Zástupci vedení jihomoravské metropole představili 4. března na Sněmu starostů brněnských městských částí návrh Zásad pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního města Brna. Začalo tak projednávání klíčového dokumentu, který stanoví transparentní pravidla pro vstup investorů do území města a určuje parametry jejich vztahů se samosprávou. Zásady pro Brno připravili Frank Bold Advokáti. Vyšla také doprovodná publikace s často kladenými dotazy.

Koncepční a smysluplný rozvoj města je velmi důležitý. Naším úkolem je postarat se o veškerou veřejnou infrastrukturu počínaje komunikacemi a sítěmi přes školky a školy nebo zařízení pro seniory až po sportoviště či kulturní scénu. A také vytvářet vhodné podmínky pro aktivitu lidí a firem, kteří v Brně bydlí, respektive sídlí a působí – proto třeba věnujeme tolik úsilí novému územnímu plánu. Ze stejného důvodu jsem zastáncem transparentních podmínek a kultivovaného dialogu, a proto se budu snažit prosadit schválení dnes prezentovaného návrh zásad. Jedině tak můžeme dosáhnout co nejefektivnějšího způsobu výstavby na území města,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

V návrhu Zásad pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního města Brna jde v principu o to, aby investoři o svých záměrech informovali město již ve fázi jejich přípravy, tedy před zpracováním dokumentace. Pouze tak může být co nejdříve a bez zbytečných průtahů, znamenajících mimo jiné i zbytečné náklady, nalezena potřebná shoda. Tedy, jak bude zastavěné území vypadat, jaká bude ke komerční výstavbě zapotřebí související infrastruktura a kdo ji za jakých podmínek zajistí.

Podle 1. náměstka primátorky Petra Hladíka je kvalitní plánování rozvoje města naprosto klíčové, protože ovlivňuje podobu, udržitelnost nebo funkčnost daného území na desítky let dopředu. Investoři budou poskytovat městu příspěvek na budování potřebné občanské vybavenosti a zajištění veřejných služeb, a to přímo v lokalitě, která je ovlivněna jejich stavebním záměrem.

Jedná se o logický krok v naší strategii. Poté, co byla zřízena Kancelář architekta města garantující tvarosloví výstavby a veřejného prostoru, přichází na řadu spolupráce s investory. Nechceme, aby vznikaly stovky bytů bez živého parteru, služeb, dostupné zdravotní péče, škol, parků a parkovacích míst. Jsem proto rád, že jsme zahájili proces umožňující být dalším městem, které se rozhodlo skrze zásady spolupráce s investory pro zodpovědný a promyšlený přístup k rozvoji,“ doplnil Petr Hladík.

Podobné zásady fungují již v například v Říčanech, Mnichově Hradišti, Břeclavi nebo v několika městských částech Prahy. Nedávno byly schváleny v Jihlavě, pro kterou je Frank Bold Advokáti jako pro první statutární město v Česku také připravovali. Aktuálně se připravují i v Liberci, Karviné, Olomouci a na dalších místech včetně hlavního města Prahy.

INVESTIČNÍ PŘÍSPĚVEK: PRO KOHO A V JAKÉ VÝŠI?

Zásadami spolupráce se budou v Brně řídit výhradně záměry komerční výstavby. Nebudou tedy závazné pro soukromou výstavbu, tedy například neovlivní stavbu rodinných domů pro uspokojení vlastní bytové potřeby, garáží, sportovišť či drobných staveb, ani výrobních a skladových budov: „Za investora v navrhovaném znění Zásad pak není považováno statutární město Brno, příspěvkové organizace zřízené městem nebo jeho městskými částmi ani obchodní společnosti, ve kterých má město Brno nebo městská část většinovou majetkovou účast, či takzvaní veřejní zadavatelé,“ upozornil 2. náměstek primátorky Tomáš Koláčný.

Investiční příspěvek bude stanovený ve výši 800 korun za metr čtvereční čisté podlahové plochy stavebního záměru. Všechny příspěvky poskytnuté jednotlivými stavebníky na základě smlouvy s městem nebo městskou částí budou směřovat do nově vytvořeného Fondu developerských projektů. Výdaje z fondu poputují zejména na konkrétní projekty v oblasti budování veřejné infrastruktury včetně jejich projektové přípravy.

Velký důraz klademe na vyváženost podílu města Brna a stavebníků na nákladech zvýšené zátěže při výstavbě na území města. Kromě samotného města bude umožněno jednat s investory také městským částem, a to při nezbytné koordinaci postupu a za pomoci města Brna,“ uvedl 4. náměstek primátorky Robert Kerndl.

RYCHLEJI, LEVNĚJI A TRANSPARENTNĚ

Postup podle návrhu zásad nenahrazuje správní řízení či jiné řízení dle příslušných právních předpisů, které musí být pro umístění a povolení investičního záměru investora vedena dle platných a účinných právních předpisů. „Zásady však mohou díky interní koordinaci magistrátu zjednodušit přípravu projektu a díky tomu urychlit celou výstavbu,“ upřesnil advokát Jiří Nezhyba, který ve Frank Bold Advokáti vede tým, který Zásady pro Brno připravil.

Obavy ze zdražení bytů v důsledku zavedení investičního příspěvku vyvracel Tomáš Kaláb z Asociace brněnských architektů a stavitelů. „Zrychlení celého procesu schvalování investičních záměrů a podpora výstavby povedou spíše k tomu, že se náklady investorů sníží a sníží převis nabídky a poptávky,“ vysvětlil.

Velkou přidanou hodnotou zásad je to, že prospívají také developerům, protože jasně a transparentně stanovují pravidla a poskytují jisté garance. Věříme, že s jejich pomocí, už brzy vytvoříme společenské klima podporující férovou spolupráci investorů a samospráv ke prospěchu nás všech,” uvedl Pavel Franc, CEO Frank Bold Advokáti.

Zásady budou projednány v Radě města Brna a následně je bude schvalovat Zastupitelstvo města Brna. Schválený dokument se tak stane oficiálním pro město závazným a veřejně dostupným dokumentem.

Se Zásadami pro spolupráci s investory na rozvoji veřejné infrastruktury statutárního města Brna se můžete detailněji seznámit zde:  https://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/strategicke_projekty/Zasady_pro_spolupraci_s_investory_na_rozvoji_verejne_infrastruktury_kor-final.docx .

/zr/

Ilustrační foto: archiv*

 

 

Česká komora architektů (ČKA) v souvislosti s nadcházejícími krajskými volbami upozornila na důležitost tématu kvalitního prostředí pro život a významná témata z oblasti architektury.

Vydala proto doporučení určená kandidujícím politickým stranám či uskupením, občanským iniciativám i samotným občanům, stejně jako nově zvoleným zastupitelům a představitelům krajů, kteří by je měli zahrnout do svých programových priorit.

V programu Architektura (kulturní prostředí) pro krajské volby 2020 ( viz: https://www.cka.cz/cs/pro-media/stanoviska-vyjadreni-cka/program-architektura-kulturni-prostredi-pro-krajske-volby-2020) Česká komora architektů doporučuje zaměřit se na následující oblasti – krajskou strategii a program rozvoje, Zásady územního rozvoje (ZÚR), institut krajského architekta, adekvátní péči o majetek kraje, řešení konkrétních projektů, rozumné zacházení s dotačními programy, výtvarné intervence a regulaci reklamy, výběr zpracovatelů na základě kvality, nikoli ceny, zapojení občanů a vzdělávání veřejnosti.

Program rozvoje by měl být podle ČKA zásadním dokumentem kraje. Vizí, která vznikla na základě široké diskuse. Nabídne kraji zpětnou vazbu jeho vývoje a bude dohodou nad dalšími prioritami. Bude obsahovat plán investic a mapu majetku kraje, místa vhodná pro architektonické soutěže a pocitovou mapu kraje – jak jsou vnímány jednotlivé části území kraje jeho obyvateli, ale i návštěvníky.

Zásady územního rozvoje se pak stanou prostorovou vizí kraje, která pomáhá jeho životu. Zaměří se zejména na provázání jednotlivých územních plánů obcí. Krajský úřad bude poskytovat obcím na svém území komunikační a odbornou platformu ke zpracování jejich územních plánů.

Většina českých měst a obcí nemá městského (obecního) architekta. Architekt není zpravidla zastoupen ani ve větších regionálních celcích – krajích. Funkce městského (obecního) / krajského architekta je přitom významná z hlediska péče o komplexní rozvoj se znalostí strategického a územního plánu. Jeho hlavní činností je koordinace práce městských a obecních architektů na území kraje a vytvoření centra architektury kraje i s možností pořádání přednášek a kurzů z oblasti profesního vzdělávání.

Zvýšená péče by měla být věnována konkrétním problémům kraje, které budou řešeny celkově se zapojením odborníků a participací veřejnosti.

Dotační programy by neměly být vnímány  jen jako pouhé příležitosti pro získání financí. Od dotačních titulů, které se týkají prostředí, by měl být požadován dostatečný čas na zpracování a kvalitativní rozhodování o jejich podpoře.

Většina obcí v posledních 25 letech rezignovala na výtvarná díla ve veřejném prostoru i na grafickou podobu svého prostředí a jsou často přeplněna nekvalitní a agresivní reklamou, a to i na veřejných pozemcích a budovách. Krajům ČKA navrhuje zavázat se k povinnosti investovat zlomek z veřejné investice (například 1 %) do kvalitní výtvarné intervence jako součásti investice.

Většina veřejných zadavatelů vybírá doposud zpracovatele veřejných zakázek pouze podle ceny bez ohledu na kvalitu. Bývá to zdůvodňováno strachem z obvinění ze subjektivního hodnocení. Výsledkem je výběr nejlevnějšího zpracovatele bez znalosti toho, jakou práci odvede. ČKA apeluje na to, aby zpracovatelé projektů i staveb nebyli vybíráni pouze podle ceny. U výběru projektantů je třeba zohledňována i cenu budoucí stavby a jejího provozu. Ve výběrech by měly být používány poroty s nadpoloviční většinou nezávislých odborníků (zejména u projektů).

V neposlední řadě považuje ČKA za velice důležité vzdělávání veřejnosti v zájmu o prostředí, ve kterém lidé žijí, a motivovat ji k odpovědnosti. Do spolupráce by měly být zapojeny školy, seniorské organizace a ostatní kulturní instituce kraje. Školám by se mělo dostat podpory v účasti na vzdělávacích programech týkajících se zájmu
a péče o architekturu – kulturní prostředí. K tomu může být využit architekt kraje a spolupráce s ČKA, kulturními a vzdělávacími institucemi či neziskovými organizacemi, které se péči o kulturní prostředí a vzdělávání v ní věnují.*

/zr/

Na snímku nahoře: logo České komory architektů

V tak krizové situaci, kdy každý den znamená pro města a obce ztrátu v milionech korun, čeká Svaz měst a obcí ČR již přes týden na odpověď vlády. Odpověď ke svému návrhu, sestavit odborný pracovní tým k vytvoření strategického multioborového plánu pro nastartování/restartování ekonomiky České republiky během a po skončení pandemie covid-19 a přijetí takových opatření, aby byly mimo jiné zachovány příjmy pro města a obce a nedošlo k ohrožení občanů negativními finančními a sociálními dopady.

Předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl píše opět ministerskému předsedovi a členům vlády.

Vážený pane předsedo vlády, vážené členky a vážení členové vlády,

dne 23.03.2020 jsem se na Vás jménem Svazu měst a obcí České republiky obracel s podnětem k utvoření pracovní skupiny složené z odborníků napříč rezorty včetně zástupců ze Svazu měst a obcí České republiky a Asociace krajů České republiky, případně dalších subjektů, kdy úkolem tohoto týmu by bylo pragmatické vyhodnocení stávající situace, vytvoření strategického multioborového plánu pro nastartování/restartování ekonomiky České republiky během a po skončení pandemie COVID-19 a přijetí takových opatření, aby byly mimo jiné zachovány příjmy pro města a obce a nedošlo k ohrožení občanů negativními finančními a sociálními dopady. Navrhovali jsme, aby takto zformovaná pracovní skupina byla i součástí krizového řízení státu a aby úzce spolupracovala s Ústředním krizovým štábem. 

S hořkostí jsem nucen konstatovat, že i přes více než vážnou situaci s nedozírnými následky a dopady jak na veřejný, tak soukromý sektor jsem doposud neobdržel žádnou odpověď.

A tato hořkost a vážnost situace ve spojení s dalším až překotným vývojem mne vede k opětovnému vyslání jednoznačného apelu, jenž v následujících řádcích tohoto otevřeného dopisu konkretizuji. K tomuto kroku nejsem hnán jen vlastním přesvědčením, ale voláním o pomoc z řad našich členů – měst a obcí a jejich i mými obavami o naši budoucnost. 

Města a obce jsou a budou významnými veřejnými zadavateli, avšak jsme všichni nyní nuceni – a pokud bude vývoj včetně opatření, která jsou přijímána, pokračovat ve stávajícím tempu a mnoha směrech – škrtat v našich plánech a investicích.  Mnohdy jsme dohnáni k tomu, že nám nezbývá než oželet již vynaložené náklady, než-li potom plakat nad nemožností projekty dokončit a dostat se tak do ztráty mnohem větší. Jsme si vědomi, že tyto naše škrty mohou způsobit další negativní vývoj ekonomické situace, ale tlak, který je na nás vytvářen, nás se vší odpovědností nám vlastní k těmto opatřením nutí. Nemůžeme ohrozit neuváženými kroky a investicemi naše města a obce a jejich obyvatele, vždyť za ně neseme plnou zodpovědnost, k tomu nám právě oni dali svůj mandát!

Pokud chceme zabránit těmto krokům, musíme mít jistotu příjmů, kterou však nyní nemáme a mít ani nemůžeme, neboť některé kroky nejsou vedeny směrem ke stabilizaci situace, ale pouze k dočasnému zlepšení s nejasným či již nyní jasným a tvrdým dopadem.

Města a obce, jak sami často poukazujete, mají na svých účtech rezervy pro budoucí investice, na které se města a obce již připravují delší dobu a k tomuto již přijaly i řadu závazků. Města a obce jsou připraveny na kofinancování z budoucího programového období. Ale naše rezervy se tenčí, a to i z důvodů sanování krizové situace na svých územích, kdy města a obce suplují roli státu v mnoha oblastech včetně distribuce ochranných prostředků. Vyvstávají další nepředvídatelné náklady, které ne vždy mají mít ve své kompetenci města a obce. A nesmíme opomenout zdůraznit výpadky příjmů z mnoha oblastí, které nelze objektivně doposud vyčíslit.

Nejistota je ještě více prohlubována množstvím přijatých legislativních opatření a nařízení včetně jejich změn, kdy již i řadě odborníků činí problémy se v množství a obsahu zmíněného zorientovat. Města, obce, ba ani občané již nemohou předvídat ani při vší snaze, jaká opatření budou následovat, jaká legislativní či finanční omezení budou vznikat.

Konečný dopad v oblasti vzniku škod a jejich náhrad nelze v současné situaci ve veřejném ani soukromém sektoru ani odhadovat.

Výše uvedené je pak v důsledku paradoxně příčinou, kdy města a obce ustupují od svých plánů, investiční aktivity utlumují, a tak pouze roztáčí nekonečnou spirálu, jenž se zavrtává a bude zavrtávat do hlubšího a hlubšího ekonomického propadu. 

A právě z uvedených důvodů, které jsem již v předchozím dopise rovněž zmiňoval, jsme apelovali na vytvoření odborné pracovní skupiny, která by řadě nejasností, nedorozumění, ale i nekoncepčních kroků mohla zabránit. Města, obce, kraje a další zúčastněné subjekty včetně podnikatelů, zástupců z oblasti cestovního ruchu, pohostinství, hoteliérství a kultury, pro které bude tato situace často až likvidační, by mohli zastoupeni odborníky ze svých řad participovat na nastavení strategických plánů jak pro období „kovidové“, tak „pokovidové“, mohli by být součástí hry a nebylo by neustále jednáno bez nás o nás, s důsledky však pro nás zásadními.

Jsem s určitou trpkostí nucen i jménem našich členů zmínit, že téměř denní změny v přijatých opatřeních, usneseních, dopadech způsobují i přes Vaši usilovnou a těžkou práci, kterou bez pochyb vynakládáte, pocit nejistoty, obav až paniky z dalších kroků, které by – i s ohledem na světovou situaci – mohly následovat. Je pak určitou otázkou, zda by nebylo vhodnější realizovat napříč všemi rezorty a s dalšími partnery z řad územních samospráv, podnikatelských zástupců a dalších subjektů projednaná a konsensem nadaná opatření v těch oblastech, které nejsou nezbytné řešit ze dne na den.

S odkazem na uvedené činím tímto jménem a v zájmu našich členů, měst a obcí, od největších po nejmenší, na Vás, vládní činitele, tento jednoznačný apel a dovolte mi žádat Vás, aby:

Pevně věřím, že jsme my, územní samosprávné celky, zastupující občany České republiky, stále pro Vás rovnocenným partnerem a budeme takto v následujících Vašich krocích akceptováni a naše apely budou vyslyšeny. 

Jsme v situaci více než vážné a nyní není možné zohledňovat parciální zájmy soukromého, ani veřejného sektoru - oba spolu žijí ve vzájemné symbióze a nemohou fungovat jeden bez druhého. 

Věřím ve Vaše porozumění naší situace a ve vyslyšení našeho apelu.*

František Lukl

předseda Svazu měst a obcí ČR

/zr/

 

Foto: Předseda SMO ČR a starosta Kyjova František Lukl

Foto: archiv SMO ČR

 

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2021 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down