím automatizovaného sběru dat. Hlavním důvodem pro tento způsob řešení byla snaha získat data za delší časový úsek (včetně nočního parkování), jejichž pořízení prostřednictvím lidských pozorovatelů by bylo příliš nákladné. Zástupci samosprávy tedy oslovili technologickou firmu (Emcom) se sídlem v Oslu. Ta ve spolupráci s místní telekomunikační společností Telenor a českou technologickou společností Smartiple, s. r. o. navrhla technické řešení za pomoci detekce obsazenosti parkoviště pomocí pokročilé analýzy obrazu.

Na haldenské parkoviště byly umístěny tři kamery, které společně dokázaly pokrýt celou parkovací plochu s 90 parkovacími místy. Pro umístění dvou kamer byl zvolen sloup veřejného osvětlení přibližně uprostřed parkoviště. Třetí kamera byla instalována na soukromý dům na obvodu náměstí. Vzhledem k absenci datového připojení na sloupu veřejného osvětlení a problematickému připojení na soukromém domě (poskytovatelé bezdrátového připojení nejsou v Norsku tak běžní) bylo pro připojení kamer zvoleno 4G připojení. Data z kamer byla přenášena do cloudové služby Parkinto, kde docházelo k jejich automatické analýze a následnému vyhodnocení obsazenosti parkoviště pomocí umělé inteligence. Výsledek byl následně prezentován samosprávě i široké veřejnosti pomocí webové stránky. Data o obsazenosti parkoviště byla současně ukládána a statisticky zpracovávána. Tím byla samosprávě k dispozici relevantní data pro kvalifikovaná rozhodnutí.

Ze statistického výstupu, který měli zástupci norské samosprávy k dispozici, bylo zřejmé, že parkoviště nebylo a není maximálně využíváno, a tedy eliminace 12 parkovacích míst nesníží kvalitu života místních obyvatel. Ale nejzásadnějším zjištěním bylo, že nikdy během uplynulých 12 měsíců nebylo toto parkoviště stoprocentně obsazené. Naopak, jeho průměrná obsazenost byla podle statistik okolo 25 procent, resp. tuto hodnotu nepřekročila.

Na základě takto získaných dat učinila samospráva rozhodnutí, které bylo podpořeno přesnými údaji a mohlo být před občany obhájeno. V souladu se závěry provedené analýzy bylo také upuštěno od záměru, tedy od nákupu elektronických ukazatelů volných parkovacích míst: jelikož bylo v reálu vždy nějaké místo volné, šlo by o neefektivní investici, a tedy nehospodárné nakládání s městským rozpočtem.

* Libor Dupal, ředitel Kabinetu pro standardizaci a předseda Sdružení českých spotřebitelů: Loni jsme provedli situační analýzu s cílem shrnout informace o principech a postupech pro zajištění bezpečného hřiště či sportoviště od projektu po provoz. Všem zainteresovaným se dostal do ruky komplexní materiál, jak v každé fázi realizace výstavby postupovat, aby se některé nedostatky a opomenutí nezjistily až po předání hřiště uživateli, provozovateli. Vznikla rovněž publikace Desatero pro bezpečné hřiště a sportoviště (Zásady od projektu po provoz) dostupná na: www.overenehriste.cz.

Nabízíme také nástroj k prokázání dodržování norem a správné praxe. Je jím značka kvality Hřiště-sportoviště-tělocvična–OVĚŘENÝ PROVO“, která poskytuje garanci kvality a bezpečnosti veřejných zařízení pro provozovatele, rodiče či pedagogy. Značka je licencí zpřístupněna žadatelům, jež chtějí prokázat splnění a následné dlouhodobé dodržování shody provozovaných herních a sportovních prvků s požadavky legislativy a evropských norem, a také bezpečný provoz veřejného zařízení.

Stav každoročně ověřuje nezávislá inspekční kontrola – audit. Značka byla přijata do národního Programu Česká kvalita. Nejnověji jsme ocenění a licenční právo k užívání značky udělili městu Teplice a zároveň i výrobci (Mystic Constructions) za skateboardingové hřiště ve sportovním areálu Anger.

/rš/

Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na:  https://www.profipress.cz/predplatne/.

Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na:  https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.

Na nově zvolené poslance se chce obrátit Sdružení místních samospráv ČR s výzvou, aby navrhli a prosadili odložení účinnosti nového stavebního zákona.

Rozhodlo o tom včera předsednictvo SMS ČR v reakci na výsledek parlamentních voleb, v nichž ve sněmovně posílili kritici stávající podoby stavebního zákona. Zároveň pověřilo Věru Kovářovou, místopředsedkyni SMS ČR a opětovně zvolenou poslankyni, aby zmíněné kroky iniciovala ve spolupráci s dalšími poslanci, kteří se dlouhodobě zabývají stavební legislativou.

Budeme usilovat o to, aby účinnost zákona byla odložena alespoň o osmnáct měsíců. To je minimální doba nezbytná pro to, aby byla současná podoba stavebního zákona upravena a zohlednila návrhy předkládané v předchozích měsících. Ty mají za cíl zmírnit negativní dopady stavebního zákona na funkčnost stavebního řízení, na lidi v regionech i na státní rozpočet, na něž jsme dlouhodobě upozorňovali,“ řekl k tomu předseda SMS ČR Stanislav Polčák.

Chci všechny ubezpečit, že na záměru zjednodušit a zrychlit stavební řízení nehodláme nic měnit. Budeme ale usilovat o to, aby úprava stavební legislativy nepoškodila oprávněné zájmy samospráv ani plynulost stavebního řízení,“ vysvětlila Věra Kovářová. „Věřím, že v nové sněmovně najdeme pro tyto změny pochopení. Senát dal svůj názor na současný stavební zákon najevo velmi jasně, když ho v červenci jednomyslně odmítl,“ připomněla dále.

/zr/

Ilustrační foto: Sagit

 

 

Dlouhodobé tažení Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) proti příliš přísnému nastavení zákona o střetu zájmů vůči komunálním politikům nyní přináší konkrétní výsledky: úřady masivně ruší již pravomocná rozhodnutí o udělení pokut komunálním politikům za to, že nezveřejnili údaje o svých majetkových poměrech v centrálním registru.

Reagují tak na nález Ústavního soudu z loňského února, který konstatoval, že plošné a přímé zveřejňování osobních údajů je protiústavní, a především na rozsudek Nejvyššího správního soudu. Ten rozhodl, že starosty a další komunální politiky, kteří v obavě z porušení ústavně zaručeného právo na ochranu soukromí odmítli podat tzv. oznámení, za to nelze postihovat. „V reakci na tento krok Nejvyššího správního soudu nyní úřady začínají rušit již pravomocná rozhodnutí o udělení pokut, a to až rok zpětně. Přestože se nám nepodařilo prosadit rušení i starších postihů, bude se jednat řádově o stovky případů,“ říká Stanislav Polčák, předseda SMS ČR, který téměř dvě stovky komunálních politiků a političek ve sporech s úřady zastupoval.

Podle SMS ČR jde o dovršení snah o návrat zdravého rozumu a proporcionality do zákona o střetu zájmů. „Od začátku jsme říkali, že je potřeba vyvažovat oprávněný zájem veřejnosti na transparentní kontrolu veřejných činitelů a právo těchto činitelů na ochranu svého soukromí a soukromí osob blízkých. Opakovaně jsme jednali s poslanci i s ministerstvem spravedlnosti, ale bezvýsledně. Iniciovali jsme proto ústavní stížnost senátorů na klíčové části tohoto zákona, která byla úspěšná, a v červenci jsme se s odkazem na tento rozsudek ÚS obrátili na Nejvyšší správní soud. Díky jeho rozhodnutí se nám podařilo dosáhnout definitivního vítězství SMS ČR a samospráv a vrátit do zákona o střetu zájmů zdravý rozum, o čemž svědčí i aktuálně rušená rozhodnutí v přestupkových řízeních,“ říká k poslednímu vývoji předseda Polčák.

SMS ČR již oslovilo také web Hlídač státu s žádostí o stažení všech oznámení o majetkových poměrech komunálních politiků, která zde byla zveřejněna. „Jsem rád, že správci webu naší žádosti obratem vyhověli,“ říká Stanislav Polčák. Jak dodává, nyní chce SMS jednat se státem, aby poškozeným komunálním politikům vrátil zaplacené pokuty a náklady řízení a přinejmenším se omluvil za porušování ústavních práv a nezákonný postup všem poškozeným komunálním politikům.

Poslankyně a místopředsedkyně SMS ČR Věra Kovářová zároveň připomíná, že Poslanecká sněmovna stále nenaplnila požadavky nálezu Ústavního soudu. „Spolu s dalšími poslanci jsem předložila ve sněmovně hned dvě novely, které na nález Ústavního soudu reagují. Sněmovní tisk 956 je již ve 2. čtení, apelujeme proto na sněmovnu, aby ho projednala a umožnila fungování registru v souladu s nálezem ÚS,“ říká Věra Kovářová.*

/zr/

Představitelé obcí a krajů dnes v Poslanecké sněmovně kritizovali podobu daňového balíčku schválenou poslanci ANO, ODS, SPD a KSČM. Zástupci samospráv se napříč politickým spektrem shodují na negativním hodnocení dopadů daňového balíčku na obce a kraje a regionální ekonomiku.

Předseda Svazu města a obcí (SMO ČR) František Lukl upozornil na zásadní hrozbu zastavení investic samospráv i ohrožení zotavení místních firem a podnikatelů. "Dlouhodobým postojem Svazu měst a obcí je požadavek, aby rozpočty samospráv byly předvídatelné a udržitelné. Daňový balíček, schválený poslanci, spolu s dalšími již přijatými zákony přináší pro příští rok skokově výpadky přes 20% příjmů obcí a krajů. To bude mít dramatické důsledky v podobě zastavení prakticky veškerých investic samospráv, omezení čerpání evropských fondů a dopad na místní firmy a živnostníky v podobě zastavení veřejných zakázek," konstatoval předseda SMO ČR.

Na výrazně negativní dopady skokových výpadků v příjmech menších měst a obcí poukázal též předseda Sdružení místních samospráv (SMS ČR) Stanislav Polčák. "Menší města a obce nebudou mít dokonce ani na povinné provozní výdaje. Obce doplácejí již nyní výrazné částky ze svých rozpočtů na provoz školek, škol, svoz odpadů či rekonstrukce budov či místních komunikací. Všechny tyto veřejné služby se budou omezovat a bohužel i rušit. Dostáváme signály z menších obcí, že neudrží v provozu například svou mateřskou školku. To vše dopadne na občany těchto obcí," podotkl předseda SMS ČR.

S podobou daňového balíčku nesouhlasí ani krajské samosprávy. „Daňový balíček zásadně vstupuje do přípravy rozpočtů samospráv na rok 2021 v úplně nejhorší době. Pokud stále platí názor vlády, že se z dopadů koronavirové krize musíme proinvestovat, je nutné snížení příjmů obecních a krajských rozpočtů omezit a kompenzovat. Jinak budeme nuceni zastavit přípravu investic a nebudeme schopni využít evropské dotace v novém plánovacím období. Bez investic v obcích a městech se ekonomika nastartovat nemůže. Hledání provozních úspor v rozpočtech obcí a krajů probíhá a všichni chápeme, že je to v dobách krize nutné. Proto nepožadujeme 100% kompenzaci propadu příjmů, ale je pro nás důležité, aby podstatná kompenzace byla součástí sdílených daní,“ zdůraznil za Liberecký kraj jeho hejtman Martin Půta.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický vyzdvihl roli Senátu jakožto ústavní pojistky. „Zbrklé a nepromyšlené rozhodnutí poslanců s dalekosáhlými dopady do všech veřejných rozpočtů se nyní snaží napravit. Je vidět, že senátoři mají i díky způsobu volby mnohem blíže k obcím a krajům. Ostatně jsou to právě senátoři, které lze označit za regionální politiky s vyzrálými názory. Obdobně si vážíme i postoje prezidenta republiky, který také chce o záležitosti vést debatu a vrátit daňový balíček sněmovně. Návrh ze sněmovny by byl finančním zločinem na samosprávách v naší zemi," uzavřel hejtman Martin Netolický.

Poslankyně Věra Kovářová (STAN), která jako jediná neúspěšně navrhovala při projednávání ve sněmovně alespoň obcím a krajům výpadky nahradit, varovala před celkovými dopady daňového balíčku na veřejné rozpočty. „Najednou premiér Babiš a jeho hnutí ANO navrhují pomoci samosprávám, nicméně celkové dopady daňových změn na státní rozpočet, ale i budoucí generace jsou děsivé. Důsledky pocítíme příslovečně i s úroky již za několik málo let,“ připomněla Věra Kovářová.

/zr/

K foto:

V Poslanecké sněmovně dnes představitelé obcí a krajů  kritizovali podobu daňového balíčku schválenou poslanci ANO, ODS, SPD a KSČM.

Foto: archiv*

Koronavirová krize a její následky mají obrovský finanční dopad i na rozpočty obcí a krajů. Zatímco senátor Zdeněk Hraba navrhuje poskytnout samosprávám více peněz, ministryně financí chce po obcích spoluúčast na kompenzačním bonusu. Hnutí STAN takový krok odmítá, protože realizace obecních investic je pro českou ekonomiku zcela zásadní.

„Předkládáme proto s kolegy senátory návrh zákona, který má ze státního rozpočtu poskytnout krajům zvláštní podporu 400 Kč za každého obyvatele a obcím 1 000 Kč za každého jejího obyvatele navíc,“ uvedl dnes spoluautor návrhu senátor Zdeněk Hraba (STAN).
„Protože jsou peníze obcím a krajům přerozdělovány z vybraných daní, poklesnou jim letošní příjmy i kvůli různým kompenzačním bonusům, které zavedla vláda jako jedno z opatření na zmírnění dopadů současné krize na občany. Nechceme ale problém opět přenést na druhé - v tomto případě obce a kraje,“ dodal senátor, podle jehož názoru  by taková podpora měla dorazit na účty obcí a krajů nejpozději na konci října.

Návrh zákona je podle hnutí STAN  reakcí na výrazný pokles příjmů samospráv způsobený krizí, ale také téměř třetinovou spoluúčastí obcí, měst a krajů na kompenzačním bonusu. Tím vláda přenáší na samosprávy vlastní zodpovědnost za vydaná restriktivní opatření, která měla negativní vliv na českou ekonomiku.
Tyto dva faktory znamenají zásadní ránu pro rozpočty jakéhokoli města či obce, které budou nuceni škrtat připravené investice, tolik potřebné pro své občany. Mezi ně patří třeba navýšení kapacit škol a školek, dopravní infrastruktura či výstavba vodovodů a kanalizací. Přitom právě udržitelnost investic samosprávných celků je pro českou ekonomiku mimořádně důležitá, protože právě obce a města mají na rozdíl od státu připraveny tisíce projektů, jejichž realizace má ambici rozhýbat lokální ekonomiky napříč Českou republikou zasažené současnou krizí,“ připomněla poslankyně STAN Věra Kovářová.
Už nyní se nám ozývají starostky a starostové a upozorňují nás na potřebné investice, které byli nuceni zrušit kvůli obavám z nedostatku peněz. Není možné, aby samosprávy doplácely na vládní opatření a sanovaly pomoc, kterou svým rozhodnutím způsobil stát. Právě on by měl nést plnou odpovědnost, právě v případě, kdy si vládní činitelé schválili rekordní navýšení rozpočtového schodku. Jsem naopak přesvědčený, že by vláda měla poskytnout samosprávám vyšší prostředky na jejich investice,“ dodal předseda hnutí STAN Vít Rakušan a upozornil na to, že již oslovil své kolegy ve vedení obcí, aby poslance a poslankyně Parlamentu upozornili na závažnost situace a kritické dopady současné krize na nezrealizování projektů v regionech.

/zr/

k foto:

Z dnešní tiskové konference hnutí STAN, kde jeho zástupci představili svůj návrh zákona, na jehož základě by stát ze svého rozpočtu poskytl krajům zvláštní podporu 400 Kč za každého obyvatele a obcím 1000 Kč za každého jejího obyvatele navíc.

Foto: archiv STAN*

 

Sdružení místních samospráv ČR se plně ztotožňuje s návrhem novely zákona o střetu zájmů, který podala skupina poslanců v čele s poslankyní Věrou Kovářovou, místopředsedkyní SMS ČR. Tato novela reaguje na nález Ústavního soudu, který svým rozhodnutím z března tohoto roku zrušil ty části zákona o střetu zájmů, jež obce a jejich představitelé kritizovali jakožto neoprávněný zásah do soukromí komunálních politiků.

Ústavní soud svým rozhodnutím zabránil tomu, aby kdokoliv mohl anonymně nahlížet do registru oznámení, kde jsou zveřejněny často citlivé údaje o majetkových poměrech politiků,“ říká Stanislav Polčák, europoslanec a předseda SMS ČR, jenž zastupoval v řízení u Ústavního soudu skupinu senátorů, která podání na zrušení částí zákona o střetu zájmů k Ústavnímu soudu iniciovala. „Dal nám tedy zapravdu v tom, že je potřeba najít rovnováhu mezi zájmem o transparentnost volených představitelů obcí a měst a legitimním zájmem na ochranu jejich soukromí.

My nyní chceme na toto rozhodnutí navázat a nastolit rovnováhu také mezi tím, jak velkou odpovědnost jednotliví politici mají ve smyslu objemu veřejných prostředků, o nichž rozhodují, a jak přísná má být kontrola, která je vůči nim uplatňována,“ vysvětluje jedna z předkladatelek návrhu, poslankyně Věra Kovářová. „Náš návrh proto vyjímá z působnosti zákona některé neuvolněné komunální politiky, tedy lidi, kteří se správě svých obcí věnují ve volném čase, a to za nízkou odměnu a často s hrozbou jejich účelové kriminalizace. Rozhodují přitom o řádově nižších rozpočtec, než jejich kolegové z větších obcí a měst.

Vynětí by se týkalo neuvolněných místostarostů nejmenších obcí (obce I. stupně, do úrovně pověřeného obecního úřadu) a členů rad obcí I. a II. stupně. Nevztahovalo by se tedy na komunální politiky 210 největších měst v ČR a netýkalo by se ani starostů a starostek (bez ohledu na velikost obce).

SMS ČR dále upozorňuje v souvislosti se zákonem o střetu zájmů na to, že zadávání údajů do registru Ministerstva spravedlnosti, je přehnaně náročné. „Je neintuitivní, nekompatibilní se státními registry a jen dokazuje, že e-government je u nás ve srovnání s mnohými zeměmi EU v plenkách,“ vysvětluje Stanislav Polčák, který zdůrazňuje, že neuvolnění komunální zastupitelé jsou již dnes přetížení. „Pokud parlament daná pravidla nezjednoduší a nejmenší obce z působnosti zákona nevyjme, obáváme se poklesu ochoty lidí kandidovat v dalších komunálních volbách na neuvolněné funkce,“ dodává předseda SMS ČR.

SMS ČR své stanovisko vůči novele tohoto zákona podpořilo petici představitelů obcí a měst vládě ČR a Parlamentu ČR Za návrat rozumu do zákona o střetu zájmů (viz: https://www.petice.com/petice_pedstavitel_obci_a_mst_za_navrat_rozumu_do_stetu_zajm ), v níž obce vládu vyzývají, aby podpořila novelu zákona o střetu zájmů, jak ji navrhla skupina poslanců hnutí Starostové a nezávislí (sněmovní tisk 797), která z působnosti zákona vyjímá neuvolněné místostarosty a členy obecních / městských rad menších měst a obcí. Od minulého týdne připojilo podpis pod ni již více než 700 představitelů obcí a měst.*

/zr/

Ilustrační foto: sídlo Ústavního soudu ČR v Brně

Foto: archiv

Sdružení místních samospráv ČR, které zastupuje téměř 2000 především menších obcí a měst, uzavřelo dohodu s kolektivními správci autorských práv OSA a INTERGRAM. Ta umožní jednoduché vypořádání autorských práv nejen členským obcím SMS ČR, ale také jimi zřizovaným příspěvkovým organizacím a neziskovým spolkům, které na jejich území sídlí. Cílem dohody je ulevit samosprávám od administrativních povinností a podpořit kulturní a společenské aktivity a dostupnost služeb v menších obcích.

 

Na základě kolektivní smlouvy mezi SMS ČR a kolektivními správci autorských práv OSA a INTERGRAM bude SMS ČR za své členské obce, které o to projeví zájem, provozovat jednoduchý systém paušálního vypořádávání autorských práv. Vyřeší za ně všechny povinnosti, obec jen uhradí částku za zvolený balíček licencí. Balíčky jsou výrazně zvýhodněné – oproti běžným cenám obsahují u jednotlivých práv slevu v řádu až desítek procent.

 

Obce a města pořádají celou řadu kulturních a společenských událostí nebo provozují zařízení, v nichž dochází k užití autorských práv, například místní obecní rozhlas, komunitní domovy, obecní hospodu či obchod. Z toho jim plyne povinnost uzavírat licenční smlouvy s kolektivními správci. Současný proces vypořádávání autorských práv ale zahrnuje povinnost individuálně pro každou akci hlásit počty návštěvníků a ohlašovat užitý repertoár, vysvětluje místopředsedkyně SMS ČR, poslankyně Věra Kovářová, co bylo důvodem jednání mezi zástupci obcí a kolektivními správci.

 

Malé obce jsou dnes zatíženy řadou povinností, na jejichž plnění nemají potřebný aparát. Je tedy často složité udržet v nich kulturní a společenský život. „Vlivem různých byrokratických opatření z vesnic pomalu mizí dostupné služby, zavírají se hospody, restaurace, obchody. Uzavření této kolektivní smlouvy mezi SMS ČR a kolektivními správci obcím ulehčuje plnění povinností plynoucích z autorského zákona, umožňuje jednoduché vypořádávání autorských práv pro rozmanité typy produkcí a přispěje k podpoře společenského dění na venkově,“ popisuje Petr Gazdík, člen podvýboru pro kulturu a místostarosta členské obce Suchá Loz.

Uzavření dohody přivítal i ministr kultury Lubomír Zaorálek.Ministerstvo kultury takovéto iniciativy velmi vítá, protože jde o dobrý příklad spolupráce mezi uživateli, tedy jejich sdruženími a kolektivními správci. Podobné kolektivní smlouvy významně přispívají ke zjednodušení licencování autorských práv.“

Jak bude smlouva mezi SMS ČR a kolektivními správci fungovat, popisuje předseda představenstva OSA Roman Strejček: „Našli jsme optimální a férový formát spolupráce a vytvořili unikátní systém paušálního vypořádávání autorských práv. Obce, ale i školy, dobrovolní hasiči nebo myslivci jednoduše použijí licence z nakoupeného balíčku při pořádání slavností, plesů nebo dalších akcí na svém území. Zájmem autorů samozřejmě je, aby jejich tvorba, kultura a tradice z regionů nezmizely.“

Licence z těchto balíčků mají řadu výhod: užití hudby vypořádává za všechny kolektivní správce, jde o paušální systém, není proto třeba hlásit počet návštěvníků dané akce, nerozlišuje se, zda je vybíráno vstupné,“ doplňuje Ludvík Bohman, ředitel INTERGRAM. „Oproti běžným sazebníkům navíc získají obce a neziskové spolky prostřednictvím SMS ČR výrazné slevy, které mohou přispět k podpoře jejich kulturních a společenských aktivit. Věřím, že tato kolektivní smlouva přinese pozitiva obcím i samotným tvůrcům. Nejenže malé obce ušetří na poplatcích, ale SMS zároveň pomůže se vzděláváním uživatelů a veřejnosti v oblasti ochrany autorských práv a jejich významu pro českou kulturu. Bez řádného financování totiž kvalitní kultura chřadne, a to si nepřeje nikdo z nás,“ uzavřel Bohman.

/zr/

 

Sdružení místních samospráv ČR na dnešním semináři v Poslanecké sněmovně pořádaném poslankyní Věrou Kovářovou a věnovaném chystané rekodifikaci stavebního práva zopakovalo své výhrady k tomu, aby byl výkon působnosti stavebních úřadů odebrán obcím a městům. V reakci na snahu Ministerstva pro místní rozvoj představilo SMS ČR petici, která proti tomuto záměru protestuje.

„Vítáme snahu zjednodušit stavební řízení, obce jsou samy stavebníky a víme, že stavební právo změnu potřebuje. Protestujeme však proti plánu ministerstva odebrat obcím výkon stavebních úřadů i tomu, jak k němu ministerští úředníci dospěli – tedy netransparentně a bez dostatečné konzultace s těmi, koho se bezprostředně dotkne – samotných obcí,“ vysvětlil postoj SMS ČR jeho předseda, europoslanec Stanislav Polčák. Podle jeho slov jde o centralizaci státní moci a nepřijatelný zásah do vztahu mezi obcemi a státem, v jehož důsledku se navíc zhorší dostupnost této agendy pro obyvatele regionů.

Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje a předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro legislativu a veřejnou správu, který byl dalším řečník na semináři, se rovněž netajil kritikou: „Neměli bychom překonávat smíšený model, měli bychom se snažit překonávat jeho chyby. Návrat k modelu okresních úřadů, který koncepce rekodifikace stavebního práva prakticky představuje, je ústupem od hodnot demokracie a decentralizace, a ta je jako taková z pohledu Asociace krajů ČR zcela nepřijatelná. Pokud vláda navrhne tuto novelu, pokud ji parlament schválí a prezident podepíše, tak osobně skrze samosprávu Pardubického kraje navrhnu legislativní iniciativu, která bude obsahovat změnu názvu specializovaného stavebního úřadu na okresní úřady.“*

/zr/

K foto:

Jako první dnes pod petici připojili své podpisy (zleva): poslankyně Věra Kovářová, předseda SMS ČR Stanislav Polčák a hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

Foto: facebookový profil SMS ČR

 

U příležitosti konference Samosprávy 2019, která se včera konala v Brně, vyhlásilo Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) vítěze ocenění Počin roku 2018 a také nositele titulu Přešlap roku 2018.

Na Počin roku byly nominovány osobnosti, které významným způsobem přispěly k rozvoji a lepšímu fungování samospráv, případně se zasadily o ochranu oprávněných zájmů představitelů samospráv. Nominace na Přešlap roku, tedy aktivity, jež samosprávám naopak život komplikují, se vesměs vztahovaly k některým ministerstvům.

POČIN ROKU

Na ocenění Počin roku byli nominováni poslankyně Věra Kovářová, starosta obce Poříčí u Litomyšle František Bartoš a senátor a starosta města Chrastava na Liberecku Michael Canov.

Právě Michael Canov také nakonec ocenění Počin roku získal. Byl oceněn za to, že jménem Senátu Parlamentu ČR podal k Ústavnímu soudu stížnost na novelu zákona o střetu zájmů, která zpřísňuje povinnost přiznávat majetek i pro neuvolněné komunální politiky a umožňuje do majetkových poměrů politiků nahlížet komukoliv anonymně. „Podle nás nemá neuvolněný zastupitele obce spadat do kategorie veřejný funkcionář, protože svou práci vykonává za několik set korun a není tedy ústavně ekvivalentní, aby byl povinen podávat zprávu o veškerém svém majetku. Této změny jsme chtěli dosáhnout pozměňovacím návrhem k novele zákona, tu nám však Poslanecká sněmovna zamítla. Proto jsme se obrátili na Ústavní soud a nyní s napětím čekáme, jak tato stížnost u Ústavního soudu dopadne,“ vysvětlil oceněný senátor.

Věra Kovářová si vysloužila nominaci za podání pozměňovacího návrhu k zákonu týkajícímu se ochrany osobních údajů, jimž se do českého právního řádu promítly požadavky evropského nařízení známého pod zkratkou GDPR. SMS ČR vyjednalo s Ministerstvem vnitra, aby obce nebyly pokutovány za neúmyslné porušení tohoto nařízení. Při projednávání na vládě však tato výjimka ze zákona vypadla. Poslanci v čele s Věrou Kovářovou proto podali pozměňovací návrh, díky němuž snížili likvidační pokuty pro obce 1. a 2. typu ve výši až pěti milionů korun na maximálně 15 tisíc korun. „Byl to nejlepší dosažitelný kompromis, byť mým původním cílem bylo zajistit takovou výjimku i pro obce 3. typu,“ uvedla k tomu poslankyně Věra Kovářová.

Starosta František Bartoš byl nominován za to, že společně s obyvateli své obce dosáhl mimořádného úspěchu, když Poříčí u Litomyšle zvítězilo v loňském ročníku celoevropské soutěže Entente Florale (Kvetoucí sídla), jež je jakousi evropskou obdobu naší soutěže Vesnice roku (viz například: https://moderniobec.cz/porici-u-litomysle-ma-zlatou-medaili-v-evropske-soutezi-entente-florale-europe-2018/). „Zvítězit v konkurenci dalších evropských měst a obcí pro nás byla obrovská pocta i ocenění práce, kterou obyvatelé naší obce jejímu rozvoji věnovali a věnují. Právě podobné soutěže jsou skvělou příležitostí k tomu podívat se na vlastní obec a vlastní práci pohledem zvenčí a ocenit to, co sami třeba nevidíme nebo nevnímáme,“ poznamenal ke své nominaci František Bartoš.

PŘEŠLAPY ROKU

Ocenění Přešlap roku si vysloužilo Ministerstvo spravedlnosti a zákon o střetu zájmů za povinnost pro opakovaně zvolené starosty (a místostarosty) po komunálních volbách podat nejdříve výstupní prohlášení a vzápětí podat vstupní prohlášení, i když ho vyplňovali už v minulém funkčním období.

Na druhém místě skončilo Ministerstvo vnitra za záměr rušení matrik v malých obcích na základě nepřesného modelu i za způsob prezentace tohoto návrhu. Třetí pak bylo Ministerstvo pro místní rozvoj za úpravy stavebního práva, které stále nevedou ke zjednodušení a zrychlení územních řízení a stavebních procesů.

Nominováno bylo i Ministerstvo průmyslu a obchodu (za nastavení podmínek čerpání finančních prostředků na vysokorychlostní internet, za neochotu změny, a záměru přesunu těchto finančních prostředků) a Ministerstvo vnitra (za nečinnost a pomalou přípravu zákona o zpracování osobních údajů).

/zr/

K foto:

Ze včerejšího  vyhlašování výsledků ocenění Počin roku. Zleva: nominovaná poslankyně Věra Kovářová, nominovaný senátor a starosta města Chrastava na Liberecku Michael Canov, předseda SMS ČR Stanislav Polčák, místopředseda SMS ČR Radim Sršeň a nominovaný starosta obce Poříčí u Litomyšle František Bartoš.

Foto: archiv SMS ČR

Známé rčení o napůl plné a napůl prázdné sklenici vody lze vztáhnout i na reakce Svazu měst a obcí ČR a Sdružení místních samospráv ČR k (další) novele zákona o střetu zájmů včera schválené Poslaneckou sněmovnou. Pro obě tyto nevládní apolitické organizace s celostátní působností, které sdružují a hájí zájmy obcí a měst v naší zemi, je výsledná podoba novely kompromisem. Jenže jedna z nich tento kompromis za stávající situace před letošními komunálními volbami kvituje s povděkem, druhá je s ním však nespokojena už dnes.

Zatímco Svaz měst a obcí ČR (SMO ČR) tuto novelu vítá jako „vítězství zdravého rozumu” a děkuje všem poslankyním, poslancům, senátorkám a senátorům, kteří vyslyšeli komunální politiky, Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) s lítostí konstatuje, že „poslanci nepodpořili zásadní požadavek, aby žádné údaje nebyly anonymně komukoli přístupné z oznámení, která musí starostové, místostarostové, radní a další komunální politici podávat”.

POHLED SVAZU MĚST A OBCÍ ČR

Pod titulkem Vítězství zdravého rozumu potvrzeno SMO ČR vydal včera následující prohlášení:

Svaz měst a obcí ČR děkuje všem poslankyním, poslancům, senátorkám a senátorům, kteří vyslyšeli komunální politiky a hlasovali pro kompromisní návrh novely zákona o střetu zájmů, který byl dohodnut v dolní komoře Parlamentu ČR za účasti zástupců politických stran, Ministerstva spravedlnosti, uskupeni neziskových organizací Rekonstrukce státu, a samozřejmě Svazu měst a obcí ČR.

Návrh přináší změnu v tom, že u uvolněných zastupitelů všech obcí a neuvolněných radních statutárních měst a jejich městských obvodů a částí bude neveřejné oznámení o movitém majetku a o závazcích. U neuvolněných radních (s výjimkou statutárních měst a jejich městských obvodů a částí) bude neveřejné oznámení o movitém majetku, závazcích a příjmech.

Věříme, že se na základě této zprávy podaří zvrátit avizovaný odchod mnoha zkušených a odpovědných zastupitelů a nebudou tak ohroženy nadcházející komunální volby. Svaz si je vědom, že jde jen o kompromis v souvislosti s termínem pro podání přiznání do 30. 6. 2018 a před komunálními volbami na podzim 2018, a proto i nadále trvá na analýze dopadů zákona o střetu zájmů a jeho následné úpravě zajišťující důstojnost zastupitelů.

POHLED SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV ČR

Zákon o střetu zájmů se pro komunální politiky změní. Řada údajů však bude nadále anonymně dostupná! Tak zní titulek komentáře, který ke včerejšímu schválení novely zákona o střetu zájmů vydalo Sdružení místních samospráv ČR. Praví se v něm:

Poslanecká sněmovna dnes nepodpořila senátní návrh zmírnění pravidel střetu zájmů pro komunální politiky. Schválená novela, předložená poslankyní Věrou Kovářovou, nově stanovuje, že své majetkové poměry budou komunální politici nadále uvádět, podstatná část z nich nebude veřejně přístupná. Některé údaje však budou nadále anonymně dostupné zveřejněním na portálu ministerstva spravedlnosti. Tento nedostatek odstraňovala senátní verze zákona, kterou však poslanci těsně neschválili.

Poslanci bohužel nepodpořili zásadní požadavek Sdružení místních samospráv ČR a Spolku pro obnovu venkova ČR, aby žádné údaje nebyly anonymně komukoli přístupné z oznámení, která musí starostové, místostarostové, radní a další komunální politici podávat. „Naše organizace nemohla souhlasit s takovouto podobou zákona o střetu zájmů, kterou dojednal Svaz měst a obcí ČR s poslanci. Problémem je, že především uvolnění starostové budou nadále muset zveřejňovat svá oznámení o příjmech nebo cenných papírů, neuvolnění funkcionáři například vlastnictví cenných papírů. SMS ČR bude nadále usilovat o změnu, aby soukromí komunálních politiků bylo více chráněno, a také požádá senátory, aby nevyhovující nová pravidla napadli opět u Ústavního soudu,“ sdělil ke schválené novele předseda SMS ČR a europoslanec Stanislav Polčák.

Členka předsednictva SMS ČR a předkladatelka novely zákona o střetu zájmu, poslankyně Věra Kovářová uvádí, že podanou novelou sledovala především nalezení vyváženější úpravy mezi zájmem o transparentnost volených představitelů obcí a měst a legitimním zájmem na ochranu jejich soukromí. „Každý má právo na ochranu svého soukromí, ale zároveň pokud se objeví pochybnosti, že majetek komunálního politika nesedí, mají mít státní orgány takové údaje k dispozici. Například údaje o movitých věcech či závazcích budou zcela neveřejná. Že však některé údaje nadále bude ministerstvo spravedlnosti zveřejňovat, je nerozumné. Můj původní návrh, který zakazoval anonymní prohlížení podaných oznámeních, však nešťastně změnila dohoda Svazu měst a obcí s tzv. Rekonstrukcí státu a bohužel se nenašlo dost poslanců, kteří by podpořili senátní rozumnou verzi,“ dodává poslankyně Věra Kovářová.

SMS ČR děkuje všem poslancům, kteří si přáli návrat rozumu do pravidel střetu zájmů, jmenovitě výslovně Patriku Nacherovi, Marku Výbornému, také SPOV ČR, jeho předsedkyni Veronice Vrecionové, starostovi Petru Helekalovi a samozřejmě všem starostům, kteří petici SMS ČR za návrat rozumu do zákona o střetu zájmů podpořili svým jménem (seznam je na: https://www.petice24.com/signatures/petice_proti_navrhovane_novele_zakona_o_stetu_zajm/). SMS ČR bude nadále usilovat o vyváženější zákon o střetu zájmů, který bude respektovat právo na soukromí, ať už u Ústavního soudu anebo cestou další novely zákona.

VE HŘE JE JEŠTĚ ÚSTAVNÍ STÍŽNOST 42 SENÁTORŮ

Nehledě na včerejší hlasování v Poslanecké sněmovně mají komunální politici ohledně zákona o střetu zájmů ještě jedno příslovečné želízko v ohni. U Ústavního soudu ČR totiž leží ústavní stížnost 42 senátorů proti té části zákona, která ukládá představitelům místních samospráv na internetu zveřejňovat kompletní majetková přiznání, vn nichž se může kdokoliv (a především zcela anonymně) prohrabovat. Protiústavnost spatřují senátoři především v tom, že se ve veřejných přehledech má objevovat i majetek manželek či manželů, případně společníků starostů, místostarostů a radních.

Vyhoví-li Ústavní soud ČR stížnosti senátorů, podoba zákona o střetu zájmů by se vrátila do stavu před zářím 2017.*

/zr, rš/

 

Ilustrační foto: archiv Poslanecké sněmovny

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down